بررسی کارت گرافیک ایسوس مدل ASUS TUF RTX 4060 Ti OC 8GB

مقدمه: امروز به بررسی کارت گرافیک ایسوس مدل ASUS TUF RTX 4060 Ti OC 8GB می‌پردازیم که به تازگی به دست ما رسیده است. این کارت می تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازی در دقت FHD محسوب شود. از نظر توان مصرفی 4060 Ti کمتر از 200 وات مصرف دارد، بنابراین می‌توان به راحتی با یک پاور 650 واتی آن را راه اندازی کرد و خوشبختانه، سوکت برق آن نیز، استاندار 8 پین PCIe است و نیازی به پاور‌های مجهز به کانکتور 16 پین 12VHPWR ندارد.

نسخه 8 گیگابایتی کارت گرافیک RTX 4060 Ti در هفته‌های پیش معرفی و راهی بازارهای جهانی شد و به زودی مدل TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس با ضمانت 3 ساله الماس رایان ایرانیان نماینده رسمی ایسوس در ایران در بازار ایران نیز عرضه خواهد شد.

کارت RTX 4060 Ti در بدو ورود کلی حاشیه با خود به همراه داشت. بخصوص به دلیل حجم حافظه 8 گیگابایتی خود مورد انتقاد بعضی رسانه‌ها گرفت. اگرچه سه – چهار عنوان از بازی‌های روز همگی از نظر میزان حافظه گشنه تر هستند، اما همچنان اکثر بازی‌ها، با کارت گرافیک‌های مجهز به 8 گیگابایت حافظه برای دقت FHD به راحتی با حداکثر جزییات قابل اجرا می‌باشند.

از وجود فن آوری DLSS 3.0 در کارت 4060Ti نیز نباید غافل شد چرا که به لطف آن می‌توان بازی را در دقت 1080p اجرا و به کمک این فن آوری آن را در مانیتور‌های 2K و یا 4K با فریم ریت بالا اجرا کرد. در مقام مقایسه با نسل قبل، ما کارتهای 3060 Ti و 3070 را برای بازی در دقت 2K نیز مناسب ارزیابی می‌کردیم، اما به دلیل پیشرفت و توسعه نرم افزاری، نیازمندی بازی‌ها به حجم بیشتر حافظه افزایش یافته و هم اکنون کارتی مانند 4060Ti برای بازی در دقت FHD پیشنهاد می‌گردد.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti با حافظه 16 گیگابایتی در ماه آینده میلادی تولید خواهد شد و حداقل 100 دلار گرانتر از نسخه 8 گیگابایتی آن خواهد بود. بنابراین جایگاه نسخه 8 گیگابایتی RTX 4060 Ti جایگاه خاصی است که می تواند در آینده مهم و رقابتی ارزیابی شود.

کارت گرافیک‌های کلاس TUF در طبقه میان رده محصولات ایسوس قرار دارند و دارای مدار اختصاصی VRM طراحی شده توسط ایسوس، تجهیزات و کامپوننت‌های بهتر، و همچنین به سیستم کولینگ ارتقا یافته نسبت به مدل رفرنس انویدیا مجهز هستند. کارت گرافیک مدل  TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس نیز از چنین خصوصیاتی برخوردار است و به زودی در بازار ایران موجود خواهد شد.

اطلاعات کلی درباره RTX 4060 Ti:

چیپ گرافیکی AD106 به کار رفته در RTX4060 Ti، بر پایه معماری 5 نانومتری ساخت شرکت TSMC است و 22.9 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 4352 هسته Cuda (سایه زن یا Shaders)، تعداد 136 هسته Tensor، تعداد 34 هسته RT، و 48 واحد ROP می‌باشد که همه به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 با رابط 128 بیتی و سرعت 16 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند.

کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 2625MHz افزایش یافته تا 90 هرتز قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق این کارت 160 وات است و در حالت اورکلاک مصرف آن نزدیک به 200 وات می‌رسد.

بسته بندی محصول:

شرکت ایسوس از خانواده TUF، دو مدل RTX 4060 Ti 8G را عرضه کرده است که یکی از آنها اورکلاک شده و به قول گفتنی OC Edition است. مدلی هم که ما امروز به بررسی آن خواهیم پرداخت نیز همان مدل اورکلاک شده با پارت نامبر TUF-RTX4060TI-O8G-GAMING است.

نمای جلوی جعبه این کارت تمام نکات کلیدی لازم را به نمایش می‌گذارد. شاهد تصویری بزرگ و با جزییات از خود کارت بر روی جعبه مشکی و سبز هستیم. همچنین اشاره به کلاس TUF Gaming، میزان 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 و پشتیبانی از Ray Tracing و DLSS 3 و نورپردازی Aura از دیگری خصوصیات مهمی‌‌است که بر روی جعبه آمده است.

در پشت جعبه، پشتیبانی از HDMI 2.1، بهره گیری از کولینگ پیش رفته، مجهز بودن به بدنه محکم تمام فلزی، دوام بالای قطعات TUF با استاندارد نظامی، و تنوع کانکتور‌های آن، از دیگر ویژگی‌های این کارت دوست داشتنی است که بیان شده است.

اقلام همراه درون جعبه، شامل یک کارت مقوایی تشکر از خرید، گواهی دوام قطعات TUF، یک عدد هولدر گرافیک که به پیچ گوشتی 4 سو نیز تبدیل می‌شود، یک بست چسبی کابل و دفترچه راهنمای نصب، می‌شود.

این اولین بار است که ایسوس به همراه کارت گرافیک‌های کلاس تاف خود، یک وسیله همراه مانند هولدر عرضه می‌کند. این هولدر را می‌توان به مانند تصویر نصب آن برای پشتیبانی از خم نشدن کارت گرافیک استفاده کرد. هرچند به دلایلی که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد، این کارت خم نمی‌شود.

این هولدر در عین حال، امکان جدا سازی و تبدیل شدن به یک ابزار پیچ گوشتی 4 سو را نیز داراست تا کاربر بتواند به راحت کارت گرافیک را درون کیس نصب کند.

ساختار و طراحی محصول:

کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس بدنه ای تمام فلزی دارد. حتی قاب حاشیه فنها نیز فلزی است. از نظر زیبایی طراحی ظاهری کارت بسیار جدی و صنعتی است و حس قدرت را به کاربر منتقل می‌کند.

به غیر از پروانه‌ فنها، هیچ قطعه ی پلاستیکی در ساختار بدنه استفاده نشده است و با توجه به وجود بک پلیت تمام فلزی پشتی، وزن این کارت میان رده به کمی ‌بیش از 1 کیلوگرم می‌رسد.

ابعاد این کارت برابر 30 در 13.9 در 62.4 سانتیمتر می‌باشد بنابراین از نظر سایز 3.5 اسلات را اشغال می‌کند.

بخش اعظم لبه کارت گرافیک که به سمت کاربر قرار دارد، با چیزی پوشیده نشده و سینک‌ها نمایان است.

نیروی برق کارت گرافیک از طریق یک کانکتور 8 پین PCIe تامین می‌شود. در صورتی که برق کافی به این درگاه نرسد، چراغ قرمز پشت آن روشن می‌شود.

ایسوس در سمت راست از یک حاشیه خطی با آرم تاف در بالای آن برای نورپردازی این کارت گرافیک بهره گرفته است. این خط باریک حاشیه نورپردازی شده، اگرچه سایز کوچکی دارد اما نور RGB را به صورت خطی به کف کیس منعکس می‌کند و در کل اینجا تنها بخشی از کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس است که به نورپردازی RGB مجهز می‌باشد.

صادقانه باید گفت، این میزان نورپردازی خیلی کم است. خیلی خیلی کم است، در حالی که نورپردازی‌های گسترده RGB بخش بزرگی از بحث Marketing را در قطعات مخصوص گیمینگ شامل می‌شود، ایسوس بسیار محدود از این امکان استفاده کرده است.

این هم نمایی از پشت کارت است. اثری از نورپردازی نیست اما طراحی 6 ضلعی خاصی در این بخش دیده می‌شود که زیبایی جالبی را به همراه دارد. یک مایکرو سوییچ نیز در لبه پشت کارت قرار دارد.

این مایکرو سوییچ، امکان تغییر بایوس کارت گرافیک را در دو حالت به کاربر می‌دهد. در حالت Performance، فنهای کارت سریعتر وارد عمل می‌شوند و توان مصرف آن به سقف خود می‌رسد. اما در حالت Quiet فنها دیرتر وارد عمل می‌شوند و دوران به نسبت کمتری نسبت به حالت Performance دارند.

توصیه عمومی‌ما بر این است که، در صورتی که در کنار گیمینگ و یا رندرینگ، با کامپیوتر کار تایپ انجام می‌دهید و یا ممکن است ساعت‌ها کامپیوتر روشن در حالت بی کاری قرار گیرد، این تنظیم را بر روی Quiet قرار دهید تا حداکثر بی صدایی در هنگام تایپ برقرار شود و استهلاک فنها کمتر باشد.

در صورتی که از سیستم برای گیمینگ و یا رندرینگ استفاده می‌کنید، تنظیم بایوس را بر روی Performance قرار دهید.

ضخامت 3.5 اسلاتی این کارت و بدنه تمام فلزی آن را در اینجا کاملا می‌توان مشاهده کرد. مدار چاپی، در بین این حجم از سینک‌های خنک کننده از پشت و جلو ساندویچ شده است تا حداکثر کولینگ برای کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس فراهم باشد.

ایسوس تعداد 4 خروجی تصویری، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و دو عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌کند. ایسوس در این نسل از کارتهای گرافیک، جنس براکت پشتی را از Stainless Steal براق انتخاب کرده است.

این تصویر هم نمایی از سمت اتصال کارت گرافیک به بدنه مادربرد است.

ایسوس برای پیگیری از خم شدن کارت گرافیک، و Sag نکردن آن، کولر را به بدنه براکت نصب، پیچ کرده است تا کاربران با خیال راحت و عدم نیاز به هولدر بتوانند از این کارت گرافیک در طولانی مدت استفاده کنند.

سخت افزار:

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری داخلی این کارت گرافیک می‌رویم.

به مانند تمام کارتهای سری 40 انودیا، سایز مدار چاپی بسیار کوچکتر از کولر کارت است. بخش VRM این کارت متشکل از 1+6 فاز است. بدین ترتیب که 6 فاز برای تامین نیرو و رگلاتوری GPU و یک فاز مختص حافظه است.

ایسوس برای این کارت گرافیک از خازن‌های 20K با دوام بالا استفاده کرده است. این خازن‌ها دوام کاری 20 هزار ساعته در دمای 105 درجه سانتی گراد را دارا هستند.

مهندسین طراح مدار تغذیه ایسوس، از دو یک کنترلر UPI uP9512R برای فاز‌های VRM استفاده کرده است و خروجی آن را به ماسفت‌های Alpha & Omega Semiconductor BLN3-AOZ5311NQI DrMOS متصل کرده است.

هر کدام از این ماسفت‌ها 55 آمپر توان دارند که در مجموع 330 آمپر را در اختیار GPU قرار می‌دهند. ایسوس برای 8 گیگابایت حافظه GDDR6 نیز از یک کنترلر UPI uP1540P بهره گرفته و آن را به چهار فاز ON3106  و  ON3104ساخت شرکت Sinotech متصل کرده است.

کل مدار توسط یک درگاه 8 پین تغذیه می‌شود که در مجموع توان 225 وات را در اختیار کارت برای اورکلاک قرار می‌دهد.

حافظه‌های GDDR6 این کارت ساخت SK-Hynix است که در فرکانس 2250 مگاهرتز فعالیت می‌کنند. پارت نامبر این حافظه‌ها H56G42AS6DX-014 است.

این هم تصویر پشت کارت گرافیک است.

سیستم خنک کننده:

کولر بزرگ کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس مجهز به 4 لوله انتقال حرارت است. ایسوس برای اولین بار، ساختار سینک را مستقل از جایگاه فنها طراحی و روی کارت گرافیک سوار کرده است. بدین سبب، دیگر برای تمییز کردن پشت فنها و یا تمییز کردن سینک خنک کننده، درگیر ساختار مجتمع قاب فن بر روی سینک خنک کننده نمی‌شوید و کاربر بدون کوچکترین دردسری می‌تواند فنها را از روی سینک جدا کند.

دو بلوک بزرگ از برج‌های خنک کننده وظیفه خنک سازی حافظه‌ها، بخش VRM، و GPU را بر عهده دارند.

ایسوس همچنین برای اولین بار، از نوع جدیدی از TIM یا خمیر سیلیکن ثابت استفاده کرده است. به گفته ایسوس، این نوع TIM نیاز به تعویض و سرویس را در آینده طولانی نخواهد داشت و کاربر را از نگرانی در رابطه با خشک شدن و یا تجدید آن در درازمدت رها می‌کند.

برج‌های خنک کننده توسط این 3 فن با استاندارد صنعتی IP5X ضد گرد و غبار خنک می‌شوند و به جهت آرایش بهتر و عبور هوای بهتر، فن وسط بر خلاف دو فن اطراف می‌چرخد. ناگفته نماند این فنهای Axial-tech از بهترین نوع فنهای بولبرینگی با طول عمر بالا هستند که در تمامی‌کارتهای جدید رده بالای ایسوس، حتی در سری ROG مورد استفاده قرار دارند. این فنهای پر قدرت، در عین اینکه می‌توانند حجم بالایی از هوا را به گردش در آورند، در دور‌های پایین و متوسط عملا بی صدا و در دور‌های بالا نیز کم صدا هستند.

این فنها تا دمای 50 درجه GPU حرکت نمی‌کنند – حالت 0dBi و به محض افزایش دمای کارت به بیش از 55 درجه شروع به گردش خواهند کرد.

بخش آخر کولینگ این کارت، شامل بک پلیت فلزی آن می‌شود که ایسوس بخش‌های مهم پشت کارت را نیز به لطف آن خنک می‌کند.

نرم افزار GPU Tweak III

ایسوس برای مدیریت فرکانس، کنترل سرعت فن، و همچنین نمایش اطلاعات کارت گرافیک در حین انجام بازی‌ها، نرم افزار GPU Tweak را ارائه می‌کند. این نرم افزار مستقل از نرم افزار Armoury Crate عرضه می‌شود و به صورت مستقل نیز اجرا می‌گردد.

نصب این نرم افزار برای استفاده از پروفایل‌های کاری کارت گرافیک توصیه می‌شود. پروفایل‌های این نرم افزار شامل حالت Default، OC Mode، Silent و پروفایل تنظیم شخصی کاربر است.

برای اورکلاک کارت گرافیک، فعال سازی حالت 0dBi فنها، همچنین اجرای OSD بر روی نمایشگر شما به این نرم افزار نیاز خواهید داشت.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکASUS TUF RTX 4060 Ti OC 8GB
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگDEEPCOOL LT720
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی عملکرد:

کلیه تست‌ها را ابتدا در حالت پیشفرض بر روی کارت گرافیک انجام دادیم. که در نتیجه آن میزان دمای حالت دیفالت را در پنجره سمت راست تصویر مشاهده می‌کنید.

سیستم کولینگ در حالت پیش فرض بوده و هیچ تغییری در فرکانس‌ها و یا پروفایل فن انجام نگرفته است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر 62.9 درجه سانتیگراد بود که نتیجه ای عالیست. حداکثر فرکانس لحظه ای GPU به میزان 2820MHz به ثبت رسیده است. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

برای اورکلاک کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس توانستیم به میزان 175 مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا حداکثر فرکانس لحظه ای از 2865MHz به 3045MHz برای بوست فرکانس GPU برسد.

سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و با 375 مگاهرتز افزایش، به سرعت 21Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. طبق روال همیشگی فنها را در طول تست در حالت اورکلاک به صورت دستی بر روی 100% تنظیم کردیم. حداکثر دمای GPU در این حالت به 56.1 سانتیگراد رسید که واقعا توانایی فوق العاده کولر این کارت را نشان می‌دهد.

در حالت اورکلاک با Air نهایت مصرف کارت به 186.2 وات رسید. حال به سراغ جدول تست‌ها می‌رویم. لازم به ذکر است این کارت اولین کارت RTX 4060 Ti تست شده در لابراتوار سخت افزار به شمار می‌رود، بنابراین در کلیه جداول جایگاه خاص خود را دارد.

کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس در گیمینگ در دقت 1080P لب به لب RTX 3070 Ti قرار گرفت. توانایی این کارت در این دقت، واقعا عالی است.

در RTX 4060 Ti وجود 8 برابر حجم کش L2 بیشتر نسبت به کارتهای هم رده نسل پیشین خود، در کنار معماری جدید Ada Lovelace قدرت این کارت را در دقت 1080p بسیار بالا برده است.

اما پهنای باند کم 128 بیتی حافظه، و همچنین محدودیت 8 گیگابایتی کارایی این کارت را با افزایش دقت مانیتور کاهش می‌دهد. هرچند در دقت 2K کارت گرافیک RTX 4060 Ti هم سطح با 3060 Ti عمل میکند اما برای بازی در دقت 4K، در حالت پش فرض 4060 Ti کم می‌آورد.

به همین سبب، انویدیا برای دوستانی که از رزلوشن‌های 2K و 4K به همراه این کارت استفاده می‌کنند، توصیه به استفاده از فن آوری DLSS 3.0 را دارد. به لطف این فن آوری و هوش مصنوعی انویدیا می‌توانید، بازی را با فریم ریت بسیار بالا، در دقت FHD اجرا کرده اما آن را در نمایشگر به صورت 2K یا 4K مشاهده کنید.

البته ما اصولا این نوع از افزایش کارایی مصنوعی را بررسی نمیکنیم و معیار ما در بررسی، توانایی خام کارت گرافیک در اجرای بازی‌هاست.

در بنچمارک Unigine Superposition، این ضعیفتر از RTX 3070 Ti است.

در تست 3DMark Time Spy با اورکلاک کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس می‌تواند از RTX 3070 Ti پیش بیفتد.

بنچمارک Port Royal یکی از جدید ترین بنچمارک‌های مجموعه نرم افزاری 3D Mark است که برای سنجش قدرت کارت گرافیک‌های جدید با قابلیت RTX و استفاده از توانایی Direct X12 Ultimate سطح 12_1 ساخته شده است.

بنچمارک Speed Way نیز جدید ترین بنچمارک‌ مجموعه نرم افزاری 3D Mark است که برای سنجش قدرت کارت گرافیک‌های جدید با قابلیت RTX و استفاده از توانایی Direct X12 Ultimate سطح 12_2 ساخته شده است.

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است.

نرم افزار تست V-RAY Next نیز با قابلیت رندرینگ مبتنی بر هسته‌های CUDA کارت گرافیک قدرت خروجی این کارت را می‌سنجد.

نرم افزار تست V-RAY 5.0 امکان رندرینگ با استفاده از هسته‌های هوش مصنوعی و رهگیری پرتو نور را نیز داراست و تست آن مبتنی بر استفاده از هسته‌های CUDA و هسته‌های RT کارت گرافیک است تا قدرت خروجی رندرینگ را بسنجد. نتیجه این کارت با فاصله زیاد از RTX 3090Ti قرار گرفت.

تست Geekbench 5 از توانمندی پردازش مبتنی بر GPU، در سه حالت Cuda، Open CL، و Vulkan

نتیجه گیری:

پیش از آنکه در رابطه با موضوع بررسی در این بخش صحبت کنیم، با توجه به پوشش رسانه ای که کارت RTX 4060 Ti 8G گرفت، نیاز است به مواردی اشاره کرد سپس به سراغ نتیجه گیری رفت.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti نسخه 8 گیگابایتی، از بسیاری از کارت گرافیک‌های کلیدی قوی تر است. این کارت به راحتی پرچمدار سری 20 یعنی RTX 2080 Ti را پشت سر می‌گذارد. همچنین در سری 30، از کارت RTX 3070 نیز قوی تر است. در مقام قیاس با کارت گرافیک‌های AMD، کارت RTX 4060 Ti نسخه 8 گیگابایتی بیش از 10 درصد از RX 6700 XT قوی تر است، و حتی کارتی که بررسی کردیم با اورکلاک می‌تواند به نزدیک RX 6800 XT نیز برسد.

بنابراین کارت 4060Ti کارت گرافیکی توانا است. اگرچه حجم 8 گیگابایتی VRAM، پهنای باند 128 بیتی حافظه و رابط PCI Express x8 آن، ضعف‌های به نسبت چشمگیری است، اما در همین سطح نیز، کارتی قابل قبول است. از یاد نبریم، کارت گرافیک‌های سری 30 انویدیا رو به اتمام هستند و ظرف یکی دو سال آینده، بدون شک RTX 4060 Ti نسخه 8 گیگابایتی عملا تنها گزینه قابل قبول در رنج قیمتی پایین خواهد بود.

از نظر توانایی فن آوری رهگیری پرتو نور، این کارت از کارتهای رده بالاتر AMD هم بهتر عمل می‌کند و وجود DLSS 3 نیز، قطعا به اجرای بازی‌ها در دقت‌های بالا با این کارت کمک فراوانی خواهد کرد. قابلیت encode/decode همزمان AV1 در سطح سخت افزاری، امکان دیگری است که انویدیا فقط با نسل 40 خود ارائه می‌کند و RTX 4060 Ti از این قاعده مستثنا نیست و به آن مجهز است.

بنابراین، با همه ی ایراداتی که می‌توان به این کارت گرفت، دیر یا زود با خاتمه موجودی سری 30 انویدیا، این کارت جایگاه خود را در بازار پیدا خواهد کرد.

حال بریم به سراغ کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس، که بی تردید، گزینه ای ایده آل برای گیمر‌ها در دقت 1080p و حتی 2K به شمار می‌رود. کولر قدرتمندی که ایسوس این کارت را به آن مجهز کرده، به معنای واقعی کلمه Overkill به حساب می‌آید. دمای عالی حتی در زمان اورکلاک، ارزش افزوده فراوانی را برای آن به همراه دارد.

اینکه ایسوس سیستم کولینگ این کارت را به گونه ای طراحی کرده است که می‌توان قاب فن را از سینک جدا کرد، در آینده به کاربر کمک می‌کند تا خودش نسبت به تمیز کردن پشت فنها و سینک کارت گرافیک به راحتی و بدون دردسر اقدام کند.

وجود خمیر سیلیکن جدید، که تا سالهای سال نیاز به تعویض ندارد، ارزش افزوده ی دیگری است که ایسوس برای کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ارائه می‌کند.

ساختار تمام فلزی، عملکرد عالی، فنهای بی صدا، و مصرف پایین، همه از ویژگی‌های خوب کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس است. وجود بایوس دوگانه کمک میکند اگر در آینده یکی از آنها دچار مشکل شد بتوان به راحتی به دیگری سوییچ کرد.

از نظر قیمتی کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس به قیمت 460 دلار در بازار‌های جهانی و در ایران، با حدود قیمت 33 میلیون تومان عرضه خواهد شد. سایت سخت افزار مگ، با توجه به قدرت و توانایی عالی در اورکلاک، و نتایج خوبی که کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس بدست آورد، نشان پیشنهاد شده توسط مجموعه سخت افزار مگ و همچنین نشان منتخب گیمر‌ها را به آن اعطا می‌کند.

مزایا:
  • عملکرد فنها بسیار بی صدا
  • پتانسیل بسیار بالا برای اورکلاک
  • بدون کوچکترین صدای کویل واین
  • امکان استفاده از فن آوری DLSS 3
  • ضمانت 3 ساله الماس رایان ایرانیان
  • انتخاب مناسب برای گیمینگ در 1080p
  • بدنه محکم، قدرتمند، با دوام و تمام فلزی
  • وسایل همراه شامل هولدر گرافیک و پیچ گوشتی
  • سیستم کولینگ بی نظیر با قدرت خنک کنندگی فوق العاده
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کارت گرافیک TUF RTX 4060 Ti OC 8GB ایسوس کارت گرافیکی با کیفیت، زیبا، و قدرتمند برای گیمینگ در دقت 1080p است.
9.2امتیاز9.4راندمان10خنک کننده8.9طراحی8.5ارزش خرید
امتیاز: 4.9 از 5 (110 رای)
کمی صبر کنید...

38 دیدگاه

  1. Avatar امیر گفت:

    سلام خسته نباشید با بودجه پنجاه میلیون تومان چه سیستمی بگیرم خوبه

  2. Avatar رضا گفت:

    سلام ببخشید یه سوال داشتم من الان کارت گرافیک ندارم مادربردم هم b350 پردازنده amd a10 9700
    در حال حاضر ۱۲_۱۳ میلیون بودجه دارم می‌خوام گیم پلی جی تی ای وی با obs رکورد کنم بودجه کمه بنظرتون یه 5700g بگیرم جواب میده؟ ۱۰۸۰ low یوتیوب دیدم ۸۵ فریم میده ولی نمی‌دونم با obs چقدر افت فریم داره اگه کارت گرافیک ۳۰۶۰: بگیرم با پردازنده خودم a10 9700 میتونم رکورد کنم کم نمیاره؟
    در کل بنظرتون یه 5700g بگیرم یا کارت ۳۰۶۰ با همین پردازنده خودم
    ممنون

  3. Avatar Mohsen گفت:

    ببخشید مادربرد من x370 a میخواستم کارت ۴۰۶۰ ti بگیرم ارزون آری پردازنده ای که کارت رو محدود نکنه چیه؟ 5700x کافیه؟
    بعد به نظرتون قیمت کارت کی میاد تو رنج ۲۵

    • Avatar آرمین گفت:

      آقا محسن چون سیستم شما PCIe Gen.3 هستش و کارت 4060Ti فقط 8 خط PCIe از نوع Gen.4 داره، اگر شما این کارت رو تهیه کنید از 30 درصد قدرتش نمیتونید استفاده کنید.

      بهتره سراغ کارتهایی مثل 3070Ti یا حتی 3080 برید.

      برای پردازنده میتونید 5800X3D تهیه کنید به شرط اینکه مادربردتون ازش پشتیبانی کنه.

      • Avatar Mohsen گفت:

        ممنون تو یوتیوب هم چک کردم 4060 ti تو بعضی بازی ها تا ۳۰ فریم افت داشت کارت 4050 هم x8 یا x16

        • Avatar آرمین گفت:

          بله برای سیستم های PCIe Gen.3 باید از کارتهای قدیمی که مجهز به 16 خط هستند استفاده کنید. قاعدتا 4060 و 4050 هم بیان اونها هم 8 خط خواهند داشت.

    • Avatar Alireza گفت:

      سلام آقا آرمین عزیز
      من الان گرافیک Asus rog strix RX 6600 xt دارم و میخوام اونو بفروشم و ایم گرافیک 4060 ti tuf gaming رو بخرم ، آیا بنظرت این درسته یا خیر ؟ تو یوتوب اختلاف رو دیدم با که با 3060 ti مقایسه ش کردن که 6600 بالاتر بود در ۹۰ درصد بازی ها ، حالا بنظر شما این کار رو بکنم یا نه ؟ با تشکر

  4. Avatar محسن گفت:

    تشکر از آقا آرمین عزیز و سایت سخت افزار مگ برای این مطلب مفید. واقعا لذت بردم

  5. Avatar محمد گفت:

    سلام وقت بخیر
    ممنون از توضیحات کامل و بررسی خوبی که انجام دادین
    من یه راهنمایی میخواستم ممنون میشم کمک کنید
    دو تا کارت گرافیک مشابه یکی dual و tuf مثلا
    بیشتر منظورم دو فن و سه فن بودنشه
    اگه یکسان باشن مثلا همین 4060ti شما کدوم رو پیشنهاد میکنین
    از نظر قیمتی مدل دو فن معمولا ارزون تره و به صرفه تر ولی از نظر عملکرد گیمینگ هم با هم برابر هستن و چیزی که مهم تر هست برام خنک کننده کارت هست
    آیا کارت دو فن مثل سه فن میتونه جوابگو دمای کارت باشه اصلا ارزش داره با هزینه کمتر مدل دو فن رو گرفت

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام، ببنید مهمترین تفاوت مدل Dual با TUF در بخش VRM و مدار تغذیه است. معمولا مدل DUAL مدار تغذیه ارزان قیمت مدل رفرنس انویدیا رو داره و صرفا ظاهر کولرش متفاوته و فنهای ایسوس رو داره، این مدل خیلی به درد اورکلاک نمیخوره. اما مدل TUF هم مدار تغذیه بهتری داره و هم به واسطه کولر قدرتمند ترش، برای اورکلاک بیشتر مناسب تره. قاعدتا کارتی که خنک تر کار کنه در دراز مدت دوام بیشتری خواهد داشت.

      من توصیه ام اینه، اگر بودجه بسیار محدودی دارید، و سراغ اورکلاک نمیخواهید بروید، مدل DUAL رو تهیه کنید، اما اگر از نظر بودجه مشکلی نیست، مدل TUF ارجح تره نسبت به مدل DUAL.

      • Avatar محمد گفت:

        ممنونم واقعا لطف کردین🙏❤️
        فقط یه سوال دیگه داشتم
        من راستش میخواستم اگه بشه 4070 رو انتخاب کنم اما بررسی 4060ti رو که دیدم راستش دو دل شدم ممنون میشم در مورد اینم یه راهنمایی کنید
        من میخواستم 4070 بگیرم برای رزولوشن 1080p راستش احساس میکنم زیادیه ولی بیشتر میخواستم یه انتخاب بلند مدت بکنم
        الان با کیفیتی که از 4060 ti دیدم بنظرتون اگه همین 4060ti رو انتخاب کنم جوابگو هست یا همون 4070 گزینه بهترین
        البته گفتم از نظر بلند مدت منظورمه چون خودتون بهتر میدونید تو این بازار آدم بیست سال باید صبر کنه بتونه یه سیستم ببنده

        • Avatar آرمین گفت:

          قطعا 4070 انتخاب اصلح تریه، چون شما با 4070 با حافظه 12G میتونید از مانیتور های بزرگتر در آینده به راحتی استفاده کنید اما با 4060 Ti محدود به 1080p خواهید بود.

          • Avatar محمد گفت:

            خیلی ممنونم
            مرسی که وقت گذاشتین و کامل توضیح دادین
            مرسی از سایت خوبتون🙏❤️

  6. Avatar Seyed گفت:

    سلام آقای ابیشی خسته نباشین
    خیلی استفاده کردیم
    واقعا کارت با ارزشیه ولی نمسدونم چرا مثلا آ۵۴ حدود۵۰۰دلاری تو کشور ۱۵ت هست البته با دلار نیما با کلی عوارض و ریجستر
    ولی ۴۰۶۰ti حدود ۴۵۰دلاری کف اش ۳۲ ۳۳ت ه
    با دلار ۵۰ت ام این قیمت نمیشه

  7. Avatar Amir گفت:

    حقیقتا ناامیدکننده بود وقتی که فهمیدم باس این کارت ۱۲۸ بیتیه و اصلا مخم سوت کشید و از همون موقع که خبرش توی سایت اومد کلا قید این کارت زدم چون حقیقت بنظرم توهین‌ بهم شد وقتی که کارت نسل قبلی همین کارت ۱۹۲ بیتیه شما بیای یه پله عقب گرد داشته باشی
    و اینکه درسته در ۱۰۸۰ عملکرد کارت عالیه ولی شاید یکی مثل من عادت به بازی 2k و اگر فریمریت خوب بده 4k پلی میدم واقعا تو ذوقم خورد در کل انودیا خودشو بی رقیت میبینه که باعث شد کلا به amd مهاجرت کنم بدلیل قیمت کم نسبت به کارایی فراتر از قیمت

  8. Avatar mahdi گفت:

    در یک کلمه خلاصه میشه : انحصار! حتی اینتل هم وارد بازار کارت گرافیک بشه فایده ای نداره باز اونم هماهنگ میشه باهاشون . تنها راهش اینه شرکت های چینی وارد رقابت بشن مثل هواوی و شیائومی که وارد صنعت موبایل شدن و بازار رو از انحصار خارج کردن

    • Avatar ته خنده گفت:

      این همه نقد و برسی کردن بگی انحصار؟ واقعا ته خنده هستید میتونید گرافیک های AMD و اینتل با قیمت های بسیار کم در بازار پیدا کنید و احتیاجی به چینم نیست!

    • Avatar آرمین گفت:

      والا اینتل با اون همه دبدبه و سابقه در زمینه صنعت نیمه هادی ها – وقتی وارد حوزه تولید کارت گرافیک شد نتونست. چه برسه به شرکت های چینی. انتظارایی داری برادر.

  9. Avatar ستار گفت:

    با یه سرچ ساده تو یوتیوب میتونید ببینید عملکرد 4060ti تو رزولیشن فول اچ دی در حد 3070 و حتی کمی هم پایینتره
    جسارتا یه جای کار اشکال داره شاید علتش این باشه که نتایج کارتهای دیگه که در اختیار دارین برای سالها قبله و با درایور جدید انویدیا تست نشده و یا یه چیز دیگه

      • Avatar ستار گفت:

        خیلی ممنونم ازتون اما تو همین عکس هم 4060ti در حد 3070 هست و حتی یک درصد هم از 3070 ضعیفتره

        • Avatar آرمین گفت:

          برادر من که RTX 4060 Ti رفرنس بررسی نکردم، من ASUS TUF RTX 4060 Ti OC 8GB رو بررسی کردم و این کارت از 3070 قوی تره. اگر پاش به کل کل هم بیفته تو اورکلاک از RTX 3070 Ti هم سریعتره

          • Avatar ستار گفت:

            ببخشید ولی مدل رفرنس با رفرنس مقایسه میشه و سفارشی با سفارشی
            اینکه شما 4060 Ti ایسوس رو با 3070 رفرنس مقایسه کنید و نتیجه بگیرید که 4060 Ti از 3070 قویتره اصلا مقایسه عادلانه ای نیست
            و نتیجه هم نمیتونه قابل اعتماد باشه
            اگه 3070 سفارشی حتی یک درصد هم از رفرنسش قویتر باشه طبق همین عکسی که خودتون فرستادید از 4060 Ti قویتر میشه

          • Avatar آرمین گفت:

            آقا ستار عزیز، اصلا بیا و فرض رو بگذاریم روی این موضوع که در FHD، کارت 3070 از 4060Ti قوی تره – که نیست ها – ولی بیا فرض کنیم. شما کدوم رو میخری؟ 4060Ti رو یا 3070؟ من قطعا 4060Ti رو میگیرم چون DLSS 3.0 داره و میتونم به لطف این فن آوری تو دقت های بالاتر فریم بیشتری بگیرم نسبت به 3070 که DLSS 2 داره.

            اینکه فرمودین رفرنس باید با رفرنس مقایسه بشه و سفارشی با سفارشی، درسته، ولی ما توی ایران مدل رفرنس نداریم. با توجه به اینکه در اورکلاک 4060Ti حتی میتونه از 3070Ti هم عملکرد بهتری داشته باشه، به نظر من صحبت از اینکه 3070 بهتر از 4060Ti هست، در هر حالتی چه رفرنس چه غیر رفرنس، محلی از اعراب نداره.

            توصیه من برای کسی که میخواد بین دو کارت 3070 و 4060Ti انتخاب کنه، قطعا 4060Ti هست.

          • Avatar ستار گفت:

            ببخشید آقا آرمین عزیز اینو میدونم که من اصلا صلاحیت مباحثه با شمارو ندارم اگه بی منطق چیزی گفتم امیدوارم از من دلگیر نشید والا من هرچی یاد گرفتم از همین سایت و مخصوصا خودتون بوده داشتم درسامو بهتون پس میدادم خواستم یکم گفتگو کنیم بازم یه چیز دیگه ازتون یادبگیرم من بنده اون کسی هستم که ازش بیاموزم خداوند پشت و پناهتون باشه و
            I hope your mother’s soul rests in peace

          • Avatar آرمین گفت:

            نه آقا ستار عزیز، من دوست دارم این مباحث چالشی رو، اتفاقا این موارد مطرح بشه من خوشحال تر میشم. ممنونم از پیامت برادر.

          • Avatar رضایی گفت:

            با تمام احترامی که براتون قائل هستم توهم زدید تو 90 درصد بنچمارک ها حتی از 3060 تی آی هم ضعیف تره حالا شما میگید از 3070 بهتره مرغ مرده هم خندش میگیره.

      • Avatar ستار گفت:

        https://www.youtube.com/watch?v=Ychnw2vExR8
        سلام خسته نباشید دوست دارم این ویدیو رو ببینید

  10. Avatar محمد گفت:

    خداوکیلی اگهdlss3رو از سری 4 بگیریم چی داره الان یه نفر 3070tiداشته باشه کاراییش از 4060ti بالاتره!
    در صورتی که در سری قبلی کارت 3060tiکاراییش از 2080سوپر هم بالاتر بود
    این لعنتی داره از بازار بی رقیب کارت گرافیک سو استفاده میکنه

    • Avatar آرمین گفت:

      با اورکلاک میتونه در اغلب موارد از 3070Ti هم جلو بزنه. ولی در حالت پیش فرض خیر، به 3070Ti نمیرسه.

      • Avatar رضایی گفت:

        جالب توجه اینجاست که کل دنیا 4060 رو یک کارت شکست خورده و چیپ میدونن و شما اصرار داری از 3070 بهتره. باشه بهتره. لعنت به انحصار.

    • Avatar آریا گفت:

      بازار اصلا بی رغیب نیست و انویدیا در بازار جایی نداره و راحتی سری rx6700xt وrx6800xtوسری اینتل هم قیمت بهتری دارن هم قدرت بیشتری نصب به قیمت میدن

  11. Avatar kianoush گفت:

    سلام خسته نباشید تو تمام سایتهای معتبر خارجی عملکرد 4060ti تو گیم در fhd پایینتر از 3070 بوده واقعا این نتیجه برام عجیب بود.

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام آقا کیانوش عزیز، من سایت های خارجی رو چک نکردم ولی تو تست های خودم، در دقت FHD، این کارت (نه هر کارت 4060TI) از 3070 قوی تر بود. اما در دقت 2K و 4K بله، کارت RTX 4060Ti به دلیل ضعف هایی که در متن بررسی اشاره کردم پشت سر 3070 وای میسه. هرچند در 2K همچنان بازی ها با کیفیت مطلوب اجرا میشن.

      بنا بر اظهار خود انویدیا، این کارت صرفا برای دقت FHD ساخته شده و استفاده از این کارت برای دقت های بالاتر، مستلزم استفاده از DLSS 3 هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.