بررسی کولر مستر Cooler Master MasterLiquid ML360 Illusion

مقدمه:

تا همین پنج شش سال پیش، اغلب کاربران فقط زمانی که میخواستند CPU را اورکلاک کنند، به سراغ خرید دستگاه‌های خنک کننده آبی یا به اصطلاح واترکولر‌های All in One می‌رفتند. اما همگام با پیشرفت سریع فن آوری در پردازنده‌ها، افزایش فرکانس و تعداد هسته‌ها، کم کم نیاز به خنک کننده‌های قویتر بیشتر شد تا جایی که نه برای اورکلاک، بلکه حتی برای استفاده عادی و معمول از سیستم نیاز به تهیه و خرید واترکولر داشته باشیم. به لطف این توسعه سریع، اکنون علاوه بر پردازنده‌های رده بالا، بسیاری از پردازنده‌های میان رده نیز، به شدت نیازمند کولری با قدرت خنک کنندگی بالا هستند و به همین جهت باید برای آنها واترکولر تهیه کرد. در مقام مقایسه، واترکولر‌ها نسبت به ایرکولر‌ها مزایا و معایبی دارند که تشخیص فنی و سلیقه شخصی کاربر، تعیین می‌کند که به کدام نوع از کولر، اقبال بیشتری نشان دهد.

واتر کولر‌ها، معمولا کارایی بالاتری دارند، در حالت استفاده عادی از سیستم، کم صدا ترند، معمولا حجم کمتری از فضای کیس، بخصوص اطراف VRM را اشغال می‌کنند، کاری به کار ارتفاع رم و یا ارتفاع پنل کیس ندارند، از نظر زیبایی، خوشکتر و دلربا ترند، و در نهایت، حس حرفه ای تر بودن را به سیستم می‌دهند. اگر از معایب متداول آنها بخواهیم صحبت کنیم، معمولا واتر کولرها به هنگام کار با صد در صد توان خود، از ایرکولر‌ها سرو صدای بیشتری دارند، کارایی اکثر آنها بعد از 5 سال افت پیدا می‌کند، و ممکن است علاوه بر نویز فنها، از پمپ آنها نیز سرو صدای اضافی بلند شود.

شرکت کولر مستر به عنوان یکی از تولید کنندگان برجسته واترکولینگ‌های حرفه ای و از جمله نو آوران این صنعت، همواره تلاش کرده است تا ضمن ارتقا محصولات خود مطابق با نیاز کاربران، معایب واتر کولر‌ها را نیز در محصولات خود کاهش دهد و خوشبختانه تاکنون در این کار هم موفق عمل کرده است. از جمله جدیدترین محصولات این شرکت واتر کولر ایلوژن Cooler Master Masterliquid ML360 illusion است که امروز آن را در لابراتوار سخت افزار بررسی می‌کنیم.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

در وبسایت رسمی‌کولر مستر، از واتر کولر Masterliquid ML360 illusion به عنوان یکی راهکارهای اصلی این شرکت برای خنک سازی پردازنده‌های پر قدرت 11900K و 11700K نام برده شده است؛ بنابراین از هر لحاظ با یک محصول قدرتمند و High End روبه رو هستیم. بیش از این مقدمه را طولانی نمی‌کنم، به سراغ بررسی محصول می‌رویم، و در ابتدا آنباکس ویدیویی آن را مشاهده می‌کنیم:

آنباکس ویدیویی:

معرفی محصول و مشخصات فنی:

مدلCOOLER MASTER MASTERLIQUID ML360 ILLUSION
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDAM4, AM3+, AM3, AM2+, AM2, FM2+, FM2, FM1
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTELLGA2066, 2011-v3, 2011, 1200, 1151, 1150, 1155, 1156
ابعاد پمپ57.8×76×81.4 میلیمتر
ابعاد رادیاتور27.2×119.6×394 میلیمتر
طول شلنگ38 سانتیمتر
جنس رادیاتورآلومینیوم
کانکتور پمپسه پین PWM
ابعاد و تعداد فن‌هاسه فن 12 سانتیمتری
سرعت گردش فن‌ها650~1800RPM±10%
میزان جریان هوای هر فن47.2CFM
میزان فشار هوای تولید شده توسط فن1.6mmH2O
نوع فن‌هاMASTERFAN MF120 HALO
سرعت پمپ خنک کننده1800 RPM±10%
پوشش نورپردازیپروانه و حاشیه دور فنها و پمپ بلاک از نوع نسل دوم ARGB
سازگاری ARGBASUS, MSI, GIGABYTE, ASROCK, COOLER MASTER
درایور مستقل ARGBدارد
عمر مفید پمپ70.000 ساعت
حداکثر میزان نویز فن30dB(A)
حداکثر میزان نویز پمپ10dB(A)

تقریبا شهریور سال گذشته بود که شرکت معظم کولر مستر از واترکولر‌های MasterLiquid Mirror خود رونمایی کرد. چند ماه پس از آن تعدادی از مدلهای 24 و 36 سانتیمتری Mirror وارد بازار ایران شد که از قضا بسیار موفق ظاهر شدند. مدل Mirror اگر چه از نظر Performance عملکرد بسیار خوبی داشت، اما از نظر ظاهری، به غیر از بلاک آینه مانند مجهز به نورپردازی ARGB، جذابیت بصری خاص دیگری نداشت. از آنجایی که اغلب قطعات کامپیوتر به سمت استفاده گسترده تر از نورپردازی ARGB حرکت می‌کنند، امسال کولر مستر، با چند تغییر در مدل Mirror، واترکولر‌های ارتقا یافته نسل جدید Cooler Master MasterLiquid ML360 illusion را معرفی کرد. واتر کولر‌های ایلوژن که زیر مجموعه خانواده مستر لیکوئید عرضه می‌شوند، از همان پمپ نسل سومی‌Dual Chamber مدل Mirror استفاده می‌کنند، اما، پشت بلاک، کاملا ارتقا یافته و دیگر خبری از نورپردازی آینه مانند نیست. در عوض بلاک تمام مشکی آن تحت نورپردازی 360 درجه به مانند یک گنبد نورانی روشن می‌شود و علی رغم ظاهر مشکی، بدنه ای کاملا شفاف دارد. در بخش رادیاتور، کولر مستر از همان رادیاتور بهبود یافته و متراکم Mirror استفاده کرده است، اما به جای فنهای بی روح Sickle Flow، این شرکت از فنهای جدید MasterFan MF120 HALO بهره برده است. جلوتر خواهید دید که فنهای Halo بسیار زیبا هستند، نورپردازی ARGB چشم نوازی دارند و در عین عملکرد فوق العاده آرام و بی سرو صدا، پرفورمنس بی نظیری را از خود ارائه می‌کنند. تغییرات در واترکولر ایلوژن به فیس‌لیفت بلاک، و اضافه شدن فنهای ARGB ختم نمی‌شود، شرکت کولر مستر همراه این محصول یک درایور نسل دومی ‌ARGB ارائه کرده است که به لطف آن می‌توان، حتی در سیستم‌های فاقد خروجی نورپردازی ARGB، از کنترل نرم افزاری نورپردازی اختصاصی کولر مستر استفاده کرد. این کنترلر ARGB قابلیت گسترش و افزایش دارد و می‌توان دیگر دستگاه‌های سازگار با ARGB را به آن متصل کرد.

اقلام همراه:

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

جهبه واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر تم مشکی و بنفش دارد، و تصویر رنگی از واتر کولر به همراه اطلاعات مربوط به سازگاری نورپردازی آن با اکو سیستم‌های نورپردازی شرکت‌های سازنده مادربرد بر روی جعبه آن نمایان است.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

در پشت جعبه، اطلاعات شامل ابعاد رادایاتور و موارد فنی ذکر شده است.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

قطعات همراه شامل تجهیزات و پیچ و مهره‌های مربوط به مکانیزم نصب، براکت پشت مادربرد، دستگاه درایور ARGB نسل دومی‌ کولر مستر و چهار عدد کابل می‌شود.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

این کابل مربوط به اتصال درایور ARGB به برق SATA پاور است.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

اینهم خود دستگاه درایور ARGB، که شامل سه خروجی برای اتصال سه سیستم از نورپردازی ARGB می‌شود. طبق اطلاعات موجود، می‌توان به هر خروجی مجموع 4 فن ARGB را متصل کرد. با توجه به اینکه خود دستگاه واتر کولر یک شاخه را به خودش اختصاص می‌دهد، شما می‌توانید تا 8 فن دیگر برای نورپردازی ARGB به این درایور متصل کنید.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

در سمت دیگر دستگاه، محل اتصال کابل برق و همچنین درگاه کابل USB برای اتصال به مادربرد قرار دارد.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

این کابل مخصوص اتصال USB به پورت اینترنال USB 2.0 بر روی مادربرد است.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

این هم کابل اتصال دهنده اختصاصی رابط ARGB فنها و پمپ به مادربرد و یا درایور است که 2 سر دارد، یک سر استاندارد 3 پین، و یک سر مخصوص اتصال به مادربرد‌های تولید شده قدیمی‌گیگابایت. شرکت گیگابایت البته 2 سال است که محصولات خود را با هدر استاندارد 3 پین ARGB تولید می‌کند و دیگر خبری از اتصال قدیمی‌3 پین گیگابایت در محصولات تولید شده از سال 2019 به بعد نیست. امیدوارم روزی یک نفر تلفن را بردارد و این موضوع را به اطلاع دفتر کولر مستر برساند که دو سال است که دیگر این کانکتور اختصاصی گیگابایت در هیچ محصولی از گیگابایت استفاده نمی‌شود و دیگر لازم نیست آن را به همراه کابل ARGB خود عرضه کنید. به هر شکل، اگر از مادربرد‌های قدیمی ‌گیگابایت (Z370) استفاده می‌کنید که چنین خروجی دارد، به یاد داشته باشید حتما تنظیم (هدر مخصوص) ولتاژ آن را بر روی 5 ولت قرار دهید. این دستگاه صرفا با ولتاژ 5 ولت کار می‌کند.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

یکی دیگر از کابلها، این مبدل Y یا اصطلاحا کابل تبدیل 1 به 3 فن PWM کولر مستر است که سالهاست در محصولات کولر مستر استفاده می‌شود و دقیقا همیشه به همین رنگ و لعاب تولید می‌شود. این هم امیدواریم روزی تمام مشکی شود و دیگر از این کابل‌های رنگی رنگی خلاص شویم.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

به سراغ واتر کولر می‌رویم. بدنه تمام مشکی، لوله‌های اسلیو شده و بلاکی که در پشت آن یک درپوش آلومینیومی‌با نماد شش ضلعی کولر مستر قرار دارد از جمله خصوصیات برجسته واتر کولر ایلوژن است. تنها 2 سیم از بلاک واتر کولر خارج شده، یکی 3 پین برای اتصال واتر پمپ، و یکی هم سه پین اختصاصی برای اتصال بخش نورپردازی.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

رادیاتور 36 سانتیمتری ایلوژن ابعاد استانداردی دارد، اما کولر مستر با باریکتر ساختن قاب این رادیاتور، تونسته است حجم Fin‌ها یا به اصطلاح شبکه آلومینیومی‌داخلی رادیاتور را گسترده تر کند تا قدرت خنک کنندگی دستگاه را بیش از پیش افزایش دهد.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

کف بلاک تمام مسی است و برس خورده. ساخت و پرداخت این بخش بسیار عالی و حرفه ای انجام شده است.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

اما شاهکار واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر، فنهای آن است. فنهای جدید MasterFan MF120 HALO به واقع ساختاری محکم و بسیار زیبا دارند. پروانه شیری، و حاشیه‌های حلقه ای مجهز به نورپردازی ARGB جلوه بسیار دلنشینی را ایجاد می‌کنند.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

این فنها در حداقل 650 و حداکثر 1800 دور گردش می‌کنند و بسیار بی سرو صدا هستند. در این فنها کولر مستر کمی‌از ارتفاع پروانه‌ها کاسته اما شدت جریان باد را بالا تر برده است. در حاشیه دو طرف این فنها از لاستیک‌های ضد لرزش برای خفه کردن هر گونه سرو صدا و نویز استفاده شده است. همچنین این پروانه‌ها به فن آوری ضد خرابی پیگیرانه مجهز هستند بدین صورت که اگر مانعی فیزیکی جلوی گردش فن را بگیرد، آن فن اتوماتیک خاموش می‌شود تا از رسیدن آسیب به موتور آن جلوگیری شود. این فنها 2 کابل خروجی دارند، یکی کوتاه برای ARGB و دیگری بلند و 4 پین PWM برای اتصال به مادربرد. خوشبختانه از این مدل فن، به صورت پک 3 تایی هم به بازار خواهد آمد، بنابراین دوستانی که میخواهند از این رادیاتور با فنهای مشابه به صورت PULL-PUSH استفاده کنند، کافیست منتظر ورود آنها بمانند.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

کابل PWM از نوع اسلیو شده است و پارت نامبر آن DF1202512RFMN است. بولبرینگ‌های MasterFan MF120 HALO از نوع Rifle Bearing و طول عمر آنها 160 هزار ساعت است. در هر فن تعداد 24 عدد LED از نوع ARGB نسل دوم به کار رفته است.

آشنایی با نورپردازی نسل دوم ARGB:

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

همانطور که مطلع هستید، نور پردازی قابل آدرس دهی آر جی بی، یا به اصطلاح Addressable RGB، دو تفاوت اساسی با RGB دارد. یکی این است که صرفا از ولتاژ 5 ولت بهره می‌گیرد، و دیگری برای اتصال فقط سه پین دارد. یک پین برای اتصال زمین یا Ground، یک پین برای ولتاژ، و یک پین هم برای ارسال سیگنال. بر خلاف رشته‌های RGB که به صورت سری روی یک نوار به هم بسته می‌شدند، رشته‌های ARGB در کنار LED یک کنترلر مستقل بر روی نوار دارند که برای فعال سازی هر کنترلر سیگنال مجزا و برای فعال سازی هر رنگ در هر کنترلر سیگنال مستقلی لازم است. وظیفه سیگنال دهی برای روشنایی، درجه روشنایی، رنگ مورد نظر، همه توسط یک کنترلر مادر یا درایور LED دیجیتالی داده می‌شود.

در نسل دوم ARGB، ضمن حفظ خصوصیات نسل اول، عملکرد چند لایه ای به آن اضافه شده است. بدین مفهوم که حالا قابلیت تشخیص دستگاه واحد در طول یک رشته برای درایور وجود دارد. اگرچه پیش از این برای هر LED قابلیت برنامه ریزی وجود داشت، اما، امکان دسته بندی آن تحت عنوان عضوی از یک گروه از LED‌های مختص یک دستگاه وجود نداشت. در نسل دوم ARGB این امکان وجود دارد و به لطف آن می‌توان، به یک گروه مشخص از LED‌ها که عضوی از یک دستگاه هستند (فرض کنید LED‌های منحصرا نصب شده بر روی یک فن)  الگوی خاصی از رقص نور را بر روی آن اعمال کرد. بدین ترتیب، شما می‌توانید، فرض کنید در دستگاهی که 3 فن ARGB نسل دومی ‌دارد، به هر فن به صورت مستقل یک الگوی رقص نور منحصر به فرد بدهید تا هر کدام از فنها، اگرچه با هم به یک سیم واحد وصل هستند، اما به شکل مستقل از هم دارای الگوی رقص نور متفاوتی باشند.

این امکان صرفا در نسل دوم ARGB میسر است و خوشبختانه کولر مستر با تولید درایور مخصوص نسل دومی ‌ARGB این امکان را برای کاربران بودجود آورده است. برای استفاده از فن آوری نسل دوم ARGB، باید هم درایور یا مادربرد شما مجهز به این نوع نورپردازی باشد و هم دستگاه شما قابلیت ARGB نسل دوم را داشته باشد. در صورتی یکی از دستگاه‌ها (مادربرد یا فنها) از نوع نسل دوم نباشند، نورپردازی ARGB به شکل نسل اول اجرا خواهد شد.

نرم افزار MasterPlus+:

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

کولر مستر برای کنترل نورپردازی، مدیریت و شخصی سازی آن، از نرم افزار Cooler Master MasterPlus+ بهره گرفته است. این نرم افزار را می‌توان از وبسایت کولرمستر دانلود و نصب کرد.

نرم افزار MasterPlus+ کولر مستر دارای بخش‌های متنوعی است که از مهمترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت درایور نورپردازی ARGB
  • نمایش دمای قطعات مهم سخت افزاری مانند پردازنده، گرافیک و …
  • شخصی سازی نورپردازی هر قطعه از گروهی از قطعات متصل به یک رشته از ARGB
  • مدیریت نورپردازی کلیه قطعات سیستم که از اکو سیستم نورپردازی کولر مستر پشتیبانی می‌کنند
  • شخصی سازی نورپردازی هر قطعه و امکان ذخیره سازی آن تحت عنوان پروفایل‌های مختلف

شرکت کولر مستر امکان به روز رسانی فیرمور درایور نورپردازی را نیز توسط این نرم افزار فراهم کرده است:

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

همان ابتدا که نرم افزار را نصب می‌کنید، فیرمور اگر نیاز به بروز رسانی داشته باشد، اخطار به روز رسانی می‌دهد و شما می‌توانید نسبت به آپدیت کلی دستگاه خود اقدام کنید.

سیستم تست:

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر
 سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 8700K / 9900K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256G
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرCOOLER MASTER MASTERLIQUID ML360 ILLUSION
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PU
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUM

بررسی:

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر

برای بهره گیری از نورپردازی این دستگاه به دو شیوه می‌توانید عمل کنید. شیوه اول اتصال کابل نورپردازی ARGB به خروجی ARGB مادربرد است که در تصویر سمت چپ مشاهده می‌کنید. در این حالت، نورپردازی واترکولر ایلوژن بر اساس اکو سیستم و نرم افزار نورپردازی مادربرد شما مدیریت می‌شود. اگر مادربرد شما از نسل دوم نورپردازی ARGB پشتیبانی کند، شما می‌توانید از این امکان با واتر کولر کولر مستر بهره بگیرید.

در حالت دوم، می‌توان کابل ARGB را به کنترلر همراه واتر کولر نصب کرد و برای این کار می‌بایستی کنترلر را به پاور و سیم USB آن را به هدر USB 2.0 اینترنال مادربرد متصل کرد. در این حالت برای مدیریت نرم افزاری نورپردازی نیازمند نصب نرم افزار مخصوص کولر مستر MasterPlus هستید تا بتوانید الگوهای نورپردازی را بر روی دستگاه اعمال کنید.

برای تست عملکرد خنک کنندگی این واتر کولر، از پردازنده 8700K سیستم تست و همچنین یک عدد پردازنده 9900K استفاده کردیم.

MasterLiquid ML360 illusion Core i7 8700Kحالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3264
فرکانس 4.8 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3575
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3681
MasterLiquid ML360 illusion Intel Core i9 9900Kحالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3167
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3785
فرکانس 5 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3890

این واتر کولر از هر جهت مناسب استفاده در سیستم‌های امروزی است، اگرچه نتوانستیم از پردازنده‌های به روز برای تست آن استفاده کنیم، اما عملکرد بسیار خوب آن در تست‌ها را شاهد هستیم. شرکت کولر مستر  این واترکولر را برای قوی ترین پردازنده‌های نسل 11 اینتل و سری 5000 رایزن AMD کاملا مناسب می‌داند و ما نیز ضمن تایید آن، برای شما دوستانی که به زیبایی سیستم به اندازه کارایی آن اهمیت می‌دهید، این واتر کولر را پیشنهاد می‌کنیم.

برای تست صدا، نویز فن، و همچنین بخش نورپردازی، می‌توانید به بخش پایانی ویدیوی آنباکسینگ مراجعه فرمایید.

نتیجه گیری:

با دیدن واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر در ابتدا تصور کردم بیشتر از هر چیز، کولر مستر به ظاهر و جلوه بصری این محصول پرداخته است. اما به محض روشن شدن دستگاه و مشاهده عملکرد مطلوب آن، چه در حالت بیکاری و چه تحت لود و به هنگام اورکلاک، به مهندسی خوب و کارایی بالای آن، ایمان آوردم. کولر مستر در سری ایلوژن واترکولر‌های مستر لیکوئید، به واقع محصول خود را با ظاهری بسیار جذاب و عملکردی قدرتمند عرضه کرده است.

پمپ واتر کولر در نهایت سرعت خود، کاملا بی صدا است و هیچ نویزی از آن شنیده نمی‌شود. فنها در دور‌های زیر 1200 دور به هیچ وجه صدای اضافی تولید نمی‌کنند و به هنگام چرخش در حداکثر دور 1800RPM نیز به غیر از صدای گردش هوا، هیچ نویزی از آنها شنیده نمی‌شود.

از نظر زیبایی، همانطور که مشاهده کردید، نسل دوم نورپردازی ARGB غوغا کرده است. آزادی عمل در شخصی سازی به همراه گستره وسیعی از الگو‌ها، چه به واسطه اتصال نورپردازی به مادربرد، و چه به واسطه استفاده از درایور اختصاصی کولر مستر، از خصوصیات برجسته این محصول به شمار می‌رود.

به هنگام استفاده از واترکولر ایلوژن هیچ مشکلی وجود نداشت. تنها انتقاداتی که می‌توان مطرح کرد، فقدان براکت نصب برای سوکت LGA1700 است که البته با توجه به اینکه هنوز در این تاریخی که ما بررسی کردیم، این سوکت اینتل رسما معرفی نشده است می‌توان انتظار داشت، به هنگام عرضه نهایی، براکت مخصوص نصب بر روی سوکت LGA1700 نیز همراه آن باشد.

دیگر انتقادی که می‌توان به واترکولر داشت، بحث نرم افزاری است. تقریبا می‌توان گفت نیم ساعتی برای آپدیت فیرمور معطل شدیم که مدت زیادی است. امیدواریم در آینده، کولر مستر در بخش نرم افزار، از لحاظ رابط کاربری ساده سازی و از نظر سرعت نرم افزاری توسعه بیشتری دهد.

قیمت MSRP این واتر کولر حدود 150 دلار است و اگرچه هنوز وارد بازار ایران نشده، اما می‌توان حدود قیمتی 7 میلیون تومان را برای آن در نظر گرفت. در پایان، ضمن ابراز رضایت کامل از واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر، نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار و نشان منتخب گیمر‌ها را به آن اعطا می‌کنیم.

واتر کولر Masterliquid ML360 illusion کولر مستر
مزایا:
  • ضمانت 3 ساله آواژنگ
  • طراحی ظاهری بسیار زیبا و شیک
  • نورپردازی از نوع ARGB نسل دوم
  • استفاده از خمیر سیلیکن مرغوب همراه محصول
  • پشتیبانی نرم افزاری با قابلیت به روز رسانی فیرمور کنترلر
  • فوق العاده کم صدا و عملکرد بدون نویز حتی در دورهای بالا
  • کابل های باریک و تعداد کم برای راحتی مدیریت کابل کشی
  • پشتیبانی از اکو سیستم نورپردازی تمام سازندگان مادربرد (GIGABYTE, ASUS, MSI)
  • پرفورمنس و عملکرد عالی در خنک سازی پردازنده های داغ مانند 11900K و 5950X
  • گستره نورپردازی وسیع ARGB، در پشت بلاک، و حلقه های متعدد در پشت و روی فن ها
معایب:
  • عملکرد نرم افزاری MasterPlus نیاز به بهبود و توسعه دارد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • واتر کولر COOLER MASTER MASTERLIQUID ML360 ILLUSION یک انتخاب عالی برای زیبایی سیستم و راهکاری مطمئن و مناسب برای خنک سازی قوی ترین پردازنده های روز Intel و AMD است. بی صبرانه منتظر ورود این خنک کننده به بازار هستیم.
9.4امتیاز9.5پرفورمنس9امکانات9.9طراحی9ارزش خرید

به درخواست خوانندگان عزیز تصاویر والپیپر استفاده شده در ویدیو آنباکس را در انتهای مطلب برای دانلود قرار دادیم:

سایز 1080P
سایز 4K
امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

31 دیدگاه

  1. Avatar مهران گفت:

    سلام
    باسه 13700k چه کولری پیشنهاد میکنید؟

  2. Avatar فتحی گفت:

    سلام
    رو ۱۲۷۰۰k و پاور ۸۵۰ گلد کولرمستر با گرافیک راگ ۳۰۸۰ti جوابگو هستش؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      بله

      • Avatar فتحی گفت:

        یه سوال دیگه از کجا بدونم این واترکولر که بررسی کردین و منم دارم سالم هستش، آخه سی پی یوم i7 12700k box که پلمپ خریده بودم، متاسفانه کار نمیکنه و سوخته، شکایت اینماد ثبت کردم سه ماهی میشه

      • Avatar فتحی گفت:

        یه سوال دیگه از کجا بدونم این واترکولر که بررسی کردین و منم دارم سالم هستش، آخه سی پی یوم i7 12700k box که پلمپ خریده بودم، متاسفانه کار نمیکنه و سوخته، شکایت اینماد ثبت کردم سه ماهی میشه

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          اگر واتر خراب باشه، یک یا چند تا نشونه داره. (این نشونه ها میتونه چند تا با هم و یا فقط یکیش باشه)

          1. وقتی پمپ رو وصل کنی، هیچ لرزش یا صدایی نداره (صدای گردش آب و یا صدای پمپ نداره).
          2. پردازنده از همون لحظه روشن شدن سیستم بالای 50 درجه کار میکنه و وقتی ویندوز بالا میاد دما به بالای 90 میرسه.
          3. یک لوله واتر کولر پس از 15 دقیقه خیلی داغ میشه، در صورتی که لوله دوم گرم نمیشه.
          4. رادیاتور سرده، در حالی که پردازنده داغه، رادیاتور سرده و نشونه اش اینه که فنها سرعت پایینی دارند اما پردازنده داغه.
          5. سیستم Shut Down میکنه، به دلیل داغ شدن پردازنده.
          6. بازر مادربرد شروع به جیغ زدن میکنه وقتی برنامه باز میکنی و پردازنده سریع داغ میشه.
          7. سیستم در ابتدای روشن شدن سریع، اما به مرور که روشن میمونه، به شدت کند میشه.
          8. دستورات رو سیستم دیر میگیره، یا دیر اجرا میکنه.
          9. وقتی دستت رو به پمپ بگیری پمپ به شدت داغه و اطرافش هم داغه.
          10. اگر بتونی وقتی بلاک روی سیستم بسته است، انگشت کوچیکه ات رو بزنی به بلاک مسی زیرش، به جای خنکی – کاملا داغ باشه.
          11. وقتی واتر رو بدون بستن روی سیستم روشن کنی پس از 10 دقیقه، بلاکش – به جای خنک بودن – داغ بشه.
          12. سرو صدای عجیب از واتر بیاد.

          • Avatar فتحی گفت:

            ببینین بنده سیستم پلمپی خریده بودم که از بدو اسمبل، کلا سی پی یو کار نمیکرد و داغ نمیشد اصلا که الانم جریان شکایتش باز هستش، واقعا نمیدونم مشکل از کجا بوده که اینطوری شد برام؟

          • Avatar فتحی گفت:

            uupload.ir/view/trim.c694b879-1c4c-40d7-8512-865657cf2784_y3iw.mov/
            uupload.ir/view/trim.25be7900-80cb-4b25-803d-93a59590facc_frp2.mov/

        • Avatar محسن گفت:

          شکایت اینماد زیاد کاری نمیکنه، باید بری پلیس فتا. برو اونجا شکایت تنظیم کن و همه ی مدارک شکایت قبلیه خودت توی اینماد هم واسشون ببر.ایشالا مشکلت حل بشه. (چک کن یوقت قطعات دیگه ای نباشن مثل مادربورد یا پاور)

          • Avatar فتحی گفت:

            قطعات رو دادم تست کردن، سالم هستن، فقط واتر کولر مونده، الانم سی پی یو یه هفته ای میشه فرستادم براشون تا با الماس رایان ایرانیان، هماهنگ کنن.

  3. Avatar حمیدرضا گفت:

    سلام خسته نباشید
    بنده خنک کننده ی قبلیم deep cool castle 240 بود و پردازنده ی فعلیم core i7 11700k
    با خنک کننده ی قبلی پردازنده خیلی راحت میرفت روی 110 درجه
    این خنک کننده MASTERLIQUID ML360 ILLUSION جواب کار رو میده؟

  4. Avatar مصطفی گفت:

    سلام خسته نباشید. ببخشید من اشتباهی یه خنک کنده tuf gaming ml120 دارم که اشتباهی پین هارو برعکس سوار کردم که باعث شد هربار که بخوام برم تو قسمت aura برام خطای بزنه که میگه please connect the last one aura sync the device not available
    میشه راه حلی بهم بدید

  5. Avatar MME گفت:

    سلام. اگر برای 12600k ببندم و با همچین سیستمی انکود و رندر بگیرم، این کولر چند سال کار میکنه؟

    • Avatar Intel Inside گفت:

      جواب مشخص نداره، در بهترین حالت و کیفیت نهایتا تا ۵ یا ۶ سال هم خوندم ولی اگه سرچ کنی: AIO durability معمولا بعضی مدلای کورس ایر و ارکتیک و NZXT رو بعنوان بادوام ترین معرفی میکنن

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      والا قابل پیشبینی نیست.

  6. Avatar مهرداد گفت:

    بنده یه واترکولر کورسیر مدل Hydro H80i v2 خریدم 2.500 و سی پی یوم هم 9900k هست در حالت بیکار روی 65 هست و حداکثر لود میره روی 92 چطور ممکنه این واتر کولر با اون واتر فیسقیلی من عملکردشون تقریبا یکی باشه ؟ اصلا ممکنه چنین چیزی؟ ایا ممکنه دمای داخل کیس دخیل بر این داستان باشه تا این حد ؟ یا مسائل دیگر ؟ چون میخوام سی پی یو رو به 11900 ارتقاء بدم این سوال رو میپرسم که توصیه شما خرید این کولر هست (البته با درنظر گرفتن این عملکرد) یا همون برند کورسیر رو باز ارتقاء بدم، ممنون میشم پاسخ بدید

    • Avatar آرمین گفت:

      آقا مهرداد عزیز، اولا پردازنده های اینتل بر اساس توانایی کولر و VRM بوست میکنند. اگر پردازنده شما ببینه کولری که براش استفاده کردی زورش نمیرسه، بوست نمیکنه که داغ نشه. یا اگر بوست کنه سریع داوون کلاک میکنه و نمیتونه مدت زیادی روی بوست باقی بمونه. ثانیا، پردازنده با پردازنده فرق میکنه، من 9900K داشتم که با واتر کولر های قوی نتونسته روی 5 گیگاهرتز ثابت اورکلاک شده باقی بمونه.

      تست های که من گرفتم به صورت اورکلاک شده بوده. هر وقت شما تونستی تمام هسته های 9900K رو روی 5 گیگاهرتز نگه داری و دماتون روی 90 بمونه و بالاتر نره اونوقت میتونید برای کولرتون Credit قائل بشین. اگر میخواین به 11900K ارتقا بدین حتما همین واتر کولر موضوع بررسی رو تهیه کنید. اگر قراره به 11900 معمولی ارتقا بدین، واتر خودتون احتمالا میتونه جوابش رو بده.

  7. Avatar ER*^/"!ORRCODE411 گفت:

    من تو سیستمم این هست هم خیلی خوب خنک می کنه هم ار جی بیش خیلی قشنگه

  8. Avatar seyed گفت:

    سلام اقاارمین خسته نباشین
    عالی
    فقط اگه بشه به محصولات میانرده بیشتر بها داده بشه (برای بررسی تخصصی) که بیشتر ایرانیا دیگه ته زورشون میانرده هاست…
    ممنون

    • Avatar آرمین گفت:

      ممنون آقا سید عزیز، واقعیتش ما هم دوست داریم قطعات میان رده هم بررسی کنیم اما میان رده ها چون ممکنه در بررسی انتقاد بیشتری متوجهشون بشه، نه در ایران و نه در خارج از ایران خیلی قطعات میان رده را برای بررسی نمیدن. از این نظر بالا رده ها چون بهترین محصولات برند ها هستند، خوب تو بررسی موفق تر ظاهر میشن. به هر حال، چشم، تلاشمون رو میکنیم قطعات میان رده برای بررسی بگیریم.

  9. Avatar امیر گفت:

    یه سوال فنای گرین برای تمیز کردن جدا میشن باقی فن ها هم این قابلیتو دارن؟ من یکم زور زدم جدا نشد دیگه ترسیدم بیشتر زور بزنم
    تمیز کزدنشون واقعا سخته

  10. Avatar alireza گفت:

    انتظار میرفت یه واترکولر رده بالا 360 با پردازنده هایی مثل 11900 یا رایزن 9 تست و به چالش کشیده بشه

    • Avatar آرمین گفت:

      سیستم خودتون چیه دوست خوبم؟

      • Avatar kambiz گفت:

        بررسی خوبی بود. ممنون آقا آرمین.
        این نور پردازیش منو یاد اون آواتار آرمین رنگارنگی که با فتوشاپ برای خودت درست کرده بودی انداخت.
        چه روزهای خوبی بود. 1070 1میلیون 700 بود. البته همون موقع هم گرون بود ولی خداییش این روزها دیگه خیلی تخیلی هستش. تخیلی هم نیستش تو تخیل هم نمیومد دیگه اینجور بشه به این سرعت.
        یه سوال دارم!
        مانیتور الجی تو ویدیو 4K هستش کناریش شاید 1440p. تجربه شخصیت در تماشای فیلم و بازی از تفاوتشون چیه. اصلا به نظرت می تونی یه بررسی با جزئیات از تفاوت این دوتا در گیم بسازی؟ من خودم 1080p و 4k با سرفیس پرو مقایسه میکنم تفاوتش به نظرم قابل توجه نیست ولی میگم شاید تو 27 اینچ چیز دیگه ایی باشه.

      • Avatar رضا گفت:

        اگه قرار باشه که همه سیستم خوب و امکانات خوب داشته باشن که نمیان بررسی سایت ها رو نگاه کنن!
        پاسختون غیر حرفه‌ای بود

    • Avatar Intel Inside گفت:

      Google is your friend: 11900K Recommended AIO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.