بررسی لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

بررسی لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی – اولترابوکی لوکس از شنژن

هوآوی بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی و دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان به حساب می‌آید. شهرت غول چینی دنیای فناوری معمولاً در این دو بخش بیشتر از دیگر زمینه‌ها به چشم می‌آید، اما این بدان معنا نیست که آنها در زمینه‌های دیگر موفق عمل نمی‌کنند.

 هوآوی اولین بار در سال 2018 از لپتاپ‌های سری میت بوک X Pro رونمایی کرد. میت بوک X Pro 2019 نسل دوم این سری از لپتاپ‌های هوآوی به حساب می‌آید که اخیراً در بازار ایران نیز عرضه شده است. هوآوی چندی پیش از نسل سوم این لپتاپ نیز رونمایی کرد، اما این دستگاه هنوز راهی بازار نشده است. از همین رو تصمیم گرفتیم تا بررسی لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی را با شما به اشتراک بگذاریم.

جعبه‌گشایی

همانطور که در ویدئوی جعبه‌گشایی میت بوک X Pro 2019 هوآوی مشاهده کردید، در جعبه مکعب مستطیلی شکل این اولترابوک، به غیر از خود این دستگاه، شارژر، کابل شارژ و دفترچه راهنما و گارانتی قرار گرفته است.

طراحی

از نظر ظاهر و مشخصه‌های طراحی این لپتاپ بسیار شبیه به میت بوک پرو X سال 2018 به نظر می‌رسد. البته این یک نکته منفی در خصوص این دستگاه نیست. درست مانند نسل قبل، این اولترابوک هم باریک، سبک و قابل حمل است. به‌طورکلی از نظر جنبه بصری بسیار ساده و در عین حال جذاب به نظر می‌آید.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

ابعاد این لپتاپ 304x217x14.6 میلیمتر و وزن آن تنها 1.33 کیلوگرم است. در نگاه اول و تا زمانیکه که به آرم هوآوی دقت نکرده باشید، ممکن است این لپتاپ را با مک‌بوک ایر اپل اشتباه بگیرید. البته جالب است بدانید که باوجود وزن بالاتر، میت‌بوک پرو ایکس از نسخه اپل باریک‌تر است. MateBook X Pro در دو رنگ نقره‌ای (Mystic Silver) و خاکستری (Space Gray) روانه بازار شده است.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

هوآوی در ساخت این اولترابوک از آلومینیوم یکپارچه استفاده کرده است. در قسمت جلو لپتاپ به غیر از لوگوی HUAWEI هیچ مشخصه دیگری به چشم نمی‌خورد. در لبه سمت راست دستگاه تنها یک پورت USB-C 3.1 جای گرفته است. در لبه جلویی تنها شاهد یک تو رفتگی هستیم که امکان باز شدن درب لپتاپ را با یک دست و به راحتی برای شما فراهم خواهد کرد. در لبه سمت چپ که شلوغ‌ترین بخش این لپتاپ است، جک 3.5 میلیمیتری هدفون و یک پورت USB 3.0 و یک پورت تاندربولت 3.0 قرار گرفته‌اند. در پشت لپتاپ هم به غیر از پایه‌های نگه‌دارنده و پیچ‌های دستگاه، عناصر خاص دیگری قرار نگرفته‌اند.

بدنه میت بوک X پرو مات است، اما لبه‌های براق آن جلوه زیبایی به دستگاه بخشیده است. زمانیکه در لپتاپ را باز می‌کنید، با کیبورد جزیره‌ای و تاچ پد بزرگ و در سمت دیگر صفحه نمایش روبه‌رو خواهید شد. کیبورد مشکی رنگ دستگاه که دارای نور پس‌زمینه سفید رنگی در دو سطح نیز هست، در دو طرف، از چپ و راست توسط حفره‌های اسپیکر محاصره شده است.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

 در پایین کیبورد تاچ بد دستگاه قرار گرفته که آن هم از وسعت خوبی برخوردار است و قدرت مانور زیادی به کاربر می‌دهد. برای این تاچ پد امکان پشتیبانی از حرکات با 4 انگشت نیز در نظر گرفته شده است. در قسمت بالای کیبورد هم، در سمت راست کلید پاور جای گرفته است که البته سنسور اثر انگشت نیز در آن تعبیه شده است.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

در فاصله میان کلیدهای F6 و F7 کیبورد، یک کلید با تصویر دوربین تعبیه شده است که با فشار دادن آن، وبکم لپتاپ از همان ناحیه بیرون خواهد آمد. این دوربین دارای چراغ LED بسیار ریزی است که در زمان استفاده از وبکم به رنگ سفید در خواهد آمد. هوآوی اولین بار نیست که این جایگاه را برای دوربین لپتاپ‌های خود، در نظر گرفته است، اما این بدان معنا نیست که کاربران از این سبک طراحی رضایت دارند.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

برای افراد نگرانی مانند ما که همیشه این حس را دارند که ممکن است، برنامه یا وبسایتی بدون اطلاع از دوربین لپتاپ استفاده کند، قرار گرفتن دوربین در یک کلید مخفی ایده بسیار هوشمندانه‌ای است. اما این موضوع استفاده از دوربین را بسیار سخت‌تر از آنچه که تصور کنید می‌کند و تنظیم دوربین با زاویه ایده‌ال چهره شما نیازمند اینست که لپتاپ را در حالتی به غیر حالت نرمال استفاده، قرار دهید و یا پوزیشن خودتان را به شکل دیگری تغییر دهید.

هوآوی در طراحی اولترابوک‌های سری Matebook X Pro دقت بالایی به خرج داده است. از نظر ظاهر این دستگاه، شیک، سبک، باریک و خوش ساخت است. کیبورد این دستگاه از کیفیت خوبی برخوردار است. هر چند که نبود حروف فارسی در کلیدهای کیبور این لپتاپ را می‌توان به عنوان یک ایراد برای آن در نظر گرفت، با این حال در زمان تایپ این کلیدها فیدبک خوبی به شما منتقل خواهد کرد..  در عین حال، تاچ پد دستگاه نیز سطح بزرگ و باکیفیتی دارد و از ژست‌های چند انگشتی نیز پشتیبانی می‌کند. البته اگر شما هم میانه خوبی با تاچ پدها ندارید می‌توان با استفاه از USB-A از ماوس استفاده کرده (که در این صورت احتمالاً با محدودیت پورت‌ها روبه‌رو خواهید شد) و یا اصلاً از نمایشگر لمسی دستگاه بهره ببرید.

نمایشگر

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

میت‌بوک X پرو سال 2019 هوآوی دارای یک نمایشگر 13.9 اینچی LTPS لمسی با رزولوشن 3000×2000 پیکسل (3K) و تراکم پیکسلی 260 پیکسل بر اینچ است. این نمایشگر دارای بیشینه روشنایی 450 نیت، کنتراست 1500:1، نسبت ابعاد 3:2 با پوشش 124 درصدی فضای رنگی sRGB است. پوشش رنگی لپتاپ Matebook X Pro وسعت بالایی دارد و به‌طورکلی از لپتاپ‌های بالارده که به‌طور میانگین فضای 113 درصدی را پوشش می‌دهند، بسیار بالاتر است. نمایش رنگ‌ها در این لپتاپ بسیار زنده و خوش‌رنگ است و جزئیات به خوبی در آن قابل مشاهده است.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

هوآوی گفته است که صفحه نمایش 91 درصد بدنه دستگاه را به خود اختصاص داده است. این موضوع را می‌توان به خوبی از حاشیه‌های باریک اطراف آن دریافت. البته حذف وبکم از حاشیه بالای نمایشگر نیز، سیاست دیگر هوآوی برای دست یافتن به این رقم خوب است.

میت بوک ایکس پرو هوآوی با وجود آنکه از نوع براق است، از نظر میزان روشنایی نیز در رده بالاترین‌ها قرار می‌گیرد که در تمامی شرایط نوری و زوایای دید (178 درجه)، از وضوح بسیار خوبی برخوردار است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، این نمایشگر لمسی با 10 انگشت و از سرعت پاسخگویی خوبی در ویندوز برخوردار است. خوشبختانه میزان جذب اثر انگشت در آن بسیار کم است که این با توجه به لمسی بودن این نمایشگر، یک نکته مثبت به حساب می‌آید.

به‌طورکلی نمایشگر لمسی این اولترابوک نکات مثبت زیادی در خود جای داده است. زاویه دید بالا و مناسب، روشنایی بسیار خوب، کیفیت نمایش رنگی بالا و سرعت پاسخگویی تاچ سریعی برخوردار است. البته در محیط‌هایی با نور زیاد، صفحه نمایش براق این لپتاپ تا حدی نور را بازتاب می‌دهد، که البته این موضوع اجتناب ناپذیر است. به لطف نسبت ابعاد 3:2 این نمایشگر، امکان انجام چند کار همزمان برای کاربری اداری نیز وجود دارد. هر چند که کیفیت بالای نمایشگر، کاربرد خود را در تماشای فیلم و ویدئو و اجرای بازی بیشتر نشان می‌دهد.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

میت بوک ایکس پرو هوآوی مجهز به پردازنده Core i7-8565U اینتل از سری Kabylake-R با 4 هسته و 8 ترد است. فرکانس پایه این پردازنده 1.8 گیگاهرتز است که در حالت بوست به 4 گیگاهرتز هم خواهد رسید. میزان حافظه رم این دستگاه 8 گیگابایت است، البته در نسخه بالاتر این لپتاپ با 16 گیگابابت رم نیز عرضه می‌شود.  

گرافیک مجتمع این اولترابوک Intel UHD Graphics 620 است که برای استفاده روزمره، نیازهای کاربر را برطرف خواهد کرد. اما هوآوی برای پردازش‌های سنگین‌تر برای این دستگاه، کارت گرافیک Nvidia GeForce MX250 را در نظر گرفته است. این پردازنده گرافیکی دارای 2 گیگابایت حافظه GDDR5  ساخت شرکت میکرون است.

حافظه SSD این لپتاپ XG6 KXG60ZNV توشیبا با ظرفیت 512 گیگابایت و از نوع NVMe M.2 است که سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات در آن 3291 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن بر روی آن 2912 مگابایت بر ثانیه است که پرقدرت و سریع به نظر می‌آید.

سرعت حافظه SSD این لپتاپ XG6 KXG60ZNV توشیبا میت بوک ایکس پرو هوآوی

برای اینکه ببینیم سخت‌افزار این لپتاپ از نظر عملکرد سخت‌افزاری به چه صورت است، به سراغ بنچمارک‌های معتبر برای تست لپتاپ رفتیم.

بنچمارک لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی
بنچمارک لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی
بنچمارک لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

با بررسی امتیازات کسب شده توسط این لپتاپ در تست‌هایی مانند Cinebench، 3DMark، Geekbench و PCMark، می‌بینیم که این لپتاپ با چنین سخت‌افزاری توان رقابت با محصولات بالارده پرچمدار و گیمینگ را ندارد.

برای بررسی تجربی به سراغ اجرای بازی‌هایی مانند Witcher 3 – Wild Hunt و Batman – Arkham Knight رفتیم. این بازی‌ها به‌طور پیش‌فرض در پایین‌ترین حالت کیفیت اجرا می‌شوند و در زمان اجرا شاهد کندی یا لگ نخواهید بود. اما زمانیکه وسوسه شوید تا کیفیت اجرا را یک سطح بالاتر ببرید، آن موقع است که تا دلتان بخواهد شاهد کند شدن اجرای بازی و افت فریم خواهید بود. البته بالارفتن دور فن و گرم‌شدن لپتاپ نیز، مواردی هستند که در زمان اجرای بازی آن را تجربه خواهید کرد.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

در زمان کار با برنامه‌های ادیت مانند افتر افکت یا پریمیر نیز وضع به همین صورت است. همه چیز خوب، روان و عادی است، تا زمانیکه بخواهید عملیات رندرگیری را آغاز کنید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که میت بوک X Pro در پردازش و ادیت‌های سبک‌تر مانند ادیت عکس با برنامه فتوشاپ، عملکرد خوبی از خوب به جا گذاشت و با سرعت نسبتاً خوبی از محتوا رندر گرفت.

به نظر می‌رسد که هوآوی سیستم خنک‌کننده قدرتمندی برای این لپتاپ در نظر نگرفته باشد، چرا که گرمایی که این لپتاپ از خود ساطع می‌کند، حتی در پردازش‌های نه چندان سطح بالا محسوس است. در پردازش‌های سنگین‌تر مانند اجرای بنچمارک یا بازی میزان داغ شدن دستگاه، به‌خصوص لبه بالایی کیبورد بسیار زیاد و نگران کننده به نظر می‌رسد.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

سخت‌افزاری که هوآوی برای لپتاپ میت بوک X Pro 2019 در نظر گرفته است، برای استفاده روزمره، کارهای اداری، دانشجویی و از این قبیل کاربری‌های شما را دچار چالش نخواهد کرد. شما می‌توانید ساعت‌ها در یوتیوب ویدئوها را با بالاترین کیفیت مشاهده کنید و شاهد هیچ افت فریمی نباشید. اما این اولترابوک برای بازی و گیمینگ در بالاترین سطح یا پردازش‌هایی مانند ادیت ویدئو طراحی نشده است. اما اینکه آیا این سطح از عملکرد با توجه به قیمت میت بوک X پرو قابل توجیه است؟

نرم‌افزار PC Manager یک برنامه کاملاً کاربردی برای اطلاع از وضعیت لپتاپ و آپدیت درایورها است. در این برنامه می‌توانید استفاده پردازنده و حافظه، اطلاعات سخت‌افزای دستگاه، درایورها و آپدیت‎های ارائه شده برای آنها و … را مشاهده کنید. بخش دیگری در این برنامه، تحت عنوان My Phone در نظر گرفته شده است که امکان اتصال گوشی‌های هوآوی و آنر را به این لپتاپ و در نتیجه آن انجام یک سری عملیات مانند انتقال عکس و فایل، فیلمبرداری از صفحه لپتاپ و انتقال به گوشی و کنترل گوشی از طریق لپتاپ را فراهم کرده است.

البته برای استفاده از این قابلیت‌های یک سری محدودیت‌هایی برای نسخه‌های نرم‌افزار وجود دارد و در نسخه‌های EMUI 9.1 و Magic UI 2.1 به بالاتر قابل استفاده می‌باشند. البته بد نیست بدانید که به لطف فناوری NFC امکان اتصال در لحظه گوشی‌های هوآوی به این لپتاپ فراهم شده است. برای اینکار تنها کافیست NFC گوشی را روشن کرده و آن را بر روی گوشه سمت راست پایین لپتاپ که گزینه Huawei Share  نوشته شده بگذارید، تا محتوای گوشی بر روی لپتاپ به نمایش درآید.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

کلید پاور دستگاه، همانطور که در بخش طراحی گفته شد، حالا با سنسور اثر انگشت این لپتاپ یکپارچه شده است و امکان ورود به ویندوز از طریق این روش احراز هویت فراهم شده است. سنسور اثر انگشت مورد بحث از دقت و سرعت بسیار خوبی نیز برخوردار است.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

صدا

هوآوی دو اسپیکر در دو طرف کیبورد لپتاپ میت بوک X پرو در نظر گرفته است که از کیفیت صدای بسیار خوبی برخور دارند. البته به گفته هوآوی 2 بلندگوی دیگر در دو طرف دیگر دستگاه برای ارائه صدا از تمام زوایا قرار گرفته‌اند. بلندی صدا و وضوح این اسپیکرها با در نظر گرفتن اندازه و ابعاد اولترابوک بسیار رضایت بخش است. نکته مثبت دیگر در خصوص سیستم صوتی این لپتاپ پشتیبانی از دالبی داتمس است که به در ارائه یک صدای باکیفیت فراگیر در این لپتاپ کمک چشمگیری می‌کند. این لپتاپ همچنین به میکروفون بسیار قدرتمندی نیز مجهز شده که با استناد به هوآوی می‌تواند تا فاصله 4 متری، صدای مکالمه و ورودی را به خوبی ضبط کند.

برنامه Dolby Atmos Sound System

برنامه Dolby Atmos Sound System علاوه بر امکان تنظیم خودکار صدا، کاهش نویز و افزایش کیفیت، دارای حالت‌های اختصاصی برای فیلم، موسیقی، بازی و صدا است که می‌توانید بسته به سلیقه خودتان هر کدام را تنظیم کنید. در این برنامه همچنین امکان شخصی‌سازی اکولایزر نیز در نظر گرفته شده است. فارغ از این تنظیمات و به صورت پیش‌فرض، اولترابوک هوآوی کیفیت صدای بی‌نقصی در سطوح پایین و متوسط ارائه می‌دهد و اگر سخت‌گیر نباشید، به این تنظیمات احتیاجی پیدا نخواهید کرد.

باتری

هوآوی برای میت بوک ایکس پرو یک باتری 57.4 وات ساعتی در نظر گرفته است. هوآوی ادعا کرده است که در استفاده نرمال این لپتاپ می‎تواند تا 12 ساعت بدون نیاز به شارژ قابل استفاده باشد. اما از آنجاییکه تعریف مشخصی برای استفاده نرمال وجود ندارد، بعید است که بتوان با استفاده روزمره به چنین رقمی دست پیدا کرد. در تجربه کار با این لپتاپ توانستیم در حدود 10 ساعت بدون نیاز به شارژ با آن کار کنیم. البته در صورتیکه بخواهید عملیات سنگین‌تری با این لپتاپ انجام دهید و روشنایی دستگاه در بالاترین حد خود باشد، سرعت تخلیه باتری بالاتر خواهد رفت.

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

شارژر 65 واتی USB-C که درون جعبه برای شارژ باتری این لپتاپ در نظر گرفته شده است، می‌تواند در مدت زمانی در حدود 1 ساعت 50 دقیقه آن را به طور کامل شارژ کند. البته در صورت استفاده‌های سنگین، ممکن است این زمان کمی طولانی‎تر باشد. شارژر این دستگاه از نوع سه شاخه است و برای استفاده در داخل کشور، به یک تبدیل دو شاخه نیاز خواهید داشت.

نتیجه‌گیری

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی

لپتاپ میت بوک X Pro 2019 هوآوی دارای طراحی شیک و جذاب، نمایشگری باکیفیت، صدای خوب و باتری با دوامی است. اما از نظر سخت‌افزار در مقایسه با نسل قبلی خود، دستخوش یک تغییر اساسی نشده است و عملکرد آن تفاوت چندان چشمگیری با نسخه سال 2018 ندارد. این دستگاه برای کسانیکه قصد خرید یک لپتاپ قابل حمل و زیبا برای استفاده‌های مالتی مدیا و روزمره را دارند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

نکته اصلی در رابطه با این لپتاپ قیمت 1999 دلاری آن است. شاید اصلی‌ترین ایرادی که بتوان به این اولترابوک گرفت، اختلاف قیمت بالای آن با نسل قبلی، با وجود تفاوت‌های نه چندان چشمگیر است. با این حال، اگر طرفدار برند هوآوی و محصولات این شرکت هستید و قصد ندارید از لپتاپ خود برای اجرای بازی‌های سنگین و پردازش‌های حجیم استفاده کنید، اولترابوک میت بوک X Pro 2019 انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

مزایا:
  • طراحی جذاب
  • کیبورد خوش‌دست
  • تاچ پد بزرگ و کارآمد
  • نمایشگر باکیفیت
  • کیفیت صدای خوب
  • باتری با دوام
معایب:
  • عملکرد نه چندان چشمگیر سخت‌افزار
  • جایگاه نامناسب وبکم
  • تفاوت‌های کم با نسل قبل
  • قیمت بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

اگر طرفدار برند هوآوی و محصولات این شرکت هستید و قصد ندارید از لپتاپ خود برای اجرای بازی‌های سنگین و پردازش‌های حجیم استفاده کنید، اولترابوک میت بوک X Pro 2019 انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

8.9امتیاز8.3سخت افزار9.8صفحه نمایش9.3صدا9.1طراحی9باتری8.1ارزش خرید
امتیاز: 4.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

2 دیدگاه

  1. Avatar hamid گفت:

    یه سوال :
    این محصول تو ایران در دسترس نیست چه ارزشی داره بررسیش کنید ؟

  2. Avatar محمد گفت:

    سلام
    یکی از مشکلاتش باتری غیر قابل تعویض هست / سخت افزار گرافیکی زیاد قدرت نداره و کاش کمی بالاتر بود مثلا nvidia mx350 با 4 گیگ حافظه بود

    مورد دیگه اینه که رنگ های جذابی نداره اصلا . باید رنگ های شاد و جذاب داشت . که نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.