بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز، از شرکت‌های قدیمی، پر طرفدار و با سابقه تولید کننده و تامین کننده پاور و قطعات جانبی کامپیوتر در ایران است. این شرکت خوش نام که همه آن را به اسم گرین GREEN می‌شناسیم، از حدود 4 سال پیش محصولات رده گیمینگ خود را با برند گریفین GRIFFIN عرضه کرد، و موفق شد جایگاه خود را در بازار کامپیوتر ایران بیش از پیش توسعه دهد. یکی از محصولات گرین که با برند گریفین در زمستان سال گذشته وارد بازار شد، کیت نصب عمودی کارت گرافیک است که مخصوص کیس‌های GRIFFIN G2 و GRIFFIN G6 گرین ساخته و عرضه می‌شود. این کیت مبتنی بر ارتباط PCIe Gen.3 x16 ساخته شده و طول آن 20 سانتیمتر است.

البته ما در لابراتوار سخت افزار کیس‌های G2 و G6 گرین را برای بررسی در اختیار نداشتیم، اما می‌دانیم هر دوی این کیس‌ها از جمله محصولات با کیفیت، زیبا، و پر فروش بازار هستند و خیلی از دوستان و مخاطبان عزیز در رابطه با خرید این کیت رایزر و نصب کارت گرافیک به شکل عمودی بر روی این کیس‌ها کنجکاو هستند. از آنجایی که قیمت این کیت کم نیست و در حال حاضر با حدود قیمت 1 میلیون تومان عرضه می‌شود، سوالی که برای خود ما مطرح بود این است که آیا استفاده از آن ممکن است باعث افت پرفورمنس کارت گرافیک شود و یا خیر. با توجه به این موضوع، از شرکت محترم گرین درخواست کردیم که این کیت رایزر را برای بررسی در اختیار ما قرار دهند، که ایشان نیز پذیرفتند. ضمن تشکر از شرکت گرین، همراه ما باشید با این بررسی.

آشنایی با محصول

اصولا نصب کارت گرافیک به شکل عمودی اغلب در کیس‌های رده بالای بازار امکان پذیر است. در برخی از کیس‌ها، با تعبیه جایگاه در جلوی اسلاتهای توسعه PCI (Expansion Slots) کیس، امکان نصب کارت گرافیک به شکل عمودی به صورت پیش فرض وجود دارد. در بعضی از کیس‌ها جایگاه اسلاتهای توسعه PCI کیس متحرک است و می‌توان کل جایگاه را برگرداند و گرافیک را عمودی نصب کرد. در بسیاری دیگر از کیس‌ها، یک کیت به صورت کامل در بخش جایگاه اسلاتهای PCIe قرار می‌گیرد و کارت گرافیک بر روی آن نصب می‌شود.

کیت‌های رایزر گریفین از همین نوع آخر است، و یک بخش فلزی دارد که در جایگاه براکت‌های توسعه PCI قرار می‌گیرد و امکان نصب گرافیک را به شکل عمودی می‌دهد. از بحث جایگاه که بگذریم، کیفیت کابل رایزر اهمیت بسیار زیادی دارد. از آنجایی که افزایش طول ارتباط بین گرافیک و مادربرد ممکن است باعث ضعف فرکانس درگاه PCI Express و یا کابل ارتباطی مورد نشت و یا نفوذ تشعشعات الکترومغناطیسی قرار گیرد، باید سراسر کابل، شکاف PCI Express و ورودی درگاه آن، کاملا با کیفیت و ضد EMI ساخته شود تا علی رغم  افزایش فاصله، کوچکترین خللی در ارتباط بین کارت گرافیک و پردازنده ایجاد نشود.

این موضوع اهمیت زیادی دارد که حتما باید از کابلی به عنوان رایزر استفاده کنید که صد در صد به کیفیت آن به اندازه کیفیت مادربرد خود اعتماد داشته باشید. از جمله خصوصیاتی که شرکت گرین در رابطه با کابل رایزر گریفین مطرح کرده است، مجهز بودن آن به پوشش محافظ الکترومغناطیس (EMI Shield) است. به لطف استفاده از پلیمر رسانا در ساخت روکش رایزر، به طور کامل از نشت و یا نفوذ تشعشعات الکترومغناطیسی در شریان انتقال اطلاعات پیشگیری شده و از این رو هیچ گونه افت کارایی و یا ناپایداری در آن وجود ندارد.

همچنین از بابت نرمی‌و مقاومت حرارتی کابل، به لطف استفاده از پلاستیک TPE، ضمن داشتن خاصیت انعطاف پذیری بالا، در سخت ترین شرایط حرارتی نیز رایزر گریفین مقاومت و دوام خوبی خواهد داشت. این رایزر با طول 20 سانتیمتر، از کارت گرافیک‌ها تا عرض 3 اسلات پشتیبانی می‌کند و با ضمانت 12 ماهه گرین، عرضه می‌شود. تجهیزات همراه این رایزر به صورت رسمی ‌منحصرا برای کیس‌های G2 و G6 گرین طراحی شده است، اما به نظر می‌رسد شاید بتوان با کمی ‌ماد کردن، آن را بر روی دیگر کیس‌ها نیز سوار کنید، صد البته، برای مهار کارت گرافیک و همچنین کیت زیر آن، باید برنامه ریزی داشته باشید. به سراغ محصول می‌رویم.

آنباکس و مشخصات فنی

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

جعبه کیت رایزر گریفین به رنگ مشکی و سبز است. این جعبه کاملا پلمپ به دست ما رسید و می‌توانید نیم دایره پلمپ‌های آن را در تصویر سمت راست مشاهده کنید. بر روی جعبه مشخصات رایزر، از جمل طول 20 سانتیمتری و پشتیبانی از استاندارد PCI Express Gen.3 x16 و همچنین سازگاری آن با کیس G6 نوشته شده است. برچسب ضمانت یک ساله گرین به همراه شماره سریال رایزر (در تصویر سریال پاک شده) بر روی جعبه چسبیده شده است. در پشت جعبه مشخصات کلی تر، همه به زبان انگلیسی آمده است. تنها بخش فارسی چاپی روی جعبه، اسم و آدرس شرکت پردیس صنعت سیاره سبز است. با توجه به این دو مورد به ضرس قاطع می‌توان گفت خوشبختانه این یک محصول تمام وارداتی است و به سفارش شرکت گرین توسط یک OEM خارجی تولید و وارد بازار ایران شده است. بنابراین خیالتان راحت باشد این رایزر به هیچ وجه ساخت ایران نیست.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

کلیه قطعات همه داخل نایلون پلاستیکی قرار دارند و کاملا حس یک محصول Premium و درست و حسابی را به کاربر منتقل می‌کند.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

قطعات درون جعبه شامل موارد زیر است:

  • کابل رایزر
  • پیچ‌های نصب
  • براکت نصب 4 اسلاته
  • پیچ گوشتی چهار سو با کیفیت
  • دفترچه راهنمای نصب به فارسی

کیفیت تمام قطعات، شامل پیچ گوشتی فوق العاده است. این پیچ گوشتی به نوعی آچار فرانسه اسمبلر‌های کامپیوتر است، طوری طراحی شده که با آن می‌توان تمام پیچ‌های کیس را باز و بسته کرد. یک تبدیل پیچ به بوش برای نصب براکت نیز درون جعبه قرار دارد که با آن می‌توانید تمام بوش‌های فلزی (زرد رنگ) زیر مادربرد را نیز سفت کنید و یا در بیاورید. تقریبا اینطوری بگویم، اگر قصد اسمبل صفر تا صد یک سیستم را داشته باشید، با همین یک پیچ گوشتی تمام کار انجام خواهد شد و نیاز به هیچ ابزار دیگری نیست.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

کابل رایزر یک تکه به رنگ مشکی طراحی شده است. کابل‌های ارتباط در 4 ردیف با فاصله قرار دارند تا حداکثر گردش هوا در بین آنها جریان داشته باشد. کیفیت PCB، و شکاف PCIe بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

پست کابل، بخش زیرین PCB اسلات PCI Express، با یک لاستیک ضخیم کاملا ایزوله و عایق شده است تا از برخورد احتمالی هرگونه وسیله فلزی به اتصالات زیر شکاف PCI Express پیشگیری شود.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

اینهم تصویری نزدیک از شکاف PCI Express Gen.3 x16 رایزر گرین. همانطور که می‌دانید در حال حاضر درگاه PCI Express نسل 3 و 4 دارد. کابل‌های رایزر نیز بر این اساس طبقه بندی می‌شوند. کابل رایزر گریفین بر اساس استاندارد PCI Express Gen.3 x16 ساخته شده است. اما می‌توانید آن را برای کارت‌های گرافیک PCIe Gen.4 نیز استفاده کنید. اگر هم مادربرد و هم کارت گرافیک شما PCIe Gen.4 باشد، بهتر است از داخل بایوس پهنای باند این درگاه را به x8 کاهش دهید. با توجه به اینکه گرافیک‌های PCIe Gen.4 (به غیر از RTX 3090) هنوز نمی‌توانند ارتباط PCIe Gen.3 x16 را اشباع کنند، بنابراین هیچ افت پرفورمنسی را از بابت استفاده از این رایزر PCIe Gen.3 نخواهید داشت. در سیستم تست لابراتوار، ما از کارت گرافیک RTX 3060 Ti که مبتنی بر PCIe Gen.4 ساخته شده است استفاده کردیم، و چون اسلات PCIe مادربرد ما نیز از نوع نسل سومی‌بود، نیازی به هیچ گونه تغییر در بایوس نداشتیم و صرفا به تست کارت گرافیک پرداختیم.

سیستم تست

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

برای نصب ما کیس G6 در اختیار نداشتیم به همین جهت با کمی ‌Modding توانستیم کیت را بر روی کیس کولر مستر سوار کنیم. البته اگر شما هم تصمیم به ماد کردن کیس خود دارید، حتما می‌بایستی از فیکس شدن کارت گرافیک و عدم برخورد آن به مادربرد اطمینان حاصل کنید. همچنین دقت کنید اصولا این براکت در کیس‌های Mid-Tower مانند کیس ما، باعث ارتفاع گرفتن کارت گرافیک می‌شود و حتما لازم است شما از واترکولر برای Clearance بیشتر فضای فوقانی استفاده کنید.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

اگر مثل ما از ایرکولر‌های برج دار روی سیستم خود دارید، ممکن است، کارت گرافیک به هنگام نصب عمودی با برج‌های خنک کننده پردازنده تداخل پیدا کند. ما البته  با پر رویی تمام از این مسائل عبور کردیم و گرافیک را نصب کردیم، اما حتما به یاد داشته باشید برای نصب راحت تر، حداقل تا یک سانتیمتر از لبه پایین رم فضای خالی برای ارتفاع گرفتن کارت گرافیک وجود داشته باشد.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

در حالت عادی، نصب براکت در کیس‌های G6 و G2، چنین حالتی خواهد داشت. نصبی راحت و بسیار تمییز. البته باید واترکولر داشته باشید که به راحتی بتوان گرافیک را عمودی در اسلات رایزر فرود آورد.

بررسی کارایی

برای تست کابل، با استفاده از چند نرم افزار بنچ مارک و پنج عنوان بازی، یک بار از سیستم (کارت گرافیک) به صورت عادی تست گرفتیم، و یک بار هم با استفاده از رایزر گریفین گرین مجدد تست‌ها را تکرار کردیم، سپس به مقایسه نتایج بدست آمده پرداختیم. (در تصاویر، در کنار امتیازی که کارت گرافیک با رایزر بدست آورده است، کلمه Riser نوشته شده است.)

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

در تست Time Spy نرم افزار 3D Mark، امتیاز گرافیک در هر دو حالت مشابه هم بود و اختلاف زیر 1 درصد ثبت شد.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

در تست پهنای باند PCI Express نرم افزار 3D Mark، مجددا نتیجه در هر دو حالت سیستم مشابه یکدیگر با اختلاف کمتر از 1 درصد ثبت شد.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

تست گرافیکی Superposition نرم افزار Unigine نیز در هر دو شکل، با اختلاف کمتر از 1 درصد نتیجه مشابهی داد.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

تست محاسباتی GPGPU نرم افزار AIDA64 نیز در هر دو حالت نتیجه ای کاملا نزدیک به هم با اختلاف کمتر از 1 درصد ثبت کرد.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

و در آخر، تست رندر V-Ray با موتور کارت گرافیک را داریم که در هر دو حالت یک نتیجه مشابه را ثبت کرد.

حال به سراغ تست عناوین بازی می‌رویم، با این توضیح که کلیه تست‌ها در ستینگ گرافیکی واحد، و در دقت FULL HD گرفته شده اند.

نصب گرافیک با رایزر گریفیننصب نرمال گرافیک روی مادربردعنوان بازی
142 FPS142 FPSFAR CRY 5

نرخ متوسط FPS بازی در عنوان Far Cry 5 در هر دو صورت یکسان ثبت شد.

نصب گرافیک با رایزر گریفیننصب نرمال گرافیک روی مادربردعنوان بازی
160.43 FPS161.33 FPSHITMAN 2

در عنوان بازی HITMAN 2، نرخ متوسط فریم بر ثانیه بازی با کمتر از 1 درصد اختلاف ثبت گردید.

نصب گرافیک با رایزر گریفیننصب نرمال گرافیک روی مادربردعنوان بازی
64.15 FPS65.81 FPSMETRO EXODUS (ULTRA)

در بازی Metro Exodus نرخ فریم خروجی بازی حدودا با اختلاف 2 درصد ثبت گردید.

نصب گرافیک با رایزر گریفیننصب نرمال گرافیک روی مادربردعنوان بازی
99.11 FPS102.07 FPSRise of Tomb Rider

در بازی Rise of Tomb Rider تست بنچ مارک رسمی‌ بازی، حدود 3 درصد اختلاف FPS داشت.

نصب گرافیک با رایزر گریفیننصب نرمال گرافیک روی مادربردعنوان بازی
111 FPS112 FPSShadow of Tomb Rider

در بنچمارک رسمی ‌بازی Shadow of Tomb Rider، نتیجه FPS، تنها با اختلاف یک فریم در هر دو حالت ثبت گردید.

نصب گرافیک با رایزر گریفیننصب نرمال گرافیک روی مادربردعنوان بازی
2128921238FINAL FANTASY XIV

بازی Final Fantasy، یک بنچ مارک رسمی ‌دارد که به سیستم مورد تست، از نظر قدرت گیمینگ امتیاز می‌دهد که در این تست، مجددا اختلاف امتیازات بدست آمده زیر 1 درصد ثبت گردید.

نتیجه گیری

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین

نصب کارت گرافیک به شکل عمودی، بیش از هر چیز، یک حرکت دکوری و به جهت زیبایی هر چه بیشتر سیستم انجام می‌شود. قرار نیست با انجام این کار تاثیر خاصی بر پرفورمنس سیستم بوجود آید و یک کابل رایزر خوب، کابلی است که تاثیر خاصی بر پرفورمنس کارت گرافیک نداشته باشد.

از همین منظر کابل رایزر گریفین گرین یک کابل کاملا حرفه ای و مناسب برای سیستم‌های کاربران حرفه ای و خوش سلیقه است. اضافه کردن این کابل به سیستم، همانطور که در تست‌ها مشاهده کردید، تاثیر خاصی بر عملکرد پردازشی کارت گرافیک ندارد. در اکثر تست‌ها وجود این کابل عملا در نتیجه کار بی تاثیر (با اختلاف زیر یک درصد) است. در بخش گیمینگ نیز، اختلاف FPS خاصی وجود ندارد و یا حداکثر نهایتا به 1 الی 3 فریم خلاصه می‌شود که می‌توان این اختلاف را در بازه خطای طبیعی بنچمارک در نظر گرفت. یعنی شما 2 بار یک بنچمارک را پشت سر هم تکرار کنید، نتیجه ممکن است در همین حد و حدود متفاوت باشد و از این رو، بین حالت نرمال نصب کارت گرافیک بر روی مادربرد و حالت نصب آن به حالت عمودی با کیت رایزر گریفین گرین هیچ اختلاف معنا داری مشاهده نشد.

اگرچه شرکت گرین کیس هدف این کابل رایزر را صرفا G6 و G2 عنوان کرده است، اما اگر میشد این کابل طوری ساخته شود که بتوان آن را بدون نیاز به مادینگ خاصی بر روی دیگر کیس‌ها نیز مورد استفاده قرار داد، خیلی بهتر می‌شد.

کیفیت کابل، PCB، متریال مورد استفاده در ساخت اسلات، شیلد محافظ، و تجهیزات همراه کاملا با کیفیت خوبی ساخته شده اند. پیچگوشتی همراه کیفیت فوق العاده خوبی دارد. از نظر قیمتی نیز، کابل رایزر گریفین گرین بهترین گزینه اقتصادی برای دوستانی است که به فکر نصب گرافیک به شکل عمودی بر روی کیس خود هستند. با توجه به این موارد نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار را به کابل رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گریفین اعطا می‌کنیم.

بررسی کیت رایزر نصب عمودی کارت گرافیک گرین
مزایا:
  • ضمانت یک ساله گرین
  • کیفیت ساخت بسیار مطلوب
  • وسایل همراه کامل – شامل پیچگوشتی برای نصب
  • تاثیر بسیار پایین در عملکرد کلی کارت گرافیک (در حد 1 درصد)
معایب:
  • محدودیت سازگاری نصب به دو کیس G6 و G2 گرین
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیت رایزر کارت گرافیک گریفین گرین، بهترین و تنها گزینه برای نصب کارت گرافیک به صورت عمودی در کیس‌های G6 و G2 گرین است.
9.2امتیاز9.3پرفورمنس9کیفیت9.8استاندارد8.5ارزش خرید

امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

33 دیدگاه

  1. Avatar امیرعلی گفت:

    سلام. آیا برای RTX 3070 هم مناسبه و باعث افت فریم و عملکرد نمیشه؟ کابل با رابط PCIe 4.0 هم هست توی بازار؟

    • Avatar امیرعلی گفت:

      مثلا کارت 3070 با مادربرد z690

    • Avatar آرمین گفت:

      کابل رابط PCIE Gen.4 تو بازار برند های دیگه هست ولی قیمت بالاست. پیشنهاد نمیکنم برای بیشتر از 3060TI که تست کردم استفاده کنین.

  2. Avatar Anti AMD گفت:

    مادر که نباشه باید با زن بابا ساخت:
    CORSAIR Premium PCIe 3.0 x16 Extension Cable

  3. Avatar مصطفی گفت:

    سلام وقت بخیر
    آقا من گرافیک rtx 2060 دارم و میخوام طبق این روش به صورت عمودی نصب کنم
    حالا یه سوال فوق فنی، بنظرتون احتمال این نیست که با پایین اومدن قدرت گرافیک افت کارایی رایزر هم بیشتر بشه؟
    مثلا با گرافیک 3060ti که باهاش تست کردین شاید آنچنان تغییر احساس نشه رو فریم بازی ها اما اگه رو 1050 یا حتی 1060 تست بشه اختلاف فریم بیشتر بشه
    اصلا به صورت کلی احتمال بروز این اتفاق وجود داره؟ البته گرافیک منم (2060) آنچنان هم ضعیف نیست
    و جسارتا اینکه حالا اگه یه موقعی این رایز اتصالی چیزی کرد و زد گرافیکو سوزوند اون موقع با گارانتیش میشه کاریش کرد؟
    و اگه از گارانتی گرافیک هم مونده باشه ببریش برا تعویض قبول میکنن یا میگن مشکل از استفاده ناصحیح بوده
    ممنون بابات پاسخگوییتون

    • Avatar آرمین گفت:

      بعید میدونم آقا مصطفی با گرافیک ضعیفتر افت کارایی بیشتر بشه. شاید تو یه بازی دو سه فریم کم بشه اما این موضوع بستگی داره اون دو سه فریم که کم میشه چقدر برات موثر بوده. مثال میزنم، تو بازیی که داری 35 فریم میگیری، خوب اگر قرار باشه 3 فریم کم بشه، این تاثیر مشهود تره، تا بازیی که مثلا 75 فریم میگیری حالا بشه 70 فریم.

      برای 2060 من مخالفتی برای استفاده از رایزر ندارم.

      در مورد اتصالی و این صحبت ها، نه، مشکلی پیش نمیاد این رایزر استاندارد هست و اگر درست ببندید، یعنی اگر بتونید روی مادربرد خودتون گرافیک رو درست ببندید روی همین هم میتونید درست ببندید. نگرانی از بابت اتصالی و سوختن نداره.

  4. Avatar محمد رحمتی گفت:

    بنظرتون evga rtx 2070تک فن سفارش بدم
    برند خوبیه
    چون تجربشو ندارم و ایرانم خیلی نایابه
    قراره یکی از دوبی برام بیاره چون

  5. Avatar محمد رحمتی گفت:

    آقا آرمین دیدم این مربوطه به گرافیک پرسیدم
    حقیقتش یه بنده خدایی از امارات داره میاد خواستیم بهش کارت گرافیک سفارش بدیم بیاره
    1.این عوارض داره گرافیک بیاره در فرودگاه مشکلی پیش میاد
    2.برند evgaچطوره چون دیدم سریrtx2070رو قیمت خوبی برای آکبندش زده بودن
    چون قبلا از برندی متفرق خریدم و ضرر کردم میپرسم

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز

      1. اگر گرافیک بیرون جعبه باشه و دستشون بگیرند، عوارض نداره. قطعه اگر 1 دونه باشه مسافر میتونه بگه برای استفاده شخصی اش هست و هزینه و مشکلی نداره.
      2. برند معتبریه.

      • Avatar محمد رحمتی گفت:

        آها خیلی ممنون
        پس الان بگم دستش بگیره حله
        فقط یه سوال دیگه
        چون نمیتونم منتظر بمونم که نسل 11 بیاد و از اون جایی که نبودن در جعبه پردازنده ریسکه بنظرتون خریدش با عوارضش ارزش داره؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          عوارض نداره، پردازنده نسل 11 که کولر نداره. فقط خودشه، خودشم بزاره جیبش بقل موبایلش. یا اگر لپتاپ داره بزاره تو کیف لپتاپش. عوارض نداره. گرافیک هم اگر توی کیف لپتاپش جا بشه، حله. یه کیف کولی بگیره هم لپتاپ و هم گرافیکو بزاره. پردازنده که اندازه یه سکه است. اونم همون توی کیف کولی بزاره.

          فقط وسایلی که حالت تجاری داشته باشن شامل عوارض میشن. نه وسایل شخصی.

          کالای تجاری معنا داره. یک دونه از یک کالا، تجاری محسوب نمیشه. اگر گیر دادن باید طرف حرف بزنه با مامور گمرک و بگه اینها وسایل خودم هستند و استفاده شخصی خودمه و استفاده تجاری نداره.

          • Avatar محمد رحمتی گفت:

            بعد من راستش مادربرد میانرده و ارزون قیمت نسل 11 اینجا ندیدم
            سوالم اینه که الان مادربردای نسل 10 از نسل 11 پشتیبانی میکنند
            و اینکه اگر نمیکنن من باز بگم بخواد بیاره با توجه به سایز مادربرد داخل جعبه باشه مشکلی پیش میاد
            و یه چیز دیگه اینکه درسته میگن قطعات کامپیوتری نباید برن زیر xrayفرودگاه؟

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            به نظر من اصلا مادربرد نیار، حتما مادربرد رو از داخل تهیه کن که گارانتی رسمی داشته باشه. تمامی مادربرد های Z490 از نسل 11 پیشتیبانی میکنند. همچنین ما در ایران مادربرد های B560 هم داریم مثل ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI که تنوعشون داره بیشتر میشه.

            اگر قرار بر این بود X-Ray به قطعات کامپیوتر آسیب بزنه که تمام لپتاپ ها تو مسافرت های هوایی داغون شده بودند. خیر هیچ آسیبی نمیرسه.

  6. Avatar Pooriya. Rc گفت:

    کارت گرافیک جدید😂

  7. Avatar باقری گفت:

    سلام آقای ابیشی
    ممکنه یه مقاله در رابطه با مشاوره خرید لپتاپ هم بنویسید.
    ممنون

  8. Avatar پیمان گفت:

    ممنون اقای ابیشی برای بررسی کامل و جامع
    به شخصه ریسک نمیکنم کارت گرافیک 50 میلیونی و به این کیت وصل کنم یه نواسانه کوچیک کارت و به چخ میده ترجیحا کولر مستر یا ایسوس که اونا هم نمیصرفه
    الفرار

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا پیمان عزیز،

      والا ما وصل کردیم و تست سنگین گرفتیم و مشکلی نبود.

      اگر محصول متفرقه بود و یا ایرانی بود بله، حق با شماست. اما این رایزر خوبیه.

      • Avatar یباّ گفت:

        کیس گرین Z5 داریم وقتی پیچ کارت گرافیک رو می بندم از حالت عادی یه چندین میلی متر خارج میشه و تصویر نمیده :)))))
        اول فکر کردم کارت گرافیک مشکل داره بعد بررسی هایی فهمیدم که همون مشکل از ابعاد کیس بوده که دقیق ساخته نشده. در نهایت یه تکیه گاه کارت گرافیک خریدم و کارت گرافیک رو بدون پیچ بستم

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          کلا بستن کارت گرافیک در همه ی کیس ها یک چالشه. ولی اگر بیس داستان (مادربرد) درست Align بشه، احتمال بروز ناهماهنگی در بستن گرافیک به حداقل میرسه. یه حرفه ای اگر اسمبل کنه مشکلاتی از این دست وجود نخواهد داشت.

          • Avatar یبا گفت:

            ممنون بابت اطلاعاتتون حقیقتا کیس رو من نبسته بودم از جایی که خریدیم یک حرفه کیس رو کابل منجمت عالی ای هم داشتن و پلمپ بود کیس. یه بار هم برده بودیم پیششون که با دوتا بست پلاستیکی کارت گرافیک رو آورده بودن بالا ولی خب پیچ رو هم بسته بودن و هم همین مشکل شده بود. شاید هم همونطور که اشاره کردید بیس داستان از اول اشتباه سوار شده بود, که من چک نکردم ولی بعید میدونم توی بستن مادربرد سوتی داده باشن جای پیچ های کارت گرافیک بد تعیبه شده بود, روی اسلات های دیگه هم امتحان کردم همین بود

            یه کیس دیگه هم دارم گرین oraman مشکلی نداشته :))))
            به هر حال تجربه شخصی من بود واقعا هم مشکل شد

      • Avatar Nvidia گفت:

        مگه این ایرانی نیست؟بعد مگه ما رایزر ایرانی غیر گرین داریم؟
        یجوری میگید ایرانی انگار تمام محصولات الکترونیکی بازار ایرانی هستن و مثل جنس چینی کیفیت ندارن.

  9. Avatar مهیار گفت:

    منم با رایزر ۱۶ایکس گرافیک ۹۸۰م وصله به مادربورد .این رایزر ارزون تره من خریدمش ۶۵ تومن الان حدود ۳۰۰ تومنه ولی فرقی با نصب با اسلات نداشت ‌. فقط بديش اینه که دست بخوره به کابل تصویر میره و آوردنش مصیبته

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      استفاده از رایزر های متفرقه میتونه به سیستم صدمه دائمی برسونه و باعث آسیب دائمی به تمام قطعات بشه.

  10. Avatar Alirezatha گفت:

    نصب رایزر برای گرافیک های نسل 4 اشتباهه
    در حال حاضر شاید مزیتی نداشته باشه
    ولی 1. افزایش دما ( هر چند اندک) 2. کاهش پرفورمنس ( هر چند اندک) و مورد سوم از دست دادن قابلیت های نسل 4 مثل rtx io بنظرم استفاده از رایزر رو غیر منطقی میکنه
    سه نقطه منفی در کنار یک نقطه مثبت که اون هم ظاهر سیستم هست بنظرم اصلا ارزش هزینه کردن رو نداره

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      علیرضا جان مرسی از نظرت. البته همانطور که در بررسی مشاهده می کنی، هیچ افت پرفورمنسی مشاهده نشد، در مورد افزایش دما، اگر فن در فرانت پنل کیس وجود داشته باشه به پشت گرافیک باد بزنه مشکلی نخواهد بود.

    • Avatar محسن گفت:

      ببخشید. برام سوال شد که به جای این کار پر دردسر، چرا مثل ماینرها از رایزرpci 1x به pci16x استفاده نمیکنید؟

  11. Avatar mehrdad گفت:

    چه عجب بعد 5 سال یادشون افتادXD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.