با رونق گرفتن روز افزون شاخه ی جدید اضافه شده به دنیای بازی های کامپیوتری (که با نام ورزش های الکترونیک یا eSports شناخته می شود) در طی سال های اخیر عده ی فراوانی از گیمر های حرفه ای به سمت این بخش نسبتاً نوین از صنعت سرگرمی متمایل شده اند. یکی از دلایل اصلی این امر را شاید بتوان گردش مالی بسیار بالای این بخش از صنعت سرگرمی و همچنین وجود درآمد بالقوه ای قلمداد کرد که گیمر ها می توانند با انجام فعالیت های مستمر در قالب تیم های سازمان یافته به کسب سهم قابل توجهی از آن بپردازند. اگر چه جذابیت های مالی بخش eSports می تواند عامل بسیار مهمی در جذب گیمر های حرفه ای به سمت این بخش پر جاذبه از دنیای بازی های کامپیوتری باشد، اما همان گونه که پیش تر هم به آن اشاره کردیم در هر عرصه ای که پای پول کلان به میان می آید باید شاهد بروز بسیاری از بی اخلاقی های رایج هم در آن عرصه بود.
همان گونه که یکی از بی اخلاقی های مهم و رایج در ورزش بحث دوپینگ یا رسوایی های مالی و مسایل مربوط به فساد و تبانی در رشته های مختلف ورزشی (خصوصاً رشته های پر طرفدار و پول سازی نظیر فوتبال) است، اخیراً چنین مواردی در بخش ورزش های الکترونیک نیز مشاهده می شود. در این میان یکی از تازه ترین رسوایی های اخیر در بخش eSports به بحث تبانی در بازی StarCraft 2 مربوط می شود که در یکی از تورنمنت های حرفه ای این بازی در کشور کره ی جنوبی اتفاق افتاده است. به این ترتیب که در جریان برگزاری این تورنمنت دو تن از گیمر های حرفه ای و فعال در بازی StarCraft 2 به همراه تعدادی کارگزار بازرگانی و همچنین سایر افراد وابسته به مسابقات eSports اقدام به انجام تبانی در این تورنمنت کرده اند تا از این طریق بتوانند پول قابل توجهی را به جیب بزنند. به عبارت بهتر این گیمر ها با دریافت مبلغی کلان از کارگزاران بازرگانی مذکور، مسابقات خود در برابر حریفانشان را باخته اند تا این دلالان بتوانند از طریق انجام شرط بندی های کلان به سود سرشاری دست یابند. به عنوان مثال در یک فقره از این رسوایی مالی، یکی از گیمر هایی که ذکر آن ها در سطور پیشین این متن رفت (و جزو گیمر های حرفه ای بازی StarCraft 2 محسوب می شود) با دریافت مبلغی نزدیک به 62 هزار دلار از یک کارگزار مالی، دو مسابقه ی خود در تورنمنت StarCraft 2 را به طور عمد باخت تا این کارگزار بتواند از طریق انجام شرط بندی های آنلاین بر روی مسابقه های او در مجموع مبلغی در حدود 88 هزار دلار را به جیب بزند.
علاوه بر آن یکی دیگر از گیمر های حرفه ای و فعال بازی StarCraft 2 نیز با دریافت مبلغی نزدیک به 26 هزار دلار، اقدام به عملی مشابه در این تورنمنت نموده است (با این تفاوت که او به جای دو مسابقه تنها یک مسابقه را به طور عمد باخته است). گفتنی است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی این موضوع از ماه ژانویه ی سال جاری میلادی تا ماه آوریل (که اکنون در آن به سر می بریم) حدود 11 نفر در رابطه با این رسوایی مالی و تبانی گسترده شناسایی شده اند که از میان آن ها 8 نفر (از جمله هر دو گیمر مذکور) دستگیر شده اند تا پاسخگوی اتهامات خود باشند. البته این نخستین بار نیست که علاقه مندان به بازی های کامپیوتری رقابتی در کشور کره ی جنوبی شاهد چنین مواردی هستند. همین چند ماه پیش بود که ماجرای مشابهی در این کشور رخ داد که به موجب آن دو تن از گیمر های حرفه ای فعال در بخش eSports برای همیشه از فعالیت در بخش ورزش های الکترونیک محروم شدند. سرنوشتی که شاید در انتظار گیمر هایی که در رسوایی مالی اخیر بازی StarCraft 2 دخیل بوده اند نیز باشد. گفتنی است که گیمر های کره ای در زمینه ی فعالیت در دنیای ورزش های الکترونیک یکی از فعال ترین گیمر های جهان به شمار می روند و بحث eSports در این کشور آسیایی بسیار حرفه ای و سازمان یافته دنبال می شود. به این ترتیب که مدارس ویژه ای در این کشور وجود دارند که به تربیت استعداد های موجود در بخش eSports میپردازند تا بتوانند آن ها را به گیمر های حرفه ای فعال در دنیای ورزش های الکترونیک تبدیل سازند. ضمن آن که بازی StarCraft 2 به عنوان یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین رشته های حاضر در دنیای eSports در کشور کره ی جنوبی شناخته می شود و از میان گیمر های برجسته ی این رشته در سطح جهان (که بیشترین درآمد ها را از طریق فعالیت در بازی StarCraft 2 کسب می کنند) تعداد قابل توجهی از آن ها را گیمر های کره ای تشکیل می دهند. بنا بر این با توجه به فعالیت های گسترده و گردش مالی فراوانی که حول و حوش بازی StarCraft 2 در کشور کره ی جنوبی وجود دارد (و همچنین با توجه به گستردگی بحث شرط بندی بر روی رویداد های eSports در این کشور) وقوع چنین رویداد هایی چندان تعجب برانگیز به نظر نمی رسد.
حتما خیلی پول دادن بهش.
یعنی چند درصد میگیرن به همین راحتی خودشون رو میبازونن؟؟
اما جدأ چطوری دستشونو رو کردن یعنی اینقدر تابلو بازی میکردن =))
ولی این بازی StarCraft 2 خیلی بازی خوبی تو بخش راندیش! یعنی تو بخش راندیش خیلی دست آدم باز. اما تو بخش چند نفرش به نظر من که راندیش رو بازی کردم خیلی خونک میشه! همه منابع به شدت محدود میشه. قابلیت ها به شدت محدود میشند! نمیدونم بخش انلاینشم همینجوری هست یا نه ولی خب چند نفرش به من که نچسبید!
تا جایی که من متوجه شدم اصطلاح ورزش الکترونیکی کلی! یعنی به بازی کانتر و امثالش هم همین رو میگن؛ یه جورایی منظورشون بازی هایی که مثل مسابقات ورزشی کاپ دارند به نظرم.
دوستان ببخشید دقیقا کجای این گیم StarCraft 2 جزء ورزش های الکترونیک هست؟؟؟؟؟؟ شاید من سر در نمی یارم مگه این بازی استراتژیک نیست ؟؟؟=smile=smile=smile
شرط بندی همینه دیگه
زیاد بیننده داشتن بسیاری از مسابقات و ورزشها تو کشورهای غیر اسلامی بخاطر همین شرط بندی هاست و بخاطر همین هم هست که همه جوره(چه مادی چه معنوی) از تیم مورد نظر حمایت میکنن
یه مثال خیلی کوچیک نگاه کنید وقتی حتی بحث منفعت های با احتمال بسیار پایین وجود داشته باشه مثل همین مسابقات پیش بینی بازی ها تو همین صدا و سیما کسی که پیامک میده تا ته مسابقه رو با دقت و تعصب نسبت به پیش بینیش نگاه میکنه
البته نگفتم همش بخاطر اینه ،کسی نیاد بگه همشو منفی میبینی
حالا خوبه تو کره چنوبی بوده اگه تو چین می بود احتمالا چند گیمر دیگه هم عمدی میباختن اخه تو چین شرط بندی خیلی رایجه اونم تو هر نوع مسابقه ورزشی.:D
از ته براشون متاسفم که کم اتفاق نمی افته………
چجوري فهميدن و دستشونو رو كردن ؟ نميتونن ثابت كنن كه از رو عمد بازي باختن :l