بررسی مادربرد گیگابایت GIGABYTE Z790 AORUS ELITE X WIFI7

از  نسل جدید مادربردهای Z790 گیگابایت امروز سراغ بررسی مادربرد Z790 AORUS ELITE X WIFI7 گیگابایت می‌رویم. این مادربرد میان رده چیپست Z790، یکی از گزینه های با امکانات و کامل است که در رنج قیمتی مناسب به همراه پردازنده های نسل 14 اینتل ارائه شده است.

از مهمترین امکانات این مادربرد جدید Z790 گیگابایت می توان به پشتیبانی از شبکه پر سرعت Wi-Fi 7، و همچنین مکانیسم جدید قفل ضامن دار برای جدا سازی سینک ها و درایو های M.2، اشاره کرد.

معرفی محصول:

مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 گیگابایت از نظر جایگاه، پس ازTachyon، Xtreme، و Master، در جایگاه چهارم و میانه جدول طبقه بندی مادربرد‌های Z790 گیگابایت قرار می‌گیرد. از نظر VRM مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 گیگابایت مجهز به یک مدار 2+1+16 فازی تمام دیجیتال برای تغذیه پردازنده‌های نسل جدید 14 استفاده می‌کند. مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 گیگابایت دارای 4 درگاه M.2 PCIe Gen.4 x4 است و تعداد زیادی اتصالات متنوع USB را ارائه می‌کند.

جعبه و وسایل همراه:

جعبه مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 گیگابایت تم مشکی و بنفش دارد. نماد فالکن، شاهین آئوروس مهمترین المان روی جعبه است که به چشم می‌آید.

در پشت جعبه، خصوصیات برجسته مادربرد، ائم از VRM قدرتمند، سینک‌های خنک کننده ضخیم برای VRM و درگاه‌های M.2، دکمه آزادسازی قفل اسلات اول گرافیک، و پشتیبانی از SSD‌های PCIe Gen.5 ذکر شده است.

اقلام داخل جعبه شامل موارد زیر است:

  • آنتن بلوتوث و Wi-Fi
  • دو عدد کابل ساتا
  • دفترچه راهنما و بروشور نصب
  • مبدل Q-Connector برای نصب راحت اتصالات فرانت پنل کیس

با توجه به اینکه این مادربرد در رده اقتصادی قرار دارد، انتظار زیادی از اقلام همراه آن نداریم.

تصویری از آنتن Wi-Fi7 با طراحی جدید و مینیمال از گیگابایت.

طراحی و امکانات سخت افزاری:

مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 گیگابایت سایز ATX دارد. در نمای مادربرد، تم مشکی غالب است.

در پشت مادربرد یک براکت مخصوص برای تقویت اسلات اول کارت گرافیک قرار گرفته است.

در بخش فوقانی، از راست مهمترین بخش‌ها شامل ورودی دوگانه برق پردازنده، شامل یک جفت سوکت 8 پین است که بیش از 300 وات توان را برای تغذیه پردازنده فراهم می‌کند. هر دو سوکت دارای آرمور و سپر فلزی هستند، همچنین کانکتور‌ها از نوع یک تکه فلزی در نظر گرفته شده اند تا کوچکترین ضعفی در انتقال نیرو به پردازنده وجود نداشته باشد.

در سمت راست بخش فوقانی در لبه ابتدا 2 هدر فن، به ترتیب CPT OPT مخصوص فن دوم پردازنده، CPU FAN به رنگ طوسی و هدر سوم مخصوص اتصال پمپ واترکولر و یا فن سوم است. یک هدر نورپردازی 3 پین ARGB نیز در این بخش قرار دارد.

خبری از دیباگر نیست، کانکتور 24 پین، یک عدد خروجی USB فرانت پنل کیس از نوع USB 3.0 و همچنین یک خروجی USB Type C از نوع 10Gbps نیز در این بخش حضور دارند.

این مادربرد دارای 4 اسلات رم DDR5 با پشتیبانی از سقف فرکانسی بالای 8266MHz و حجم 256 گیگابایت است.

مجموع 6 درگاه SATA نیز در حاشیه سمت راست مادربرد حضور دارند.

اهرم PCIe Easy Latch ابتکار جدید گیگابایت برای رهایی از مشکل آزاد سازی قفل اسلات کارت گرافیک است. کارت‌های گرافیک امروزی بک پلیت‌های بسیار ضخیم و درشتی دارند، زمانی که درون اسلات گرافیک روی مادربرد قرار میگیرند، قفل اسلات PCI Express  با وجود سینک‌ M.2 بالای آن، عملا از دسترس خارج می‌شود. اهرم Easy Latch به کاربر کمک می‌کند تا به راحتی بتواند ضامن اسلات گرافیک را آزاد کند.

مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 گیگابایت، تعداد سه اسلات کامل PCI Express دارد، که اولین درگاه از بالا منشعب از پردازنده، از نوع Gen.5 با پهنای باند کامل x16 است، و دو درگاه پایینی منشعب از چیپست یکی از نوع PCIe Gen.4 و آخری از نوع Gen.3 است و هر دو با پهنای باند x4 در پایین مادربرد نزدیک به هم قرار گرفته اند. خوشبختانه دیگر SLI از طرف سازندگان گرافیک پشتیبانی نمی‌شود بنابراین، پشتیبانی از آن هم در مادربرد‌های جدید وجود ندارد.

اتصالات حاشیه پایین مادربرد شامل هدر‌های مخصوص i/o پنل کیس، چهار هدر 4 پین فن PWM، سوییچ قابل برنامه ریزی ریست، دو خروجی USB 2.0 فرانت پنل، و دو خروجی نورپردازی شامل یک خروجی 4 پین RGB و یک خروجی 3 پین ARGB ‌می‌شود.

مجموع 4 درگاه M.2 از نوع Gen.4 با پهنای باند x4 نیز که همه مجهز به سینک خنک کننده هستند بر روی این مادربرد پشتیبانی می‌شوند.

کیفیت سینک‌های M.2 علی الخصوص کیفیت وعملکرد سینک اولین درگاه M.2 فوق العاده است.

در زیر سینک ها ترمال پدر های انتقال حرارت برای خنک سازی SSD ها استفاده شده است.

در بخش صوتی، مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 مجهز به چیپ Realtek ALC1220 است که گیگابایت آن را در ترکیب با خازن‌های ژاپنی چمیکون و WIMA به کار گرفته است.

اتصالات I/O پنل مادربرد شامل دو خروجی جک صوتی و یک درگاه خروجی صدای اپتیکال، درگاه 2.5 گیگابیتی LAN، تعداد 3 عدد USB 5Gbps از نوع A، تعداد 1 درگاه USB 20Gbps از نوع C، چهار درگاه درگاه USB 2.0، و همچنین دو درگاه USB 3.2 Gen.2 از نوع A به همراه یک HDMI و یک درگاه DP 1.4 هم برای خروجی تصویری گرافیک مجتمع در نظر گرفته شده است. دو اتصال طلایی رنگ هم برای اتصال آنتن SMA برای چیپ وایرلس Wi-Fi7 و بلوتوث نسخه 5.3 قرار داده شده است.

با برداشتن تمام سینک‌ها به سراغ VRM میرویم. بخش VRM مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 از جمله نقاط قوت این مادربرد است. این بخش توسط دو ورودی برق 8 پین تغذیه می‌گردد. شرکت گیگابایت با طراحی یک مدار 16 فازی دیجیتال فقط برای تغذیه V-Core پردازنده، نهایت 1120 آمپر توان را در اختیار پردازنده قرار داده است.

گیگابایت 1 فاز 60 آمپری را برای VCCGT که مخصوص گرافیک مجتمع پردازنده است، اختصاص داده، و همچنین تعداد 2 فاز 60 آمپری Dr. MOS را نیز برای بخش VCCAUX به جهت تامین نیروی لازم برای کنترلر حافظه و ارتباطات PCIe استفاده کرده است.

گیگابایت از سینک‌های چند طبقه برای خنک سازی مدار VRM این مادربرد استفاده کرده است. سینک‌های بخش VRM فوق العاده ضخیم و چند طبقه، با طراحی خاص پره ای، نهایت خنک سازی را برای VRM به همراه می‌آورد. گیگابایت یک لوله انتقال حرارت را در بطن این دو بخش از سینک خنک کننده به کار برده است.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 14900KF
مادربردGIGABYTE Z790 AORUS ELITE X WIFI7
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER X
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگDEEPCOOL LT720
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی کارایی:

نتیجه گیری:

مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 گیگابایت نسخه ای کاملا آپدیت شده نسبت به نسل قبل است. این محصول در رنج قیمتی زیر 20 میلیون تومان عملکردی مطلوب را ارائه می‌کند. تست‌های ما با پردازنده 14900KF انجام شد و این مادربرد به خوبی توانست پتانسیل این پردازنده را به الفعل تبدیل کند. همچنین لازم به ذکر است گیگابایت با بایوس جدید با امکانات عالی در این مادربرد استفاده کرده است.

از بابت طراحی ظاهری، تم مشکی با اغلب قطعات سازگار است. به لطف استفاده گیگابایت از مکانسیم Easy Latch برای درگاه‌های M.2 و همچنین سینک های روی آنها، کاملا نیاز به استفاده از پیچ را به طور کامل حذف کرده است. همچنین گیگابایت یک اهرم به قفل شکاف PCIe گرافیک متصل کرده است تا باز کردن گرافیک از روی مادربرد به راحتی صورت پذیرد.

ارتباط بی سیم Wi-Fi 7، بلوتوث نسخه 5.3، چهار اسلات M.2،  تعداد زیادی درگاه USB 2.0، USB 3.2 Gen.1، USB 3.2 Gen.2×2، و همچنین ارتباط 2.5 گیگابیتی LAN اینتل، از جمله  ویژگی‌های خوب این مادربرد است.

در پایان، ضمن تشکر از دفتر محترم گیگابایت برای در اختیار قرار دادن این مادربرد به جهت تست، با توجه به امتیازات خوبی که در تست‌ها شاهد بودیم، و همچنین عملکرد مناسب این مادربرد و امکانات خوب آن در رنج قیمتی مناسب، و کیفیت مطلوب ساخت، و تجهیز آن به مدار تغذیه پر قدرت برای پردازنده، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اهدا می‌کنیم.

مزایا:
  • توانایی خوب در اورکلاک
  • نسبت به رقبا، قیمت مناسب
  • VRM گرانقیمت، قدرتمند و خنک
  • مجهز به کارت شبکه 2.5 گیگابیتی اینتل
  • مجهز به خروجی نورپردازی RGB و ARGB
  • پشتیبانی از رم با فرکانس‌های بالای 8266 مگاهرتز
  • هر 4 اسلات درگاه M.2 مجهز به پد و سینک خنک کننده
  • مجهز به بلوتوث نسخه 5.3 و کارت شبکه بی سیم Wi-Fi 7
  • امکان نصب SSD و جدا سازی سینک های روی مادربرد بدون پیچ
معایب:
  • فاقد دیباگر
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • مادربرد Z790 Aorus ELITE X WIFI7 گیگابایت یک انتخاب مناسب برای تجربه نسل 13 و 14 پردازنده‌های اینتل است.
8.8امتیاز9راندمان8.5امکانات9.5بایوس8.3اورکلاک و کولینگ9طراحی9نرم افزار8.9کیفیت ساخت8ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

6 دیدگاه

  1. Avatar نوید گفت:

    کدوم فروشگاه موجود داره ؟

  2. Avatar محمد ب گفت:

    تشکر از مقاله کاملتون چرا تو متن نوشتید(برای چیپ وایرلس Wi-Fi6E) مگه وای فای 7 ساپورت نمیکنه یه سوال عملکرد lt720 در خنک کردن 14900 چطور هست؟

    • Avatar آرمین گفت:

      در یک بخشی از مطلب اشتباه نگارشی بود. اصلاح شد. عملکرد LT720 برای 14900K قابل قبوله.

  3. Avatar حمید گفت:

    واقعا عالیه دمتون گرم

  4. Avatar علی گفت:

    من نمی دونم الان سیستم بخرم یا سال دیگه
    چون نسل ۱۴ هیچ نداشت …………………………………………

    • Avatar آرمین گفت:

      داداش اشتباه داری میزنی، برو توی تسنیم و ایرنا کامنت بده. اینجا جای این موضوعات نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.