تصویر اصلی • کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

بررسی کارت گرافیک ایسوس ASUS ROG STRIX RTX 3080 Ti OC

از همان ابتدا که انویدیا کارت گرافیک RTX 3080 را به بازار عرضه کرد، انتقاد زیادی به آن وارد شد که چرا حجم حافظه آن فقط 10 گیگابایت است. این درحالی است که کارت گرافیک پرچمدار نسل پیشین حافظه ای برابر 11 گیگابایت داشت. همین مسئله باعث شد تا سرو کله کارت گرافیک RTX 3080 TI پیدا شود؛ یک کارت گرافیک که از RTX 3080 قوی تر و از RTX 3090 ضعیفتر باشد، با تعداد هسته‌های Cuda بیشتر نسبت به RTX 3080 به همراه 12 گیگابایت حافظه از نوع سریعترین حافظه GDDR6X دنیا. بدین ترتیب RTX 3080 Ti متولد شد. شرکت ایسوس به عنوان یکی از پارتنر‌های اصلی انویدیا، غول RTX 3080 TI Ti را به بهترین شکل ممکن در خانواده ROG STRIX مجددا متولد کرده و هم اکنون این غول در لابراتوار سخت افزار در انتظار بررسی امروز ماست. همانطور که از اسم کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3080 TI OC بر می‌آید، نسخه اورکلاک شده است. این کارت از نوع LHR است، بنابراین ماین کردن با آن به صرفه نیست و صرفا مناسب گیمینگ و رندرینگ در دقت 4K است. کارت گرافیک ASUS ROG-STRIX-RTX3080TI-O12G-GAMING  کعبه آمال بسیاری از طراحان سه بعدی و کاربران حرفه ای است.

معماری Ampere

جدول مشخصات و جایگاه RTX 3080 Ti

بدون اغراق، انویدیا تک و تنها یکه تاز توسعه و پیشرفت صنعت گرافیک کامپیوتر در دنیاست. این شرکت با معرفی معماری آمپر، یک بار دیگر ثابت کرد، رقبای دیگر مانند ای ام دی و اینتل، با فاصله بسیار زیاد نسبت به انویدیا در پشت سر آن حرکت می‌‌کنند. انویدیا در نسل تورینگ، در کنار افزایش قدرت Raw Performance پردازش گرافیک، دو فن آوری رهگیری نور RTX و DLSS را نیز معرفی کرد و این دو مولفه، در نسل جدید معماری آمپر، قدرتمند تر و بسیار تواناتر شدند. هسته‌های پردازشی Ampere از فن آوری 8 نانومتری سامسونگ بهره می‌‌برند و برای اولین بار، کارت گرافیک‌های رده بالای این نسل از سریعترین حافظه‌های گرافیکی جهان، GDDR6X بهره خواهند برد. این کارتها همه مجهز به درگاه PCIe Gen.4 هستند و نسبت به نسل پیشین خود بعضا بیش از 50 درصد توانمند تر عمل می‌‌کنند. برای اطلاعت بیشتر در مورد مهمترین تغییرات در نسل جدید کارت گرافیک‌های آمپر، پیشنهاد می‌‌کنم به مقاله معرفی این کارتها مراجعه بفرمایید.

نسل جدید LHR

انویدیا به دلیل کمبود شدید و قیمت بسیار بالای گرافیک‌های سری جی فورس خود، که ناشی از هجوم ماینر‌ها برای خرید کارت گرافیک است، از May 2021 به این طرف، تمامی‌ گرافیک‌های خود را تحت نسل جدید آمپر LHR می‌سازد. در سری LHR، محدودیت سخت افزاری برای ماین اتریوم بر روی تمام کارتهای گرافیک به استثنای RTX 3090 اعمال می‌شود. همچنین خصوصیت Resizable bar به صورت اتوماتیک به این کارت‌ها اضافه شده است و دیگر نیاز به وجود پشتیبانی از طرف بایوس مادربرد نیست. بنابراین کارت گرافیک Asus ROG Strix GeForce RTX 3080 TI OC Edition 12GB GDDR6X نیز از همین نسل LHR است که با هم آن را بررسی می‌کنیم.

اطلاعات کلی درباره RTX 3080 Ti

چیپ گرافیکی GA102 بر پایه معماری 8 نانومتری ساخت شرکت سامسونگ است که در کارت گرافیک RTX 3080 TI به کار گرفته شده است. این چیپ 28 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 10240 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 320 هسته Tensor، تعداد 80 هسته RT، و 112 واحد ROP می‌باشد که همه به 12 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X با رابط 384 بیتی و سرعت 19 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند.

فرکانس حافظه نسخه رفرنس RTX 3080 TI برابر 1188MHz است و فرکانس پایه GPU آن در نسخه رفرنس برابر 1395MHz، و فرکانس حالت بوست آن برابر 1665MHz است.

کارت گرافیک موضوع این بررسی ASUS ROG STRIX RTX 3080 TI OC از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 1845MHz افزایش یافته تا قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق RTX 3080 TI حدود 320 وات است، و این کارت گرافیک ایسوس با توجه به حالت اورکلاک شده ای که دارد تا 350 وات مصرف اولیه آن افزایش یافته و در صورت اورکلاک آن، مصرف کلی کارت به بیش از 420 وات هم خواهد رسید که در ادامه بررسی به آن می‌پردازیم.

جدول مقایسه ای توان RTX 3080 Ti در برابر دیگر گرافیک های سری RTX 30 انویدیا

پاور مناسب 

انویدیا در نسخه رفرنس RTX 3080 TI یک کابل مخصوص 12 پین جدید برای تغذیه کارت خود استفاده کرده است که به لطف یک مبدل به 2 کابل 8 پین برق PCIe متصل می‌شود، شرکت ایسوس اما با پیگیری رویه سابق به فکر راحتی کاربران بوده و بی جهت کار را سخت نکرده است. کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3080 TI OC بدون نیاز به هیچ کابل جدید، صرفا با سه کابل برق 8 پین متداول PCIe تغذیه می‌شود. بنابراین نیازی به تهیه هیچگونه کابل اضافی و یا مبدل برای اتصال پاور‌های مرسوم به این کارت گرافیک ندارید.

در مورد توان پاور هم، ایسوس حداقل یک پاور 850W واقعی را برای تغذیه این کارت پیشنهاد کرده است. ما هم کاملا موافق هستیم و اکیدا توصیه می‌کنیم دوستانی که می‌خواهند از امکانات RTX 3080 TI ایسوس استفاده کنند، حتما یک پاور قدرتمند درست و حسابی 850 وات و یا بالاتر برای سیستم خود تهیه کرده تا سلامت عملکرد کارت گرافیک خود را بیمه کنند.

اهمیت پردازنده و PCIe Gen.4

برای استفاده از کارت گرافیکی مانند RTX 3080 TI باید حتما توجه داشته باشید که سیستم شما در خور و هم کلاس قدرت این کارت گرافیک باشد. اگر قصد شما از تهیه این کارت، گیمینگ باشد، باید حتما بدانید که کلیه پردازنده‌هایی که کمتر از 6 هسته واقعی داشته باشند، به القوه برای RTX 3080 TI می‌توانند باعث گلوگاه شوند. در حال حاضر که این بررسی نوشته می‌شود، در بحث گیمینگ ترکیب پردازنده‌های Mainstream که بهترین کارایی را برای استفاده از RTX 3080 TI داشته باشند، شامل پردازنده‌های زیر است:

IntelAMD
8700K, 9700K, 9900K, 10600K
10700K, 10900K, 11600K, 11700K
11900K
5600X, 5800X, 5900X, 5950X

اگرچه پرچمداران نسل‌های 8، 9 و 10 اینتل فاقد اتصال PCIe Gen.4 هستند، اما برای استفاده از تمام قدرت RTX 3080 Ti آنقدری که داشتن پردازنده ای با هسته‌های قوی تر مهم تر است – وجود پهنای باند PCIe Gen.4 مهم نیست.

مانیتور مناسب

بحث بعدی مانیتور است، کارت گرافیک RTX 3080 TI بهترین کارت برای گیمینگ در دقت 4K است که می‌تواند به راحتی اغلب بازی‌ها را با جزییات خوب بالای 60 فریم به اجرا در آورد. هر چه رزلوشن کمتر از 4K باشد، داشتن یک پردازنده قوی تر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، و برعکس این موضوع هم صادق است، اگر مانیتور شما 4K باشد، نقش پردازنده و اهمیت داشتن یک پردازنده قدرتمند، کمرنگتر می‌شود.

نقش SSD و قابلیت RTX IO

انویدیا در نسل جدید کارتهای گرافیک RTX 3000 و همچنین برای نسل پیشین RTX 2000، به زودی از قابلیت جدیدی به نام RTX IO استفاده خواهد کرد که در آن کارت گرافیک شما، مستقیما، بدون دخالت پردازنده، خودش اطلاعات لازم را از داخل درایو ذخیره سازی SSD NVMe بازخوانی کند، و بدین ترتیب، بخشی از فشار بر روی پردازنده به هنگام گیمینگ بر طرف شود. این ویژگی جدید، در ویندوز 11 و با وجود SSD‌های NVMe حجم یک ترابایت به بالا قابل تست و بررسی است. فعلا هنوز ویندوز 11 به صورت رسمی ‌منتشر نشده تا بتوان قابلیت Microsoft Direct Storage را با کارتهای گرافیک RTX 30 تست کرد. همچنین نیازمند وجود بازی‌هایی هستیم که از چنین قابلیتی استفاده کنند. بنابراین این بخش را در آینده باید مورد بررسی قرار داد.

بسته بندی محصول:

تصویر جلوی جعبه کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

شرکت ایسوس از خانواده ROG STRIX سه مدل RTX 3080 Ti را عرضه کرده است، یکی مجهز به واترکولر، و دو مدل دیگر مجهز به ایرکولر هستند. از دو مدل ایرکولر دار، یکی از آنها اورکلاک شده و OC Edition است. مدلی هم که ما امروز به بررسی آن خواهیم پرداخت نیز همان مدل اورکلاک شده با پارت نامبر ROG-STRIX-RTX3080TI-O12G-GAMING است. نمای جلو جعبه تصویری از خود کارت است با ظاهر کاملا جدید از کارت‌ گرافیک ROG ایسوس. میزان 12 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X و پشتیبانی از Ray Tracing و DLSS و نورپردازی Aura از دیگری خصوصیات مهمی‌است که بر روی جعبه آمده است.

تصویر پشت جعبه کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

در پشت جعبه، پشتیبانی از HDMI 2.1، بهره گیری از کولینگ پیش رفته، مجهز بودن به بدنه محکم فلزی و تنوع کانکتور‌های آن، از دیگر ویژگی‌های این کارت دوست داشتنی است که بیان شده است.

تصویر محتویات همراه کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

اقلام همراه درون جعبه، شامل خط کش بند انگشتی زیبای ROG، به همراه بسط‌های چسبی مدیریت کابل، و دفترچه راهنما است

ساختار و طراحی محصول:

تصویر تک از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

ایسوس طراحی کاملا جدیدی را در خانواده STRIX ROG کارتهای سری RTX 3000 انویدیا به کار گرفته است. بدنه به رنگ مشکی و نقره ای نوک مدادی، ظاهری صنعتی و جدی به کارت می‌‌دهد. ابعاد این کارت برابر 31.85 در 14.01 در 5.78 سانتیمتر می‌‌باشد. در عمل شما با یک کارت گرافیک 32 سانتیمتری روبه رو هستید. وزن این کارت گرافیک حدود 1.8 کیلوگرم است و از نظر سایز، 2.9 اسلات، یا در واقع، 3 اسلات را اشغال می‌‌کند. طراحی سری ROG به قدر کافی خاص است، از نظر زیبایی بنابر نظر سنجی که در سایت سخت افزار انجام دادیم، ایسوس زیباترین طراحی کارت گرافیک‌های نسخه غیر مرجع را دارد، بنابراین از نظر طراحی، بالاترین نمره ممکن را می‌توان به این کارت داد. انصافا همینکه ایسوس پس از مدتها طراحی جدیدی را برای کارت گرافیک‌های خود برگزیده است، از نظر ما کاملا راضی کننده است.

تصویر دوم از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

3 فن با استاندارد صنعتی IP5X ضد گرد و غبار وظیفه خنک سازی سینک خنک کننده این کارت را بر عهده دارند و به جهت آرایش بهتر و عبور هوای بهتر، فن وسط بر خلاف دو فن اطراف می‌‌چرخد. ناگفته نماند این فنهای Axial-tech از بهترین نوع فنهای بلبرینگی با طول عمر بالا هستند که در تمامی‌کارتهای جدید رده بالای ایسوس مورد استفاده قرار دارند. این فنهای پر قدرت، در عین اینکه می‌‌توانند حجم بالایی از هوا را به گردش در آورند، در دور‌های پایین و متوسط عملا بی صدا و در دور‌های بالا نیز کم صدا هستند.

تصویر لبه گرافیک کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

نیروی برق کارت گرافیک از طریق سه سوکت 8 پین PCIe تامین می‌‌شود. در بالای سر هر کدام از این سوکت‌ها یک چراغ LED قرمز رنگ قرار دارد. در صورتی که تمامی‌سوکت‌ها به کابل برق PCIe متصل باشند و برق کافی به آنها برسد، چراغ‌های LED قرمز خاموش هستند. در صورتی که میزان توان لازم از طرف پاور به این سوکت‌ها نرسد و یا نوسان و مشکلی باشد، چراغ‌های LED قرمز شروع به چشمک زدن می‌کنند. در صورتی که کابل برق اصلا به سوکت وصل نباشد و یا هیچ ورودی نداشته باشد، چراغ LED به صورت ثابت قرمز خواهد بود تا کاربر متوجه مشکل شود.

از نظر طراحی خیلی خیلی دوست داشتیم که به جای آرم GEFORCE RTX در بالای کارت، نام زیبای Republic of Gamers ایسوس خودنمایی می‌‌کرد. اما به هر جهت ایسوس برند GEFORCE RTX را برای نمایش در این بخش برگزیده است. خوشبختانه این بخش تنها با دو پیچ به بدنه متصل است و شما می‌توانید آن را جداسازی کنید.

نمایش RGB کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

ایسوس یک حاشور سراسری در لبه جلویی کارت استفاده کرده است که تمامی‌‌‌این بخش به نورپردازی ARGB مجهز شده تا رنگین کمانی از رنگها در طول کارت گرافیک به رقص درآیند. گستردگی نورپردازی RGB در این کارت گرافیک به نسبت نسل‌های پیشین ایسوس، بسیار بهتر و وسیعتر است.

پشت کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

این هم نمایی از پشت کارت، که اثری از نورپردازی در آن نیست. بخشی از بک پلیت حاشور خورده است و یک مایکرو سوییچ در لبه آن، امکان تغییر بایوس کارت گرافیک را در دو حالت به کاربر می‌‌دهد.

نمایش دکمه Dual Bios کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

در حالت Performance، فنهای کارت دیگر خاموش کامل نمی‌‌شوند، و سرعتشان از کم به زیاد تغییر می‌‌کند. اما در حالت Quiet فنها در حالت بیکاری کارت گرافیک، در صورتی که دما به زیر 48 درجه برسد، کاملا خاموش خواهند شد تا کاملا این کارت بی صدا کار کند. توصیه عمومی‌‌‌ما بر این است که، در صورتی که در کنار گیمینگ و یا رندرینگ، با کامپیوتر کار تایپ انجام می‌‌دهید و یا ممکن است ساعت‌ها کامپیوتر روشن در حالت بی کاری قرار گیرد، این تنظیم را بر روی Quiet قرار دهید تا حداکثر بی صدایی در هنگام تایپ برقرار شود و استهلاک فنها کمتر باشد. و در صورتی که زمان زیادی را برای تایپ با کامپیوتر سپری نمی‌‌کنید، و مثلا به محض روشن کردن آن، به سراغ گیمینگ و یا رندرینگ می‌‌روید، تنظیم بایوس را بر روی Performance قرار دهید.

خازن های MLCC کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

در پشت کارت، ایسوس از منحصرا از خازنهای MLCC برای فیلتراسیون نهایی ولتاژ ورودی به GPU استفاده کرده است.

براکت مثلثی ROG الحاقی به کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

در انتهای براکت بخشی مثلثی شکلی برای تهویه قرار دارد، که البته شما می‌‌توانید به دلخواه، براکت مثلثی آرم ROG را در این بهش تعبیه کنید تا ارم ROG در پشت کارت به زیبایی نمایان شود.

ضخامت کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

ضخامت 3 اسلاتی این کارت و بدنه آن را در اینجا کاملا می‌‌توان مشاهده کرد. یک حفره در اینجا قرار دارد که به علت تاریکی درون آن در عکس نیفتاده، اما ایسوس دو عدد هدر PWM فن در اینجا تعبیه کرده است تا در صورتی که دوست داشته باشید، می‌‌توانید با اتصال 2 فن PWM، آنها را از طریق کارت گرافیک کنترل کنید.

محل اتصال 2 فن اکسترنال به کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

وجود این فن آوری به اسم FAN CONNECT II، بسیار کاربردی است و کاربر می‌‌تواند فنهایی را برای تهویه مناسب کارت گرافیک با مدیریت خود کارت گرافیک در کیس از طریق نرم افزار GPU Tweak II کنترل کند.

تنوع اتصالات تصویری کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

ایسوس تعداد 5 خروجی تصویری، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و دو عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌‌کند. ایسوس در این نسل از کارتهای گرافیک، جنس براکت پشتی را از Stainless Steal براق انتخاب کرده است.

سخت افزار:

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری این کارت گرافیک می‌رویم.

تصویر کارت باز شده کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

این کارت گرافیک مجهز به پردازشگر گرافیکی GA102-225 از نوع A1 مخصوص اورکلاک است و تعداد 12 عدد حافظه GDDR6X ساخت شرکت مایکرون آن را احاطه کرده است.

تصویر GPU کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

حافظه‌های GDDR6X از جمله سریعترین حافظه‌های موجود در جهان به شمار می‌روند و بسیار گرانقیمت هستند. یکی از بزرگترین دلایل قیمت بالای 3080 Ti استفاده انویدیا از این نوع چیپ‌های فوق پیشرفته است. این حافظه‌ها مجهز به فن آوری تصحیح خطا یا ECC هستند و این برای اولین بار است که انودیا از این فن آوری در سطح کارتهای گرافیک گیمینگ استفاده کرده است. یکی دیگر از تفاوت‌های GDDR6X نسبت به حافظه‌های GDDR6، دو برابر شدن حجم ارسالی دیتا است. بدین مفهوم که در چیپ‌های حافظه GDDR6، در لحظه اطلاعات به صورت یک بیت (صفر یا یک) ارسال می‌شد، اما در چیپ‌های حافظه GDDR6X، اطلاعات در لحظه با دو بیت (چهار حالت) از طریق تفاوت در ولتاژ ارسال می‌شود، و در نتیجه شاهد افزایش دو برابری انتقال اطلاعات در این حافظه‌ها هستیم. بنابراین در کارت RTX 3080 TI از هر لحاظ با ساختاری بسیار مدرن و قدرتمند روبه رو هستیم. ایسوس برای خنک سازی این حافظه‌ها از پد‌های انتقال دمای با کیفیت استفاده کرده است و برای اطمینان از پوشش دقیق این حافظه‌ها، پد‌ها به حافظه‌ها چسبیده شده اند. به این دلیل ما از جدا سازی پد‌ها خودداری کردیم و صرفا پد را از روی سه ردیف از حافظه‌ها جدا کردیم. این موضوع در مورد چوک‌ها هم صادق بود و پد کاملا به چوک چسبانده شده بود. متاسفانه اگر پد از روی چوک برداشته می‌شد امکان چسباندن مجدد آن نبود بنابراین، به جهت خودداری از آسیب رسیدن به کارت، به همین شکل عکس برداری کردیم.

تصویر VRM کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

در بخش مدار تغذیه VRM هم شاهد 18+4 فاز دیجیتالی هستیم. مهندسین طراح مدار تغذیه این کارت گرافیک، از دو چیپ 10 کاناله Monolithic MP2888A برای کنترلر‌های VRM استفاده کرده است و خروجی این یک جفت 10 کانال را به ماسفت‌های 60 آمپری Texas Instruments CSD95481RWJ متصل کرده است. این ترکیب در مجموع 18 فاز را برای تغذیه و مدیریت GPU فراهم میکند. برای 12 گیگابایت حافظه GDDR6X هم، ایسوس از یک کنترلر 4 کاناله از نوع UPI uP9512Q استفاده کرده است و مجدد خروجی آن را به 4 عدد از ماسفت‌های OnSemi NCP303151 متصل کرده است تا تغذیه چیپ‌های حافظه به غایت کافی باشد. کل مدار توسط سه درگاه 8 پین تغذیه می‌شود که در مجموع توان 450 وات را در اختیار کارت برای اورکلاک قرار می‌دهد. مابقی واتیج مورد نیاز کارت RTX 3080 TI از طریق درگاه PCIe مادربرد تامین می‌شود که تا 75 وات دیگر را تامین می‌کند.

تصویر دوم از VRM

این تصویر هم بخش ورودی برق مدار کارت گرافیک است. ایسوس همچنین از یک بک پلیت ضخیم برای پوشش و خنک کنندگی سراسری در این کارت استفاده کرده است.

سیستم خنک کننده:

تصویر کولر اختصاصی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

کولر عظیم الجثه کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3080 TI OC 12GB مجهز به هفت لوله انتقال حرارت است که دو بلوک بزرگ از برج‌های خنک کننده وظیفه خنک سازی آن را به کمک فنها بر عهده دارند. این بلاک علاوه بر GPU و VRAM، بخش فازهای VRM را نیز خنک می‌کند.

تصویر از بلاک کولر کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

برج‌های خنک کننده توسط 3 فن Axial Tech با استاندارد صنعتی IP5X ضد گرد و غبار خنک می‌شوند و به جهت آرایش بهتر و عبور هوای بهتر، فن وسط بر خلاف دو فن اطراف می‌چرخد. ناگفته نماند فنهای Axial-tech از بهترین نوع فنهای بلبرینگی با طول عمر بالا هستند که در تمامی‌کارتهای جدید رده بالای ایسوس مورد استفاده قرار دارند. این فنهای پر قدرت، در عین اینکه می‌توانند حجم بالایی از هوا را به گردش در آورند، در دور‌های پایین و متوسط عملا بی صدا و در دور‌های بالا نیز کم صدا هستند. دو  بخش دیگر از کولینگ این کارت، شامل بک پلیت می‌شوند که ایسوس بخش‌های مهم پشت کارت را به لطف آن خنک می‌کند و یک سینک مستقل که وظیفه خنک سازی حافظه‌ها و دیگر بخش‌های کارت را بر عهده دارد. این سینک مجزا با اتصال به سینک اصلی می‌تواند به طور مستقیم از هوای فراهم شده توسط فنها استفاده کند تا تمام قسمت‌های کارت به خوبی خنک شوند.

ویدیو:

سیستم تست:

تصویر سیستم تست
 سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 9900K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
کارت گرافیکAsus ROG Strix RTX 3080 TI OC 12GB GDDR6X
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256G
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرGREEN GLACIER 360-EVO
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PU
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUM

عملکرد:

تصویر پروفایل های نرم افزار GPU Tweak II ایسوس از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3080 TI OC 12GB به کمک نرم افزار Asus GPU Tweak II دارای سه پروفایل Silent، Gaming و OC می‌باشد. مقصود از فرکانس دیفالت این کارت گرافیک حالت OC آن به شمار می‌رود. در این حالت کلیه تست‌های حالت دیفالت را گرفتیم.

تصویر GPUz و فرکانس ها و دمای کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس به هنگام تنظیمات دیفالت

همانطور که در سربرگ سنسور‌های برنامه GPUz مشخص می‌باشد، پس از تست‌ها و بنچ مارکها در حالت دیفالت، نتایج فرکانسی و دمایی فوق بدست آمده است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر 77.5 درجه سانتیگراد بود که عالی است. کولر قدرتمند ایسوس توانست با خنک نگه داشتن کارت، حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU را به میزان 1995MHz به ثبت برساند. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

تصویر GPUz و فرکانس ها و دمای کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس به هنگام اورکلاک

موردی که در اورکلاک کارت RTX 3080 TI باید همیشه به خاطر داشت این است که GPU این کارتها به طور اتوماتیک در شرایط مناسب (خنک بودن کارت) بدون نیاز به هر گونه اعمال تغییر دستی، فرکانس خود را به بالای 2000 مگاهرتز سوق می‌دهد و عملا نیازی به هیچ گونه اورکلاک یا Push از طرف کاربر نیست. اما همچنان اگر بخواهید می‌توانید فرکانس GPU را کمی ‌افزایش دهید به شرط آنکه از افزایش دمای آن پیشگیری کنید. بنابراین در هنگام اورکلاک این کارتها، پس از افزایش فرکانس، از دادن هرگونه ولتاژ اضافی خودداری کنید، تا خود GPU فرکانس خودش را به صورت اتوماتیک بر اساس ولتاژی که دارد به حد بالاتر اورکلاک کند.

مورد دوم، در مورد اورکلاک حافظه، باید به یاد داشت که حافظه‌های GDDR6X از فن آوری ECC تصحیح خطا پشتیبانی می‌کنند. بنابراین برخلاف گذشته که در صورت ناپایداری در اورکلاک حافظه، سیستم دچار آرتیفکت و یا خرابی تصویر می‌شد، در این کارتها در صورت ناپایداری حافظه به لطف این فن آوری، آرتیفکت وجود ندارد و سیستم نشانه ی خاصی نخواهد داشت. فقط حافظه فرکانس خود را داوون کلاک می‌کند و عملا، نتیجه تست بنچ مارک پس از اورکلاک ثابت و یا کاهش میابد. پس اگر با افزایش فرکانس حافظه از یک میزان به بعد اگر نتیجه بنچ مارک ثابت ماند و یا کم شد، بدانید که به مرز ناپایداری رسیدید و باید میزان اورکلاک را کاهش دهید.

برای برای اورکلاک کارت ASUS ROG STRIX RTX 3080 TI OC 12GB توانستیم بدون افزایش ولتاژ، تا 170 مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا به مرز 1985 مگاهرتز برای بوست فرکانس GPU برسیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و تا 898 مگاهرتز افزایش دادیم تا به سرعت 19.9Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. با افزایش فرکانس پایه به 1875 مگاهرتز، حداکثر فرکانس لحظه ای به 2130 مگاهرتز رسید. افزایش فرکانس حافظه نیز نتایج خوبی را رقم زد. ما معمولا برای اطمینان از خنک کنندگی کولر در حالت اورکلاک، سرعت فنها را بر روی حداکثر تنظیم می‌کنیم. حال کلیه بنچ مارکها را در این میزان از اورکلاک مجددا تست گرفته و آنها را ثبت می‌کنیم.

لازم به ذکر است این اولین کارت RTX 3080 Ti است که در لابراتوار بررسی می‌کنیم بنابراین در کلیه تست‌ها در صدر جدولهای ما قرار گرفته است.

تست unigine superposition از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

در حالت اورکلاک با ثبت حداکثر امتیاز 13179 در نرم افزار Unigine Superposition ، این کارت به عنوان قدرتمند ترین کارت گرافیک در این جدول قرار گرفت.

تست گیمینگ فول اچ دی از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

نتایج بدست آمده بسیار عالی است. این کارت گرافیک مناسب مانیتور‌های 4K، 2K و یا مانیتور‌های FHD با نرخ به روز رسانی بالای 360 هرتز می‌باشد.

تست گیمینگ در 4K از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

در تست بازی‌ها در دقت 4K، این کارت بالای 60 فریم خروجی می‌دهد.

تست 3D Mark از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

در تست 3DMark Time Spy با اورکلاک صورت گرفته، امتیاز 20955 برای این کارت ثبت گردید که اگر پردازنده ما بهتر می‌بود، قطعا مرز 21 هزار را رد می‌کردیم.

تست موتور رندر Octane از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است.

تست موتور رندر VRAY از کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس

نرم افزار تست V-RAY Next نیز با قابلیت رندرینگ مبتنی بر GPU قدرت خروجی این کارت را می‌سنجد. نتیجه فوق خروجی این نرم افزار است.

نتیجه گیری:

 انویدیا بار دیگر یک آس از خانواده آمپر رو کرده است. ما تا کنون RTX 3090 را تست نکردیم اما، کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 3080 Ti OC در بسیاری جهات حتی از RTX 3090 هم می‌تواند بهتر ظاهر شود. شاید در نگاه اول اینگونه به نظر رسد که انویدیا با تجهیز این گرافیک به 12 گیگابایت حافظه، و افزایش تعداد هسته‌های Cuda به نزدیک مرز RTX 3090، عملا یک خود زنی کرده و جایگاه RTX 3090 را متزلزل ساخته است. اما محدود ساختن قدرت ماین اتریوم در RTX 3080 Ti به نوعی یک شمشیر دو لبه است. بسیاری از گیمر‌ها در سراسر دنیا با کارت گرافیک خود ماین می‌کنند و اگر قرار باشد، یک گیمر هزینه هنگفتی را بابت یک کارت گرافیک متحمل شود، شاید پیش خود اینگونه خود را راضی کند که مثلا من 100 میلیون تومان هزینه کارت گرافیک می‌کنم در عوض درآمد ماین هم خواهم داشت تا بخشی از هزینه جبران شود. اما RTX 3080 Ti به دلیل محدود در قدرت ماین، این امکان را از کاربر می‌گیرد. بنابراین گیمر مستقیم سراغ RTX 3090 خواهد رفت که هنوز توانایی ماین دارد.

مطلب بعدی بحث استفاده از گرافیک در نرم افزار های مخصوص طراحی است. کارت RTX 3080 Ti در بسیاری از پردازش‌ها می‌تواند از Quadro RTX 8000 هم بهتر ظاهر شود. این موضوع شاید برای طراحان و کاربرانی که به تمام حجم حافظه 48 گیگابایتی RTX 8000 نیاز ندارند، جالب توجه باشد که با نصف قیمت RTX 8000 می‌توانند RTX 3080 Ti را تهیه کنند و در عمل کارایی آنها به همان خوبی باشد. صد البته در نسل جدید تر A6000 انویدیا قدرت بهتری را در سری کوادرو ارائه می‌کند اما RTX 3080 Ti برای ما که در ایران هستیم و فعلا اثری از A6000 در بازار نیست، گزینه مطلوبی به شمار می‌رود.

به هر صورت جایگاه RTX 3080 Ti یک جایگاه خاصی است به شرطی که علاقه ای به ماین نداشته باشید، بهترین و تاپ ترین گزینه برای گیمینگ، طراحی و رندر مبتنی بر GPU است. این کارت برای مدل سازی سه بعدی، استفاده در نرم افزار‌های پردازشگر مبتنی بر GPU، و 3D و VFX ساخته شده است. اما در مورد شاهکار ایسوس، ASUS ROG STRIX RTX 3080 Ti OC بدون شک یکی از بهترین سه کارت برتر RTX 3080 Ti غیر مرجع در دنیا است. از لحاظ خنک کنندگی، ایسوس کولر بسیار قدرتمندی برای این کارت ساخته است و کلیه قطعات اصلی و فرعی از بهترین کامپوننت‌ها ساخته و مهندسی شده اند. این کارت گرافیک خنک، زیبا، اورکلاک شده، هر آن چیزی است که یک کاربر حرفه ای در دور دست ترین رویاهای خود می‌تواند بدست آورد.

به دلیل کمبود جهانی سیلیکن و تقاضای بالا برای حافظه‌های GDDR6X، تیراژ تولید کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس کم است، قیمت آن بسیار گران است، اما در عوض بهترین است. واقعا نمی‌توان ایراد خاصی به ساخت، و طراحی فنی این کارت گرافیک گرفت، جز اینکه آرزو می‌کنیم، عاشقان سخت افزار بودجه‌ی لازم برای رسیدن به آن را داشته باشند.  

از نظر گیمینگ، اگر مانیتوری قدرتمند در دقت‌های 4K/60Hz ویا 4K/144Hz دارید، کارت گرافیک RTX 3080 Ti بهترین گزینه برای شما خواهد بود. از نظر صدا و نویز هم هیچ شکایتی نداریم، فنهای به کار رفته کاملا بی صدا هستند و در دور‌های بالا هم به سختی شنیده می‌شوند. عملکرد کارت بسیار خنک است، استفاده از بایوس دوگانه برای استفاده از حالت فن لس، یک حرکت هوشمندانه از طرف ایسوس بود که در این کارت گرافیک هم به کار گرفته شده است. این کارت گرافیک در حال حاضر در بازارهای جهانی بین 1500 تا 2000 دلار و در ایران حدود 75 میلیون تومان با ضمانت 3 ساله الماس ایران به فروش می‌رسد. سایت سخت افزار، با توجه به عملکرد عالی، طراحی بی نظیر VRM و قدرت خوب اورکلاک به این کارت نشان منتخب سردبیر و نشان بهترین کارایی را اعطا می‌کند.

اواردهای اهدایی منتخب سردبیر و بهترین کارایی به کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس
مزایا:
  • قدرت اورکلاک بسیار خوب
  • 12 گیگابایت حافظه GDDR6X
  • بهترین انتخاب برای گیمینگ 4K
  • قدرت بسیار بالا در گیمینگ و رندر
  • قدرت خنک کنندگی عالی برای کولر
  • بدنه پر قدرت، با دوام و تمام فلزی
  • بهترین انتخاب برای طراحان در 4K
  • در بسیاری از سناریو‌ها قوی تر از RTX 3090
  • در بسیاری موارد قوی تر از Quadro RTX 8000
  • وجود محدود کننده ماین اتریوم به شکل سخت افزاری
معایب:
  • قیمت بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3080 Ti OC ایسوس، تیراژ تولیدش کم است، گران است، اما بهترین است.
9.6امتیاز10راندمان9.7خنک کننده9.4طراحی9.1ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

9 دیدگاه

  1. Avatar kiarash گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت اقای ابیشی عزیز وقتتون بخیر باشه.
    اقای ابیشی من یک سوال ازتون داشتم شما در تست این کارت گرافیک از پردازنده CORE I7 8700K استفاده کردید اگر از پردازنده CORE I7 12700K استفاده بشه چقدر افزایش کارایی با خودش به همراه داره؟؟؟؟
    مورد بعدی اینکه برای این کارت گرافیک و پردازنده CORE I7 12700K خرید مانیتور AORUS FI27Q-X پیشنهاد میکنید؟؟
    همچنین برای پاور خرید ASUS ROG THOR 850P یا ASUS ROG STRIX 850G برای همچین کانفینگی مناسب و کافی هستش؟؟؟؟
    ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      والا آقا کیارش، اگر اشتباه نکنم این گرافیکو با 9900K تست کردم، توی متن الان اصلاحش کردم، ولی با 12700K امتیازات بهتر خواهد بود.

      این گرافیک و پردازنده رو با مانیتوری که مد نظر دارید پیشنهاد میکنم هرچند اگر مانیتور 4K باشه به نظرم بهتره. مانیتور هرتز بالا به درد بازی های شوتر آنلاین مخوره اگر مثلا کانتر بازی میکنه اونجا 240 هرتز بودن مانیتور نمود خواهد داشت.

      برای پاور پیشنهادم پاور 1000 واته، حالا یا Thor 1200 یا Corsair HX1000 یا Green 1050OCDG

  2. Avatar m.zarkoob گفت:

    پسر علنا یعنی شما مایل باشی یه گرافیک رو ارتقاء بدی و بخوای از اکثریت قدرتش استفاده کنی تو نسل جدید، باید یه پاور بخری ، اس اس دی دو ترابایت بخری ، مانیتور جدید بخری و تقریبا تو ایران همچین چیزی زیادی سخت شده متاسفانه ، اگه تفاوت گیگش رو حساب نکنیم این نسل با کوادرو تو چه چیزای دیگه ای فرق میکنن ؟

  3. Avatar farzad گفت:

    آرمین جان باید کم کم به فکر ارتقا cpu باشی.

    من دوتا از این کارتها اومد زیر دستم. یکیشو که بهت فرستادم یادت باشه. هر دو دوبار دلم نیومد بازش کنم و استفاده کنم. ولی انصافا کارت خوب و قدرتمندی هست این سری ایسوس راگ.
    من فعلا منتظر EVGA FTW3 ULTRA 3080TI هستم که به 3000 یورو ارزونتر از این مدل ایسوس هست.

    • Avatar آرمین گفت:

      حق با شماست آقا فرزاد عزیز، دیگه این 8700K زورش به هندل کردن این گرافیک ها نمیرسه، البته از ابتدای سال تقاضاش رو نوشتیم و تقدیم مدیریت محترم مجموعه کردیم و امیدواریم که در بودجه سال 1400 یه مبلغی رو برای ارتقا پردازنده اختصاص بدن 😀
      واقعا RTX 3080 Ti خواستنی است، هر نوعیش باشه رویاییه.

      • Avatar علی گفت:

        تشکر میکنم از این مطلب خوبتون.

      • Avatar امیر گفت:

        یه 5950x تمام خستگی آدم رو از بین می بره

      • Avatar farzad گفت:

        مجلس سایت هم موافقت کنه باید شورای نگهبان تایید کنه. اگه نکنه میره برای مجمع تشخیص سایت.
        اونم مثل fatf چند سال ممکنه اونجا بلوک شه 🙂

        البته من اشتباه نوشتم و منظورم 300 یورو بود. این رو درستش کنم
        والا من 3080 رو فروختم دارم با پولش 3080تای میگیرم 🙂 این LHR نبودن واقعا ارزش 3080 رو خیلی بالاتر نگه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.