ماههاست گیمرهایی که از پردازنده Raptor Lake استفاده میکنند، به دلیل بروز مشکل در پایداری تراشههای Core i9 که باعث از کار افتادن بازیها میشود، اذیت شدهاند. در ابتدا به نظر میرسید که شرکت اینتل در صدد رفع این مشکل است. اما متأسفانه، کمپانی اینتل در نهایت اعلام کرد که این مشکل پیچیدهتر از چیزی است که به تصویر کشیده میشود.
به تازگی، کاربران با مشکلات پایداری مربوط به پردازندههای Core i9-14900K و 13900K شرکت اینتل دست و پنجه نرم کردهاند. آنهایی که از این پردازندهها استفاده میکنند متوجه افزایش خرابی بازی شدهاند که باعث شده بسیاری از توسعه دهندگان اعلامیههای پشتیبانی را صادر کنند. شرکت اینتل گفت که مشکل را بررسی خواهد کرد.
دلیل اصلی این ناپایداری چیست؟
گزارشهایی مبنی بر اینکه شرکت اینتل راه حلی پیدا کرده، از سوی وبلاگ آلمانی Igor’s Lab منتشر شده است. این سازمان ادعا کرد که یک سند داخلی تحت NDA به دست آورده که میگوید علت اصلی بیثباتی در این پردازندهها، مقدار نادرست در الگوریتم میکروکد مرتبط با ویژگی eTVB (تقویت سرعت حرارتی افزایش یافته) است.
برای مدت کوتاهی، کاربران پردازندههای Raptor Lake باور داشتند که کمپانی اینتل یک راه حل برای برطرف کردن این مشکل دارد. متاسفانه، این شرکت اعلام کرد که گزارشهایی که خطا را شناسایی کردهاند، نادرست هستند. کمپانی اینتل هنوز در تلاش است تا علت واقعی مشکل به وجود آمده را پیدا کند.
در بیانیه آمده است که: «بر خلاف گزارشهای اخیر رسانهها، شرکت اینتل هنوز علت اصلی این مشکل را تایید نکرده است و با شرکای خود به بررسی گزارشهای کاربران در مورد مشکلات ناپایداری در پردازندههای دسکتاپ نسل سیزدهم و چهاردهم (K/KF/KS) آنلاکشده Intel Core ادامه میدهد.» وصله میکروکد اشاره شده در گزارشهای مطبوعاتی، یک باگ eTVB را که در حین بررسی گزارشهای بیثباتی توسط شرکت اینتل کشف شده بود، برطرف میکند. با این حال باید بدانید با اینکه این مشکل به طور بالقوه به بیثباتی دامن میزند، اما دلیل اصلی آن نیست.
ازمایشگاه ایگور از آن زمان یک ضمیمه به گزارش خود اضافه کرده است.
شرکت اینتل فناوری eTVB را به طور خاص برای پردازندههای Raptor Lake S خود توسعه داده است تا با اورکلاک کردن هستههای پردازنده، بالاتر از حداکثر فرکانس توربو تحت شرایط خاص، عملکرد سریعی را در بازیها و برنامهها به آنها بدهد. آزمایشگاه ایگور در ابتدا گزارش داد که شرکت اینتل یک جابجایی در ولتاژ کمینه عملکردی در قطعات Core i9 را به دلیل قرار گرفتن در معرض ولتاژ بالای هسته شناسایی کرده است، به علاوه خبر داد که یک آپدیت فریمور جدید در حال آمادهسازی است، که فقط تا حدی درست بود.
در این میان، گیمرها راهحلهایی را با توصیههایی از طرف توسعه دهندگان، ایجاد کردهاند. باید اشاره کرد که نوع و شدت باگها بسته به بازیها متفاوت است. برخی از بازیها ممکن است خطا «out of memory» را نمایش دهند، گروهی دیگر به صفحه دسکتاپ بازگردند، همچنین احتمال دارد در بعضی از بازیها کامپیوتر به طور کامل قفل شود. علاوه بر این، برخی از تراشهها برای مدت یک هفته تا حدود یک ماه خوب کار میکنند، اما در نهایت دچار مشکلات پایداری میشوند. به نظر میرسد Unreal Engine یک وجه مشترک در بین بازیها باشد.
توصیه سازندگان بازی برای جلوگیری از بروز مشکل پایداری در پردازنده های Core i9
سازندگان بازیها توصیههای مختلفی در مورد نحوه جلوگیری از این مشکل دارند، اما همه به clocking مربوط میشوند. اپیک گیمز (Epic Games) برای تشویق کاربران به تنظیم تنظیمات BIOS، یک اطلاعیه پشتیبانی صادر کرد. Vermintide 2 و Warhammer 40,000: توسعه دهنده Darktide Fatshark توصیه کرد که از Intel Extreme Tuning Utility (XTU) برای کاهش سرعت Performance Core از x55 به x53 استفاده کنید. گفته میشود که گیربکس (Gearbox) هرگونه اورکلاک در بایوس را حذف میکند یا از XTU استفاده میکند، اگرچه تغییرات ایجاد شده در بایوس پس از تنظیم مجدد باقی میماند، برخلاف آنچه با نرمافزار اینتل ایجاد شده است. Outpost: توسعه دهندگان Infinity برای جلوگیری از خرابی، پیشنهاد کردهاند downclocking را از 5.5 گیگاهرتز به حدود 5 کاهش دهید.
راه حل: رایزن بخرید😎