واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

بررسی واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240

مطمئنم هیچ وقت تصور نمی‌شد که واترکولر‌های All in One روزی بقدری پیشرفته شوند که نرم افزار مدیریت، برنامه خنک سازی، نورپردازی و حتی بر روی خود نمایشگر مستقل داشته باشند. حال به لطف مهندسین سخت افزار و طراحان خوش سلیقه شرکت گیگابایت، واتر کولر GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240 در دنیا عرضه شده است که یکی از بهترین، حرفه ای ترین و زیبا ترین خنک کننده‌های آبی در دنیا به شمار می‌رود. امروز خوشبختانه این واتر کولر را در لابراتوار بررسی خواهیم کرد، با این امید که هرچه زودتر در بازار ایران نیز موجود شود. بریم به سراغ بررسی این زیبای خفته.

معرفی محصول:

مدلGIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDTR4/AM4/sTRX4
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTELLGA20XX/LGA1700/1200/115X/LGA1366
ابعاد پمپ74×82×82 میلیمتر
ابعاد رادیاتور27×119×27 میلیمتر
طول شلنگ38 سانتیمتر
جنس رادیاتورآلومینیوم
کانکتور پمپبرق ساتا
ابعاد و تعداد فن‌هادو فن 12 سانتیمتری
سرعت گردش فن‌ها700~2500RPM±10%
میزان جریان هوای فن‌ها60.04 CFM
نوع فن‌هاGraphene Nano Lubricant
سرعت پمپ خنک کننده2550 RPM±10%
پوشش نورپردازیفنها و نمایشگر LCD شش سانتیمتری از نوع ARGB
سازگاری ARGBGigabyte RGB Fusion 2.0
درایور مستقل ARGBدارد
عمر مفید پمپ73.500 ساعت
میزان نویز فن37.6 dB(A)
میزان نویز پمپ17.0 dB(A)

شرکت گیگابایت تاکنون دو محصول دیگر در زمینه واترکولر‌ها داشته است منتها، این مدل، تکامل یافته ترین و High End ترین خنک کننده آن شرکت به حساب می‌آید. واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240 مجهز به فن‌های خاص با لوبریکانت نانو گرافینی هستند که طول عمر آنها را تا بیش از 2 برابر فنهای بلبرینگی افزایش می‌دهد. این واترکولر همچنین دارای شلنگ‌های بلندتر است تا رادیاتور به راحتی در فاصله مناسب نسبت به مادربرد در سقف، و یا در فرانت پنل به راحتی نصب شود. قطر شلنگ‌ها نیز بیشتر شده تا حجم مایع بیشتری در مسیر لوپ به گردش در آید. گیگابایت همچنین از یک نمایشگر LCD تمام رنگی با قطر 6 سانتیمتر در پشت بلاک بهره برده است که به زیبایی هر چه تمام تر هر آنچه که شما دوست داشته باشید در آن به نمایش در می‌آید. از نظر نورپردازی و همچنین قدرت خنک کنندگی، واتر کولر آئوروس گیگابایت GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240 فوق العاده توانمند است.

جعبه گشایی و مشخصات فنی:

جعبه واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

جهبه واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت به رنگ مشکی و نارنجی است. تصویر رنگی از واتر کولر به همراه نمایشگر 6 سانتیمتری پشت بلاک در بروی آن خودنمایی می‌کند. در پشت جعبه، ابعاد رایداتور و مشخصات دیگر واتر کولر ذکر شده است.

محتویات کلی داخل جعبه واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

قطعات، شامل واترکولر، 2 فن، کابل اتصال USB 2.0، خمیر سیلیکن، براکت و تجهیزات نصب بلاک و پیچ و مهره‌ها به همراه دفترچه راهنمای قرار داده شده اند.

تصویر نزدیک تر از پیچ ها و براکت های نصب واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

گیگابایت برای سوکت LGA1200 اینتل و حتی برای سوکت آینده اینتل LGA1700 هم از پیچ‌های مستقل استفاده کرده است و این نشان از دقت بالا در مکانیسم نصب طراحی شده در هر نسل از سوکت برای این واتر کولر است. پیچ‌ها و براکتهای نصب از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. سرنگ خمیر سیلیکن آرم آئوروس دارد اما بسیار شبیه سرنگ خمیر سیلیکن Noctua NT-H1 است، و احتمالا همان مدل است.

واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

این هم از واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت که تمام مشکی است. شلنگ‌ها دارای روکش دوخته شده هستند و از نظر المان‌های زیبایی، با قطعه ای فوق العاده زیبا روبه رو هستیم. بلاک دایره ای شکل است و دو شلنگ و یک سیم اتصال برق SATA از یک طرف آن خارج شده است. خوشبختانه فقط این سیم به بلاک متصل است و برای راحتی کاربر، مابقی سیم‌ها (شامل سیم اتصال نورپردازی و فنها) از طرف رادیاتور خارج شده است. نمایشگر روی بلاک قابلیت چرخیدن دارد و می‌توان آن را تا 333 درجه به چپ یا راست در جای خود چرخاند تا در جهت مورد دلخواه کاربر قرار گیرد. موتور واترپمپ درون بلاک مجهز به محور سرامیکی است و طول عمر آن بیش از 376 هزار ساعت است.

تصویر محل قرارگیری شیار نصب SD کارت واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

ارتفاع بلاک استوانه ای شکل 7.4 سانتیمتر است و در حاشیه آن یک شیار برای قرار دادن حافظه‌های SD تعبیه شده است. در صورتی که بخواهید فیلم حجیمی‌را در نمایشگر نمایش دهید، می‌توانید آن را بر روی حافظه SD که فرمت FAT32 دارد، ذخیره کنید و آن را داخل بلاک قرار دهید. همچنین یک اتصال USB 2.0 بر روی بلاک تعبیه شده است تا از طریق آن بتوان، سرعت فنها، پمپ و نورپردازی را مدیریت کرد.

تصویر نزدیک اتصال USB 2 بر روی بدنه بلاک واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

شیر آلات محل اتصال شلنگ‌ها به بلاک فلزی و با دوام است. کیفیت متریال ساخت بلاک نیز فوق العاده بالاست.

کف بلاک واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

در زیر بلاک، یک صفحه بزرگ دایره ای شکل تمام مسی قرار دارد. به دلیل پشتیبانی از پردازنده‌های وسیع تردریپر، ابعاد بلاک به اندازه کافی بزرگ و مناسب طراحی شده است تا تمام سطح انواع پردازنده‌های HEDT را هم به خوبی پوشش دهد.

شلنگ های واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

محل اتصال شلنگ‌ها به پمپ ثابت نیست و به سمت بالا و پایین کمی‌انعطاف دارند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، اکثر سیم‌های اضافی در حاشیه رادیاتور عبور داده شده اند تا راحتی مدیریت کابل کشی و حداکثر تمیزی در اسمبل رعایت شود.

رادیاتور 27 سانتیمتری واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

جنس رادیاتور آلومینیومی‌است و طول آن 27 سانتیمتر است. بنابراین دقت کنید محلی که برای آن در نظر دارید فضای کافی برای پذیرایی از چنین طولی را داشته باشد. در مجموع رزوه پیچ‌ها بر روی رادیاتور کیفیت مطلوبی دارند.

حاشیه رادیاتور واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

در حاشیه رادیاتور شعار Team Up Fight On آئوروس به صورت محو حک شده است.

فنهای واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

فنهای به کار رفته در واتر کولر GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240 بسیار با کیفیت و ساکت هستند. اولا پروانه به شکلی طراحی شده است تا حداکثر فشار هوا را به رادیاتور بیاورد. هچنین قطر دایره موتور وسط فن بزرگتر است تا ضمن حفظ تعادل پروانه، حداکثر کنترل گشتاور را بر روی آن اعمال کند. پروانه فنها شیری رنگ است و نورپردازی ARGB فنها در سطح پروانه اعمال شده است. یک برچسب با زمینه مشکی که آرم طلایی شاهین آئوروس در وسط آن خودنمایی می‌کند، در وسط فن قرار دارد. در پشت فن پارت نامبر آن PLA12025512HH-LV و تاریخ ساهت آن مشخص شده است. شرکت گیگابایت از فن آوری Graphene Nano Lubricant در این فنها استفاده کرده است تا ضمن افزایش طول عمر آنها به بیش از 73 هزار ساعت، حداقل صدای ممکن را تولید کنند. حاشیه فنها مجهز به لاستیک ضد لغزش است تا هیچ لرزشی را به سیستم منتقل نکنند. حداقل سرعت این فنها 700RPM و حداکثر سرعت آنها به 2500RPM می‌رسد.

کابل های فن واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

سه سیم مستقل به هر فن متصل است. خوشبختانه سیم‌ها از حاشیه فریم فن خارج شده تا کاربر نهایت راحتی را در مدیریت کابل کشی داشته باشد. یک سیم ورودی نورپردازی ARGB، سیم دوم خروجی نورپردازی و یک سیم هم جهت اتصال کانکتور PWM فن برای آن در نظر گرفته شده است.

نرم افزار:

نرم افزار Aorus Engine برای کنترل واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

اگر سیم‌های نورپردازی فنها و سیم PWM آنها را به خروجی‌های خود دستگاه متصل کنید، می‌توانید کل سیستم واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت را از طریق نرم افزار Aorus Engine و سیستم نورپردازی آن را هم از طریق نرم افزار RGB Fusion 2.0 مدیریت کنید. صد البته باید کابل اتصال USB 2.0 را به مادربرد متصل کنید تا ارتباط نرم افزاری میسر شود.

با نرم افزار Aorus Engine کمابیش آشنا هستیم، این نرم افزار به همراه کارت گرافیک‌های آئوروس گیگابایت عرضه می‌شود و کار اصلی آن مدیریت فرکانس و پروفایل‌های کارت گرافیک است. خوشبختانه برای سادگی کار، گیگابایت تصمیم به مجتمع ساختن مدیریت واترکولر در این نرم افزار گرفته است. نرم افزار آئوروس اینجین بسیار سر راست و راحت است. با نصب آن به سرعت واترکولر را مورد شناسایی قرار داد و همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، می‌توان حالت‌های مختلف و متنوعی را برای کنترل سرعت پمپ و فنها اعمال کرد. واتر کولر در حالت پیش فرض بر روی Balanced قرار دارد که در این حالت کاملا بی صدا است و عملکرد مطلوبی دارد. حداکثر سرعت پمپ در این حالت بین 1200 تا 2000 دور است و سرعت فنها بین 700 تا 1200 دور در دقیقه قرار میگیرند که البته بسته به فشاری که پردازنده تحت آن قرار می‌گیرد این میزان کم و زیاد می‌شود.

در صورتی که بخواهید سیستم را اورکلاک کنید می‌توانید پمپ و فنها را بر روی MAX تنظیم کنید تا حداکثر قدرت خنک کنندگی را برای پردازنده به ارمغان آورد.

نرم افزار RGB Fusion واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت

از نظر نورپردازی، این واترکولر صرفا با نرم افزار RGB Fusion 2.0 همسان سازی می‌شود. البته می‌توانید سیم ARGB فنها را به مادربرد وصل کنید و از همسان سازی ARGB با مادربرد استفاده کنید ولی به طور اصولی واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت با اکو سیستم RGB Fusion طراحی و سازگار شده است. درون نرم افزار، ضمن مدیریت نورپردازی فنها، می‌توانید از افکت‌ها و حالات تصویری متنوعی برای نمایشگر بلاک استفاده کنید. چند نمونه از حالات تصویری و نورپردازی زیبای این واتر کولر را در ویدیوی زیر برای شما تدارک دیده ایم.

ویدیو:

سیستم تست:

تصویر سیستم تست
 سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 8700K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256G
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرGIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PU
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUM

بررسی:

برای تست این واتر کولر از پردازنده 8700K سیستم تست و همچنین یک عدد پردازنده قرضی 9900K استفاده کردیم.

AORUS WATERFORCE X 240
Core i7 8700K
حالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3265
فرکانس 4.8 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3574
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3681
AORUS WATERFORCE X 240
Intel Core i9 9900K
حالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3168
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3784
فرکانس 5 گیگاهرتز تمام هسته‌ها38.591

نتیجه گیری:

واتر کولر GIGABYTE AORUS WATERFORCE X 240 یک محصول عالی و زیبا از گیگابایت است که می‌تواند زینت بخش هر سیستم حرفه ای گیمینگ و رندرینگ باشد. این واترکولر در تست‌هایی که از آن داشتیم، کارایی بسیار خوبی را از خود نشان داد و در عین حال، با نورپردازی فوق العاده خود، زیبایی بصری بی نظیری را برای سیستم به همراه آورد.

کیفیت متریال ساخت در تمامی‌ بخش‌های واتر کولر مثال زدنی است و عملکرد بی صدای پمپ و فن‌ها در دور‌های پایین و متوسط، عالی ارزیابی می‌شود. نویز فنها در حداکثر دور مطمئنا شنیده می‌شود اما آنچه که اهمیت دارد، بی صدایی آنها در  دورهای متوسط و پایین است. انتقاد خاصی به دستگاه وارد نیست و مسلما عملکرد این واتر کولر را رضایت بخش ارزیابی می‌کنیم.

از نظر قیمت این مدل با برچسب قیمتی 6.5 میلیون تومانی با ضمانت 3 ساله آواژنگ، به زودی در بازار ایران موجود خواهد شد. برای استفاده از نمایشگر بزرگ در بلاک، و همچنین جابه جایی ورودی و خروجی اغلب سیم‌ها به بخش رادیاتور برای راحتی مدیریت کابل کشی، نشان نوآوری سخت افزار، و همچنین برای زیبایی نورپردازی و عملکرد کلی دستگاه، نشان منتخب گیمر‌ها، و در مجموع، نشان منتخب سردبیر سخت افزار را به آن اعطا می‌کنیم.

نشان های منتخب گیمر، نو آوری و منتخب سردبیر سخت افزار
مزایا:
  • ضمانت 3 ساله آواژنگ
  • طول شلنگ بلند و مناسب
  • راحتی مدیریت کابل کشی
  • طراحی ظاهری بسیار زیبا
  • نمایشگر قابلیت چرخش دارد
  • نورپردازی از نوع ARGB در فنها
  • پشتیبانی از تمام سوکت‌های پردازنده
  • پشتیبانی از نورپردازی RGB Fusion 2.0
  • پشتیبانی از عملکرد‌های متنوع برای نمایشگر
  • استفاده از خمیر سیلیکن با کیفیت Noctua
  • نرم افزار بسیار روان و با سرعت عملکرد قابل قبول 
  • پرفورمنس و عملکرد عالی در خنک سازی پردازنده
  • مجهز به نمایشگر تمام رنگی 6 سانتیمتری در پشت بلاک
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نگردید
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • واتر کولر آئوروس WATERFORCE X 240 گیگابایت بهترین انتخاب برای سیستم‌های رده بالای حرفه ای گیمینگ و رندرینگ است، حتما در صدر لیست خرید خود قرار دهید.
9.4امتیاز9.6پرفورمنس9امکانات10طراحی8.9ارزش خرید

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

19 دیدگاه

  1. Avatar Moein گفت:

    سلام خسته نباشید ، نحوه اتصال کابل فن های این مدل به چه صورته مثل مدل های کولر مستر از کابل دو به یک استفاده میشه که به CPU fan وصل میشه؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      آقا معین اگر بخوای از نرم افزارش استفاده کنی باید فنها رو به خود واتر کولر وصل کنی، اگر بخوای از مادربرد برای مدیریت فنها استفاده کنی، میتونی فنها رو به CPU_FAN و CPU_OPT وصل کنید.

  2. Avatar Intel گفت:

    اسلات مموری داره که فیلم نشون بده رو صفحه؟! چقدر از هزینه کولر برای این آپشن عجیب و غریبه؟ من که هر چی فکر میکنم ترجیح میدم اصلا روی فن یا پاور LCD نداشته باشم! با این برچسب قیمت چرا نباید ایسوس یا کورس ایر گرفت که حتما طول عمر بیشتر، فن بهتر و تکنولوژی ساخت بالاتری دارن و ارزون تر هم هستن؟ مثلا کورس ایر iCUE H150i 360mm RGB حدود ۶ میلیونه و مدل های 240mm که تا نصف قیمت ارزونتر هستن! بهرحال نظرات و سلایق فرق دارن، ولی جدای اون از نظر فنی برتری احساس نمیکنم مخصوصا که میدونیم ساخت و تست های کیفی AIO چقدر پیچیده هستن و احتمالا گیگابایت تو این زمینه بهترین نباشه!

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      برادر شرکت های OEM سازنده اصلی واتر کولر AIO زیاد نیستند و Asetek اگر نگیم تاپ ترین، حداقل یکی از Top-3 این دست شرکت ها است و OEM این واتر کولر هم Asetek هستش. همین OEM هم سازنده واتر های ام اس آی و ایسوس و کورسیر . . . . در حقیقت در بحث واتر کولر ما با یک شرکت سازنده اصلی طرف هستیم که مدلهای مختلفی رو با برند های مختلف و با فنهای مختلف عرضه میکنه.

      در مورد آپشن نمایشگر، سیاست کلی گیگابایت حرکت به سمت نصب نمایشگر در تمام تجهیزات اصلی سیستمه، این شرکت در کارت گرافیک هم نمایشگر گذاشته که به نظرم نه تنها قشنگه بلکه لازمه چون گرافیک خودش رسما یه سیستم مجزا است که شامل پردازشگر، حافظه، و مادربرد میشه. الان اکثر شرکت ها هم به همین سمت حرکت میکنند، ایسوس و ام اس آی هم نمایشگر گذاشته روی نسل جدید AIO ها، کولر مستر روی کیس پرچمدارش نمایشگر گذاشته، و MSI رو مادربرد پرچمدارش نمایشگر گذاشته. چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم “داشتن نمایشگر اختصاصی” پس از RGB و ARGB، کلیشه جدید تمامی قطعات کامپیوتره.

  3. Avatar رضا گفت:

    سلام
    پردازنده من 6700k هست
    و مادربردم Z170 asus Pro هست
    من با این کنترل نورپردازی که محصول داره میتونم هم بلاک و هم فن هاشو تنظیم کنم و کنترل رنگ دهی داشته باشم؟

  4. Avatar علی گفت:

    آقا مدل ۳۶۰ هم موجود میشه یا فقط ۲۴۰؟

  5. Avatar سروش گفت:

    دور پمپ موتور پایینی داره نسبت به رقبا بیشتر تو ظاهر متفاوت هست ینی همون نمایشگر وسطش جالبه الان برندهای متفرقه مثل alseye دور پمپ 6000 دارند !!

    • Avatar آرمین گفت:

      آقا سروش عزیز، این هم همونه. منتها به هنگام اعلام نرم افزاری سرعت پمپ، بعضی برند ها این سرعت رو تقسیم بر 3 می کنند، بعضی ها تقسیم بر 2 می کنند، بعضی ها اصلا تقسیم نمی کنند و همون سرعت 6000 رو اعلام می کنند. چیزی که نرم افزاری اعلام میشه صرفا نسبی است.

  6. Avatar Hamid.29 گفت:

    خسته نباشی از بررسی این واتر کولینگ.
    این واتر کولینگ واقعا فوق العادست و یه سوال آقا آرمین این واتر کولینگ کی موجود میشه تو ایران؟

    • Avatar آرمین گفت:

      خواهش می کنم آقا حمید عزیز

      والا تا یک ماه آینده در بازار ایران موجود خواهد شد و قیمتش هم به احتمال خیلی زیاد کمتر از میزانی است که در متن مقاله تخمین زدم.

  7. Avatar ᗩTᗩ گفت:

    آرمین جان خسته نباشی
    بدون شک واترکولر فوق العاده هست که با بررسی بینظیرتون این مورد اثبات شد
    در ضمن سیستم تستتون بسیار زیباست

  8. Avatar Mahdi گفت:

    چند وقت دیگه برای موس هم نمایشگر میزارن😂 فقط مشکلش اینه که موقع کار کردن دیگه نمی بینیمش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.