بررسی ‌کیبورد مکانیکی گیمینگ گرین GK801-RGB و GK802-RGB

مقدمه: شرکت گرین سه مدل کیبورد مکانیکال گیمینگ از سری 800 خود به بازار عرضه کرده است، مدل GK803 را پیش از این بررسی کردیم، و حال دو مدل GK802 و GK801 را در این مطلب بررسی خواهیم کرد. لازم به ذکر است، هر سه مدل کیبورد سری 800 از سوییچ‌های مکانیکی آبی رنگ شرکت Outemu بهره می‌برند، بنابراین، مهمترین تفاوت‌ها بین آنها، به برخی امکانات جانبی و البته طراحی ظاهری محدود خواهد بود. هر دو ‌کیبورد مکانیکی گیمینگ گرین GK801-RGB و GK802-RGB گرین ساختاری کلاسیک، و بدنه فلزی دارند.

کیبورد GK802 در سایز فول 104 کلیدی و کیبورد GK801 دارای 87 کلید، مبتنی بر ساختار TKL است. از ویژگی‌های مهم این دو کیبورد، می‌توان نورپردازی RGB و همچنین دارا بودن حروف فارسی چاپی بر روی کلید‌های آن، اشاره کرد. همراه ما باشید با این بررسی.

مشخصات فنی:

مشخصات فنی کیبورد مکانیکی GK801 و GK802 گرین در سایت رسمی‌‌آن به شرح فوق است. هر دو کیبورد با ضمانت 25 ماهه گرین عرضه می‌شوند. وزن GK801 برابر 780 گرم، و ابعاد آن 355 در 125 در 34 میلیمتر است. وزن GK802 برابر 700 گرم، و ابعاد آن 435 در 125 در 34 میلیمتر است. نرخ به روز رسانی هر دو 1000 هرتزی است و مجهز به کابل ثابت اسلیو شده هستند. طول عمر 50 میلیون کلیکی سوییچ‌ها و قابلیت Anti-Ghosting از ویژگی‌های برجسته این دو کیبورد به شمار می‌روند.

آنباکسینگ و ویژگی‌های فیزیکی:

جعبه ‌کیبورد GK802 گرین تم مشکی و سبز دارد. نام و آرم گریفین، که زیر برند مخصوص محصولات گیمینگ شرکت گرین است در سمت چپ جعبه، نمایان است. بر روی جعبه امکاناتی نظیر وجود دکمه مخصوص Windows، کابل 1.8 متری، و 25 ماه ضمانت شرکت گرین بر روی آن نقش بسته است. در پشت جعبه، اطلاعات فنی کامل تر، به همراه راهنمای شیوه عملکرد کلید‌های دوگانه و تشریح سوییچ آبی مشاهده می‌گردد.

جعبه ‌کیبورد GK801 گرین تم مشکی و سبز دارد. نام و آرم گریفین، که زیر برند مخصوص محصولات گیمینگ شرکت گرین است در سمت چپ جعبه، نمایان است. بر روی جعبه امکاناتی نظیر وجود دکمه مخصوص Windows، کابل 1.8 متری، و 25 ماه ضمانت شرکت گرین بر روی آن نقش بسته است. در پشت جعبه، اطلاعات فنی کامل تر، به همراه راهنمای شیوه عملکرد کلید‌های دوگانه و تشریح سوییچ آبی مشاهده می‌گردد.

‌‌کیبورد مکانیکی گیمینگ GK802-RGB گرین طراحی ظاهری کلاسیک دارد. بدنه تمام مشکی با روکش فلزی کلاس این کیبورد را بالا برده است. اگرچه خبری از استراحتگاه مچ دست نیست اما کیبورد کاملا ارگونومیک طراحی شده است. جنس کلید‌ها از پلاستیک سخت و مقاوم ABS ساخته شده است. کلید‌های ABS دوام خوبی دارند و تایپ و کار بر روی آنها راحت است. تنها موردی که باید در نظر داشت، اینکه این نوع پلاستیک به مرور زمان پس از یکی دو سال، حاله ای شفاف به خود می‌گیرد و جای انگشت بر روی کلید‌هایی که بیشتر استفاده شده اند، آن نمایان می‌شود.

شرکت گرین برای ثبات کیبورد، از پد‌های لاستیکی ضد لغزش برای زیر آن استفاده کرده است.

همچنین پدال‌های تنظیم ارتفاع برای آن در نظر گرفته است. در زیر پدال‌های تنظیم ارتفاع نیز، از لاستیک ضد لغزش استفاده شده است.

‌‌کیبورد مکانیکی گیمینگ GK801-RGB گرین به مانند برادر بزرگتر خود بدنه ای تمام مشکی دارد. شکل و فونت حروف به اندازه کافی بزرگ و خواناست. حروف فارسی به صورت چاپی، به رنگ سفید قابل تمیز بر روی کلید‌ها هستند.

در پشت این کیبورد نیز دو پدال تنظیم ارتفاع به همراه پد‌های ضد لغزش حضور دارند.

نورپردازی RGB کیبورد منحصرا برای حروف انگلیسی است. کلید‌های F در بخش فوقانی کیبورد، عملکرد دوگانه دارند که با فشردن دکمه FN، به عنوان کلید‌های مولتی مدیا قادر به کنترل نرم افزار‌های پخش موسیقی و همچنین کنترل صدا خواهند بود.

لیبل کلید‌ها در هنگام خاموشی نور پس زمینه، کمابیش مشخص است. فاصله بین کلید‌ها و سایز کلید‌ها همه استاندارد هستند و اگر از کیبورد استاندارد فول سایز 104/108 کلید در گذشته استفاده کرده باشید، به سادگی به این کیبورد عادت می‌کنید.

کیفیت نورپردازی، الگو‌ها و همچنین نمای کلی نور پس زمینه کیبورد قابل قبول است. هرچند دوست داشتیم شدت نور RGB بیشتر باشد. سمت راست کیبورد، بالای بخش ماشین حساب، چراغ‌های نمایشگر وضعیت کیبورد را نشان می‌دهد. کیبورد ساختاری ارگونومیک دارد و تایپ و بازی بر روی آن، نه تنها خسته کننده نیست، بلکه دلچسب است.

نمای سوییچ‌های آبی و نور LED درون آنها را در تصویر مشاهده می‌کنید.

 شرکت گرین برای هر  دو کیبورد از کابل با اتصال USB Type C بهره گرفته است تا بدون دردسر و به راحتی بتوانید آن را قطع و وصل کنید.

کیبورد GK801 با اینکه کوچکتر است، اما حس جالبی هم برای تایپ کردن و هم برای بازی کردن دارد.

سطح کلید‌ها کاملا صاف نیست و حالتی Texture مانند دارد تا حس دوست داشتنی را به کاربر منتقل کنند.

از نظر نورپردازی، کیبورد GK801-RGB گرین، حالات و الگوهای متعددی دارد. نوع نورپردازی Addressable است و می‌توان از طریق کلید FN، و کلید‌های نشانه، شدت، سرعت و نوع نورپردازی را تغییر داد.

در صورتی که اتاق پر نور باشد، شدت نور RGB کم به نظر می‌رسد. در تصویر فوق می‌توان کم بودن شدت نور RGB را در زیر فلاش دوربین در یک اتاق پر نور مشاهده کرد.

کیبورد GK801 با اینکه کوچکتر است، اما سنگین وزنتر از برابر فول سایز خود است یک دلیل آن وجود این قاب فلزی است که ظاهر کیبورد را دلچسب تر می‌کند. کاربر می‌تواند به دلخواه از این قاب فلزی استفاده کند.

همراه کیبورد، ابزار Keycap Remover نبود، و صرفا با دست می‌توان کلید‌ها را از روی سوییچ جدا کرد. سوییچ‌های آبی ساخت Outemu را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید.

کلید‌های آبی مورد علاقه تایپیست‌ها و دوستان گیمری است که از سرو صدای زیاد کیبورد لذت می‌برند. طول عمر کلید‌های مکانیکی شرکت Outemu بیش از 50 میلیون کلیک است اما در کل انتظار طول عمر کمتری از آنها نسبت به کلید‌های ساخت شرکت Cherry  داریم.

از مهمترین خصوصیات کلید‌های آبی، امکان حس کردن عملکردشان در زیر انگشتان دست، و اعمال دستور پیش از رسیدن به انتهای کلید است. با توجه به اینکه صدای جذابی هم دارند، عموما دوستانی که تایپ می‌کنند از کار با آن بسیار لذت می‌برند. گیمر‌های عزیز هم که دست سنگینی دارند، کلید‌های آبی شرکت Outemu نیاز به فشار 60 گرمی‌برای عملکرد دارند و از این نظر توان تحمل ضربات دستهای سنگین را دارا هستند.

قالب گیری روکش کلیدها، یا به اصطلاح Keycap‌ها، استاندارد و مطلوب ارزیابی می‌شود. بخش شیری زیر روکش‌ها به پخش شدن نور LED‌ها کمک می‌کند.

در ویدیو فوق می‌توانید به صدای تایپ با کیبورد GK802-RGB و GK801-RGB گرین گوش دهید.  

بررسی کارایی و نتیجه گیری:

از نظر تجربه تایپ و کاربری، کار با هر دو کیبورد GK801 و GK802 تقریبا مشابه با نوع تجربه ما با کیبورد GK803-RGB گرین است. از نظر ساخت، این دو کیبورد از درجه کیفی بالایی برخوردار هستند و علاوه بر ساختار محکم که هر دو از آن بهره می‌برند، کیبورد GK801 از یک قاب زیبای محافظ هم بهره می‌برد.

نورپردازی این کیبورد‌ها در رنج قیمتی که قرار دارند قابل قبول است. در بخش گیمینگ، اگرچه سوییچ‌های آبی بیشتر مخصوص تایپ هستند، اما اگر دستان بزرگ و سنگینی دارید و به هنگام بازی به کیبورد ضربه‌های سنگین می‌زنید، هر دو کیبورد GK801-RGB و GK802-RGB گرین عملکردی فوق العاده دارند و برای این کار ساخته شده اند.

قابلیت ضبط حالت‌های مایکرو در این دو کیبورد حضور ندارد اما نرخ به روز رسانی 1000 هرتزی و دو فن آوری N-Key Rollover و Anti-Ghosting، در سوییچ‌های مکانیکی Outemu، و RGB، امکانات قابل توجهی است که دلخواه گیمر‌هاست.

در زمینه تایپ، سوییچ‌های آبی عموما مخصوص تایپ ارزیابی می‌شوند. کیبوردهای مکانیکی عموما سرو صدای زیادی دارند، و کیبورد‌های مکانیکی مجهز به سوییچ آبی، از سطح متوسط سرو صدای کیبورد‌های مکانیکی، یه سرو گردن صدای بالاتری تولید می‌کنند. وجود این سرو صدا به کاربر تایپیست کمک می‌کند تا کمتر مرتکب خطای تایپ شود و آستانه عملکرد کوتاه تر کلید‌ها، سرعت تایپ را بالا می‌برد. بنابراین، اگر از شنیدن صدای کیبورد به هنگام تایپ، لذت می‌برید، هر دو کیبورد GK801-RGB و GK802-RGB گرین برای شما ساخته شده است. به همان نسبتی که صدای کیبورد لذت بخش است، امکان استفاده از آن در محیط‌های آرام و ساکت، امکان پذیر نیست. بنابراین مناسب استفاده در شرکت‌ها و یا محل‌های عمومی‌نیست.

به هر شکل، این کیبوردها از محصول خوب و خوش ساخت گرین به شمار می روند که می‌توانند در بازار موفق ظاهر شوند. این دو کیبورد در بازار ایران در رنج قیمتی زیر 1.7 میلیون تومان با ضمانت 25 ماهه گرین به فروش می‌رسند. در پایان، بابت عملکرد مناسب و کیفیت خوب این دو محصول، نشان پیشنهاد شده توسط سایت سخت افزار، و به دلیل قیمت مطلوب آنها، نشان ارزش خرید را اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • قیمت مناسب
  • دارای لیبل فارسی
  • ساختار محکم آلومینیومی
  • سیستم نور پردازی مستقل
  • نرخ به روز رسانی 1000Hz
  • کابل بلند 1.8 متری اسلیو شده
  • تعداد 18 الگوی نورپردازی RGB
  • مجهز به کلید‌های مکانیکی آبی ساخت OUTEMU
معایب:
  • فاقد استراحتگاه مچ دست
  • عدم امکان Sync شدن با اکو سیستم نور پردازی سازندگان مادربرد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • هر دو کیبورد GK803-RGB و GK801-RGB گرین با ابعاد استاندارد کلاسیک کیبورد‌های مکانیکی می‌توانند بهترین گزینه برای تولید کنندگان و محتوی و گیمر‌هایی باشند که از سرو صدای زیبای کیبوردهای مکانیکی لذت می‌برند و در عین حال، تایپ زیادی با کیبورد دارند.
8.4امتیاز9عملکرد گیمینگ9.2عملکرد در تایپ8.7کیفیت قطعات8.5امکانات جانبی5امکانات نرم افزاری9طراحی9.5ارزش خرید
امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar kambiz گفت:

    ضمن تبریک بابت آواتار جدیدت و آواتارهای جدید آیندت, ممنون از بررسی خوبت.
    لطفا بگید که فرق کلیدهای ممبرین با این کلیدهای مکانیکی چیه و چهارتا کلید مکانیکی چه تاثیری در لذت گیمینگ داره؟
    من کیبوردم Cougar 500K هستش و راضیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.