شرکت مایکروسافت فناوری AutoSR (Automatic Super Resolution) خود را به بازار عرضه کرد. این قابلیت ابتدا به صورت اختصاصی بر روی لپتاپهای مبتنی بر تراشه Snapdragon X قرار میگیرد که هنوز در دسترس نیستند.
همانطور که گفته شد، کمپانی مایکروسافت در نهایت فناوری Super Resolution سطح سیستم خود را به بازار عرضه کرده است. پیش از این خبرهایی در رابطه با این فناوری به گوش میرسید، با این وجود تا کنون اطلاعات رسمی زیادی از سوی کمپانی مایکروسافت در مورد نحوه استفاده از آن برای کاربران وجود نداشت. این شرکت اکنون رسما تأیید کرده است که فناوری AutoSR به طور پیشفرض برای چند بازی فعال خواهد شد. با این حال، این ممکن است برای همه گیمرها نتیجه مطلوبی نباشد، زیرا برخی بازیها احتمالاً پیش از این یکپارچه سازی ارتقاء مقیاس را اعمال کردهاند.
با این وجود در حال حاضر، این فناوری تنها بر روی کامپیوترهای Copilot+ کار میکند که به صورت اختصاصی با پردازندههای Snapdragon X شرکت کوالکام تجهیز شدهاند.
اما در این بین مشکلی وجود دارد و آن هم این است که پردازندههای اسنپدراگون X هنوز در دسترس نیستند. بنابراین، با وجود اینکه فناوری AutoSR امروز وارد بازار شده است، روش رسمی برای استفاده از این فناوری هنوز وجود ندارد. الزامات دیگر شامل نسخه 24H2 ویندوز 11، یک صفحه نمایش با حداقل رزولوشن 1080p و فعال بودن به روزرسانیهای خودکار خواهد بود. کمپانی مایکروسافت تأیید کرده است که 12 بازی به صورت پیشفرض با فناوری AutoSR کار خواهند کرد.
بازیهایی که به صورت پیشفرض از فناوری AutoSR شرکت مایکروسافت استفاده میکنند:
- 7 Days to Die
- BeamNG drive
- Borderlands 3
- Control
- Dark Souls III
- God of War
- Kingdom Come: Deliverance
- Resident Evil 2
- Resident Evil 3
- Sekiro: Shadows Die Twice
- Sniper Ghost Warrior Contracts 2
- The Witcher 3: Wild Hunt
الزامات قابلیت AutoSR (از ماه می 2024):
- یک کامپیوتر Copilot+ تجهیز شده با پردازنده SnapdragonR X شرکت کوالکام به همراه Hexagon NPU و گرافیک یکپارچه.
- ویندوز 11، نسخه 24H2 یا بعدی.
- آخرین درایورهای پردازنده گرافیکی و عصبی. برای بررسی دستی به روزرسانیها، به شروع > تنظیمات > بهروزرسانی ویندوز بروید، سپس گزینه بررسی بهروزرسانیها را انتخاب کنید.
- رزولوشن نمایشگر 1080p یا بالاتر.
باید در نظر داشته باشید که این لیست هنوز کامل نیست زیرا شرکت مایکروسافت همچنان در حال تست کردن این فناوری است و بازیهای دیگر هنوز میتوانند به صورت دستی فعال شوند. راهنما در وبسایت کمپانی مایکروسافت وجود دارد، اما با توجه به نیاز به پردازنده اسنپدراگون X شرکت کوالکام، در حال حاضر این راهنما تقریباً بیاثر است. اولین لپتاپهای مجهز به این پردازندهها قرار است در اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند.
به نظر میرسد ویژگی AutoSR یک ابزار قدرتمند برای افزایش عملکرد سیستم به صورت کلی خواهد بود. این فناوری بدون توجه به تولید کننده گرافیکی کار خواهد کرد، به عبارتی دیگر، این ویژگی قابل استفاده بر روی گرافیکهای مختلف است و به تولیدکننده خاصی محدود نیست. با این حال شرکت مایکروسافت هنوز تایید نکرده که کدام گرافیکها توسط این فناوری پشتیبانی خواهند شد. هنگامی که این فناوری بر روی تمام سیستمها در دسترس قرار بگیرد، با گزینههایی مانند RSR (Radeon Super Resolution) شرکت AMD و ابزارهای شخص ثالث مانند Lossless Scaling رقابت خواهد کرد که عملکرد مشابهی را بدون توجه به ادغامهای ارتقاء مقیاس بازیها ارائه میدهند.
دیدگاهتان را بنویسید