بسیاری از خوانندگان این متن به احتمال فراوان با بازی Trine و همچنین دنباله های آن کاملاً آشنا هستند. آثاری در سبک پلتفرمر که در عین داشتن ساختاری تک نفره، از قابلیت همکاری چند نفره نیز بهره می بردند و ساختار گیم پلی آن ها بر مبنای حل معما های مبتنی بر فیزیک بنا شده بود. حال پس از ساخت این مجموعه ی نسبتاً موفق سازندگان سری Trine یعنی اعضای استودیو Frozenbyte قصد دارند در تجربه ی بعدی خود به سراغ سبک کاملاً متفاوتی بروند و این بار شانس شان را با تولید اثری در سبک مخفی کاری امتحان نمایند. یک بازی کامپیوتری جدید به نام Shadwen که به گفته ی سازندگانش قرار است سبک مخفی کاری را از نو احیا نماید و اثری با ساختار صد در صد مخفی کاری لقب بگیرد.
واژه ی صد در صد مخفی کاری شاید برای گیمر هایی که این روز ها به تجربه کردن عناوین اکشن و پر زد و خورد خو گرفته اند، کمی عجیب و نامانوس به نظر برسد. اما کسانی که با تجربه کردن بازی Thief : The Dark Project (اثری که حدود 17 سال قبل عرضه شد) توانستند روی دیگری از دنیای بازی های کامپیوتری را هم در برابر چشمان خود مشاهده کنند، قطعاً با معنای عبارت “صد در صد مخفی کاری” کاملاً آشنا هستند. در واقع آثار صد در صد مخفی کاری بازی هایی به شمار می روند که شما حتی بدون کشتن یک نفر هم می توانید کل بازی را به اتمام برسانید و در این میان بازی Shadwen نیز قرار است اثری در همین سبک و سیاق باشد. بنا بر گفته های مدیر عامل استودیو Frozenbyte یعنی لوری هایوارینن، سبک مخفی کاری سال هاست که در حالت رکود به سر می برد و شخصیت های گردن کلفت و شکست ناپذیری که این روز ها در درون بازی های کامپیوتری مختلف تفنگ های بزرگ و آتشینشان را به رخ می کشند، نمی توانند هیچ نام و نشانی از سبک نقش آفرینی را بازتاب دهند. او در عین حال معتقد است که مرور سالیانه ی این قهرمانان تکراری در قالب بازی های جدید راه و روش چندان درستی برای انجام بازی های کامپیوتری نیست و از همین رو او و همکارانش در استودیو Frozenbyte قصد دارند در بازی Shadwen سبک مخفی کاری را دوباره احیا نمایند.
در بازی Shadwen شما کنترل یک زن آشنا به فنون شمشیر زنی به نام Shadwen را بر عهده دارید که ماموریت دارد پادشاه سرزمینشان را از بین ببرد. بنا بر اتفاقاتی که هنوز چند و چون آن به طور کامل مشخص نیست، Shadwen در مراحل ابتدایی آغاز ماموریت خود با دختر بچه ای به نام لی لی (Lily) آشنا می شود که والدین خود را از دست داده است. در واقع حضور لی لی در کنار قهرمان اصلی داستان بازی Shadwen تنها بهانه ای است که شما کمتر بخواهید از خنجر خود استفاده کرده و طی انجام ماموریت ها، خون و خون ریزی به راه بیاندازید. در واقع در هر زمان که شما در بازی Shadwen شانس سر به نیست کردن یک سرباز دشمن را به شکل مخفیانه در پیش رو دارید، لی لی به شما گوشزد می کند که کشتن انسان ها راه چندان خوبی برای پیش بردن اهدافتان نیست و به این وسیله شما خود به خود مجاب می شوید که به ندرت اقدام به کشتن نگهبانانی که در سر راه انجام ماموریت هایتان قرار دارند بنمایید و حداقل در برابر دیدگان این کودک کم سن و سال چنین کاری را انجام ندهید. البته Shadwen در هر زمان این قابلیت را دارد که سربازان دشمن را از پا در بیاورد و کشتن دشمنان هم همانند عبور مخفیانه از برابر آن ها، یکی از قابلیت هایی است که شما در طول این بازی در اختیار خواهید داشت.
به طور کلی می توان گفت که هدف اصلی در بازی Shadwen دیده نشدن از سوی دشمنان است و همانند بازی کلاسیک Thief اگر شما توسط سربازان یا نگهبانان دشمن دیده شوید، کارتان تمام خواهد بود. از همین رو یکی از مهم ترین قابلیت هایی که شما در طول بازی Shadwen از آن برخوردار خواهید بود قابلیت کنترل کردن زمان است. به این ترتیب که شما می توانید در صورت دیده شدن توسط دشمنان خود یا انجام هر گونه خطا یا اشتباه محاسباتی، بلافاصله زمان را به عقب بازگردانده و به تصحیح خطا یا اشتباه هایتان بپردازید. مسلماً استفاده از این قابلیت در طول مراحل بازی Shadwen با محدودیت هایی همراه خواهد بود که البته نوع و چگونگی این محدودیت ها هنوز به طور کامل توسط سازندگان این اثر اعلام نشده است. با این حال آن چه که از هم اکنون در مورد قابلیت بازگشت زمان در طول مراحل این بازی کاملاً مشخص به نظر می رسد این نکته است که بحث زمان و ماهیت آن در بازی Shadwen تنها هنگامی معنی پیدا می کند که شما در حال حرکت باشید. به این معنی که اگر به طور مثال شما به مدت ده دقیقه در مخفیگاه خود بی حرکت باقی بمانید، در کل این ده دقیقه از زمان به طور کامل متوقف بوده است و بنا بر این شما نمی توانید حتی ثانیه ای از این ده دقیقه را به عقب باز گردانید.
علاوه بر استفاده از خنجر، قهرمان داستان یا همان Shadwen طنابی را نیز در اختیار دارد که به کمک آن می تواند در طول مراحل این بازی اجسام را به سمت خود بکشد یا این که به کمک این طناب از تیرک های چوبی سقف بالا برود. همچنین Shadwen امکان تله گذاری بر سر راه حریفان را هم خواهد داشت و به کمک تله ها می تواند آن ها را به گونه ای بی سر و صدا از سر راه خود بر دارد. در این میان یکی دیگر از قابلیت های مهمی که شما در طول بازی Shadwen از آن برخوردار خواهید بود، امکان جابجایی اجسام است. به این معنی که می توانید برخی از اجسام سنگین را از فراز بلندی بر روی سر دشمنان خود بیاندازید و به این وسیله مرگ آن ها را کاملاً اتفاقی جلوه دهید. همچنین شما این قابلیت را خواهید داشت که از اجسامی نظیر جعبه های چوبی برای خود سنگر بسازید و در پشت آن ها پناه بگیرید و یا این که این جعبه ها را به شکل پنهانی و بی آن که دیده شوید جابجا کرده و به این وسیله حواس دشمنان را پرت کنید تا خود بتوانید از راه دیگری آن ها را دور زده و مسیرتان را ادامه دهید. در کل همان گونه که ذکر شد هدف اصلی شما در طول بازی Shadwen دیده نشدن خواهد بود و شما می توانید این کار را بدون کشتن حتی یک نفر به پایان برسانید. چرا که بر طبق گفته های سازندگان این اثر، کشتن افراد در بازی Shadwen عواقب متعددی را به همراه دارد.
به هر حال ملاقات با اثری کاملاً مخفی کاری، آن هم در روز هایی که رد پای آثاری نظیر نسخه های کلاسیک سری Thief در دنیای بازی های کامپیوتری بسیارکم رنگ به نظر می رسد، قطعاً خبر بسیار خوبی خواهد بود. اما به طور حتم ساختن اثری ضعیف در این سبک نمی تواند نکته ی چندان مثبتی محسوب شود. امیدواریم که این امر در مورد بازی Shadwen رخ ندهد و این اثر بتواند عنوانی بسیار قدرتمند از کار در بیاید و بر طبق گفته های سازندگانش موفق به احیا نمودن دوباره ی سبک مخفی کاری شود. گفتنی است که هنوز پلتفرم های مقصد و زمان انتشار بازی Shadwen به طور رسمی اعلام نشده است. اما بر اساس سابقه ای که از سازندگان این اثر در مورد مجموعه بازی های Trine سراغ داریم، می توان از هم اکنون به حضور بازی Shadwen بر روی پلتفرم PC بسیار امیدوار بود. همچنین بر اساس اطلاعات موجود به نظر می رسد که فرآیند انتشار این بازی برای سال 2016 میلادی برنامه ریزی شده باشد.
دیدگاهتان را بنویسید