بررسی کارت گرافیک گیگابایت RTX 4070 Ti SUPER AERO OC

مقدمه: یکی از نگرانی‌های عمده کاربرانی که سیستم با تم سفید رنگ می‌بندند، محدودیت در انتخاب قطعات اصلی به رنگ سفید است. شرکت گیگابایت، لاین آپ Aero خود را برای این کاربران خوش سلیقه اختصاص داده است، تا بتوانند سیستم مورد علاقه خود را به رنگ سفید داشته باشند. امروز برای بررسی به سراغ کارت گرافیک سفید رنگ RTX 4070Ti Super AERO OC از برند گیگابایت می‌رویم که به لطف وجود آن، کاربران می‌توانند با خیال راحت کارت گرافیک سفید و قدرتمند برای سیستم خود انتخاب کنند.

شرکت گیگابایت تعداد 11 مدل کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super را در سبد محصولات خود دارد. کارت گرافیک RTX 4070Ti Super AERO OC از نظر فنی به خانواده Gaming OC گیگابایت نزدیک تر است، و در میان مدلهای عرضه شده، در دسته رده بالا قرار می‌گیرد. این کارت گرافیک با قیمت جهانی 850 دلار، در بازار ایران به قیمت حدود 68 میلیون تومان با ضمانت 3 ساله تعویض آواژنگ، نماینده محصولات گیگابایت در ایران عرضه می‌شود.

بررسی کارت گرافیک گیگابایت RTX 4070Ti Super AERO OC:

کارت گرافیک  RTX 4070 Ti Superنسبت به مدلRTX 4070 Ti  حسابی ارتقا یافته است. مهمترین بخش تغییر یافته، استفاده انویدیا از نسخه ضعیفتر شده چیپ پردازشگر گرافیکی AD103، مشابه چیپ به کار رفته در کارت RTX 4080 است.

کارت RTX 4070 Ti Super تنها کارت گرافیک سری 70 است که 16 گیگابایت حافظه رم دارد. گذرگاه حافظه این کارت 256 بیتی است و این موضوع باعث شده است تا 33 درصدی پهنای باند بیشتری نسبت به کارت گرافیک 192 بیتی 4070Ti داشته باشد.

از نظر گیمینگ، به دلیل حجم رم مناسب، جایگاه 4070 Ti Super به گونه‌ای است که می‌توان از آن برای گیمینگ در رزلوشن 4K نیز بهره برداری کرد.

کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super از چیپ 5 نانومتری AD103 ساخت TSMC بهره می‌برد که تعداد 66 هسته رهگیری پرتو نور RT، تعداد 264 هسته هوش مصنوعی Tensor و تعداد 8448 هسته سایه زن یا CUDA دارد. در مقام مقایسه، کارت RTX 4070 Ti Super به میزان 10 درصد هسته CUDA، تعداد 6 هسته RT و 24 هسته بیشتر نسبت به کارت RTX 4070 Ti دارد.

شرکت انویدیا حجم حافظه کش L2 کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super را معادل 48 مگابایت، مشابه RTX 4070Ti در نظر گرفته است تا فاصله پرفورمنسی آن با RTX 4080 حفظ شود.

کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت با پارت نامبر GV-N407TSAERO OC-16GD از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 2655MHz افزایش یافته تا 45 هرتز قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق این کارت حداکثر 330 وات است و حداقل پاور پیشنهادی برای آن 750 وات است.

بسته بندی محصول

کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت دارای جعبه ای با تم سفید و مشکی است.

در پشت جعبه، اطلاعات تکمیلی شامل استفاده از بک پلیت فلزی محافظ، سیستم کولینگ پیشرفته WINDFORCE، و تشریح خروجی‌های تصویری در پشت جعبه نوشته شده است.

اقلام همراه درون جعبه، شامل دفترچه راهنما، براکت اتصال به بدنه کیس و مبدل 16 پین 2 به یک PCIe Gen.5 است.

ساختار و طراحی محصول:

کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت بدنه ای از جنس پلاستیک سخت به رنگ سفید دارد. حاشیه فنها دارای پوشش آلومینیومی‌است. تعداد 3 فن ضد گرد و غبار با عملکردی بی صدا، وظیفه خنک سازی سینک خنک کننده این کارت گرافیک را بر عهده دارند. این کارت مجهز به حالت فنلس است که در لود‌های پایین، فنها به صورت کامل از کار می‌ایستند.

این نمای کارت از سمتی که طرف کاربر قرار می‌گیرد. این یک کارت تقریبا سه و نیم اسلاته است. ابعاد این کارت برابر 30 در 13 در 5.76 سانتیمتر می‌‌باشد.

از بابت نورپردازی، کلمه AERO در لبه کارت به نورپردازی ARGB مجهز است.

محل قرار گیری سوکت برق 16 پین، تقریبا در وسط لبه کارت گرافیک قرار دارد. کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت مجهز به 2 بایوس مجزا است و یک سوییچ ریز مینیاتوری برای تعویض بین این دو بایوس در پشت کارت قرار دارد. در حالت OC نمودار سرعت چرخش (کرو) فنها بالاتر و در حالت سایلنت نمودار سرعت چرخش فنها پایینتر تنظیم شده است تا صدای کمتری تولید کند.

تصویر زیر گرافیک، سمتی که رو به روی مادربرد قرار می‌گیرد. همانطور که مشاهده می‌کنید فضا برای عبور و جریان هوا کاملا باز است.

این هم نمایی از پشت کارت است که مجهز به یک بک پلیت تمام فلزی زیبا است. گیگابایت یک پنجره بزرگ را برای کولینگ مناسبتر این کارت در پشت آن در نظر گرفته است و نام آن را Screen Cooling قرار داده. این بخش، منفذی استراتژیک است که امکان عبور و جریان هوا را برای کولر پر قدرت این کارت فراهم می‌کند.

کولر با ضخامت 3 اسلاته این کارت، عملکرد خنکی را برای کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت به ارمغان آورده است. در این بخش از کارت براکت مخصوص هولدر گرافیک را می‌توان به بدنه کولر پیچ کرد.

شرکت گیگابایت تعداد 4 خروجی تصویری، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و یک عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌کند. جنس براکت پشتی از نوع Stainless Steel براق است.

سخت افزار:

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری داخلی این کارت گرافیک می‌رویم.

چیپ AD103-400-A1 را مشاهده می‌کنید که در اطراف آن تعداد 8 حافظه، هر کدام به حجم دو گیگابایت از نوع GDDR6X ساخت مایکرون قرار گرفته است. این حافظه‌ها با پارت نامبر D8BZC با سرعت 1333 مگاهرتز فعالیت می‌کنند که برای بدست آوردن سرعت آن به گیگابیت در ثانیه، این عدد را باید ضربدر 16 کرد، که معادل 21 گیگابیت در ثانیه می‌شود.

بخش VRM این کارت متشکل از 2+10 فاز است. بدین ترتیب که 10 فاز برای تامین نیرو و رگلاتوری GPU و 2 فاز مختص حافظه است. برای 10 فاز GPU گیگابایت از  ماسفت‌های Vishay SIC653A DrMOS  استفاده کرده است که هر کدام 50 آمپر توان دارند و در مجموع 500 آمپر جریان را برای GPU تامین می‌کنند.

سیستم خنک کننده:

گیگابایت از یک کولر قدرتمند برای کارت 4070Ti Super AERO OC بهره گرفته است. این کولر با 8 لوله انتقال حرارت به طور کاملا مطلوبی از پس دفع حرارت و خنک سازی کارت گرافیک حتی به هنگام اورکلاک بر می‌آید. شرکت گیگابایت همچنین یک بک پلیت فلزی را در پشت کارت، صرفا برای محافظت از مدار چاپی و استحکام بخشی به آن به کار گرفته شده است.

سیستم تست:

1403سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE i5 13600KF
مادربردGIGABYTE Z790 AORUS MASTER X
کارت گرافیکGIGABYTE RTX 4070 Ti SUPER AERO OC
رمKLEVV CRAS V RGB 32GB 7600MHz CL34
واتر کولینگGREEN GLACIER 360 STREAM-ARGB
اس اس دیFDK B5 SERIES M.2 1TB
پاورGREEN GP1300B-EDGE
کیسGREEN OC STATION

بررسی عملکرد:

ما ابتدا به صورت پیش فرض تمام تست‌ها را بدون تغییر فرکانس با کارت گرافیک انجام دادیم. دمای بخش‌های مختلف کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت را در حالت دیفالت مشاهده می‌کنید. این  نتیجه پس از انجام تست‌ها در حالت پیش فرض بدست آمده است. سیستم کولینگ در حالت پیش فرض بوده و هیچ تغییری در فرکانس‌ها و یا پروفایل فن انجام نگرفته است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر 67.6 درجه سانتیگراد بود که برای این کارت مطلوب است. حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU را به میزان 2820MHz به ثبت رسیده است. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

برای اورکلاک کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت توانستیم، تا 203 مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا حداکثر فرکانس لحظه ای به 3045MHz برای بوست فرکانس GPU برسیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و با 167 مگاهرتز افزایش، به سرعت 24Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. طبق روال همیشگی فنها را در طول تست در حالت اورکلاک به صورت دستی بر روی 100% تنظیم کردیم. حداکثر دمای GPU در این حالت به 63.9 سانتیگراد رسید. از نظر سقف مصرف برق، قفل بایوس این کارت تا 330 وات آزاد است.

تست بازی‌ها در دقت 1080p

تست بازی‌ها در دقت 4K.

در بنچمارک Unigine Superposition عملکرد این کارت در حالت اورکلاک از 3090Ti نیز قوی تر است.

در تست 3DMark Time Spy با اورکلاک صورت گرفته، امتیاز 25882 برای این کارت ثبت گردید.

بنچمارک Port Royal یکی از جدید ترین بنچمارک‌های مجموعه نرم افزاری 3D Mark است که برای سنجش قدرت کارت گرافیک‌های جدید با قابلیت RTX و استفاده از توانایی Direct X12 Ultimate سطح 12_1 ساخته شده است.

بنچمارک Speed Way نیز یکی از جدید ترین بنچمارک‌های مجموعه نرم افزاری 3D Mark است که برای سنجش قدرت کارت گرافیک‌های جدید با قابلیت RTX و استفاده از توانایی Direct X12 Ultimate سطح 12_2 ساخته شده است.

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است.

نرم افزار تست V-RAY 5.0 امکان رندرینگ با استفاده از هسته‌های هوش مصنوعی و رهگیری پرتو نور را نیز داراست و تست آن مبتنی بر استفاده از هسته‌های CUDA و هسته‌های RT کارت گرافیک است تا قدرت خروجی رندرینگ را بسنجد.

نتیجه گیری:

کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت یکی از قدرتمند ترین کارت گرافیک‌های RTX 4070 Ti Super بازار است که به رنگ سفید ساخته شده و می‌تواند یک گزینه ایده آل برای گیمر‌ها و طراحان و تولید کنندگان محتوی که سیستم‌های سفید دارند باشد. توانایی این کارت از نظر پرفورمنس مشابه مدلهای Gaming OC است بنابراین از نظر قدرت و پتانسیل اورکلاک، کارتی بسیار قابل است.

تقاضای جهانی برای قطعات سفید مانند این کارت گرافیک بسیار بالاست از این رو قیمت آن به نسبت دیگر مدلهای همرده کمی‌بالاتر است. انصافا گیگابایت در بخش طراحی واقعا عملکرد خوبی را با ساخت این کارت گرافیک ارائه کرده است. این کارت گرافیک به خوبی می‌تواند نیاز کلیه کاربران، برای گیم و رندر را برآورده سازد. برای دوستانی که این کارت گرافیک را تهیه خواهند کرد، توصیه می‌کنم حتما از پاور‌های مرغوب 750 وات به بالا استفاده کنند.

سایت سخت افزار مگ، با توجه به قدرت و توانایی خوب این کارت در اورکلاک، و نتایج خوبی که کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت بدست آورد، نشان منتخب گیمر‌ها، و همچنین به دلیل طراحی جذاب و تمام سفید این کارت، نشان طراحی خود را به آن اعطا می‌کند.

مزایا:
  • طراحی جذاب و تمام رنگ سفید
  • پنانسیل بالای اورکلاک
  • ضمانت 3 ساله تعویض آواژنگ
  • گزینه مناسب برای گیمینگ در دقت 2k@240Hz و یا 4K@60Hz
  • بهترین انتخاب برای طراحان و تدوین کنندگان ویدیویی
  • بدون محدودیت، بدون مرز، تجربه حداکثر کارایی
  • استفاده از کانکتور جدید H++ مطابق با استاندارد ATX 3.1
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نگردید
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کارت گرافیک RTX 4070Ti Super 16GB AERO OC گیگابایت، پرقدرت و بی صدا، مناسب برای کلیه کاربرانی است که سیستم با تم سفید بستند.
9.1امتیاز9.3راندمان9.5خنک کننده9طراحی8.5ارزش خرید
امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.