جزئیاتی از کارت گرافیک Radeon RX 7900 XT به عنوان پرچمدار نسل بعدی با معماری RDNA 3 و چیپ Navi 31 افشا شده تا برخی مشخصات این غول گرافیکی را در اختیار داشته باشیم. مدت زمانیست که شایعات درباره RDNA 3 و Navi 31 منتشر میشوند. عجیب است که ما اطلاعات زیادی را درباره این گرافیکها حتی قبل از اتمام طراحی آنها در اختیار داریم. همین موضوع باعث میشود به صحیح بودن آنها شک کنیم هر چند که جزئیات توسط افشاگران و منابع نسبتا معتبری ارائه میشوند.
با چیپ پرچمدار RDNA 3 یعنی Navi 31 مواجه هستیم که نیرو بخش کارت گرافیک Radeon RX 7900 XT خواهد بود. Olrak29_ موفق شده تا براساس تمام شایعات اخیر بلاک دیاگرام چیپ را به تصویر بکشد. ما شنیدهایم که AMD واحد محاسباتی یا Compute Unit را کنار میگذارد تا از WGP یا Work Group Processors در گرافیکهای RDNA 3 استفاده نماید.
جزئیاتی از کارت گرافیک Radeon RX 7900 XT
پیکربندی Navi 31 به نمایش گذاشته شده شامل دو GCD یا Graphics Core Die و یک MCD یا Multi-Cache Die است. هر GCD شامل سه انجین سایه زن (در کل شش عدد) خواهد بود و هر انجین سایه زن نیز دو آرایه سایه زن را در اختیار خواهد داشت (در کل دوازده عدد). هر آرایه سایه زن نیز 5 WGP را در خود جای خواهد داد تا در نهایت به 60 WGP برسیم و هر WGP حاوی 8 SIMD32 با 32 ALU خواهد بود. این یعنی ما شاهد 7680 هسته به ازای هر GCD یا 15360 هسته در کل هستیم.
MCD حاضر در Navi 31 نیز به دو GCD از طری اینترکانکت نسل جدید Infinity Fabric متصل خواهد شد. همچنین 256 یا 512 مگابایت حافظه Infinity Cache برای آن در نظر گرفته شده است. هر GPU نیز چهار رابط حافظه 32 بیتی در اختیار دارند. این یعنی گذرگاه حافظه 256 بیتی.
تا به حال شایعاتی وجود داشته که ممکن است گرافیکهای RDNA 3 هر چه که انویدیا برای نسل بعد آماده میکند را در زمینه عملکرد Rasterization شکست دهند. به نظر میرسد تیم سرخ با ارائه اولین گرافیکهای MCM تحت لاین آپ Radeon RX پیشگام خواهد بود. اما انتظار میرود انویدیا نیز خیلی سریع با لاین آپ بعدی که قرار است بیش از 3 برابر عملکرد را نسبت به Ampere بهبود دهد، واکنش نشان دهد.
نام گرافیک | Navi 10 | Navi 21 | Navi 31 |
فناوری ساخت | 7 نانومتر | 7 نانومتر | 5 نانومتر (6 نانومتر؟ |
نوع پکیج | یکپارچه | یکپارچه | MCD Multi-Chiplet Die |
تعداد انجین سایه زن | 2 | 4 | 6 |
تعداد WGP | 20 | 40 | 30 (برای هر MCD) 60 (در کل) |
تعداد پردازنده جریانی به ازای هر WGP | 128 | 128 | 256 |
تعداد واحد محاسباتی | 40 | 80 | 120 (برای هر MCD) 240 (در کل) |
تعداد هسته به ازای هر Die | 2560 | 5120 | 7680 |
تعداد هسته در کل | 2560 | 5120 | 15360 |
گذرگاه حافظه | 256 بیت | 256 بیت | 256 بیت |
نوع حافظه | GDDR6 | GDDR6 | GDDR6 |
Infinity Cache | – | 128 مگابایت | 256 / 512 مگابایت |
مدل پرچمدار | Radeon RX 5700 XT | Radeon RX 6900 XT | Radeon RX 7900 XT |
زمان عرضه | فصل سوم 2019 | فصل چهارم 2020 | فصل چهارم 2022 |
- جزئیات جدید از پردازنده های Meteor Lake اینتل – 5 الی 125 وات و گرافیک مجتمع قدرتمند
- نامگذاری جدید لیتوگرافی های اینتل – Enhanced SuperFin حالا 7 نامیده میشود
- قیمت احتمالی سری Radeon RX 6600 – گرانتر و ارزانتر از RTX 3060
در زمینه اعداد و ارقام، معماری Ampere GA102 به عنوان مرجع در نظر گرفته شده. در مقایسه با آن Ada Lovelace AD102 ظاهرا 2.2 برابر عملکرد بهتری را ارائه میدهد در حالی که RDNA 3 Navi 3X گفته شده بیش از 2.5 برابر بهبود را فراهم میکند. ظاهرا نسل بعد قدم بزرگ در جهت تکامل گرافیکها محسوب میشود و با توجه به این که AMD همین حالا فناوریهای جدیدی مانند FSR و Ray Tracing را در اختیار دارد، شاهد رقابت فوق العاده جذابی بین تیم سرخ و سبز خواهیم بود.
AMD اگر یه فکر اساسی برای گرافیست ها مخصوصا سه بعدی آرتیست ها بکنه و بتونه این توانایی بالا در گرافیک هاش رو در موتور های رندر بیاره واقعا میتونه برای گرافیست ها گزینه خوبی باشه.
ما که دستمون فقط به همون RDNA3 که میخواد توی سی پی یو بگذاره، میرسه! ایشالا تا سال 2025 همه جا PCهای پرتابل می بینیم مثل Steam Deck
وقتی سری 3000 اومد من گفتم با توجه به قدرتی که داره ولی برای آینده دلخوش کن نیست. و گفتم به نظرم سری 4000 و هم ردهای AMD یک جهش درست و حسابی برای نسل بعد باشند. تولید کنندهای کارت گرافیک خوب میدونن اگر نتونن دهن مردم آب بندازن خیلی ها میرن یه کنسول می خرن و تمام. میدونن که نسل بعد 4K یک استاندارد جدید هستش که باید عملی بشه. بازی تاپ مثل رد دد2 یا سایبر پانک 3090 تو 4K حرف زیادی برای گفتن نداره. دو سال اونورتر جواب 4K نمیتونه بده. با توجه به اینکه نمایشگرهای 4K دارن همه جارو پر میکنن.
از 4 کی حالا حالا ها تجربه ی استاندارد و بی نقصی تو اون سطح ازش در نمیاد ، چون وقتی 4090 و 7900 ایکس بیاد بازم بازی هایی مثل ویچر 4 و GTA VI معرفی میشن و روز از نو ، روزی از نو
کنسولا نمیتونن تو 4 کی ری تریسینگ داشته باشن و وضعشون خیلی وخیمتره .
متأسفانه هر چقدر هم امثال 3090 و RX 6900 قدرتمندتر از کنسولها باشند فایدهای نداره چون اکثر بازیها براساس نسخههای کنسولی توسعه پیدا میکنند و گرافیکها و Assetها برپایه قدرت حدودی کنسولها طراحی میشن
اینجوری که خبرهای نسل بعد گرافیک های انویدیا و ای ام دی وقدرت های 70-80 ترافلاپیشون میاد فکر کنم نهایت کنسول های نسل نهم باید حدود های سال 2023 برای کاهش فاصلشون با پی سی حتما مثل نسل قبل کنسول میان نسلی بیرون بدن.
اوفینا
ایول
عالیه.
کاری که amd با zen کرده داره راه خودش رو تو rdna باز میکنه. میشه سال ۲۰۲۲ رو سال جهش عظیم تو قدرت گرافیکی دونست. اما دو نکته وجود داره
گرافیکهای پرچمدار به هیچ وجه ارزان نخواهند بود.
گرافیکهای پرچمدار به راحتی مرز ۴۰۰ وات رو رد خواهند کرد.
همچنین ظاهرا قیمتهای پایین بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار دیگه وجود نخواهند داشت. چیزی که تو این نسل هم دیدیم
اگه amd بتونه تو زمینه RT هم خوب باشه با توجه به اینکه FSR تا اون موقع باید تو بازیهای زیادی پشتیبانی بشه، میتونه رقابت بسیار جذابی رو ایجاد کنه
که البته ماینینگ و عرضهی نادرست و کمبود تراشه و هزار بهونهی دیگه برای گرون شدن کارتای میانرده وجود داشت و داره فرزاد جان.
مگه نه قیمتا قاعدتاً همون ۲۰۰-۳۰۰تا میبود نه اینکه مای بدبخت بیایم واسه کارتی که کارخونه قیمت پایهشو ۳۰۰دلار اعلام کرده ۸۵۰تا پول بدیم.
همین 1660Ti، قیمت پایهشو یادتونه؟ ۲۶۰-۲۷۰تا نهایت قیمت خورده بود.
با وجود گذشتن ۲سال از زمان عرضهش امروز تو بازار تهران (و صد البته بازاری دیگهی جهان) ۷۵۰-۸۰۰دلار فروش میره. ما ایرانیا که دیگه بدتر. سهم گمرک و دلال و بارکش و… رو باید سر بدیم.
منظور من قیمتهای رسمی هست نه قیمتهای افزایش یافته.
الان مینیمم قیمت انویدیا 329 دلار برای 3060 هست. در حالیکه 329 دلار چند سال پیش قیمت یه میانرده بود.
از اون طرف AMD هم بر خلاف چند سال پیش کارتی زیر 300 دلار نداره.
ایران چی درسته که این باشه!
والا برادر من. چی بگم دیگه مام قربانی هیچ و پوچیم
اختیار داری فرزاد جان، ایران همه چیش گل و بلبله!
فقط یه فضای مجازی بود واقعا مردم رو اذیت میکرد! که اونم خداروشکر مسئولین به فکر و عاقل ما راه حلش رو پیدا کردن
چی بگم
اینا اشتباهی تو این مقطع تاریخی قرار گرفتن. این کارایی که میکنن آدمو یاد مادرخوانده سیندرلا، زن تناردیه، داروغه باکینگهام میندازه
جالبه کارهایی هم که میکنند رو مردم نمیخوان اما میگن مردم میخوان و به نفعشون هست. به زور میخوان بقوبولونند که کارشون درسته.
اما این نیز خواهد گذشت. سیستم های اجتماعی نیز مانند بخشی از طبیعت هستند و طبیعت به سیستمی که کارایی نداره اجازه دوام و بقا نمیده. در order طبیعت، 100 سال هم زمان ناچیزی هست اگر حتی 100 سال این دوام طول بکشه. اما دریغ از اینکه این مثلا صد سال چند نسل رو به تباهی میکشونه.
دقیقا همینطوره. در بهترین حالت بخاطر ریخته گری احتمالا 5 نانو هرچقدر مصرف کم بشه بازم بخاطر تصاعدی زیاد شدن ترانزیستور ها مصرف بشدت بیشتر میشه. یاد دوران سری 400 انویدیا دارم میوفتم دقیقا همین وضع بود بخاطر رقابت و افزایش ترانزیستور ها مصرف ها وحشتناک شده بود.
درباره FSR هم بنظرم به شدت آینده بهتری از DLSS داشته باشه، نه از نظر کیفیت بلکه از نظر فراگیری و قابل استفاده بودن
دقیقا.
هرچقدر نود ساخت هم بهینه بشه و هرچقدر هم در سمت معماری بهبود مصرف انرژی حاصل بشه در اون حدی نخواهد بود که این میزان افزایش در تعداد پردازشگرها رو جبران کنه. من پیش بینیم بین 400 تا 450 وات برای پرچمدار خواهد بود. احتمالا کارتی در رده 3090 هم چیزی حدود 300 وات مصرف کنه
احتمالا تفاوت FSR و DLSS چیزی شبیه Freesync و Gsync خواهد شد.
باهات هم نظرم فرزاد جان، به نظر منم 400 الی 450 وات (حتی شاید 500 وات) خواهند بود.
از نظر بنده FSR اگر توسط توسعه دهندهها مورد استقبال قرار بگیره واقعا (نه این که فعلا فقط در حد ادعاهای AMD باشه) اون موقع اوضاع خوبی خواهد داشت.
DLSS که فعلا اوضاعش عالیه، تو اکثر بازیها مهم حضور داره و از نظر فنی و عملکرد هم کارایی خوبی ارائه میده.
DLSS هم از نظر تکنیکی برتری داره و فعلا تو بسیاری از عناوین موجوده.
اف اس آر حتما راهشو به بسیاری از عناوین باز میکنه در طول زمان و تا اون موقع DLSS از این نظر هم برتر هست