یکی از تفاوت های اساسی موجود میان دنیای بازی های کامپیوتری و دنیای سینما این است که در دنیای سینما، اغلب اوقات رقمی که برای ساخت یک فیلم سینمایی هزینه شده است بدون هیچ رو دربایستی خاصی اعلام می شود؛ اما در دنیای بازی های کامپیوتری قضیه درست برعکس این موضوع است و معمولاً هزینه ای که برای ساخت یک بازی کامپیوتری به صرف رسیده، به همین راحتی از سوی سازندگان آن اعلام نمی شود. در واقع رقم فروش بازی های کامپیوتری نیز همانند نرخ تیراژ نشریات چاپی کشورمان همواره در هاله ای از ابهام قرار دارد و جز از ما بهتران کسی از آن ها با خبر نیست! (به راستی چرا سردبیران و مدیران مسئول اغلب نشریات وطنی از اعلام تیراژ دقیق مجلات یا روزنامه های خود ابا دارند؟!) با این حال سازندگان بازی The Witcher 3: Wild Hunt ظرف روز های اخیر و بدون هیچ واهمه ای میزان هزینه ای که برای ساخت این بازی صرف شده است را اعلام کرده اند.
به تازگی ویدیویی منتشر شده که طی آن آقای Adam Kicinski رییس شرکت CD Projekt Red (سازندگان سری ویچر) به همراه تنی چند از اعضای این شرکت، از طریق به نمایش در آورد چندین اسلاید مختلف به تشریح عملکرد خود در دوره ی مالی نخست سال 2015 و همچنین توضیح در مورد چگونگی طراحی و ساخت بازی ویچر 3 پرداخته اند. در طی این صحبت ها مشخص شد که بازی ویچر 3 طی سه سال و نیم گذشته با همکاری 240 نفر ساخته شده است که اکثر آن ها هم وطنان آقای Kicinski و مجارستانی بوده اند اما این افراد در کل 18 ملیت مختلف را شامل می شده اند. همچنین در حین فرآیند تکمیل، بازاریابی، توزیع و انتشار این بازی در بازار، روی هم رفته 1500 نفر از اقصی نقاط جهان و با ملیت های مختلف همکاری داشته اند. از دیگر ارقامی که طی این کنفرانس مالی به آن اشاره شد، تعداد زبان های 15 گانه ای بود که بازی ویچر 3 از آن ها پشتیبانی می کرد. در واقع از میان این تعداد، بازی ویچر 3 برای هفت زبان مختلف به شکل کامل ترجمه و دوبله شده است. به این ترتیب تعداد صدا پیشگان کلی این بازی (با توجه به تعداد بیشمار شخصیت های فرعی در طول داستان این اثر) به 500 نفر رسیده است که رقم قابل توجهی به شمار می رود. علاوه بر آن به گفته ی سازندگان این بازی، فرآیند بازاریابی ویچر 3 شامل شرکت در 40 کمپین تبلیغاتی مختلف در سر تاسر جهان شده است. پرسشی که شاید در این میان مطرح باشد این است که فرآیند کلی ساخت این اثر به چه میزان روی دست اعضای سی دی پراجکت رد خرج گذاشته است و هزینه ی تمام مواردی که در سطور بالا به آن اشاره شد، در مجموع چقدر بوده است؟ در واقع طی کنفرانس مالی مذکور به این پرسش نیز پاسخ داده شد. ساخت بازی ویچر 3 در کل چیزی حدود 81 میلیون دلار برای سازندگانش هزینه در بر داشته است که البته این رقم کل هزینه های طراحی و تولید این بازی را به همراه تمامی مخارج مربوط به تبلیغات و بازاریابی آن به صورت مجموع در بر می گیرد. اگر چه این رقم به هیچ وجه رقم کمی محسوب نمی شود اما در قیاس با سایر فرنچایز های AAA سال های اخیر صنعت بازی های کامپیوتری، هزینه ی ساخت بازی ویچر 3 بسیار معقول و قابل تامل جلوه می کند. بر اساس تخمین ها و حرف و حدیث های موجود، فرآیند ساخت بازی GTA V چیزی نزدیک به 256 میلیون دلار برای شرکت راک استار هزینه در بر داشته است و اعضای EA نیز برای ساخت بازی آنلاین Star Wars: The Old Republic تا کنون چیزی معادل 200 میلیون دلار خرج کرده اند. این دقیقاً همان رقمی است که دو سال قبل روزنامه ی نیویورک تایمز بر اساس برخی منابع خود به عنوان هزینه ی کلی ساخت بازی Bioshock Infinite اعلام کرده بود (که البته کارگردان بازی یعنی کن لواین آن را تکذیب نمود). حتی گفته می شود اعضای کمپانی بلیزرد پیش از آن که روند ساخت بازی تایتان (عنوانی آنلاین که قرار بود مکملی برای بازی World of Warcraft باشد) را در سال گذشته ی میلادی (و در چنین روز هایی) کنسل کنند، هفت سال بر روی آن کار کرده و در این مدت رقمی معادل 50 میلیون دلار را از کف داده بودند. بنابر این نظر به تمامی این ارقام ما را به این نتیجه می رساند که سازندگان خلاق بازی ویچر 3 این بازی را با مقرون به صرفه ترین رقم ممکن تولید کرده اند. جالب این جاست که در همین کنفرانس اعلام شد فرآیند فروش این بازی تا این جای کار مبلغی معادل 62 میلیون دلار برای شرکت سی دی پراجکت رد سود به همراه داشته است (توجه کنید که شاخص مالی سود کاملاً با شاخص درآمد متفاوت است و از کسر شاخص هزینه از درآمد حاصل می شود). در واقع این رقم چندان نیز تعجب آور جلوه نمی کند چون بازی ویچر 3 تنها شش هفته پس از انتشار خود، چیزی معادل 6 میلیون نسخه در بازار فروش داشت. به هر حال استودیو سی دی پراجکت رد و بازی سازان کاربلد حاضر در آن هر چقدر هم که از فرآیند ساخت بازی های مختلف خود سود کسب کنند حقشان است چون به معنی واقعی کلمه به مخاطبان خود احترام می گذراند و سوای آن، در تمامی این سال ها با هواداران و دوست داران خود کاملاً صادق و رو راست بوده و جز جلب رضایت آن ها به چیز دیگری نیاندیشیده اند.
البته فکر کنم لهستانی هستن ، نه مجارستانی.
یعنی حدود 150 میلیون دلار فروش داشته تا الان ؟ 😮
سلام، با توجه به بازی هایی که تا الان معرفی شده و با توجه به عملکرد بازی ها تا الان بنظرم حقشه که بازی سال بشه و روند سه سال پیش، بازی سال شدن بازی RPG رو حفظ کنه
بحر حال این بازی خوب فروخت و میتونه بهترین بازی سال باشه البته از نظر شخصی من که مالی نیست.:D