بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول مدل DeepCool LT720

مقدمه:

بررسی واتر کولر دیپ کول مدل DeepCool LT720 را در حالی شروع می‌کنیم که اگر خاطرتان باشد، شرکت DeepCool فقط چند ماه پس از ارائه خانواده LS از واترکولر‌های خود، نسل جدید خانواده LT را در ابتدای سال 2023 وارد بازار کرد. اگرچه واترکولرهای سری LS از جمله موفق ترین محصولات دیپ کول بود، اما ایرادات کوچکی داشت، که تمام آن موارد در سری LT اصلاح شدند.

جابه جایی محل اتصال شلنگ‌ها از کنار به زیر بلاک، تقویت پمپ، و همچنین استفاده از فنهای بهتر باعث شد، سری LT یک پله عملکرد بهتری نسبت به سری LS داشته باشد. هم اکنون واترکولر‌های خانواده LT به عنوان پرچمدار کولرهای دیپ کول در صدر فروش اغلب بازارهای جهان قرار دارند.

اما خانواده جدید LT در عین حالیکه از LS موفق تر است اما از نظر نورپردازی، در مدل LT با فنهایی فاقد نورپردازی ARGB مواجه هستیم که این موضوع باعث خواهد شد، بخشی از بازار که توجه ویژه ای به نورپردازی دارد، مدلهای LS را نسبت به LT ترجیح دهند. البته LT از نورپردازی بی بهره نیست و بخش نورپردازی شده آن در تِسِرَکت Tesseract پشت بلاک خلاصه می‌شود.

مشخصات فنی:

مدلDeepCool LT720
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDsTRX4/sTR4/AM5/AM4
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTELLGA20XX/1700/1200/115X/LGA1366
ابعاد پمپ68×80×94 میلیمتر
ابعاد رادیاتور27×120×402 میلیمتر
طول شلنگ41 سانتیمتر
جنس رادیاتورآلومینیوم
کانکتور پمپ3 پین
ابعاد و تعداد فن‌هاسه فن 12 سانتیمتری
سرعت گردش فن‌ها500~2250RPM±10%
میزان جریان هوای فن‌ها85.85 CFM
میزان فشار فن‌ها3.27mmAq
نوع فن‌هاFDB
سرعت پمپ خنک کننده3100RPM±10
پوشش نورپردازیپروانه فنها و پشت بلاک پردازنده از نوع ARGB
سازگاری ARGBAsus, MSI, Gigabyte, Asrock, Razer
درایور مستقل ARGBندارد
عمر مفید پمپ120 هزار ساعت
میزان نویز فن32.9dB(A)
میزان نویز پمپ19dB(A)

واتر کولر DeepCool LT720 از محصولات 2023 دیپ کول به شمار می‌رود که به مانند دیگر واترکولرهای جدید دیپ کول مجهز به فن آوری اختصاصی ضد نشتی این شرکت است. این فن آوری شامل پوشش چند لایه ای لاستیکی EPDM (مخفف ethylene propylene diene monomer) است که از یک طرف به هوا و از طرف دیگر توسط مایع کولانت احاطه شده است.

زمانی که فشار داخلی واترکولر از فشار جوی اطراف آن بیشتر می‌شود، این لاستیک منقبض شده تا با ایجاد خلاء، حجم رادیاتور را افزایش دهد، و بدین ترتیب با کاهش فشار داخلی، ریسک نشتی از واتر کولر به صورت کامل از بین رود.

این واترکولر همچنین به یک پمپ سه فاز و پروانه فشاری مجهز است که به ادعای دیپ کول، با تولید حداقل نویز، کارایی بسیار بالایی در انتقال مایع کولانت در واتر کولر دارد.

در زمینه نورپردازی بلاک این واتر کولر به LED‌های دیجیتالی ARGB مجهز است و قابلیت اتصال و Sync شدن با اکو سیستم‌های نورپردازی تمامی‌شرکت‌های مادربرد سازی را دارد. اگر مادربرد شما خروجی نورپردازی ARGB نداشته باشد، می‌بایستی حتما یک درایور برای آن تهیه کنید.

جعبه گشایی:

جعبه محصول به رنگ سفید و کارتن است. تصویر واترکولر به همراه نشان‌های اختصاصی نورپردازی سازندگان مادربرد بر روی جعبه محصول خود نمایی می‌کند.

در پشت جعبه مشخصات فنی و ابعاد واترکولر تشریح شده است.

واترکولر و تجهیزات آن به مانند تصویر فوق درون جعبه قرار دارند.

قطعات همراه، شامل واترکولر، 3 فن، جعبه محتوی براکت‌ها، و دفترچه راهنما می‌شود.

واترکولر DeepCool LT720 رادیاتور و شلنگ‌های مشکی رنگ دارد، اما بلاک به رنگ طوسی است و پشت آن آینه طور است.

رادیاتور آلومینیومی‌36 سانتیمتری این واتر کولر کیفیت همیشگی خوب محصولات دیپ کول را دارد.

اتصال شلنگ به بدنه رادیاتور توسط سر شلنگ‌های فلزی صورت گرفته است. شیر تخلیه نیز برای رادیاتور تعبیه شده است.

بلاک واتر کولر تقریبا مربع شکل است و ارتفاعی به اندازه 4 انگشت دارد. خمیر سیلیکن در زیر بلاک تمام مسی برای یک بار استفاده به صورت از پیش آماده وجود دارد.

اینکه شرکت دیپکول خود نسبت به الصاق پوشش سیلیکن اقدام کرده کاری مثبت است اما کاربر تنها برای یک بار می‌تواند از آن استفاده کند و برای نصب مجدد باید حتما خمیر سیلیکن تهیه کند.

شرکت دیپ کول از اتاقک‌های مجزا در بلاک و موتور سه فاز با طول عمر بالا برای واترکولر استفاده کرده است. دیپ کول با تقویت واتر پمپ، توانسته است سرعت آن را به 3100RPM برساند. نویز این پمپ حداکثر به 19dBi میرسد که در کیس در بسته قابل شنیدن نیست.

قاب طوسی رنگ روی بلاک قابل برداشتن است. در وسط آن آرم دیپ کول قرار دارد. این بلاک فوق العاده زیبا توسط یک پوشش آینه مانند پوشیده شده است. نورپردازی ARGB در زیر این پوشش آینه مانند قرار دارد.

متاسفانه برچسب روی بخش آینه طور، بشدت بی کیفیت است و موقع برداشتن، خط و خش زیادی از خود بر روی بخش آینه مانند به جا گذاشت.

3 فن 12 سانتیمتری با حداکثر گردش 2250RPM وظیفه خنک سازی رادیاتور این واترکولر را دارند. فنهای FK120 دیپ کول با پارت نامبر DF1202512CM بسیار پر قدرت هستند و در حداکثر گردش خود به طور واضح شنیده می‌شوند. فنها از نوع PWM هستند و خوشبختانه کانکتور استاندارد PWM دارند.

ساختار این فنها از جنس پلی‌بوتیلن ترفتالات است، که در صنعت پلی استرها، به PBT معروف است. همانطور که در بخش کیکپ‌هایی که از جنس PBT هستند، دوام زیاد را به عنوان مهمترین خصوصیت آنها ذکر می‌کنیم، در این جا نیز، دوام خوب فریم و ساختار فنها را می‌توان از جمله خصوصیات خوب این پلاستیک ذکر کرد. 

این فنهای فوق العاده با کیفیت هستند و دیپ کول از لاستیک‌های ضد لغزش بر روی فریم آنها بهره گرفته است.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگDEEPCOOL LT720 360
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی:

شیوه بررسی توانایی واتر کولر‌ها بدین صورت انجام می‌پذیرد که ابتدا بدون تغییر در بایوس، صرفا دمای داغترین هسته را در حالت بیکاری ثبت می‌کنیم. سپس با استفاده از تست Cinebench R20 دمای داغترین هسته در لود پردازنده را ثبت می‌کنیم.

بعد از آن به ترتیب در پله‌های 100 مگاهرتزی، هسته‌های پردازنده را صرفا با افزایش ضریب اورکلاک کرده و به ثبت نتایج در لود می‌پردازیم.

دمای پردازنده در زمان بیکاری در رتبه اول خنک ترین واترکولر جدول رده بندی ما قرار گرفت.

جایگاه واترکولر LT720 دیپ کول را در مدیریت دمای پردازنده 12700K در زمان لود با تنظیمات پیش فرض را در جدول فوق مشاهده می‌فرمایید که بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت.

در اولین سطح از اورکلاک، همچنان واترکولر LT720 دیپ کول در صدر ایستاده است. در سطح اول به هنگام اورکلاک هسته‌های P پردازنده به 4.9 گیگاهرتز و هسته‌های E به 4.1 گیگاهرتز افزایش دادیم.

در سطح دوم از اورکلاک، هسته‌های P را تا 5 گیگاهرتز و هسته‌های E را تا 4.2 گیگاهرتز اورکلاک می‌کنیم. در این سطح دمای داغترین هسته به 84 درجه رسید که کاملا مناسب برای استفاده 24/7 است.

در سطح سوم از اورکلاک، توانسیم همچنان بدون Throttle کردن پردازنده فرکانس تمام هسته‌های P را به 5.1 و هسته‌های E را به 4.2 گیگاهرتز افزایش دهیم.

ما برای اولین بار به لطف توانایی این واترکولر توانستیم، سطح بالاتری از اورکلاک را با پردازنده سیستم تست تجربه کنیم و این درجه را سطح 4 قرار دادیم. تا کنون هیچ واترکولر دیگری نتوانسته بود، بدون Throttle کردن، این سطح از فرکانس را به خوبی عملیاتی کند.

بدین ترتیب واترکولر LT720 دیپ کول بهترین واترکولری شد که تا به امروز در لابراتوار سخت افزار تست کردیم.

نتیجه گیری:

در دنیای واترکولر‌ها، عموما محصولات ساخت Asetek در صدر بهترین‌ها هستند. در چنین دنیایی شرکت دیپ کول توانسته است، با فن آوری‌ها و توانایی‌های خودش واترکولری را بسازد تا محصولات ساخت Asetek را به چالش بکشد.

در کمال ناباوری، در کلیه تست‌ها، واترکولر DeepCool LT720 در صدر جداول ایستاد. به طور واضح شرکت دیپ کول توانمندی واتر پمپ نسل چهارمی‌ خود و همچنین قدرت فنهای خود را در مدل LT به رخ رقبا کشیده است. 

بدون شک واتر کولر LT720 دیپ کول از جمله بهترین واترکولر‌های موجود در بازار ایران است که می‌تواند برای خنک کردن پردازنده‌های داغ و پرچمدار اینتل و AMD مورد استفاده قرار گیرد.

از نظر طراحی ظاهری، پشت بلاک این واتر کولر، به قول دیپ کول Infinity Mirror دارد که شکل درونی آن یک تسرکت است که به نورپردازی ARGB مجهز است. فنهای FK120 دیپ کول به خوبی از پس جابه جا کردن هوا از میان رادیاتور بر می‌آیند و کیفیت مطلوبی دارند.

شرکت دیپ کول این مدل را با ضمانت 5 ساله بین المللی ارائه کرده است. در ایران اما مدت گارانتی کمتر است و شرکت الماس رایان ایرانیان فقط 2 سال ضمانت رسمی‌ را ارائه می دهد.

قیمت این محصول در بازار‌های جهانی حدود 140 دلار و در ایران قیمتی حدود 6.85 میلیون تومان دارد. بنابراین از نظر قیمتی با توجه به نرخ دلار روز 50 هزار تومان، ارزش خرید فوق العاده بالایی دارد.

در مجموع، عملکرد این واتر کولر بی نظیر است و با توجه به پرفورمنس درجه یکی که از آن مشاهده کردیم، نشان بالاترین کارایی، به دلیل قیمت فوق العاده خوب آن نشان ارزش خرید مجموعه سخت افزار و در انتها، با ابراز رضایت از مجموعه امکانات و توانایی‌ها، نشان منتخب سردبیر را به آن اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • قیمت مناسب
  • نویز پایین پمپ
  • 2 سال ضمانت الماس رایان ایرانیان
  • وجود نورپردازی ARGB در بلاک کولر
  • پشتیبانی از تمام سوکت‌های پردازنده
  • نورپردازی قابل همسان سازی با مادربردها
  • خوش قیمت ترین واترکولر برای 13900K
  • پشتیبانی از نورپردازی Razer Chroma RGB
  • پرفورمنس و عملکرد بی نظیر در خنک سازی پردازنده
  • پشتیبانی از سیستم ضد نشت اختصاصی دیپ کول
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نشد.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • واترکولر DeepCool LT720 بهترین انتخاب مقرون به صرفه، و قدرتمند ترین گزینه برای خنک کردن پردازنده های i9 و R9 در تمام سیستم‌های حرفه ای و رده بالاست.
9.5امتیاز9.8پرفورمنس9.1امکانات8.9طراحی10ارزش خرید
امتیاز: 4.9 از 5 (77 رای)
کمی صبر کنید...

12 دیدگاه

  1. Avatar مسعود گفت:

    سلام آرمین جان. لطفا یه بررسی از MSI MAG CORELIQUID 360R V2 که خوش قیمت تر و زیباتر هست برید تا بتونیم مقایسه کنیم. میخوام بدونم اگه تو عملکرد اختلاف زیادی ندارند msi بگیرم. اگه بررسی دقیق نمیتونید برید اگه نظری درباره‌اش دارید کامنت کنید. ممنون.

  2. Avatar sajad گفت:

    پیشنهاد شما رو برای این فن که شنیدم طرح ارتقا رو که کشیدیم و اماده خرید بم گیر دادن این چه فنیه بدردش نمیخوره و اینا یکم شک کردم گفتم برم یه بررسی کنم که دبدم خودتون بررسی کردین و واقعا عالیه بازاریا ایسوز و بقیه رو پیشنهاد میدن که هم 3 4ت گرونتر هم ضعیف ترن !
    پیروز باشین

  3. Avatar توس آراکس گفت:

    سلام درود خدمت تمامی عزیزان و زحمت کشان وب سایت خوب sakhtafzarmag ، بیش از 3 سال هست از این محصول روی سیستم های که میبندیم استفاده میکنیم و بجز چند مورد خرابی فن ( فروش بیش 60 کولر در ماه از این برند ) هیچ مشکلی بابت خرابی پمپ و یا نشتی نداشتیم ، و دقیقا محصولی هست که از تمامی کولر های بازار خروجی بهتر وقیمت مناسب تری داشته . قطعا به همه عزیزان پیشنهاد میشه این کولر ، خوب یادمه یک سری افراد که به دنبال سود های نجومی بودن برای سی پی یو های I9 نسل 12 و 13 صرفا سیکل باز رو پیشنهاد میدادن که با هزینه های خیلی زیاد خروجی مشابهی میگرفتن …. متاسفانه تعصب بی جا روی برند های قدیمی و معروف تر باعث میشه کاربران هزینه های بیشتر از حد نیازشون انجام بدن …

    • Avatar clinkz گفت:

      عزیز تا جایی که اطلاع دارم این محصول هنوز 2 سالش هم نشده، اون دوستمون هم در مورد مشکل دور بسیار بالای پمپ گفته که در اون مورد اطلاعی ندارم و نمیدانم ولی با توجه به نظرات قبلی شون میشه گفت نظراتشون قابل استناده. اگه یه محصول دیپ کول خوب عمر کنه دلیل نداره تمام محصولاتش خوب عمر کنن، بعد تست نویز هم مهمه، معمولا چینی ها به این موارد اهمیتی نمیدن، حتی به شکل ظاهری محصول هم معمولا اهمیتی نمیدن. ,ولی محصول به ظاهر خوبی میاد، 5 سال وارانتی هم داره پس احتمالا فکر خراب نشدنش رو کردن وگرنه بد ضرر میکنن… خودم deepcool assassin 3 دارم، با اینکه خوب خنک میکنه و راضی ام… ولی توی یوتیوب سرچ کنی فیلم بریده شدنش رو ببینی مشخص شده که تبلیغاتش با واقعیتش هم خوانی نداره، و کیفیت ساخت داخلیش خیلی پایینتر از تبلیغاتشه. پس احتمال اینکه این مدل هم یه جای کارش لنگ بزنه کم نیست، دیگه چینی ان دیگه انتظار بیشتر از اینم ازشون نمیره. حالا امیدوارم خوب کار کنه چون با این واحد پولی با ارزشی که داریم دیگه باید دنبال همین برند ها باشیم…. اگه اقتصاد اینقدر افتضاح نبود الان باید توی مدل های be quiet,nzxt,… سرچ میکردیم

  4. Avatar دکتر صالح درخشان گفت:

    رخ بلاکش چنگی به دل نمیزنه /محل اتصال شلنگ به بلاک هم خیلی با کیفیت نیست لا اقل از رو عکسها اینطور برداشت میشد اما اما !!! پرفورمنسش واقعا هر منتقدی رو بسکوت وا میداره 🙂 من خودم خیلی تعجب کردم البته مهندس اینکه دیپ کول اومده موتور رو به دور ماکسیموم بالای 3 هزار دور بوده در مقابل برندهای دیگه که نهایتا 2500 دور هستن ریسک بسیار بالایی هست نه از نظر راندمان موتور از نظر سرعت حرکت کولانت – اون دو شرکت مادر معروف هم میتونن 3 هزار دور بسازن اما در تستهای آزمایشگاهی متوجه شدن بعد از استفاده طولانی زیر فشار واکنش شیمیایی شدیدی در رادیاتور به واسطه رسوب کردن مایع کولانت اتفاق می افته .. بهترین نمونه این موضوع هم میتونم به سیلور استون مدل IceGem 360 نام ببرم پس باید دید این ریسک در کارایی بلند مدت این واتر کولر چه تاثیری خواهد گذاشت

  5. Avatar علی گفت:

    آرمین جان با وجود این نتایج به کلی از ریوجین نا امید شدم😐
    قیمت دوبرابری،تبلیغات دوبرابری،برند معتبر تر،کارایی کمتر😑

  6. Avatar حمید فراهانی گفت:

    تو یه مقاله قبلا کلی کردیت به کولر آئوروس دادین بعد تو این مقاله تو تستاتون همون کولر ناموفق بوده ، الان تکلیف چیه ? کدوم بخریم? بعدا یه مقاله میزنید این کولر هم تو اون ناموفق میشه ، تکلیف مارو روشن کنید

    • Avatar آرمین گفت:

      شما اگر توانایی قضاوت محصول بر اساس داده های بررسی را ندارید تقصیر من نیست. اولا هیچ کدوم از کولر هایی که تا به امروز بررسی کردم “ناموفق” نبودند. اصولا کولری که بتواند در حالت “پیش فرض” فرکانس، دمای پردازنده را در سطح مناسبی نگهدارد، آن کولر موفق است. به همین دلیل ما در دو چارت اول، دمای پردازنده را در فرکانس پیش فرض، در حالت بیکاری و لود اندازه گیری می کنیم و در صورتی که کولر مربوطه بتواند پردازنده را بدون Throttle کردن خنک کند، آن کولر از نظر من پاس شده است و موفق بوده.

      حالا برای سنجش قدرت کولر ها در سطوح مختلف اورکلاک، شروع به اورکلاک پردازنده می کنیم تا پله پله با افزایش فرکانس، توانایی کولر ها را در خنک سازی پردازنده بسنجیم. هر چه یک کولر بتواند، سطوح بالاتری از اورکلاک را تاب آورد و پردازنده Throttle نکند، قدرت آن کولر بیشتر است.

      بهتر بودن یک کولر در هر سطحی از اورکلاک، دلیل بر ناموفق بودن بقیه نیست – بلکه دلیل بر قدرت کولینگ بیشتر کولر مربوطه نسبت به بقیه است.

  7. Avatar پارسا نعمتی گفت:

    من شنیدم این کولر ها خیلی هاشون دچار مشمل نشتی میشن

  8. Avatar عباس قلاوندی گفت:

    عالی بود مثل همیشه 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.