دو روز قبل در ویدیویی بررسی این موضوع و مشکل بزرگ گیمرها و افرادی که قصد ارتقای سخت افزاری دستگاه های خود را دارند را با هم بررسی کردیم که “اجرای بازی در حالت های 24 فریم در ثانیه و60 فریم در ثانیه چقدر تفاوت دارد؟“. ویدیوی مورد اشاره در واقع پیش درآمدی برای پاسخ دادن به سوالی بزرگ تر بود. همان طور که اشاره شد اجرای بازی ها با نرخ 20 و 60 فریم در ثانیه تفاوت های محسوس و آشکاری دارد اما سوال مهم تر آن است که برای جبران کردن این اختلاف چه مقدار هزینه منطقی است؟ آیا افزایش توان دستگاه و هزینه کرد برای اجرای بازی ها از 30 به 40 فریم در ثانیه منطقی به حساب می آید؟ ارتقا برای تبدیل 20 به 30 یا 40 به 60 فریم در ثانیه چطور؟ ویدیویی که در ادامه مشاهده می کنید به این پرسش پاسخ خواهد داد. تفاوت اجرای یک بازی در نرخ های 24، 30، 45 و 60 فریم در ثانیه.
برای بررسی بهتر پیشنهاد می شود ویدیوها را در بالاترین کیفیت ممکن و روی رایانه پخش کنید.
شما بسختی میتونید از طریق یک ویدئو فریم ریت رو بدرستی تشخیص بدید
برای درک بهتر فریم حتما باید اون رو با حداکثر کیفیت و با “”سی پی یوی قدرتمند”” ببینید در غیر این صورت همه بخش ها عینا مثل هم دیده خواهد شد
مثلا من با پردازنده 6 هسته قدیمی خودم وقتی روی فول اسکرین بذارم نمیتونم بیشتر از 30-20 فریم در ویدئو بگیرم و این یعنی نمیتونم تشخیص بدم (شاید چون نرم افزار پخش فیلم در اینجا فقط از یکی دو هسته پردازنده استفاده میکنه و این راه حل های متفاوتی داره)
[u]به همین دلیل اکثر دوستانی که فریم ریت رو بدرستی نمیشناسن فکر میکنن مثلا 50 فریم با 60 قابل تشخیص نیست[/u]
یک مساله مهم دیگه اینه که [u]بازی و تنظیمات اون خیلی تفاوت ایجاد میکنه![/u]
فریم ریت در بازی ریسینگ بیشتر به چشم میاد (مثلا در جی تی ای یا نید فور اسپید) و همچنین تنظیمات
[u]motion blur[/u]
کل معادله رو بهم میریزه
از آقای یوسفی زاده درخواست دارم اینها رو در مطالب خودشون تذکر بدن تا دوستان دچار اشتباه نشن
نمایشگر باید تواناییشو داشته باشه و بعد کارت گرافیک.
هر چه قدر فریم بالاتر باشه حرکتها روانتر انجام میشه. تمام.
30 فریم یا 25 فریم استاندارد هستش و بستگی به سبک محتوا داره.
مثلا Anime های ژاپنی فکر کنم 12 فریم هستند. یعنی بالا تر بره روان تر میشه و شباهتی با Anime های امروزی نداره.
ولی مثلا انیمشن های دیزنی فریم بالاتری دارن و اگه کمتر باشه مثل دیزنی نیست.
چند وقت پیش یه ویدیو تو نت دیدم به نظرم خیلی فرق داشت با ویدیوهای قبلی … روونتر بود دانلودش کردم تو Detail دیدم 60 فریم ظبط شده. اکثر ویدیو ها 25-30 فریم هستند. حالا همین اتفاق برای 60 تا مثلا 100 فریم میفته.
ولی اونجا موضوع قابل بازی بودن یا نبودن نیست. مسئله بین روان و روانتر بودن هستش. حرکات نرم تر و واقعی تر.
در حالت عادی با فریم استاندارد شما احساس میکنید یه تصویر خوب داره میبینید مثل یک فیلم و روایت داستان ولی با فریم بالاتر به خاطر حرکت های روان و نرمش احساس واقع گرایانه تر به شما میده انگار دنیای واقعی هستش.
به نظر من در کنار گرافیک و دینامیک اجسام که بازی را واقع گرایانه تر میکنه فریم ریت بالا تا سقفی البته هم یکی از ملاک های واقعی تر شدن دنیای بازی و تجربه بازی هستش.
من بازی کالاف دیوتی ۴ انلاین زیر ۲۰۰اف پی اس نمیتونم اسنایپ کار کنم ولی تفنگ های دیگه میتونم.ولی اسنایپ بخاطر اسکوپش باید fpsبالا باشه واسه همین مجبورم کیفیت میارم پایین تا روونتر بشه.همونطور که دوستمون گفت مغزم قبلا درک نمیکرد ولی الان fps پایینو میفهمه.
جالبه…آقای یوسفی زاده من یه نظری راجع به ویدیو قبلیتون گذاشتم و مثالم از بازی کرایسیس بود البته شماره اولش و نه البته شماره سوم که این ویدیو مربوط به شماره سومه میخواستم خمتتون عرض کنم باز هم من روی عقیده ام هستم که تفاوتی زیادی بین 60 فریم و 30 فریم نیست حتی اگر عادت به 60 فریم داشته باشی که خود منم جزو همین افراد بودم که حتما باید 60 فریم بازی کنم…بله منم معتقدم لگ و مکث یا فریز کوتاه نداری ولی ضروری و لازم نیست وقتی 30 فریم داری بری به خاطر 60 فریم چند میلیون پول رو تو این دوره و زمونه هدر بدی مگر اینکه مایه دار بی درد یا با درد باشی یا پس اندازی داری که نیازی مهمی نداری و خرج کردنش عیبی نداره…من نمیدونم نظرم تو ویدو قبلی گذاشتین یا نه ولی لازم دونستم دوباره اینجا نظرمو بگم چون فکر میکنم انتخاب بازی کرایسیس 3 به خاطر نظری بود که من داده بودم?=smileممنون از ویدیوتون و امیدوارم نظرم آورده بشه
شما وقتی 60 فریم بازی میکنید به راحتی افت به مثلا به 55 فریم رو حس میکنی. مغز عادت میکنه به فریم بالا و کاهش فریم آزار دهنده میشه. اما از اول شما روی مثلا 50 فریم بازی کنید چندان احساس نمیکنید که فریم پایین هست. شخصی که به 60 فریم عادت داره وقتی خودش بازی میکنه میتونه تشخیص بده که فریم کم چطوره. تو این فیلم چندان مشخص نیست هرچند تفاوتهایی بین 45 و 60 وجود داره. ایما بیماری نیستند و صرفا پردازش مغزی هستند
بازیهای مسابقه ای و شوتر اول شخص بازیهایی هستند که کمتر از 60 فریم آزاردهنده میشه. اما بازیهای جهان باز رو میشه بالای 45 فریم بازی کرد بدون اینکه آزار دهنده باشه
نام بازی crysis 3 هست.
کنسول با پی سی فرق میکنه 30 فریم با کنسول بسیار قابل تحمل تر از پی سی هستش فریم و فریم تایم مدام بالا و پایین میرند بیشتر با 60 روانه 144 به بالا هم که بی تاثیره ضمنا کافیه یک نفر توی پی سی مدام 60 و به بالا بازی کنه که بعد از اون دیگه براش زیر 60 غیر قابل تحمل میشه فری سینس و جی سینس اگر موجود باشه سرعت پایین را قابل تحمل تر میکنه کاهش فریم ریت مانیتور با آنلاک فریم بازی هم همچنین تاثری داره در دموی بالا هم احتمالا همین کار را کرد و فریم مانیتور را با نرم افزار محدود کرده وگرنه اگه توی بازی 30 فریم قفل بکنید تجربه خیلی جالبی نیست… .
کرایسیس
Crysis 3
دوست عزیز البته اگه خودتون بازی تجربه کنید تفاوت حس میکنید حداقل استاندارد برای بازی شوتر اول شخص 60 فریم هست اسم این بازی Crysis 3 هست برای سال 2013
در خصوص این موضوع هم که عرض کردید گیمرایی که بیماری فریم باید خدمتون عرض کنم این مسله به رزولیشن تصویر کیفیت تنظیمات پیشرفت تکنولوژی بازیسازی ربط داره خرید کارت گرافیک قویتر باعث میشه شما دیرتر نیاز به عوض کردن اون برای اجرای بازی جدیدتر داشته باشین البته اگه گیمر باشین البته با لفظ بیمار خطاب کردن گیمرا و این که تفاوت احساس نکردید بعید میدونم پس بهتر در مورد چیزی که نمیدونید سکوت کنید امیدوارم از حرف بنده نارحت نشید.
ممنون ویدیو جالبی بود :-bd
از 30 به پایین خودشو بیشتر نشون میده لگ بودن منظورم هست ولی از 30 به بالا واقعیتش من که چیز زیادی حس نکردم شاید اون دسته از گیمر ها که بیماری به اصطلاح بیماری فریم دارن بیشتر درک کنن برا من که فرقی زیاد نداشت بین 30 تا 60 البته سه بار هم تماشا کردم
راستی این چه بازی هست این بیشتر نظرمو جلب کرد اسم بازی چی ؟:-bd