بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 4060 Ti AERO OC 8G

مقدمه: بررسی قطعات سفید رنگ همیشه جذابیت خاص خودش را دارد. از این رو با هیجان زیاد، امروز به بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 4060 Ti AERO OC 8G می‌پردازیم که یکی از زیباترین کارت گرافیک‌های RTX 4060 Ti دنیا است.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازی در دقت FHD است و از نظر قیمتی هم، یک گزینه ایده آل محسوب می‌شود. از نظر توان مصرفی 4060 Ti کمتر از 200 وات مصرف دارد، بنابراین می‌توان به راحتی با یک پاور 650 واتی آن را راه اندازی کرد و خوشبختانه، سوکت برق آن نیز، استاندار 8 پین PCIe است و نیازی به پاور‌های مجهز به کانکتور 16 پین 12VHPWR ندارد.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti در دو نسخه 8 و 16 گیگابایتی عرضه می‌شود. مدلی که ما بررسی کردیم نسخه 8 گیگابایتی این کارت گرافیک است. به لطف فن آوری DLSS 3.0 که در کارت گرافیک 4060 Ti وجود دارد، می‌توان بازی‌ها را در دقت 1080p اجرا و به کمک این فن آوری آن را در مانیتور‌های 2K و یا 4K با فریم ریت بالاتر اجرا کرد.

کارت گرافیک‌های سری Aero سفید رنگ هستند و جایگزین سری ویژن گیگابایت شده اند. این کلاس از گرافیک‌ها در طبقه میان رده محصولات گیگابایت قرار دارند و دارای مدار اختصاصی VRM طراحی شده توسط گیگابایت، تجهیزات و کامپوننت‌های بهتر، و همچنین به سیستم کولینگ ارتقا یافته نسبت به مدل رفرنس انویدیا مجهز هستند. کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 4060 Ti AERO OC 8G در بازار ایران به قیمت 31 میلیون تومان با گارانتی رسمی 3 ساله آواژنگ به فروش می‌رسد.

اطلاعات کلی درباره RTX 4060 Ti:

چیپ گرافیکی AD106 به کار رفته در RTX4060 Ti، بر پایه معماری 5 نانومتری ساخت شرکت TSMC است و 22.9 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 4352 هسته Cuda (سایه زن یا Shaders)، تعداد 136 هسته Tensor، تعداد 34 هسته RT، و 48 واحد ROP می‌باشد که همه به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 با رابط 128 بیتی و سرعت 16 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 2580MHz افزایش یافته تا 45 هرتز قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق این کارت 160 وات است و در حالت اورکلاک مصرف آن نزدیک به 200 وات می‌رسد.

بسته بندی محصول

کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت با پارت نامبر GV-N406TAERO OC-8GD دارای جعبه ای سفید رنگ است.

حروف کلمه Aero در جلوی جعبه این کارت خودنمایی می‌کند. اشاره به میزان 8 گیگابایت حافظه و پشتیبانی از Ray Tracing و DLSS 3 و نسخه اورکلاک بودن از دیگر خصوصیات مهمی‌‌‌است که بر روی جعبه آمده است.

در پشت جعبه، پشتیبانی از HDMI 2.1، بهره گیری از کولینگ پیش رفته Windforce و تنوع کانکتور‌های کارت از دیگر ویژگی‌های این کارت گرافیک دوست داشتنی است، که بیان شده است. درون جعبه اقلام خاصی نیست صرفا کارت گرافیک و دفترچه قرار دارد.

ساختار و طراحی محصول:

رنگ بدنه کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت سفید و نقره ای است. قاب بدنه از پلاستیک سخت است. از نظر زیبایی طراحی ظاهری کارت بی نظیر و دلربا است.

ابعاد این کارت برابر 28.1 در 11.7 در 5 سانتیمتر می‌باشد بنابراین از نظر سایز 2.5 اسلات را اشغال می‌کند.

تعداد 3 فن ضد گرد و غبار با ابعاد بزرگ و عملکردی بی صدا، وظیفه خنک سازی سینک خنک کننده این کارت گرافیک را بر عهده دارند. این فنها به لوبریکانت نانوگرافین مجهز هستند و بیش از 2 برابر دیگر فنها دوام و طول عمر دارند.

فن وسط کارت برعکس دو فن کناری می‌چرخد تا حداکثر ایرفلو لازم را برای کارت فراهم کند. این کارت گرافیک مجهز به حالت فنلس است که در لود‌های پایین، فنها به صورت کامل از کار می‌ایستند.

بخش اعظم لبه کارت گرافیک که به سمت کاربر قرار دارد، با چیزی پوشیده نشده و سینک‌ها نمایان است.

نیروی برق کارت گرافیک از طریق یک کانکتور 8 پین PCIe تامین می‌شود. در صورتی که برق کافی به این درگاه نرسد، چراغ قرمز پشت آن روشن می‌شود.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت مجهز به 2 بایوس مجزا است و یک سوییچ ریز مینیاتوری برای تعویض بین این دو بایوس در پشت کارت بالای جایگاه کابل برق قرار دارد. در حالت OC کرو فنها بالاتر و در حالت سایلنت کرو فنها پایینتر تنظیم شده است تا صدای کمتری تولید کند.

این مایکرو سوییچ، امکان تغییر بایوس کارت گرافیک را در دو حالت به کاربر می‌دهد. در حالت Performance، فنهای کارت سریعتر وارد عمل می‌شوند و توان مصرف آن به سقف خود می‌رسد. اما در حالت Quiet فنها دیرتر وارد عمل می‌شوند و دوران به نسبت کمتری نسبت به حالت Performance دارند.

توصیه عمومی‌ما بر این است که، در صورتی که در کنار گیمینگ و یا رندرینگ، با کامپیوتر کار تایپ انجام می‌دهید و یا ممکن است ساعت‌ها کامپیوتر روشن در حالت بی کاری قرار گیرد، این تنظیم را بر روی Quiet قرار دهید تا حداکثر بی صدایی در هنگام تایپ برقرار شود و استهلاک فنها کمتر باشد.

در صورتی که از سیستم برای گیمینگ و یا رندرینگ استفاده می‌کنید، تنظیم بایوس را بر روی Performance قرار دهید.

گیگابایت در سمت چیپ آرم Aero را مجهز به نورپردازی RGB کرده است. این آرم Aero تنها بخشی از کارت گرافیک است که به نورپردازی RGB مجهز می‌باشد.

این هم نمایی از پشت کارت است. اثری از نورپردازی نیست. گیگابایت یک پنجره بزرگ را برای کولینگ مناسبتر این کارت در پشت آن در نظر گرفته است و نام آن را Screen Cooling قرار داده. این بخش، منفظی استراتژیک است که امکان عبور و جریان هوا را برای کولر پر قدرت این کارت فراهم می‌کند.

ضخامت 2.5 اسلاتی این کارت و بدنه تمام فلزی آن را در اینجا کاملا می‌توان مشاهده کرد.

گیگابایت تعداد 4 خروجی تصویری، شامل دو عدد Display Port 1.4a، و دو عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌کند. جنس براکت پشتی را از Stainless Steal براق است.

این تصویر هم نمایی از سمت اتصال کارت گرافیک به بدنه مادربرد است.

سخت افزار:

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری داخلی این کارت گرافیک می‌رویم.

به مانند تمام کارتهای سری 40 انودیا، سایز مدار چاپی بسیار کوچکتر از کولر کارت است. بخش VRM این کارت متشکل از 1+6 فاز است. بدین ترتیب که 6 فاز برای تامین نیرو و رگلاتوری GPU و یک فاز مختص حافظه است.

کل مدار توسط یک درگاه 8 پین تغذیه می‌شود که در مجموع توان 225 وات را در اختیار کارت برای اورکلاک قرار می‌دهد.

حافظه‌های GDDR6 این کارت ساخت سامسونگ است که در فرکانس 2250 مگاهرتز فعالیت می‌کنند. پارت نامبر این حافظه‌ها K4ZAF325BC است.

این هم تصویر پشت کارت گرافیک است.

سیستم خنک کننده:

کولر کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت مجهز به 4 لوله انتقال حرارت است. دو بلوک بزرگ از برج‌های خنک کننده وظیفه خنک سازی حافظه‌ها، بخش VRM، و GPU را بر عهده دارند.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE RTX 4060 Ti AERO OC 8G
رمADATA XPG CASTER RGB 32GB 6000MHz CL40
واتر کولینگDEEPCOOL LT720
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی عملکرد:

کلیه تست‌ها را ابتدا در حالت پیشفرض بر روی کارت گرافیک انجام دادیم. که در نتیجه آن میزان دمای حالت دیفالت را در پنجره سمت راست تصویر مشاهده می‌کنید.

سیستم کولینگ در حالت پیش فرض بوده و هیچ تغییری در فرکانس‌ها و یا پروفایل فن انجام نگرفته است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر 70.4 درجه سانتیگراد بود که نتیجه ای عالیست. حداکثر فرکانس لحظه ای GPU به میزان 2835MHz به ثبت رسیده است. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

برای اورکلاک کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت توانستیم به میزان 179 مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا حداکثر فرکانس لحظه ای از 2835MHz به 3075MHz برای بوست فرکانس GPU برسد.

سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و با 375 مگاهرتز افزایش، به سرعت 21Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. طبق روال همیشگی فنها را در طول تست در حالت اورکلاک به صورت دستی بر روی 100% تنظیم کردیم. حداکثر دمای GPU در این حالت به 66.4 سانتیگراد رسید که توانایی خوب کولر این کارت را نشان می‌دهد.

در حالت اورکلاک با Air نهایت مصرف کارت به 189.9 وات رسید. حال به سراغ جدول تست‌ها می‌رویم.

نتیجه گیری:

کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت در کلاس قطعات سفید قرار دارد، بنابراین با هر ست آپ سفید رنگی می‌توان آن را ست کرد. از نظر فنی و قدرت، این کارت یک گزینه ای ایده آل برای گیمر‌ها در دقت 1080p و حتی 2K به لطف DLSS 3 به شمار می‌رود. عملکرد کولر گیگابایت کاملا مناسب و دمای کاری این کارت حتی در زمان اورکلاک نیز، خوب ارزیابی می‌شود.

فنهای بی صدا، و مصرف پایین، از ویژگی‌های خوب کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت است. وجود بایوس دوگانه کمک میکند اگر در آینده یکی از آنها دچار مشکل شد بتوان به راحتی به دیگری سوییچ کرد.

از نظر قیمتی کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت به قیمت 439 دلار در بازار‌های جهانی و در ایران، با حدود قیمت 31 میلیون تومان عرضه خواهد شد. سایت سخت افزار مگ، با توجه به قدرت و توانایی عالی در اورکلاک، و نتایج خوبی که کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت بدست آورد، نشان پیشنهاد شده توسط مجموعه سخت افزار مگ و همچنین نشان به دلیل طراحی ظاهری زیبا و سفید این کارت، نشان بهترین طراحی را به آن اعطا می‌کند.

مزایا:
  • ضمانت 3 ساله آواژنگ
  • عملکرد فنها بسیار بی صدا
  • پتانسیل بسیار بالا برای اورکلاک
  • بدون کوچکترین صدای کویل واین
  • امکان استفاده از فن آوری DLSS 3
  • انتخاب مناسب برای گیمینگ در 1080p
  • سیستم کولینگ با قدرت خنک کنندگی مناسب
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کارت گرافیک RTX 4060 Ti AERO OC 8G گیگابایت کارت گرافیکی با کیفیت، زیبا، و قدرتمند برای گیمینگ در دقت 1080p است.
9.1امتیاز9راندمان9خنک کننده9.5طراحی8.8ارزش خرید
امتیاز: 3.0 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

10 دیدگاه

  1. Avatar متحیر گفت:

    این چه جنایتی بود که باس سری 40 رو اینقدر پایین اوردن 🙁
    128bit… لپتاپه مگه این چیه اخه

  2. Avatar Punk گفت:

    این سری میان ردش فقط بدرد لپتاپ میخوره و بس…
    واقعا خجالت اوره برای دو کمپانی که اینطوری محصول عرضه کردن البته این به نفع ایرانی ها هم هست چون دیرتر محصولشون قدیمی میشه و نیاز به ارتقا نیست.

  3. Avatar kianoush گفت:

    سلام خداقوت ببخشید مهندسین شرکت گیگا که این کارت رو طراحی کردن و ساختن براش پاور 500 واتی پیشنهاد دادن
    شما که بررسیش میکنید بدون توجه به اونا پاور 650 واتی پیشنهاد میدین،دارم فکر میکنم بر چه اساسی 700وات پیشنهاد ندادین؟

    • Avatar پیمان گفت:

      الان هشت گیگ وی رم نقطه ضعف حساب نمیشه؟ اینکه راندمانش تقریبا یکی با نسل پیشه، نقطه ضعف نیست؟ (منظورم فریم دهی در بازی هاست) بررسی یک جوریه که انگار در یک جهان خیالی با کارتی خیالی انجام شده

      • Avatar آرمین گفت:

        آقا پیمان عزیز، من که کارت رفرنس انویدیا رو بررسی نکردم. ببنید، شما یک زمانی کارت رفرنس رو بررسی میکنید، و طرف مقابلتون خود سازنده چیپ، یعنی انویدیا است. اونجا شما باید انتقاداتون به خود چیپ رو مطرح کنید، مثلا ایرادی که شما مطرح کردین، ایرادی است که به انویدیا وارد است و من هم انتقاد دارم که چرا حجم VRAM کمه، چرا رابط حافظه کمه، چرا قیمت بالاست. اینا ایراداتی است که من به عنوان منتقد میتونم به سازنده چیپ وارد کنم. اما چه زمانی؟ زمانی که کارت گرافیک رفرنس خود انویدیا رو دارم بررسی میکنم و طرف مقابلم، خود انویدیا است.

        اما در اینجا ما کارت غیر رفرنس رو داریم بررسی میکنیم. کارتی که گیگابایت ساخته. سوال، آیا گیگابایت میتونه/اجازه داره با تغییراتی در چیپ و ساختار برد انودیا بهش حافظه اضافه کنه یا مثلا پهنای باند رابط حافظه رو افزایش بده؟ یا مثلا بیاد نصف قیمت انودیدیا این کارت رو عرضه کنه؟ خیر. نه میتونه و نه اگر هم بتونه اجازه اش رو داره. پس من نمیتونم ایرادی که در اصل به انویدیا وارد هست رو بیام به کارت گیگابایت بگیرم. گیگابایت تقصیری نداره که این کارت فقط 8 گیگ رم داره. اون که چیپ رو طراحی نکرده.

        پس من به عنوان ادیتور حق ندارم گناه انویدیا رو به پای گیگابایت بنویسم. نمیشه که گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری. من فقط میتونم بیام ببینم اگر کارتی که گیگابایت ساخته، نسبت به مدلهایی که دیگر شرکای انویدیا مثل ایسوس، زوتاک، ام اس آی، اینوتری دی، و بقیه ساختن، اگر عیب و ایرادی داره، اونو بیام بیان کنم. وقتی که ایرادی در کار گیگابایت نمیبینم، پس در بخش نقاط ضعف، چیزی هم نمی نویسم.

        ایراداتی که شما فرمودین، گردن انویدیا است. نه گیگابایت. اما حالا که صحبت از خیال و خیالات کردین، انشاالله روزی روزگاری تحریم ها برداشته بشه، شرکت معظم آمریکایی انویدیا هم در بازار ایران با کارتهای رفرنسش حضور پیدا کنه، کارت رفرنس بدن به رسانه ها برای بررسی، اونجا هم شما بیا نقاط ضعف رو به سازنده اصلی چیپ بگو، هم من میام تو مقاله ام نقاط ضعف چیپ رو به سازنده چیپ میگم.

        • Avatar پیمان گفت:

          آقا آرمین شما تصور کنید فردی به دنبال خرید همین گرافیک هست و اطلاعی هم از دنیای سخت افزار نداره، صرفا از طرف فروشنده ای پیشنهاد شده و بعد از سرچ و خواست تحقیق در مورد این کارت، با بررسی شما مواجه میشه. اونوقت منطقیه به پذیره که با کارتی مناسب رو به رو هست.( که به نظرم نیست) به علاوه شما وقتی این محصول رو بررسی می کنید، در نهایت هدف کارت رو که نمی تونید نادیده بگیرید. یکی از دلایل بررسی بر همینه دیگه، که هدف ما خرید این محصول برای فلان استفاده ست و شما با استفاده از دانش تون به ما کمک می کنید تا خرید کنیم یا نه. حالا میخواد اون محصول کاستوم باشه یا مرجع، مهم نیست. نمیشه نادیده گرفت و نقد جدی نکرد به تمام نقد هایی که به این کارت وارده. مگر اینکه شما بگید تمام هدف بررسی صرفا مقایسه مدل های کاستوم با هم هست و در این حالت من میفهمم.

          • Avatar آرمین گفت:

            نه ببنید این چیزی که فرض کردین اصلا وجود خارجی نداره. ضمن اینکه الان بحث چیز دیگری شد، یعنی بحث از بررسی وارد بخش مشاوره شد. اینجا بخش بررسیه، اگر بحث مشاوره بخواین باید در بخش مشاوره اقدام به گذاشتن کامنت کنید.

            شما زمانی میایین این بررسی رو مطالعه میکنید که تصمیم به خرید 4060Ti گرفته باشید. تا قبل از انتخاب مدل کارت گرافیک اصلا خوندن بررسی بیفایده است. هیچ کسی – وقتی هنوز نمیدونه چه مدلی از کارت گرافیک رو میخواد بخره – هیچ وقت – نمیاد دونه به دونه بررسی مدلهای کارت گرافیک رو بشینه مطالعه کنه.

            اگر کسی تصمیم به خرید 4060Ti گرفت – بعدش باید بیاد بشینه بررسی بخونه ببینه میان مدلهای موجود از 4060Ti کدومش مناسب تره.

            حالا، اگر کسی اطلاعی از دنیای سخت افزار نداره، باید بره بخش مشاوره، اونجا مشاوره بگیره، اگر بهش 4060Ti پیشنهاد شد بعد بیاد بخش بررسی ببینه چه مدلی تهیه کنه. یه دفعه نمیاد بشینه پای بررسی کارت 4060Ti!!! اگر میشینه پس میدونه یا تصمیم گرفته که 4060Ti بخره.

            اگر کسی بدون مشاوره اقدام به خرید کنه، مشکل خودشه، بار اول اشتباه خرید میکنه، اما برای بار دوم یاد میگیره مشاوره بگیره سیستم دوم رو درست تهیه کنه. من خودمم همینطوری بودم دیگه، سیستم اولم رو همینطوری خریدم، اشتباه کردم، سیستم دومم رو رفتم اول مشاوره گرفتم و بعدش خرید کردم. بعدش هم که کم کم مطالعه کردم، تحقیق کردم و یاد گرفتم چی بخرم.

            بررسی که مشاوره نیست. بررسی اسمش روشه، بررسی یک قطعه خاصه، اما مشاوره داستانش اصلا فرق میکنه. مثل این میمونه بدون مشاوره مهاجرت کنی ژاپن، بعد پشیمون بشی، خوب قبلش باید مشاوره بگیری بعد مهاجرت کنی. اگر نکنی تقصیر خودته.

            از نظر اینکه فرمودین آیا با کارت مناسبی روبه رو هست، بله صد در صد، من هم 4060Ti رو پیشنهاد میدم و هم برای بسیاری از کاربران پیشنهادش دادم. جهت اطلاعتون کارت 4060Ti پر فروش ترین کارت سری 40 انودیا تو بازار ایرانه.

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام آقا کیانوش عزیز، واقعیتش چند تا دلیل داره. ببین من میدونم حتی با پاور 450 واتی هم میشه RTX 4060 Ti رو راه اندازی کرد. منتها نظر من فرق میکنه دیگه. شرکت انویدیا به عنوان سازنده کارت رفرنس RTX 4060 Ti حداقل 450 وات به عنوان Minimum Requirement مطرح کرده، و Recommended رو بر پایه 500 الی 550 وات قرار داده. من همیشه موقع پیشنهاد پاور یه 100 وات بالاتر در نظر میگیرم. در نتیجه برای این کارت به نظرم پاور 650 واتی مناسبه. ضمن اینکه خودت در نظر بگیر، کسی که گرافیک 30 میلیونی روی سیستم میبنده قطعا بقیه سیستمش حداقل اندازه همین 30 میلیون یا حتی 40 میلیون قیمت داره و کسی که 60 الی 70 میلیون بودجه واسه سیستمش کنار گذاشته هیچ وقت نمیاد/نباید سر پاور خسیس بازی دربیاره و به 500 وات قناعت کنه.

      این کارت گرافیک 200 وات مصرف داره، پردازنده هم نهایت شما حساب کن یه i7 بگیره میشه 300 وات، جمعش میشه 500 وات، اما شما نباید پاوری تهیه کنید که اینقدر ضعیف باشه که 90 درصد و یا بیشتر از این میزان از ظرفیتش تحت لود بره. یه پاور 650 واتی با این سیستم تهش 75 درصد از ظرفیتش زیر لود میره که به نظرم خیلی بهتر از اینه که با پاور 500 واتی تمام ظرفیت پاور زیر فشار بره.

      • Avatar kianoush گفت:

        خدمت جناب ارمین خان عزیزم باید بگم من همیشه تمام مقالات و حتی کامنتهای شمارو میخونم و در کل با همش موافقم اما این پیشنهاد پاورتون رو چه برای کارتهایی که بررسی میکنید و چه برای سیستمها قبول ندارم اینکه شما بیای پاور رو 30 40 درصد از پیک توان مصرفی بالاتر بگین اصلا هنر و فضیلتی نیست، برادر چرا نمیخواین قبول کنین هرچی رو که شما میدونین اون چنتا طراح و مهندس خارجی که این کارتو ساختن هم میدونن؟ضمن اینکه شما نمیتونی از جانب کاربر همچین ولخرجی بکنی که کارتی که با پاور450واتی کاملا اوکی هست رو پیشنهاد650وات براش بکنی
        بگذریم،در کل عشقی آقا ارمین…

        • Avatar آرمین گفت:

          تو این مورد اختلاف نظر اساسی داریم آقا کیانوش عزیز. 😀

          البته فقط ما نیستیم، شما سرچ گوگل هم بفرمایید، بین سایت های مختلف، برای پیشنهاد پاور برای کارت 4060Ti اختلاف نظر وجود داره. حتی بین vendor ها هم اختلاف نظر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.