استودیوی Irrational Games یادآور یکی از بهترین مجموعه های تاریخ بازی های کامپیوتری یعنی سری بایوشاک است. شاید تعطیلی این استودیو در سال گذشته خبر ناگواری برای بسیاری از گیمرها بود اما همگان می دانستند که اعضای این استودیو بالاخره از جاهای دیگری سر در خواهند آورد و روند بازی سازیشان به این راحتی ها متوقف نخواهد شد. اکنون خبر می رسد که عده ای از اعضای سابق Irrational Games با ملحق شدن به یک استودیوی بازیسازی جدید قصد ساخت اثری ترسناک را دارند. یک بازی نوآورانه که با نام شهود یا Perception شناخته می شود.
در شهود شما کنترل دختری شجاع اما نابینا به نام کَسی (Cassie) را بر عهده خواهید داشت. دختری که در رویاهای خود اتاق های تاریک یک عمارت بزرگ و متروکه را جستجو می کند و درون دالان های مخوف آن سرگردان است. از آنجا که کسی یک دختر نابیناست، برخلاف بازی های معمولی شما مجبورید او را به نحو دیگری در محیط بازی هدایت کنید و نکته ی جالب بازی در همینجاست. اینکه شما قادر به دیدن محیط پیرامونتان به شکل عادی نیستید و می بایست کسی یعنی قهرمان داستان را در محیط بازی با حس جهت یابی صوتی او هدایت کنید. به این ترتیب که با ایجاد سر و صدا توسط عصای سفیدتان و با بازتاب یافتن آن صوت از اجسام محیط ، وجود موانع روبرو را تشخیص دهید و از برخورد با آنها اجتناب کنید. اما سر و صدا به پا کردن، آن هم در دالان های مخوف یک خانه ی بزرگ و متروکه و بدتر از آن در درون رویاهای دختری نابینا یا بهتر است بگوییم درون کابوس های او، مشکلات خاص خود را دارد. چرا که ایجاد صدا منجر به جلب توجه نیروهای خبیث و شیطانی ساکن در عمارت قدیمی خواهد شد. موجوداتی که اگر کسی را بیابند قطعاً او را زنده نخواهند گذاشت. البته نابینا بودن شخصیت اصلی بازی به این معنا نیست که شما در طول بازی هیچ تصویری بر روی صفحه ی نمایشگر کامپیوترتان نخواهید دید بلکه سازندگان شهود این خصلت یعنی نابینا بودن کسی و جهت یابی صوتی او را با طراحی محیط خاص بازی و سبک بصری منحصر به فرد اثرشان به مخاطب منتقل می کنند.
تمام وقایع بازی شهود در دل این عمارت قدیمی و متروکه رخ خواهد داد. اما این امر به هیچ وجه محدود کننده و دست و پاگیر نخواهد بود. کسانی که پیش از این نسخه ی دوم بازیAmnesia را تجربه کرده اند خوب می دانند که روی دادن کل اتفاقات بازی درون محیط بسته ی یک عمارت ترسناک به راحتی امکان پذیر است
در واقع تکیه ی سازندگان بازی بر روی صدا و گریز نسبی شان از تصویر می تواند یکی از نکات مثبت بازی شهود باشد و بتواند امکان مناسبی برای ترساندن مخاطب توسط عامل صدا فراهم آورد (یاد بازی F.E.A.R بخیر!). البته این امر به هیچ وجه به معنی کمبودهای تصویری بازی نیست و استفاده از آخرین نسخه ی موتور گرافیکی آنریل انجین در کنار طراحی هنری بسیار زیبای این اثر (که در ویدیوی معرفی این بازی کاملاً مشهود و یادآور طراحی هنری محیط Bioshock Infinite بود) موجب می شود تا خیالمان از بابت کیفیت جنبه های بصری این بازی کاملاً راحت باشد.
محیط بازی چیزی شبیه به این تصویر خواهد بود. البته در ابتدا همه چیز در برابرتان تیره و تار است و شما برای ظاهر شدن اشیا و اجسام محیط ، باید توسط عصای خود به زمین ضربه بزنید تا چنین تصویری در برابر دیدگانتان شکل بگیرد
شخصیت کسی در این بازی سلاح ویژه ای برای دفاع از خود نخواهد داشت و شما به جای استفاده از چوب و چماق بیشتر باید روی قدرت ذهنی و همچنین قابلیت هایی نظیر هوش و نکته سنجی خود تکیه کنید. با توجه به این ویژگی و از آنجایی که سازندگان بازی تنها سلاح کَسی در عمارت مخوف را عصای سفید و تلفن همراه او بر شمرده اند می توان گیم پلی شهود را تلفیقی از گیم پلی دو بازی Daylight (با Dying Light اشتباه نشود) و نسخه ی دوم Amnesia دانست. اما مسلماً قدرت داستان، تجربه ی غنی سازندگان بازی و همچنین تکیه ی این اثر بر روی ترساندن مخاطب خود از راه صدا می تواند برگ های برنده ی شهود باشد و این بازی را به لحاظ کیفیت، چند پله بالاتر از عناوین مذکور قرار دهد.
در هر کنج و کناری باید منتظر روی دادن یک اتفاق غیر منتظره باشید. اتفاقاتی که اکثرشان ترسناک خواهند بود
بازی شهود قرار است به دست اعضای استودیو Deep End Games ساخته شود. یک استودیوی مستقل و نوپا که اعضایش به هیچ وجه تازه کار نیستند و از کارکنان سابق سایر استودیوهای صاحب نام صنعت گیم نظیر Irrational Games و Visceral Games به شمار می روند. در واقع اعضای این استودیو پیش از این تجربه ی ساخت عناوینی نظیر Bioshock ، Bioshock Infinite ، Dead Space ، The Godfather ، Rock Band و Star Wars: The Old Republic را در کارنامه های مجزای خود داشته اند که تقریباً تمامشان جزو آثار به یادماندنی سال های اخیر محسوب می شوند و هر کدام عنوان خوش ساخت و قابل توجهی در زمان خود بودند.
اگرچه استودیوی Irrational Games به شکل رسمی تعطیل شده، اما پیوند اعضای سابقش با موتور گرافیکی آنریل انجین ناگسستنی به نظر می رسد!
بازی شهود برای انتشار در سال 2016 برنامه ریزی شده و اگر پروژه ی کیک استارتر این بازی (که تا 25 ژوئن ادامه دارد) به خوبی پیش برود علاقمندان این بازی می توانند در زمان از پیش تعیین شده به تجربه ی این اثر بپردازند. بازی در روز آغاز شروع این پروژه موفق شد مبلغ 12000 دلار از 150000 دلار تخمین زده شده را به دست آورد و بعید به نظر می رسد که شاهد ساخته شدن آن نباشیم. حتی شاید در روز خاتمه یافتن پروژه ی کیک استارتر، بازی بتواند بیش از این مبلغ تخمینی را تامین نماید که در آن صورت سازندگان وعده های خوبی به گیمرها داده اند. وعده هایی که آمدن بازی به روی پلتفرم Mac و لینوکس، طراحی مراحل اضافه و پشتیبانی بازی از قابلیت واقعیت مجازی را شامل می شود و قطعاً هر کدامشان جذابیت خاص خود را دارند. تنها پلتفرم اصلی شهود در حال حاضر پلتفرم PC است اما هیچ بعید نیست که در صورت مساعد بودن شرایط و کسب توافقات مرسوم، این بازی برای پلتفرم های دیگری نظیر کنسول ها نیز منتشر شود.
باید جالب باشه کلا موسیقی ارتباط مستقیم با روان آدمی زاد داره! Dead Space 1 از موسیقی برای ترس خیلی خوب استفاده کرد این بازی مانند Amnesia و Outlast ترسناک خواهد بود سبکه همند.
برای من هم خیلی ترسناک شده !!!
فکر کنم اگر کسی به این دنیا بی علاقه شده با مقداری بازی کردن این اثر دوباره علاقمند صددرصد این دنا خواهد شد!!!:D:D:D
از تصاویرش هم میترسم چه برسه به تجربه بازی!!!