این روز ها شناختن شرکت Blizzard کار چندان دشواری به نظر نمی رسد. تنها کافی است تا نام آثاری نظیر World of Warcraft یا Hearthstone به میان بیاید تا خیلی زود تمامی علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری نام سازندگان سرشناس این آثار را بر زبان بیاورند. اما شاید بسیاری از هواداران آثار تولید شده به دست شرکت Blizzard از این موضوع بی خبر باشند که این شرکت روز گذشته سالگرد تاسیس 25 سالگی خود را جشن گرفت و به همین زودی ربع قرن از حیات آن گذشت.
شرکت Blizzard در هشتم فوریه ی سال 1994 میلادی به دست سه دوست و همکلاسی به نام های مایکل مورهایم ، فرانک پیرس و آدام اَدهم تاسیس شد. البته این شرکت در بدو تاسیس خود با نام Silicon & Synapse شناخته می شد که هم اکنون شاید حتی موسسان این شرکت هم با نام مذکور کاملاً غریبه باشند! اعضای شرکت Blizzard در قالب نام Silicon & Synapse تنها به طراحی و تولید سه بازی کامپیوتری پرداختند که از میان آن ها تنها نام بازی The Lost Vikings در ذهن بسیاری از هواداران قدیمی دنیای بازی های کامپیوتری به یادگار باقی مانده است. در سال 1994 سازندگان بازی The Lost Vikings تغییر نام یافتند و از نام کم جاذبه ی Silicon & Synapse به همان نامی تبدیل شدند که هم اکنون با آن شناخته می شوند. و نخستین بازی ساخته شده توسط این شرکت در قالب نام Blizzard نیز درست در همان سال به بازار آمد. بازی Black Thorne که در میان بازی دوستان با نام Black Hawk نیز شناخته می شد و شخصاً خاطرات بسیار شیرینی از تجربه ی این بازی بر روی کنسول سوپر نینتندو در ذهن دارم. با این حال و با وجود ساخته شدن اثر با کیفیتی نظیر بازی Black Thorne هنوز هم کمتر گیمری در آن زمان شرکت Blizzard را می شناخت. اما این امر چندان به درازا نیانجامید. چرا که در همان سالی که بازی Black Thorne توجه علاقمندان عناوین اکشن را به خود جلب کرد، نخستین عنوان از سری بازی های وارکرفت با نام Warcraft: Orcs & Humans نیز به بازار عرضه شد و دنیای علاقمندان به سبک استراتژی را به شکل تمام و کمال به تسخیر خود در آورد. می توان گفت که تولید بازی Warcraft: Orcs & Humans مسیر حرکت اعضای شرکت Blizzard را به کلی تغییر داد و زمینه ساز رسیدن این شرکت به جایگاهی شد که هم اکنون به آن تکیه زده است. پس از ساخت این بازی خیلی زود نوبت به عرضه ی نسخه ی دوم آن یعنی Warcraft 2 : Tides of Darkness به بازار شد و تنها یک سال پس از آن یعنی در سال 1996 میلادی انتشار بازی Diablo خود سبب ساز پیدایش سبکی کاملاً جدید در دنیای بازی های کامپیوتری گردید. تا جایی که هم اکنون تمامی علاقه مندان دنیای بازی های کامپیوتری عناوین سبک اکشن – نقش آفرینی با زاویه ی دوربین ایزومتریک را تحت نام شبه دیابلو می شناسند.
پس از ساخت یکی دیگر از آثار جریان ساز شرکت Blizzard یعنی نخستین عنوان از سری Star Craft در سال 1998 میلادی ، شرکت Blizzard تا سال 2004 میلادی دیگر به سراغ ساخت IP جدیدی نرفت و تمام تمرکز خود را بر روی انتشار نسخه هایی تازه از سه عنوان صاحب نام و پر مخاطب وارکرفت ، استار کرفت و دیابلو قرار داد. در واقع سال 2004 میلادی را شاید بتوان نقطه عطف دوم شرکت Blizzard قلمداد کرد. چرا که در این سال علاقمندان عناوین آنلاین شاهد تولد یکی از خط شکنان سبک چند نفره ی کلان آنلاین یعنی بازی World of Warcraft بودند. پس از تولید این اثر تمام هم و غم و تمرکز اصلی شرکت Blizzard بر روی توسعه ی این بازی قرار داده شد تا این که در سال 2010 میلادی بالاخره هواداران عناوین صاحب نام شرکت Blizzard در سبک استراتژی توانستند با دومین شماره از سری استار کرفت دیدار نمایند. پس از این بازی نوبت به ساخت نسخه ی سوم از سری دیابلو رسید و دو سال پس از این اتفاق یعنی در سال 2014 میلادی هم هواداران آثار شرکت Blizzard شاهد ساخت IP جدیدی به نام Hearthstone شدند که پسوند Heroes of Warcraft را به دنبال نام خود یدک می کشید و به نوعی ارتباط خود با مجموعه بازی های وار کرفت را به رخ می کشید. در واقع پس از ساخته شدن نخستین عنوان از سری بازی های استراتژی وارکرفت ، تمامی آثار شرکت Blizzard (به استثنای دو سری استار کرفت و دیابلو) به طور کامل وامدار این بازی بودند و هر کدام از آن ها به نوعی با دنیای بی انتهای وارکرفت رابطه داشتند. در حقیقت این سری بازی های وارکرفت بود که توانست شرکت Blizzard را به شهرت و محبوبیتی که در حال حاضر از آن برخوردار است برساند و کاری کند تا این شرکت هم اکنون میلیون ها هوادار در سر تا سر جهان داشته باشد و به برگزاری همایش های سالانه و پر مخاطبی نظیر بلیز کان بپردازد. در طول یکی دو سال اخیر نیز شاهد ساخته شدن آثار تازه ای نظیر Heroes of the Storm و Overwatch از سوی شرکت Blizzard بودیم که هر کدام از آن ها بر روی جلب نظر بخشی از هواداران عناوین آنلاین تمرکز یافته اند و می روند تا محبوبیت شرکت Blizzard در دنیای بازی های کامپیوتری را دو چندان سازند. به هر حال شرکت Blizzard با نو آوری های فراوانی که در طول ربع قرن حیات خود در دنیای بازی های کامپیوتری به ارمغان آورد توانست به یکی از تاثیر گذار ترین ، با صلابت ترین و محبوب ترین فعالان حاضر در عرصه ی بازی سازی تبدیل شود و میراث گران بهایی را در این راه از خود به جا بگذارد.
واقعا با این بازی بزرگ شدم:-bd:-bd
مبارک باشه تولدش:smiley3
اره اصلا داستان درستی هیچوقت نداشت.
بازی معروف و بدرد بخوره هم نداره.
کاملا مشخصه که شما یک گیمر حرفه ای هستید !!!
برادر عزیز, من نه بازی وارهمر رو بازی کردم نه بازی میکنم. بحث من اینه که بلیزارد با این همه دب دبه و کب کبه داستان بازی اصلیش یعنی وارکرفت رو از وارهمر برگرفته !
جا نداشتن یک بازی بین بازیکنان حرفه ای شاید دلیل بر جذاب نبودن اون بازی باشه ولی دلیلی بر غنی نبودن داستانش نیست. مجموعه ی هری پاتر رو هم بازیش بین حرفه ای ها جایی نداره ولی آیا میشه رمانش رو زیر سوال برد ؟! قبلا عرض کردم, معروف نبودن وارهمر ( مخصوصا در ایران ) دلایل زیادی داره که نمیخوام واردش بشم. بزودی 3 گانه Total War:Warhammer رو شاهد خواهید بود که برای اولین بار یک بازی در حد و اندازه ی وارهمر و با گیمپلی توتال وار میسازه ! ( البته اگه شما اطلاع داشته باشی از شاهکارهای توتال وار ) از همین 3 گانه بودنش میشه فهمید که چقدر وسعت داره این بازی که نمیشه داخل 1 عنوان قرار داده بشه.
من گفتم دوتا یک ماد از مپ وارکرفته که مال بلیزارده. پس دوتا2 هم یه جورایی بهش مربوط میشه. دیگه اینو همه میدونن که این سبک تکراری مال بلیزارده.
اتفاقا بنده تعدادی از کتابهای وارهمر رو خوندم به زبان انگلیسی و واسه همین میگم که داستانش غنی ترین داستان در این زمینه هستش. ولی علاقه ای به بازیش ندارم و میخوام اونو در سری مورد علاقم یعنی توتال وار تجربه کنم.
این حرف آخرتون خیلی خنده داره ! ” حداقل میدونستی اون هم مثل وارکرفت ها برگرفته از ارباب حلقه ها هست ” !!!!
مثل این میمونه که بگید ویندوز 95 کپی شده از ویندوز 7 هستش ! موقعی که داستان وارهمر توسط Games-Workshop نوشته شد, وارکرفت نبود چه برسه به ارباب حلقه ها !!! همه ی این ها به نحوی الهام گرفته از داستان وارهمر هستند فقط با کمی تغییرات. به خاطر همینه که در همه ی اونها نژادهایی مثل دووارف – انسان – ارک – الف و … میبینید و با کمی جستجو متوجه خواهید شد که همه ی اونها روی هم تنها بخشی از وارهمر هستند.
در واقع وارهمر هنوز هم از لحاظ گیم پلی noobهارو هم جذب نکرده.چه برسه به داستانی که هیچ وقت دیده نشد
از بازی وارهمر مشخصه.خوب نه وارهمر و از نسخه یک بازی کردم.از لحاظ استراتزی حتی نزدیک به یکی از کاراکتر های hotsنیست.اگه جایی بین بازیکن های حرفه ای داشت این همه نقص و ایراد و بی دلیل بی خیال نمیشدن برن سمت بازی های بلیزارد.دوتا بازی بلیزارده؟بلیزارد چیزی به نام دوتا نداره در حال حاضر!!!بازی مثل وارهمر با محدودیت های بی نهایتش کسی و جذب نمیکنه.حالا شما همون ۱۰ کتاب ترجمه شده بخون حداثل ۱۰ تای دیگه و نخون.ای کاش حداقل یک کتاب از وارهمر میخوندی.حداقل میدونستی اون هم مثل وارکرفت ها برگرفته از ارباب حلقه ها هست
اتفاقا برعکس. بازی های بلیزارد برای آماتورهاست. چون غیر از این در حدشون نیست.
دوتا یک ماد ساخته شده توسط کاربران علاقه مند به world of warcraft هستش که ساخته شده و بعدا به دوتا2 توسعه داده شده. البته این توسعه فقط از لحاظ مقداری گرافیک و… بوده و نه نقشه جدیدی داشته نه ویژگی چشمگیری.
شما رفتی به سال تولید اولین نسخه ی وارهمر نگاه کردی در سایت ویکی پدیا که فکر میکنی وارهمر از رو دست وارکرفت زده. ولی این چیزی که من میگم مربوط به داستان و دنیای وارهمره که خیلی قبل تر از اصلا تاسیس بلیزارد نوشته شده ! وارکرفت به طور کامل از روی اون کپی برداری شده. این حرف من نیست و صحبت و اعتراف عینی و دقیق یکی از مسئولان بلیزارد هستش. خواستی تا لینک بدم ببینی.
در مورد کتاب هم, به جرات میگم, وارکرفت که سهله, هیچ بازی در دنیا به اندازه ی مجموعه ی وارهمر و داستان های اطرافش کتاب نداشته. اگه وارکرفت 10 جلد کتاب داره, هر کدوم از 20 کتاب وارهمر که مربوط به 15 نژاد اصلی و سایر نژادهای فرعی داستان میشه, هر کدوم 8 بار در 8 ویرایش چاپ شدن !!!! حالا دیگه بشمارید که چقدر میشه… تازه بماند که چقدر واسه نژاد ها و شخصیت هاش ماکت مینیاتوری و …. ساختن. یه سر به سایت Games-Workshop بزنید متوجه میشید.:-bd
خلاصه کلام اینکه داستان وارکرفت بخش کوچکی از دل وارهمر هستش و اصلا باهاش قابل مقایسه نیست چه برسه کپی از روش…B-)
تمام بازی های بلیزارد اصلا برای اماتور ها و کسایی که جایی تو دنیای بازی ندارن ساخته نشده.برا همین انتظاری نمیره.ولی حداقل وقتی میگی بازی دوتا برو تحقیق کن دربارش بعد وصلش کن به بلیزارد.در ضمن وارهمر کپی از وارکرفت هست شما کمی به تاریخ انتشار نسخه بنداز وحداقل داستان هارو بخون ده جلدی تا حالا چاپ شده.باز اگه قرار به کپی باشه که احتمالا اکثر کمپانی ها باید از دیابلو۱ کپی کرده باشن..اون زمان که خیلی ها به دنیا نیومده بودن
بازی Tetris هم آمار فوق العاده ای داره. اما دلیل بر مناسب بودن اون بازی واسه ی الانه ؟
بازی های این کمپانی از لحاظ گرافیک پیشرفت لاکپشتی هم ندارن و کلا طراحان این بازی ها ذوقی برای افزایش گرافیک این بازی ها ندارن. گل سر سبد بازی های Bllizard که دوتا 2 باشه رو شما نمیتونی سر کاراکتر رو از پاهاش تشخیص بدی. عملا مثل حشره دیده میشن.
از لحاظ داستان هم دوستانی که اطلاع ندارن بدونن, داستان و تم بزرگترین سرمایه ی این کمپانی که وارکرفت باشه کپی برابر اصل دنیای وارهمر ( Warhammer ) هستش که به دلایل متعددی نتونسته به اندازه ی بازی های بلیزارد جا باز کنه.
به نظرم برای این بازی ها باید سبک دیگه ای تعریف بشه چون حیفه وارد سبک استراتژیک بشن.
:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd
من خودم هنوز که هنوز Warcraft III – Frozen Throne بازی میکنم. قدیم ترها که وقم بیشتر آزاد بود World of Warcraft هم بازی میکردم ولی خب دیگه فرصت نمیکنم. ولی انصافا این شرکت بازی هایی میسازه که در عین سادگی بسیاز جذاب و لذت بخش هستند برای پلیرهاش. قبول دارم که اگر از دور نگاه کنیم ممکنه سخت به نظر بیاد سبک بازی ها ولی خب وقتی بیای تو وادیش، اون وقت که بازی برات لذت بخش میشه. میفهمی سبک بازی مختص خودت رو داشت یعنی چی.
شما تاحالا World of Warcraft رو از نزدیک دیدی که همچین نظری داری در مورد این شرکت؟ میدونی بهترین بازی انلاین جهان که همین World of Warcraft هست یعنی چی؟! همون بازی Warcraft III – Frozen Throne که به قول شما از بالا (سبک استراتژی یعنی همین دیگه!) و کلی حشره و موجودات عجیب غریب داره میدونی همین الان کلی پلیر آنلاین از سرتا سر جهان دار بعد از گذشت 13 سال از ساختش؟
متاسفانه ساخته های این شرکت همشون یه شکل هستن . دوربین بالا یه مشت حشره و نقطه و یونیت .
گرافیک بازیاشونم که شوته . شرکت آشغالیه .
واقعا یاد استار کرافت بخیر اولین بازی بود که من با ویندوز 98 کردم