بررسی پاور ام اس آی مدل MSI MPG A650GF

شرکت معظم ام اس آی چند سالی است که به صورت جدی به عرضه پاور برای سیستم‌های دسکتاپ روی آورده است. محصولات این شرکت اکثرا توسط OEM‌های بزرگ ساخته می‌شود. با توجه به وسواسی که ام اس آی بر روی کیفیت محصولات خود دارد، می‌توان انتظار داشت، پاور‌های این شرکت نیز، به مانند دیگر محصولات ام اس آی، از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

پاور‌های ام اس آی، به زودی وارد بازار ایران خواهند شد، از این رو، سراغ شرکت MSI رفتیم تا یک پاور میان رده خوش قیمت را بررسی کنیم. همراه ما باشید با بررسی پاور ام اس آی مدل MPG A650GF

معرفی محصول:

شرکت MSI، در حال حاضر فعلا 2 دسته بندی عمده برای پاور‌های خود دارد. پاور‌های خانواده MAG که در رده بندی کاملا اقتصادی و Entry Level قرار می‌گیرند. دسته دوم، پاورهای طلایی میان رده MPG هستند که از رنج 650 وات تا 1000 وات را شامل می‌شود.

پاور مورد بررسی ما، MPG A650GF است که در کلاس میان رده ام اس آی، کمترین واتیج را داراست. از خصوصیات مهم پاور‌های طلایی MPG ام اس آی می‌توان به خروجی چند ریل 12 ولت، استفاده توپولوژی Half-Bridge به همراه مبدل DC-DC برای گرفتن تمام خروجی‌ها، تمام ماژولار بودن، و استفاده از خازن‌های 105 درجه ژاپنی نام برد.

از جمله مهمترین ویژگی پاور مورد بررسی ما، سازنده اصلی یا همان OEM آن است که شرکت Channel Well Technology یا به اصطلاح CWT است که یکی از برترین تولید کنندگان پاور‌های معروف جهان است. بدون معطلی به سراغ مشخصات فنی این پاور می‌رویم.

مشخصات فنی:

منبع تغذیه کامپیوتر MPG A650GF ام اس آی از نظر فنی پاوری کاملا استاندارد است. این پاور به تمام موئلفه‌های محافظتی شامل OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP مجهز است. از نظر استاندارد مصرف بهینه انرژی، این پاور طلایی است و در ولتاژ 220 ولت میزان مصرف بهینه آن بعضا به 90 درصد نیز می‌رسد. این هم به دلیل آن است که پاور‌های فول رنج که ولتاژ 115 ولت را پشتیبانی می‌کنند، در کشور‌هایی که سیستم برق استاندارد آنها 230 ولت است، میزان بهره وری و مصرف بهینه آنها کمی‌‌ بالاتر و بهتر از سطح دریافت گواهی مصرف بهینه است. از این نظر، برای ما که در ایران هستیم، استفاده از پاور‌های فول رنج با برق 220 ولت شهری، یک ارزش افزوده در کاهش میزان مصرف انرژی به حساب می‌آید.

از نظر استاندارد اینتل، این پاور بر اساس استاندارد سطح ATX 12V 2.52 اینتل ساخته شده است که از جمله به روز ترین سطوح استاندارد پاور به شمار می‌رود.

اما از استاندارد‌های محافظتی که بگذریم، به سراغ استاندارد‌های جدید پاور‌ها برویم که توسط لابراتوار Cybenetics به پاور‌ها اعطا می‌شود. گواهی‌های استاندارد موسسه Cybenetics اخیرا توسط Intel در به روز رسانی ATX12V 3.0 مورد پذیرش قرار گرفته است، بنابراین، آنچه که این موسسه گواهی میکند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

موسسه Cybenetics دو گواهی عمده برای پاور‌ها دارد، یکی گواهی استاندارد مصرف بهینه است که تا حدودی مشابه استاندارد 80Plus است، اما دقت بیشتر و سطوح بالاتری نیز دارد. نام این استاندارد ETA است و منبع تغذیه کامپیوتر MPG A650GF ام اس آی از این نظر گواهی ETA GOLD را دارد.

دومین گواهی این موسسه، گواهی LAMBDA است که مربوط به حداکثر نویز فن پاور است که به هنگام فعالیت از خود ایجاد می‌کند. منبع تغذیه کامپیوتر MPG A650GF ام اس آی از نظر درجه نویز تولیدی گواهی A- را به خود اختصاص داده است که تقریبا سطح متوسط این استاندارد است.

به سراغ کابل‌ها برویم.

کابل‌های منبع تغذیه کامپیوتر MPG A650GF ام اس آی تمام ماژولار هستند و این موضوع به کاربر برای اسمبل راحت تر کمک فراوانی می‌کند. همچنین ام اس آی از کابل‌های تمام مشکی فلت استفاده کرده است تا ضمن مدیریت کابل کشی راحت تر، نمای اسمبل نهایی سیستم ظاهری آراسته داشته باشد.

تعداد 2 کابل برق 8 پین پردازنده توسط پاور عرضه می‌شود که وجود آن برای استفاده در مادربرد‌های جدید، بسیار حیاتی است. تعداد 2 کابل برق PCIe کارت گرافیک که در سر هر کدام 2 سوکت 8 پین است به همراه این پاور عرضه شده است.

از نظر سایت سخت افزار، این پاور برای استفاده با کارت گرافیک‌هایی تا حداکثر RTX 3060Ti مناسب است.

از بابت برق ساتا این پاور به دو کابل که در سر هر کدام 4 سوکت ساتا قرار دارد و همچنین برای مولکس یک کابل که 4 سوکت مولکس در سر آن قرار دارد، مجهز است.

از نظر کابل برق همراه این پاور یک سه شاخه اروپایی عرضه می‌شود که با سیستم پریز‌های متداول دو شاخه برق ایران ناسازگار است. از این رو به همراه این پاور حتما باید یک مبدل سه شاخه با کیفیت تهیه شود و شاید مهمترین انتقاد ما به این دستگاه، همین بخش باشد.

این پاور همچنین از استاندارد اروپایی ERP 2013 نیز پشتیبانی می‌کند تا در زمان خاموشی سیستم، میزان مصرف آن کمتر از 0.5 وات در ساعت باشد.

آنباکس و خصوصیات سخت افزاری:

تم جعبه پاور MPG A650GF ام اس آی به رنگ مشکی و طلایی است. گواهی 80 پلاس طلایی، استفاده از خازن‌های تمام ژاپنی 105 درجه، ضمانت بین المللی 10 ساله از جمله خصوصیاتی است که بر روی جعبه ذکر شده است.

در پشت جعبه، ابعاد پاور، تنوع کابل‌ها، و همچنین خروجی ریل‌ها نمایش داده شده است.

محتویات داخل جعبه شامل:

  • پاور
  • دفترچه راهنما
  • مجموعه کابل‌ها
  • یک کابل برق سه شاخه

کیفیت کابل‌ها و سوکت‌های پاور، کاملا مناسب ارزیابی می‌شود. البته خیلی بیشتر دوست داشتیم کابل برق پردازنده و کارت گرافیک از نوع 16AWG باشند اما خوب، برای پاوری در چنین کلاس واتیج، کابل‌های 18AWG کاملا جوابگو هستند.

پاور MPG A650GF ام اس آی طراحی تمام مشکی دارد. تنها المان‌های تفاوت در این بدنه تمام مشکی آرم MSI در وسط پاور است که به رنگ سفید طراحی شده و همچنین لیبل کناری پاور نیز به رنگ سفید است.

این نمای زیبایی است که در سمت کاربر قرار می‌گیرد و از این منظر، ام اس آی، طراحی قابل قبولی را برای این کلاس از پاور‌های خود برگزینه است. این پاور دو طرفه است و در هر دو سمت لیبل قرار دارد، بنابراین به هر جهتی پاور خود را نصب کنید لیبل آن به شکل صحیح به سمت شما خواهد بود.

پنجره مشبک روی فن پاور نیز مشکی است، اگرچه از نظر نگارنده اگر این پنجره طلایی بود، به زیبایی پاور کمک شایانی میکرد. اما به هر جهت، عملکرد این صفحه مشبک عبور هوا است و این وظیفه را به درستی انجام می‌دهد.

مشخصات ریل‌ها و آمپراژ قابل تامین برای آنها در پشت پاور قرار دارد. این پاور 4 ریل 12 ولت دارد، که دو ریل آن هر کدام 25 آمپر خروجی دارد، و 2 ریل دیگر آن هر کدام 30 آمپر توان دارد. این ریل‌ها به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مجموع 650 وات توان را برای این پاور به ارمغان می‌آورند.

این پاور در ریل‌های 3.3 ولت و 5 ولت نیز هر کدام 20 آمپر توان دارد که مجموعا 100 وات را در اختیار سیستم قرار می‌دهد.

در نمای پشتی پاور کلید روش و خاموش و سوکت ورودی برق قرار دارد.

محل اتصال سوکت‌ها و خروجی‌های پاور را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید.

پاور MPG A650GF ام اس آی ساخت CWT است بنابراین از طراحی فنی استانداردی برخوردار است.

فن مورد اسفاده ام اس آی 14 سانتیمتری از نوع بلبرینگی توپی است با پارت نامبر HA1425M12B-Z است. حداکثر دور این فن به 2000RPM می‌رسد.

بخش محافظتی این پاور توسط دو چیپ Sitronix ST9S429-PG14 و EST EST7618 پاییش می‌شود.

تصویر بخش ورودی برق پاور.

خازن ورودی 470 میکروفارادی ساخت Nippon Chemi-Con ژاپن.

و نمایی از لحیم کاری مرتب پشت سوکت‌ها.

سیستم تست:

 سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 8700K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256G
کولرGREEN GLACIER 360-EVO
پاورMSI MPG A650GF
کیسGREEN OC STATION
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PU
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUM

بررسی:

تست پاور نیاز به تجهیزات دقیق آزمایشگاهی دارد، اما ما در حد توان با استفاده از خوانش‌های نرم افزاری، به بررسی این پاور می‌پردازیم. برای تست ما گرافیک RTX 3060Ti را در اختیار داشتیم و برای تست نوسان ریل‌ها و ولتاژ پاور، از نرم افزار OCCT استفاده کردیم.

تصویر فوق در حالت بی کاری، نوسان خاصی را در ریل‌ها نشان نمی‌دهد. ولتاژ نمایش داده شده در ریل 12 ولت، برابر 11.9 ولت، ولتاژ ریل 5 ولت برابر 5 ولت، و ولتاژ ریل 3.3 ولت نیز برابر 3.3 ولت است.

حال تست پاور OCCT را استارت می‌کنیم تا سیستم کاملا تحت فشار قرار گیرد؛ پس از حدود دو دقیقه، به ثبت ولتاژ‌ها می‌پردازیم. ولتاژ ریل 12، به 11.8 ولت کاهش پیدا کرد، ولتاژ دیگر ریل‌ها تغییر خاصی نکردند.

یک پاور استاندارد نباید تحت فشار، بیش از 3% اختلاف ولتاژ را در ریل‌های اصلی خود داشته باشد و خوشبختانه افت ولتاژ ریل‌های پاور MPG A650GF ام اس آی تحت شرایط لود محسوس نبود، بنابراین نمره قبولی را از این تست دریافت می‌کند. از بابت نوسان هم مورد خاصی مشاهده نگردید و ثبات ریلی خوبی را از این پاور شاهد بودیم.

نتیجه گیری:

پاور‌های MPG ام اس آی به نظر یک گزینه مناسب برای سیستم‌های نیمه حرفه ای و میان رده به حساب می‌آیند. منبع تغذیه کامپیوتر MPG A650GF ام اس آی نیز در تستی که ما از آن گرفتیم، پاور قابلی بود. هرچند برای ام اس آی، جا برای توسعه و پیشرفت در بخش پاور بسیار است، اما با شناخت بازار هدف، ام اس آی توانسته است محصولی در خور و به اندازه کافی مناسب را عرضه کند.

منبع تغذیه کامپیوتر MPG A650GF ام اس آی برای سیستم‌هایی با پردازنده‌های i3 تا i7 ضریب بسته و حداکثر با کارت گرافیک RTX 3060 Ti جواب است و می‌تواند به خوبی از پس تغذیه آنها بر آید.   

قدرت مناسب، قیمت خوب، نوسان پایین، پیشنهاد استفاده از این پاور در سیستم‌های رده متوسط را میسر کرده است. از نظر نویز، اگرچه این پاور فاقد حالت فنلس است اما فن با کیفیتی که ام اس آی از آن استفاده کرده است، عملکردی بی صدا دارد. دیگر نکته منفی که با سختگیری فراوان می‌توان در نظر گرفت، سه شاخه برق آن است که حتما نیاز به یک مبدل خوب برای تبدیل به دوشاخه استاندارد ایران دارد.

این محصول به زودی با گارانتی 60 ماهه آونگ وارد بازار خواهد شد. در پایان نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار به این پاور اهدا می‌گردد.

مزایا:
  • گارانتی 60 ماهه آونگ
  • مجهز به کابل‌های تمام مشکی
  • مجهز به دو کابل برق 8 پین پردازنده
  • استفاده از خازن‌های 105C شرکت ژاپنی
  • دارای استاندارد مصرف بهینه 80 پلاس طلایی
  • استفاده از فن 14 سانتیمتری با کیفیت و بی صدا
  • مجهز به ‌پروتکشن‌های OCP/OVP/OPP/OTP/SCP/UVP
معایب:
  • فاقد حالت Fanless
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • منبع تغذیه کامپیوتر MPG A650GF ام اس آی می‌تواند برای سیستم‌های نیمه حرفه ای، یک گزینه مناسب باشد.
8.6امتیاز8.9پرفورمنس8.2امکانات8.3کولینگ و فن8.7نوع کابل ها8.1طراحی ظاهری9مصرف بهینه8.5پروتکشن‌ها8.8کیفیت ساخت9ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

9 دیدگاه

  1. Avatar رضا گفت:

    سلام
    برای این سیستم مناسب هستش
    i5 12600kf
    asusu prime h770
    rx6600

  2. Avatar نیما اسدی گفت:

    آقا آرمین برای 12600k و 3070ti این پاورارو بر حسب پیشنهادای خودتون و البته دو مدل جداگونه هم خودم دیدم نوشتم ممنون میشم 3 تاشونو بفرمایید
    1.antec hcg750 gold 3.300.000
    2. green gp800b-hp evo 3.500.000
    3. gigabyte Auros p850w 3.700.000
    4.cooler master mwegold 750 v2 4000.000
    5. MSI mpg A850gf 4.200.000
    6.deepcool dq850mv2L 4.200.0000

  3. Avatar habib گفت:

    سلام
    تو بازار آن دسته دستگاههایی که نقشه تعمیر داشته باشند ، بنا بر توصیه تعمیرکاران ، خوش فروش است .
    این پاور و پاورهای دیگر نقشه تعمیر و سرویس منوآل دارد ؟

  4. Avatar رضا عقلمند گفت:

    بررسی عالی بود آرمین عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.