بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15 – میان‌رده‌ای مطمئن برای گیمینگ

شرکت ام‌اس‌آی (MSI) را می‌توان یکی از فعال‌ترین برندها در حوزه تولید لپ‌تاپ دانست که همواره محصولات متنوعی را تولید و روانه بازار می‌کند. ام اس آی استلث ۱۵  (MSI Stealth 15) یکی از لپ تاپ های سال 2023 این شرکت است که امروز قصد بررسی آن را داریم.

Stealth 15 یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌های 15 اینچی برند تایوانی MSI است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. این محصول توسط دفتر رسمی لپ‌تاپ‌های MSI‌ در ایران برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته و محتوایی که در ادامه مطالعه خواهید کرد، حاصل تجربه کاری 7 روزه ما از این لپ تاپ است. امیدواریم که از خواندن آن لذت ببرید.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

لپ تاپ MSI Stealth 15 در چند نسخه و با کانفیگ‌های مختلفی راهی بازار می‌شود. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته، دارای پردازنده نسل 13 اینتل، گرافیک RTX 4050 و نمایشگر FHD است. سخت‌افزار قدرتمند، قیمت نسبتاً مقرون به‌صرفه و ظاهر موجه از برجسته‌ترین مشخصه‌های این لپ‌تاپ بر روی کاغذ است. اما MSI Stealth 15 تا چه اندازه ارزش خرید دارد؟

جدول مشخصات لپ تاپ MSI Stealth 15

پردازندهنسل 13 اینتل Core i7-13620H
نمایشگر15.6 اینچی IPS با رزولوشن FHD
گرافیکGeForce RTX 4050 6GB انویدیا
رم16 گیگابایت DDR5
فضای ذخیره‌سازی1 ترابایت SSD NVMe Gen4x4
وبکمHD (نرخ 30 فریم 720p)
اتصالاتبلوتوث 5.2 و Intel Wi-Fi 6 AX201(2*2 ax)
کیبوردنور پس‌زمینه سفید
پورت‌ها1 پورت Type-C USB3.2 Gen 2، یک پورت Type-C USB3.2 Gen2 با امکان DP/PD-in،
دو پورت Type-A USB3.2 Gen 2، یک پورت HDMI 2.1، یک پورت هدفون/میکروفون و یک پورت شارژ
صدادو بلندگوی 2 وات
باتری53.5 وات ساعتی – آداپتور 180 وات
ابعاد358x248x19.9 میلیمتر
وزن2.1 کیلوگرم

طراحی

یکی از نکات جالب در خصوص لپ‌تاپ استلث 15 اینست که ام‌اس‌آی آن را هم یک محصول برای بازی و هم برای بیزنس معرفی کرده است. این یعنی در کنار ظاهر ساده و کلاسیکی که دارد، در طراحی آن المان‌ها و نکاتی در نظر گرفته شده که نشان می‌دهد این محصول طراحی گیمینگ نیز دارد.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

یکی از آن‌ها لوگوی اژدهای MSI است که بر روی در لپ‌تاپ حک شده و معمولاً آن در در لپ‌تاپ‌های گیمینگ این شرکت می‌بینیم. جنس بدنه Stealth 15 فلز صیقل‌داده شده‌ مشکی‌رنگ است. مانند دیگر لپ‌تاپ‌ها با بدنه فلزی، استلث 15 هم استعداد بالایی در جذب اثر انگشت دارد. البته تمام بدنه فلزی نیست. بخش داخلی و اطراف کیبورد و لبه‌های کناری پلاستیکی هستند.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

ام‌اس‌آی در میان مشخصه‌های برجسته این لپ‌تاپ به Slim یا همان باریک بودن اشاره کرده است. اما با ضخامت تقریبا 2 سانتیمتری (19.9 میلیمتر) این لپ‌تاپ آنقدرها هم باریک نیست. البته در محصولات گیمینگ این میزان ضخامت می‌تواند تحت عنوان اسلیم قلمداد شود.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

لبه جلویی این لپ‌تاپ در نوع خود جالب طراحی شده است. در قسمت سمت راست پایین آن، لوگوی برند MSI و در سمت چپش لوگوی Dynaudio حک شده است. در ابتدای لبه‌های قائم به لبه جلویی نیز الگوی نقطه‌نقطه‌ای طراحی شده که ظاهر جالبی به آن داده است.

در لبه‌های کناری و پشتی دستگاه چندین دریچه برای خنک‌کردن تعبیه شده است. سیستم خنک کننده این لپ‌تاپ به این صورت است که هوای خنک را از پایین گرفته و هوای گرم را از دو طرف و پشت آن خارج می‌کند. این دریچه‌های هرچند که ظاهری عجیب (شبیه به پورت‌های USB-A) دارند اما در جایگاه مناسبی قرار گرفته‌اند و در زمان کار با لپ‌تاپ و بازی موجب گرم شدن دست نمی‌شوند.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

لولای این لپ‌تاپ مانند چند لپ‌تاپ دیگر MSI که اخیراً بررسی کرده بودیم، طراحی جالبی دارد و این امکان را می‌دهد تا درب آن را 180 درجه باز کنیم. البته پس از باز شدن کامل، نمایشگر دقیقا در راستای بدنه، روی سطح قرار نمی‌گیرد و کمی بالاتر خواهد بود. نکته مثبت کار اینست که به لطف طراحی خوب، شما می‌توانید تنها با یک دست، درب لپ‌تاپ را باز کنید.

لولا - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

نمایشگر لپ‌تاپ Stealth 15  حاشیه‌های باریکی در سه طرف خود دارد. اما حاشیه پایینی که لوگوی MSI نیز در آن نوشته شده، نسبتاً زیاد است و این کمی ترکیب زیبایی را به هم می‌زند. نسبت ابعاد این نمایشگر در حالی 16:9 بوده که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها امروزه با نسبت 16:10 عرضه می‌شوند و بدین ترتیب ارتفاع بیشتری ارائه می‌دهد و حاشیه پایینی کمتری دارد.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

کیبورد استلث 15 فضای کمی از بخش پایین لپ‌تاپ را به خود اختصاص داده است و در چهار طرف آن فضای زیادی به چشم می‌خورد. در قسمت بالایی این صفحه کیبورد، فضای مشکبی طراحی شده که نام برند S T E A L T H در آن هایلایت شده و هویت برند را به نمایش می‌گذارد. پایین کیبورد نیز تاچ پد دستگاه قرار گرفته و در دو طرف آن دو شیار تعبیه شده تا بتوانند صدا را با کیفیت بهتری به بیرون منتقل کنند.   

کیبورد - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

در مجموع طراحی لپ‌تاپ استلث 15 ام‌اس‌آی ساده، کلاسیک و مینیمال است و به لطف همین موضوع این لپ‌تاپ توانسته جایزه طراحی  reddot 2023 را از آن خود کند. Stealth 15 دارای ابعاد 358x248x19.9 میلیمتر بوده و 2.1 کیلوگرم وزن دارد. با این اعداد و ارقام شما نه با یک اولترابوک سبک و نازک طرف هستید و نه یک محصول بزرگ و سنگین. برای یک نوت‌بوک 15 اینچی این ابعاد و وزن کاملاً استاندارد به نظر می‌رسند و استلث 15 از این حیث در سطح یک محصول متوسط قرار می‌گیرد.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

کیبورد و تاچ پد

صفحه کلید لپ‌تاپ MSI Stealth 15 ظاهری متفاوت از یک کیبورد استاندارد دارد. این کیبورد از نوع 70 درصدی است و این یعنی کلیدهای ماشین حسابی اعداد برای آن در نظر گرفته نشده است. جدا از نبود کلید اعداد، جایگاه و چیدمان کلیدهای دیگر مانند Delete، Insert،  Page Up و Down تغییر کرده و در ستونی زیر کلید پاور جای گرفته‌اند.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

ام‌اس‌آی اشاره دقیقی به عمق کلیدهای این کیبورد نکرده است. اما با اندکی تایپ کردن متوجه این موضوع خواهید شد که این کلیدها به خوبی آنچه که در لپ‌تاپ‌های پیشین این برند دیده بودیم نیستند. با این وجود، وجود دو کلید بک اسلش همچنان عجیب‌ترین نکته در کیبورد لپ‌تاپ‌های MSI است. البته نکته عجیب دیگر در خصوص این کیبورد اینست که Function keys یا همان کلیدهای تابعی آن به‌صورت پیش‌فرض فعال بوده و برای استفاده از F1 تا F12 نیاز به فشردن کلید Fn خواهید داشت. این موضوع برای زمان‌هایی که مثلاً بخواهید برای بستن برنامه از کلیدهایی ترکیبی  Alt+F4 استفاده کنید، کمی آزاردهنده است.

تایپ کردن - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

نکته مثبت در خصوص این صفحه کلید، چاپ حروف فارسی به صورت پیش‌فرض بر روی کلیدها است. نور پس‌زمینه این کیبورد سفید رنگ بوده و چند سطح قابل تنظیم است. اما از آنجاییکه MSI به این کیبورد لقب گیمینگ داده است، شاید بهتر بود که نورهای RGB نیز برای این دستگاه در نظر می‌گرفت.

کیبورد - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

تاچ پد دستگاه در پایین کیبورد و ناحیه وسط از دو طرف واقع شده است. کار با این تاچ پد سخت و پیچیده نیست، حرکت دست بر روی آن روان است و کلیک‌های چپ و راست آن نیز که در قسمت پایینی قرار گرفته‌اند به راحتی قابل استفاده هستند. در مقایسه با محصولات هم‌رده، اندازه تاچ پد این لپ‌تاپ خیلی بزرگ و چشم‌گیر نیست و کیفیت و عملکرد فوق‌العاده‌ای نیز ندارد و از این نظر در سطح متوسطی قرار دارد. بنابراین، اگر شما هم مانند من چندان اهل استفاده از تاچ‌پد نیستید، بهتر است که برای کارهایی که نیاز به دقت بالاتر دارند از ماوس استفاده کنید.

تاچ پد - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

پورت‌ها

خوشبختانه لپ تاپ MSI Stealth 15 مجموعه کاملی از پورت‌ها را در دو سمت خود جای داده است. لبه سمت راست لپ‌تاپ پذیرای یک پورت شبکه RJ45 ، یک پورت USB3.2 Gen2 Type-A، یک پورت USB3.2 Gen2 Type-C و جک هدفون/میکروفون است.

پورت ها - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

در لبه سمت چپ این دستگاه پورت سوزنی شارژ، یک پورت HDMI (پشتیبانی برای محتوای 8K@60HZ و 4K@120Hz)، یک پورت USB3.2 Gen2 Type-A و یک پورت USB3.2 Gen2 Type-C با پشتیبانی از Display Port و Power Delivery قرار گرفته‌اند. چراغ شارژ لپ‌تاپ نیز در همین سمت واقع شده است. نکته قابل تأمل در این بخش از لپ‌تاپ اینست که سوکت شارژ در وسط قرار گرفته و این یعنی در صورت اتصال کابل از بالا، سیم شارژ در فاصله نزدیکی از خروجی هوای گرم دستگاه قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند باعث گرم شدن کابل و در بلندمدت خرابی آن شود.

پورت ها  -بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

نمایشگر

نمایشگر - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

صفحه نمایش آن بخش از مشخصات استلث 15 است که چند مدل دارد. نسخه‌ای از لپ تاپ MSI Stealth 15 که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت به نمایشگر 15.6 اینچی IPS با رزولوشن 1920×1080 پیکسل (FHD) مجهز شده بود. این نمایشگر دارای نرخ نوسازی 144 هرتز است که از این نظر گزینه خوبی برای بازی به حساب می‌آید.

نمایشگر - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

ام‌اس‌آی اشاره دقیقی به مشخصات این نسخه از نمایشگر در Stealth 15 نکرده است. اما به نظر می‌رسد که روشنایی پنل آن چیزی در حدود 200 نیت باشد. این رقم چندان بالایی برای یک نمایشگر نیست، اما در طول بررس حتی در زیر نور مستقیم آفتاب هم می‌توانستیم با این لپ تاپ کار کنیم، هرچند که زاویه دید نسبت به محیط‌های عادی و داخل خانه، محدودتر بود. به‌صورت کلی اما زاویه دید این لپ‌تاپ قابل قبول است و رنگ‌ها و کنتراست تصاویر در زوایای غیرمستقیم چندان تغییر نمی‌کند.

پیکسل های نمایشگر - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

پنل IPS این لپ‌تاپ تمام فضای رنگی sRGB را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. پوشش رنگی این نمایشگر چیزی در حدود 65 درصد است و این یعنی استلث 15 برای افرادی که دقت رنگی و نمایش درست رنگ‌ها برایشان مهم است و در کار تولید محتوای تصویری یا ویدئویی هستند، عملکرد فوق‌العاده‌ای ندارد. با این وجود، اگر بخواهید برای تمایش فیلم، گشت و گذار در دنیای اینترنت و بازی از Stealth 15 استفاده کنید، مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

نمایشگر بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

عملکرد سخت‌افزاری و گیمینگ 

بازی فورزا هواریزن ۵ - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

نسخه‌ای که از لپ تاپ MSI Stealth 15 برای بررسی در اختیار سخت‌افزارمگ قرار گرفته و در بازار ایران نیز موجود است از پردازنده نسل 13 اینتل سری رپتور لیک، یعنی Core i7-13620H بهره می‌برد. عملکرد این پردازنده 10 هسته‌ای چیزی شبیه به تراشه نسل دوازهمی 12700H با 14 هسته است. هر دو پردازنده دارای 6 هسته پرقدرت هستند، با این تفاوت که 13620H تنها چهار هسته کم‌مصرف با 16 رشته دارد. حداکثر توان TDP این پردازنده 45 وات بوده و فرکانس پایه و بوست آن به ترتیب 1.8 و 4.9 گیگاهرتز است.

نسخه‌ای از استلث 15 که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت از کارت گرافیک GeForce RTX 4050 بهره می‌برد. این در حالیست که یک نسخه دیگر از این لپ‌تاپ گیمینگ MSI با گرافیک 4060  نیز راهی بازار می‌شود. این گرافیک بر پایه معماری 5 نانومتری Ada Lovelace طراحی شده است. 6 گیگابایت حافظه GDDR6 (از برند سامسونگ) با پهنای باس 96 بیت برای این گرافیک در نظر گرفته شده است. توان در نظر گرفته شده برای این تراشه در لپ‌تاپ استلث 80 TDP است که بالاترین سطح توان قابل ارائه در این گرافیک نیست.

بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V HWinfo

16 گیگابایت رم DDR5 از برند SK Hynix برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده که که متشکل از دو ماژول 8 گیگابایتی است. حافظه ذخیره‌سازی این نوت‌بوک هم 1 ترابایت SSD از نوع NVMe از برند میکرون است. در بخش اتصالات این لپتاپ دارای بلوتوث 5.2 و Intel Wi-Fi 6 AX201 2×2 است. یک پورت LAN هم همانطور که اشاره کردیم امکان اتصال شبکه از طریق کابل را فراهم می‌کند.

پردازنده 10 نانومتری Intel Core i7-13620H همانطور که اشاره کردیم دارای 6 هسته پرقدرت و 4 هسته کم‌مصرف است و می‌تواند با 16 رشته کار کند. در حالت توربو فرکانس هسته‌های این پردازنده به 4.9 گیگاهرتز خواهد رسید، این در حالیست که در حالت پایه فرکانس آن‌ها 1.8 گیگاهرتز است. حافظه کش L3 آن 24 مگابایت و L2 آن 9.5 مگابایت است.

هرچند که استلث 15 در رده محصولات بالارده سال 2023 ام‌اس‌آی قرار دارد، با نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه متوجه خواهید شد که با یک محصول میان‌رده مواجه هستید. برای بررسی قدرت سخت‌افزاری لپ تاپ MSI Stealth 15 ابتدا به سراغ تست‌های بنچمارک رفتیم. ابتدا تست CineBench که متمرکز بر پردازنده است را در دو نسخه R23  و R24 اجرا کردیم. در نسخه 23 عملکرد استلث تقریبا مشابه با کاتانا 15 بود و این لپ‌تاپ هم در بخش تک‌هسته و هم چندهسته‌ای امتیاز نسبتاً بهتری نسبت به کااتانا کسب کرد. R24 اما اولین باری بود که توسط من در لپ‌تاپ‌های ام‌اس‌آی اجرا می‌شد، از همین جهت معیار مناسبی برای مقایسه عملکرد با آن‌ها نبود.

CineBench R23Stealth 15Summit E16Modern 15Katana 15Cyborg 15
چند هسته149401074086651378110425
تک هسته18501628168917231692

بنچمارک GeekBench نیز یکی از معتبرترین معیارها برای سنجش عملکرد پردازنده و کارت گرافیک است. در این تست هم استلث 15 هم در تست گرافیک OpenCL و Vulcan و هم پردازنده امتیازی مشابه با کاتانا 15 (کمی بالاتر) کسب کرد.

GeekBench 6.0Stealth 15Summit E16Modern 15Katana 15Cyborg 15
CPU (تک‌هسته – چندهسته)2521 – 129902207 – 108372265-70822377-123342190-10836
GPU OpenCL8170079711133029197471656
GPU Vulcan7792721761168659664116456

در تست‌های بنچمارک 3DMark (متشکل از Time Spy، Night Raid و Fire Strike) که عملکرد پردازنده و گرافیک را به شکل ترکیبی بررسی می‌کنند، لپتاپ گیمینگ ام‌اس‌آی امتیازات زیر را کسب کرد.

3DMarkStealth 15Summit E16Modern 15Katana 15Cyborg 15
Fire Strike Extreme98829440169011819
Fire Strike2001117862368822167
Fire Strike Ultra47604753905598515774
Night Raid5522034474143445387743658
Time Spy881877981515102466860
Wild Life Extreme1610414347273519438
Wild Life5262738894983261159

در تست PcMark 10 نیز که بنچمارک ترکیبی از عملیات سبک و سنگین مانند کاربری روزمره و رندرینگ است، این لپتاپ امتیاز کلی خوبی کسب کرد. در مقایسه با سایبرگ 15، کاتانا 15 و مدرت 15، این نوت‌بوک امتیاز بالاتری کسب کرد.

بنچمارک بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V
PC Mark 10Stealth 15Summit E16Modern 15Katana 15Cyborg 15
امتیاز کلی77056620526869136379
Essentials10824104239683963610012
Productivity96438372687499387975
Digital Content Creation118959021596293638821

پس از آن به سراغ بنچمارک Unigine Superposition رفتیم که با استفاده از موتور Unigine 2.0 به خلق تصاویری بدیع از یک اتاق کار و حرکت دوربین در آن می‌پردازد. این نرم افزار بسیار سنگین، قدرت سیستم شما را برای اجرای نرم افزار‌های شبیه‌ساز سه بعدی، Post-Processing، گیمینگ، و حرکت دوربین در میان یک ساختمان همزمان با اجرای الگوریتم‌های پیچیده رهگیری نور SSRTGI تحت فشار قرار می‌دهد و میزان توانایی آن را با امتیاز بیان می‌کند.

بنچمارک بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V
Unigine SuperpositionMSI Stealth 15Gigabyte G5 KF
148174949

موتور رندر Corona یکی از معروفترین موتور‌های رندر تصاویر واقعی در میان نرم‌افزار‌های رندر است که می‌تواند هم به صورت یک نرم‌افزار مجزا و هم به عنوان یک پلاگین در برنامه‌های Autodesk 3ds Max و MAXON Cinema 4D مورد استفاده قرار گیرد. نرم‌افزار Corona Benchmark از موتور نسخه 2023 کرونا رندر استفاده می‌کند و می‌تواند قدرت چند رشته پردازشی پردازنده را (تا حداکثر 72 رشته پردازشی) با رندر کردن تصویری واحد بسنجد. این نرم‌افزار بسیار سنگین است و هرچه پردازنده هسته‌های سریعتر و رشته‌های پردازشی بیشتری داشته باشد، سرعت رندر گیری در این نرم افزار بیشتر می‌شود و در نتیجه مدت زمان انجام پروژه کوتاه تر خواهد بود.

بنچمارک بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V
Corona BenchmarkMSI Stealth 15Gigabyte G5 KF
4,820,9171,500,526

یکی از بهترین نرم‌افزار‌های تست مبدل‌های ویدیویی، نرم افزار HEVC Decode Benchmark (Cobra) است که در سایت ثبت رکورد HWBOT مخصوص اورکلاکر‌ها یافت می‌شود. این نرم‌افزار با استفاده از کدک H.265 به تبدیل سه نوع ویدیو  HD، FHD، و 4K می‌پردازد و سپس به هر بخش امتیاز داده و یک امتیاز کلی را هم برای سیستم در نظر می‌گیرد.

بنچمارک بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V

برای سنجش عملکرد SSD این لپ‌تاپ از بنچمارک CrystalDiskMark و Anvil استفاده کردیم که نتیجه را در تصویر پایین می‌توانید مشاهده کنید. در این تست هم امتیازات کسب شده توسط SSD مدرن 15 قابل قبول بود، اما به خوبی آنچه در کاتانا و سایبرگ دیده بودیم، نبود.

یکی از بهترین تست‌های بازی، بنچمارک Final Fantasy است که سرعت لود شدن مراحل بازی را بر روی SSD لپتاپ مورد سنجش قرار می‌دهد.

ما به این قضیه باور داریم که توجه بیش از اندازه به اعداد و ارقام بنچمارک‌ها نمی‌تواند تنها معیار، برای سنجش عملکرد یک محصول باشد و در استفاده معمول و واقعی از دستگاهی مانند گوشی و لپ‌تاپ بهتر می‌توان به قدرت سخت‌افزاری آن پی برد. به همین دلیل با اجرای عملیات سبک و سنگین تلاش کردیم تا قدرت سخت‌افزاری استلث 15 را محک بزنیم.

همانطور که انتظار داشتیم انجام عملیات سبک و روزمره مانند وبگردی، تماشا فیلم، سریال، ادیت عکس و …به هیچ وجه برای این لپ‌تاپ چالشی جدی نبود. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که به سراغ کارهای عملیات‌های سخت‌تر و چالشی‌تر برویم.

با وجود آنکه این لپ‌تاپ کاربری گیمینگ و اداری دارد و برای تولید محتوا طراحی نشده، عملکرد آن در اجرای برنامه‌هایی مانندBlender و  Adobe Premiere Pro و حتی رندرینگ ویدئو قابل قبول بود. به عنوان یک نمونه رندر یک ویدئوی یک ساعت و 28 دقیقه‌ای 4K با نرم‌افزار HandBrake چیزی در حدود 34 دقیقه زمان نیاز داشت. برای اجرای این عملیات 100٪ قدرت پردازنده مورد استفاده قرار گرفته بود.

بلندر - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

در طول بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15 توانستیم چندین بازی خوب، پرطرفدار و جدید را بر روی آن اجرا و تست کنیم. سایبرپانک 2077 اولین بازی بود که به سراغ آن رفتیم و در حالت‌های مختلف و با تنظیمات گرافیکی، Ray Tracing در سطوح مختلف این بازی را تست کردیم. در بالاترین سطح 147 فریم (پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی) و در پایین‌ترین سطح (تنظیمات در حالت مکس) 22 فریم از این بازی گرفتیم.

پس از آن به به سراغ بازی Red Dead Redemption 2 رفتیم. در این بازی زمانیکه تنظیمات گرافیک در حالت پیش‌فرض بود متوسط 28 FPS گرفتیم که عدد چندان بالایی نبود.

بنچمارک بازی رد دد ردمشن 2 در بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V

بازی Hogwarts Legacy در این لپتاپ به طور متوسط با ری‌تریسنگ روشن 105 فریم اجرا می‌شد.

بازی هاگوارتز لگاسی - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

در نهایت به سراغ بازی محبوب Forza Horizon 5 رفتیم که از این بازی هم در تنظیمات گرافیکی بالا و پایین به‌ترتیب 46 و 144 فریم بر ثانیه دریافت کردیم.

همانطور که مشاهده کردید، خوشبختانه لپ تاپ MSI Stealth 15 به خوبی از پس اجرای جدیدترین بازی‌های موجود برمی‌آید. در طول بررسی توانستیم بازی‌های سنگین را در بالاترین سطح تنظیمات اجرا کنیم. از آنجاییکه سیستم خنک‌کننده‌ای که ام‌اس‌آی برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته از 3 فن و 5 مجاری هوای بهره می‌برد، نگرانی چندانی از بابت داغ ماندن طولانی مدت دستگاه نداشتیم.

سیستم خنک‌کننده

لبه پشت - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

برای یک لپ‌تاپ گیمینگ عملکرد سیستم خنک‌کننده از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه در صورت ناکارآمد بودن، لپ‌تاپ نمی‌تواند تجربه گیمینگ خوبی برای کاربران رقم بزند و در طول بازی شاهد کاهش سرعت و ایجاد لگ و کندی خواهیم بود. در بخش طراحی مشاهده کردید که در مجموع چهار مجرا برای انتقال هوا در این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است.

نمای پشت - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

یک مجرا در لبه سمت چپ، یک مجرا در لبه راست و دو مجرای دیگر در قسمت پشت لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. هر چهار ناحیه مشبک برای خروج هوای گرم از درون دستگاه است و بخش زیرین لپ‌تاپ برای انتقال هوای سرد از بیرون به داخل در نظر گرفته شده است.

اجزای داخلی - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

در این مرحله از بررسی تصمیم گرفتیم که با باز کردن قاب پشتی، نگاه دقیق‌تری به سیستم خنک‌کننده و دیگر اجزای درونی لپ‌تاپ داشته باشیم. برای این کار نیاز به باز کردن 9 پیچی داشتیم که قاب پشتی را به بدنه لپ‌تاپ وصل کرده بودند.

فن -  بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ استلث 15 برای دستگاهی در این سطح بسیار عالی و ایده‌ال به نظر می‌رسد. پنج لوله انتقال حرارتبه همراه سه فن برای خارج کردن هوای گرم به بیرون برای استلث 15 کاملاً کافی است. از دیگر نکاتی که در زمان باز کردن لپ‌تاپ به آن برخوردیم این بود که رم دستگاه به مادربرد لحیم نشده و امکان ارتقا (در صورت جایگزینی رم‌های فعلا با رم‌های با ظرفیت بالاتر) برای آن در نظر گرفته شده است. با این وجود یک اسلات خالی برای اضافه کردن SSD در این لپ‌تاپ به چشم می‌خورد که این خبر خوبی است.

جایگاه اس اس دی بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

باید به این موضوع توجه داشته باشید که این فن‌ها زمانی که دستگاه تحت عملیات سنگینی قرار بگیرد، می‌تواند صدای بلندی از خود تولید کند و این ممکن است برای شما کمی آزاردهنده باشد. با این وجود، اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم عملکرد کلی سیستم خنک‌کننده بسیار عالی است و نقش چشمگیری در مدیریت دما ایفا می‌کند. دمای امن برای پردازنده این دستگاه تا 100 درجه سانتیگراد اعلام شده که خوشبختانه حتی در پردازش‌های سنگین و طولانی‌مدت هم دمای CPU به این رقم نرسید و در محدوده پایین‌تر از 95 درجه باقی ماند.

در نهایت بد نیست به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که از طریق نرم‌افزار MSI Center این امکان برای شما در نظر گرفته شده که در زمان کارهای سبک لپ‌تاپ را بر روی حالت Quiet Mode تنظیم کنید و مانع ایجاد نویز توسط فن‌ها شوید.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

نرم‌افزار MSI Center

شرکت ام‌اس‌آی برای لپ‌تاپ‌های جدید خود نرم‌افزار نظارتی و مدیریتی «MSI Center»‌ را ارائه کرده است. این برنامه برای کنترل عملکرد لپ‌تاپ و تغییر مدهای گرافیک ضروری و حیاتی است. MSI Center نه تنها میزان استفاده از پردازنده (CPU) و گرافیک (GPU) را نشان می‌دهد. بلکه نمایش حجم باقی‌مانده از فضای ذخیره‌سازی، سرعت فن‌ها، دمای پردازنده، دمای گرافیک و … از دیگر امکانات آن به حساب می‌آیند.

نرم‌افزار MSI Center

در بخش‌های دیگر این برنامه امکانی برای فعال کردن Windows Key، وبکم، Crosshair Display، HDR، USB Power Share و … نیز در نظر گرفته شده. در بخش User Scenario نیز عملکرد سیستم بسته به کاری که در حال انجام است (بین Extreme Performance، Balanced، Silent و Super Battery) قابل تغییر خواهد بود. البته در این بخش به‌طور پیش‌فرض گزینه Smart Auto فعال است.

یکی از امکانات کاربردی این برنامه (به خصوص برای گیمرها)، تنظیمات مربوط به بازی یا همان Gaming Mode است که برای فعال کردن آن باید به بخش تنظیمات بازی رفته و بازی‌های نصب شده را در سیستم را به آن اضافه کنید. زمانیکه این قابلیت را فعال کنید، در زمان ورود به بازی اعلانی روی صفحه مبنی بر این موضوع ظاهر می‌شود. با فعال شدن گیمینگ مد، عملکرد سیستم روی حالت Performance قرار می‌گیرد، تاچ پد غیرفعال می‌شود و موارد دیگر.

نرم‌افزار MSI Center

در بخش General Settings این برنامه نیز تنظیمات مربوط به حالت‌ها گرافیکی مختلف، استفاده از گرافیک Descrete یا همان سوئیچ ماکس (Mux Design) در نظر گرفته شده که توسط آن می‌توانید عملکرد دستگاه در زمان گیمینگ را بالاتر ببرید.

بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V نرم‌افزار MSI Center

وبکم

دوربینی که ام‌اس‌آی به‌عنوان وبکم برای این لپ‌تاپ در لبه بالای نمایشگر در نظر گرفته 720p  است. کیفیت این دوربین در سطح قابل قبولی است. وبکم این لپ‌تاپ برای انجام تماس تصویری و استریم از کیفیت مناسبی برخوردار است اما با توجه به کیفیت آن می‌توانید انتظار داشته باشید که نویز در تصاویر حتی در محیط‌های روشن محسوس باشد.

وبکم - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

وبکم استلث 15 ام‌اس‌آی از Windows Hello پشتیبانی نمی‌کند و از آنجاییکه این لپ‌تاپ فاقد سنسور اثر انگشت هست، به‌طورکلی ورود با روش‌های احراز هویت بایومتریک برای آن در نظر گرفته نشده است.

بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V

بلندگوها

دو بلندگوی 2 وات در دو طرف تاچ‌پد دستگاه قرار گرفته‌اند و MSI دو شیار باریک برای انتقال صدای این بلندگوها به بیرون در نظر گرفته است. این بلندگوها توسط Dynaudio تیون شده‌اند، شرکتی که در زمینه محصولات صوتی فعالیت دارد و لوگوی آن را در لبه جلویی دستگاه مشاهده می‌کنید.

بلندگو - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

مانند دیگر لپتاپ‌های موجود در بازار نمی‌توان انتظار داشت که دو اسپیکر کوچک 2 وات در این اندازه، کیفیت صدای خیره‌کننده‌ای داشته باشند. با این وجود، و به لطف نرم‌افزار Nahimic عملکرد این بلندگوها در کلیت ماجرا بد نیست. بلندی صدای اسپیکرها در سطح عالی نیست و بیس آن‌ها نیز در سطح کمی است. با این وجود، بلندگوهای مذکور جزئیات و کیفیت صدای خوبی در رنج پایین و متوسط دارند و برای تماشای فیلم و ویدئو کار شما را راه خواهند انداخت. اما اگر به جزئیات صدا اهمیت می‌دهید، برای گوش دادن به موسیقی و بازی بهتر است که به سراغ هدفون‌های شخصی خود یا اسپیکرهای قدرتمندتر بروید.

بلندگو - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

باتری 

باتری - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

MSI برای لپ تاپ Stealth 15 یک باتری دو سلولی 53.5 وات ساعتی در نظر گرفته است که بر روی کاغذ عدد چندان بالایی نیست. این رقم خبر از عملکرد خیره‌کننده شارژدهی در استلث 15 نمی‌دهد و طبیعی بود که در بررسی ما نیز عکس این قضیه را ثابت نشد.

باتری - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

در طول بررسی و در زمان استفاده عادی و رومزه از لپ تاپ MSI Stealth 15 که شامل کارهای مانند بازی، وبگردی و … با روشنایی بالاترین سطح، باتری دستگاه چیزی در حدود 4 ساعت دوام آورد. با این وجود زمانیکه روشنایی نمایشگر را کمی کاهش دادیم و به کارهای سبک‌تری مانند تماشای فیلم پرداختیم، این رقم تا 5 الی 5 ساعت و نیم نیز بالا رفت.

بررسی لپ تاپ ام اس آی استلث ۱۵ | MSI Stealth 15 A13V

این یعنی با یک استفاده سبک، در بهترین حالت می‌توانید انتظار داشته باشید که لپ‌تاپ استلث 15 یک روز کاری برای شما شارژدهی کند. اما بهتر است که شارژر 180 وات آن را همراه خود داشته باشید. پورت شارژی که ام‌اس‌آی برای این دستگاه در نظر گرفته از نوع سوزنی است، اما نکته مثبت ماجرا اینست که در صورت نبود شارژر می‌توانید با استفاده از یک آداپتور USB-PD و درگاه USB-C آن را شارژ کنید.

شارژر - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

جمع‌بندی

لپ‌تاپ MSI Stealth 15 در دسته محصولات گیمینگ یک گزینه میان‌رده به حساب می‌آید. از نظر عملکرد گیمینگ به لطف وجود کارت گرافیک RTX 4050، می‌توان اکثر بازی‌ها را با تنظیمات گرافیکی خوب بر روی این لپ‌تاپ اجرا کرد. از نظر قدرت پردازشی، پردازنده Core i7-13620H نیز می‌تواند به خوبی از پس اجرای بازی‌ها و دیگر عملیات سنگین برآید.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

انتظار داشتیم که نمایشگر 15.6 این دستگاه از روشنایی بالاتری بهره ببرد، یا حتی ریفرش ریتی بالاتر از 144 برای آن در نظر گرفته شود. اما برای گیمینگ در سطح متوسط این نمایشگر قابل قبول است. وجود دست‌ودل‌بازانه 3 فن و ورودی/خروجی‌های عالی برای گردش هوای داخل لپ‌تاپ یکی از نکات مثبت اسلث 15 به حساب می‌آید.

بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

تنوع پورت‌ها مناسب است تقریبا تمام نیازهای یک کاربر را بر طرف می‌کند، اما وجود یک پورت تاندربولت می‌توانست وضعیت را از این هم بهتر کند. درایو ذخیره سازی از نوع SSD NVMe این لپتاپ با حجم 1 ترابایت فضایی کافی و کاملاً استاندارد برای لپ‌تاپی در این سطح است که می‌توان تعداد خوبی بازی را بر روی آن نصب و اجرا کرد. اینکه امکان اضافه شدن یک SSD دیگر، آن‌هم بدون دردسر برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده، نکته بسیار مهم و مثبتی است. حتی امکان ارتقا رم نیز برای اسلث 15 وجود دارد، البته رم‌های جدید باید جایگزین رم‌های 8 گیگابایتی موجود شوند.  ارتباطات شبکه این لپتاپ با وجود Wi-Fi 6 اینتل و بلوتوث نسخه 5.2 و LAN گیگابیتی نیز کامل است.

لولا - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

نبود نور RGB برای کیبورد یک لپ‌تاپ گیمینگ ایرادی است که به Stealth 15 وارد است. نبود کلیدهای ماشین‌حسابی و جای‌گیری نسبتا عجیب کلیدهای بخش راست این کیبورد نیز از معایب آن به جساب می‌آیند. هرچند که چاپ حروف فارسی بر روی کلیدها تا حدودی وضع را بهتر کرده است.

کیبورد - بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15

لپ تاپ MSI Stealth 15 در حال حاضر در بازار ایران و با گارانتی 24 ماهه ماتریس با قیمتی در حدود 74 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در این بازه قیمتی این یکی از بهترین انتخاب‌ها از برند MSI به حساب می‌آید.

مزایا:
  • زاویه 180 درجه لولا
  • پورت‌های متنوع
  • حروف فارسی در صفحه‌کلید
  • سخت‌افزار قابل قبول
  • توانایی اجرای بازی‌های روز در سطح خوب
  • قابلیت Mux Design
  • سیستم خنک‌کننده بسیار عالی
  • امکان ارتقای SSD و رم
  • وجود کوله‌پشتی در بسته‌بندی محصول
  • گارانتی 24 ماهه ماتریس
معایب:
  • عدم وجود پورت تاندربولت
  • روشنایی کم نمایشگر
  • نبود کلیدهای ماشین‌ حسابی در کیبورد
  • نداشتن نور پس‌زمینه RGB برای کیبورد
  • عملکرد متوسط باتری
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

استلث 15 یک گزینه ایده‌آل برای کسانی است که قصد خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده با سخت‌افزاری به‌روز از برند MSI را دارند.

9امتیاز9.3سخت افزار8.7صفحه نمایش9صدا9.1طراحی8.6باتری9ارزش خرید
امتیاز: 4.2 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

7 دیدگاه

  1. Avatar ساسام گفت:

    لایک داری خانم نور بخش برسی عالی

  2. Avatar رضا راجی گفت:

    بررسی عالی و جامعی بود. ممنون از سخت افزارمگ

  3. Avatar آرمین گفت:

    مدلهای Stealth ام اس آی خیلی دوست داشتنی هستند. ممنون خانم نوربخش از این بررسی جالب و خواندنی

  4. Avatar رضا گفت:

    فقط بررسی های خانم نوربخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.