بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

واترکولرهای مجهز به رادیاتور 28 سانتیمتری، معمولا از نظر کارایی در جایگاهی مابین مدلهای 24 و 36 سانتیمتری قرار می گیرند. علاوه بر کارایی بهتر نسبت به مدلهای 24 سانتی، واترکولر های 28 به واسطه استفاده از دو فن 14، نویز کمتری دارند و در نتیجه صدای کمتری تولید می کنند. از نظر قیمتی نیز تفاوت زیادی با مدلهای 24 سانتیمتری ندارند اما شاید به واسطه بحث سازگاری با کیس، از طرف مخاطبان، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در همین رابطه، امروز با بررسی یک واترکولر جدید از گیگابایت در خدمت شما هستیم. مدل مورد بررسی ما به واسطه رادیاتور 28 سانتیمتری که دارد و همچنین بهینه سازی هایی که گیگابایت در این سری انجام داده است، با کارایی بالا می تواند، پاسخگوی سیستم های حرفه ای باشد. در لابراتوار به بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280 می پردازیم، که یکی از محصولات خوش ساخت و پر قدرت تولید 2021 گیگابایت و مجهز به براکت سوکت جدید LGA1700 اینتل است.

معرفی محصول:

مدلGIGABYTE AORUS WATERFORCE 280
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDTR4/AM4/sTRX4
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTELLGA20XX/LGA1700/1200/115X/LGA1366
ابعاد پمپ74×82×82 میلیمتر
ابعاد رادیاتور27×140×312 میلیمتر
طول شلنگ38 سانتیمتر
جنس رادیاتورآلومینیوم
کانکتور پمپبرق ساتا
ابعاد و تعداد فن‌هادو فن 14 سانتیمتری
سرعت گردش فن‌ها950~2150RPM±10%
حداکثر میزان جریان هوای فن‌ها83.83CFM
حداکثر میزان فشار هوای فنها4.08mmH20
نوع فن‌هاSleeve Graphene Nano Lubricant
سرعت پمپ خنک کننده2550 RPM±10%
پوشش نورپردازیفنها و نمایشگر LCD شش سانتیمتری از نوع ARGB
سازگاری ARGBGigabyte RGB Fusion 2.0
درایور مستقل ARGBدارد
عمر مفید پمپ73.500 ساعت
میزان نویز فن36.5dB(A)
میزان نویز پمپ17.0dB(A)

واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280 مجهز به فن‌های خاص با بلبرینگ های Sleeve و لوبریکانت نانو گرافینی هستند که طول عمر آنها را تا بیش از 2 برابر فنهای بلبرینگی افزایش می‌دهد. این واترکولر همچنین دارای شلنگ‌های بلندتر است تا رادیاتور به راحتی در فاصله مناسب نسبت به مادربرد در سقف، و یا در فرانت پنل به راحتی نصب شود. قطر شلنگ‌ها نیز بیشتر شده تا حجم مایع بیشتری در مسیر لوپ به گردش در آید. گیگابایت همچنین از یک نمایشگر LCD با نمایش تصویر ثابت با قطر 6 سانتیمتر در پشت بلاک بهره برده است. البته نمایشگر این مدل عملکرد محدودی دارد و مثل مدلهای سری X نیست که بتوان هر تصویری را در آن به نمایش گذاشت. این نمایشگر قابلیت چرخش Rotate دارد.

جعبه گشایی و مشخصات فنی:

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

جهبه واتر کولر آئوروس WATERFORCE 280 گیگابایت به رنگ مشکی و نارنجی است. تصویر رنگی از واتر کولر به همراه نمایشگر 6 سانتیمتری پشت بلاک در بروی آن خودنمایی می‌کند. در پشت جعبه، ابعاد رادیاتور و مشخصات دیگر واتر کولر ذکر شده است.

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

قطعات، شامل واترکولر، 2 فن، کابل اتصال USB 2.0، خمیر سیلیکن، براکت و تجهیزات نصب بلاک و پیچ و مهره‌ها به همراه دفترچه راهنمای قرار داده شده اند. پیچ‌ها و براکتهای نصب از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. سرنگ خمیر سیلیکن آرم آئوروس دارد اما بسیار شبیه سرنگ خمیر سیلیکن Noctua NT-H1 است، و احتمالا همان مدل است.

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

واتر کولر آئوروس WATERFORCE 280 گیگابایت تمام مشکی است. شلنگ‌ها دارای روکش دوخته شده هستند و از نظر المان‌های زیبایی چیزی کم ندارد. بلاک دایره ای شکل است و دو شلنگ و یک سیم اتصال برق SATA از یک طرف آن خارج شده است. خوشبختانه فقط این سیم به بلاک متصل است و برای راحتی کاربر، مابقی سیم‌ها (شامل سیم اتصال نورپردازی و فنها) از طرف رادیاتور خارج شده است. نمایشگر روی بلاک قابلیت چرخیدن دارد و می‌توان آن را تا 333 درجه به چپ یا راست در جای خود چرخاند تا در جهت مورد دلخواه کاربر قرار گیرد. موتور واترپمپ درون بلاک مجهز به محور سرامیکی است.

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

ارتفاع بلاک استوانه ای شکل 7.4 سانتیمتر است و در حاشیه آن یک اتصال USB 2.0 بر روی بلاک تعبیه شده است تا از طریق آن بتوان، سرعت فنها، پمپ و نورپردازی را به شکل نرم افزاری مدیریت کرد.

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

شیرآلات محل اتصال شلنگ‌ها به بلاک فلزی و با دوام است. کیفیت متریال ساخت بلاک نیز فوق العاده بالاست. زیر بلاک، یک صفحه بزرگ دایره ای شکل تمام مسی قرار دارد. به دلیل پشتیبانی از پردازنده‌های وسیع تردریپر، ابعاد بلاک به اندازه کافی بزرگ و مناسب طراحی شده است تا تمام سطح انواع پردازنده‌های HEDT را هم به خوبی پوشش دهد. محل اتصال شلنگ‌ها به پمپ ثابت نیست و به سمت بالا و پایین کمی‌انعطاف دارند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، اکثر سیم‌های اضافی در حاشیه رادیاتور عبور داده شده اند تا راحتی مدیریت کابل کشی و حداکثر تمیزی در اسمبل رعایت شود.

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

جنس رادیاتور آلومینیومی‌است و طول آن تقریبا 32 سانتیمتر است. بنابراین دقت کنید محلی که برای آن در نظر دارید فضای کافی برای پذیرایی از چنین طولی را داشته باشد. در مجموع رزوه پیچ‌ها بر روی رادیاتور کیفیت مطلوبی دارند.

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

فنهای به کار رفته در واتر کولر GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240 با کیفیت و سایلنت هستند. پروانه به شکلی طراحی شده است تا حداکثر فشار هوا را به رادیاتور بیاورد. پروانه فنها شیری رنگ است و نورپردازی ARGB فنها در سطح پروانه اعمال شده است. یک برچسب با زمینه مشکی که آرم طلایی شاهین آئوروس در وسط آن خودنمایی می‌کند، در وسط فن قرار دارد.

شرکت گیگابایت از فن آوری Graphene Nano Lubricant در این فنها استفاده کرده است تا ضمن افزایش طول عمر آنها به بیش از 73 هزار ساعت، حداقل صدای ممکن را تولید کنند. حاشیه فنها مجهز به لاستیک ضد لغزش است تا هیچ لرزشی را به سیستم منتقل نکنند. حداقل سرعت این فنها 950RPM و حداکثر سرعت آنها به 2150RPM می‌رسد. سه سیم مستقل به هر فن متصل است.

خوشبختانه سیم‌ها از حاشیه فریم فن خارج شده تا کاربر نهایت راحتی را در مدیریت کابل کشی داشته باشد. یک سیم ورودی نورپردازی ARGB، سیم دوم خروجی نورپردازی و یک سیم هم جهت اتصال کانکتور PWM فن برای آن در نظر گرفته شده است.

نرم افزار:

اگر سیم‌های نورپردازی فنها و سیم PWM آنها را به خروجی‌های خود دستگاه متصل کنید، می‌توانید کل سیستم واتر کولر آئوروس WATERFORCE 280 گیگابایت را از طریق نرم افزار Aorus Engine و سیستم نورپردازی آن را هم از طریق نرم افزار RGB Fusion 2.0 مدیریت کنید. صد البته باید کابل اتصال USB 2.0 را به مادربرد متصل کنید تا ارتباط نرم افزاری میسر شود.

با نرم افزار Aorus Engine کمابیش آشنا هستیم، این نرم افزار به همراه کارت گرافیک‌های آئوروس گیگابایت عرضه می‌شود و کار اصلی آن مدیریت فرکانس و پروفایل‌های کارت گرافیک است. خوشبختانه برای سادگی کار، گیگابایت تصمیم به مجتمع ساختن مدیریت واترکولر در این نرم افزار گرفته است. نرم افزار آئوروس اینجین بسیار سر راست و راحت است. با نصب آن به سرعت واترکولر را مورد شناسایی قرار داد و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، می‌توان حالت‌های مختلف و متنوعی را برای کنترل سرعت پمپ و فنها اعمال کرد. واتر کولر در حالت پیش فرض بر روی Balanced قرار دارد که در این حالت کاملا بی صدا است و عملکرد مطلوبی دارد. حداکثر سرعت پمپ در این حالت بین 1200 تا 2000 دور است و سرعت فنها بین 950 تا 2100 دور در دقیقه قرار میگیرند که البته بسته به فشاری که پردازنده تحت آن قرار می‌گیرد این میزان کم و زیاد می‌شود. در صورتی که بخواهید سیستم را اورکلاک کنید می‌توانید پمپ و فنها را بر روی MAX تنظیم کنید تا حداکثر قدرت خنک کنندگی را برای پردازنده به ارمغان آورد.

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

از نظر نورپردازی، این واترکولر صرفا با نرم افزار RGB Fusion 2.0 همسان سازی می‌شود. البته می‌توانید سیم ARGB فنها را به مادربرد وصل کنید و از همسان سازی ARGB با مادربرد استفاده کنید ولی به طور اصولی واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت با اکو سیستم RGB Fusion طراحی و سازگار شده است. درون نرم افزار، ضمن مدیریت نورپردازی فنها، می‌توانید از افکت‌ها استفاده کنید. نمایی از نورپردازی بلاک پردازنده و عملکرد آن در نمایش دما را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

GIGABYTE AORUS WATERFORCE 280

سیستم تست:

 سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 8700K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256G
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرGIGABYTE AORUS WATERFORCE 280
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PU
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUM

بررسی:

برای تست این واتر کولر از پردازنده 8700K سیستم تست و همچنین یک عدد پردازنده قرضی 9900K استفاده کردیم.

AORUS WATERFORCE 280 Core i7 8700Kحالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3265
فرکانس 4.8 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3575
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3680.7
AORUS WATERFORCE 280 Intel Core i9 9900Kحالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3267
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3785
فرکانس 5 گیگاهرتز تمام هسته‌ها38.591.5

نتیجه گیری:

واترکولر آئوروس 28 سانتیمتری از خانواده واترفورس گیگابایت یک محصول خوب و قابل در خنک سازی پردازنده های روز دنیاست. با امکان اتصال به تمامی سوکت های روز، شما می توانید از این محصول خوش ساخت در سیستم های حرفه ای خود استفاده کنید. به لطف عملکرد بی صدای پمپ و فنهای کم صدای این واتر کولر، استفاده از این خنک کننده در سیستم های حرفه ای خانگی پیشنهاد می شود. نویز فنها در حداکثر دور مطمئنا شنیده می‌شود اما آنچه که اهمیت دارد، بی صدایی آنها در دورهای متوسط و پایین است. انتقاد خاصی را به دستگاه وارد نمیدانیم و عملکرد این واتر کولر را رضایت بخش ارزیابی می‌کنیم.

از نظر قیمت این مدل حدود 6 میلیون تومان با ضمانت 3 ساله آواژنگ عرضه می شود. در پایان نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به این واتر کولر اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • ضمانت 3 ساله آواژنگ
  • طول شلنگ بلند و مناسب
  • راحتی مدیریت کابل کشی
  • نمایشگر قابلیت چرخش دارد
  • نورپردازی از نوع ARGB در فنها
  • پشتیبانی از تمام سوکت‌های پردازنده
  • پشتیبانی از نورپردازی RGB Fusion 2.0
  • پشتیبانی از عملکرد‌های متنوع برای نمایشگر
  • استفاده از خمیر سیلیکن با کیفیت Noctua
  • نرم افزار بسیار روان و با سرعت عملکرد قابل قبول 
  • پرفورمنس و عملکرد خوب در خنک سازی پردازنده
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نگردید
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • واتر کولر آئوروس WATERFORCE 280 گیگابایت یک انتخاب خوب برای سیستم‌های حرفه ای است.
9امتیاز9.6پرفورمنس9امکانات9طراحی8.4ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

6 دیدگاه

  1. Avatar Behnam گفت:

    مثل همیشه بررسی تخصصی و عالی بود👌 اگه کیس با ۲۸۰ میلی سازگاری داشته باشه واقعا می‌تونه بهترین گزینه باشه

  2. Avatar سید محمد مجتبی موسوی گفت:

    من کلا با ۲۸۰ مشکل دارم
    نه تنها توی کیس های خاصی جا میشه بلکه بدفروش هم هست.
    برند کورسیر با اون عظمتش اگر ۲۸۰ رو بخری در حکم گذرنامه ایرانی است و فقط به درد خودت میخوره تا دهاتتون بری برگردی😄

  3. Avatar Seyed گفت:

    سلام تشکر خسته نباشین
    اقاارمین این واتر رو نهایتا برای چه پردازنده نسل ۱۱ و ۱۲ پیشنهاد میدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.