مچ کردن قطعات یک سیستم کامل بر اساس تم سازگار با هم، یکی از دشوار ترین کارها در بازار ایران است. قطعاتی که تم مشترک دارند، علاوه بر زیبایی، تناسب خوبی را به سیستم میدهند. در این مقاله، یک در ایران پیدا کردن قطعات با تم مشترک و سازگار با یکدیگر، از جمله دشوارترین کارها است. قطعاتی که تم مشترک دارند، ضمن زیبایی، تناسب خوبی را با یکدیگر خواهند داشت. در این مقاله، یک سیستم حرفهای گیمینگ مبتنی بر یک کانفیگ میان رده از قطعات مچ شده اتحاد تاف گیمینگ ایسوس را پیشنهاد میکنیم. بدیهی است شما دوستان میتوانید با استفاده از این لیست، قطعات مورد نظر خود را که مبتنی بر تم TUF ایسوس است جایگزین کنید. مجموع این قطعات در رنج بودجه 64 میلیون تومان قرار میگیرند که البته بخش اعظم این پول صرف خرید کارت گرافیک و مانیتور شده است. شما با حذف این دو قطعه، میتوانید کل بودجه تهیه این سیستم را به 32 میلیون تومان تقلیل دهید. همچنین با حذف ماوس و کیبورد، کل بودجه مورد نیاز این سیستم تنها 29 میلیون تومان خواهد شد. بنابراین میتوان گفت، در اصل این یک سیستم 29 میلیون تومانی است که اگر برای آن مانیتور، کارت گرافیک، و ماوس و کیبورد تاف تهیه کنید، مجموع قیمت آن به 63.6 میلیون تومان خواهد رسید.
به لطف این سیستم شما میتوانید حداکثر FPS ممکن را در دقت FULL HD و یا حتی 2K را با این RIG رویایی بدست آورید. همین ابتدای کار به سراغ لیست پیشنهادی میرویم و سپس در مورد قطعات بحث میکنیم:
مادربرد: ASUS TUF GAMING H670-PRO WIFI D4
مادربرد ASUS TUF GAMING H670-PRO WIFI D4 یکی از جمله بهترین مادربردهای میان رده از پلتفرم آلدرلیک است. این مادربرد با امکانات بی نظیر، یک گزینه ایده آل برای استفاده از نهایت توانمندی پردازندههای نسل 12 اینتل به شمار میآید. یکی از تفاوتهای عمده بین این مادربرد و مدل B660 سری تاف، امکان بهره برداری از کولرهای نسل پیشین سوکت LGA1200 است، که خوشبختانه این مدل H670 مادربرد تاف به آن مجهز است. این مادربرد با قیمت 7 میلیون تومان یک مادربرد خوب و با دوام و به صرفه برای گیمینگ میباشد.
سیستم VRM قدرتمند، همچنین سه درگاه M.2 که دو تای آن PCIe Gen.4 است، پشتیبانی از سیستم نورپردازی RGB و ARGB، در کنار تم زیبای TUF Gaming، و از همه مهمتر مجهز بودن آن به WiFi و بلوتوث، این مادربرد را به گزینه اول پیشنهادی ما به تمام گیمرها در سطح میان رده تبدیل کرده است. شرکت ایسوس به عنوان ارزش افزوده، نرم افزارهای حرفه ای گیمینگ خود را هم به همراه این مادربرد عرضه میکند.
پردازنده: INTEL CORE i5-12400F
پردازندههای نسل 12 اینتل هر کدام پادشاه گیمینگ در رنج قیمتی خود هستند. پردازنده Core i5 12400F نیز، اگرچه فاقد گرافیک مجتمع، اما از نظر قدرت گیمینگ با Core i5 11600K برابری میکند. این پردازنده در رنج قیمتی مناسب 5 میلیون تومان قرار دارد و عملکرد آن در بازیها مثال زدنی است. اگر این پردازنده را نتوانستید در بازار پیدا کنید، میتوانید مدل 12400 را جایگزین آن نمایید که گرافیک مجتمع دارد.
رم: CORSAIR VENGEANCE RGB PRO TUF 2X8 3200MHZ CL16
رمهای تاف گیمینگ کورسیر جزو معدود گزینههای بازار ایران برای سیستمهای تاف ایسوس است. خیلی بیشتر دوست داشتیم مدل فرکانس 3600 آن هم موجود بود و آن را پیشنهاد میدادیم، اما به هر جهت، این مدل در ایران موجود است.
واتر کولر: ASUS TUF GAMING LC 240 RGB
اگرچه پردازنده 12400F به هیچ وجه پردازنده داغی نیست، و با یک ایرکولر میتوان آن را خنک کرد، اما به جهت ست شدن سیستم و همچنین زیبایی، حیف است از واتر کولر تاف ایسوس استفاده نکرد. واترکولر LC240 تاف ایسوس نیز، در کلاس اقتصادی قرار دارد و توان آن در خور پردازنده 12400F است. بنابراین از هر لحاظ، برای خنک کردن این پردازنده، انتخابی مناسب است.
کارت گرافیک: ASUS TUF GAMING RTX 3060 V2 OC 12GB GDDR6
در حال حاضر قیمت کارتهای گرافیک 3060 رو به کاهش است. اگر بتوانید کارت گرافیک 3060 تاف را با ضمانت 3 ساله تهیه کنید، چه بهتر، در غیر این صورت با ضمانت 3 ماهه در دسترس خواهد بود. این ریزنقش زیبا در سایتهای فروش آنلاین موجود است. این کارت از سری جان سخت TUF است و با 12 گیگابایت حافظه VRAM، بهترین و اقتصادیترین کارت گرافیک برای گیمینگ در FHD و 2K است. اگر نسخه OC آن موجود نباشد میتوانید نسخه غیر OC را تهیه کنید.
اس اس دی: ADATA XPG GAMMIX S50 LITE M.2 1TB
گیمرها برای استفاده از امکان Microsoft Direct Storage به یک حافظه 1 ترابایتی از نوع PCIe Gen.4 نیاز دارند. از این رو خوش قیمتترین درایو PCIe Gen.4 با حجم یک ترابایت بازار را که برای گیمینگ مناسب است را پیشنهاد دادیم. خوشبختانه اس اس دی ADATA XPG GAMMIX S50 LITE M.2 1TB را در وبسایت بررسی هم کردهایم.
پاور: ASUS TUF GAMING 750B
پاورهای سری TUF ایسوس علاوه بر قیمت مناسب عملکرد فنلس دارند. این قابلیت واقعا نیاز هر کاربر است، چرا که اغلب مدتی که کاربران پشت کامپیوتر هستند معمولا به وبگردی مشغولند و سیستم در این حالت لود پایینی دارد، و بهتر است سکوت برقرار باشد. این موضوع هم در طول عمر فن پاور موثر است و هم آرامش کاربر بیش از پیش در هنگام کار با سیستم تضمین میشود. استاندارد 80 پلاس برنزی آنها نیز برای استفادههای خانگی کاملا ایده آل است. این پاور همچنین مجهز به مدار فعال تصحیح کننده ضریب توان پاور یا PFC Active است و استاندارد ATXV12 2.4 دارد. این پاور مجهز به تک ریل 12 ولت است که میتواند تا 750 وات قدرت خروجی داشته باشد. بررسی این مدل پاور تاف ایسوس را میتوانید در این بخش مطالعه کنید.
کیس: ASUS TUF GAMING GT301
کیس میدتاور GT301 ایسوس مجهز به پنل شیشه سکوریت یا Tempered Glass به قطر چهار میلیمتر است و از انواع ایرکولرها تا ارتفاع 16 سانتیمتر و رادیاتورهای واتر کولینگ تا حداکثر ارتفاع 360 سانتیمتر پشتیبانی میکند. فنهای آن دارای نورپردازی RGB هستند و طرح روی آن نیز با الهام از نقش و نگار نظامی تاف گیمینگ ایسوس ماد شده است.
مانیتور: ASUS TUF GAMING VG279Q1A
مانتیور ASUS TUF GAMING VG279Q1A 27″ IPS 165HZ یک نمایشگر مجهز به پنل 165 هرتزی است. این مانیتور 27 اینچی فول اچ دی، یک گزینه ایده آل اقتصادی برای گیمرهای حرفه ای است.
ماوس و کیبورد گیمینگ: ASUS TUF GAMING COMBO
ست ماوس و کیبورد گیمینگ ASUS TUF GAMING COMBO یکی از محصولات اقتصادی و در عین حال، با دوام ایسوس است که ساختاری شبه مکانیکال دارد. بدین صورت که تجربه کاربری از آن مانند یک کیبورد مکانیکال است. این ست ماوس و کیبورد با پشتیبانی از سیستم نورپردازی Aura Sync تکمیل کننده سیستم تاف گیمینگ ایسوس پیشنهادی ما است.
در پایان کاربران عزیز میتوانند به دلخواه قطعات دیگری را بنابر سلیقه خود و یا موجودی بازار جایگزین لیست کنند. همچنین توجه داشته باشید، چهار قطعه مانیتور، کارت گرافیک، ماوس و کیبرد در جدول پیشنهادی 40 میلیون تومان را به خود اختصاص دادند، دوستانی که این 4 قطعه را از قبل دارند، مابقی سیستم تنها 30 میلیون تومان بودجه لازم دارد. بنابراین در صورت داشتن این قطعات، با هزینه بسیار کمتری میتوان این سیستم را تهیه کرد.
به مانند همیشه، نظرات و سوالات خود را میتوانید در پایین این مطلب بیان بفرمایید. موفق باشید.
سلام مجدد
فروشگاه اینترنتی که قصددارم ازش کارت گرافیک ” ایسوس تاف 6900xt “رو خریداری کنم (کارت گرافیک نو هستش ، نه دست دوم )، در قسمت توضیحات کارت گرافیک نوشته : ” آکبند”
آیا صدرد صد دیگه میشه مطمئن بود که کارت گرافیک نو هست و ماین نشده و یا بایداز کارت گرافیک تست 3dmark بگیریم ؟(کارت گرافیک گارانتی نداره ، فقط هفت روز مهلت تست داره)
والا از فروشنده بپرسید.
سلام.وقت بخیر
در برخی فروشگاهای اینترنتی نوشته میشه :پردازنده 5800x با باکس بفروش میرسه.
از چه طریقی میشه فهمید باکس اورجینال هست نه تقلبی؟
اگر گارانتی ماتریکس باشه اورجیناله.
میشه با خرید یک اس اس دی چقدر میشه فریم بازی بهتره کرد و ایا مشکل این سنگینی بازی جی تی 2008 حل میشه و چه اس اس دی پیشنهاد می کنید
مادربرد ماربرد nf 520 a2 se
اس اس دی در فریم بازی تاثیری نداره، صرفا لود مراحل بازی رو سریعتر میکنه.
هر مدل اس اس دی ساتا تهیه کنید که درگاه ساتا داشته باشه میتونی به سیستم وصل کنی. ولی سرعتش نصف خواهد.
سلام مادربردم هست ….ماربرد nf 520 a2 se
و با کارت کارت هم x1600/1650 serus , radeon ati من تو نستم بازی جی تی 2008 اجرا کنم اما یکمی سنگین بود بازی
میشه کارت 1650 gtx را روش بزارم
والا به دلیل گلوگاه شدید من توصیه نمیکنم. تصمیم با شماست.
سلام آرمین جان.
به نظر شما کدام یک از این سه مانیتور برای گیمینگ بازی های روز دنیا بهتره ؟ (گیمینگ در حالت آفلاین و در تنظیمات گرافیکی ultra ).
1_ نمایشگر گیمینگ G32QC گیگابایت _ 32 اینچ _ وضوح تصویر 2k _ نرخ نوسازی 165 هرتز و پشتیبانی از HDR _زمان پاسخ دهی1 میلی ثانیه ).(قیمت 10 میلیون)
2_مانیتور گیمینگ 28 اینچ ایسوس مدل VP28UQGL 4K _ بیست هشت اینچ _ وضوح تصویر 4K _ نرخ نوسازی 60 هرتز _ زمان پاسخ دهی1 میلی ثانیه ).(قیمت 8 میلیون)
3_مانیتور خمیده 27 اینچ سامسونگ مدل LC27G55TQWMXUE G5 Odyssey _ وضوح تصویر 2K _نرخ نوسازی 144 هرتز _ زمان پاسخ دهی1 میلی ثانیه ).(قیمت 9 میلیون)
الان مورد دوم حسنش اینکه 4k هستش ولی عیبش اینکه که نرخ نوسازی 60 هرتز. نظر شما چیه؟ یه توضیح کامل میدین تا من از تردید در بیام؟ ممنون
ممنون آقا آرمین عزیز
واقعا همون ماهی گیری رو یاد دادید.👌
انشالله بازم از تخصص شما بهره ببریم.🌹
چاکرم.
ممنون آقا آرمین
ولی یه نکته که باقی میمونه اینه که با در نظر گرفتن اسپایک ها اگه 3080 بخوایم بندازیم همین 750 هم کافی نیست. مگه نه اینکه هر سیستمی که معرفی می شه حداقل باید برای یکی دو گرافیک بعدی جا داشته باشه؟
نه دیگه داستان 3080 فرق داره، برای 3080 با i7 پاور 850 وات و برای مدلهای اکستریم با i9 حداقل پاور 1000 وات پیشنهاد میشه.
در مورد سوال دومتون متوجه نشدم منظور چیه؟
منظورم این بود که وقتی شخصی میخواد 3070 برداره و پاور ۷۵۰ وات بهش توصیه میشه جا برای ارتقا در آینده نداره ولی اصولیش مگه این نیست که یه پاور بهتر جهت اینکه جا باشه برای ارتقا در نظر بگیریم؟
یعنی امروز ۳۰۷۰ داره شاید فردا خواست ۳۰۸۰ بندازه.
خوب محمد جان یه همچین شخصی میتونه پاور 1.2KW برداره. این دیگه بستگی به خود اون شخص داره چه قدر ارتقا پذیری در نظر داشته باشه. شخص به شخص متفاوته.
آقا آرمین حتما شما می گید برای 12400 + rtx 3070 ti پاور 600 کمه باید لااقل 650 برداری منم شما رو قبول دارم ولی سوالم اینه که مگه مصرف کل این سیستم چقدره؟
3070ti = 290w
12400 = 120w
other parts = 80w
TOTAL: 490w
می خواستم ماهی گیری ازتون یاد بگیرم نه که ماهی بگیرم.👌👌 خودتونم متوجه شدید حتما. دم شما گرم.👍
منظور کارت 3070 بود با مصرف 220w
Total = 420w
خوب محمد جان، در بحث ماهیگیری، راه های رسیدن به نتیجه در این زمینه بسیاره.
اول یه توضیح درک مفهوم بدم، یه بحثی داریم به اسم Minimum PSU Requirement، یعنی “حداقل” پاور مورد نیاز. یعنی از این کمتر به هیچ وجه نباید باشه.
یه بحثی دیگه داریم به اسم Recommended PSU Requirement، پاور مورد نیاز “پیشنهاد شده”. این به معنای بهینه بودن پاور برای سیستم هست تا فشاری به پاور/سیستم نیاد.
حالا یه راهش اینه، که از وبسایت های محاسبه گر میزان واتیج کمک بگیری، و نتیجه اعلام شده همان Minimum PSU Requirement بدست بیاد. یعنی حداقل پاور پیشنهادی رو به شما اعلام میکنه. مثلا همین سیستم رو توی محاسبه گر outervision زدم، با یه دونه SSD و یه دونه هارد دیسک و با احتساب 4 ساعت بازی در روز، ته تهش مصرف شما 508 وات درومد و مصرف اعلامی حدود 560 وات بود. این عدد رو که به شما اعلام کرد، شما 100 وات بگذار روش، میشه 660 وات، حالا پاور 660 واتی که نداریم، پس گردش میکنی برو به بالا نتیجه میشه که باید پاور 700 واتی انتخاب کنی. اتفاقا خود Outervision هم یه پاور EVGA 700W پیشنهاد خریدشو داد.
خوب این یه راه، هر واتیجی سایت های رسمی محاسبه گر، مثل outervision یا کولر مستر یا Be quite اعلام کردند، شما 100 وات بگذاری روش، پاور رو بگیری که در این حالت 700W پیشنهاد میشه.
راه دوم، بری سراغ تولید کننده، جناب آقای انویدیا روزی که RTX 3070Ti رو بیرون داد، اعلام رسمی کرد در وبسایت خودش که حضرات بدانند، برای RTX 3070 Ti یک پاور 750W نیاز است!! البته در زیر همان جدولی که 750W را پیشنهاد داده نوشته که با احتساب اینکه شما Core i9 استفاده کنید به همراه RTX 3070 Ti و اگر پردازنده ضعیفتر بود، میتونید پاور کمتری هم بردارید! حالا چقدر میخوای کم کنی با پردازنده 12400 دیگه گردن خودت، من به شخصه، 50 وات بیشتر کم نمیکنم – چرا؟ چون حضرت RTX 3070 Ti اسپایک داره، اسپایک یعنی در لحظاتی در حد صدم ثانیه، مصرفش به بیش از اون 290W اعلامی میرسه، پس پاوری مطابق با پیشنهاد انویدیا سازنده گرافیک میگیرم. یعنی همون 750W.
یه راه سومی هم هست، که شرکت سازنده گرافیک در بخش مشخصات Specs، میاد پاور پیشنهادی خودش رو اعلام میکنه، مثلا ایسوس یا ام اس آی یا گیگابایت در بخش Specs، میان recommended psu رو اعلام میکنند که ای حضراتی که گرافیک مارو میخرید، پاور پیشنهادی فلان واتیج است.
با توجه به این موارد من ماهی میگیرم، و پاور انتخاب میکنم. برای سیستم شما هم پاور 700 یا 750 وات پیشنهاد میکنم. نه 600 وات و نه 650 وات!
حیف این سیستم که بر پایه ی اینتل و انویدیا باشه
و بزرگان دنیای سخت افزار داخل این مجموعه نباشن
والا پژمان جا شما ببخش که از کوتوله های دنیای سخت افزار برای پیشنهاد استفاده کردیم. 😀
انشاالله AMD سری رایزن 7000 با گرافیک های RDNA3 رو زود تر بده بیرون که ما بتونیم از محصولات بزرگان پیشنهاد بدیم.
شما خودت از بزرگانی.دوستت داریم باهات شوخی میکنیم.
انشالله.
یجورایی ینی حیف اینتل و انویدیا که اینتل و انویدیا هستن و AMD نیستن :دی
آقا آرمین هارد وسترن 1 ترا بلو با دور 7200 و کش 64 بهتره یا 2 ترا بلو با دور 5400 و کش 256؟ ضمنا تو کریستال دیسک هم 2 ترا بهتر بود.
ممنون
برای نصب سیستم عامل 1 ترا بلو 7200 و 64 مگ کش بهتره.
هارد 2 ترا 256 کش نوع SMR
ممنون میشه یه توضیحی هم بدید که چرا کش اولویتش کمتره؟
کش توی هارد دیسک اولویت زیادی داره، اما از اون مهمتر CMR یا SMR بودن هارد دیسکه، اینکه تولید کننده بیاد هارد دیسک SMR رو با کش زیاد عرضه کنه فقط داره شیره میماله که آشغال SMR فروش بره.
اگر هارد CMR با کش زیاد باشه، بله، منم موافقم، اون در اولویته.
مشخصات کارت x1600رادعون از کجا میشه پیدا کرد
و چه سالی تولید شده و قدرتش چقدر
میشه بازی جی تی 2008 اجرا کردش؟
واگر مادربردی پیسی اسپره 1 داره میشه
کارتی با پیسی اسپره 2 در ان بگذاریم و قدرت کارت کم می کند؟
اون کارت رو از توی سایت تولید کننده اش، میتونید مشخصاتش رو پیدا کنید. از سال تولیدش اطلاعی ندارم چون ندیدم همچین کارتی.
بازی GTA رو میشه بازی کرد به شرطی که Minimum Requirement سخت افزار پیشنهادی بازی رو داشته باشید.
نمیدونم اسپره چی هست؟ 😐 😐 😐
یک سوال سایت سازنده کارت گرافیک میگه 256
اما با نرم افزار z میگه 512 حافضه کارت/ اسم کارت هم x1600/1650 serus , radeon ati
و ایا از کارت x1900 radeon ضعیف تر است//
چون برای نصب بازی جی تی2008 حداقل کارت نوشته x1900 radeon
,و چون درگاه مادربردم یک است پیشنهاد می کنید چه کارتی بخریم
ایا میشه از کارتی با درگاه 2 روی مادربرد که درگاه 1 داره بخریم منظور همان پرت پیس ارس درگاه کارت گرافیک روی مادر برد است/
برادر الان متوجه شدم، واقعیتش اینه که کارت گرافیک ATI Radeon X1600 رسما منسوخ شده. خیلی سال پیش شرکتی بود به اسم ATI که کارت گرافیک تولید میکرد. این شرکت 16 سال پیش توسط شرکت AMD خریداری شد و ادغام گردید. یعنی دیگه محصولات ATI همه منسوخ شدند. بله کارت گرافیک ATI Radeon X1600 از ATI Radeon X1900 ضعیف تره، اما هر دوی اینها بسیار ضعیفتر از اونی هستند که بشه باهاش GTA V بازی کرد. البته بازی های قدیمی تر GTA مثل Vice City رو شاید بشه بازی کرد باهاشون چون گرافیک های قدیمی رو اوکی هستند.
در مورد درگاه، اصلا این موضوع که کارت گرافیک به درگاه مادربرد شما بخوره مهم نیست، بله، PCIe Gen.2 با PCIe Gen.1 سازگار هست ولی چون سیستمی که دارید خیلی قدیمیه، حتی اگر گرافیک جدید تر روش استفاده کنید، پردازنده و رم شما کشش نداره.
ایا فروشنده که این کارت از او خریدیم 550 هزارتومن به ما خیلی گران داده
و چونکه چند ماه قبل من دیدم کارت 2 گیگ 700 هزارتومن /
و البته چطور میگین کشش نداره من بازی گرید 1 را با این کارت بازی کردم خوب اجرا شد
و سال تولید این کارت 2005 الی 2007 هاست و بازی جی تی 2008 عرضه شده و این نزدیکی سال ایا نشان می دهد این کارت می کشه بازی
تازه امشب هم بازی کال دایتی مدرن افر می خوام رو سیتم نصب کنم
و یک کارت قوی به نظرتان چه پیشنهاد می کنید برای این سیستم
پردازنده دو هسته شرکت amd , و رم هم سه گیگ
والا من اطلاعی در این موارد ندارم.
اقا من تصمیم گرفتم این کارت را پس بدم
اما به نظرتون چون بازی گرید خوب اجرا کرده که گرافیکش 256 مگ
است این پس ندم ….. الان که نگاه کردم گرافیک یک گیگ 750 هزارتومن
خوب این پس بدم و این یک گیگ بخرم تا به بصرفه باشه چون 3 روزه که خریدم و هم دست وم بوده
به نظرتون پس می دهند …..
والا دوست عزیز، دانش کامپیوتر من از سال 2010 به اینطرفه. چون اون سال بود که من علاقمند به کامپیوتر شدم. در مورد قطعات ماقبل از این تاریخ، اطلاعی ندارم، نمیتونم قضاوتی داشته باشم. در مورد قیمت هم، من اطلاعی از قیمت قطعات دست دوم ندارم. همچنین ارتباطی با فروشنده شما ندارم که بدونم پس میگیرند یا نمیگیرند.
موفق باشید.
حاجی خودتو اذیت نکن اونو پس بده و با ۷۵۰ت میتونی دست دو gt430 1g رو بگیری و کاراتم را میندازه بعدا هم میتونی بفروشیش
ولی اینو کسی ازت نمیخره
مشخصات کارت x1600رادعون از کجا میشه پیدا کرد
و چه سالی تولید شده و قدرتش چقدر
میشه بازی جی تی 2008 اجرا کردش؟
واگر مادربردی پیسی اسپره 1 داره میشه
کارتی با پیسی اسپره 2 در ان بگذاریم و قدرت کارت کم می کند؟
در ادامه کامنت قبلی و عکس مربوطه
https://s6.uupload.ir/files/crystall_3hpq.jpg
مخلص
تم کریستالی هم تم جدیدیه من این تم رو دارم تا حدودی روی سیستمم فقط باید رم هام رو از کورسیر میبردم روی تریدنت که چون 8 عدد هستن هم توجیه اقتصادی نداشت و نه افزایش راندمانی .. تم آبشاری رم های کورسیر وقتی 8 تا هستن هم واقعا زیباست
سلام.برای این سیستم اگه بخوام کیس رو به خاطر فضای بیشتر و تهویه بهتر از برند دیگه تهیه کنم چه کیسی رو پیشنهاد میدین؟ به شخصه بهترین کیسی که تو این رنج قیمتی پیدا کردم lian li lancool 215 هست به نظرتون مناسبه؟
واتر کولره تا 12600k جوابه درسته؟ و 12700 ضریب بسته
گمون نکنم 12600K رو جواب بده ولی 12700 ضریب بسته اوکیه.
سلام من الان یه مادر برد asus prime h310m دارم و cpu 9400f بارم 16 2666 و گرافیک 1650 ایسوس قصد خرید کارت گرافیک3060 رو دارم برای بازی در رزلوشن 1080 و تنظیمات بالا اما نمیدونم گلوگاه cpu زیاده یا میشه چشم پوشی کرد و این که بصرفه هست از همین سوکت مادربرد cpu ارتقاع داد ممنون.
سلام آقا محمد، اصولا گلوگاهی بیش از 10 الی 15 درصد واقعا زیاده و پردازنده شما با 3060 حدود 25 درصدگلوگاه میده. میتونی 3060 بخری ولی در اولین فرصت پردازنده رو به 9700 ارتقا بده. اینطوری مشکل بر برطرف میشه.
آقا ارمین ممنون بابت سیستم پیشنهادیتون
من این سیستم رو یکم بالاتر گرفتم .با هزینه اضافی رم تاف پیدا کردم براش الان ک دستم رسیده سوالی ک ذهنمو درگیر کرده اینه فرق رم کرسیر تاف با کرسیر معمولی چیه که پانصدهزار بیشتر دادم اما rgb رم با نرم افزار aura هماهنگ نیست اصلا رم ها رو نمیشناسه.لطفا در مورد تفاوت این دو و اینکه چطور ارجی بی رم رو با مادربرد هماهنگ کنم راهنمایی بفرمایید
من سیستم خلیلی ضعیف دارم
که پیسی اسپرس مادربرد 1
و الان کارت 3060 با 12 گیگ خریدم میشه ان وصل کنم و ممکن فشار بیا به کارت به سوزه ………چون خیلی افراد با ماربرد z490 کارت 3070 زدند که پیسی اسپره 3 دارد اما این کارت سری 3000 پیسی اسپره 4 می خواد…..البته مادربرد این سیتم قدیمی هست nf520.a2 se ,,وروم ddr2 و 3 گیگ و پردازنده هم دو هسته شرکت amd , ,و پاورم هم 500 وات و هارد 2 ترابایت و یک هارد 160 گیگ سامسونگ و مانیتور lg 38 اینچ……….
کارت گرافیک رو بزارین تو جعبه اش بمونه انشاالله سیستم مناسب تهیه کردن ازش استفاده کنید. سیستمی که دارین، هم پاورش قابل اتکا نیست و میتونه به گرافیک شما آسیب بزنه و هم پردازنده شما بشدت گلوگاهه و باعث کاهش 80 درصدی قدرت کارت گرافیک شما میشه، یعنی عملا هیچ استفاده از اون کارت گرافیک نخواهید داشت.
بنابراین تا تهیه یک سیستم مناسب از کارت استفاده نکنید.
اسمبل کردن pc با نسل دواردهم اینتل با مادر برد z690؟ نسبت به نسل قبل ارزش داره؟
اگر بودجه اش فراهم باشه، صد در صد
درود ، یه سوالی دارم آقا ارمین اینکه بخوایم توی این اوضاع اقتصادی زیبا بخوایم قطعات رو با بهترین ارزش خرید و پرفومنس با توجه به نیازمون بخریم بهتر نیست از اینکه بخوایم یک سیستم فول ست بخریم ؟
اغلب قطعات TUF Gaming (به غیر از کارت گرافیک، مانیتور و موس و کیبورد)، از نظر قیمتی ارزش خرید بالایی دارند. اصلا فلسفه وجودی TUF همین قیمت خوب نسبت به کارایی بوده. توی ایران متاسفانه نوبت کارت گرافیک، مانیتور یا حتی مثلا مودم میرسه، یه دفعه قیمت ها جند برابر میشه. این قطعات واسه همه برند ها همینطوریه و گرونه. بنابراین پاسخ به سوال شما، هم بله است و هم خیر، بله از این نظر که تا جایی که از نظر قیمتی به نفع شماست، قطعات ست بخرید، اگر در این میان، قطعه ای بود که از نظر قیمتی به نفع شما نبود، اونو با قطعه غیر ست جایگزین کنید و یا خریدش رو به تعویق بندازید. خلاصه ببنید چه چیزی به نفع شماست، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فنی.
RAM : برای ست شدن سیستم تاف، این تنها گزینه بازار است؟
Corsair Vengeance RGB Pro TUF 16GB 8GBx2 3200MHz CL16
حدود قیمت ۲.۵
این مدل خیلی کم یابه و نیست تو بازار. ولی نفست رو شهید نکردم و گذاشتم تو لیست. 😀
ای جونم مرسی، چون خودم وسواس دارم میگم حیفه شاید یکی قطعه بهتر گرفت، راستی نمیدونم میشه اسم فروشگاه آورد یا نه ولی از تو ایمالز سرچ کنین میاد کجاها موجوده لیون هم داره فعلا 😀
شما گفتین که اردیبهشت امسال مطلب بروز رسانی خواهد شد. اردیبهشت داره تموم میشه ولی هنوز به روز رسانی نکردین. هنوز نوشته قیمت کارت گرافیک 7 میلیونه ولی الان 27 میلیونه
سلام دوست عزیز،
من مقاله سیستم پیشنهادی ها رو به روز رسانی کردم، حالا یا اونجا یا اینجا اعلام بودجه بفرمایید خدمت شما سیستم گیمینگ پیشنهاد بدم.
سلام اقای ابیشی بحث سری tuf شد
جدیدا یه مدل لبتاپ از این سری وارد کشور شده شاید تنها ضعفش تا جایی که بررسی کردم هسته های کم cpu باشه
به مدل tuf fx516
باگرافیک 3060
به نظرتون ارزش خرید داره ؟برچسب قیمتی به نظر عالی داره
پردازنده 11370H، دارای 4 هسته و 8 رشته پردازشی است که برای تمام بازی های امروزی کاملا مناسب است و کم نمیاره. ارزش خرید هم داره.
تازه پردازنده اش هم چهارمیلیونو دویست تومان هست در حالی که نوشتین سه میلیونو هفت صد
تاریخ مطلب 17 اردیبهشت 99 هست، در اون زمان این قیمت بوده. اردیبهشت امسال این مطلب به روز رسانی خواهد شد.
ممنون
ببخشید این کارت گرافیکی رو که دادین الان قیمتش تقریبا 25 میلیونه! حداکثر قیمتش هم 31 میلیونه. یعنی حتی اگه 20 میلیون هم باشه که نمیشه با 10 میلیونه تمام قطعات دیگر را خرید!
تاریخ مطلب 17 اردیبهشت 99 هست، در اون زمان این قیمت بوده. اردیبهشت امسال این مطلب به روز رسانی خواهد شد.
سلام دوستان عزیز من شانس اوردم قبل گرونی خریدم spu i7 9700k.gpu 1080 ti 11g. ram 16 wather cooling 360.power anthec 850gold.ssd 512g. mb asuse 390 h gaming .کلا همش شد 25 میلیون
بسیار هم عالی.
سلام میخواستم مادربرد و رم و سی پی و پاور و یک ssd m2 بخرم بودجه ام 15.5 میلیون هستش
من خودم مادربرد tuf gaming b470 و یا tuf gaming z490 plus wifi مدنظرم هستش و سی پی یو i5 10400f
تو مدل رم و پاور(مخصوصا پاور که بعدا برای گرافیک کم نیاره)و ssd موندم چی بگیرم با این بودجه
هر پیشنهادی دارین ممنون میشم
سلام وقتتون بخیر. ببخشید یه سوال داشتم. من رو این مادربرد میتونم کارت گرافیک سیستم قبلی خودم رو که ATI Radeon HD 5400 که یه گیگ هست رو موقت نصب کنم تا بعدها کارت گرافیک بخرم یا به این مادربرد نمیخوره؟
بله میتوانید نصب کنید.
سلام به دوستان و اساتید گرام.یک هفته ای میشه با خودم کلنجار میرم بابت بستن یه سیستم گیمینگه خوب.لطف بفرمایید راهنمایی کنید با توجه به داشته هام:
msi 1080 gaming x 8G
Ram 2*8 trident Z 3000
power 800 Green
HDD 7200
خوب، چه راهنمایی نیاز دارید؟ بقیه قطعات رو پیشنهاد بدیم؟ چقدر بودجه اختصاص دادید؟
سلام اقای ابیشی
من سیستمم اینه
core i5 9400f
ram16gb
rx580 8gb
میخوام بدونم میتونم با این سایبر پانکو بیارم یا باید یه گرافیک بخرم و پیشنهاد یه گرافیک تا هشت نه میلیون بدین
و اینکه رد دد 2 و وارزون رو میاره
اینارو میاره میخوام بریزم؟ خیلی کارت گرافیک گرون شده
بله دوست عزیز با همین گرافیک میتونید اجرا کنید
آقا معین عزیز، با 9 میلیون گرافیکی که میشه خرید اندازه همون RX580 خودتون قدرت خواهد داشت. برای شما که الان RX580 داری، پله ی بعدی ارتقای گرافیک میشه کارت RTX2060 که نیاز به 17 الی 18 میلیون بودجه داره. البته یه مدل EVGA هم موجود شده 15 میلیون. ولی به هر حال، چیزی که داری الان روی سیستمت اندازه 9 میلیون ارزش داره. بودجه ای که داری برای ارتقای گرافیک رو حداقل باید دو برابر کنی.
سلام اقای ارمین تو این وضع به نظر شما amd ryzen 7 2700x بخرم خوبه یا intel core i7 8700k ؟
والا برای گیمینگ 8700K و یا 9700K بهتره.
اما اگر پردازش موازی و کارهای رندر مقصود شما باشه، سری 3000 رایزن بهتر هستند تا 2700X
من الان 35 سالمه . کاش منتظر کاهش قیمت نمیشدم. بازم میترسم بدتر بشه برای شما . در هر صورت دیگه نمیشه خرید فکرشو نکنید. جسته گریخته 3 سال گذشت
حتی 7700 هم به قیمت 1200 نشده . اون 8 تومنه ! ارزش خرید هم نداره .مگه استوکش رو وارد کنن بخریم. من برای اینکه کارم رو راه بندازم 3770 خریدم 1200 اونم شده ؟ 2 م و بیشتر
میگفتن ایرانی جماعت رحم نداره . ولی دیگه عقل هم تو سرش نیست . کاش ایران بدنیا نیومده بودم این همه دردسر عجیب و دویونه کننده بکشم . تازه منتظر جنگ هم باشید . ولی جالبه کرونا اومد همه دزدی هاشون رو از ما گرفت هم ایرانی جماعت عوضی هم خارجی جماعت ظالم . از ایرانی بودن خودمم بدم اومده . تف به این ایران تف به اون آمریکا
سلام من مادربرد b360 pro gaming گرفتم می تونم روش cpu corei5 9400f رو روش گذاشت
اخه چند نفر بهم گفتن که تصویر رو بالا نمیاره
سلام می تونید تهیه کنید – فقط بعدش باید بایوس رو آپدیت کنید.
لازم به ذکره پردازنده 9400F اصلا گرافیک مجتمع نداره که تصویر بالا بیاره. باید کارت گرافیک داشته باشید.
هیچ کس دیگه نمیتونه این کشور رو نجات بده .آرزو بدل همه چی رفتیم .وقتی یه جوانی 30 ساله مثل من که از 15 ساله دارم زحمت میکشم نمیتونم یه ps4 بخرم زندگی برام چه معنی میده .بلد نیستم سیاسی حرف بزنم کاری هم به مسولین ندارم ولی فقط اینو میگم که خدا لعنت کنه اون نسلی که با انتخابشون نسل ما رو رو نابود کرد لعنت به روحشون
با سلام.
خواستم قیمت این پردازنده رو بدونم؟
Intel xeon 4130A966
با تشکر
لیست قیمت روز قطعات کامپیوتر:
https://bit.ly/2Z1BHIi
خسته نباشید آقا آرمین!
سیستم رویایی خوبیه!فقط تبدیل رویا به واقعیت خرج داره….
بله عباس جان، البته خرجش بالاست :))
سلام
Tuf z490 plus با i5 10500 جوابه ؟
رم و اینا که هر چی میشه بست ولی فعلا پولم به کارت گرافیک نمیرسه
بنظرتون اون مادربرد با سیپی یو برا بازی های بروز خوبه ؟
عالیه آقا هادی عزیز، بسیار هم مناسبه.
با تشکر از سیستمی که پیشنهاد دادید و زحمتی که بابت مقاله ها میکشید
بنظرم دیگه دوره پی سی گیمینگ ( تو کشور ما ) تموم شده
به کنترلر کنسول میشه یه جوری عادت کرد ولی به ۷.۵ میلیون بودن یه گرافیک میان رده نه
هر چند همون کنسول هم به حد کافی گرون شده که خریدش سخت باشه
بله آقا محمد عزیز، اگر هدف صرفا بازی باشه خرید کنسول منطقی تره.
0
سلام
خسته نباشید
من قصد بستن یه سیستم رو داشتم
میخواستم ببینم به نظر شما الان سیستم ببندم به صرفه تره یا ریسک کنم و برای کارت های گرافیک نسل بعد amd و nvidia صبر کنم.(واقعا اصلا میشه پیشبینی تقریبا قراره قیمت ها چجوری بشه چند ماه اینده)
و اگه الان به نظر شما بهتره که سیستم ببندم
کارت گرافیک رده بالایی مثل 2070 super پیشنهاد میکنید یا 1660 s و صبر برای نسل بعد گرافیکا؟(سال اینده ایشالا مشکلی برای بودجه کارت گرافیک ندارم)
یه نکته دیگه بحث داشتن dlss در کارت های گرافیک rtx هست به نظر شما میتونه ملاک برتری خوبی در اینده نسبت به amd باشه؟
و سوال اخرم یه مادربرد b450 با توجه به قیمت مناسبش انتخاب خوبی برای ryzen 3600 x هست؟
سلام آقا حسام عزیز،
والا فعلا که ثبت سفارش بسته است هیچی وارد نمیشه، حالا با این وضعیت اصلا معلوم نیست کی کارتهای گرافیک جدید وارد بازار های جهانی میشن، و بدتر اینکه معلوم نیست کی وارد ایران بشن.
بله کارت گرافیک 2070 سوپر بسیار کارت گرافیک خوبیه.
در مورد DLSS و RTX هم بله، ملاک برتری هست نسبت به AMD حتی همین امروز.
مادربرد B450 باید بایوسش با یک پردازنده سری 2000 آپدیت بشه تا بتوان بعدا روش 3600X بر روی آن نصب کرد. اگر میتونید X570 تهیه کنید در اولویته.
سلام من این سیستم و میخوام ولی میتونم یه سری تغییرات روش انجام بدم؟ مثلا کیسشو نمیخوام اس اس دی هم نمیخوام مانیتور و موس و کیبوردم نمیخوام
بله دوست عزیز، میتونید تغییرات دلخواه رو بدین.
واقعا قیمتها رو که میبینیم یاد حسابهای بانکی خودمون میافتم که فکر نمیکنم تا به حال این تعداد صفر رو به خودش دیده باشه.
ممنون از آرمین عزیز که زحمت زیادی کشیدن برای این مطلب و مشخصا چقدر هم حرص خوردن
ممنونم مهندس کرماجانی، افتخار دادین.
30 تومن بدی یه همچین اشغالی بخری …….سال 96 سیستم روز اون زمان رو تو بالاترین سخت افزار روز 10 تومن پول دادیم حالا این اشغال رو 30 تومن پول بدیم …..به امروز اخرین مدل سیستم 60 تومن میشه
سیستم خیلی خوبیه، آشغال نیست. فقط گرونه.
فدات شم سال 92 یه سیستم high End جمع کردم همه تجهیزات :
cpu I7 4770 K جدید ترین سی پی یو زمان خودش بود بالاترش میشد سری زئون …قیمت یک میلیون و صد و پنجاه
main maximus XI Hero بالاترین مادربرد زمان خودش بود البته بالاترش میشد extereme که بکار من نمیومد دیگه بالاتر از این نبود قیمت 1 میلیون
ram 32 gig ddr3 قیمت 1 میلیون
ssd 850 pro قیمت 500 هزار
hdd 2 tra black قیمت 450 هزار
power green 850 OC قیمت 550 هزار
کیس green X-9 قیمت 500 هزار
مانیتور 23 اینچ الجی فول اچ دی قیمت 700 هزار
و بقیه مخلفاتش البته بدون گرافیک برام تموم شد نزدیک 6 میلیون
گرافیک انبردش انقدری قوی بود که یک سال فول اچ دی همه بازیای روزو جوابمو داد و سال بعدشم یه asus 1080 strix اضافه کردم بهش…… رو همدیگه دستگاه شد 8.5 میلیون کل این دستگاه رو هم…….. با حدود 8 ماه کار کردم پول جمع کردم خریدم …..دیگه تمامیه قطعات ، بالاترین زمان خودشون بودن و 8 ماهه خریدم …الان بالاترین سیستم روز رو فاکتور زدم نزدیک 70 میلیون پولش میشه …اون سیستم من این سیستمی که بالا نوشتید رو قورت میده …برا همینه که به این سیستم بالا میگم آشغال …حالا امروز بخوای بالاترین سیستم روز رو بخری چن ماه باید کار کنی تا 70 میلیون بدی یه سیستم بخری ؟؟؟؟؟
آقا مرتضی عزیز،
شما فرمودین آشغاله، از نظر من آشغال نیست. بعدش شما در مورد قیمت صحبت فرمودین، من که خودم میدونم گرونه. گرون بودن با آشغال بودن 2 تا مقوله متفاوته. من سیستم آشغال به مردم پیشنهاد نمیدم.
جهت اطلاع شما، 9400F از 4790K قوی تره و RTX2060 از نظر فریم دهی تقریبا با GTX1070Ti برابره. پس سیستم آشغالی نیست.
فقط گرونه.
شما درست میگی ….تفاوت تو اینه سیستم high End و سیستم زیر mid …به زمان خودش ببینید هر دو تا سیستم رو …..و در آخر به نظرت چن نفر توان خرید همین سیستم رو دارن …..30 میلیون بدی یه کامپیوتر بخری …..
یه زمانی این سیستمو می خواستم ببندم و کل قیمتش سر هم 4 و 700 شد.
gtx1060 6GB msi gaming x
ram kingston hyperx fury 2*8gb ddr4 2400
case:green z4 astiak
moitor:lg FHD حدود 650 بود فک کنم قیمتش.
mouse and keybo:coolermaster lite l
cpu:ryzen1600x
main:ROG STRIX B350F GAMING
و اسپیکر بزرگ که مدلشو فراموش کردم
باورم نمیشه قیمتا چقد مفت بود.RX480لیون میداد 930 تومن با تحفیف ویژه و 470 حدود 850 بود.گفتم هی ارزون میشه و به خاطر یه سری مسائل نخریدم.الان میبینم همینم که قدیمیه بخوای ببندی باید بیش از 5 تومن بدی.
وقتی اقتصاد برای یک کشور کوچکترین اهمیتی نداشته باشد، نتیجه اش همین وضعی است که در اون قرار داریم.
15 میلیون مد نظرم بود که 1 تایپ نشد.
خلاصه وضعیت بدجور خرابه.روز به روز قیمت بالا.روزی دولت بره یوم الله ست. نفر بعدی میاد هم بد تر.مشکلی ریشه ای تر از این حرفاست.چند سال دیگه پنیر هم پیدا نیمشه ارمین جان باید بریم نون خشک بخوریم. یا هم فرار کنیم بریم بقیه کشور ها
سلام. با انتخاب CPU شدیدا مخالفم. با قیمت مشابه میشه یه R5 3600 از AMD خرید. این سی پی یو قابلیت آپگرید تا مدل 16 هسته (!) رو هم داره. مادربرد ارزونتر هم میشه تهیه کرد. واقعا انتخاب اینتل توی این رنج قیمتی مناسب نیست. :))
یه نکته جالب دیگه هم هست. اگه کسی به اورکلاک کردن علاقه داشته باشه. سی پی یوی AMD و رم مربوطه رو می تونه اورکلاک کنه.
پردازنده های AMD در عمل اورکلاک نمیشن.
قیمت 3600 خیلی بیشتر از 9400 هستش.
ممنون اقای ابیشی ولی من به دلیل توقف واردات به کشور جنس بنجول و رودست مونده نمیخرم در این زمان بهترین انتخاب گیمر ها فقط و فقط AMD 3600 هست
دوستان بهتره از سایت هایی مثل ایگرد و مالتینا برای خرید قطعات سخت افزاری استفاده کنید
منتظر تخفیفات امازون بمونید در فرست مناسب خرید کنید
ایران دیگه جای خرید سخت افزار نیست
آقا پیمان عزیز، در هیچ زمان در هیچ کدام از مقاله های پیشنهاد سیستم که من منتشر کردم حتی یک بار قطعه ای بنجول و رو دست مونده پیشنهاد داده نشده است.
دمتون گرم یه سوال برام پیش اومدش شما از کجا متوجه میشین کدوم قطعه بهترین پرفورمنس رو داره یوتوب یا بنچمارک خاصی رو میبینید
اگر تونستید منابعی که استفاده میکنین رو بنویسین
من خودم از یوتوب استفاده میکنم با مانیتورینگ سخت افزار حین بازی میشه پرفورمنسارو مقایسه کرد
خیلی اسونه کافیه به مادربرد و cpu مشخصات شو نگاه کنی متوجه میشی
10 سال مطالعه، پیگیری، هزینه، و آموزش
سلام خدمت همه دوستان
به نظرشما وقت عوض کردن سیستم هست تو این شرایط منظورم فروختن دوباره خریدن مثلا یه سیستم دیگس کم کم هم کاملش کنم
این الان سیستم الانمه
cpu 6700k
graphic onbourd
ram 32 ripjaws
mb z170 progaming
power cooler master 800 gold
ssd 240 evo 850
hard 4tb
داداش سیستمت بد نیست برای گیم خوبه فقط یه کارت گرافیک کم داری مگر اینکه بخوای باهاش کارای دیگه بکنی
شما فقط یه کارت گرافیک بگیری بسته :)))
سیستمت خوبه. یه گرافیک کم داره. 6700کی رو من دارم که به 4.5 گیگاهرتز اور کردم. خیبی خوب و بی مشکل برای کارای من جوابگو هست. اگه کار رندر انجام میدی و باهاش پول درمیاری عوض کن وگرنه این سیستمت چه برای بازی چه برای کاربری متوسط برای رندرنیگ با کاربرد آموزشی یا خانگی به خوبی جوابگو هست.
داداش یه کارت گرافیک بزار روی همین سیستم مشکلی نداره، کاملا سیستم به روزی دارید.
من باشم هزینه ماوس – کیبرد – کیس و مادربرد رو روی بقیه قطعات خرج میکنم و هارد هم یه هارد 4 تراباتی 1.700 قیمت داره و ارزشش خیلی بیشتره …
آقا آرش عزیز، نیاز، انتخاب و سلیقه هر شخص میتونه باعث تغییرات بشه. این یک پیشنهاد عمومی است.
واقعا چقدر ناراحت کنندس که داشتن هر چیز واسه این مردم شده آرزو.من قبل عید تونستم یجوری یه سیستم سر هم کنم اما چه فایده وقتی میبینم بقیه دوستان ندارن.خدایا خودت به آه این مردم برس.
آمین
بنظرم هدف از طراحی سیستم با بودجه محدود استفاده حداکثری از منبع پولی در جهت افزایش قدرت سخت افزاری هست
در یک کیس میان رده چه نیازی هست از یک قاب کیس 2400 تومنی و کیبورد 2430 تومنی استفاده بشه اصلا توجیهی نداره این انتخاب
بهتره بود پول اضافه برای تهیه یک cpu بهتر و ram بهتر قرار میگرفت تا کیبورد و موس تقریبا اخرین مدل
بیشتر پست تبلیغی هست تا پست پیشنهادی
اره کاملا!!
سلیقه ها متفاوته دوست عزیز.
اگه ممکن بود یک سیستم بر مبنای AMD هم در همین حدود قیمت پیشنهاد بدید
یک سوم پرایده قیمتش😂😂😂😂
فرمایش شما صحیحه آقا پژمان، مسئله اساسی اینه اصلا چند درصد مردم 30 میلیون پول اضافی دارند که باهاش برن کامپیوتر بخرن؟
تا همین چند سال پیش با 30 میلیون میشد ازدواج کنی تشکیل خونواده بدی، الان باهاش میتونی Core i5 بخری.
فردا هم لابد با 30 میلیون می تونی یه قالب 250 گرمی پنیر بخری با نون بربری صبحونه بخوری.
واقعا چرا ! حالا میدونیم که هیچی سر جای خودش نیست اما در مورد بازار کامپیوتر اوضاع آشفته تره چرا باید قیمت قطعات با دلار 25 هزار محاسبه شه و چرا های دیگه
واقعا متوجه نیستم این دلال های عزیز تا چه اندازه بی وجدان هستن
حتی در مورد قطعات استوک هم این موضوع الان داره صدق میکنه نوت بوک استوکی که با 5 تومن مثلا میشد گرفت الان بالا 10 تومن استوک دارن میفروشن حالا میگن به خاطر کرونا است اما تا این حد جدا ؟
کرونا که 40 سال پیش اومده عزیزان
ارزش یه کالا تو بازار تعیین میشه که قیمت ارز فقط یکی از عوامل تعیین کننده اونه. الان وقتی شما یه پراید رو میبینی 90 میلیون هم قیمت زدن، به اصطلاح تولید داخل هست و میزان ورودش به بازار به مراتب بیشتر از قطعات آی تی هست، شما انتظار داری یه کالای آی تی به قیمت ارزی وارداتی به فروش برسه؟
ما یه قیمت حقیقی داریم یه قیمت واقعی. کالایی که به فرض تو امارات 200 دلار هست و با تمام هزینه های حمل و گمرک و سود عرفی بیاد ایران نهایتا 250 دلار باید به فروش برسه. این 250 دلار قیمت حقیقی این کالا هست اما واقعی نیست. قیمت واقعی با توجه به شرایط بازار تعیین میشه و شرایط بازار اصلا طوری نیست که قیمت واقعی با حقیقی در یه حدود باشه. هم کالا کم هست، هم قدرت خرید مردم به شدت پایینه. کم بودن کالا باعث به وجود امدن واسطه های متعدد میشه تا جنس به دست مصرف کننده برسه و هم تورم ایجاد میکنه. دوم، وقتی قدرت خرید پایین هست یعنی رکود هم هست. خرده فروشها به جای اینکه ماهی مثلا 30 تا سیستم بفروشن و از هر کدوم 400 تومن سود بردارند، الان 5 تا میفروشن و از هر کدوم 2 میلیون سود برمیدارند.
تا بوده همین بوده و این واقعیت روی زمین هست و مربوط به ایران نیست. هرجای دنیا عرضه و تقاضا بهم بخوره قیمتهای حقیقی و واقعی از هم دور میشن. برعکسشم هست و ما میبینم در عرصه رقابت، گهگداری تخفیف های بسیار خوبی تو سطح دنیا برای خرید اعمال میشه.
اقتصاد و بازار یه سیستم هست. تا سیستم درست کار نکنه هیچ اخلاقی و وجدانی باعث بهبود نمیشه. هیچ نظارتی هم جواب قطعی نمیده. از وقتی سلطان سکه تو ایران دستگیر و اعدام شد، قیمت سکه تا به امروز نزدیک به 2 برابر شده. یه اقتصاد ناکارمد و فاسد مثل یه سد ترک خرده ای هست که هر روز یه روزنه ای برای فوران آب توش ایجاد میشه و تمسک به اخلاق یا نظارت مثل بنایی هست که میخاد با یه سطل ملات این ترک ها رو ترمیم کنه.
قبلا نفت فروش میرفت و پول بادآورده ای وجود داشت که این روزنه ها رو چسب بزنن. الان اونم نیست و چهره عریان بلبشوی اقتصادی در ایران نمایان شده و مردم فوج فوج به زیر خط فقر سقوط میکنن. پراید سال 99 شده هم قیمت تویوتا لندکروز 10 سال پیش. یعنی پراید تو این 10 سال 12 برابر قیمتش رفته بالا.
حداقل دستمزد در ایران هم از 300هزار تومن سال 89 رسیده به 1.800 سال 99 یعنی 6 برابر. یعنی قدرت خرید مردم در خوشبینانه ترین حالت در عرض 10 سال نصف شده.
من نمیدونم چرا امثال شما دارین اصرار دارین که ریشه این قیمتهای بالا رو در دلال بدونید. دلال از بطن اقتصاد ناسالم رشد میکنه. اقتصاد سالم باشه دلال ها توش دووم نمیارن. به قول آرمین با همین فرمون با 30 میلیون تومن یه قالب پنیر و نون بربری خواهیم خورد.
ممنون از پیام اتون با کلیت حرف های شما موافقم اما اولا که اقتصاد ما یک اقتصاد و سیستم بسته است و دلیل اینکه شما میگی چرا امثال من ریشه این قیمت ها رو دلال ها میدونن اینکه ، اولا اینکه خیر دلال های خرد منظور ما نیست و دوما چون دوست عزیز اقتصاد مملکت ما اقتصاد مافیایی و دلالی هست که بزرگترین این دلال ها هم خود حکومت و دولت که همیشه دست اشون تو جیب ملته و گرنه که تو همه جای دنیا دلال هست و مشکلی ام نیست اما وقتی دلال حکومتی باشه و کل اقتصاد دست اینا دیگه همین اوضاع پیش میاد از دلار های 4200 و جریان اونا و تعلق گرفتن این ارزهای رانتی به یه عده از شرکت های آی تی ، بگیر تا گم شدن و خرج شدن اونا جای دیگه و … شما همین و تعمیم بده به کل اقتصاد و اوضاع مملکت
البته دلیل همه این مسئال تنها حکومت ما نیست بلکه خود ما ها هم هستیم که همیشه هر بلایی سر مون اومده هیچ کاری نکردیم و در جهت بدتر شدن قدم برداشتیم تا موقعی ام که ما تغییر نکنیم هیچی تغییر نمیکنه همین اوضاع هست و هست ما ها خودمون هم با هم نیستیم اگر درست قدم بر میداشتیم شاید اوضاعمون خیلی فرق میکرد از اون قضیه تحریم خرید خودروی داخل بگیر که با گذاشتن فروش فوری مردم صف بستن و سر و کله همو برا خرید همون ماشین های مزخرف تولید داخل شکوندن تا موارد دیگه
آقا فرزاد عزیز؛
این کامنت های شما هر کدوم خودش یک مقاله است، کاملا تحلیل درستی دارید.
من هم موافقم.
“خرده فروشها به جای اینکه ماهی مثلا 30 تا سیستم بفروشن و از هر کدوم 400 تومن سود بردارند، الان 5 تا میفروشن و از هر کدوم 2 میلیون سود برمیدارند.”
این حرف شما عین واقعیت بازاره و به قول آقای ابیشی، میشه از حرفاتون چندین مقاله درآورد
اقا ارمین
راستش اون غم و اندوه رو تو اون جمله که گفتید “یادش بخیر قشنگ احساس کردم”
حقیقتش قبل عید قصد خریدشو داشتم با ۱ تومن بعد عید شد ۱.۵
یعنی …
ما نسل جزغاله شده هم نیستیم پودر شده ایم