ظرف سال های اخیر با پیشرفت هر چه بیشتر صنعت بازی سازی و پیچیده تر شدن ساختار تکنیکی بازی های کامپیوتری (در اثر ورود به بعد سوم و پیشروی روز افزون در این بخش)، شاهد تبدیل شدن Havok به نامی آشنا و معتبر در دنیای بازی های کامپیوتری بوده ایم. علاقمندان به نقش فیزیک در دنیای بازی های کامپیوتری و پیاده سازی بی نقص این امر در ساختار بازی های مختلف، قطعاً Havok را به خوبی می شناسند. میان افزاری که به کمک آن می توان کنش پذیری اجسام را به شکل واقعی تری در دل بازی های کامپیوتری پیاده سازی کرد و سر و شکل طبیعی تری به آن داد. حال خبر می رسد که این ابزار بسیار کارآمد و پر کاربرد توسط شرکت مایکرو سافت خریداری شده است.
شرکت مایکرو سافت طی یکی دو روز اخیر در بلاگ رسمی خود خبر از این داد که توانسته است میان افزار نام آشنای Havok را از شرکت اینتل خریداری کند. این میان افزار که در بدو امر توسط طراحان خوش ذوق و مستقل ایرلندی متولد شده بود، چیزی نزدیک به هشت سال قبل توسط شرکت Intel خریداری شد و طی این مدت توانست در ساخت بازی های بیشماری مورد استفاده قرار گیرد. در واقع کمتر بازی شناخته شده ای با ساختار AAA را می توان سراغ گرفت که برای هر چه طبیعی تر جلوه دادن کنش پذیری های فیزیکی خود، طی سال های اخیر از میان افزار Havok بهره نگرفته باشد. گفته می شود که تا کنون و ظرف یک دهه و نیم اخیر چیزی نزدیک به 600 بازی مختلف توسط این میان افزار ساخته شده اند و از همین رو Havok را می توان یکی از پر کاربرد ترین ابزار های واسط در طراحی بازی های کامپیوتری لقب داد. جالب این جاست که بیشتر این بازی ها عناوین نام آشنایی محسوب می شوند و در تایید این ادعا باید گفت که بسیاری از بازی های مورد انتظار پاییز امسال و سال 2016 میلادی از میان افزار Havok در طراحی فیزیک خود بهره جسته اند. عناوینی نظیر Halo5: Guardians ، Star Wars Battlefront ، Fallout 4 ، Horizon: Zero Dawn ، Dark Souls 3 ، Uncharted 4: A Thief’s End ، The Last Guardian و Just Cause 3 را تنها می توان تعدادی از این نام های آشنا به شمار آورد که قرار است از Havok در طراحی فیزیک خود بهره بگیرند. در این میان حتی اثری نظیر Just Cause 3 پایه و اساس اصلی گیم پلی خود را بر مبنای استفاده از فیزیک و بهره گیری از توانایی های Havok در این زمینه پایه ریزی کرده است. شاید تصور بر این باشد که با خریداری شدن این میان افزار سودمند توسط مایکرو سافت، سایر شرکت های اول شخص و سوم شخص، دیگر نتوانند از Havok برای طراحی بازی های خود استفاده نمایند و بهره گیری از این ابزار تنها در ساخت عناوین انحصاری خود مایکرو سافت نظیر Halo 5 امکان پذیر باشد. اما مایکرو سافت در بلاگ رسمی خود اعلام کرده است که همانند قبل با تمامی شرکت هایی که مایل به استفاده از Havok در طراحی بازی های کامپیوتری خود هستند همکاری تنگاتنگی خواهد داشت و این امر حتی رقبای سرسختی نظیر سونی و نینتندو را نیز شامل می شود. اگر چه تا کنون هیچ رقمی از سوی مایکرو سافت برای این داد و ستد سودمند اعلام نشده است، اما به نظر می رسد که اعضای مایکرو سافت از خرید خود بسیار راضی هستند و قصد دارند از توانایی های قابل توجه میان افزار Havok در تلفیق با سایر واسط ها و نرم افزار های کاربردی خود بهره بگیرند. از قرار معلوم مایکرو سافت برنامه های ویژه ای برای استفاده از توانایی های منحصر به فرد ابزار هایی نظیر Havok ، Direct X 12 ، Visual tudio و Microsoft Azure به شکل تلفیقی دارد و امیدوار است بتواند سیستم تازه ای که در بازی Crackdown 3 قصد پیاده سازی آن را دارد، در عناوین آتی خود نیز به کار بگیرد. علاقمندان بازی مذکور قطعاً می دانند که Crackdown 3 در ساختار گیم پلی خود از فیزیکی بسیار پویا با قابلیت تخریب 100 در صد بهره می برد که این ویژگی به مدد توانایی پلتفرم Azure که بر سیستم پردازش ابری تمرکز یافته، میسر شده است. البته شبیه سازی ملموس و طبیعی فیزیک تنها توانایی منحصر به فرد Havok محسوب نمی شود و این میان افزار قابلیت های مفید دیگری را نیز در دل خود گنجانده است. قابلیت هایی که اکنون مایکرو سافت به شکل راحت تری قادر به استفاده از آن هاست و حتی تایید کرده که قصد تقویت و گسترش آن ها را نیز دارد. مسلماً دستیابی به Havok می تواند امتیاز مهمی برای استودیو های بازی سازی مایکرو سافت تلقی شود و با گسترده تر شدن تعداد بازی هایی که از واسط DX 12 استفاده می کنند، این خرید تازه می تواند نقش تایین کننده ای برای این شرکت داشته باشد. در مطالب بعدی خود سعی می کنیم از قابلیت ها و تکنیک های مختلف نهفته در دل میان افزار Havok بیشتر سخن بگوییم.
برای با خبر شدن از آخرین اطلاعات در زمینه تجهیزات الکترونیک، بازی ها و مطالب مختلف در زمینه تکنولوژی، کانال وب سایت سخت افزار در تلگرام را فراموش نکنید. اگر آخرین نسخه از این برنامه را روی موبایل یا رایانه نصب کرده اید تنها با کلیک کردن (یا تپ کردن) روی آدرس https://telegram.me/sakhtafzarmag می توانید در کانال ما عضو شوید. همچنین برای اطلاع از دقیق ترین مشخصات و قیمت های گوشی های هوشمند در بازار ایران می توانید به وب سایت کالای ما به نشانی https://kalamag.com مراجعه کنید.
از خریداری شدن شرکت AMD توسط مایکروسافت خبری نشد؟
این مایکروسافت هم راه افتاده همه جارو داره میخره!
کسی میدونه سرمایه نقدی این شرکت چه قدر هست؟
این مایکروسافت هم راه افتاده همه جارو داره میخره!
کسی میدونه سرمایه نقدی این شرکت چه قدر هست؟