بررسی رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

مقدمه: امروز با بررسی رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین مخصوص نصب عمودی کارت گرافیک همراه شما دوستان عزیز هستیم. این رایزر را شرکت گرین برای بررسی در اختیار ما قرار داده است، که از ایشان تشکر می‌کنیم.

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز معروف به گرین، از معدود شرکت‌های با سابقه و قدیمی‌ تولید کننده سخت افزار و تامین کننده پاور و تجهیزات جانبی کامپیوتر در ایران است.

این شرکت محصولات رده گیمینگ خود را با برند گریفین GRIFFIN عرضه می‌کند و رایزر PCIe Gen.4 این شرکت نیز، به نام زیر برند گریفین در بازار حضور دارد.

کیت نصب عمودی کارت گرافیک گریفین مخصوص کیس‌های GRIFFIN G2/G3/G4/G6 گرین ساخته و عرضه می‌شود. این کیت مبتنی بر ارتباط PCIe Gen.4 x16 ساخته شده و طول آن 20 سانتیمتر است.

البته ما در لابراتوار مجله سخت افزار، کیس‌های سری G گرین را در اختیار نداشتیم، بنابراین آن را بر روی کیس متفرقه نصب و تست می‌کنیم. همراه ما باشید.

آشنایی با محصول

در قدیم نصب کارت گرافیک به شکل عمودی فقط در کیس‌های رده بالا امکان پذیر بود، اما در حال حاضر حتی کیس‌های میان رده بازار نیز به چنین امکانی مجهز هستند.

کیت‌ رایزر گریفین برای نصب در کیس‌های سری G یک بخش فلزی دارد که در جایگاه براکت‌های توسعه PCI قرار می‌گیرد و امکان نصب گرافیک به شکل عمودی را به کاربر می‌دهد. کیفیت کابل رایزر اهمیت بسیار زیادی دارد.

از آنجایی که افزایش طول ارتباط بین گرافیک و مادربرد ممکن است باعث ضعف فرکانس درگاه PCI Express و یا کابل ارتباطی مورد نشت و یا نفوذ تشعشعات الکترومغناطیسی قرار گیرد، می‌بایستی سراسر کابل، شکاف PCI Express و ورودی درگاه آن، کاملا با کیفیت و ضد EMI ساخته شود تا علی رغم  افزایش فاصله، کوچکترین خللی در ارتباط بین کارت گرافیک و پردازنده ایجاد نشود.

بنابراین بسیار مهم است حتما از کابلی به عنوان رایزر استفاده کنید که صد در صد به کیفیت آن اعتماد داشته باشید. از جمله خصوصیاتی که شرکت گرین در رابطه با کابل رایزر گریفین مطرح کرده است، مجهز بودن آن به پوشش محافظ الکترومغناطیس (EMI Shield) است.

به لطف استفاده از پلیمر رسانا در ساخت روکش رایزر، به طور کامل از نشت و یا نفوذ تشعشعات الکترومغناطیسی در شریان انتقال اطلاعات پیشگیری شده و از این رو هیچ گونه افت کارایی و یا ناپایداری در آن وجود ندارد.

همچنین از بابت نرمی‌‌و مقاومت حرارتی کابل، به لطف استفاده از پلاستیک TPE، ضمن داشتن خاصیت انعطاف پذیری بالا، در سخت ترین شرایط حرارتی نیز رایزر گریفین مقاومت و دوام خوبی خواهد داشت.

این رایزر با طول 20 سانتیمتر، از کارت گرافیک‌ها تا عرض 3 اسلات پشتیبانی می‌کند و با ضمانت 12 ماهه گرین، عرضه می‌شود.

تجهیزات همراه این رایزر به صورت رسمی‌‌منحصرا برای کیس‌های سری G گرین طراحی شده است، اما به نظر می‌رسد شاید بتوان با کمی‌‌ماد کردن، آن را بر روی دیگر کیس‌ها نیز سوار کنید، صد البته، برای مهار کارت گرافیک و همچنین کیت زیر آن، باید برنامه ریزی، و ذوق ماد کردن داشته باشید.

به سراغ محصول می‌رویم.

آنباکس و مشخصات فنی

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

جعبه رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین به رنگ مشکی و سبز است. این جعبه کاملا پلمپ به دست ما رسید.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

در پشت جعبه مشخصات رایزر، از جمله طول 20 سانتیمتری و پشتیبانی از استاندارد PCI Express Gen.4 x16 نوشته شده است.

برچسب ضمانت یک ساله گرین به همراه شماره سریال رایزر (در تصویر سریال پاک شده) بر روی جعبه چسبیده شده است.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

رایزر داخل نایلون پلاستیکی مخصوص ضد الکترواستاتیک به صورت پلمپ درون جعبه قرار دارد.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

قطعات درون جعبه شامل موارد زیر است:

  • کابل رایزر
  • پیچ‌های نصب
  • براکت نصب 4 اسلاته
  • پیچ گوشتی چهار سو
  • دفترچه راهنمای نصب به فارسی

کیفیت قطعات مناسب است و حس چیپ بودن ندارند.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

کابل رایزر یک تکه به رنگ مشکی طراحی شده است. کابل‌های ارتباط در 5 ردیف قرار دارند. کیفیت PCB، و شکاف PCIe بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

پشت کابل، بخش زیرین PCB اسلات PCI Express، با درپوش لاستیک ضخیم پیچ شده است تا از برخورد احتمالی هرگونه وسیله فلزی به اتصالات زیر شکاف PCI Express پیشگیری شود.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

اسلات PCI Express روی رایزر به صورت تقویت شده است و یک گارد فلزی بر روی آن قرار دارد.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

شرکت گرین در دو طرف مدار چاپی سوراخ‌هایی را برای اتصال به بدنه کیس تعبیه کرده است.

نسلسال معرفیپهنای باند یک خطپهنای باند 16 خط
PCIe 3.020101 GB/s16 GB/s
PCIe 4.020172 GB/s32 GB/s
PCIe 5.020194 GB/s64 GB/s

مشخصات درگاه PCIe Gen.4 در سال 2017 منتشر شد و این درگاه برای اولین بار توسط شرکت انویدیا با کارتهای گرافیک نسل RTX 30 در سال 2020 به بهره برداری رسید.

هرچند درگاه PCIe Gen.4 x16 در زمان RTX 30 به اشباع نرسید، اما در هر صورت برای تست آن می‌بایستی از سری RTX 30 کارت گرافیک‌های انویدیا استفاده کرد.

کابل رایزر PCIe Gen.4 گرین سازگاری کامل با کارت گرافیک‌های نسل‌های پیشین دارد، و برای کارت گرافیک‌های PCIe Gen.5 هم قابل استفاده است، تا زمانی که رایزر PCIe Gen.5 تولید و متداول شود.

در سیستم تست لابراتوار، ما از کارت گرافیک RTX 3080 که مبتنی بر PCIe Gen.4 ساخته شده است استفاده کردیم.

نصب

برای نصب ما کیس سری G در اختیار نداشتیم بنابراین تصمیم گرفتیم آن را با کمی‌تغییرات به خورد کیس ROG Helios ایسوس بدهیم. خوشبختانه محل سوراخ‌های تعبیه شده برای نصب رایزر بر روی کیس هلیوس، کاملا منطبق با سوراخ‌های تعبیه شده بر روی مدار چاپی رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین بود.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

تنها مشکلی که باید با آن دسته پنجه نرم می‌کردیم، ناسازگاری پیچها و اسپیسر بود. برای اسپیسر از دو عدد اسپیسر (پایه برنجی) اضافی خود کیس استفاده کردیم و به جای پیچ هم، از پیچ‌های متفرقه که در جعبه ابزار داشتیم بهره گرفتیم.

بعد از کمی‌تلاش، و نصب گرافیک، متاسفانه نتوانستیم پایه را ثابت نگهداریم. چرا که اسپیسرها کوچک بودند و ارتفاع کمی‌داشتند و نمی‌توانستند مدار چاپی رایزر را محکم و صاف زیر کارت گرافیک نگهدارند.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

به همین جهت 2 عدد بوش پلاستیکی سخت به قطر 7 میلیمتر و ارتفاع 16 میلیمتر در خرت و پرتهایی که داشتیم پیدا کردیم و دور آن تفلون پیچیدیم تا تقریبا به ارتفاع 19 میلیمتر رسید. سپس آنها را کنار پیچهای بلند گذاشتیم و با بست چسبی زیر PCB رایزر، محکم کردیم و سپس پیچها را بستیم.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

سپس کارت گرافیک را بر روی آن بسته و به بدنه کیس محکم کردیم. با استفاده از تراز، از صاف بسته شدن کارت گرافیک اطمینان حاصل کردیم.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

نمیتوان گفت این رایزر را می‌توان برای هر کیسی استفاده کرد، اما به هر جهت با کمی‌جسارت و مادینگ در سطح پایه شاید بتوان از آن بر روی کیس‌هایی که قابلیت نصب رایزر دارند استفاده کرد.

ما با کمی‌ خوش شانسی محدودیت عدم سازگاری کیت رایزر با کیس‌های متفرقه را دور زدیم و آن را به کیس هلیوس ایسوس خوراندیم. بگذریم، به سراغ تست‌ها میرویم.

بررسی رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

برای بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین ابتدا با نرم افزار GPUz چک می کنیم که تمام 16 خط PCIe از نوع Gen.4 برای کارت گرافیک فعال باشد.

حال با استفاده از چند نرم افزار بنچمارک و چند عنوان بازی، یک بار از کارت گرافیک با اتصال مستقیم به مادربرد تست گرفتیم، و یک بار هم با استفاده از رایزر PCIe Gen.4 x16 گریفین گرین مجدد تست‌ها را تکرار کردیم، سپس به مقایسه نتایج بدست آمده پرداختیم.

اتصال بر روی رایزراتصال مستقیم به مادربردعنوان بنچمارک
18622185573D Mark Time Spy – GPU Score

در تست Time Spy نرم افزار 3D Mark، امتیاز گرافیک در هر دو حالت مشابه هم بود و اختلاف زیر 1 درصد به نفع رایزر ثبت شد.

اتصال بر روی رایزراتصال مستقیم به مادربردعنوان بنچمارک
1126811251Unigine – SuperPosition

تست گرافیکی Superposition نرم افزار Unigine نیز در هر دو شکل، با اختلاف کمتر از 1 درصد به نفع رایزر ثبت شد.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

در تست پهنای باند PCI Express نرم افزار 3D Mark نتیجه در هر دو حالت سیستم مشابه یکدیگر با اختلاف کمتر از 1 درصد به نفع رایزر ثبت شد.

حال به سراغ تست عناوین بازی می‌رویم، با این توضیح که کلیه تست‌ها در ستینگ گرافیکی واحد، و در دقت 4K گرفته شده اند.

اتصال بر روی رایزراتصال مستقیم به مادربردعنوان بازی
105 FPS105 FPSFAR CRY 5

نرخ متوسط FPS بازی در عنوان Far Cry 5 در هر دو صورت یکسان ثبت شد.

اتصال بر روی رایزراتصال مستقیم به مادربردعنوان بازی
67.96 FPS65.15 FPSMETRO EXODUS

در بازی Metro Exodus نرخ فریم خروجی بازی حدودا با اختلاف 2 درصد به نفع رایزر ثبت گردید.

اتصال بر روی رایزراتصال مستقیم به مادربردعنوان بازی
72.97 FPS72.5 FPSRise of Tomb Rider

در بازی Rise of Tomb Rider تست بنچ مارک رسمی‌بازی، تقریبا در هر دو صورت یکسان ثبت شد.

اتصال بر روی رایزراتصال مستقیم به مادربردعنوان بازی
81 FPS81 FPSShadow of Tomb Rider

در بنچمارک رسمی‌‌بازی Shadow of Tomb Rider نیز نتیجه FPS مساوی ثبت شد.

برای اطمینان از ثبات کارت گرافیک در حالت اتصال به رایزر در شرایط سخت اورکلاک، چند تست 3D Mark را با حداکثر اورکلاک کارت گرافیک انجام دادیم که نتایج آن فوق العاده بود.

نتیجه گیری

من همیشه باور داشتم نصب کارت گرافیک به شکل عمودی برای show off و بیشتر برای خوشگلی سیستم است. اما بعد از تست این حالت، نظرم به طور کامل عوض شد و به این عقیده رسیدم که، نصب عمودی کارت گرافیک از هر لحاظ، هم برای سیستم و هم برای کاربر بهتر است.

با نگاهی به نتایج تست‌ها متوجه شدم، به طور کلی امتیازات ثبت شده به نفع حالتی است که کارت گرافیک بر روی رایزر در سیستم نصب بوده است.

رایزر صرفا یک انتقال دهنده است، و خودش – اگر مقاومت را بالا نبرد – که در تست‌های ما نبرده است – در بهترین حالت هیچ دخالتی در نقل و انتقال دیتا ندارد.

اما آنچه که در این میان باعث بهبود امتیازات شد، به نظر میرسد گردش هوای بهتر کارت گرافیک و خنک تر کارکردن آن، به لطف نصب به صورت عمودی بود.

بله، با چک کردن دما در هر دو حالت مطمئن شدیم دمای کارت گرافیک در حد دو درجه، با نصب به صورت عمودی خنک تر کار می‌کند.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

 اگر به دیاگرام فوق توجه کنیم، کارت گرافیک وقتی افقی به شیوه مرسوم نصب می‌شود، محل خروج هوای گرم آن در دو طرف بسته می‌شود. از جلو به پنل شیشه ای حرارت میزند، و شیشه که خود عایق حرارت است، گرما را به خود گرفته، حفظ کرده، سپس حرارت را به کارت گرافیک پس میزند.

از سمت مادربرد هم فضا بسته است. بعلاوه عموما بالا و پایین کارت گرافیک پر است از حافظه‌های داغ SSD NVMe که خود منبع حرارت هستند. بدین ترتیب در نصب افقی، علی الخصوص در کارتهای گرافیک جدید پهن پیکر، محل خروج هوای گرم کارت گرافیک عملا بن بست است.

اما با نصب کارت گرافیک به صورت عمودی، محل خروج هوای داغ از کارت گرافیک تسهیل شده و به همین سبب خنک تر کار خواهد کرد. گردش هوای بهتر کارت گرافیک باعث افزایش پرفورمنس – هرچند ناچیز – در جدول امتیازات گردیده است.

بنابراین اگر کیسی دارید که امکان نصب کارت گرافیک به صورت عمودی برای آن میسر است، حتما این کار را پیشنهاد می‌کنیم.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین را اینگونه به پایان می‌بریم که، این رایزر یک محصول خوش ساخت و حرفه ای است که می‌توان از آن برای همه ی کارت گرافیک‌ها استفاده کرد.

شرکت گرین این رایزر و وسایل نصب همراه آن را برای کیس‌های GRIFFIN G2/G3/G4/G6 گرین ساخته است. بدون شک به راحتی می‌توان از این رایزر درون این کیس‌ها استفاده کرد.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین

خیلی دوست داشتیم شرکت گرین پا را کمی‌فراتر می‌گذاشت و فقط با قرار دادن چند عدد پایه برنجی در سایز بندی مختلف به همراه این محصول، شانس نصب و سازگاری را با دیگر کیس‌ها بالا می‌برد.

به هر صورت، با کمی‌ذوق و خلاقیت، می‌توان این رایزر را به اغلب کیس‌ها خوراند، اما این کار نیاز به وسایل اضافی مانند پیچ و اسپیسر و البته، آزمون و خطا دارد.

در تست‌هایی که ما با این رایزر گرفتیم، تفاوت خاصی مشاهده نکردیم، و بین حالت نرمال نصب کارت گرافیک بر روی مادربرد و حالت نصب آن به حالت عمودی با کیت رایزر گریفین گرین هیچ اثری از کاهش پرفورمنس کارت گرافیک مشاهده نشد.

کابل، PCB چند لایه، گارد تقویت شده اسلات PCI Express، شیلد محافظ، و تجهیزات همراه آن همگی از کیفیت خوبی برخور دارند از نظر قیمتی نیز، کابل رایزر گریفین PCI Gen.4 گرین بهترین گزینه اقتصادی برای دوستانی است که به فکر نصب گرافیک به شکل عمودی بر روی کیس خود هستند.

با توجه به این موارد نشان پیشنهاد شده توسط مجله سخت افزار را به همراه نشان انتخاب گیمر‌ها را به کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 نصب عمودی کارت گرافیک گریفین گرین اعطا می‌کنیم.

بررسی کیت رایزر PCIe Gen.4 x16 گرین
مزایا:
  • عملکرد مطلوب
  • ضمانت یک ساله گرین
  • کیفیت ساخت مناسب
  • نصب عمودی کارت گرافیک به بهبود گردش هوای کارت گرافیک کمک می‌کند
معایب:
  • محدود بودن سازگاری نصب فقط با کیس‌های GRIFFIN G2/G3/G4/G6 گرین مانع از بهره برداری راحت از آن در دیگر کیس‌ها می‌شود.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیت رایزر کارت گرافیک گریفین گرین، بهترین و تنها گزینه برای نصب کارت گرافیک به صورت عمودی در کیس‌های GRIFFIN G2/G3/G4/G6 گرین است.
9.3امتیاز9.4پرفورمنس9کیفیت9.8استاندارد9ارزش خرید

بررسی دیگر محصولات گرین را می‌توانید در مقالات زیر مطالعه کنید:

امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

16 دیدگاه

  1. Avatar آرا گفت:

    سلام . مادربرد من PCIe Gen.4 x16 داره ولی کارت گرافیکم PCIe Gen.3 x16 هست ، آیا می شه این رایزر PCIe Gen.4 x16 رو با این کارت گرافیک بکار برد ؟ (می خوام الان با همین کارت گرافیک بصورت عمودی استفاده کنم و حدود دو سال بعد به کارت گرافیک به روز ارتقا بدم)

  2. Avatar سید گفت:

    سلام با توجه به اینکه گرافیکم 3 اسلاته هستش و وقتی عمود نصب کنم به شیشه پنل نزدیک میشه دما رو افزایش نمیده ؟ چون ورودی هوای فنا کمتر میشه ؟

    • Avatar آرمین گفت:

      چقدر به شیشه نزدیک میشه؟ برای من 2 سانت هنوز با شیشه فاصله داره. 2 سانت برای ورود هوا کافیه.

  3. Avatar رضا گفت:

    سلام. ضمن تشکر بابت بررسی، با کمال احترام احساس می‌کنم که بررسی شما می‌تونست دقیق‌تر باشه. همون‌طور که خودتون فرمودید هرگونه رابط و تبدیلی، در ایده‌آل‌ترین حالت اگر تاثیر منفی نداشته باشه، میتونه حالت خنثی داشته باشه.
    اگر قرار باشه با ۲ درجه دمای خنک‌تر (که حتی نفرمودید کدوم ۲ درجه اختلاف؟ برای مثال آیا اختلاف بین ۴۰ و ۴۲ درجه هست یا ۷۰ و ۷۲ درجه؟) کارایی بهتری در بازی گرفته بشه، باید در دیگر بازی‌ها هم شاهد این موضوع می‌شدیم.
    امیدوارم دست‌اندرکاران مجله خوب سخت‌افزار، همچنان مثل سابق باشن و تمایلات تبلیغاتی نداشته باشن. سپاس

  4. Avatar A.F گفت:

    سلام نسخه ی عمومی تری نداره این برند گرین؟فقط مخصوص اون کیس هاست یا اینکه دارن ولی شما تنها اون مدل دستت رسیده

  5. Avatar محمد گفت:

    ممنون جناب ابیشی، کیسم G6 هست احتملاً موقع ارتقاء به کارت جدید این رو هم تهیه کنم.

  6. Avatar مهرداد میرزایی گفت:

    خیلی ممنون از شما آرمین عزیز

  7. Avatar مهرداد گفت:

    به به، عالی، لذت بردیم

  8. Avatar مسعود گفت:

    آرمین جان دستت دردنکنه ولی من همچنان تو کتم نمیره نه به خاطر گردش هوای گرافیک به خاطر اینکه همیشه از قدیم ثابت شده که وقتی شما یک تبدیل یا یک گجتی که اضافه شونده هست رو به سیستم میزنی یا به هردستگاهی میزنی ایجاد نویز میکنه یا اتصال کابلی رو. بیشتر میکنی با دما توان و انرژی و برق درست میرسونه یا ایجاد گرمای بیشتر میکنه یا شاید با تست های یکی دوساعت اوکی باشه ولی بعد از یک مدت استفاده به علت شل شدن یا تحت دمای شدید قرار گرفتن ایجاد نویز میکنه البته من برای کار شما و وقتی که گذاشتی ارزش قائلم و اینکه سعی میکنی با دقت تست و بررسی کنی

    • Avatar آرمین گفت:

      خواهش میکنم آقا مسعود عزیز،

      من برای اطمینان بیشتر از ثبات عملکرد رایزر، چند تا تست اورکلاک با کارت گرافیک را هم به متن اضافه کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.