بررسی مانیتور گیمینگ ایسوس TUF GAMING VG249Q3A

مقدمه: سایز 24 اینچ را می‌توان به عنوان مناسبترین ابعاد برای یک مانیتور خوب با رزلوشن 1080p دانست. اما ابعاد متناسب با رزلوشن، فقط یک وجه از مانیتور ایده آل گیمینگ است. نرخ به روز رسانی بالا، و همچنین  پنل IPS سریع از خصوصیات مهم دیگری است که در هر مانیتوری یافت نمی‌شود. امروز اما، چنین مانیتوری با این ویژگی‌ها به دست ما رسیده است. این هفته به بررسی مانیتور گیمینگ ایسوس مدل TUF GAMING VG249Q3A می‌پردازیم که یکی از معدود مدلهای همه چیز تمام Full HD بازار ایران است که تمام ویژگی‌های یک مانیتور ایده آل گیمینگ را داراست. همراه ما باشید با این بررسی.

بررسی مانیتور گیمینگ ایسوس مدل TUF GAMING VG249Q3A:

بخشتوضیحات
پارت نامبرVG249Q3A
ابعاد پنل24 اینچ
نوع نور پس زمینه / نوع پنلIPS (LED)
سطح نمایشگرمات
وضوح حقیقی1920X1080p
اشباع رنگ99 درصد sRGB
حداکثر روشنایی250 کاندلا بر متر
حداکثر کنتراست1:1000
زاویه دید178 درجه افقی/ 178 درجه عمودی
رنگ‌های نمایشگر8 بیت
زمان پاسخ دهی1 میلی ثانیه
HDR
نرخ نوسازی (حداکثر)180 هرتز
G-Syncپشتیبانی کامل
Free Syncپشتیبانی کامل
Adaptive Syncپشتیبانی کامل
فناوری‌های محافظت از چشم
Flicker Free/Low Blue Light
دارد
امکانات اضافی
درگاه ورودی تصویردو عدد HDMI 2.0 یک عدد Display Port 1.2
درگاه‌های اضافیخروجی هدفون
وزن خالص3.5 کیلوگرم
اقلام همراهکابل برق / کابل DP

مانیتور VG249Q3A ایسوس از نوع Flat، مجهز به صفحه مات و ضد انعکاس است. پنل نمایشگر از نوع IPS FAST ساخت شرکت AU Optronics (AUO) است. زمان تاخیر آن فقط 1 میلی ثانیه، و دارای نرخ به روز رسانی 180 هرتزی است.

پوشش 99 درصدی sRGB از جمله خصوصیات مهم این مانیتور با کیفیت Asus است که مناسب کاربرانی است که میخواهند با مانیتور کار گرافیکی انجام دهند. از نظر سیستم‌های محافظتی از چشم، این مانیتور مجهز به دو سیستم Low Blue Light و Flicker Free است که هر دو فن آوری موجود در این مانیتور توسط موسسه معتبر TÜV Rheinland گواهی شده اند.

شرکت ایسوس مانیتور TUF GAMING VG249Q3A را به فن آوری Adaptive Sync مجهز کرده است که به لطف آن، نرخ فریم پخش شده در مانیتور بر اساس خروجی کارت گرافیک همسان سازی می‌شود.

این فن آوری تحت عنوان Free Sync توسط کارت گرافیک‌های Radeon پشتیبانی می‌شود. در کارت گرافیک‌های GeForce نیز، این فن آوری تحت عنوان G-Sync پشتیبانی می‌شود.

مانیتور TUF GAMING VG249Q3A خوشبختان پشتیبانی از هر دوی این فن آوری‌ها را دارد. در عین حال، شرکت ایسوس یک فن آوری اختصاصی دیگر را به این دو اضافه کرده است به نام ELMB Sync که شکلی از همسان سازی نور پس زمینه است تا با هماهنگی کامل با پخش فریم‌ها، از بوجود آمدن حالت روح Ghosting و پاره گی Tearing تصویر پیش گیری می‌کند.

ایسوس همچنین از فن آوری Variable Overdrive اتوماتیک بر روی این مانیتور بهره گرفته است. به کمک آن، در صورت افت فریم، مانیتور به صورت اتوماتیک، نرمی‌و روان بودن تصویر را در حد فاصل FPS بالا و پایین حفظ می‌کند تا علیرغم نوسان FPS، تصویری روان را به مخاطب عرضه کند.

از لحاظ امکانات گیمینگ، شرکت ایسوس تمام تلاش خود را برای جلب رضایت گیمر‌ها کرده است. این مانیتور به 7 تنظیم پیش فرض Preset برای پخش در حالت‌های مختلف مجهز است:

  • حالت Racing برای بازی‌های مسابقه ای
  • حالت MOBA برای بازی‌های چند نفره آنلاین مانند Dota2
  • حالت Cinema برای پخش فیلم
  • حالت RTS/RPG برای بازی‌های استراتژیک و رول پلی
  • حالت FPS Mode برای بازی‌های آنلاین اول شخص شوتر
  • حالت SRGB مخصوص انجام کارهای گرافیکی
  • حالت Scenery برای پخش با بالاترین کیفیت تصویر

همچنین این مانیتور به امکان واقعیت افزوده در بازی مجهز است، بدین منظور که می‌توانید بر روی مانیتور از نشانه اسلحه (کراسیر) در سایز‌ها و حالت‌های مختلف بهره ببرید. همچنین حالت اسنایپر وسط صفحه را برای شما حالت ذره بینی می‌کند. هرچند این حالات یک نوعی از چیت به حساب می‌آید، اما مانیتور TUF GAMING VG249Q3A ایسوس شما را نا امید نمی‌کند.

ست کردن تایمر، شمارنده فریم ریت FPS، و همچنین حالت Shadow Boost برای برجسته ساختن اشیاء در تاریکی از جمله دیگر امکانات گیمینگ این مانیتور به شمار می‌رود.

برای اعمال این تنظیمات و یا هر تنظیم دلخواه دیگری، می‌توانید به دو صورت اعمال کنید.

حالت اول به صورت نرم افزاری با استفاده از نرم افزار Display Widget Lite ایسوس است که کلیه تنظیمات را به راحتی از داخل ویندوز در اختیار شما قرار می‌دهد. حالت دوم از طریق خود مانیتور به کمک دکمه‌ها و راکر تنظیمات که در پشت مانیتور قرار گرفته است.

ویژگی‌های سخت افزاری:

جعبه مانیتور به رنگ زرد کارتن است، و مدل ذکر شده بر روی آن فقط VG3A است. در کنار جعبه، هولوگرام بزرگ شرکت الماس رایان ایرانیان نمایندگی رسمی‌‌ محصولات ایسوس در ایران چسبانده شده است. این مانیتور با 3 سال ضمانت این شرکت در بازار ایران عرضه می‌شود. برچسب مشخصات و شماره سریال مانیتور نیز در همین بخش قرار دارد. صرفا بر روی این برچسب است که نام کامل VG249Q3A ذکر شده است. ایسوس در بخش فوقانی جعبه، علامت‌هایی را برای نحوه قرار گیری آن چاپ کرده است.

وسایل همراه مانیتور شامل موارد زیر است:

  • آداپتور
  • کابل برق
  • پایه مانیتور و ستون نگهدارنده
  • کابل  Display Port
  • راهنمای نصب انگلیسی

طراحی مانیتورهای سری TUF ایسوس، سر راست و کاملا کاربردی است. زرق و برق مدلهای ROG را ندارد اما به هنگام خاموشی حس حرفه ای بودن را بیش از هر چیز به کاربر منتقل می‌کند.

یک برچسب حاوی مشخصات اصلی مانیتور به همراه مدل آن در گوشه پنل چسبیده است. از دیگر المان‌های طراحی، آرم کرومیک ایسوس است که در حاشیه پنل در پایین مانیتور هک شده است.

طراحی پشت مانیتور خاص و زیبا است. به خصوص پایه هفتی شکل مانیتور که به ستون پشتی الحاق می‌شود.

این مانیتور قابلیت اتصال استاندارد VESA را دارد و به راحتی می‌توان آن را به انواع پایه‌های استاندارد VESA متصل کرد. پایه مانیتور استحکام مناسبی دارد و بر روی میز به خوبی وزن مانیتور را تحمل می‌کند.

چهار دکمه به همراه یک راکر وظیفه فراخوانی منوی تنظیمات مانیتور را دارند. به کمک این دکمه‌ها و راکر تنظیم می‌توانید تغییرات دلخواه خود را در مانیتور اعمال کنید. هرچند به کار گذاشتن این دکمه‌ها در پشت مانیتور دسترسی به آنها را کمی‌‌ دشوار می‌کند، اما نگران نباشید، اعمال کلیه تنظیمات به صورت نرم افزاری نیز امکان پذیر است.

اتصالات مانیتور شامل دو درگاه HDMI 2.0، و یک درگاه Display Port 1.2 است. برای استفاده از مانیتور در دقت 1080p@180Hz می‌بایستی از تنها پورت Display Port موجود استفاده کنید و آن را به کامپیوتر خود متصل کنید.

سیستم تست:

1403سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE i5 13600KF
مادربردGIGABYTE Z790 AORUS MASTER X
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 4080 SUPER GAMING OC
رمKLEVV CRAS V RGB 32GB 7600MHz CL34
واتر کولینگGREEN GLACIER 360 STREAM-ARGB
اس اس دیFDK B5 SERIES M.2 1TB
پاورGREEN GP1300B-EDGE
کیسGREEN OC STATION
مانیتورASUS TUF GAMING VG249Q3A  

بررسی:

به جهت بررسی مانیتور را با کابل Display Port به سیستم تست متصل کردیم.

عمق رنگی مناسب با پوشش 99 درصدی sRGB کیفیت نمایش رنگها را در این مانیتور فوق العاده کرده است. کیفیت و دقت رنگی بالا این امکان را به کاربر می‌دهد تا تصویری فوق العاده زیبا و کاربردی را هم برای گیمینگ و هم برای کار با نرم افزار‌های طراحی در اختیار داشته باشد.

نور پس زمینه IPS به هنگام پخش تصاویر مشکی و تاریک، فوق العاده بهینه عمل می‌کند و تصاویر مشکی را به صورتی کاملا جذاب ارائه می‌دهد.

گرمای رنگی مانیتور بسیار چشم نواز است. البته کلیه تنظیمات رنگ، ائم از سردی و گرمی، کنتراست و روشنایی تصویر، همه امکان تنظیم و دستکاری شدن توسط کاربر را دارند.

اگرچه در اینجا با دوربین از جلوی مانیتور عکس گرفته ایم، و بخش زیادی از کیفیت از بین رفته است، اما همچنان کیفیت خوب تصاویر پخش شده در مانیتور حس می‌شود و انکار ناپذیر است.

در بخش نوشتار، عملکرد مانیتور TUF GAMING VG249Q3A ایسوس کاملا رضایت بخش است. عملکرد اداری این مانیتور و نمایش نوشتار مطلوب ارزیابی می‌شود.

با این مانیتور با خیال راحت می‌توانید، ساعت‌ها تایپ کنید، و به وبگردی بپردازید. عملکرد Low Blue Light مانیتور نیز مناسب ارزیابی می‌شود.

در تاریکی کمی‌‌ IPS glow به صورت نا محسوس در چهار گوشه‌ پنل دیده می‌شود که برای پنلهای IPS این مورد کاملا طبیعی است.

زاویه دید بسیار مطلوب است و از هر سمتی به مانیتور نگاه کنید از کیفیت نمایش بخش‌های مشکی کاسته نمی‌شود و تصویر وضوح کامل دارد و تماشای آن لذت بخش است.

در بخش گیمینگ نیز، به دلیل نرخ به روز رسانی 180 هرتزی، و مجهز بودن به پنل IPS سریع با زمان پاسخ دهی 1 میلی ثانیه است، به هیچ وجه کمترین تاخیری در نمایش تصاویر بازی مشاهده نمی‌کنید. تصاویر متحرک به نمایش در آمده کاملا واضح و بدون محو شدگی هستند، که ویژگی کاملا مناسبی برای بازی‌های شوتر و سریع است.

تنها بخشی که، با نگاه سختگیرانه به آن انتقاد داریم. شدت نور است. تقریبا در  تمام حالت‌ها و تنظیمات، Brightness تصویر باید روی 100% باشد تا کیفیت مطلوبی ارائه شود. از این نظر، دوست داشتیم حداقل شدت نور مانیتور 300 نیت بود تا مجبور نباشیم Brightness را روی 100% قرار دهیم.

نتیجه گیری:

گیمینگ با نمایشگر TUF GAMING VG249Q3A ایسوس بسیار لذت بخش است. این مانیتور تصاویر را بسیار روان پخش می‌کند و در طول ساعت‌ها استفاده از آن چشمان شما به هیچ وجه خسته نمی‌شود. نرخ به روز رسانی بالا، پشتیبانی از G-Sync و Free-Sync، همچنین فن آوری جذاب ELMB ایسوس که باعث می‌شود تا در فریم ریت‌های بالای 100FPS کیفیت و برجستگی تصاویر بدون پاره گی و بدون محو شده گی به نمایش در آیند، رضایت کاربر را از عملکرد گیمینگ مانیتور به همراه خواهد داشت.

عملکرد عادی و اداری این مانیتور نیز مطلوب ارزیابی می‌شود. نوشته‌ها به اندازه کافی شفاف و واضح نمایش داده می‌شوند. پخش فیلم نیز یکی از نقاط قوت این مانیتور به شمار می‌رود.

تنها انتقاد سختگیرانه ما به این مانیتور شدت نور پس زمینه 250 نیت آن است که اگر حداقل 300 بود، دیگر نیازی نبود که کاربر Brightness را بر روی 100% قرار دهد. به هر صورت، از مجموعه امکانات و توانایی‌های این مانیتور رضایت کامل را داریم.

از نظر قیمتی، متاسفانه به بهانه تولید داخل، همچنان در ایران قیمت مانیتورها به طور کلی بالاست، و کاربران در ایران مجبور هستند این مانیتور 112 دلاری را به قیمت حدود 11.5 میلیون تومان تهیه کنند. در پایان، ضمن ابراز رضایت از توانایی و کیفیت تصویر و همچنین تجربه گیمینگ با این مانیتور، نشان منتخب گیمر‌ها را به آن اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • امکانات تصویری مناسب
  • فن آوری Shadow Boost
  • نمایش رنگها به صورت زنده و شفاف
  • هاب USB 3.0 یک به دو در پشت مانیتور
  • حالت‌های Preset مختلف و متنوع پخش
  • وجود نرم افزار مستقل برای اعمال تنظیمات مانیتور
  • وجود فن آوری ELMB Sync و امکان خاموش کردن آن
  • 3 سال ضمانت الماس رایان ایرانیان نماینده رسمی‌‌ ایسوس
  • وجود امکانات وسیع گیمینگ (کراسییر، شمارنده FPS، تایمر و …)
معایب:
  • خیلی بیشتر دوست داشتیم که شدت نور این مانیتور حداقل 300 نیت باشد.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • مانیتور گیمینگ ایسوس TUF VG249Q3A بهترین انتخاب یک مانیتور حرفه ای گیمینگ برای گیمرها، در دقت FHD است.
8.9امتیاز9پرفورمنس گیمینگ8.8امکانات8.5طراحی ظاهری9.5کیفیت تصویر8.5ارزش خرید
امتیاز: 4.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

8 دیدگاه

  1. Avatar آرتور گفت:

    اگر قیمتش 10 تومن بشه میخرم

  2. Avatar زارع گفت:

    من این مانیتورو یک ماه پیش خریدم ازش راضیم. باهاش بازی کردم اما زیاد گیمر نیستم و بیشتر واسه کار گرافیکی ازش استفاده میکنم
    ممنون از این بررسی که باعث شد احساس کنم انتخاب خوبی داشتم

  3. Avatar علیرضا گفت:

    مانیتوره رو از نزدیک دیدم تو پاساژ ایران، تصویرش خوبه فقط قیمتش بالاست

  4. Avatar علیرضا گفت:

    چه کیفیت خوبی داره این مانیتور

  5. Avatar پیمان گفت:

    خیلیم خوب

  6. Avatar بهنام گفت:

    عالی. دلار 102 هزار تومنی برای محصولی که کلا در ایران نمیتونیم نمونه داخلیش رو داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.