بررسی واترکولر AORUS WATERFORCE II 360 گیگابایت

واترکولر Gigabyte Aorus Windforce II یکی از سیستم‌های خنک‌کننده مایع AIO طراحی‌شده توسط گیگابایت است که برای سیستم‌های کامپیوتری با کارایی مناسب به ویژه سیستم‌های گیمینگ نیمه حرفه‌ای طراحی شده است. این نوع خنک‌کننده‌ها به جای استفاده از فن‌های هوایی معمولی، از سیستم چرخش مایع برای دفع گرما استفاده می‌کنند، که باعث بهبود عملکرد خنک‌سازی و کاهش نویز سیستم می‌شود.

امروز به بررسی واترکولر گیگابایت AORUS WATERFORCE II 360 می‌پردازیم که با طراحی مدرن و نورپردازی RGB هماهنگ با سیستم ارائه می‌شود و به راحتی با دیگر تجهیزات RGB همخوانی دارد. واترکولر Aorus Windforce II با سوکت‌های مختلف پردازنده‌های Intel شامل سوکت جدید LGA1851 و همچنین سوکتهای AM4/AM5 پردازنده‌های AMD سازگار است و می‌تواند برای پردازنده‌های قدرتمند استفاده شود.

معرفی محصول:

مدلGIGABYTE AORUS WATERFORCE II 360
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDTR4, AM5, AM4, sTR5
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTEL115x,1200,1700
ابعاد پمپ میلیمتر72.8×72.8×65.1
ابعاد رادیاتور27×119×394 میلیمتر
طول شلنگ38 سانتیمتر
جنس رادیاتورآلومینیوم
کانکتور پمپبرق ساتا
ابعاد و تعداد فن‌هاسه فن 12 سانتیمتری
سرعت گردش فن‌ها800~2300RPM±10%
میزان جریان هوای فن‌ها64.95CFM
میزان فشار هوای فن‌ها2.93mmH20
نوع فن‌هاFDB with Graphene Nano Lubricant
سرعت پمپ خنک کننده3000RPM±10%
پوشش نورپردازیفن‌ها و نمایشگر LCD شش سانتیمتری از نوع ARGB
سازگاری ARGBGigabyte RGB Fusion 2.0
درایور مستقل ARGBدارد
میزان نویز فن36.9dB(A)
میزان نویز پمپ15dB(A)

جعبه گشایی و مشخصات فنی:

جهبه واتر کولر آئوروس WATERFORCE II 360 گیگابایت به رنگ مشکی و نارنجی است. تصویر رنگی از واتر کولر در پشت بلاک بر روی آن خودنمایی می‌کند.

در پشت جعبه، ابعاد رادیاتور، سوکت‌های مورد پشتیبانی و مشخصات پمپ واتر کولر ذکر شده است.

در حاشیه جعبه برچسب ضمانت 3 ساله آواژنگ نماینده محصولات گیگابایت در ایران قرار دارد. خدمات آواژنگ برای برند گیگابایت بر اساس ضمانت تعویض است.

اجزای واترکولر بسیار مرتب درون جعبه قرار داده شده اند و دفترچه راهنما با زبان ساده نحوه نصب را آموزش داده است.

وسایل همراه واترکولر، شامل اجزای مختلف اتصال به پلتفرمهای اینتل و AMD را به صورت تفکیک شده درون جعبه قرار داده شده است.

واترکولر WATERFORCE II دارای 3 فن جدید است که اتصال آنها به یکدیگر به صورت کشویی انجام می‌شود. هیچ کابلی از این فن‌ها خارج نشده و تمام اتصالات به صورت اتصال فیزیکی بین فن‌ها برقرار است و در انتها فقط 2 سیم از طریق اتصال ماژولار، از یکی از فنها خارج می‌شود.

پشت بلاک حالت آینه طور دارد، توجه داشته باشید برچسب محافظ آن تا آخرین مرحله از نصب برداشته نشود تا جای انگشت بر روی این بخش لیزری باقی نماند.

جنس رادیاتور آلومینیومی‌ است و طول شلنگهای متصل به آن تقریبا 38 سانتیمتر است. رزوه پیچ‌ها بر روی رادیاتور کیفیت مطلوبی دارند.

پروانه فن‌ها شیری رنگ است و مجهز به نورپردازی ARGB است. در وسط پروانه آرم آئوروس گیگابایت با استیکر مشکی و طلایی خودنمایی می‌کند.

این سه فن قدرتمند با حداکثر دور 2300RPM و توانایی ایجاد جریان هوای 69CFM با کارایی بالا و نویز کم، رادیاتور 36 سانتیمتری واترکولر را خنک می‌کنند.

حاشیه فن‌ها مجهز به لاستیک ضد لغزش است تا هیچ لرزشی را به سیستم منتقل نکنند. حداقل سرعت این فن‌ها 800RPM و حداکثر سرعت آنها به 2400RPM می‌رسد. فنها به صورت کشویی به یکدیگر متصل می‌شوند.

یک زائده فلزی در کنار هر یک از فنها اتصال PWM و نورپردازی را برقرار می‌کند و در انتها فقط یک اتصال پلاستیکی کوچک به بدنه یک فن برای برقراری اتصال کابلها خارج می‌شود. این اتصال دارای دو کابل، یکی از آنها سه پین نورپردازی و دیگری 4 پین PWM برای اتصال به هدر نورپردازی و PWM فن‌ها بر روی مادربرد است تا همسان سازی درونی فن‌ها با اکو سیستم نورپردازی مادربرد را فراهم کند.

پشت بلاک به واقع زیباترین بخش آن است. یک سطح صیقلی آینه طور که در وسط آن آرم شاهین آئوروس به نورپردازی مجهز است، جلوه سیستم را دو چندان می‌کند.

شیر آلات محل اتصال شلنگ‌ها به بلاک فلزی و با دوام است. کیفیت متریال ساخت بلاک نیز فوق العاده بالاست.

در زیر بلاک، یک صفحه بزرگ دایره ای شکل تمام مسی قرار دارد. محل اتصال شلنگ‌ها به پمپ ثابت نیست و به سمت بالا و پایین کمی‌انعطاف دارند.

سیستم تست:

1403سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE i5 13600KF
مادربردGIGABYTE Z790 AORUS MASTER X
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 4080 SUPER GAMING OC
رمKLEVV CRAS V RGB 32GB 7600MHz CL34
واتر کولینگGIGABYTE AORUS WATERFORCE II 360 ARGB
اس اس دیFDK B5 SERIES M.2 1TB
پاورGREEN OCDG 1050W
کیسHYTE Y60 + LCD Kit

بررسی:

شیوه بررسی توانایی واتر کولر‌ها بدین صورت انجام می‌پذیرد که ابتدا بدون تغییر در بایوس، صرفا دمای داغترین هسته را در حالت بیکاری ثبت می‌کنیم. سپس با استفاده از تست Cinebench R23 دمای داغترین هسته در لود پردازنده را ثبت می‌کنیم.

ما برای تست عملکرد خنک کنندگی این واتر کولر، از پردازنده 13600KF استفاده کردیم.

دمای پکیج پردازنده 75 درجه در حالت دیفالت ثبت شد.

و در حالت اورکلاک، دمای پکیج 81 درجه ثبت شد.

نتیجه گیری:

واتر کولر GIGABYTE AORUS WATERFORCE II 360 یک خنک کننده آبی مناسب برای سیستم های نیمه حرفه ای است و قادر است به خوبی از پس خنک سازی پردازنده های قدرتمند نسل 13 و 14 برآید.

کیفیت متریال ساخت در ‌بخش‌های مختلف واتر کولر رضایت بخش است و عملکرد بی صدای پمپ و فن‌ها در دور‌های پایین و متوسط، عالی ارزیابی می‌شود. نویز فن‌ها در حداکثر دور مطمئنا شنیده می‌شود اما آنچه که اهمیت دارد، بی صدایی آنها در  دورهای متوسط و پایین است. انتقاد خاصی به دستگاه وارد نیست و مسلما عملکرد این واتر کولر را رضایت بخش ارزیابی می‌کنیم.

تنها انتقاد ما یکی در بخش نصب بود که کمی دشواری به هنگام پیدا کردن تفاوت میان مهره های سوکت LGA1700 و LGA1200 داشتیم. طبق دفترچه رنگ آنها یکی نقره ای و دیگری مشکی بود، که در عمل هر دوی مهره ها بسیار شبیه هم بود و با تغییر چند چراغ با دشواری متوجه فرق آنها شدیم.

 انتقاد دوم ما مکانسیم نصب آن است که جا دارد سطح تماس بهتری را با پردازنده داشته باشد، مطمئنا بهبود در سطح تماس بلاک با IHS، کارایی این کولر را دوچندان می‌کند.

از نظر قیمت این واترکولر در بازارهای جهانی به قیمت 134 دلار، و در ایران به قیمت 10.5 میلیون تومان با ضمانت 3 ساله تعویض آواژنگ در دسترس قرار دارد. با توجه به طراحی زیبا و توانایی مطلوب این واترکولر، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به آن اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • راحتی مدیریت کابل کشی
  • طراحی  جذاب پشت بلاک
  • ضمانت 3 ساله تعویض آواژنگ
  • نورپردازی از نوع ARGB در فن‌ها
  • فنها به صورت کشویی داخل یکدیگر فیکس می‌شوند
  • پشتیبانی از تمام سوکت‌های پردازنده کلاس کاربری اینتل و AMD
معایب:
  • تفکیک رنگی مهره های سوکت اینتل کمی دشوار است
  • مکانیسم بست بلاک برای سوکت LGA1700 جا دارد بهینه تر شود تا سطح تماس کف بلاک در پشت IHS پردازنده وسیعتر شود.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • واتر کولر آئوروس WATERFORCE II 360 گیگابایت یکی از گزینه های زیبا و خوش ساخت برای سیستم های گیمینگ نیمه حرفه ای است.
9.1امتیاز9پرفورمنس8.8امکانات9طراحی9.5ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.