بازی Dragon Dogma یکی از IP های کاملاً جدید شرکت کپکام در نسل پیشین بازی های کامپیوتری محسوب می شد که توانست با تلفیق المان های موجود در آثار نقش آفرینی غربی و ژاپنی گلیم خود را تا حد قابل قبولی از آب بیرون بکشد و به یکی از آثار نسبتاً قابل اعتنای شرکت کپکام در نسل هفتم بازی های کامپیوتری تبدیل شود. با این حال عرضه ی اختصاصی این بازی بر روی دو کنسول خانگی Xbox 360 و Play Station 3 در آن زمان موجب شد تا دارندگان پلتفرم PC تا همین چند هفته ی قبل از امکان تجربه کردن این بازی محروم بمانند. اما به تازگی شاهد انتشار این بازی (با تمام محتوا های جانبی منتشر شده برای آن) تحت عنوان Dragon Dogma: Dark Arisen بر روی پلتفرم PC هستیم که دارای اضافات متعددی بوده و توانسته است تا علاقمندان تجربه کردن این بازی بر روی کامپیوتر های خانگی را به شکل کاملاً مفصلی به ملاقات با این بازی ببرد. بنا بر این برای آن دسته از کسانی که تجربه ی آثار پر هیاهوی فصل پاییز را به پایان رسانده اند ، شروع بازی Dragon Dogma: Dark Arisen می تواند تجربه ای بسیار خوب و مناسب جلوه نماید.
در این میان شاید عده ای از علاقمندان پلتفرم PC مایل به دانستن این موضوع باشند که بازی Dragon Dogma: Dark Arisen از لحاظ جنبه های فنی و دیداری چه تفاوت های مهمی با نسخه های کنسولی مربوط به نسل قبل دارد و سوای آن عملکرد این بازی بر روی کارت های گرافیک نسبتاً متوسط موجود در بازار (که قابلیت اجرای این بازی را به شکل قابل قبولی دارند) دقیقاً به چه ترتیبی است. برای رفع کنجکاوی این دسته از گیمر ها و همچنین روشن ساختن نکات یاد شده در سطور فوق برای آن ها ، گروه ریخته گری دیجیتال به تازگی نگاهی مقایسه ای به این بازی داشته است که بد نیست ما هم نگاهی اختصاصی به نگاه آن ها داشته باشیم ! گفتنی است که در بررسی صورت گرفته از نسخه ی PC این اثر یا همان بازی Dragon Dogma: Dark Arisen ابتدا میان وِیژگی های این نسخه از بازی و همچنین نسخه ی PS3 این اثر (که چیزی بیش از سه سال قبل به بازار عرضه شده بود) مقایسه ای نسبتاً کامل صورت گرفته و پس از آن این نکته مورد بررسی قرار گرفته است که سه کارت گرافیک مختلف شرکت انویدیا یعنی مدل های GTX 750 Ti ، GTX 960 و GTX 970 چه عملکردی را در فرآیند اجرای این بازی از خود نشان داده اند.
از آن جایی که بازی Dragon Dogma: Dark Arisen نسخه ای باز سازی شده از بازی Dragon Dogma محسوب می شود ، بنا بر این علاقمندان این بازی از قبل هم انتظار داشتند که در ساختار دیداری و گرافیکی این بازی با شکل ظاهری بهتر و شسته رفته تری نسبت به نسخه ی قدیمی و کنسولی آن مواجه باشند. در این میان می توان ادعا کرد که این انتظار تا حد قابل قبولی پاسخ داده شده است و تغییرات به کار رفته در ساختار فنی بازی Dragon Dogma: Dark Arisen کافی و راضی کننده به نظر می رسد. نخستین نکته ای که شاید در بخش فنی بازی Dragon Dogma: Dark Arisen به چشم بیاید کیفیت تصویری بسیار بهتر بافت های به کار رفته در طراحی مدل اشیا و شخصیت های این بازی است که موجب شده تا تمامی آن ها شکل کاملاً طبیعی تری نسبت به موارد مشابه در نسخه ی پیشین این بازی داشته باشند و در کل تا حد قابل توجهی چشم نواز تر از قبل جلوه کنند. البته در کنار این امر جزییات به کار رفته در طراحی اشیا و شخصیت های مذکور نیز افزایش یافته اند که این امر بر ارتقا کیفیت فنی بازی Dragon Dogma: Dark Arisen افزوده است.
البته علاوه بر استفاده از جزییات بیشتر در امر طراحی تمامی شخصیت ها و اشیای موجود در بازی Dragon Dogma: Dark Arisen نسبت به نسخه ی قبل ، در این نسخه ی جدید و مبتنی بر PC بازی Dragon Dogma شاهد بار گذاری هر چه روان تر این جزییات نیز هستیم. به عبارت بهتر در نسخه ی PC این بازی با ورود به هر محیط جدید شاهد این نکته هستیم که جزییات موجود در محیط بسیار سریع تر از قبل بار گذاری شده و در آن واحد بر روی صفحه به نمایش در می آیند. این در حالی است که فرآیند مذکور در نسخه ی PS3 این بازی با تاخیر محسوسی همراه بوده و آن حالت روان و سریع نسخه ی PC بازی Dragon Dogma: Dark Arisen را نداشت. در واقع توجه به این نکته هنگامی بیشتر به چشم می آید که بدانیم عمق میدان دید در بازی Dragon Dogma: Dark Arisen تا حد قابل توجهی بیشتر از نسخه ی پیشین این بازی است و در افق پیش رو همواره جزییات بسیار فراوان تری را می توان به نسبت نسخه ی کنسولی این بازی مشاهده کرد. در کنار این موارد می توان به وجود سایه های بسیار چشم نواز نیز در بازی Dragon Dogma: Dark Arisen اشاره کرد. به عبارت بهتر سایه های مربوط به اشیا و شخصیت های مختلف در نسخه ی PC از بازی Dragon Dogma: Dark Arisen نه تنها نسبت به نسخه ی نسل قبلی این بازی واضح تر هستند بلکه این سایه ها بسیار شفاف تر از موارد مشابه در نسخه ی پیشین این اثر بوده و علاوه بر بهره مندی از جزییات بیشتر ، بسیار طبیعی تر هم به نظر می رسند. در راستای همین تغییر می توان به وجود ویژگی زمان کاملاً پویا در طول روز نیز اشاره کرد که تنها منحصر به بازی Dragon Dogma: Dark Arisen بوده و در نسخه های کنسولی این اثر وجود آن را شاهد نبودیم. در واقع به موجب وجود این تغییر در بازی Dragon Dogma: Dark Arisen اکنون در طول روز شاهد تغییر شکل کلی نور پردازی این بازی (در اثر جابجایی خورشید) هستیم که مهم ترین نتیجه ی آن تغییر شکل سایه ها در این نسخه از بازی بوده است. امری که موجب هر چه طبیعی تر شدن نسخه ی PC این اثر یعنی نسبت به نسخه های قدیمی کنسولی شده است.
اما پس از مقایسه ی دو نسخه ی جدید و قدیم از بازی Dragon Dogma (نسخه ی PC و نسخه ی PS3) با یکدیگر ، به بررسی چگونگی عملکرد اجرایی نسخه ی PC این بازی یا همان Dragon Dogma: Dark Arisen بر روی سه کارت گرافیک مختلف می رسیم. همان گونه که در بخش ابتدایی مطلب هم به آن اشاره شد ، در بررسی مذکور سه کارت گرافیک مختلف از برند انویدیا یعنی مدل های GTX 750 Ti ، GTX 960 ، GTX 970 در اجرای بازی Dragon Dogma: Dark Arisen مورد آزمایش قرار گرفته اند که در بخش پایانی این متن نوع عملکرد آن ها را در فرآیند اجرای این بازی مشاهده خواهیم کرد (بد نیست در همین جا به این نکته هم اشاره شود که نسخه ی مورد بررسی قرار گرفته از کارت گرافیک GTX 750 Ti در امر اجرای بازی Dragon Dogma: Dark Arisen نسخه ای اورکلاک شده از این کارت گرافیک محسوب می شود). در واقع باید این نکته را به شکل واضحی مشخص کرد که تمامی سه مدل مذکور از کارت های گرافیک انویدیا به خوبی از پس اجرای بازی Dragon Dogma: Dark Arisen با تمامی جزییات گرافیکی مربوط به آن بر می آیند و در این امر هیچ کاستی یا مشکل خاصی مشاهده نمی شود. البته در این میان قوت و ضعف هایی هم دیده می شود که مهم ترین مورد آن به میزان نرخ فریم به دست آمده از اجرای بازی Dragon Dogma: Dark Arisen توسط این کارت های گرافیک مربوط می گردد. اگر چه میزان نرخ فریم کلی بازی Dragon Dogma در نسخه های کنسولی این اثر رقم 30 فریم در ثانیه بوده است ، اما طراحان شرکت کپکام در نسخه ی PC این بازی یا همان Dragon Dogma: Dark Arisen مبنای اصلی را برای اجرای این بازی با نرخ 60 فریم در ثانیه گذاشته و در واقع شکل فنی این بازی را بر همین اساس طراحی کرده اند. در این میان علاقمندان نسخه ی PC این بازی با استفاده از دو کارت گرافیک GTX 960 و GTX 970 برای اجرای بازیDragon Dogma: Dark Arisen این قابلیت را دارا خواهند بود تا در اکثر زمان های تجربه ی این اثر از نرخ کامل 60 فریم در ثانیه بهره مند گردند (در واقع میزان افت فریم این بازی به موجب اجرا بر مبنای دو کارت گرافیک یاد شده در طول مراحل مختلف این اثر بسیار ناچیز و حداکثر تنها در حد دو یا سه فریم خواهد بود). اما کارت گرافیک اورکلاک شده ی GTX 750 Ti به نسبت دو مدل دیگر یاد شده در متن (که عملکرد کاملاً مشابهی را در حین اجرای این بازی دارند) عملکرد نسبتاً ضعیف تری را در جریان اجرای بازی Dragon Dogma: Dark Arisen از خود به نمایش در آورده است و در واقع میزان افت فریم تجربه شده توسط این کارت گرافیک در صحنه های مختلف این بازی اندکی محسوس تر از موارد مشابه در دو مدل دیگر کارت های گرافیک انویدیا خواهد بود. با این حال علاقمندان بازی Dragon Dogma: Dark Arisen به راحتی می توانند این بازی را توسط هر کدام از کارت های گرافیک یاد شده در این متن به بهترین شکل ممکن اجرا نمایند و از انجام کاملاً بی درد سر این اثر با حد اکثر جزییات گرافیکی مربوط به آن بر روی کامپیوتر های خانگی خود لذت ببرند.
نمی دونم چرا نتایج برعکس شده نباید اینقدر بد اجرا بشه:smiley8:smiley8:smiley7
کانتر که دیگه رو انبرد هم اجرا میشه.
ای بابا اینکه چیزی نیست
من بازی کانتر با intel HD 4400 اولترا 72فریم می گیرم:)
چرا رو پی سی اینقدر بیخود اجراشده کلا برعکسه.
رنگ و آب نداره. چندش .
من که بازی نمیکنم.:-q
اینکه بازی زیاد سنگینی نیست با Gtx 750 اولترا 40تا50 فریم اجرا میشه، البته خوب بهینه نشده بازیش شاید افت فریم داشته باشه