بررسی ست ماوس و کیبورد گیمینگ ام اس آی مدل MSI VIGOR GK30 COMBO

معرفی محصول:

تجهیزات جانبی گیمینگ شرکت MSI همیشه دوست داشتنی و پر طرفدار هستند. سازگاری بالا، کاربری راحت، کیفیت ساخت خوب و عملکرد مطلوب در بازی‌ها، از جمله خصوصیات برجسته محصولات گیمینگ شرکت ام اس آی است. خوشبختانه امروز، در اتاق تست سخت افزار، میزبان یکی از این محصولات خوش ساخت ام اس آی هستیم. ست ماوس و کیبورد MSI VIGOR GK30 COMBO، یک استارت پک خوب برای گیمرهای تازه کار و سیستم اولی‌هاست، که دوست دارند گیمینگ را به صورت جدی دنبال کنند و در عین حال، تجهیزات استاندارد و مخصوص گیمینگ را تجربه کنند.

در حال حاضر بازار ایران پر از ماوس و کیبوردهای ارزان قیمت است که تقریبا همه تحت برچسب “گیمینگ” عرضه می‌شوند، اما فاصله زیادی بین شعار و عمل است. یک محصول گیمینگ واقعی، می‌بایستی خصوصیاتی داشته باشد که آن را بتوان در دسته گیمینگ طبقه بندی کرد. ما در وبسایت سخت افزار در ارزیابی این محصول به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت تا سره از ناسره جدا شود و کالای گیمینگ واقعی مورد شناسایی قرار گیرد و به مخاطب پیشنهاد شود. شرکت ام اس آی، ماوس و کیبوردهای گیمینگ متنوعی را در رنج‌های قیمتی مختلف عرضه کرده است. ست ماوس و کیبورد MSI VIGOR GK30 COMBO در کلاس Entry Level و سطح پایه ام اس آی دسته بندی می‌شود که با ارائه کارایی خوب و قیمت منطقی، شروعی رویایی برای ورود به دنیای گیمینگ باشد. بدون معطلی به سراغ این ست زیبا می‌رویم.

آنباکس و مشخصات فنی:

جعبه محصول به رنگ سفید است. مهمترین خصوصیت نام برده شده بر روی جعبه نورپردازی RGB است. البته این نور پردازی قابلیت هم سان سازی با اکو سیستم نورپردازی Mystic Light شرکت MSI را دارد.

در پشت جعبه، به امکاناتی نظیر پایه‌های ضد لغزش، کلیدهای شبه مکانیکال، و ضد پاشش آب بودن کیبورد اشاره شده است. بدین معنا که در صورتی که آب به درون آب ریخته شود، به سیستم الکترونیکی کیبورد آسیبی نخواهد رسید.

درون جعبه صرفا ماوس و کیبورد قرار دارد. البته با توجه به رنج قیمتی خوب این محصول، نمی‌توان انتظار متعلقات خاصی را در جعبه آن داشت. هر دو قطعه توسط ارتباط USB 2.0 به سیستم متصل می‌شوند. طول کابل هر کدام از این تجهیزات 1.8 متر است که به اندازه کافی بلند است.

بررسی کیبورد MSI VIGOR GK30

ابتدا به سراغ کیبورد زیبای GK30 ام اس آی می‌رویم. این کیبورد تمام مشکی، در ابعاد 43.5، در 15.7 در 3.8 سانتیمتر ساخته شده است. از جمله دیگر مواردی که در مورد این کیبورد به چشم می‌آید، پرینت حروف روی کلیدها است که به راحتی از بین نمی‌رود. البته خبری از لیبل فارسی نیست و تنها زبان کیبورد انگلیسی است.

در زیر کیبورد، دو عدد پدال تنظیم ارتفاع به همراه لاستیک‌های ضد لغزش دیده می‌شوند. این لاستیک‌ها مانع حرکت اضافی کیبورد بر روی میز شده تا کاربر به راحتی بتواند بر روی صفحه کلید بازی کند.

با 1 کیلوگرم وزن، کیبورد GK30 فاقد استراحتگاه مچ دست است اما در قسمت جلوی کیبورد دارای حاشیه است تا بتوان حتی الامکان مچ دست‌ها را بر روی آن قرار داد.

ساختار کلید‌های این کیبورد از نوع Membrane یا غشاء دار است، بدین صورت که سه غشاء یا لایه ی پلاستیکی روی هم قرار می‌گیرند و در زیر هر کلید، یک روکش پلاستیکی گنبدی شکل وجود دارد. زمانی که شما یک کلید را فشار می‌دهید گنبد پلاستیکی از بالا به سمت پایین می‌آید و یک حلقه ی لاستیکی لایه‌های بالایی و پایینی را به هم متصل می‌کند و بدین ترتیب یک اتصال الکتریکی برقرار می‌کند و سیگنال مربوط به آن کلید را به سیستم ارسال می‌کند.

البته MSI در ساختار این کیبور، سیستم Membrane این کلیدها را به شکلی تغییر داده که نه تنها حس شبه مکانیکال را به کاربر القا می‌کنند، بلکه دوام و طول عمر آن دو برابر شده و به بیش از 12 میلیون کلیک می‌رسد.

نورپردازی کیبورد بسیاز زیباست. بخصوص حاشیه سمت راست کیبورد که به شکل خطی روشن می‌شود. تنها ایرادی که می‌توان به نورپردازی گرفت، نورپردازی ضعیف حروف است. چرا که بکلایت بیشتر زمینه بدنه کیبورد را روشن می‌کند تا حروف روی کیبورد. کیبورد GK30 ام اس آی یک کیبورد 104 کلیده کامل است، اما حد فاصله بین کلیدها Arrow Key با بخش ماشین حسابی و بخش اصلی کیبورد تا حد امکان کاهش پیدا کرده تا طول کیبورد بیش از اندازه بزرگ نشود و بتوان آن را بر روی میز‌های کوچک نیز جا داد.

از جمله دیگر خصوصیات این کیبود، قابلیت 6-Key Rollover است که از جمله مهمترین خصوصیات یک کیبورد گیمینگ است، بدین معنا که در صورت فشرده شدن 6 کلید به صورت همزمان امکان ثبت مستقل آن در سیستم وجود دارد.

این کیبورد زیبا، از دستورات on the fly برای اعمال تغییرات RGB و همچنین کنترل Media استفاده می‌کند.

سرعت، شدت، الگوهای نور پردازی، و همچنین کنترل Media Player به صورت عملکرد ثانویه از روی خود کیبورد قابل تغییر است.

کلیدها از جنس پلاستیک با کیفیت قابل قبول ABS ساخته شده اند. تایپ بر روی آن لذت بخش است.

بررسی ماوس MSI CLUTCH GM11

ماوس گیمینگ Clutch GM11 ام اس آی، یک ماوس دو دست است و کلیدهای اصلی چپ و راست ماوس از نوع سوییچ‌های با کیفیت Omron می‌باشند. این کلیدها با پارت نامبر D2FC-F-N طول عمری برابر 10 میلیون کلیک را دارند.

ماوس GM11 ام اس آی، ابعادی برابر 11.8 در 6.2 در 3.7 سانتیمتر دارد و نوع دست گرفتن آن بیشتر clow-grip است. البته کاربرانی که دستان بزرگ دارند مجبور هستند آن را با انگشتان خود کنترل کنند و دوستانی که دستان کوچک دارند، احتمالا بتوانند با کف دست خود به صورت Palm-grip آن را هدایت کنند.

وزن بسیار مناسب 90 گرمی‌GM11، حرکت آن را بر روی پد بسیار راحت کرده است. این ماوس مجهز به دو کلید اضافی در سمت چپ خود است که کابران راست دست به راحتی می‌توانند از آنها بهره برداری کنند.

یک کلید برای تغییر رنگ پس زمینه هم بر روی وسط ماوس پشت اسکرول قرار دارد. جنس اسکرول بسیار خوب است و در جای خود به خوبی فیکس شده است.

علاوه بر سوییچ‌های Omron، دیگر خصوصیت مهم  ماوس GM11 ام اس آی، سنسور آن است. ام اس آی از سنسور پر قدرت کلاس گیمینگ PixArt PMW3325 برای این ماوس استفاده کرده است. این سنسور با دقت قابل تنظیم DPI تا سقف 5000DPI، می‌تواند یارای شما در انواع بازی‌ها باشد.

حداکثر سرعت این سنسور 100IPS و حداکثر شتاب آن به 20G می‌رسد. نرخ به روز رسانی 1000 هرتزی این ماوس از دیگر نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

لاستیک‌های کف ماوس از جنس تفلون نرم است و طول عمر و دوام مناسبی دارد.

در زمینه نورپردازی، MSI بخش آرم اژد‌های پشت ماوس و حاشیه باریک دور ماوس را انتخاب کرده است. هرچند دوست داشتیم این نورپردازی گسترده تر باشد اما در همین سطح هم کاملا قابل قبول است. این نورپردازی را می‌توان همراه با نورپردازی کیبورد از طریق نرم افزار Dragon Center ام اس آی مدیریت کرد.

نرم افزار:

شرکت MSI، تقریبا تمام محصولات گیمینگ خود را از طریق اکو سیستم Dragon Center خود مدیریت می‌کند. ست ماوس و کیبورد MSI VIGOR GK30 COMBO نیز از این قاعده مستثنا نیست. کنترل افکت‌های نورپردازی در کنار تنظیمات مربوط به ماوس و دکمه‌ها از طریق این برنامه به راحتی امکان پذیر است.

بررسی کارایی و نتیجه گیری:

ست ماوس و کیبورد VIGOR GK30 COMBO ام اس آی، یک پکیج استارتر کاملا مناسب در بازار است که می‌تواند برای سیستم اولی‌های علاقمند به گیمینگ، یک گزینه ایدآل باشد. این ماوس و کیبورد مجهز به نور پس زمینه RGB است که با اکو سیستم نورپردازی MSI همسان سازی می‌شود الگو‌های نورپردازی جذابی دارد. نورپردازی ماوس عالی و در مورد نورپردازی کیبورد هم راضی هستم منتها، تنها انتقاد ما، شدت نور ضعیف پس زمینه پشت حروف کلیدها است.

بدنه محکم و با کیفیت از جمله خصوصیات خوب این ست است که دوام آن را در زیر دست کاربران سنگین دست نیز تضمین می‌کند. دکمه‌های مقاوم کیبورد از جنس ABS است که در درازمدت ممکن است ‌هاله استفاده بر روی کلیدها پدیدار شود اما به دلیل سبکی و جذابیت ABS، بسیاری از کیبوردهای High End هم از همین جنس برای کلیدهای خود استفاده می‌کنند. امکان 6-Keys Rollover، طراحی ارگونومیک و پایه‌های قابل تنظیم کیبورد، از دیگر خصوصیات خوب آن به شمار می‌رود.

تجربه گیمینگ خیلی خوبی با کیبورد داشتیم اما، در زمینه تایپ عملکرد کلی کیبورد کمی ‌متوسط بود. صد البته فقدان حروف فارسی در این کلاس کاربری کیبورد، یک نکته منفی برای این ست به شمار می‌رود.

اما در مورد ماوس ارگونومیک و دو دست GM11 ام اس آی، باید اذعان داشت که به وضوح یک سرو گردن از کیبورد بالاتر بود. سنسور کلاس گیمینگ PixArt PMW3325 با حداکثر دقت 5000DPI توانمندی و پتانسیل بالایی را برای کاربر در گیمینگ به ارمغان می‌آورد. ابعاد ماوس کمی ‌کوچک است اما اغلب کاربران می‌توانند با آن به راحتی کار و یا بازی کنند.

هنگام کار با ماوس چه در بازی و چه در استفاده عادی از سیستم به هیچ مشکلی بر نخوردیم و از آن رضایت کامل را داریم. این ست به قیمت 80 دلار در بازارهای جهانی و در ایران به قیمت 2 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت مناسب این ست کومبو آن را به کاندید مناسب خرید برای دانش آموزان و دانشجویان علاقمند به گیمینگ تبدیل می‌کند.

با توجه به همه ی این موارد، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به این ست خوش ساخت اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • طراحی زیبا
  • قیمت مناسب
  • مجهز به نورپردازی RGB
  • عملکرد مطلوب در گیمینگ
  • کیبورد مقاوم در برابر پاشش آب
  • طراحی ماوس برای هر دو دست
  • طول کابل مناسب ماوس و کیبورد
  • قابلیت 6Keys-Rollover در کیبورد
  • امکان مدیریت نرم افزاری نورپردازی
  • نرخ به روز رسانی ماوس 1000 هرتزی است
  • ماوس مجهز به سنسور پرقدرت کلاس گیمینگ
  • سوییچ‌های اصلی ماوس از برند با دوام Omron
  • استفاده از متریال با کیفیت در ساخت ماوس و کیبورد
  • امکان همسان سازی نورپردازی با اکو سیستم Mystic Light شرکت MSI
  • کیبورد مجهز به سوییچ‌های شبه مکانیکال با طول عمر بیش از 12 میلیون کلیک
معایب:
  • کیبورد فاقد قابلیت NKRO
  • کیبورد فاقد پرینت حروف فارسی است
  • کیبورد فاقد استراحتگاه مچ دست است
  • فقدان قابلیت ذخیره سازی حرکات Micro
  • عملکرد کیبورد در تایپ می‌توانست بهتر باشد
  • ماوس برای دست‌های بزرگ کمی ‌کوچک است
  • نورپردازی حروف کلیدهای کیبورد می‌توانست پر نورتر باشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • ست ماوس و کیبورد MSI VIGOR GK30 COMBO یک انتخاب خوب و اقتصادی، برای ورود جدی کاربران به دنیای گیمینگ است
8.3امتیاز8.6راندمان ماوس8.1راندمان کیبورد8.1کیفیت قطعات8امکانات جانبی8طراحی9ارزش خرید

امتیاز: 4.2 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

6 دیدگاه

  1. Avatar Behnam گفت:

    بررسی خوبی بود مهندس ممنون و خسته نباشید. محصولات msi کلا خیلی خوبن و علاقه خاصی به این برند دارم. قیمت این ست هم خیلی خوبه بنظرم چون قیمت ماوس هارو رفتم دیدم دهنم وا موند… البته ماوس interceptor من غلتکش خراب شده، کلا تو ماوس شانس نداریم بخدا😐

  2. Avatar یک مقام مطلع که نخواست نامش فاش شود گفت:

    اگه msi را در دست راستم و ریزر را در دست چپم بگذارید جفتشو پرت میکنم تو جوب لاجیتک رده بالا میگیرم حالی به حولی :))

  3. Avatar kianoush گفت:

    آرمین ابیشی است دیگر، گاهی دلش تمام قلوب کاربران را میخواهد

  4. Avatar ᗩTᗩ گفت:

    (( در حال حاضر بازار ایران پر از ماوس و کیبوردهای ارزان قیمت است که تقریبا همه تحت برچسب “گیمینگ” عرضه می‌شوند، اما فاصله زیادی بین شعار و عمل است.))
    آرمین جان ضمن سلام و تشکر از این مورد از نوشتت خیلی خوشم اومد ، واقعا حق با شماست
    هم زیباست و هم کارا ولی نمیدونم چرا دستمون بهش نمیرسه با اینکه فرمودین 80 دلاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.