خانه ها با آجر و سنگ ساخته می شوند ، غذا ها با گوشت ، حبوبات و سبزیجات و بازی های کامپیوتری هم با موتور های گرافیکی! در نسل قبل شاهد درخشش موتور گرافیکی و انحصاری شرکت اپیک یعنی آنریل انجین در صنعت بازی های کامپیوتری بودیم و بی اغراق می توان گفت که تقریباً نیمی از عناوین مطرح دنیای بازی های کامپیوتری در نسل قبل، با همین موتور گرافیکی ساخته شده بودند. البته علاوه بر موتور گرافیکی آنریل، موتور Unity نیز مدت هاست به دلیل ذات انعطاف پذیر خود توانسته بسیار مورد توجه بازی سازان ریز و درشت قرار بگیرد و در این بین طی سال های اخیر، شاهد ساخته شدن بسیاری از عناوین موبایل با این موتور گرافیکی بوده ایم. اگر چه در نسل حاضر، دو موتور مذکور رقبای قدیمی و تقویت شده ای را در برابر خود می بینند، اما شرکت اتودسک با موتور گرافیکی جدید و تازه نفس خود قصد دارد تمامی معادلات را بر هم بریزد و به رقیبی جدی برای دو موتور یاد شده در سطور قبل تبدیل شود. بنا براین از این پس سازندگان بازی های کامپیوتری، علاوه بر سایر موتور های گرافیکی و انحصاری موجود در بازار، انتخاب دیگری به نام Stingray نیز خواهند داشت تا بتوانند آثار خود را به کمک این موتور خلق کنند.
البته خبر حضور موتور اختصاصی شرکت اتودسک در جمع سایر رقبا، پیش از این در ماه های ابتدایی امسال بود که توسط این شرکت اعلام شد؛ اما در آن زمان هنوز نام قطعی این موتور گرافیکی جدید و همچنین زمان ورودش به بازار مشخص به نظر نمی رسید. اما اکنون روز موعود فرا رسیده و رقیبان حاضر در بازار، از 19 آگوست امسال می توانند منتظر ورود این رقیب جدید و جدی یعنی Stingray به عرصه ی رقابت باشند. با این وجود نمی توان اتودسک را یک فعال تازه وارد در این عرصه محسوب نمود و پیش از این نیز آن ها با موتور گرافیکی Bitsquid بخت خود را در بورس طراحی بازی های گوناگون آزموده بودند. در این میان موتور مذکور بیشتر در ساخت عناوین غیر AAA و بازی هایی نظیر Helldivers (اثر انحصاری پلتفرم های سونی) و War of The Roses (یک بازی آنلاین چند نفره با ساختار استراتژیک) مورد استفاده قرار گرفته و کمتر اثر نام آشنایی را سراغ داریم که توسط این محصول اختصاصی طراحی شده باشد. سوای آن، شرکت اتودسک با میان افزار Scaleform GFx (که بیشتر در ساخت اینترفیس و HUD بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد) سال هاست که در صنعت بازی سازی حضور موفقی را تجربه کرده است و از این منظر هم نمی توان آن ها را حاضرانی نو پا در این عرصه قلمداد نمود. اما اعضای این شرکت اینک به دنبال جاه طلبی تازه ای در این بخش از صنعت بازی های کامپیوتری هستند که بسیار بلند پروازانه تر از خیز های پیشینشان در این عرصه به نظر می رسد. به عبارت بهتر آن ها قصد دارند تا تمامی داشته های قبلی شان در زمینه ی مدل سازی و ساخت انیمیشن را اکنون در قالب این موتور گرافیکی جدید به بازی سازان فعال در صنعت بازی های کامپیوتر و خصوصاً طراحان عناوین AAA عرضه کنند. به این ترتیب و با عرضه شدن موتور گرافیکی Stingray ما شاهد ترکیب جذابی از امکانات موتور Bitsquid (برای کد نویسی و طراحی مرحله) با ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار هایی نظیر Maya و 3D Max (برای طراحی آبجکت ها و شخصیت های موجود در بازی) خواهیم بود. بنا بر این می توان ادعا کرد که Stingray در قامت یک موتور گرافیکی همه فن حریف و کاربردی، ابزاری کامل برای طراحی بازی های جدید خواهد بود که مسلماً کاربرانش را از تهیه ی نرم افزار ها و امکانات جانبی بی نیاز خواهد ساخت. تا پیش از این استودیو هایی که قصد ساخت عناوین رقابتی و AAA را در دنیای بازی های کامپیوتری داشتند، می بایست از ابزار های جداگانه ای برای طراحی آبجکت ها و شخصیت های موجود در بازی استفاده می کردند و سپس با جای دادن آن ها در دل یک موتور گرافیکی سه بعدی ، اقدام به طراحی موتور گرافیکی انحصاری خود می نمودند. اما اکنون با وجود Stingray و امکانات همه جانبه ای که این موتور گرافیکی در اختیار بازی سازان قرار می دهد، دیگر هیچ نیازی به پی گیری چنین فعالیت پیچیده ای از سوی آنان، آن هم در چندین مرحله ی مجزا نیست و بازی سازان از همان ابتدا می توانند در قالب یک محصول واحد، به تمامی امکانات مورد نظرشان برای طراحی یازی خود دسترسی داشته باشند. سوای آن بازی سازانی که ایده ی چندانی برای طراحی شخصیت های مورد نظر خود ندارند هم می توانند به جای فشار آوردن به مغز خود و هنگ کردن نهایی ، از مدل های آماده ی اتودسک در این زمینه استفاده کنند. چرا که این شرکت نام آشنا قصد دارد بازار Creative Market خود را هم (که به تازگی آن را تاسیس کرده) ، با خدمات این موتور جدید گرافیکی تلفیق کند. بازاری که طی یک سال اخیر تاسیس شده و شرکت اتودسک در قالب آن، اقدام به عرضه ی مدل های سه بعدی، تم های گرافیکی و مواردی از این دست برای هوا خواهان این قبیل محصولات نموده است.
احتمالاً بسیاری از شما با بازی Borderlands آشنایی دارید. اما شاید تا پیش از این نمی دانستید که HUD این بازی با میان افزار Scaleform GFx شرکت اتودسک ساخته شده است. محصولی که به احتمال فراوان قابلیت های کاربردی اش برای طراحی اینترفیس های روان و بسیار قابل تعامل، در موتور گرافیکی Stingray نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت
در این میان از مورد توجه ترین صفات موتور گرافیکی جدید شرکت اتودسک، بی شک قابلیت های مربوط به دسترسی سریعی است که این ابزار منحصر به فرد، برای کاربران خود فراهم می آورد. به کمک این قابلیت های کاربردی ، طراحان بازی می توانند طراحی های خود از انیمیشن ها و مدلینگ شخصیت ها را به شکلی همزمان در مراحل بازی به نظاره بنشینند و در صورت لزوم توسط ادیتور این موتور، کاستی های موجود در آن ها را تصحیح نمایند. علاوه بر آن نوعی ابزار برنامه نویسی مبتنی بر اشاره و کلیک نیز در این موتور گرافیکی وجود دارد که به برنامه نویسان این امکان را می دهد تا بدون هیچ نیازی به دانستن زبان کد نویسی Lua بتوانند دستورات ساده ی مد نظرشان را در درخت کد های بازی مورد نظر خود ، پیاده سازی نمایند. البته موتور گرافیکی Stingray علیرغم تمامی این موارد مثبت و نقاط قوت مذکور ، تفاوتی اساسی با موتور های پر هوادار بازار در زمینه ی پشتیبانی از بازی سازان مستقل خواهد داشت. به این ترتیب که استفاده از موتور انحصاری شرکت اتودسک، برای عموم رایگان نیست و این شرکت برای در اختیار قرار دادن حق استفاده از امکانات پایه ای (و نه کامل) موتور انحصاری خود به علاقمندان ، مبلغی برابر با 30 دلار در ماه را از آنان دریافت خواهد نمود. البته اتودسک اعلام کرده که این مبلغ برای استفاده ی بلند مدت از این امکانات موتور گرافیکی مذکور ، کم تر از این مقدار خواهد بود و علاوه بر آن دانش آموزان و هنر جویان جوان می توانند از امکانات پایه ای این موتور اختصاصی، با تخفیفات ویژه ای بهره مند شوند. البته این دانش آموزان جوان ، برای انجام کار های شخصی و غیر تجاری خود احتمالاً همچنان سراغ همان موتور گرافیکی Unity خواهند رفت. موتوری که امکان بهره وری از قابلیت های پایه ای آن کاملاً رایگان بوده و فقط برای لیسانس کردن محصولات ساخته شده توسط آن است که استفاده کنندگان مجاب به پرداخت هزینه های مربوطه هستند. با این حال قطعاً موتور گرافیکی Stingray با امکانات و قابلیت های قابل توجه خود برای حرفه ای های این عرصه ، می تواند بسیار مورد توجه شرکت های بازی سازی بزرگ قرار گیرد و رقابت تنگاتنگی را با موتور های گرافیکی پر هوادار بازار در زمینه ی طراحی عناوین شاخص و AAA ایجاد نماید.
خبر خوبی بود اگر این موتور بازی کیفیتش در اندازه Unreal باشه من شاید از 3ds max استفاده کنم ولی باید بگم که Blender برنامه ای که الان باهاش کار میکنم خیلی وقته این ویژگی رو داشته و بازی های خیلی خوبی هم باهاش ساختن ولی چون این برنامه رایگان هست قدرت تبلیغ و بهبود دادن موتور بازیش رو به اندازه شرکت های بزرگی مثله Autodesk رو نداره.
آیا موتور stingray به لحاظ ساختار و توان بالاتر از آنریل انجین قرار داره و اصولا از چه زبانی در ساخت اون استفاده شده؟