بررسی رم پاتریوت مدل PATRIOT VIPER VENOM RGB 32GB 6800MTs CL.34

مقدمه: شرکت آمریکایی پاتریوت Patriot Memory حدود 28 سال پیش تاسیس شد. در ایران پاتریوت رو بیشتر به خاطر حافظه‌های فلش مموری پر سرعت می‌شناسند، اما محصول اصلی این شرکت از همان ابتدای کار ساخت ماژولهای حافظه‌های RAM بود. پاتریوت بعدها خط تولید خود را گسترش داد و حافظه‌های فلش مموری، اس اس دی، و همچنین برخی تجهیزات جانبی کامپیوتر را نیز تولید کرد. امروز به بررسی رم گیمینگ پاتریوت مدل PATRIOT VIPER VENOM RGB 32GB 6800MTs CL.34 می‌پردازیم که یکی از بهترین و قدرتمند ترین رمهای DDR5 جهان است

شرکت محترم الماس رایان ایرانیان اخیرا سبد محصولات خود را در بخش حافظه گسترش داده و حافظه‌های پاتریوت را نیز تحت ضمانت 36 ماهه خود روانه بازار کرده است. کیت رم VIPER VENOM RGB 32GB 6800MTs CL.34 پاتریوت در حال حاضر پرچمدار رمهای برند پاتریوت در ایران به شمار می‌رود. این کیت مجهز به مرغوبترین چیپ‌های‌ هاینیکس فرکانس بالا است.

نام Viper Venom که این کیت رم به آن مزین است، زیر برند گیمینگ شرکت حافظه پاتریوت است. پاتریوت حافظه‌های وایپر ونوم خود را از فرکانس 5200MTs تا 7400MTs به دو شکل ساده و مجهز به نورپردازی ARGB عرضه کرده است. کاربرانی که پلتفرم آنها مجهز به نسل 12 و 13 اینتل، و همچنین دوستانی که به زودی نسل 14 اینتل را خواهند داشت به راحتی می‌توانند از این کیت خوش ساخت و پر سرعت بر روی سیستم‌های خود بهره ببرند.

در حال حاضر این رمها، از جمله پر سرعت ترین کیتهای رم DDR5 قیمت مناسب در بازار ایران به شمار می‌روند و از همین ابتدا توصیه می‌کنم کلیه دوستانی که به سرعت بالای رمهای DDR5 علاقمند هستند، بخصوص کاربرانی که نسل 12 اینتل دارند، حتما توجه ویژه ای به آن داشته باشند. بدون معطلی به سراغ بررسی این کیت رم می‌رویم.

جعبه و طراحی ظاهری:

جعبه کیت رم Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت ابعاد به نسبت بزرگی دارد. رنگ غالب طراحی روی جعبه مشکی است و لیبل مدل رم در بالای جعبه نمایان است. همچنین لیبل گارانتی الماس رایان ایرانیان بر روی جعبه خودنمایی می‌کند.

از جمله امکاناتی که شرکت پاتریوت بر روی جعبه درج کرده است، مجهز بودن رمها به پروفایل XMP 3.0 اینتل و همچنین پشتیبانی از نورپردازی RGB با تنوع 16.8 میلیون رنگ است. 

در پشت جعبه می‌توان رمها را درون طلق مشاهده کرد.

کیت رم Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت از دو ماژول 16 گیگابایتی DDR5 تشکیل شده است که مجموع 32 گیگابایت حافظه را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای طراحی ظاهری، شرکت پاتریوت از یک سینک مشکی سراسری استفاده کرده است که در بخش سمت راست آن یک پلیت آلومینیومی‌با آرم Viper به رنگ قرمز دارد.

به نظر می‌رسد پاتریوت تلاش کرده است تا ضمن مشکی نگهداشتن رنگ بنده، با استفاده از تریم‌های آلومینیومی‌نیم نگاهی هم به ست آپهای رنگ سفید داشته باشد.

پارت نامبر این رمها PVVR532G680C34K است و تایمینگ اولیه و ثانویه آنها برابر 34-44-44-84 است. ولتاژ کاری این رمها 1.4 ولت است.

ارتفاع هر ماژول حدود 4.3 سانتیمتر است. بنابراین با توجه به ارتفاع خوبی که این رمها دارند، نگرانی از بابت نصب ایرکولر نخواهید داشت.

یک دفیوزر شیری رنگ سفید سراسری در بالای هر ماژول قرار دارد که رنگ آمیزی نورپردازی LED‌های زیر آن به نحو مطلوبی ترکیب می‌کند. سیستم نورپردازی RGB این رمها با مادربرد‌های ایسوس، گیگابایت، ام اس آی کاملا سازگار است و می‌توان با استفاده از برنامه نورپردازی مادربرد، رقص نور ماژولها را مدیریت کرد.

البته اگر مادربرد شما نرم افزار نورپردازی نداشته باشد، نگران نباشید، شرکت پاتریوت یک نرم افزار مستقل را نیز توسعه داده و برای دانلود بر روی وبسایت خود قرار داده است.

معرفی سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمPATRIOT VIPER VENOM RGB 32GB 6800MTs CL.34
واتر کولینگDEEPCOOL LT720
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION

بررسی:

در مشخصات CPUz نیز نوع سازنده چیپ رم به همراه تایمینگ‌های اصلی XMP آمده است. در هر ماژول تعداد 8 چیپ 2 گیگابایتی در یک سمت PCB قرار دارند که مجموع 16 گیگابایت را برای هر ماژول تشکیل می‌دهند.

یک تفاوت عمده در رمهای DDR5 چهار کاناله بودن آنهاست، که در بخش Channel شاهد مقدار 4X32-bit هستید، بدین معنا که هر 4 چیپ حافظه در یک سمت، یک کانال را تشکیل می‌دهد و بدین ترتیب، هر ماژول 2 کاناله است.

حافظه رمهای DDR5 مجهز به سیستم تصحیح خطا ECC بر روی Die هستند تا از بابت تصحیح خطا در حجم‌های بالا خیال شما راحت باشد. وجود حالت ECC به شناسایی بروز خطا در صورت اورکلاک ناصحیح رم بسیار کمک کننده است چرا که در صورت بروز خطا در رم، نسبت به رمهای DDR4 شما خیلی زودتر متوجه آن خواهید شد.

نکته دیگر قابل تامل در مورد رمهای DDR5، بحث رگلاتوری ولتاژ است. تفاوت عمده رمهای DDR5 نسبت به DDR4 در این موضوع است که بخش VRM یا همان مدار تغذیه و رگلاتوری ولتاژ رم، به جای مادربرد، بر روی خود ماژول رمها تعبیه شده است. نام این بخش PMIC مخفف Power Management IC است. بدین ترتیب دخالت مادربرد در رگلاتوری ولتاژ رم محدودتر است.

این کیت رم مجهز به چیپ SkHynix از نوع A-Die است و چیپ رگلاتوری برق آن نیز از برند Richtek است. از نظر مرغوب بودن چیپ، حافظه‌های A-Die‌ هاینیکس بهترین چیپ رم DDR5 موجود در جهان است که بیشترین میزان ظرفیت اورکلاک را داراست.

شرکت پاتریوت تعداد 3 پروفایل XMP پیش فرض را برای این رمها در نظر گرفته است. پروفایل اول فرکانس 6800 مگاهرتز و تایمینگ 34-44-44-84 است. پروفایل XMP دوم فرکانس 6600 مگاهرتز و تایمینگ 34-40-40-84 است. پروفایل سوم هم فرکانس 6400 مگاهرتز و تایمینگ 32-40-40-84 است.

پردازنده‌های نسل 12 اینتل عموما قادر هستند به راحتی فرکانس 6400 مگاهرتز را اجرا کنند. اما برای فرکانس‌های 6600 مگاهرتز و 6800 مگاهرتز، نیازمند مادربرد سری Z و همچنین پردازنده‌های ضریب باز سری K دارید. به همین خاطر شرکت پاتریوت پیکربندی پروفایل‌های XMP را بر این اساس تنظیم کرده است.

پردازنده‌های نسل 13 اینتل، عموما قادر هستند به راحتی فرکانس 6800 مگاهرتز را اجرا کنند. اما برای فرکانس‌های 7000 و 7200 در نسل 13 نیازمند مادربرد سری Z و پردازنده ضریب باز سری K هستید.

برای تست این رمها، ما کلیه بنچمارک‌ها را با پروفایل سوم XMP انجام دادیم و نتایج را ثبت کردیم. تنظیمات تایمینگ‌های این کیت رم به شرخ فوق است.

برای اورکلاک، ما به محدودیت سیستم تست برخورد کردیم، خوشبختانه با اینکه سقف مورد پشتیبانی فرکانس رم مادربرد ما 6200MHz است، اما به راحتی و بدون مشکل توانستیم رمها را با فرکانس 6800 مگاهرتز اجرا کنیم. ولی برای تجربه فرکانسی فراتر از  6800 مگاهرتز، لازم است پردازنده نسل 13 استفاده کنیم که ما بر روی سیستم i7 نسل 12 داریم.

از این رو به جای افزایش فرکانس، آمدیم تایمینگ‌های ثانویه را کاهش دادیم تا پهنای باند و توانمندی رمها افزایش یابد. بر اساس تنظیمات فوق تایمینگ‌ها تغییر یافتند سپس با تست پایداری از سلامت رم اطمینان حاصل کردیم و سپس به تست رمها در این حالت پرداختیم که در جداول تست تحت عنوان Tweaked Timing آوردیم.

لازم به ذکر است، دستکاری تایمینگ بدون افزایش ولتاژ بوده است وگرنه نتایج خیلی بهتر از این میشد. بریم سراغ جداول بنچ مارک.

در تست AIDA64، هم در حالت پیشفرض و هم در حالت تایمینگ بهینه سازی شده، کیت رم Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت در صدر قرار گرفت و جایگاه اول و دوم را اشغال کرد.

در تست زمان تاخیر نیز، کیت رم Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت در هر دو حالت پیش فرض و با توئیک تایمینگ، کمترین زمان تاخیر را ثبت کرد. نتایج این بنچ مارک مستقیما در عملکرد گیمینگ سیستم موثر است، بنابراین می‌توان گفت این رمها بالاترین کارایی را در گیمینگ خواهند داشت.

از بنچ مارکهای پکیج نرم افزاری AIDA64 تست PhotoWorxx پردازنده است که توانایی پردازنده را در الگوریتم‌های مختلف پردازشی دو بعدی عکس‌ها مورد سنجش قرار میدهد. این بنچمارک به توانایی رم نیز بشدت وابسته است. همانطور که مشاهده می‌کنید، در دو تست اورکلاک و توئیک کیت رم Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت با فاصله زیاد در صدر قرار گرفت.

نرم افزار Passmark، بخشی را به تست RAM اختصاص داده است، که نتیجه امتیاز آن به رم در چارت فوق نمایش داده شده است.

اخیرا ما نتایج بنچمارک Geekbench 6 را هم به بررسی رم اضافه کردیم، در آینده از این بنچمارک بیشتر خواهیم دید. در این نرم افزار هم همانطور که انتظار میرفت، نتایج با این رمها عالی بود.

و در آخر، نرم افزار بنچمارک سینی‌بنچ R20، که یکی از شاخص‌های مهم تست قدرت رندر سیستم است. فرکانس رم کمترین میزان اثر را در رندر دارد، به همین خاطر نتایج بسیار نزدیک به هم است.

نتیجه گیری

چیپ‌های به کار رفته در رمهای DDR5، از نظر مرغوبیت، کیفیت، و پتانسیل اورکلاک، در حال حاضر به چهار دسته عمده تقسیم بندی می‌شوند که بهترین آنها چیپ A-Die شرکت SkHynix است. این چیپهای گران قیمت که عموما رنج فرکانسی بالای 6800MTs را دارا هستند، بهترین گزینه برای اورکلاکرها محسوب می‌شوند.

در بازار ایران در حال حاضر رمهای Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت یکی از ارزان قیمت ترین رمهاست که مجهز به چیپ‌های فرکانس بالای A-Die‌ هاینیکس است. این کیت بهترین و منطقی ترین گزینه برای کاربرانی است که دوست دارند از توانایی بالای رمهای DDR5 خود استفاده کنند و در عین حال، مبلغ زیادی بابت رم پرداخت نکنند.

رمهای Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت بهترین رم DDR5 بوده که تا به امروز در لابراتوار بررسی کردیم. نتایج فوق العاده این رم در تست‌ها و همچنین بهینه سازی تایمینگ‌های ثانویه فوق العاده بود. وجود نورپردازی زیبای RGB و امکان همسان سازی آن با کلیه اکو سیستم‌های نورپردازی تمام مادربرد‌ها این امکان را به کاربران می‌دهد تا با هر مادربردی بتوانند نورپردازی رمها را مدیریت کنند.

ارتفاع مناسب و ظاهر شیک و سینک مشکی رمها، نمای زیبایی به سیستم می‌دهد و در عین حال، مزاحمتی برای ایرکولر شما ایجاد نمی‌کند.

برای گیمینگ و اورکلاک، کیت رم Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت یک گزینه ایده آل است که کاربران خوش سلیقه می‌توانند آن را برای پلتفرم‌های نسل 12 و 13 اینتل تهیه کنند. این کیت در بازار‌های جهانی به قیمت 125 دلار و در ایران با ضمانت 3 ساله الماس رایان ایرانیان به قیمت حدود 7 میلیون تومان در فروشگاه‌های آنلاین و نمایندگی‌های فروش مانند لیون کامپیوتر به فروش می‌رسد.

تنها انتقاد ما به این رمها، مدت زمان کم 3 ساله ضمانت است که در ایران ارائه می‌شود. در پایان نشان بالاترین کارایی، ارزش خرید و همچنین نشان منتخب گیمر‌های مجموعه مجله سخت افزار را به این کیت اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • قیمت عالی
  • مناسب گیمینگ
  • مناسب اورکلاکرها
  • پرفورمنس بی نظیر
  • کیفیت ساخت مناسب
  • ارتفاع مناسب 43 میلیمتری
  • پتانسیل اورکلاک فوق العاده بالا
  • بالاترین ارزش خرید در حال حاضر
  • مجهز به چیپ‌های A-Die‌‌ هاینیکس
  • وجود ترمال پد بر روی PMIC رگلاتوری و تماس کامل با سینک خنک کننده
  • مجهز به نورپردازی ARGB با قابلیت همسان سازی با اکو سیستم نورپردازی تمام ‌برند‌های مادربرد ساز
معایب:
  • مدت ضمانت فقط 3 ساله است، در حالیکه برای رم انتظار گارانتی لایف تایم داشتیم.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیت رم Viper Venom RGB 32GB 6800MHs CL.34 پاتریوت در حال حاضر بهترین و به صرفه ترین گزینه برای گیمر‌ها و دوستاران رم DDR5 با پتانسیل بالای اورکلاک است که برای کلیه سیستم‌های نسل 12 و 13 اینتل پیشنهاد می‌شود.
9.2امتیاز9.5پرفورمنس9.5پتانسیل اورکلاک8.8کولینگ9نورپردازی9کیفیت ساخت8.5طراحی ظاهری10ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

24 دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    سلام آرمین جان روز بخیر
    من مادربردم rog b660-f هست با 12900 ضریب بسته
    مدل 6400 با تایمینگ 32 همین پاتریوت رو می تونم خریداری کنم یا باید سراغ مدل دیگه ای برم؟
    اینکه مادربردم تا فرکانس 6000 بیشتر ساپورت نمی کنه مشکل ساز هست؟

  2. Avatar پارسا گفت:

    این رم هارو میشه رو پلتفرم am5گذاشت؟

    • Avatar آرمین گفت:

      ممکنه بشه ولی برای پلتفرم AM5 سراغ رمهای فرکانس 6000 تایمینگ 40 یا 36 برید بهتره، شانس ناسازگاری کمتره.

  3. Avatar karim گفت:

    تشکر
    ولی ای کاش توی نمودارها، چند مدل از کورسیر و جی اسکیل هم می بود

    • Avatar آرمین گفت:

      دوست خوبم از جی اسکیل دو مدل رم در دست داریم منتها هنوز راهی برای ارسال به ایران پیدا نکردیم که روی سیستم تست بررسی کنیم و داخل جدول بگذاریم. در مورد کورسیر به شرکت الماس ایران درخواست میدم اگر براشون مقدور بود یکی دو مدل بدن حتما بررسی می کنیم و داخل جدول قرار بدیم.

  4. Avatar punk گفت:

    خسته نباشی گرانقدر.

  5. Avatar m.z گفت:

    جالب شد ، الان یه سوال فنی ، مثلا این مادربرد زده حداکثر توان اورکلاک 6200، بعد شما رمها را با فرکانس 6800 مگاهرتز اجرا کردید ، این مورد به صورت خودکار هم با Xmp3 قابل دسترس هست ؟ یا باید با نرم افزار اورکلاک کنی هربار؟
    بعد من مثلا 12900k دارم با مادربرد z690E که زده حداکثر 6400 مگاهرتز، الان خرید رم6800یا 7200 مگاهرتز کار عاقلانه ایه یا به همون 6400 اکتفا کنم

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام دوست عزیز، برای نسل 12 و مادربرد های Z600، حتما باید آخرین بایوس و آخرین نسخه از موتور ME نصب باشه تا سیستم بتونه فرکانس رم تا 6800 رو پاس کنه. اما برای زدن فرکانسی بالاتر از 6800؛ شما به شانس زیادی نیاز داری که IMC پردازنده نسل 12 شما بتونه فرکانس رم بالاتر از 6800 رو هندل کنه. این دیگه کاملا به شانس شما بستگی داره.

      پردازنده سیستم تست ما، 12700K بود و مادربرد هم یک مادربرد میان رده گیگابایت، وقتی اینها توانستند 6800 رو پاس کنند قطعا مادربرد و پردازنده شما هم میتونه، اما رمهای قوی تر، مثلا 7000 یا 7200 کاملا به شانس شما بستگی داره و احتمالش خیلی کمه.

      اگر پردازنده نسل 13 داشته باشید، روی همین مادربرد، احتمال پاس کردن 7200 یا حتی 7400 هم امکان پذیره. ولی پاس کردن با فرکانس بالاتر از 7400 برای نسل 13 هم کاملا به شانس و اقبال و کیفیت IMC پردازنده شما بستگی داره.

      پیشنهاد میکنم برای سیستمی که دارید، نهایت رو 6800 سرمایه گذاری کنید، رمی مثل همین مدل پاتریوت که تست کردیم.

  6. Avatar ستار گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید در اورکلاک رم میزان دما چقدر اهمین داره؟

    • Avatar آرمین گفت:

      ستار جان توضیحش برای DDR5 مفصله الان بیرونم برگشتم مفصل همینجا توضیح میدم دادا.

      • Avatar ستار گفت:

        مشتاقانه منتظر توضیحات مفصل شما میمونم

        • Avatar آرمین گفت:

          ستار جان در رمهای DDR4 آنچنان دما اهمیت نداشت چون اصولا رمهای DDR4 رمهای خنکی بودند و فقط در مواقع Extreme OC و زدن رکورد جهانی نیاز به خنک کننده اکتیو یا LN داشتند.

          اما در رمهای DDR5، بحث دما خیلی مهمه و حتی در اورکلاک های عادی هم از یک سطی به بعد شما نیاز به اکتیو کولینگ دارید. یعنی به محض افزایش ولتاژ به بیش از 1.45 و افزایش فرکانس پایه به بیش از 250 مگاهرتز ممکنه دمای رمها در تست پایداری به شدت افزایشی بشه.

          من خودم رمهای DDR5 خودمو اورکلاک کردم از 6000 به 6400 رسوندم ولی وقتی دما رو در تست پایداری نگاه میکنم نهایت به 55 درجه میرسه که بازهم زیاده، ولی این سطح از دما تحت لود قابل تحمله. اما به محض اینکه اورکلاک شدید تری اعمال کنم به راحتی دما به بیش از 60 درجه افزایش پیدا می کنه و رمها شروع به دادن Error می کنند.

          برای اورکلاک رم DDR5، سه تا موضوع اساسی رو باید در نظر داشت، یکی اینکه ترجیها چیپ خوب گرفت، تا شانس اورکلاک بالاتر باشه، دوم اینکه حتی الامکان دست به ولتاژ نزد. چون مستقیما با افزایش دمای رمها مرتبط هست و باعث Fail شدن سریع اورکلاک میشه. و سوم شما با دستکاری تایمینگ رمهای DDR5 معمولا به نتایج بهتری میرسی تا افزایش فرکانس.

          جهش پرفورمنس با دستکاری در تایمینگ خیلی بیشتر از افزایش پرفورمنس با افزایش فرکانسه. گاهی هم ترکیبی باید زد، مثلا من هم تایمینگ رو بهتر کردم و هم فرکانس رو کمی بالا آوردم تا هم به رم فشار نیاد و هم از هر دو جهت افزایش کارایی داشته باشم. خلاصه یک بالانسی رو باید در اورکلاک DDR5 رعایت کنی تا به بهترین نتیجه برسی.

          • Avatar ستار گفت:

            خیلی ممنونم بابت توضیحات مفصلتون فقط ببخشید چرا دمای رمهای DDR5 رو دربررسی در 2حالت عادی و اورکلاک نمینویسید؟
            خیلی دوست دارم اگه ممکنه دمای این رم و اون مدل AORUS رو در بررسی شما بدونم.

          • Avatar آرمین گفت:

            چون شانسیه ستار جان، دیگه بستگی به Silicon Lottery داره که چیپی که نصیب تو میشه چطوری باشه. ممکنه یک جفت رم مشابه – مدل مشابه – برند مشابه، تا 10 درجه هم اختلاف داشته باشند. الان من میتونم بهت بگم این رم پاتریوت در حالت عادی دمایی بین 35 تا 40 درجه داشت، تحت لود شدید تست پایداری نهایت دماش بین 42 تا 45 بود. و اورکلاکش هم نکردم به دلایلی که تو متن بررسی توضیح دادم پردازنده ام بیشتر از 6800 نمیکشید که بتونم اورکلاک کنم.

            اون رم آئوروس هم تقریبا همین بود حدود 38 تا 40 دمای عادی و دمای تحت لودش حدود 40 تا 44.

            یه چیزی هم بگم، مدل کولینگ کیس هم مهمه، مثلا کسی که ایرکولر داره روی سیستمش، به طور متوسط دمای رمهاش کمتره، اما کسی که واترکولر داره، به طور متوسط دمای رمهاش بیشتره. روی سیستم تست من به دلیل نزدیکی فنهای واترکولر به رمها، عموما دمای رمها روی سیستم تست من کمتره.

            ولی یک قاعده کلی رو میتونم بهت بگم، دمای امن Safe Temp چیپ های DDR5 برابر 95 درجه است. اما اگر رمهای شما به دمای بالاتر از 60 الی 65 درجه برسه احتمال بروز خطا خیلی بالا میره. از نظر من دمای نرمال/بیکاری مناسب رمهای DDR5 حدود 50 و کمتره، و در صورت اورکلاک مهمه که برای استفاده 24/7 حتما زیر 60 باشه.

          • Avatar ستار گفت:

            اینکه در یک جفت رم مشابه – مدل مشابه – برند مشابه،ممکنه تا 10 درجه هم اختلاف دما داشته باشند واقعا برام خیلی جالب و عجیب بود
            یعنی قبل از خرید فقط باید دعا کنیم😃…
            خیییییلی محبت کردین،سپاسگزارم.

          • Avatar آرمین گفت:

            نه مشکلی نداره، مادامی که Within Specs باشه ایرادی نداره، پردازنده هم همینطوره، شما یک پردازنده میخری داغتر در میاد، فقط 100 مگاهرتز میشه اورکلاکش کرد، همون مدل یک پردازنده دیگه میخری خنک در میاد، لو ولتاژ، یهو 300 مگاهرتز میتونی افزایش فرکانس بدی. اینا طبیعیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.