تصویر پاور پاور 750 وات TUF GAMING 750B ایسوس

بررسی پاور 750 وات ایسوس ASUS TUF GAMING 750B

شرکت ایسوس از سال 2018 عرضه منبع تغذیه کامپیوتر را به عنوان یکی از محصولات جدی خود در نظر گرفته است. این شرکت تاکنون دو گروه پاور را در دو خانواده ROG و TUF عرضه کرده است. در سری ROG، پاورهای رده بالای ایسوس شامل مدلهای 1200 و 850 وات THOR می‌شود. پاور‌های میان رده ایسوس تحت خانواده ROG STRIX شامل مدلهای 550، 650، 750، 850، و 1000 وات می‌شود. در بخش پایه و Entry Level، ایسوس پاورهای سری TUF GAMING را ارائه کرده است که شامل مدلهای 450، 550، 650 و 750 وات می‌شود. امروز در لابراتوار سخت افزار به سراغ بررسی قدرتمند ترین پاور سری تاف گیمینگ ایسوس، مدل ASUS TUF GAMING 750B می‌رویم که در ایران از فروش بسیار خوبی برخوردار است و در جایگاه خود پاور با کیفیتی است.

معرفی محصول:

ایسوس پاور‌های سری تاف گیمینگ خود را به استاندارد جان سخت نظامی‌ مجهز کرده است. این استاندارد، عملکرد استاندارد قطعه را در شرایط مختلف در دراز مدت حفظ می‌کند و به نوعی ضمانت دوام قطعه به حساب می‌آید. ایسوس محصولات اقتصادی خود را عموما در خانواده تاف گیمینگ ارائه می‌کند و پاور  پاور 750 وات تاف گیمینگ ایسوس نیز از این قائده مستثنا نیست.

پاورها تاف گیمینگ ایسوس استاندارد مصرف بهینه برنزی 80 پلاس را دارند و مهمترین ویژگی آنها از نظر کاربری کامپیوتر، حالت عملکرد فنلس آنها در لود‌های پایین است. ایسوس از مدار مبدل DC-DC در این پاور‌ها استفاده کرده و خوشبختانه مدلهای توان بالای این سری مجهز به دو کابل برق پردازنده هستند، از این رو کاربرانی که مادربرد‌های آنها نیاز به دو کابل برق 8 پین EPS دارند، با خیال راحت می‌توانند از این سری پاور تهیه کنند.

مشخصات فنی:

مشخصات فنی

پاور 750 وات TUF GAMING 750B ایسوس اگر چه در کلاس پایین رده دسته بندی می‌شود، اما از نظر فنی پاوری استاندارد و کامل است. این پاور به موئلفه‌های محافظتی شامل OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP مجهز است.

از نظر استاندارد مصرف بهینه انرژی، این پاور برنزی است. وقتی پاور‌های فول رنج که ولتاژ 115 ولت را پشتیبانی می‌کنند، استاندارد برنزی دریافت می‌کنند، در کشور‌هایی که سیستم برق استاندارد آنها 230 ولت است، میزان بهره وری و مصرف بهینه آنها کمی ‌بالاتر و بهتر از سطح برنز است. از این نظر، برای ما که در ایران هستیم، استفاده از پاور‌های فول رنج با برق 220 ولت شهری، یک ارزش افزوده در میزان مصرف انرژی به همراه دارد.

هرچند دوست داشتیم ایسوس از کابل‌های فلت استفاده کند اما باید به کابل‌های اسلیو شده گروهی اکتفا کرد. خوشبختانه سیم‌ها رنگی نیست و تماما مشکی است. از بابت تعداد و تنوع کابل‌ها مطابق تصویر فوق، پاور 750 وات TUF GAMING 750B ایسوس مجهز به دو کابل برق پردازنده 4+4 پین است، بنابراین با خیال راحت می‌توان مادربرد‌های رده بالا که تا دو سوکت 8 پین برق پردازنده نیاز دارند را تغذیه کرد. از نظر برق کارت گرافیک، این پاور دو کابل برق PCIe دارد که در سر هر کدام 2 کانکتور 8 پین PCIe است، بنابراین می‌توان کارت‌های گرافیکی که مجهز به 3 سوکت 8 پین برق هستند و یا دو کارت گرافیک که هر کدام نیاز به 2 سوکت 8 پین برق دارند به صورت SLI/CROSS تغذیه کرد.

از بابت برق ساتا این پاور به دو کابل که در سر هر کدام 4 سوکت ساتا قرار دارد و همچنین برای مولکس یک کابل که 3 سوکت مولکس در سر آن قرار دارد، مجهز است. ایسوس دو نوع کابل برق استاندارد 2 شاخه و 3 شاخه به همراه این پاور عرضه می‌کند که حرکت بسیار خوبی است. از بابت پروفایل گردش فن، پاور 750 وات TUF GAMING 750B ایسوس تا 30% عملکرد فنلس دارد و پس از آن در صورتی که دمای داخلی محفظه پاور و یا میزان مصرف واتیج خروجی از یک میزانی بیشتر شود، فن داخلی آن فعال می‌شود.

این پاور همچنین از استاندارد اروپایی ERP 2013 نیز پشتیبانی می‌کند تا در زمان خاموشی سیستم، میزان مصرف آن کمتر از 0.5 وات در ساعت باشد.

آنباکس و خصوصیات سخت افزاری:

تم جعبه پاور TUF GAMING 750B ایسوس به رنگ نوکمدادی و طوسی است. گواهی نظامی‌دوام قطعات، پوشش ضد رطوبت مدارها، فن Axial Tech بلبرینگی و 6 سال ضمانت بین المللی از جمله خصوصیاتی است که بر روی جعبه ذکر شده است.

محتویات داخل جعبه شامل:

  • پاور
  • دفترچه راهنما
  • دو کابل برق دو شاخه و سه شاخه
  • گواهی دوام نظامی‌جان سخت تاف
  • یک برگه استیکر تاف گیمینگ ایسوس
  • سه عدد بست چسبی بسیار با کیفیت

به سراغ پاور TUF GAMING 750B ایسوس می‌رویم. از آنجایی که این در کلاس اقتصادی ایسوس قرار دارد، بنابراین طبیعی است که این پاور ماژولار نیست. نیازی هم به ماژولار بودن نداره، ایسوس طول کابل‌ها را به اندازه کافی بلند گرفته تا حتی در کیس‌های فول تاور هم شما به راحتی بتوانید کابل‌ها را به قطعات دلبندتان برسانید. همچنین هیچ کابل اضافی همراه پاور نیست بدین معنا که مطمئنا تمامی‌کابل‌های همراه را لازم خواهید داشت بنابراین ماژولار نبودن این پاور آنچنان موضوع مهمی‌نیست و میشود با آن کنار آمد.

از نظر طراحی ظاهری پاور TUF GAMING 750B ایسوس فوق العاده است. اگرچه ساده اما نوشته‌های نمای اصلی پاور که در سمت کاربر قرار می‌گیرد ابهت و جذابیت خاصی دارد. این پاور دو طرفه است و شما می‌توانید آن را به شکلی که فن در سمت بالا قرار دارد نیز نصب کنید.

طراحی بخش فوقانی نیز عالی انجام شده. یک گارد فلزی مشکی زیبا که در وسط آن بج تاف گیمینگ قرار دارد، نمای بخش فن را تشکیل می‌دهد.

مشخصات ریل‌ها و آمپراژ قابل تامین برای آنها به جای پشت پاور در کنار خروجی کابل‌ها قرار دارد. این پاور در تک ریل 12 ولت خود حداکثر 62 آمپر می‌تواند ارائه کند که در مجموع 744 وات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حداکثر کارت گرافیکی که ما توصیه می‌کنیم برای این پاور کنید، کارتهای RTX 3070Ti، و RTX 3080 غیر نسخه اورکلاک است. این پاور در ریل‌های 3.3 ولت و 5 ولت نیز مجموعا 130 وات را در اختیار سیستم قرار می‌دهد که میزان مناسب و به اندازه ای است.

کیفیت کابل‌ها در مجموع خوب است اما سیم‌ها کمی ‌نازک است. فاصله بین سوکت‌ها قابل قبول و رنگ آمیزی تمامی‌بخش‌ها مشکی است.

کیفیت سوکت‌ها کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود.

خوبی پاور‌های 15 سانتیمتری این است که در کیس‌های کوچک به راحتی جای میگیرند و مزاحمتی برای مدیریت کابل کشی ندارند. اما برای نمایش دادن آنها از پنل، به دلیل جثه کوچک خود آنچنان که باید و شاید ابهت پاور را نشان نمی‌دهند. صد البته این پاور با هدف نمایش ابهت ساخته نشده و در کلاس اقتصادی قرار دارد، اما به هر جهت، از ایسوس انتظار می‌رود کمی ‌به ابهت کار اضافه کند.

در پشت پاور المان خاصی وجود ندارد به غیر از نوشته محوی از TUF GAMING. خوشبختانه می‌توان از استیکر‌ها در این بخش بنابه سلیقه کاربر استفاده کرد.

این هم نمای کنار کابل.

و نمای پشتی که کلید روش و خاموش و سوکت ورودی برق در آنجا قرار دارد.

نمای داخلی پاور کمابیش خلوت است و قطعات تقریبا با فاصله مناسبی از هم قرار دارند.

ایسوس خازن‌های اصلی پاور را از نوع 105 درجه ساخت TEAPO تایوان استفاده کرده است.

مدارات بخش ورودی، چیپ کنترل محافظت پاور و دیگر موارد در تصاویر فوق نمایان است.

کیفیت سینک‌های خنک کننده به کار رفته نیز کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود.

فن مورد اسفاده ایسوس در این پاور سایز 13.5 سانتیمتری ساخت شرکت Champion است.

سیستم تست:

 سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 8700K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256G
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرGREEN GLACIER 360-EVO
پاورASUS TUF GAMING 750B
کیسGREEN OC STATION
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PU
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUM

بررسی:

تست پاور نیاز به تجهیزات دقیق آزمایشگاهی دارد، اما ما در حد توان با استفاده از خوانش‌های نرم افزاری، به بررسی این پاور می‌پردازیم. برای تست نوسان ریل‌ها و ولتاژ پاور، از نرم افزار OCCT استفاده کردیم.

تصویر فوق در حالت بی کاری، نوسان خاصی را در ریل‌ها نشان نمی‌دهد. ولتاژ نمایش داده شده در ریل 12 ولت، برابر 11.9 ولت (مستطیل زرد)، ولتاژ ریل 5 ولت برابر 5.04 ولت (مستطیل صورتی)، و ولتاژ ریل 3.3 ولت نیز برابر 3.3 ولت (مستطیل سبز) است.

حال تست پاور OCCT را استارت می‌کنیم تا سیستم کاملا تحت فشار قرار گیرد؛ پس از حدود یک دقیقه، به ثبت ولتاژ‌ها می‌پردازیم. ولتاژ ریل 12، به 11.8 ولت (مستطیل زرد) کاهش پیدا کرد اما تغییر خاصی در دیگر ریل‌ها را شاهد نبودیم.

یک پاور استاندارد نباید تحت فشار، بیش از 3% اختلاف ولتاژ را در ریل‌های اصلی خود داشته باشد و خوشبختانه افت ولتاژ ریل‌های پاور 750 وات TUF GAMING 750B ایسوس تحت شرایط لود به 3% نمی‌رسد، بنابراین نمره قبولی را از این تست دریافت می‌کند. از بابت نوسان هم مورد خاصی مشاهده نگردید و ثبات ریلی خوبی را از این پاور شاهد بودیم.

نتیجه گیری:

ایسوس اگرچه فقط سه خانواده از پاور را در سبد محصولات خود دارد، اما تاکنون با همین بضاعت در تنوع، فروش خوبی را در مجموع تجربه کرده است. پاورهای تاف گیمینگ ایسوس گزینه اقتصادی این شرکت برای سیستم‌های پایه و نیمه حرفه ای است و الحق این پاورها را می‌توان به عنوان یک انتخاب خوب برای کلاس کاربری اقتصادی در نظر گرفت.

ویژگی‌های خوب این پاور، مانند فول رنج بودن، استاندارد 80 پلاس مصرف بهینه برنزی، کابل‌های تمام مشکی روکش شده، دو کابل برق 8 پین برای پردازنده، متراژ مناسب کابل‌ها، وسایل همراه بسیار کامل، شکل ظاهری شکیل و زیبا، عملکرد فنلس، کامپوننت‌های با دوام، و برد ضد رطوبت و گرد و خاک، همه نشان دهنده یک محصول خوب و حساب شده از طرف ایسوس است.

معمولا شرکت‌های عرضه کننده پاور، یکسری ویژگی‌های فنی تر را نیز برای محصول خود ذکر می‌کنند. متاسفانه ایسوس در این بخش کمی ‌محافظه کارانه عمل کرده است و تا جای ممکن از دادن اطلاعات فنی بیشتر خودداری کرده. نه اینکه این موضوع لزوما منفی باشد، بالاخره ایسوس شرکت بزرگی است و بسیاری از رقبا ممکن است از روی محصولات خوب ایسوس کپی کاری کنند. اگر دقت کنید در بطن پاور وقتی قاب پاور را جدا کردیم، تقریبا روی مبدل و بخش‌های حیاتی برچسب مشکی تاف گیمینگ قرار داشت و نمی‌شد بدون برداشتن آن برچسب، اطلاعات فنی کامپوننت‌ها را بدست آورد. دلیل این محافظه کاری در ارائه موارد جزئی تر، مانند نسخه دقیق ATXV12، توضیح فنی مدارات مختلف، نوع چیپ محافظت و اینکه آیا تمام خازن‌های به کار رفته 105 درجه هستند یا نه، و عدم ذکر موارد مهمی‌ همچون میزان هولد آپ تایم …، مشخص نیست اما هرچه که باشد، معتقدیم، ارائه این اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن، باعث اطمینان بیشتر خریدار می‌شود و این اطمینان خریدار مهمتر از محافظه کاری برای حفظ اسرار محصول است.

هرچند در ایران فقط یکی دو مرکز تجهیزات لازم را برای تست فنی و دقیق تر پاور در اختیار دارند و فقط آنها می‌توانند موارد فنی را راستی آزمایی کنند، اما به هر جهت، اعلام این موارد توسط ایسوس، به عنوان عرضه کننده این پاور، می‌توانست اطمینان و اعتماد کاربر را بیشتر جلب کند. با این حال، وقتی به طور کلی به خصوصیات و توانایی‌های پاور 750 وات ایسوس ASUS TUF GAMING 750B می‌نگریم، با توجه به ضمانت 6 ساله بین المللی که برای آن در نظر گرفته اند، می‌توان حس اطمینانی که ایسوس از کیفیت محصول ارائه شده خود دارد را، متوجه شد.

در ایران اما ضمانت رسمی ‌این پاور فقط به 18 ماه محدود است، اگرچه این مدت ضمانت کمی ‌است اما به دلیل محدودیت‌های فنی اکثر شرکت‌های گارانتی، کمابیش قابل درک است. از نظر قیمتی پاور 750 وات تاف گیمینگ ایسوس در بازارهای جهانی در حدود قیمتی 100 تا 110 دلار به فروش می‌رسد و در بازار ایران حدود قیمتی 4.9 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است. این قیمت در بازار ایران در مقام مقایسه با قیمت رقبا به نوعی خوش قیمت به حساب می‌آید، اما در مقام قیاس با قیمت واقعی آن بسیار بالاست. دلیل آن هم متاسفانه قیمت بالای تمامی‌ مدلهای پاور در ایران است. امیدواریم روزی این قیمت‌ها واقعی شوند.

دوستان هیچ وقت برند ناشناس و نا معتبر برای پاور تهیه نکنید. پاور 750 وات TUF GAMING 750B ایسوس، هرچقدر هم در کلاس اقتصادی باشد، هرچقدر هم موارد فنی ذکر نشده داشته باشد، اما سگش می‌ارزد به پاور Gold ناشناس 850 واتی بی نام و نشانی که با همین حدود قیمت و فقط با 4 مدار محافظتی در بازار ایران به فروش می‌رسد. اگرچه برای داشتن یک پاور خوب در ایران باید هزینه گزافی پرداخت اما مطمئن باشید، این هزینه گزاف برای پاور، یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت است، برای قطعه ای که نقش حفاظت از سلامت قطعات بی دفاع شما را دارد.

مزایا:
  • طراحی ظاهری جذاب
  • مجهز به تک ریل 12 ولت
  • وسایل همراه کامل است
  • مجهز به کابل‌های تمام مشکی
  • وجود محافظت در برابر دمای بالا
  • مجهز به دو کابل برق 8 پین پردازنده
  • وجود عملکرد فنلس در لود‌های پایین
  • دارای استاندارد مصرف بهینه 80 پلاس برنز
  • استفاده از خازن‌های 105C شرکت TEAPO
  • مجهز به ‌پروتکشن‌های OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP
  • استفاده از پوشش ضد رطوبت در مدار چاپی و بخش‌های الکترونیکی
معایب:
  • فاقد دکمه برای خاموش کردن حالت فنلس
  • در مورد موارد فنی پاور‌های TUF ایسوس، اطلاعات کمی ‌در دسترس است
  • در ایران این پاور تنها 18 ماه ضمانت دارد، در حالیکه ضمانت بین المللی آن 6 سال است
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • پاور 750 وات ایسوس ASUS TUF GAMING 750B یکی از گزینه‌های خوب برای سیستم‌های پایه و حتی نیمه حرفه ای است.
8.4امتیاز8.8پرفورمنس8امکانات8.5کولینگ و فن8.1نوع کابل ها9طراحی ظاهری8مصرف بهینه8.5پروتکشن‌ها7.9کیفیت ساخت9ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

13 دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    پاور ASUS ROG STRIX 650G
    این پاور میتونه برای cpu i5 10400f و رم 16 گیگ 3200 و کارت گرافیک rx 560 4g و مادبرد asus prime 510MA مناسب باشه ؟

  2. Avatar اکبر گفت:

    سلام جناب ابیشی. برای این سیستم چه پاوری خوبه و بهترین مارک پاور چی هست؟
    Cpu:Ryzen5 5600x
    Gpu: evga rtx 3080 ftw3 ultra gaming
    Motherboard: Asus tuf x570 plus
    Ram: 16gb 3200 corsair

  3. Avatar سروش گفت:

    مرسی از شما آرمین جان چونکه هیچ مقاله ای راجب این پاور در اینترنت نیست حتی سایت های خارجی ! مطلب بسیار بسیار مفید و تخصصی بود
    فقط یک سوال این پاور بهتره یا کولر مستر 750 وات برنز ؟ چونکه این دوتا همرده هستند

    • Avatar آرمین گفت:

      ممنون آقا سروش عزیز

      من پاور کولر مستر 750 برنز رو نداشتم و بررسی نکردم. برای همین نمیتونم نظری بدم یا مقایسه درستی انجام بدم.
      اما اگر برای خودم پاوری در رنج 5 میلیون تومن بخوام تهیه کنم این پاور 750 وات ایسوس رو میگیرم.

  4. Avatar m.zarkoob گفت:

    کلا پست های مربوط به بررسی قطعاتتون خیلی کمتر شده و فقط دارید مثل سایتای دیگه میرید سمت نرم افزار و خبرهایی که همه جا هست.
    از این بررسی ها بیشتر بزارید فیض ببریم ممنون

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام دوست عزیز، اصولا ما به فاصله هر 7 روز سعی می کنیم بررسی در وبسایت داشته باشیم منتها گاهی حجم قطعاتی که برای بررسی ارسال میشه به یکباره زیاد میشه و مجبور هستیم ابتدا بررسی رو انجام بدیم و سپس مطلبش رو بنویسیم به همین دلیل گاهی فاصله میفته. در حال حاضر بیش از 10 محصول در صف بررسی قرار داره که انشاالله یک به یک منتشر میشه.

  5. Avatar Mahdi گفت:

    سلام. ممنون از بررسی پاور هایی که در این اوضاع میشه به فکر خریدشون بود.
    من پاور لایت پاور ترمالتیک مدل 650 وات دارم که استاندارد 80 پلاس نداره. حداکثر چه کارت گرافیکی را می توانم با این پاور استفاده کنم؟
    cpu من رایزن 1400 هست که شاید در آینده به 3600 ارتقا بدم.

  6. Avatar iSteve گفت:

    خیلی عالی بود ممنونم از شما🌷
    سازنده اصلی رو از اون قسمتی که روی pcb نوشته شده GW-ATX750TUF-M تشخیص دادین؟ یا در جای دیگه ای هم مشخص شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.