بررسی کولر گرین مدل NOTUS 300-ARGB

امروز به سراغ بررسی کولر گرین مدل NOTUS 300-ARGB میرویم، که محصولی جدید از شرکت پردیس صنعت سیاره سبز است. این ایرکولر توانمند را که دارای فنی مجهز به نورپردازی ARGB است، می توان فقط با قیمت بسیار مناسب 1.6 میلیون تومان با ضمانت 24 ماهه گرین تهیه کرد. همراه ما باشید با این بررسی.

معرفی محصول:

مدلGREEN NOTUS 300-ARGB
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDAM5/AM4
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTELLGA1700/1200/115X/20XX
ابعاد کولر154×76×131 میلیمتر
تعداد لوله انتقال حرارت4 عدد 6 میلیمتری
نوع فن12 سانتیمتر
جنس سینکآلیاژ آلومینیوم
کانکتور فن4 پین PWM و 3 پین ARGB
تعداد فن‌هایک عدد با قابلیت نصب فن دوم
سرعت گردش فن‌600~1800RPM±10%
میزان جریان هوای فن‌ها70CFM
نوع فن‌هاHydro Bearing
پوشش نورپردازیپروانه
سازگاری ARGBAsus, MSI, Gigabyte, Asrock
درایور مستقل ARGBدارد
میزان نویز فن28dBA ±10%
وزن600 گرم
قیمت1.6 میلیون تومان

ایرکولر NOTUS 300-ARGB محصول سال 2024 گرین است که مجهز به جدیدترین نسل از خمیر سیلیکن های پیشرفته GT-6 است. این خمیر سیلیکن با فرمولی جدید، توانمندی بسیار مطلوبی را در انتقال حرارت از IHS پردازنده به بلاک ایرکولر ایفا می کند.

کولر NOTUS 300-ARGB را می توان از نظر ساختاری مشابه NOTUS 400 به شمار آورد، منهای پوشش مشکی رنگ سینک خنک کننده و البته، بدون Infinity Mirror روی کولر. خوشبختانه فن کولر مجهز به نورپردازی ARGB است و کاربر می تواند آن را مستقیم به مادربرد متصل کند.

در صورتی که مادربرد شما فاقد خروجی 3 پین نورپردازی باشد، جای نگرانی نیست، این فن درون خود یک کنترلر مستقل نورپردازی دارد که به صورت رنگین کمانی کار خواهد کرد.

جعبه گشایی و مشخصات فنی:

جعبه محصول تم مشکی و سبز دارد. بر روی آن نمایی از ایرکولر دیده می شود. نشان نورپردازی ARGB نیز بر روی آن قرار دارد.

در حاشیه دیگر جعبه شماره سریال و همچنین خصوصیات برجسته کولر نوشته شده است.

در سمت دیگر جعبه، مشخصات فنی کولر به همراه امکانات آن ذکر شده است.

قطعات همراه، شامل یک عدد فن 12 سانتیمتر، براکت نصب برای فن دوم 12 سانتیمتر، براکت های نصب، و خمیر سیلیکن GT-6 گرین می شود.

پروانه فن کاملا سفید رنگ است و این موضوع باعث می شود نورپردازی درون فن به خوبی در سطح فن پخش شود.

حداکثر دور این فن به 1800RPM میرسد و عملکردی کاملا بی صدا دارد. در حاشیه های بدنه این فن 12 سانتیمتری شرکت گرین لاستیک های ضد لغزش قرار داده است تا کوچکترین ساییدگی و یا نویز حاصل از حرکت پروانه به وجود نیاید.

نکته جالب توجه در مورد نوتوس 300 ارتفاع این ایرکولر است که به همراه فن حداکثر به 15.4 سانتیمتر می رسد. این نکته مهمی است چرا که حتی کیس های کم عمق تر نیز می توانند از این ایرکولر پذیرایی کنند.

نوتوس 300 قابلیت نصب فن دوم را نیز دارد تا پرفورمنس آن افزایش یابد. در صورتی که کاربر بخواهد فن دوم به صورت Pull-Push بر روی آن نصب کند، براکت نصب فن دوم همراه این ایرکولر ارائه شده است.

تعداد چهار لوله انتقال حرارت مسی از کف کولر به سمت برج خنک کننده کشیده شده است.

در زیر بلاک، محل اتصال با پردازنده، شرکت گرین با CNC دقیق، چهار لوله مسی را صاف کرده و در کنار هم به صورت عمودی قرار داده اند.

هیچ گونه فاصله برای عبور هوا بین لوله ها و کف بلاک نیست. بدین ترتیب کف کول به صورت کاملا یک دست با سطح IHS پردازنده در تماس خواهد بود تا بهینه ترین حالت انتقال حرارت از پردازنده به کولر صورت پذیرد.

اتصالات کولر شامل یک سوکت 4 پین PWM و یک سوکت 3 پین مخصوص اتصال به درگاه ARGB است.

سیستم تست:

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE i5 13600KF
مادربردGIGABYTE Z790 AORUS MASTER X
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمADATA XPG RGB 32G 6000MHz CL40
واتر کولینگGREEN NOTUS 300-ARGB
اس اس دیFDK B5 SERIES M.2 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی:

از آنجایی که ما مادربرد و پردازنده سیستم تست خود را ارتقا دادیم، دیگر امکان استفاده از جداول ثبت شده گذشته را نداریم. بنابراین صرفا کولرهایی که با سیستم جدید تست شده اند در جدول حضور دارند.

شیوه بررسی توانایی کولر‌ها بدین صورت انجام می‌پذیرد که ابتدا بدون تغییر در بایوس، صرفا دمای داغترین هسته را با استفاده از تست Cinebench R23 در لود پردازنده را ثبت می‌کنیم.

تست اول در حالت پیش فرض بر اساس سقف PL1/PL2 مجاز اینتل برای آن پردازنده انجام می‌شود. بعد از آن به ترتیب در پله‌های مشخص، هسته‌های پردازنده را صرفا با افزایش ضریب اورکلاک کرده و به ثبت نتایج در لود می‌پردازیم.

در حالت اورکلاک، سقف PL1/PL2 برای پردازنده بالاتر از سقف مجاز اینتل در دسترس پردازنده قرار دارد بر اساس پله‌های اورکلاک افزایش می‌یابد.

ایرکولر NOTUS 300-ARGB گرین به هنگام لود پردازنده در تنظیمات دیفالت، توانست با ثبت دمای 83 درجه، عملکرد عالی را به عنوان یک ایرکولر از خود نشان دهد. دمای 83 درجه برای استفاده 24/7 از پردازنده i5 13600K عالی است.

در اولین سطح از اورکلاک، فرکانس کاری پردازنده را برای هسته‌های P از 5.1 به 5.4 گیگاهرتز افزایش دادیم، همچنین فرکانس هسته‌های E را از 3.9 در حالت پیشفرض تا 4.1 گیگاهرتز بالا بردیم سپس به ثبت دما پرداختیم.

میزان مصرف پردازنده در این حالت حدود 193 وات ثبت شد. در نتیجه این تست نیز، دما 94 درجه ثبت شد و پردازنده به هیچ عنوان Throttle نکرده و کارایی کامل خود را نشان داد.

بنابراین ایرکولر گرین Notus 300 کاملا منطبق با مشخصات اعلام شده از طرف گرین می تواند پردازنده را تا 200W مصرف خنک کند.

نتیجه گیری:

از عملکرد ایرکولر NOTUS 300-ARGB برای خنک سازی 13600KF در حالت پیش فرض رضایت کامل را داشتیم. این کولر، علارغم قیمت کمتر و طراحی ساده تر، عملکردی بهتر از NOTUS 400 از خود نشان داد. عملکرد مطلوب این کولر در کنار اضافه کردن فن دوم، می تواند توانایی آن را بازهم افزایش دهد.

ایرکولر Notus 300-ARGB را برای استفاده با کلیه پردازنده های i5 و i3 نسل 13 و 14 اینتل در حالت پیش فرض پیشنهاد می کنیم. ایرکولر NOTUS 300-ARGB گرین از نظر ابعادی نیز کاملا مینیمالیستی طراحی شده است به گونه ای که مزاحمتی برای اسلاتهای اصلی رم سیستم بوجود نمی آورد و با ارتفاع 15.4 سانتیمتری، به راحتی می توان در 99 درصد کیس ها آن را نصب کرد.

ایرکولر NOTUS 300-ARGB گرین با قیمت حدود 1.5 میلیون تومان با ضمانت 24 ماهه گرین در بازار ایران در دسترس کاربران قرار دارد. در پایان، باتوجه به عملکرد خوب ایرکولر NOTUS 300-ARGB گرین به آن نشان بالاترین کارایی را اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • قیمت مناسب
  • پرفورمنس مطلوب
  • ارتفاع فقط 15.4 سانتیمتر
  • وجود نورپردازی ARGB در پروانه فن
  • نورپردازی قابل همسان سازی با مادربردها
  • تعداد 4 عدد لوله انتقال حرارت 6 میلیمتری
  • امکان اضافه کردن فن دوم به صورت Pull-Push
  • پشتیبانی از تمام سوکت‌های پردازنده AMD و Intel
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نگردید.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • ایرکولر Notus 300-ARGB گرین یک ایرکولر مناسب برای سیستم های گیمینگ نیمه حرفهای است.
8.6امتیاز9پرفورمنس8.5امکانات8طراحی9ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

۱۳ دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    سلام میشه نظرتون رو در مورد مادربرد های برند ازراک بدونم آقای ابیشی.آیا درسته که میگن خرابی توی این مادربرد ها زیاد تره؟

  2. Avatar محمد ب گفت:

    سلام ممنونم ازمقاله خبوتون به نظرتون 14600k رو همین جوری خنک میکنه؟

  3. Avatar حسن گفت:

    فرق بین نوتوس 300 با 400 فقط یه برچسب (infinty mirror) ؟!!
    هدف از تولید نوتوس 300 با وجود نوتوس 400 چی بوده؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      شما اصلا جدولها رو مشاهده کردین؟ متوجه شدین که نوتوس 300 قوی تر از نوتوس 400؟ بعد سوال می پرسین هدف از تولیدش چی بوده؟ یعنی ای کاش بخونید مطلب رو بعدش کامنت بدین.

      • Avatar علی گفت:

        برادر نظر من نه بی احترامی داشت نه توهین به مقدسات و نه سیاسی بود ونه بی ربط هربار نظرم به یه دلیلی منتشر نمیشه
        این چه وضعیه؟من با 6تا نام کاربری و ایمیل 11ساله تو این سایت دارم نظر میدم و کامنت میزارم الان چند ماهه به خاطر همین مسایل حاضر نبودم کامنت بزارم تا به امروز خیلی ببخشید با آقای فرزاد هم همینکارو کردین که چندماهه کامنت نمیده؟من خیلی از کامنتاشون یاد میگرفتم البته چیزای زیادی هم از شما و سرکارخانم نوربخش یاد گرفتم چند ماهه تو بخش پیشنهاد سیستم ازتون یه سیستم آیوروس خواستم با بودجه200 تومن شما گفتین پیشنهاد میدم ولی هرگز اینکارو نکردین از خانم نوربخش چندبار درمورد گوشی سامسونگ سوال کردم ولی جواب ندادن دوست نداشتم درمورد کسایی مثل شما که انقدر حق گردن من دارید اینطور بگم ولی به شرافتم قسم دیگه با هیچ نامی تو این سایت کامنت نمیدم
        از بابت همه چیزایی که از شما و سرکارخانم نوربخش آموختم خیلی ممنونم
        خدانگهدار.

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          به دلیل اینکه یکی از شرکتهایی که براشون بررسی انجام دادم از روی لج و لجبازی بچگانه کامنت های خصومت آمیز زیر مطالبم میگذاره، هر نوع کامنتی که حس خصومت آمیز رو منتقل کنه منتشر نخواهد شد. نظر مخاطب جاش روی چشم ماست، چه مثبت چه منفی، اما میتونه در فضای دوستانه بیان بشه. متأسفانه نحوه بیان پیام شما زیبا نبود. به همین دلیل پاک شد. اگر میتونید قشنگ‌تر کامنت بگذارین بسمه الله، وگرنه با دشمنی و خصومت کسی به جایی نمی رسه.

  4. Avatar محمد اسماعیل پور گفت:

    سلام

    بابت بررسی ممنونم

    اما فکر می کنم در شرایط تست لابراتوار مواردی مثل
    دمای اتاق،
    فضای نصب قطعات به جای کیس،
    و عدم وجود گرد و غبار روی قطعات،

    باعث میشه نتیجه ی بدست اومده چندان قابل اتکا نباشه.

    ممنون

  5. Avatar امید گفت:

    با احترام
    اگه 3 پین argb را وصل نکنیم و مادربرد ما ساپورت نکند argb
    با 4 پین pwm نورپردازی رنگی دارد
    یا فن فقط چرخش دارد و نورپردازی ندارد ؟
    با تشکر

  6. Avatar حمید گفت:

    بسیار عالی. ممنون از آرمین عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.