بررسی کیس گیمینگ GRIFFIN G9 گرین

مقدمه: شرکت پردیس صنعت سیاره سبز – گرین، که پاورها و کیس‌های آن همواره از محبوبیت خاصی در بین کاربران ایرانی برخوردار بوده است، در سال جاری محصولات متعدد جدیدی را به بازار عرضه کرده است. از جمله این محصولات کیس گیمینگ GRIFFIN G9 است که در حال حاضر پرچمدار کیس‌های گرین محسوب می‌شود.

امروز به بررسی این کیس می‌پردازیم که علاوه بر طراحی کارآمد، امکانات جذابی دارد و به واقع چند سطح از دیگر کیس‌های گیمینگ خانواده GRIFFIN گرین بالاتر است و می‌تواند به راحتی بسیاری از محصولات رده بالای برندهای خارجی را به چالش بکشد. همراه ما باشید با این بررسی.

مشخصات:

مشخصات کامل فنی کیس G9 گرین را در جدول فوق مشاهده می‌نمایید. این کیس در کلاس Advanced Mid-Tower ‌قرار دارد و فقط در رنگ مشکی عرضه می‌شود. کیس G9 گرین تقریبا ساختاری مشابه کیس‌های رده بالای لیان لی و دیپ کول دارد. این کیس به صورت پیش فرض مجهز به 7 فن است که شامل 4 عدد 14 سانتیمتری و 3 عدد 12 سانتیمتری می‌شود.

از جمله ویژگی‌های جالب توجه کیس G9 گرین مجهز بودن آن به دو فرانت پنل است، یکی شیشه ای و دیگری تمام فلزی مش. کاربر می‌تواند بنا به سلیقه و نیاز خود از هر کدام که دوست داشت استفاده کند. این ویژگی و حق انتخاب ظاهر کیس، نکته ای است که در کیس‌های دیگر برندها، شاهد آن نبودیم.

از نظر ابعادی، کیس G9 گرین حدود 49 سانتیمتر ارتفاع دارد. عمق آن 23.5، و طول آن برابر 51 سانتیمتر است. از نظر فنی، حداکثر ارتفاع پشتیبانی شده برای ایرکولر‌ها 18.5 سانتیمتر است. حداکثر طول پشتیبانی شده کارت گرافیک نیز 40 سانتیمتر است. هم اکنون کارت گرافیک ROG STRIX RTX 4090 طول 36 سانتیمتری دارد بنابراین با خیال راحت هر مدل کارت گرافیک را می‌توانید درون این کیس نصب کنید.

نکته قابل تامل در مورد پشتیبانی کیس از کارتهای RTX 4090 رده بالا، در این است که این دسته از کارتها، پهن هستند و نیاز به عمق زیاد و فاصله مناسب تا پنل کیس دارند تا هم کاربر بتواند کابل 16 پین Gen.5 را بدون خم شدن زیاد به لبه کارت متصل کند و هم اینکه کولر کارت موقع تخلیه هوای گرم، فضای کافی تا شیشه پنل، برای دفع آن داشته باشد. در هر دوی این موارد، کیس G9 گرین توانایی بهره برداری و پشتیبانی کامل از نصب کارت گرافیک RTX4090 را دارد.

وسایل همراه:

علاوه بر پنل اضافی جلو، وسایل همراه کیس شامل یک عدد کابل یک به دو PWM فن، ریموت کنترلر، جعبه پیچ‌ها، دو عدد براکت اضافی ساید پنل و دفترچه راهنما می‌شود.

جعبه پیچ‌ها به زیبایی داخل یک نظم دهنده است و در زیر آن مشخصات جایگاه مورد استفاده پیچ‌ها ذکر شده است.

درون این نظم دهنده، اسپیکر Buzzer و بست‌های زیپی نیز برای اسمبل کیس قرار داده شده است.

بررسی فنی:

جعبه کیس G9 کاملا رنگی و پرینت شده است. خوشبختانه دیگر خبری از کارتن زشت مقوایی زرد نیست. به واقع شرکت گرین توجه خاصی به پکیجینگ محصول کرده است تا مانند برندهای مطرح خارجی حس خوب خرید یک کالای پریمیوم را به کاربر منتقل کند.

وقتی کیس G9 را از جعبه بیرون می‌آوریم، اولین بخشی که حسابی به چشم می‌آید، پنل شیشه ای با کیفیت آن است که از جنس شیشه حرارت دیده دودی است. این پنل و فنهای پشت آن جلوه زیبایی به نمای سیستم شما می‌دهد.

کیس G9 گریفین گرین بدنه ای تمام فلزی با ضخامت 0.9 میلیمتر از جنس استیل ضد زنگ دارد. پنل سمت چپ شیشه ای و پنل سمت راست فلزی است. بخشی از پنل سمت راست به شکل لونه زنبوری دارای سوراخ‌های ریز برای عبور هوا است.

با تعویض فرانت پنل با پنل مش، نمای کیس جدی تر و حرفه ای تر می‌شود. ناگفته پیدا است که گردش هوای درون محفظه کیس، با فرانت پنل مش، بهتر می‌شود. سه فن 14 سانت در بخش فرانت پنل حضور دارند. این فنها با پروانه شیری رنگ مجهز به نورپردازی ARGB هستند.

در جلوی فنها یک قاب فیلتر ضد گرد و غبار نصب شده است. در پشت کیس، المان خاصی جز طراحی لانه زنبوری بخش اعظم دیواره، دیده نمی‌شود. اگرچه طراحی لانه زنبوری اطراف فن پشتی را احاطه کرده است، اما، نکته مهم ایجاد فشار هوای مثبت است که گرین سعی کرده در این کیس، پیاده سازی کند، بدین ترتیب، گرد و خاک از این منافذ لانه زنبوری وارد کیس نشود.

 به مانند اغلب کیس‌های مطرح دنیا، شرکت گرین از یک قاب مخصوص، برای نصب پاور استفاده کرده است. بدین ترتیب، پاور در قاب و سپس به کیس متصل می‌شود. خوشبختانه پاور را می‌توان دو طرفه درون قاب متصل کرد.

درپوش سقف کیس، تمام فلزی است و به صورت مش طراحی شده است. زیر درپوش یک فیلتر ضد گرد و غبار قرار دارد که مگنتی است و به راحتی جدا می‌شود. در صورت نصب رادیاتور 360 میلیمتری در سقف می‌توان فیلتر ضد گرد و غبار را از آن جدا کرد و در پنل ساید متصل کرد.

پورتهای I/O کیس در بخش فوقانی کیس جای گرفته اند و شامل:

  • دو درگاه USB 3.0
  • یک درگاه USB-C 10Gbps
  • جک‌های صوتی میکروفون، هدفون
  • کلید پاور، ریست، و همچنین یک کلید مینیاتوری برای تغییر الگو نورپردازی فنها در این بخش قرار دارد.

از تنوع و تعداد درگاه‌های I/O پنل رضایت داریم.

به سراغ کف کیس می‌رویم. جایی که یک فیلتر مگنتی سراسر آن را پوشش می‌دهد و گرین با طراحی مناسب، امکان بیرون آوردن فیلتر را برای کاربر به راحتی فراهم کرده است. با جداسازی فیلتر کف کیس را می‌توانید مشاهده کنید که منافظ عبور جریان هوا سراسر آن را فرا گرفته است.

در کف کیس، محفظه داخلی‌ هارد دیسک‌ها با 5 پیچ به بدنه متصل شده است.

ابتدا تصور کردیم با شل کردن این 5 پیچ می‌توان کابین نصب‌ هارد دیسک‌ها را به صورت ریلی به چپ و راست حرکت داد اما، چنین چیزی امکان پذیر نشد. یک شیلد پلاستیکی اطراف پیچها مانع از حرکت ریلی محفظه می‌شود. برای جابه جا کردن این محفظه حتما باید 5 پیچ را خارج کرد و مجددا محفظه را در محل دلخواه نصب کرد.

ارتفاع پایه‌های کف کیس حدود 2.5 سانتیمتر است و فاصله بسیار خوبی را از سطح زمین فراهم می‌کنند. به زیر پایه‌ها لاستیک ضد لغزش متصل شده است تا از سر خورد کیس در سطوح صاف پیشگیری شود.

برای شروع نصب، پنل‌های کیس را جدا می‌کنیم.

هر دو فرانت پنل، پنل سقف، قاب فیلتر جلو و فیلتر زیر کیس را در تصویر مشاهده می‌کنید.

تمام پنلها با مکانیسم پین به بدنه کیس متصل می‌شوند. این مکانیسم اتصال را قبلا در کیس مرفیوس دیپ کول هم مشاهده کرده بودیم، اما، در مدل دیپ کول پنلها با دشواری زیاد از بدنه جدا میشد، اما در شیوه ای که گرین از آن بهره برده است، پنل‌ها خیلی راحت تر جدا می‌شوند و نیازی به اعمال فشار زیاد برای جدا سازی نیست.

فضای داخلی کیس بسیار جا دار و باز است. کیس G9 گریفین گرین امکان پشتیبانی از مادربردهای E-ATX را نیز دارد. شما حتی می‌توانید در پشت فرانت پنل این کیس، واتر کولر 420 میلیمتری نصب کنید.

سوراخ‌های عبور کابل در وسط سینی کیس با لاستیک‌های گرومت پوشانده شده است. در نزدیک سقف اما سوراخ‌های عبور کابل فاقد لاستیک گرومت است. برش بزرگی درون سینی مادربرد، برای نصب براکت کولر از پشت کیس بدون نیاز به بیرون آوردن مادربرد، در کف سینی قرار دارد.

در سمت راست تصویر، یک براکت فلزی برای پوشاندن جایگاه نصب فن، نصب شده است که کاملا ماژولار است و می‌توانید آن را خارج کنید. جلوتر به این براکت فلزی بیشتر اشاره خواهیم کرد.

فاصله سقف کیس تا مادربرد بسیار مناسب است. به راحتی می‌توان رادیاتور 360 میلیمتری بر روی سقف نصب کرد. فنهای نصب شده بر روی سقف 12 سانتیمتری است و از نظر ظاهری با فنهای 14 نصب شده در جلو و عقب کیس، طراحی یکسانی دارند.

سرعت گردش فنهای 12 کیس 1100 دور در دقیقه و سرعت فنهای 14 کیس، 900 دور در دقیقه است. تمام فنها PWM هستند و امکان اتصال به مادربرد را دارند. خیلی بیشتر دوست داشتیم سرعت این فنها بیشتر بود تا دست کاربر برای مدیریت بهتر گردش هوا بازتر بود.

کاور روی پاور در بخش فوقانی پر از منافظ عبور جریان هوا است. از این نظر به راحتی می‌توانید پاور خود را معکوس نصب کنید و فن آن رو به بالا باشد.

محل عبور کابلها در سه بخش، مجهز به پوشش لاستیکی گرومت است تا زیبایی اسمبل شما کامل تر شود.

تنها انتقاد ما این است که هیچ برش پنجره ای در حاشیه کاور پاور در نظر نگرفته است. از این جهت اگر پاور شما مجهز به RGB و یا نمایشگر باشد، نمی‌توانید آن را نمایش دهید.

از آنجایی که کیس G9 گرین 7 فن به صورت پیش فرض بر روی خود دارد، تعداد زیادی کابل برای مدیریت کابل کشی در پشت سینی مادربرد قرار دارد.

شرکت گرین کمی ‌بیش از 2 سانتیمتر را، فضا برای مدیریت کابل کشی در پشت کیس در نظر گرفته است.

یک نکته جذاب این کیس، کانکتور یک پارچه I/O پنل آن است که دیگر دردسر نصب و دشواری اتصال به مادربرد را برای کاربر از بین می‌برد. به راحتی می‌توان این کانکتور را به بخش اتصالات فرانت پنل مادربرد متصل کرد.

 برای نصب فن و یا رادیاتور در کنار مادربرد، ابتدا می‌بایستی براکت پیش فرض نصب شده در این بخش را جدا کنید.

این براکت در پایین با پیچ بسته شده و در بخش فوقانی به صورت لولایی باز می‌شود.

پس از جداسازی براکت، کیس آماده نصب قطعات می‌شود. اما پیش از شروع، به سراغ بخش پایین کیس برویم و کابین‌ هارد دیسک را هم جدا کنیم.

محفظه‌ هارد دیسک‌ها بسیار به سمت پاور متمایل نصب شده است تا فضای لازم برای نصب رادیاتور در فرانت پنل فراهم باشد.

به دلیل آنکه پاور ما به تنهایی 19 سانتیمتر طول دارد و حداقل 10 سانتیمتر دیگر برای نصب کابلها در جلوی آن به فضا نیاز داریم، کابین‌ هارد دیسک‌ها را به صورت کامل بیرون می‌آوریم.

محفظه نصب‌ هارد دیسک‌ها بسیار با کیفیت و به صورت کشویی ساخته شده اند.

سیستم تست:

1403سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE i5 13600KF
مادربردGIGABYTE Z790 AORUS MASTER X
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 4080 SUPER GAMING OC
رمKLEVV CRAS V RGB 32GB 7600MHz CL34
واتر کولینگGREEN GLACIER 360 STREAM-ARGB
اس اس دیFDK B5 SERIES M.2 1TB
پاورGREEN OCDG 1050W
کیسGREEN GRIFFIN G9

اسمبل:

کیس GREEN G9 برای اسمبل بسیار راحت و خوش دست بود. در حین اسمبل به هیچ مشکل خاصی برخورد نداشتیم.

به دلیل آنکه بر روی سقف رادیاتور بسته بودیم، دیگر در سقف کیس نیازی به فیلتر ضد گرد و غبار نبود.

از این رو فیلتر ضد گرد و غبار سقف را بر روی پنل سمت چپ در جلوی فنهای کناری قرار دادیم تا گرد و خاک به درون کیس نفوذ نکند. نکته حائز اهمیت بیان در مورد این بخش، ریزی بیش از حد سوراخ‌های بدنه است که در صورت افزایش سرعت فنها، صدای گردش هوا از این بخش از پنل شنیده می‌شود. اگر کمی ‌ابعاد سوراخها بزرگتر می‌بود، احتمالا صدای گردش هوا در حداکثر سرعت RPM فنهای کنار، کمتر شنیده می‌شد.

در تمام مناطق و محل‌های عبور کابل، فضا مناسب ارزیابی شد. از آنجایی که مادربرد ما E-ATX بود، صرفا برای عبور راحت تر کابل 24 پین، کمی ‌به دشواری برخورد کردیم که با کمی ‌شل کردن پیچ‌های مادربرد، و عبور کابل و سپس محکم کردن پیچ‌ها، آن هم رفع شد.

محل عبور کابلهای کارت گرافیک وسعت کاملا مناسبی دارد و ما توانستیم محل اتصال کابلهای سه گانه PCI-e پاور به مبدل کابل گرافیک را به زیبایی مدیریت کنیم.

کارت گرافیک ما مدل Gigabyte RTX 4080 Super Gaming OC بود که مجهز به کولر مشابه مدل RTX 4090 گیگابایت است. این کارت گرافیک با 15 سانتیمتر عرض و 7.5 سانتیمتر ضخامت، یکی از عریض ترین و قطورترین گرافیکهای جهان است. این کارت علیرغم ابعاد بزرگش، در کیس G9 گرین فاصله مناسبی تا پنل، و همچنین فاصله مناسبی کاور روی پاور داشت و کیس G9 گرین از پس ایجاد گردش هوای مناسب در اطراف آن به خوبی برآمد.

به علت کمبود وقت فرصت مدیریت کابل کشی نداشتیم اما، در مجموع با این همه حجم سیم، همچنان مسیر کابلها به راحتی در کیس G9 قابل مدیریت است و فضای کافی برای هدایت مناسب آنها وجود دارد.

نورپردازی فنها و نمای کلی کیس را پس از روشن کردن شاهد هستیم. نمای پشت و جلوی کیس نیز فوق العاده تمیز و مرتب از آب درآمد.

تنها انتقاد ما عدم وجود یک برش پنجره‌ای برای نمایش پاور است هرچند این موضوع ممکن است سلیقه‌ای باشد و خیلی از کاربران دوست نداشته باشند قیافه پاور خود را ببینند.

نتیجه گیری:

کیس Griffin G9 گرین، از نظر طراحی، کیفیت و امکانات، یک محصول High End و کاملا متفاوت با دیگر کیس‌های خانواده گریفین گرین است. این کیس با قیمت حدود 7 میلیون تومانی می‌تواند به راحتی دیگر رقبای خارجی خود را در میدان مبارزه خاک کند.

در دنیایی که اغلب کیس‌های رده بالای بازار مانند برند لیان لی، فاقد فن هستند و شما مجبور هستید هزینه اضافه ای را بابت تهیه فن برای کیس پرداخت کنید، کیس GREEN G9 با قیمت مناسب مجهز به 7 فن به صورت پیش فرض بر روی خود است. از این رو می‌تواند تهویه و گردش هوای مناسبی را برای قطعات شما فراهم کند. این کیس یک آس برنده است.

کیفیت ساختار و همچنین پنل‌های شیشه ای بسیار مطلوب ارزیابی است. استاندارد قطعات در مهندسی ساخت کاملا رعایت شده است. این کیس مجهز به کنترلر ARGB و‌هاب فن استاندارد است، بنابراین می‌توانید از آن برای مدیریت فنهای دیگر نیز بهره بگیرید.

فنهای کیس نیز از هدر استاندارد PWM و ARGB بهره‌مند هستند و می‌توانید آن را به مادربرد خود متصل کنید. امکان نصب کارت گرافیک به صورت عمودی، به شرط تهیه کیت رایزر Gen.4 گرین نیز بر روی این کیس فراهم است.

حین کار با کیس و اسمبل، از کیفیت و ضخامت بدنه رضایت داشتیم. کیفیت رنگ کاری خیلی عالی نیست. تقریبا سراسر بدنه اثر انگشت و جای دست را جذب می‌کند. متاسفانه اثر جای دست را نمیتوان به راحتی از روی بدنه کیس G9 پاک کرد. این موضوع می‌تواند در درازمدت ظاهر کیس را متاثر کند.

از بابت تنوع و کیفیت ساخت درگاه‌های I/O پنل رضایت داریم. در مجموع، این کیس را به همه ی حرفه ای‌ها، گیمر‌ها، رندرکاران، و همه ی علاقمندان به سخت افزار پیشنهاد می‌کنیم. از نظر نگارنده، با توجه به قیمت و امکاناتی که کیس G9 ارائه می‌کند، می‌توان به آن نشان منتخب سردبیر را اعطا کرد. همچنین با توجه به پذیرایی مناسب آن از تجهیزات گیمینگ High End سیستم تست ما، و مجهز بودن به نورپردازی ARGB، نشان منتخب گیمرها را به آن اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • طراحی مدرن
  • قیمت مناسب
  • وسایل همراه کامل
  • بدنه‌ی فلزی و محکم
  • گارانتی 24 ماهه گرین
  • فضای استاندارد برای کلیه جایگاه‌ها
  • گردش هوای عالی برای قطعات داخلی
  • مجهز به دو فرانت پنل، شیشه‌ای و مش
  • عمق مناسب برای پشتیبانی از RTX 4090
  • پشتیبانی از انواع رادیاتورها تا طول 42 سانتیمتر
  • پشتیبانی از انوع ایرکولر‌ها تا ارتفاع 18.5 سانتیمتر
  • پشتیبانی از انواع کارت گرافیک تا طول 40 سانتیمتر
  • دارای پایه‌های بلند با ارتقاع مناسب از سطح زمین
  • مجهز به کنترلر ARGB و‌هاب فن PWM و ریموت کنترلر رادیویی
  • مجهز به 7 فن به صورت پیش فرض (4 فن 14 سانتیمتری و 3 فن 12 سانتیمتری)
معایب:
  • تعبیه نکردن پنجره برای نمایش پاور بر روی پوشش پاور
  • مکانیسم چفت و بست پنل‌های کیس نرم است که اگرچه برای اسمبل راحت نکته مثبتی است اما در صورت نیاز به جابه جایی کیس، کاربر بایستی مراقبت خاصی را برای محکم نگهداشتن درو پیکر آن، و جدا نشدن پنل‌ها انجام دهد.
  • با سختگیری فراوان شاید بتوان یک انتقاد دیگر را مطرح کرد، و آنهم اینکه سوراخهای هوا در پنل سمت راست خیلی باریک است و این موضوع اگر با نصب فن در ساید مادربرد همراه شود، در سرعت بالای فن باعث ایجاد صدای گردش هوا در پنل راست می‌شود و از این نظر، اگر ابعاد این سوراخها کمی‌‌ وسیعتر بود، بهتر می‌شد.
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیس GREEN GRIFFIN G9 یک انتخاب حرفه‌ای برای کاربران حرفه‌ای است.
9امتیاز9طراحی8مادپذیری8.9ارزش خرید9آپشن اضافی9تنوع اتصالات8.5استحکام بدنه9امکانات استاندارد8.8مدیریت کابل‌کشی9استاندارد جایگاه‌ها9.5کولینگ پیشفرض9.5سیستم گردش‌هوا9.8پشتیبانی از انواع‌کولینگ
امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar پوریا گفت:

    عالی بود
    مرسی آقا آرمین 🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.