بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

مقدمه: امروز با بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB در خدمت شما دوستان عزیز هستیم، اما در ابتدا اجازه دهید کمی به تاریخچه تولید این کیس بپردازیم. شرکت ایسوس از حدود شش سال پیش تصمیم گرفت در زمینه تولید لوازم جانبی کامپیوتر فعالیت جدی داشته باشد و با شرکت‌های با تجربه همکاری کند تا محصولات برند خود را، چه به صورت تولید مشترک، و چه به صورت سفارش از OEM، به بازار عرضه کند.

در زمینه تولید کیس، شرکت ایسوس با شرکت‌های بزرگی مانند Cooler Master و In Win همکاری داشته است. برای مثال کیس‌های سری تاف، مانند کیس پر فروش TUF Gaming GT501 حاصل همکاری ایسوس با کولر مستر و کیس ROG Strix Helios حاصل همکاری این شرکت با این-وین است.

کیس ROG Strix Helios، چهار سال پیش، در بهار سال 1398 به طور رسمی‌ معرفی و در همان سال وارد بازار‌های جهانی شد. طراحی این کیس Full Tower در ابتدا با همکاری مهندسین این-وین پیش رفت اما از مقطعی به بعد این همکاری در طراحی متوقف و کیس هلیوس توسط مهندسین طراح ایسوس تکمیل و ساخته شد.

شرکت In Win، متخصص ساختن کیس‌های گران قیمت و خاص با طراحی خاص، برای مخاطب خاص است. اما هدف ایسوس بیشتر تولید محصولات عامه پسند با طراحی عامه پسند است.

تصاویر فوق از نمونه مهندسی اولیه کیس هلیوس است که توسط In-Win طراحی شده بود. با مقایسه این تصاویر از نمونه اولیه با محصول نهایی متوان تفاوت های عمده ای را در بخش های داخلی و خارجی کیس مشاهده کرد.

در اغلب کیس‌های رده بالای شرکت این-وین استفاده از عنصر فلز به شکل آلومینیوم برس خورده، و عنصر شیشه به طور مبالغه آمیزی به چشم می‌آیند. شرکت این-وین علاقه ای به پلاستیک ندارد و می‌توان فلز و شیشه را نماد کیس‌های این شرکت نامید. به همین خاطر کیس‌های این-وین فوق العاده سنگین، فوق العاده گران، و خریدار آن، حس خرید یک تکه صندوق متشکل از آلومینیوم و شیشه را دارد.

با این شکل از طراحی خاص، هر کاربری به کیس‌های این-وین علاقمند نمی‌شود و به نظر می‌رسد ایسوس هم در مقطعی به این موضوع واقف شده و طراحی هلیوس را از یک جایی به بعد خودش بر عهده گرفت است تا شکلی عامه پسندتر به ظاهر و امکانات آن بدهد.

از این رو، کیس هلیوس برخی خصوصیات را از محصولات این-وین به ارث برده است، و برخی دیگر را از محصولات ایسوس. این دوگانگی و تفاوت دیدگاه دو تیم طراح در بخش‌هایی از کیس هلیوس نمایان است که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد. بنابراین با کیس یک دستی روبه رو نیستیم و اینکه این موضوع یک نقطه مثبت باشد یا منفی، مسئله ای است که در این بررسی به آن می‌پردازیم.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

نام هلیوس ریشه یونانی دارد، و به معنای الهه خورشید است که روزها سوار بر ارابه خود سراسر آسمان را طی می‌کند. به نظر می‌رسد شرکت ایسوس نام هلیوس را بر اساس ارابه‌ای که این الهه با آن در آسمان حرکت می‌کند، بر روی این کیس نهاده است. کیس هلیوس در سه نسخه کلاسیک Black، White Edition، و EVA Edition تولید می‌شود که بررسی امروز ما، مدل سفید White Edition این کیس است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

کیس ROG Strix Helios GX601 سفید ایسوس به قیمت 380 دلار در بازار‌های جهانی، و در ایران به قیمت حدود 14.5 میلیون تومان با گارانتی 2 ساله الماس رایان ایرانیان به فروش می‌رسد. در مورد کیس هلیوس حرفهای بسیاری داریم که با شما درمیان بگذاریم، بنابراین بدون معطلی با هم به سراغ بررسی این عضو زیبا و سنگین وزن جمهوری گیمر‌های ایسوس می‌رویم.

مشخصات فیزیکی و امکانات:

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

کیس هلیوس در ابتدا تحت اسم GX601 معرفی شد اما بعدها این نام حذف و ایسوس فقط از عنوان هلیوس برای آن در سایت رسمی ‌استفاده کرد. به همین خاطر ما هم صرفا از نام هلیوس استفاده می‌کنیم. هلیوس یک کیس بزرگ 18 کیلویی سایز فول تاور است که مجهز به سه پنل شیشه حرارت دیده در بقلها و فرانت پنل است. مشخصات آن را به طور خلاصه در جدول فوق مشاهده می‌نمایید.

از نظر ابعادی، این کیس حدود 60 سانتیمتر ارتفاع دارد. عمق آن 25، و طول آن برابر 56.5 سانتیمتر است. برای چنین کیسی حتما باید میز مناسبی داشته باشید تا عظمت آن، خوش جلوه کند. از نظر فنی، حداکثر ارتفاع پشتیبانی شده برای ایرکولر‌ها 19 سانتیمتر است که شامل کلیه ایرکولر‌های تولید شده تا به امروز می‌شود.

حداکثر طول پشتیبانی شده کارت گرافیک نیز 45 سانتیمتر است. هم اکنون کارت گرافیک RTX 4090 ROG Strix طول 36 سانتیمتری دارد، و بسیاری از کاربرانی که این کارت را تهیه کردند، از کیس هلیوس برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

نکته قابل تامل در مورد کارت RTX 4090 استریکس ایسوس این است که این کارت نیاز به عمق زیادی دارد تا هم بتوان کابل 16 پین جدید را بدون خم شدن زیاد به کارت متصل کرد و هم گرمای کارت موقع تخلیه فضای کافی تا پنل برای عبور داشته باشد.

در هر دوی این موارد، کیس هلیوس کاملا مناسب و اندازه است. از بابت سایز مورد پشتیبانی پاور نیز، هلیوس می‌تواند از پاور‌هایی با طول 22 سانتیمتر پشتیبانی کند.

ایسوس هلیوس را در خانواده ROG Strix قرار داده است و هم اکنون پس از مدل ROG Hyperion GR701، به عنوان دومین مدل رده بالای کیس های این شرکت به حساب می‌آید و با توجه به اینکه 3 سال پس از معرفی، همچنان تولید و عرضه می‌شود، بررسی آن خالی از لطف نیست.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

دو ستون فلزی نقره فام اولین چیزی است که از هلیوس به چشم می‌آیند و آن را فوق العاده ایستاده و استوار به نمایش می‌گذارند. این چهارچوب تقویت شده آلومینیومی‌ برس خورده، به سان یک دژ محکم به کیس استحکام بخشیده است. شیشه فرانت پنل کیس نیز درون این چهارچوب فلزی قرار دارد که با نقش و نگاری جذاب و آرم ROG در بالای آن، جلوه خاصی را به هلیوس داده است.

شیشه فرانت پنل ثابت است اما اگر دوست داشته باشید، می‌توانید شیشه دیگری را با همین سایز و ضخامت به سفارش خود، با نقش و نگار دیگری طراحی و سفارش دهید و آن را جایگزین این شیشه نمایید. چراغ‌های LED فرانت پنل، درون ستون‌های چپ و راست فرانت پنل به کار گرفته شده اند، تا نقش و نگار روی شیشه نور افشانی شود.

پنل‌های کناری چپ و راست این کیس نیز از نوع شیشه حرارت دیده است، و کمی ‌دودی است. البته دودی بودن شیشه‌ها به اندازه است و آنچنان نمای داخل را تاریک نمی‌کند.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

جذابیت بصری کیس از نمای بالا نیز قابل توجه است. سقفی که دو طرف آن، با یک نرده سراسر آلومینیومی ‌پوشیده شده و یک کمربند چسبی آن را محکم کرده است.

پنل جلو با درگاه‌های متنوع بر روی سقف قرار دارد. رنگ قرمز درون پورت‌های USB با نوشته قرمز رنگ روی کمربند ست شده است.

ایسوس از یک کمربند چسبی سراسری با آرم و نوشته‌های Republic of Gamers استفاده کرده است تا کاربر بتواند این کیس 18 کیلویی را راحت تر جابه جا کند.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

این کمربند‌ها تا 50 کیلوگرم تحمل حمل وزن را دارند، بنابراین با خیال راحت می‌توانید کیس خود را به همراه قطعات داخل آن، به لطف وجود این کمربندهای قدرت، به راحتی بلند کرده و حمل نمایید.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

این نوع بست‌های چسبی کمربندی به اسم Velcro ولکرو معروف هستند و دوام خوبی دارند.

اما به دلیل تجمع گرد و غبار به مرور بر روی آنها، اگر زیاد کیس خود را جابه جا نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم پس از گذاشتن کیس بر روی میز، آنها را باز کنید و در جایی محفوظ از گرد و خاک نگهداری کنید.

در زیر این کمربند چسبی یک پنل سراسری مشکی سقف کیس را تشکیل می‌دهد. این پنل فیلتر ضد گرد و غبار است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

خارج کردن این پنل به صورت کشویی است، و از پشت کیس امکان پذیر است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

جنس ساختار پنل سقف از پلاستیک سخت مشکی رنگ است، که در بالای آن یک رویه فلزی مش Mesh دارد و در زیر این رویه فیلتر سلولزی ضد گرد و غبار نصب شده است. از نظر شستشو به راحتی می‌توان پنل را جدا کرد و زیر آب گرفت و یا آن را با آب و صابون شست.

نکته قابل تامل در ارتباط با این پنل سقفی، ضخامت بیش از اندازه آن است. در صورتی که رادیاتور بر روی سقف نصب می کنید، حتما پنل روی سقف را کامل جدا کنید. چراکه این پنل در برابر خروج هوای رادیاتور از سقف بیش از اندازه مقاومت می کند و باعث داغتر کار کردن رادیاتور می شود.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

فرانت پنل کیس به اندازه است، نه زیاد شلوغ و نه خلوت. تعداد چهار عدد USB 3.0 نوع A که اخیرا نام آن به USB 5Gbps تغییر یافته است. در کنار یک درگاه USB 10Gbps نوع C، جک‌های 3.5 میلیمتری میکروفون و هدفون، یک دکمه برای پاور، یک دکمه مینیاتوری برای ریست، یک دکمه برای کنترل سرعت فن که می‌تواند فنها را بر روی دو حالت Low و High تنظیم کند، و یک دکمه هم برای کنترل نورپردازی کیس که، سه حالت دارد، یک حالت الگوی رقص نور را تغییر می‌دهد، یک حالت رنگ نورپردازی و حالت سوم، مدیریت نورپردازی را بر عهده مادربرد می‌گذارد.

از تنوع و تعدد پورت‌ها و امکانات فرانت پنل کیس رضایت کامل را داریم.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

در پشت شیشه فرانت پنل، یک فیلتر ضد گرد و غبار کشویی سراسری قرار دارد، که کاربر به راحتی می‌تواند آن را از بالا به بیرون کشیده و در مواقع لزوم به تمیز کاری آن بپردازد.

بخش بالا و پایین شیشه حکم ورودی هوای جلوی کیس را دارد، انتظار می‌رود به مرور پشت شیشه نیز دچار تجمّع گرد و غبار گردد. با توجه به ثابت بودن شیشه، کاربر باید از داخل کیس، جایگاه فنهای جلو را باز کند تا برای تمیز کردن پشت شیشه اقدام کند. ای کاش ایسوس، امکان خارج کردن این شیشه را هم، بدون نیاز به باز کردن کل فرانت پنل، فراهم می‌کرد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

تعداد اسلات‌های PCIe افقی کیس 8 عدد است و یک در میان این براکتها سفید و مشکی است! واقعا دلیل استفاده از براکت مشکی در این کیس سفید برای ما مشخص نیست.

تعداد 2 عدد اسلات PCIe نیز به صورت عمودی در جلوی 8 براکت افقی تعبیه شده، تا در صورت لزوم بتوانید کارت گرافیک خود را، به شکل عمودی در کیس نصب کنید. البته برای اینکار می‌بایستی رایزر و کیت جداگانه ای تهیه کنید.

بخش پاور یک پنل جدا شونده دارد، که می‌توان به راحتی با نصب آن به پشت پاور، آن را به صورت کشویی داخل جایگاه خود فقط با 2 پیچ نصب کرد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

از بابت کیفیت رنگ کاری کیس، از تمام قسمت‌ها رضایت داشتیم اما بخشی از پشت جایگاه عمودی نصب کارت گرافیک، به طور مشخص رنگ کاری کافی نداشت، که واقعیت موضوع، برای ما تعجب برانگیز بود.

به شخصه چند کیس دیگر از این مدل را دیده بودم و هیچ کدام بی دقتی در رنگ کاری نداشتند. این موضوع را به حساب شانس و تصادف می‌گذاریم که استثناعا این بخش از کیس فقط در این یک مورد به اندازه کافی رنگ کاری نشده است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

در زیر کیس، مجددا یک فیلتر ضد گرد و غبار سراسری کشویی قرار دارد، که می‌توان آن را از جلوی کیس خارج کرد. این فیلتر نیز دریچه‌های سلولزی دارد تا از ورود گرد و غبار به درون کیس جلوگیری کند.

از نظر شکل و ابعاد، این فیلتر سراسری کشویی زیر کیس با فیلتر سراسری کشویی فرانت پنل یکی است و می‌توان آنها را جابه جا نصب کرد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

با برداشت فیلتر زیر کیس، نمایی از جایگاه پاور و همچنین کابین ‌هارد دیسک مشخص می‌شود.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

سازه فلزی حاشیه کیس به صورت پایه در زیر آن قرار دارد. ارتفاع این پایه از سطح، حدود 3 سانتیمتر است بنابراین به اندازه کافی از زمین فاصله دارد تا عبور هوا را تضمین کند. 4 لاستیک ضد لغزش نیز در زیر این پایه‌های فلزی قرار گرفته است تا از سرخوردن کیس جلوگیری کند.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

هر کدام از پنل‌های شیشه ای دو طرف کیس، با فشردن دکمه ایکه در پشت کیس تعبیه شده باز می‌شوند. شیشه‌ها پس از باز شدن با فاصله کمی ‌از بدنه به حالت هنگ باقی می‌مانند تا کاربر آنها را از سمت بالا بلند کند.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

از پنل سمت راست شروع می‌کنیم. پس از باز کردن شیشه، با یک در محافظ از جنس پلکسی شفاف اما دودی مواجه می‌شویم که برای پوشش کابل کشی و اسلات‌های اس اس دی در نظر گرفته شده است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

در محافظ با دو پیچ به کف کیس بسته شده که با بازکردن آن، به شکل در کابینت در لولای خود باز می‌شود تا دسترسی به مدیریت کابل کشی و بخش اس اس دی‌ها فراهم شود.

از نظر زیبایی نقش این درب دودی برای پوشاندن و تاریک کردن مدیریت کابل کشی تحسین بر انگیز است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

اما به هنگام اسمبل سیستم، واقعا می‌تواند مزاحم شما باشد، به همین منظور به راحتی می‌توان آن را بالا کشید و از لولای خود خارج کرد و کناری گذاشت. تا بعد از اسمبل و مدیریت کابل کشی مجدد آن را به کف سینی متصل کرد.

جنس این کاور به اندازه کافی ضخیم است و بعید به نظر می‌رسد با توجه به جایگاهی که دارد، دچار گرد و غبار شود. اما در صورت لزوم، برای تمیز کردن آن دقت کنید فقط با آب و صابون بشویید و دستمالی روی آن نکشید چرا که مستعد خط و خش است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

نمای کلی جایگاه‌ها در پنل سمت راست را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید. یک کیت الکترونیکی در بخش فوقانی به جهت کنترل فنها نصب شده  است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

بر روی کیس 4 فن نصب شده، و همه به این کیت متصل هستند. به این فن کنترلر، تعداد 2 فن دیگر نیز می‌توان متصل کرد.  

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

در این بخش از کیس تعداد 4 براکت مخصوص نصب اس اس دی‌های 2.5 اینچی را می‌توانید مشاهده کنید. البته می‌توان 2 براکت را جابه جا کرد و به سمت راست تصویر، در پشت سینی مادربرد نیز نصب کرد. (فلش‌های بنفش)

از  منظر مدیریت کابل کشی باید حتما توجه داشت در پنل سمت راست 2 عمق متفاوت وجود دارد، یکی بخش جایگاه عبور کابل‌ها و اتصال اس اس دی‌های 2.5 اینچی است که عمیق تر است، و دیگری بخش سینی پشت مادربرد که عمق کمتری دارد. (فلش‌های قرمز)

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

عمق بخش براکت‌ها حدود 3.5 سانتیمتر و عمق بخش پشت مادربرد، حدود 2.5 سانتیمتر است. هر دوی این عمق‌ها برای مدیریت کابل کشی تمیز و گسترده، کاملا مناسب است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

 سراغ پنل اصلی، و جایگاه نصب قطعات می‌رویم، نمایی که به سمت کاربر قرار می‌گیرد. کیس هلیوس دارای محافظ پاور است، که پنجره دارد. همچنین هولدر کارت گرافیک، که همزمان پوششی است فلزی برای پوشاندن بخش ورودی کابلها از پشت کیس به جلو.

نمای داخلی کیس، به غیر از رنگ فنها و پوشش سقف، کاملا سفید است. ناگفته نماند میله‌های هولدر کارت گرافیک تنها عنصر نقره ای حاضر در بخش درونی است.

یک برچسب بزرگ با هشدار “با دقت حمل شود” بر روی پنل شیشه ای حرارت دیده نصب شده است.

فن مشکی رنگ عقب کیس، کمی ‌تو ذوق می‌زند. واقعا ای کاش، ایسوس فنهای کیس راهم سفید می‌کرد. اختلاف قیمت رنگ سفید هلیوس با رنگ مشکی آن کم نیست و داشتن فنهای سفید برای کاربری که کیس سفید می‌خرد، حداقل کاری است که تولید کننده کیس می‌بایستی انجام دهد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

الحق و الانصاف، کیس هلیوس وسیع و جا دار ساخته شده است، هر مدل مادربردی را می‌توان به راحتی درون این کیس جا داد. شما در بخش فرانت پنل، هم امکان نصب رادیاتور در پشت براکت و هم امکان نصب در جلوی آن را دارید. یا حتی می‌توانید به راحتی از رادیاتور‌های ضخیم تر و یا حالت Push Pull برای فنها استفاده کنید. این بخش از رادیاتور‌های 42 سانتیمتری هم پشتیبانی می‌کند.

در بخش میانی کیس، هولدر کارت گرافیک در نقش پوشش دهنده کابل‌ها نیز ایفای نقش می‌کند. قابلیت حرکت به چپ و راست دارد و همزمان می‌تواند از نصب یک درایو 2.5 اینچی بر روی خود پشتیبانی کند.

در عقب کیس، یک فن 14 سانتیمتری مشکی، حسابی توی ذوق میزند. همچنین تعداد 4 براکت‌های PCIe نیز مشکی است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

پوشش محافظ پاور دو تکه است، و هر تکه به صورت مستقل قابلیت جدا سازی دارد.

بر روی کاور سمت راست، امکان نصب مخزن واتر کولر، و بر روی کاور سمت چپ، امکان نصب کیت رایزر برای نصب عمودی کارت گرافیک وجود دارد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

کاور سمت چپ، پنجره ای مجهز به پنلی شفاف از جنس پلکسی دارد. با توجه به اینکه کل پنل سمت چپ، شیشه ای است، مشخص نیست چرا یک پلکسی پارتیشن پاور را باید جدا کند. بخصوص آنکه اگر گرد و خاک پشت آن جمع شود، تمیز کردن آن نیاز به بیرون کشیدن پاور دارد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

بر روی کاور سمت راست نیست، نوشتاری زیبا با فونت‌های متنوع به زبان‌های مختلف جمله Join the Republic ایسوس نوشته شده است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

عمق فوقانی کیس، و سقف آن در تصویر فوق مشخص است. فاصله ای حدود 6 سانتیمتر از سقف تا لبه مادربرد، امکان نصب انواع کولینگ را بر روی سقف میسر کرده است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

این هم نمایی از سقف کیس است که امکان پذیرایی از انواع واتر کولر تا طول 36 سانتیمتر را داراست.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

فنهای فرانت پنل درون یک فریم فلزی سفید قرار دارند. برای جداسازی این بخش فلزی، باید این دو پیچ را ابتدا باز کرده سپس کل فریم را به سمت بالا بلند کرد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

فن‌های پیش فرض نصب شده در کیس، با برند ROG پارت نامبر A1425L125 است. این فنها سرعتی 900 تا 1400 دور در دقیقه دارند و حداکثر نویز آنها 25dBA است. فنهای پیش فرض از کیفیت ساخت خوبی برخوردار هستند.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

در حاشیه فریم فنها، زائده‌هایی برای مدیریت کابل کشی در نظر گرفته شده است تا کابل فن‌ها از دید پنهان بماند.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

با برداشتن کاور سمت راست پاور، به کابین درایو‌های 3.5 اینچی میرسیم. محفظه ای که مخصوص نصب‌هارد دیسک است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

کابین‌هارد دیسک به راحتی قابل جدا شدن از شاسی است. دو کشوی پلاستیکی نیز درون آن قرار دارد تا امکان نصب دو عدد‌هارد 3.5 اینچی را بدون نیاز به بستن پیچ میسر کنند. ناگفته نماند شما می‌توانید 2‌هارد و یا اس اس دی 2.5 اینچی را به کف این کشو‌ها پیچ کنید.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

هولدر کارت گرافیک، که به نوعی جایگاه نصب یک درایو 2.5 اینچی دیگر است، از طرف پشت سینی کیس پیچ شده و قابل جداسازی است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید یک دسته اضافی هولدر را باز کنید و یا به جای میله اول بر روی میله دوم آن را نصب کنید. اختیار با شماست. تنها نکته انتقادی در مورد این قطعه، کمی‌ دشواری کار با آن، همچنین دقت کم دسته‌های نگه دارنده است و تنظیم کردن آن برای هر کارت گرافیک، کمی‌ نیاز به بازی دارد.

بررسی و اسمبل:

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

به صورت پیش فرض، ایسوس 4 جایگاه برای SSD‌های 2.5 اینچی در پنل راست (پشت سینی مادربرد) در نظر گرفته است. منتها از آنجایی که این جایگاه‌ها ماژولار طراحی شده اند، ما تصمیم گرفتیم آنها را در سمت دیگر، کنار مادربرد نصب کنیم. این کار البته چندان ساده نبود، چراکه به ناچار، اتصالات اس اس دی، شامل کابل‌های دیتا ساتا و همچنین کابل‌های برق ساتا می‌بایستی به صورت فشرده در کف سینی جای گیرند تا بتوان فریم فنهای فرانت پنل را نصب کرد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

همچنین مجبور شدیم از پیچ‌های بلندتری برای نصب اس اس دی‌ها استفاده کنیم، تا فضای کافی برای اتصال کابل‌ها در جلوی آنها فراهم شود. البته برای آنکه اس اس دی‌ها در جای خود لق نزنند، از یک Spacer پلاستیکی بین اس اس دی و براکت نصب، بهره بردیم تا این حافظه‌ها به صورت صاف و محکم در جای خود قرار گیرند.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

از آنجایی که هارد دیسک برای نصب نداشتیم، کابین‌ هارد را جدا می‌کنیم تا فضای بیشتری برای مدیریت کابل کشی پاور فراهم شود.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

پوشش محافظ بخش پاور یک پنجره دارد، که ایسوس آن را به پنلی از جنس پلکسی گلس مجهز کرده است. از آنجایی که کل کیس مجهز به پنل شیشه حرارت دیده است، واقعا هیچ نیازی به این پلکسی گلس درون کیس نیست و قطعا در درازمدت – هم گرد و خاک می‌گیرد، و هم اینکه با هر بار تمیز کردن کیس آثار خط و خش بر آن پدیدار می‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم آن را – که با چسب به بدنه چسبانده شده بود – با کمک یک پیچ گوشتی ریز، به آرامی‌ جدا کنیم.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

پس از جدا سازی کامل پوشش محافظ پاور، به راحتی می‌توان مدیریت کابل کشی را به صورت مستقیم به سمت پاور و مادربرد انجام داد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

کابل‌های فرانت پنل کیس، شامل کابل اتصال سه پین نورپردازی، دو کابل اتصال USB 5Gbps و یک کابل USB 10Gbps نوع C به همراه کابل‌های فرانت پنل، شامل کابل ریست، پاور، و همچنین LED پاور می‌شود.

یک کابل برق ساتا نیز برای تامین نیروی نورپردازی و گردش فنهای کیس در نظر گرفته شده است که می بایستی مستقیما به پاور متصل کرد.

ایسوس هیچ نوع LED در فرانت پنل برای نمایش فعالیت درایو ذخیره سازی در نظر نگرفته است، که البته جای نگرانی نیست، می‌توان کابل نشانگر LED پاور را به جای اتصال به هدر پاور مادربرد، به HDD Activity مادربرد متصل کرد تا LED روی دکمه پاور کیس به عنوان نشانگر فعالیت حافظه ذخیره سازی شما عمل کند.

از دو کابل USB 5Gbps فرانت پنل، یکی از آنها زاویه 90 درجه دارد که در صورت وجود هدر این اتصال در لبه پایین مادربرد، در عین زیبایی، جای بسیار کمتری را برای مدیریت کابل کشی اشغال می‌کند.

بستن مادربرد بر روی سینی نیز به راحتی و بدون دردسر انجام شد. این کیس از مادربرد‌های E-ATX هم پشتیبانی میکند اما، به نظر میرسد هر چه عرض مادربرد بیشتر شود، سختی مدیریت کابل کشی از حاشیه سینی بیشتر خواهد شد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

ما از واترکولر برای اسمبل استفاده نکردیم، اگرچه سیستم گردش هوای کیس هلیوس برای استفاده از هر دو مدل کولینگ (واترکولر و ایرکولر) کاملا بهینه است.

برای مثال در بخش فوقانی مادربرد، فضای بسیار مناسبی برای بستن واترکولر‌ها در سقف، شامل مدلهای All in One به صورت Push-Pull و یا حتی رادیاتور‌های مدار باز Custom Loop وجود دارد.

در زمینه ایرکولر نیز هیچ محدودیت ارتفاعی برای استفاده وجود ندارد و به راحتی می‌توان حتی Noctua D15 و یا Corsair A500 را نیز استفاده کرد.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

پس از نصب کارت گرافیک و مدیریت کابل کشی – البته مدیریت کابل کشی با عجله – نتیجه کار کاملا راضی کننده است. از نظر کابل کشی به دلیل اینکه این ست آپ یک Build موقت برای بررسی این کیس است، تلاش زیادی برای مدیریت تمیز تر کابل‌ها انجام ندادیم. اما خوشبختانه بخش اعظم مدیریت کابل کشی به لطف پوشش پلکسی مشکی رنگ از دید پنهان می‌ماند. می‌توانید با این کیس به هر طریقی کابل کشی کنید و سر آخر خیالتان راحت باشد که کابلها از دید پنهان است.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

در سقف، اگر از رادیاتور استفاده می‌کردیم، می‌توانستیم کابل‌های مشکی فن پشتی و برق پردازنده را از دید پنهان نگه داریم. اما انتخاب ایرکولر باعث شد، کمی ‌بخش فوقانی خالی تر از معمول و عبور کابل‌ها به چشم آید.

خوشبختانه تعویض فن مشکی پشتی ایسوس، با فن لیان لی سفید، زیبایی کیس و اسمبل را دو چندان کرد.

واقعا از ایسوس انتظار داشتیم وقتی نسخه سفید برای کیس هلیوس تولید کرد، حداقل فن پشتی را نیز سفید میگذاشت!

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

در نیمه پایین، بخش مدیریت کابل کشی حاشیه پایین مادربرد، به خوبی انجام شده است، اکثر کابل‌ها از دید پنهان است و پاور نیز، در جایگاه خود به طور مطلوبی قرار دارد. کاور دو تکه پاور، بخش پایین کیس را زیبا کرده است.

یکی از بخش هایی که تکلیف کیس کمی با خودش مشخص نیست هولدر گرافیک است. این هولدر با دو میله آهنی در نقش ستون نگه دارنده دو پایه، از Sag کردن و آویزان شدن کارت‌های گرافیک بزرگ پیشگیری می‌کند. این هولدر کمی‌ بیش از اندازه ظریف است و به نظر می آید طراحی ایسوس باشد تا نظر این-وین. مثلا اگر یک بار آن را تنظیم کردید، با باز کردن کارت گرافیک و جا زدن مجدد آن ممکن است نیاز باشد مجدد جایگاه آن را تنظیم کنید.

از این نظر، شاید مکانیزم چفت شدن این هولدر و استفاده از میله آهنی برای نگه داشتن یک پایه پلاستیکی، ایده خیلی جالبی نبوده باشد (پلاستیک روی آهن سر می‌خورد).

اما به هر جهت، این هولدر، در عین اینکه وظیفه نگهداری از گرافیک را بر عهده دارد، همزمان پوشاننده کابل‌هایی است که از کنار مادربرد عبور می‌کند و نقش چند وجهی مهمی‌ در اسمبل ایفا می‌کند.

نتیجه گیری:

سال 2019 زمانی که اولین نسخه هلیوس تمام مشکی وارد بازار شد، هنوز ایسوس مادربردی به رنگ سفید نداشت. اساس تولید هلیوس نسخه اول هم بر پایه سازگاری با مادربرد مشکی Formula چیپ Z390 بود. اما پس از آن، به مرور در نسل‌های بعدی مادربرد و قطعات سفید کم کم تولید و وارد بازار شدند و ایسوس نسخه سفید هلیوس را برای سازگاری با تم سفید تولید کرد.

این کیس به نسبت قدیمی، همچنان در حال حاضر تولید می شود و اسمبل در آن، با قطعات سفید قطعا زیبا تر خواهد بود. هرچند پیدا کردن قطعات سفید مثل SSD و یا مادربردی که PCB آنهم سفید باشد دشوار است. همین چند هفته پیش ایسوس برای اولین بار یک مادربرد با PCB سفید تولید کرد، مدل Z790 Apex که مخصوص اورکلاکر‌ها است. اما ناگفته پیدا است به دلیل سفید بودن تمام بدنه و مدار چاپی، بازار هدف آن عموم علاقمندان به قطعات سفید است.

کیس ایسوس ROG Strix Helios که نام فنی آن GX601 است، بدون شک یکی از بهترین کیس‌هایی است که می‌توان برای هر نوع سیستمی‌ با هر نوع کاربری استفاده کرد. اینکه چه رنگی از این کیس را تهیه کنید بستگی به سلیقه و تم مورد علاقه شما دارد. رنگ کلاسیک مشکی، رنگ سفید، و یا نسخه ایونجلیون، تفاوتی در عملکرد و پتانسیل بالای این کیس در پذیرایی از قطعات High End ندارد.

ما از تجهیزات و تمام وسایل همراه کیس، که همگی از جنس با کیفیت ساخته شده اند، بخصوص ست کامل پیچ‌ها، بست‌های زیپی و مبدل پیچ‌های برنجی، رضایت کامل را داریم. فضای داخلی کیس، بسیار خلوت است و امکان ماد کردن به راحتی برای علاقمندان فراهم است. تمام فضای مکعب داخل کیس در اختیار شماست تا هر تغییری به سلیقه خودتان در آن ایجاد کنید.

سیستم گردش هوای داخلی کیس کاملا به صورت استاندارد طراحی و تعریف شده است. امکان نصب واترکولر با رادیاتورهای 42 سانتیمتری در بخش فرانت پنل کیس، یک امکان خاص است که در هر کیسی یافت نمی شود.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB

پشت کیس، به اندازه کافی حتی برای فاجعه آمیز ترین مدیریت‌های کابل کشی فضا وجود دارد. براکت‌های نصب اس اس دی با کمی ‌چالش امکان نصب بر کف سینی مادربرد در سمت دیگر را نیز دارند.

راحتی اسمبل، امکانات عالی، فضای وسیع برای انواع ست آپ‌های کولینگ، فضای عالی برای ایرکولر‌ها تا 19 سانتیمتر!، کاور جدا شونده برای بخش پاور. رنگ امیزی مطلوب و نورپردازی ARGB بر روی فرانت پنل شیشه ای، داشتن کمربند چسبی برای بلند کردن کیس، همه ی این موارد ویژگی‌های خاص کیس دوست داشتنی هلیوس هستند.

انتقاد ما به این کیس، یکی عدم رعایت هماهنگی رنگ سفید قطعات تمام بخش‌ها است. مثلا بعضی براکت‌های PCIe، روکش فوقانی، همچنین فن پشتی مشکی بودند که می‌بایستی سفید ساخته می‌شدند.

همچنین فن پشتی واقع نیاز داشت برای زیبایی بیشتر سیستم، حتما نورپردازی داشته باشد، که ندارد.

انتقاد بعدی ما، میزان نویز فنهای کیس است، که علی رغم کیفیت بالای ساخت، به هنگام عملکرد، نویز داشتند. انتظار نداشتیم فن‌های پیش فرض روی یک کیس در این سطح، نویز داشته باشند. به غیر از این دو مورد، نکته منفی دیگری به ذهن نمیرسد.

در زمینه کنترل ورود گرد و غبار، تمامی ‌ورودی‌های هوا در این کیس مجهز به فیلتر جداشونده و قابل شستشوی ضد گرد غبار هستند. بدون شک در این زمینه عملکرد بسیار عالی را از کیس هلیوس ایسوس شاهد بودیم. بدنه فلزی این کیس کمک می‌کند تا دمای قطعات درون کیس پایین باقی بماند. آخرین انتقاد ما، نکته ای است که پیشتر هم اشاره کردیم، درپوش روی سقف کیس زیادی ضخیم است. در صورتی که از رادیاتور بر روی سقف استفاده می کنید، حتما درپوش روی سقف را کامل جدا کنید تا هوای گرم در رادیاتور حبس نشود و به راحتی از سقف خارج گردد.

نسخه مشکی این کیس حدود 250 دلار و نسخه سفید آن حدود 380 دلار قیمت دارد، بنابراین در خارج از این ایران نیز، این کیس جزو مدلهای گران قیمت محسوب می‌شود. در ایران قیمت این کیس حدود 11 میلیون تومان به بالا است که با توجه به قیمت دلاری آن، مبلغ متناسبی است. بنابراین کیس هلیوس ارزش خرید بالایی دارد.

در مجموع، این کیس را به همه ی حرفه ای‌ها، گیمر‌ها، رندرکاران، دوستاران واترکولینگ، و همه ی علاقمندان به سخت افزار پیشنهاد می‌کنیم. از نظر نگارنده، با توجه به عملکرد، ویژگی‌ها، طراحی، آپشن‌ها، و امکانات، کیس هلیوس ایسوس لایق اعطای عنوان منتخب سردبیر است. همچنین به دلیل طراحی فوق العاده کاربردی آن، و امکانات مطلوب برای ست آپ های گیمینگ، دو نشان بهترین طراحی و منتخب گیمر ها را نیز به آن اعطا می کنیم.

بررسی کیس ایسوس مدل ASUS ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB
مزایا:
  • کیفیت بالای ساخت
  • دارای هولدر کارت گرافیک
  • مجهز به کنترلر فن مستقل
  • طراحی فوق العاده کاربردی
  • مدیریت کابل کشی بسیار راحت
  • بدنه ی بسیار مستحکم و قدرتمند
  • دارای کمربند برای بلند کردن کیس
  • فضای استاندارد برای کلیه جایگاه‌ها
  • ماد پذیری راحت برای ایجاد تغییرات
  • مجهز به درپوش مخفی کننده کابل کشی
  • مجهز به کنترلر مستقل نورپردازی ARGB
  • 2 سال ضمانت رسمی الماس رایان ایرانیان
  • کیس جذاب با پرسونالیتی و طراحی کاریزماتیک
  • پشتیبانی از انوع ایرکولر ها تا ارتفاع 19 سانتیمتر
  • پشتیبانی از انواع رادیاتورها تا طول 42 سانتیمتر
  • دارای پایه‌های بلند با ارتقاع مناسب از سطح زمین
  • کولینگ مناسب – دارای 4 فن 14 سانتیمتری به صورت پیش فرض
  • وجود فیلتر‌های ضد گرد و غبار کشویی و قابل شستشو در تمام ورودی‌ها
  • امکان نصب فن‌های اضافی در دو طرف رادیاتور‌ها به صورت Pull-Push در سقف و فرانت پنل
  • شیشه فرانت پنل مجهز به نورپردازی با امکان همسان سازی با سیستم نورپردازی ARGB مادربرد کلیه برندها
معایب:
  • فنهای کیس هیچ کدام مجهز به نورپردازی RGB نیستند
  • تمیز کردن پشت شیشه فرانت پنل می‌تواند کمی ‌دشوار باشد
  • ای کاش مکانیزم هولدر کارت گرافیک موثر تر و پایدارتر طراحی می‌شد
  • کیفیت ساخت فنها مطلوب است اما عملکرد آنها همراه با نویز است، بهتر بود از فنهای بی صداتری استفاده می شد
  • برای کیس سفید ادیشن نباید رنگ فنها، درپوش سقف، و نیمی ‌از براکت‌های PCIe به رنگ مشکی باشد و در عین حال چهارچوب بیرونی کیس هم نقره ای!
  • درپوش ضد گرد و غبار سقف، زیادی ضخیم است و در صورت نصب رادیاتور در سقف، بهتر است به طور کامل برداشته شود تا هوای گرم از رادیاتور به راحتی از بالای کیس خارج گردد.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیس ROG Strix Helios GX601 White Edition RGB ایسوس یکی از بهترین کیس هایی است که می توان برای هر نوع کاربری آن را تهیه کرد و تا سالهای سال قطعات آن را ارتقا داد. در خرید آن شک نکنید.
9.7امتیاز10طراحی9.5مادپذیری9.5ارزش خرید9.5آپشن اضافی10تنوع اتصالات9.5استحکام بدنه9امکانات استاندارد10مدیریت کابل‌کشی10استاندارد جایگاه‌ها9.5کولینگ پیشفرض9.5سیستم گردش‌هوا10پشتیبانی از انواع‌کولینگ
امتیاز: 5.0 از 5 (406 رای)
کمی صبر کنید...

34 دیدگاه

  1. Avatar ایمان گفت:

    سلام خدمت شما
    در مزایا زدید:
    مجهز به کنترلر مستقل نورپردازی ARGB
    در معایب زدید:
    فنهای کیس هیچ کدام مجهز به نورپردازی RGB نیستند
    متوجه نمیشم! فن ها rgb هستن یا نه!

    • Avatar آرمین گفت:

      فن ها RGB نیست. اما شیشه جلوی کیس، در حاشیه اش چراغ RGB داره، و اون کنترلر صرفا شیشه جلو رو نورپردازی میکنه. البته کنترلر RGB امکان اتصال به مادربرد را هم داره و میتونه با مادربرد Sync بشه.

  2. Avatar معین اکبری گفت:

    سلام اقا آرمین عزیز واقعا برسی بی نظیری بود
    به طوری فکرشم نمی کردم بررسی ای اینقدر دقیق در محتوای فارسی باشه!!
    کاش لطف کنی و کیس کورسیر
    Corsair Obsidian Series 1000D
    رو هم بررسی کنی واقعا کارت حرف نداره

    • Avatar آرمین گفت:

      عرض سلام، نظر لطف شماست آقا معین عزیز، به شرکت الماس رایان اطلاع میدم اگر تونستم برای ریویو کیس 1000D رو هم میگیرم 😀

  3. Avatar مهیار مولایی گفت:

    سلام آقا آرمین. من سپاسگذارم از این بررسی کامل و بی نظیر شما، من خیلی وقت بود میخواستم یک کیس بزرگ برای سیستم خودم تهیه کنم و دو دل بودم برای خرید این کیس، که بعد از خواندن مقاله شما مطمئن شدم و دیروز خریدمش. خیلی خیلی ازش راضی هستم و دوستش دارم و این خریدم رو مدیون شما و سخت افزار مگ هستم.

    • Avatar آرمین گفت:

      خواهش میکنم آقا مهیار عزیز، خوشحالم که از بررسی راضی بودین و کیس رو تهیه کردید. مبارک باشه.

      • Avatar angolak گفت:

        یه هیولای واقعی که فقط دلت می خواد بری تخمه بخری و بشینی فقط نگاش کنی، فقط اینکه شیشه‌های کنارش از داخل فوق العاده حساسه یعنی با یه دستمال کاغذی خش میافته

  4. Avatar پرهام گفت:

    سلام من هلیوس رو از دیجی کالا گرفتم با قیمت 10.5، واقعاً اَزش راضی ام. همه چی به خوبی داخلش جا گرفت.

  5. Avatar نیما گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود، لطفا کیس hyperion ایسوس را هم مثل این بررسی کنید تشکر

  6. Avatar Intel گفت:

    ایسوس همیشه عالیه ولی بنظر شخصی من کیس های کورس ایر هم ارزون تر و هم خیلی مستحکم تر هستن، دقیقا عین بدنه خودروهای امریکایی، موافقین؟

    • Avatar آرمین گفت:

      والا من کیس Corsair 760T داشتم، هر چی بود – اصلا مستحکم نبود. خیلی لغ میخورد. البته یک مدل از یک برند نمیتونه نماینده تمام محصولات اون برند باشه ولی من با اینکه 760T رو واقعا دوست داشتم ولی به دلیل ساختار فوق العاده پفکی که داشت عوضش کردم.

  7. Avatar سینا احمدی گفت:

    خودم این کیسو دارم اما نمیدونستم اینقدررر خوبه

  8. Avatar سهیل گفت:

    … هم این کیس رو بررسی کرده اما این بررسی کجا و اون کجا واقعا کارتون حرف نداره اقا ارمین

  9. Avatar علی.م(Elderado) گفت:

    سلام و ادب
    مبارک باشه.پردازنده چی هست؟ (در عکس آخر )

    • Avatar آرمین گفت:

      علی جان مرسی از کامنت خوبت، کیس با مادربرد Z370 و پردازنده 9900K تست شده. عکس آخر آرشیویه.

  10. Avatar مهرداد گفت:

    به به ، عالی بود، ممنون از آقا آرمین بابت این بررسی

  11. Avatar عباس قلاوندی گفت:

    سلام، بررسی خیلی مفید و خوبی بود🙂

  12. Avatar پیمان گفت:

    خیلی ممنون برای بررسی کامل و جامع این کیس لذت بردیم
    وقتی کیس رو نگاه میکنی حس مرفه بی درد بهت القا میشه

  13. Avatar javad j گفت:

    ممنون بابت بررسی حرفه ای ارمین عزیز فقط اینکه فنها pwm هستن یا که فقط با تغییر ولتاژ دور فن تغییر میکنه

    • Avatar آرمین گفت:

      سه پین هستند.

      • Avatar javad j گفت:

        لطفا اگه برای شما زخمت نیست و به کیس دسترسی دارین یه باز نگری میکنین تو جاهای دیگه هم چندتا عکس دیدم فنش ۳پین یعنی pwm نیست(خودم فکر می کنم اگه pwm باشه امکان اینکه با کلید بشه دورشو کم و زیاد کنی نست مگر اینکه یه کلید بزارن که به هاب دسور بده مثلا ولتاژ ۳ یا ۱۲ به فن بده اون پین سوم دور مشون میده)چون یکی از رفقا می خواد دست دومشو بگیره من مزاحمتون شدم. ممنون

  14. Avatar متین گفت:

    عشق میکنم این کیس رو میبینم یکی از بهترین ها

  15. Avatar مریم ه.ز گفت:

    سلام جناب ابیشی. وقتتون بخیر. ممنون از مطلب و توضیحات خیلی خوبتون. یه خواهش داشتم از شما. ببخشید اگر امکانش بود کیس لیان لی مدل Lian li O11 Dynamic XL رو هم بررسی کنید. و اگه یه مطلب هم در مورد بهترین کیسها از نظر تهویه و دما کار کنید، خیلی ها استفاده خواهند کرد. متشکر

    • Avatar آرمین گفت:

      والا چشم اگر به اون کیس دسترسی پیدا کنم حتما بررسیش می کنم. اون کیس، کیس خوبیه فقط مشکلش اینه خودش فن نداره و باید براش فن تهیه کنید که به هزینه شما اضافه میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.