بررسی کیس خرسینه پوش کولر مستر مدل Cooler Master HAF 700

مقدمه:

در سالهای نچندان دور، کیس‌های خانواده HAF کولر مستر، در میان نخبگان سخت افزاری از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بودند. کیس‌های HAF عموما فول تاور، زیبا و در عین حال، طراحی کاربردی داشتند. حال و هوای کامیونیتی PCMR به گونه‌ای بود که داشتن کیس HAF یکی از شروط حرفه‌ای بودن سیستم کاربر بود.

اما میدان مبارزه برای کولر مستر در گذشته خیلی راحت تر از امروز بود چرا که، بازیگران زیادی در میدان مبارزه حضور نداشتند. امروزه، برندهای مطرح زیادی در عرصه تولید کیس در بازار‌ایران و جهان فعال هستند و کولر مستر برای دوباره زنده کردن یاد و خاطره خانواده HAF، رقابت دشواری را در پیش رو دارد.

سال گذشته شرکت کولر مستر با معرفی کیس عظیم الجثه 500 دلاری HAF 700 Evo روح جدیدی به کالبد خانواده اصیل HAF دمید. ابعاد وسیع، پشتیبانی از تنوع بالای خنک کننده‌ها، نمایشگر رنگی، ستون‌های ARGB، اینه داخلی و همچنین رایزر PCIe Gen.4 از جمله ویژگی‌های برجسته کیس 700 Evo به شمار می‌رود.

اما قیمت 500 دلاری آن کمی‌ سنگین بود، به همین جهت شرکت کولر مستر کیس دیگری را به نام HAF 700 تولید کرد، تا با حذف نمایشگر، میله‌های ARGB فرانت پنل، و همچنین حذف اینه و رایزر بتواند قیمت تمام شده آن را برای کاربران تا سطح 350 دلار کاهش دهد و در عین حال، خصوصیات فنی کیس 700 Evo را با قیمتی منطقی تر به کاربران حرفه‌ای عرضه کند.

بدین ترتیب کیس HAF 700 برادر کوچکتر HAF 700 Evo به دنیا آمد. اگرچه ابعاد بدنه و طراحی داخلی هر دو مشترک است، اما قیمت منطقی تر HAF 700 می‌تواند کاربران علاقمند به کیس‌های حجیم را به خود جذب کند. امروز در لابراتوار مجله سخت افزار به بررسی کیس کولر مستر مدل Cooler Master HAF 700 می‌پردازیم، امیدواریم که مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گیرد.

شرکت کولر مستر نام The Berserker را برای کیس HAF 700 برگزیده است. بِرزِرکِر به معنای خرسینه پوش است. برزرکرها جنگجویان خشن و خطرناک وایکینگ‌ها بودند که در اساطیر اسکاندیناوی به جای زره، با پوشیدن پوست خرس هر چیزی را در برابر خود از بین می‌بردند. با توجه به ابعاد بزرگ و وسیع کیس خپل HAF 700، چنین نامگذاری واقعا برازنده آن است.

مشخصات فیزیکی و امکانات:

کیس HAF 700 از هر آنچه که فکر کنید پشتیبانی می‌کند. وسعت و تنوع قطعات سازگار با این کیس در حال حاضر بی انتها است. برای مثال راحتی می‌توان تعداد 17 فن 12 سانتیمتری را درون کیس نصب کرد.

پذیرایی از تعداد 2 رادیاتور 42 سانتیمتری، یک رادیاتور 48 سانتیمتری در کنار یک رادیاتور 24 سانتیمتری تنها گوشه‌ای از امکانات بی شمار این کیس است.

کیس HAF 700 از انواع مادربرد E-ATX تا سایز SSI-EEB و انواع‌ ایرکولر تا ارتفاع 16.6 سانتیمتر به راحتی پذیرایی می‌کند.

از نظر ابعادی، این کیس حدود 62.6 سانتیمتر ارتفاع دارد. عمق آن 29.1 سانتیمتر، و طول آن برابر 62.6 سانتیمتر است. برای چنین کیسی حتما باید میز مناسبی داشته باشید تا ضمن پایداری این ستون، عظمت آن خوش جلوه کند.

باید قبل از جابه جای این کیس حسابی ورزش کنید چرا که وزن آن به تنهایی 20 کیلوگرم است. اگر تجهیزاتی که درون کیس بسته می‌شود را بین 5 تا 7 کیلوگرم در نظر بگیرید، حمل و جابه جایی آن تبدیل به بزرگترین چالش برای کاربر می‌شود و حتما به یک کمک نیاز خواهید داشت.

کیس خرسینه پوش از حداکثر طول نیم متری برای کارت گرافیک پشتیبانی می‌کند. هم اکنون کارت گرافیک RTX 4090 ROG Strix طول 36 سانتیمتری دارد، و چه کیسی بهتر از HAF 700 برای پذیرایی از این غول.

نکته قابل تامل در مورد کارت RTX 4090 استریکس‌ایسوس این است که این کارت نیاز به عمق زیادی دارد تا هم بتوان کابل 16 پین جدید را بدون خم شدن زیاد به کارت متصل کرد و هم گرمای کارت موقع تخلیه فضای کافی تا پنل برای عبور داشته باشد.

در هر دوی این موارد، کیس HAF 700 کاملا مناسب و اندازه است. از بابت سایز مورد پشتیبانی پاور نیز، HAF 700 می‌تواند از پاور‌هایی با طول 20 سانتیمتر پشتیبانی کند. البته محفظه پاور را جلوتر نشان خواهیم داد، مشکلی با پاور‌های 21 سانتیمتری هم نخواهد بود.

وسایل همراه کیس شامل دفترچه راهنمای نصب، و جعبه شیک محتوی انواع پیچ‌های نصب تجهیزات درون کیس است.

بست‌های چسبی، بست‌های زیپی، پیچ‌های اضافی نصب مادربرد، حتی بوش‌های اضافی برای سینی کف کیس، همه نوع پیچ و مهره درون جعبه وسایل قرار دارد. همیشه کولر مستر را به خاطر گذاشتن پیچ‌های یدکی اضافی همراه کیس‌هایش ستوده ام.

دستمال تمیز کننده ضد الکتریسیته ساکن مخصوص پاک کردن شیشه در کنار براکت نصب کارت گرافیک به صورت عمودی نیز در میان این باکس زیبا به چشم می‌خورد.

عظمت و بزرگی کیس HAF 700 از هر جهت به چشم می‌آید. وسعت این کیس به گونه‌ایست که با ماد کردن به راحتی می‌توان 2 مادربرد ATX را کنار یکدیگر درون کیس جا داد.

فرانت پنل کیس اگرچه از پلاستیک مستحکم ساخته شده، اما استراکچر اصلی کیس شامل پنل‌ها و حتی کاور سقف تمام فلزی است. ناگفته پیداست حجم فلز به کار رفته در کیس خرسینه پوش باعث وزن 20 کیلوگرمی ‌آن شده است.

پنل شیشه‌ای کیس به جرات از بهترین نوع شیشه سکوریت ساخته شده است. این پنل، در حاشیه‌ها، به فلز متصل شده و برش‌های خاصی خورده است. خیلی باید مراقب نگهداری از آن باشید، چرا که نمونه‌اش پیدا نخواهد شد.

پنل سمت چپ، تنها بخش شیشه‌ای کیس HAF 700 است. هرچند کولر مستر، به عنوان اولین ابداع کننده استفاده از شیشه سکوریت در کیس می‌توانست از شیشه برای پوشش بخش‌های بیشتری از HAF 700 استفاده کند، اما تعمدا این کار را نکرده است.

استفاده افراطی از شیشه برای تمام بخش‌های کیس، مانند کاری که لیان لی می‌کند، در نهایت باعث اذیت کاربر خواهد شد چرا که شیشه فقط چند روز اول تمیز است و پس از آن گرد و غبار بر روی آن می‌نشیند. بعد تمیز کردن آن مصیبت می شود. به همین خاطر اگر فقط یک پنل شیشه‌ای داشته باشید، عملیات تمیز کردن آن در آخر هفته‌ها، ماموریتی راحت‌تر است، اما اگر کل کیس شما شیشه‌ای باشد، تمیز کردن آن برای کاربر به مثابه ماموریت غیر ممکن خواهد بود.

در بخش فرانت پنل، شاهد یک ورودی از جنس Mesh هستیم که از بالا تا پایین کیس را پوشانده و در پشت آن 2 فن 20 سانتیمتری مجهز به نورپردازی ARGB وظیفه مکش هوای ورودی را بر عهده دارند.

در بالای فرانت پنل کیس یک حالت تاج مانند وجود دارد. دو ستون عمودی یک دریچه را در وسط فرانت پنل‌ ایجاد کرده است. حیف این دریچه می‌توانست به مانند کیس Trooper یک جایگاه‌ هات سواپ 2.5 اینچی باشد. اما متاسفانه کولر مستر از این بخش استفاده خاصی نکرده است.

در وسط فرانت پنل، درگاه‌ها و پورت‌های کیس قرار دارد. با توجه به ارتفاع بلند کیس، کولر مستر می‌دانسته است که اگر پورت‌ها بر روی سقف باشند، دسترسی کاربر به آنها دشوار خواهد شد. بنابراین پورت‌ها را در میانه فرانت پنل تعبیه کرده است.

4 درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 10Gbps از نوع Type C، دو فیش میکروفون و هدفون استریو، دکمه ریستارت و دکمه پاور، پنل ورودی و خروجی کیس را تشکیل می‌دهند.

در پایین فرانت پنل، آرم شش ضلعی کولر مستر به صورت یک بج فلزی درون مش تعبیه شده است. در پایین ترین سطح از فرانت پنل بر روی پلاستیک نوک مدادی، نام کولر مستر هک شده است.

خیلی بیشتری می پسندیدیم که نام کولرمستر نیز به مانند آرم شش ضلعی آن، به صورت بج فلزی می بود تا جلوه فرانت پنل بیشتر به چشم می آمد.

لازم به ذکر است برند HAF در حاشیه سمت چپ فرانت پنل این کیس به صورت لیزری هک شده و خود نمایی می‌کند. این دقیقا همان سمتی است که کاربر پشت سیستم می‌نشیند و از آن زاویه به کیس نگاه می‌کند.

در سمت دیگر، پنل راست کیس تمام فلزی است. در دو بخش این پنل، حفره‌های بزرگ برای عبور جریان هوا در نظر گرفته شده است. البته تمام این حفره‌ها مجهز به فیلتر ضد گرد و غبار است.

سقف کیس از پوشش تمام فلزی بهره می‌برد که سه چهارم آن متشکل از Mesh سراسری برای خروجی هواست. کولر مستر به درستی برای این بخش هیچ فیلتری به کار نبرده است.

در زیر کیس اما، یک فیلتر ضد گرد و غبار به چشم می‌خورد. این فیلتر از زیر امکان جداسازی ندارد و از داخل کیس جدا می‌شود.

پایه‌های کیس اگرچه روکش پلاستک دارد اما ساختار درونی آن تمام فلزی است.

پایه‌های کیس HAF 700 دقیقا 5 سانتیمتر ارتفاع دارند و این میزان برای عبور و گردش هوا به درون کیس از پایین کافی است.

در پشت کیس جایگاه‌های مختلف را در تصویر مشاهده می‌کنید. در بخش فوقانی سمت چپ و همچنین بخش پایینی سمت راست، دو پنجره برای ورود هوای خنک به داخل کیس طراحی شده است. ای کاش کولر مستر برای این دو بخش نیز فیلتر ضد گرد و غبار تعبیه می‌کرد.

همچنین پنجره‌ای در میانه سمت چپ، برای گردش هوا در محفظه ‌هارد دیسک وجود دارد. جلوتر به این موضوع اشاره خواهیم کرد که دوست داشتیم حداقل امکان نصب یک فن در این بخش وجود می‌داشت تا می‌توانست وظیفه خنک سازی‌ هارد دیسک‌ها را بر عهده بگیرد.

دو فن 12 سانتیمتری وظیفه خروج هوای درون کیس را بر عهده دارند. کیس HAF 700 تعداد 8 جایگاه PCIe دارد که برای اغلب سیستم‌ها کافی است.

کولر مستر یک لچ مخصوص بدون نیاز به ابزار نصب را برای محکم سازی کارت گرافیک طراحی کرده است. این لچ که ضامن آن به راحتی از سمت چپ به راست باز می شود تمام کارتهای توسعه روی مادربرد را درون براکت های PCIe محکم به کیس متصل می کند.

به جرات می‌توان گفت که این راهکاری فوق العاده است و باز و بسته کردن آن بسیار راحت تر از بستن پیچ بر روی گرافیک است. اما این کل ماجرا نیست.

در دفترچه مادربرد نحوه عملکرد و استفاده از این ضامن توضیح داده شده است. اما، در عین حال، امکان پیچ کردن کارت گرافیک نیز – علیرغم وجود این مکانیزم به صورت Optional توصیه شده است.

دلیل اینکه کولر مستر این مکانیسم جالب را برای این بخش اختراع کرده است و در عین حال همزمان پیچ کردن کارت گرافیک را نیز به صورت آپشنال توصیه کرده، این است که ممکن است کاربر به هنگام جابه جایی کیس اشتباها از ضامن پشت آن بگیرد و از آنجایی که این ضامن برای تحمل وزن کیس ساخته نشده است ممکن است سنگینی کیس باعث باز شدن ضامن و آزاد شدن کارت گرافیک موقع حمل و نقل شود.

به همین دلیل، کولرمستر علیرغم طراحی جدید چنین ضامنی، همچنان پیچ کردن کارت گرافیک را به بدنه کیس توصیه کرده است. اگرچه مهر آپشنال بر آن زده، اما ما اکیدا توصیه میکنیم حتما کارت گرافیک و کارتهای توسعه را به بدنه کیس پیچ کنید.

خب تا اینجا امیدوارم خسته نشده باشید. بریم برای باز کردن این کیس غول پیکر. شرکت کولر مستر به دلیل ابعاد بزرگ، و برای حفظ استحکام پنل‌ها به هنگام جابه جایی، به شکلی باز شدن پنل‌ها را مشروط به باز کردن پنل روی سقف کیس کرده است و آن پنل را نیز با یک پیچ به بدنه بسته است.

در حقیقت یک شیوه خاصی را برای باز کردن پنل‌ها پیاده سازی کرده است. در همین راستا یک برچسب راهنما از نحوه باز کردن پنل‌های کیس بر روی شیشه نصب شده، که در تصویر فوق مشاهده می نمایید.

برای باز کردن پنل‌ها، ابتدا باید این پیچ را باز کنیم تا قفل پنل روی سقف باز شود.

بعد از باز کردن پیچ، پنل تمام فلزی و یکپارچه روی سقف کیس HAF 700 به راحتی به صورت کشویی بیرون می‌آید. توجه کنید بدون بازکردن پنل روی سقف، امکان جداسازی پنل شیشه‌ای وجود ندارد.

پشت و روی براکت روی سقف یک اثر هنری است. تمام بدنه آن فلزی است. این پنل فوق العاده محکم است و از نظر فنی عالی طراحی شده است. هیچ گونه هوایی در این بخش محبوس نمی‌شود و بخش مش آن به صورتی طراحی شده است که بتواند حداکثر گردش هوا را ممکن سازد.

با باز کردن براکت روی سقف، فضای بسیار زیادی را بر روی سقف کیس مشاهده می‌کنیم که حتی می‌توان بر روی آن فن نصب کرد.

حال می‌توان پنل شیشه‌ای را جدا کرد. جدا سازی پنل‌های چپ و راست دو مرحله‌ای‌ ایست، ابتدا با کشیدن پنل به سمت بیرون، چفت اولیه باز می‌شود و پنل یک فاصله یک سانتیمتری از بدنه می‌گیرد. سپس باید کل پنل را یکجا به سمت بالا کشید تا از لولای پایین جدا شود.

با باز کردن پنل شیشه‌ای و برداشتن براکت روی سقف، به نمای داخلی کیس نگاهی می‌اندازیم. کیس HAF 700 دارای دو سقف و دو سطح متفاوت از سینی کف کیس است. در سینی کف کیس، سطح رویی مخصوص جایگاه نصب مادربرد و سطح زیرین جایگاه نصب حافظه‌های ذخیره سازی و یا واترکولینگ است.

به صورت پیش فرض پنج فن بر روی کیس قرار دارد، آرایش این فنها بدین صورت است که یک فن 12 سانت در کف، دو فن 20 سانت در جلو و دو فن 12 سانت در پشت قرار گرفته است.

سقف دوم که سقف اصلی کیس به شمار می‌رود، آن هم کاملا ماژولار است و برای نصب راحت تر تجهیزات بر روی آن می‌توانید به صورت یک تکه، کل آن را فقط با دو پیچ به راحتی از کل بدنه کیس جدا سازید.

از معجزات حضرت کیس HAF 700 امکان پذیرایی همزمان از دو رادیاتور 36 سانتیمتری در زیر سقف اصلی است. همچنین شما می‌توانید به جای آن از یک رادیاتور 42 سانتیمتری در زیر سقف، بهره برداری کنید.

فاصله بین سقف اصلی و لبه مادربرد حدود 10 سانتیمتر است بنابراین شما به راحتی می‌توانید از رادیاتور‌های ضخیم و یا رادیاتور‌های متداول به صورت Pull-Push استفاده کنید. (اصلا این کیسه خوراک پول-پوشه)

بر روی سقف کیس نیز همانطور که پیشتر اشاره شد امکان نصب یک ردیف فن 12 یا 14 سانتیمتری  فراهم است (غیر رسمی).

نام زیبای HAF در بخش فوقانی مادربرد به صورت لیزری هک شده تا به زیبایی هرچه تمام تر ست آپ و کیس کمک کرده باشد.

در بخش پایین کیس، ما جایگاهی ویژه برای نصب 3 فن – ویا 3‌هارد/SSD، و یا 3 مخزن/پمپ، و یا یک رادیاتور 36 سانتیمتری، و یا با برداشتن کل جایگاه، امکان نصب رادیاتور 42 سانتیمتری فراهم است. آنقدر دست کاربر برای نصب انواع تجهیزات در هر کجای این کیس باز است که زبان از وصف آن در می‌ماند.

این جایگاه ماژولار است می‌توان آن را از کیس به صورت کامل خارج کرد. همچنین امکان حرکت رو به بالا و تنظیم با زاویه 30 درجه را داراست.

با بالا آوردن این کابین می‌توانید زیبایی واترکولر خود را از پنل شیشه‌ای تماشا کنید. رادیاتور و یا فنها می‌توانند در میان کابین و یا روی آن نصب شوند. کیفیت ساخت بدنه و لولاهای این جایگاه تمام فلزی است بسیار بالاست. در اینجا هم امکان Pull-Push بستن فنها فراهم است.

فن 12 سانتیمتری که کولر مستر در این جایگاه و همچنین در خروجی پشت کیس از آن بهره برده است، مدل SickleFlow 120 جدید مجهز به نورپردازی ARGB با پارت نامبر DF1202512RFMN است. این فنها 4 پین PWM هستند و دور پروانه آنها بین 650 تا 1800RPM قابل مدیریت است. دوام آنها 160 هزار ساعت است.

با خارج کردن کابین ماژولار زیرین، کف کیس نمایان می‌شود. در این بخش می‌توانید از واترکولر‌های 42 سانتیمتری نیز استفاده کنید. یک فیلتر ضد گرد و غبار سراسری کشویی نیز در این بخش قرار دارد.

این فیلتر کشویی همزمان مگنتی هم هست، بنابراین درجایگاه خود محکم می‌ایستد. فقط توجه داشته باشید این فیلتر از زیر کیس خارج نمی‌شود بلکه درون محفظه کیس قرار دارد و برای خارج کردن آن باید ابتدا پنل شیشه‌ای را جدا کنید.

با توجه به فاصله 5 سانتیمتری که پایه‌های کیس از زمین دارند، اگر فقط کمی‌ شیوه طراحی پایه به گونه‌ای بود که فضای عرضی کمتری را در زیر کیس اشغال می‌کرد، می‌شد به مانند روی سقف، در اینجا نیز از 3 فن در زیر کیس استفاده کرد. اما وسعت بدنه پایه‌ها مانع از استفاده بهینه از این ارتفاع 5 سانتیمتری زیر کیس است.

هرچند میتوان با چسباندن ریسه های LED زیر کیس، جذابیت نور افشانی آن را دو چندان کنید.

لاستیک‌های ضد لغزش زیر پایه‌های این کیس، عملکردی فوق العاده مطلوب دارند. کیس وقتی در جای خود ‌ایستاده است به لطف این پایه‌های لاستیکی به هیچ وجه تکان اضافی نمی‌خورد و لق نمی‌زند.

پیشتر اشاره کردیم سینی کف کیس به صورت دوبلکس ساخته شده است و از دو بخش مجزا تشکیل شده است. به لطف این طراحی، در کنار مادربرد می‌توانید از یک رادیاتور 36 سانتیمتری استفاده کنید. در بخش فوقانی یک براکت فلزی قرار دارد دارد، با بیرون آوردن آن می‌توانید حتی از رادیاتورهای 48 سانتیمتری (مجهز به 4 فن 12 سانتیمتری) نیز استفاده کنید.

با آزاد کردن ضامن زیر کیس، پنل جلو به راحتی بیرون می‌آید. بخش خارجی این پنل پلاستیکی است اما درون آن ساختار فلزی دارد. هیچ فیلتر ضد گرد و غباری در پشت مش روی فرانت پنل قرار ندارد.

بنابراین عملا همین Mesh وظیفه پیشگیری از ورود گرد و غبار را بر عهده دارد. خوشبختانه کولرمستر آن را طوری طراحی کرده است تا به راحتی توسط کاربر قابل شستشو باشد.

هیچ قطعه الکترونیکی و یا سیمی ‌به آن متصل نیست و با جدا ساختن آن از بدنه به راحتی می‌توانید زیر آب گرفته و با صابون آن را بشویید.

با جداسازی پنل، فنهای فرانت پنل در دسترس کاربر قرار دارند و به راحتی می‌توان آنها را به صورت دوره‌ای تمیز کرد.

فنهای 20 سانتیمتری فرانت پنل مدل SickleFlow 200 با پارت نامبر DF20025125ELN است. پروانه این فنها مجهز به نورپردازی ARGB است و حداکثر سرعت گردش آنها به 1000RPM می‌رسد. دوام این فنها بیش از 160 هزار ساعت است و با توجه به 4 پین بودن آنها شخصی سازی سرعتشان توسط مادربرد امکان پذیر است.

پورت‌ها، جک‌ها و کلید‌های کیس در جای خود مستحکم هستند و کیفیت کلیه درگاه‌ها کاملا مطلوب ارزیابی می شود. نکته جالبی که نظر ما را به خود جلب کرد این موضوع است که کلید پاور مجهز به دو سوییچ است!

کلید پاور روی کیس، بیشترین کلیدی است که در طول عمر یک کیس از آن استفاده می شود و شاید در طول سالها به دلیل استفاده مکرر خراب شود. کم نیستند کیس های قدیمی که دکمه پاور آنها خراب شده است.

احتمالا کولر مستر به این موضوع فکر کرده است و با دوگانه ساختن سوییچ این کلید، استهلاک و فشار بر یک کلید را کاهش داده تا در طول سالیان دراز استفاده از کیس، دوام کلید پاور تضمین شود.

ناگفته نماند یک LED سفید درون هر یک از این سوییچ‌ها قرار دارد که به صورت دائم روشن است.

با جدا سازی پنل سمت راست کیس به سراغ تشریح بخش پشت سینی مادربرد می‌رویم. پنل سمت چپ، تمام فلزی است و سوراخ‌هایی در دو طرف سطح آن برای گردش هوا تعبیه شده است. خوشبختانه هر دوی این بخش‌ها مجهز به فیلتر مگنتی ضد گرد و غبار هستند.

کیفیت فیلتر‌ها مطلوب است و به راحتی قابل جداسازی و شستشو توسط کاربر هستند.

پس از برداشتن پنل، شاهد کابین‌های متعدد و جایگاه‌های مختلف برای نصب تجهیزات هستیم. ابتدا به سراغ بخش سمت چپ می‌رویم که جایگاه براکت‌های مخصوص نصب اس اس دی قرار دارند.

سه براکت نصب SSD در سمت چپ به صورت ستونی و با ضامن کشویی در بدنه کیس قرار گرفته‌اند. از این براکت‌ها می‌توان برای نصب اس اس دی و‌ یا هارد دیسک استفاده کرد. طراحی کاملا Toolless دارند.

همچنین با جابه جا کردن و نصب آنها بر روی کابین کف کیس می‌توان برای نصب پمپ و مخزن و یا‌ هارد دیسک و اس اس دی از آنها بهره برد.

پس از بیرون آوردن درپوش مخفی کننده کابل‌ها، می‌توانید به جایگاه مخصوص مدیریت کابل کشی و محفظه ‌هارد دیسک‌ها و پاور دسترسی پیدا کنید.

این بخش مخصوص نصب پاور است که به صورت عمودی طراحی شده و از تمام پاور‌ها تا طول 20 سانتیمتر پشتیبانی می‌کند.

البته با اندازه‌ای که زدیم، حدود 28.5 سانتیمتر فضا برای پاور وجود داشت که البته آن 8.5 سانتیمتر فضای لازم برای تجمیع کابل‌ها در جلوی پاور است.

اما عمق این بخش نیز جالب است. کولر مستر عمق 9 سانتیمتری را برای مدیریت کابل کشی پشت کیس در نظر گرفته است. بنابراین فضایی بسیار مناسب برای مدیریت تمام کابل‌های متصل به مادربرد را یکجا در اختیار دارید.

از آنجایی که پشت کیس دو سطح دارد، کولر مستر در سطح دوم نیز حداقل 2.5 سانتیمتر فضا را برای مدیریت کابل کشی در نظر گرفته است که کاملا از نظر نگارنده کافی و مطلوب ارزیابی می‌شود.

کولر مستر دو ضامن پلاستیکی را نیز در این بخش برای کمک به مدیریت بهتر کابل‌ها در نظر گرفته است. استفاده از این دو ضامن آپشنال است و شما می‌توانید در صورت عدم نیاز به آنها، به راحتی هر دو را از درون کیس جدا کنید.

کل محفظه‌ هارد دیسک‌ها نیز به صورت ماژولار از پشت کیس به راحتی خارج می‌شود. در این کابین 4‌ هارد دیسک 3.5 اینچی و یا SSD سایز 2.5 اینچی را می‌توان جا داد.

از پشت درپوش مخفی کننده کابل‌ها نیز می‌توان برای نصب 2 اس اس دی و یا ‌هارد دیسک استفاده کرد. بنابراین مجموع امکان نصب‌ هارد دیسک‌ها و یا اس اس دی‌های 2.5 اینچی بر روی این کیس به عدد 9 می‌رسد. (4 عدد در کابین، 3 عدد در براکت‌ها، و 2 عدد در پشت درپوش مخفی کننده کابل‌ها)

با برداشتن کابین ‌هارد دیسک و همچنین براکت‌های اس اس دی، نمای پشت کیس بدین صورت دیده می‌شود.

در پشت سینی مادربرد پنجره‌ای بزرگ برای نصب راحت تر براکت‌های انواع کولرها در نظر گرفته شده است تا کاربر مجبور نباشد برای نصب کولر کل مادربرد را از داخل کیس به بیرون بکشد.

تنها نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، در مورد جایگاه‌ هارد دیسک‌ها است که متاسفانه امکان قرار دادن هیچ فنی در این بخش در نظر گرفته نشده است و دوست داشتیم حتی الامکان می‌شد برای‌ هارد دیسک‌های نصب شده در این کابین، کولینگ بهتری فراهم کرد.

کولر مستر برای مدیریت راحت تر فنها و نورپردازی، دو کیت الکترونیکی توسعه برای کیس HAF 700 در نظر گرفته است.

یک کیت در سقف نصب شده است و مجهز به 7 هدر مخصوص نصب فن PWM و همچنین 5 هدر 3 پین مخصوص نورپردازی ARGB نسل دومی‌ است.

کیت دوم نیز در میانه کیس برای اتصال به مادربرد، برای امکان همسان سازی نورپردازی در نظر گرفته شده است.

این دو کیت کنترلر و‌ هاب توسعه هستند که از طریق دو کابل برق SATA تامین نیرو می‌شوند. یک کابل USB 2.0 نیز برای اتصال آنها به مادربرد در نظر گرفته شده است. به لطف برنامه MASTERPLUS+ می توانید ضمن کنترل نورپردازی درون کیس، سرعت فنهای کیس را نیز مدیریت کنید.

و در پایان این بخش از بررسی، کیفیت کابل‌ها و اتصالات کیس کاملا مطلوب ارزیابی می‌شوند.

اسمبل:

برای اسمبل راحت تر کیس، کلیه بخش‌هایی که امکان جدا شدنشان وجود داشت را کنار می‌گذاریم. سپس قطعات کامپیوتر را یک به یک، درون کیس نصب می‌کنیم.

بدون شک خرسینه پوش، پادشاه واترکولینگ است. جای جای آن برای نصب پمپ و مخزن و رادیاتور برنامه‌ریزی و طراحی شده است. اما ما برای اسمبل تصمیم گرفتیم از‌ ایرکولر استفاده کنیم. دلیل آن هم نمایش توانمندی این کیس، حتی در زمینه پذیرایی از ‌ایرکولینگ‌ها است.

ما از‌ ایرکولر Cooler Master MA824 Stealth 30th Anniversary Edition استفاده کردیم که بلند قد ترین ‌ایرکولر ساخت کولر مستر است و پرفورمنسی فوق العاده عالی دارد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، به راحتی و به زیبایی هرچه تمام این‌ ایرکولر درون این کیس جا گرفت.

نکته جالب توجهی که به هنگام مدیریت کابل کشی به آن برخورد کردیم، وجود این براکت مخفی کننده کابل‌های زیر مادربرد است. مهندسین طراحی کیس کولر مستر واقعا ابداعاتی فراتر از زمانه خود دارند.

این قطعه نو ظهور کاملا ماژولار است و می‌توان به عنوان پوششی زیبا در پایین مادربرد از آن بهره برد و یا در صورت عدم نیاز آن را از کیس خارج کرد.

این براکت ثابت نیست و می‌توان بسته به میزان دلخواه، دو طبقه آن را به سمت مادربرد نزدیکتر و یا دورتر کرد. بدین ترتیب به راحتی با هر تعداد کابل و ست آپی می‌توان از آن استفاده کرد.

 در پشت کیس، ما از یک پاور با تمام کابل‌های متصل به آن استفاده کردیم تا حجم زیادی از کابل‌ها را عمدا وارد کیس کنیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، فن پاور باید به سمت پنل باشد.

کولر مستر نصب پاور را کاملا بدون نیاز به ابزار طراحی کرده است و هیچ نیازی به پیچ گوشتی برای بستن پیچ‌ها نیست. پاور در جایگاه خود به صورت کشویی وارد می‌شود و از پشت توسط دو پیچ با حرکت انگشت به سادگی بسته می‌شود.

عمدا در شلخته‌ترین حالت ممکن کابل‌ها را درون کیس می‌چپانیم. (بدترین سناریوی ممکن)

و تمام! با بستن درپوش جایگاه مدیریت کابل کشی – زیباترین نتیجه را تحویل می‌گیریم. ایزی پیزی.

بدون نیاز به تحمل شکنجه و دردسر مدیریت کابل کشی. یک لولو اسمبل کردیم، یک کیس هلو تحویل گرفتیم!

این معجزه طراحی کولر مستر است که حتی با بد سلیقه ترین اسمبل کارها، زیباترین نتیجه‌ها ممکن است.

کلیه فنهای کیس عملکردی مطلوب و کاملا بی صدا دارند. نورپردازی ARGB آنها بسیار دلنشین و به اندازه است.

داخل کیس HAF 700 اصلا شلوغ نیست. زیبایی قطعات در ترکیب با طراحی داخلی آن، جلو بصری زیبایی را پدید می‌آورند. حیف ما تعداد بیشتری از این فنهای زیبا در اختیار نداشتیم وگرنه زیبایی اسمبل ما دو چندان می‌شد.

نهایت رضایت خود از کیس HAF 700، پروسه اسمبل آن، راحتی کار، و نتیجه بدست آمده را اعلام می‌کنیم.

نتیجه گیری:

کیس HAF 700 یا به قول کولر مستر Berserker خرسینه پوش را می‌توان در رده بندی سنگین وزن ترین و غولپیکرترین کیس‌های ساخته شده دنیا قرار داد. این کیس هیچ محدودیتی نمی‌شناسد و کاربر می‌تواند با خیال راحت، تا سالهای سال بی نیاز از خرید مجدد کیس، تا چند نسل آینده نسبت به ارتقا تجهیزات و قطعات داخل آن اقدام کند.

بارها و بارها امکانات واترکولینگ این کیس را در متن بررسی ذکر کردیم، بنابراین اینجا تکرار نمی‌کنم. فقط به بیان این جمله بسنده کنم که پذیرایی از 5 رادیاتور همزمان، که 4 تای آن می‌تواند 36 سانتیمتری باشد، تا جایی که من میدانم در کیس دیگری در دنیا به راحتی یافت نمی‌شود. تازه پشت فرانت پنل را هم فاکتور گرفتیم وگرنه در پشت فرانت پنل نیز فضای کافی برای ماد کردن و نصب رادیاتور ششم وجود دارد.

از نظر پذیرایی از قطعات کامپیوتر، هیچ محدودیتی برای نصب هیچ قطعه‌ای نیست. پاور‌های بزرگ، کارت گرافیک تا طول نیم متر! ‌ایرکولر تا ارتقاع 16.6 سانتیمتر، همه و همه باعث شده است کیس HAF 700 عین خونه مادربزرگه، از تمام میهمانان با گشاده رویی و فراخ بال پذیرایی می‌کند.

درگاه‌های ارتباطی I/O پنل کیس نیز کامل است، 4 درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB 3.2 Gen.2 10Gbps از نوع Type C به همراه جک‌های صوتی هدفون و میکروفون و دکمه‌های پاور و ریست، تمام آن چیزی است که یک کاربر با سیستم مدرن به آن نیاز دارد.

از نظر طراحی ظاهری نیز، کیس HAF 700 زیباست، اما ابعاد بزرگ آن ممکن است برای قرارگرفتن بر روی میزهای کوچک چالش بر انگیز باشد. بنابراین کاربر برای استفاده از یک کیس 20 کیلوگرمی‌ که با قطعات داخل آن حداقل 25 کیلوگرم خواهد شد، باید از استحکام میز کامپیوتر خود اطمینان حاصل کند.

همچنین بلند کردن این کیس – اگر مثل من باشگاه نرفته باشید، واقعا کار دشواری است. در یک کلمه بخواهم توصیف کنم، واقعا کمر می‌خواهد. بعد از اسمبل قطعات، اگر پنل‌های دو طرف و سقف را باز نکرده بودم عملا برای جابه جای کیس، نیاز به کمک یک نفر دیگر داشتم.

فقدان وجود دسته برای حمل راحت تر کیس نیز موضوعی است که به نظرم باید کولرمستر به آن توجه می‌کرد. شرکت کولر مستر اولین ابداع کننده استفاده از دسته برای کیس‌های Full-Tower است، بنابراین مثل Lian Li یا کورسیر و برندهای دیگر نیست که در گذشته خود سابقه‌ای از نصب دسته بر روی کیس نداشته باشد. از این نظر انتظار داشتیم کولر مستر یک فکری برای حمل و نقل راحت تر این کیس می‌کرد.

به هر ترتیب، کیس HAF 700، بهشت واترکولر بازها و کاربران حرفه‌ای است که میخواهند انواع پروژه‌های واترکولینگ Custom Loop را درون این کیس اجرا کنند. و الحق کولر مستر توانسته است با طراحی و تولید کیس HAF 700 به این هدف برسد.

از لحاظ عملکرد Toolless یا بی نیاز بودن به ابزار نصب قطعات، بخش‌های عمده کیس مانند پاور،‌ هارد دیسک‌ها، و اس اس دی را می‌توان، بدون نیاز به پیچ گوشتی درون کیس نصب کرد.

حتی کولر مستر یک مکانیسم فوق العاده جالب و لچ مخصوص را برای بخش نصب کارتهای توسعه مانند کارت گرافیک، را طراحی کرده است که به لطف آن کاربر با بیرون کشیدن تنها یک ضامن می‌تواند کارت گرافیک را بر روی کیس محکم کند.

البته توصیه می‌کنیم علیرغم وجود این لچ و عملکرد فوق العاده آن، به هنگام نصب کارت گرافیک حتما آن را پیچ کنید، چرا که موقع بلند کردن کیس ممکن است به اشتباهی لچ را باز کنید.

با توجه به اینکه HAF 700 حدود 100 دلار ارزانتر از HAF 700 Evo است، به نظر نگارنده اگر کولرمستر فقط و فقط رنگ این کیس را به جای مشکی، سفید تولید می‌کرد، می‌توانست ارزش آن را در برابر رقیب خودش، یعنی مدل Evo چند برابر کند.

هرچند میدانیم تولید کیس‌های سفید رنگ گرانتر هستند و در صورت چنین کاری ممکن بود، قیمت این دو کیس بسیار نزدیک شود، اما، هوای کاربری که سراغ HAF 700 معمولی می‌رود را نیز باید داشت و طراحی سفید این کیس می‌توانست، یک تفاوت معنا دار در طراحی بین این دو مدل ‌ایجاد کند و بالانس را به نفع HAF 700 کمی‌ بهبود بخشد.

از نظر قیمتی کیس HAF 700 با قیمت اولیه MSRP حدود 350 دلار معرفی شد اما در حال حاضر، این کیس در سایت آمازون به قیمت 267 دلار به فروش میرسد. در‌ایران قیمت HAF 700 در حال حاضر حدود 25 میلیون تومان است. از نظر نگارنده قیمت 25 میلیونی برای HAF 700 کمی ‌تند است.

بخصوص با توجه به اینکه قیمت کیس کولر مستر Cosmos C700M White عروس کیس‌های حال حاضر بازار ‌ایران – فقط 29 میلیون تومان است و تنها یک فاصله قیمتی 4 میلیونی بین این دو کیس وجود دارد.

بنابراین 4 میلیون تومان آنچنان مبلغی نیست برای کاربری که می‌تواند چنین پولی بابت C700M White بپردازد، از پرداخت آن ناتوان باشد و مجبور شود که HAF 700 را تهیه کند. از این رو به نظر نگارنده قیمت HAF 700 جا دارد تا زیر 20 میلیون تومان هم در اینده کاهش داشته باشد. البته اگر قیمت دلار ثابت بماند.

در پایان ضمن تشکر از نمایندگی محترم کولر مستر در ‌ایران برای در اختیار قرار دادن این کیس حرفه‌ای و توانمند، در مجموع رضایت خود را از عملکردها و توانایی‌های آن اعلام می‌داریم، و نشان پیشنهاد شده توسط مجموعه مجله سخت افزار را به آن اعطا می‌کنیم. همچنین به دلیل امکان نصب انواع رادیاتور تا ارتفاع 48 سانتیمتر و طراحی یک لچ برای بستن کارت گرافیک، نشان نوآوری مجموعه مجله سخت افزار را نیز به این کیس اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • پنل روی سقف تمام فلزی است
  • مدیریت کابل کشی مثل آب خوردن
  • فضای استاندارد برای کلیه جایگاه‌ها
  • ماد پذیری راحت برای‌ایجاد تغییرات
  • امکان نصب فن بر روی سقف (زیر پنل)
  • مجهز به درپوش مخفی کننده کابل کشی
  • پنل شیشه‌ای برش و قالب گیری زیبایی دارد
  • پشتیبانی از انواع رادیاتورها تا طول 48 سانتیمتر
  • پشتیبانی از انوع‌ایرکولر‌ها تا ارتفاع 16.6 سانتیمتر
  • دارای پایه‌های بلند با ارتقاع مناسب از سطح زمین
  • کولینگ مناسب – دارای 5 فن به صورت پیش فرض
  • بدنه تمام فلزی، ضخیم و عین تانک مستحکم است
  • برای کاهش استهلاک کلید پاور مجهز به 2 سویچ است
  • مجهز به دو کیت مستقل کنترل فن و توسعه نورپردازی
  • طراحی فوق العاده کاربردی و فکر شده در تمام بخش‌ها
  • امکان همسان سازی دور فنها با مادربرد از طریق کنترلر فن
  • مناسب برای انواع پروژه‌های واترکولینگ Custom Loop
  • امکان نصب همزمان 6 رادیاتور به صورت همزمان درون کیس
  • وجود فیلتر‌های ضد گرد و غبار کشویی و قابل شستشو در برخی ورودی‌ها
  • امکان بیرون آوردن فرانت پنل به صورت کامل و شست شوی دوره‌ای آن
  • امکان نصب 3 مخزن و پمپ به صورت استاندارد در کف کیس وجود دارد
  • برای راحتی نصب رادیاتور سقف کیس به صورت ماژولار کاملا جدا می‌شود
  • بزرگ و جا دار، کوچکترین محدودیتی برای نصب هیچ قطعه‌ای وجود ندارد
  • امکان نصب 9‌هارد دیسک و یا اس اس دی 2.5 اینچی در کیس فراهم است
  • امکان همسان سازی نورپردازی فنها با مادربرد از طریق کارت توسعه نورپردازی
  • امکان افزایش تعداد فنها و نورپردازی ARGB از طریق‌هاب توسعه پشت کیس
  • امکان نصب 2 رادیاتور 36 سانتیمتری به صورت همزمان بر روی سقف فراهم است
  • امکان نصب فن‌های اضافی در دو طرف رادیاتور‌ها به صورت Pull-Push در تمام بخش‌ها
  • برای چفت شدن کارت گرافیک بر روی بدنه کیس، مکانیسم و ضامن جدیدی طراحی شده است
  • مجهز به کابین نصب فن و رادیاتور در کف کیس با امکان زاویه دار شدن آن به جهت Show Off
معایب:
  • قیمت در ‌ایران کمی‌ تند است و جا دارد متعادل تر شود
  • وزن 20 کیلوگرمی‌ برای یک کیس خالی واقعا زیاد است
  • امکان نصب فن در مجاورت کابین ‌هارد دیسک وجود ندارد
  • فقدان دسته برای جابه جایی کیس بشدت حس می‌شود – بخصوص پس از اسمبل قطعات درون آن
  • شاید سلیقه‌ای باشد اما رنگ آمیزی کیس اگر سفید بود، جلوه بصری و Selling Point آن بهتر می‌شد
  • برای بیرون آوردن فیلتر‌های ضد گرد و غبار به جهت تمیز کردن دوره‌ای کیس، مجبور به بازکردن پنل‌ها – و برای بازکردن پنل‌ها – مجبور به جداسازی پنل روی سقف هستید
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیس HAF 700 کولر مستر یک گزینه عالی برای کاربران حرفه‌ای است که در سیستم‌های خود می‌خواهند از کولینگ مدار باز Custom Loop با تعداد زیادی رادیاتور در سایز‌های مختلف استفاده کنند.
9.4امتیاز8طراحی10مادپذیری7.5ارزش خرید8آپشن اضافی10تنوع اتصالات10استحکام بدنه10امکانات استاندارد10مدیریت کابل‌کشی10استاندارد جایگاه‌ها10کولینگ پیشفرض9سیستم گردش‌هوا10پشتیبانی از انواع‌کولینگ
امتیاز: 5.0 از 5 (138 رای)
کمی صبر کنید...

20 دیدگاه

  1. Avatar مسعود گفت:

    سلام من عاشق کیس Phanteks G500a با قیمت 150 دلار شدم. اقا آرمین شما که دستی در بازار سخت‌افزار دارید به من بگید چرا نمیتونم پیداش کنم؟ از کجا میشه خریدش؟ راهی هست بهش برسم یا نه؟

    • Avatar آرمین گفت:

      برگام، دادا والا من دستی بر هیچ کجای بازار ندارم. فنتکس رو در جریان نیستم واقعیتش.

      • Avatar مسعود گفت:

        دمت گرم. منظورم این بود که سطح دانش شما در دنیای سخت افزار زیاده. نمیدونم چرا کلمه بازار نوشتم. من ویدیو اون کیس رو تو یوتیوب دیدم و از امکانات و زیبایی و قیمتش کیف کردم، دلم خواست ولی ظاهرا فنتکس به اون خوبی تو بازار ایران نیست

  2. Avatar silent گفت:

    متعصفانه دیگه برای طراحی کیس ها وقت نمیزارند واگر rgb به داد اینها نمیرسید واقعا نمیدونم میخواستند با چه رویی اینها رو عرضه کنند ،البته اونهایی هم که خوب هستند از محدوده بودجه ما خارج شدند؛
    خوبه یادی کنم از کیس های خوبی مثل :
    cooler master cosmos c700m
    cooler master sl600m
    phanteks evolv
    evga dg-87
    cougar pazer max
    و امثال اینها که حتی در خاموشی هم آدم از دیدنش لذت میبرد و میبره
    البته الان کیس fractal design-north اومده تو بازار ایران که بنظر کیس بسیار خوبی میاد ،اگر تونستید یه بازدید و بررسی ازش داشته باشید

  3. Avatar غیر شناس گفت:

    خب اخه بررسی میکنی من پول ندارم کجای دلم بزارم اخههه

  4. Avatar وحید گفت:

    واقعا توی وبسایت ها و it نویس های ایران هیچ کسی رو ندیدم مثل آقا آرمین به این خوبی تمام ابعاد یه محصول رو به این خوبی مورد بررسی قرار بده !

    آقا آرمین خسته نباشید میگم بابت بررسی این کیس غول پیکر و یه تشکر اساسی بابت زحماتت برای جامعه it ای کاش بعضیا قدر کارت رو بدونن و اگه نقدی میکنی به جای موضع گیری از راهنمایی هات استفاده کنن

    امیدوارم در آینده این امکان فراهم بشه که بتونی بررسی های ویدیویی خوب و با کیفیت ازت ببینیم که به جرات میتونم بگم اگه امکاناتی که بقیه دارن میداشتی حتی از خیلی از کانال های معروف یوتوب هم کارت بهتر میشد

  5. Avatar javad j گفت:

    ممنون بررسی عالی ولی لامصب اینقدر توش جا زیاده قطعات به چشم نمیاد احساس میکنم یه H610 و 12100 نصبه توش 😂😂😂

  6. Avatar متین گفت:

    یکلام این کیاس قیافه اصلا نداره و بخاطر هیکلش و
    سنگینش میره تو رده بالادست ها
    مثل 1000D و asus rog و cooler master c700
    ولی درمقابل این دسته از کیس ها ظاهر خوبی نداره و
    مثلا تو 1000D جلوه فن ها و شیشه زیباست با همین سنگینی و قدرت اما این کیس جلوی ظاهر فن ها و حاشیه ها نامتناسب قشنگی کار رو گرفته
    بسیاری از اپشن هاش هم که کم استفاده میشه
    از ۱۰ من بهش ۵ میدم
    1000D رو بهش 9.9 دادم
    Asus rog رو بهش 7.9 دادم
    C700 هم 6.9 بهش دادم
    با این حال این کیس پایین تر از اینهاست بنظرم

  7. Avatar k1 گفت:

    به جرات میشه گفت برسی های سخت افزار چند سرو گردن از بررسی های تمامی سایت های تکنولوژی ایران بالاتره ، فقط آرمین جان کاشکی همین برسی های درجه یکتون رو به صورت ویدئویی هم دربیارید و چند روز بعد از بررسی متنی داخل کانال یوتیوبتون بزارید ، چون واقعا حیفه چنین بررسی هایی ویدئو نداشته باشه .
    راجب کیس هم باید بگم واقعا چیز هیولا ، با امکانات وخوش ساختیه اما شخصا طراحی این جور کیس ها مورد پسند من نیست ، 100% اگه پول همچین کیس هایی رو داشتم میرفتم سراغ گزینه هایی مثل :
    Corsair Obsidian Series 1000D Black Super Tower Case
    LIAN LI Odyssey X Black Full Tower
    یا
    Cooler Master MasterCase SLM600M
    البته نه اینکه بگم کیس زشتیه اما شخصا طراحی های ساده و مدرن رو بیشتر میپسندم .

    • Avatar آرمین گفت:

      ممنونم از نظر شما دوست خوبم. در مورد ویدیو متاسفانه دست تنها هستم و این باعث میشه پروسه تولید ویدیو بشدت طولانی و از نظر کیفیت به اون سطحی که دوست داریم برسه نیست. با این حال تلاش میکنیم.

  8. Avatar پیمان گفت:

    سپاس فراوان از اقای ابیشی عزیز برای بررسی دقیق و جامعه این شاهکار مهندسی بسیار مسرت بخش بود.
    فقط یه گلگی که دارم و تو ذوقم هم خیلی خورد و به اصطلاح چشم به در موندم کم کاری خوده اقای ابیشی بود چرا ما نباید داخل همچین شاهکاری یه واترکولر 360 ببینیم مخصوصا پایین کیس نابود شدم.
    هر وقت کیسو میبینم و حسی که از کیس میگیرم کارکتره گوریل عظیم و جسته از فیلم کینگ کونگ از اقای پیترجکسون میاد جلو چشمم پشمای خودم ریخته.

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام آقا پیمان عزیز،

      ممنونم از نظرت. واقعیتش ابتدا کیس رو با واتر مجهز به رادیاتور 36 سانتی اسمبل کردیم، رادیاتور در تصاویر گم میشد (اینقدر کیس بزرگ بود) بعد تصمیم گرفتیم در این کیس عظیم، یک ایرکولر عظیم که در تصاویر بهتر معلوم بشه اسمبل کنیم.

  9. Avatar محمد گفت:

    سلام. لطفا جهت پرتاب باد فن هارو هم بگید. مثلا فن زیر کارت گرافیگ که بصورت 30 درجه نصب شده باد را به سمت بالا میدهد یا پایین مرسی.

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام آقا محمد عزیز، جهت فنها قابل تنظیمه توسط کاربر، به صورت پیش فرض در تمام کیس ها روال استاندارد بدین صورته که فن های جلو و پایین کیس هوا رو به سمت داخل هدایت می کنند و فنهای پشت و روی سقف هوا رو به سمت خارج هدایت میکنند. کیس HAF 700 هم به همین صورته.

      • Avatar محمد گفت:

        سلام خسته نباشید.
        شاید اینجا جاش نباشه اما خوب شما جواب ما رو بدید ممنون میشم
        ی سیستم دارم ۳ تا هارد داره. هارد جدید که میخرم ۴ ترابایت پرش که میکنم بعد ۱ ماه میسوزه و فقط فقط هارد جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.