تکنولوژیهای نرم افزاری که غالبا بر پایه هوش مصنوعی و ماشین یادگیری هستند امروزه کمک زیادی به عملکرد کارت گرافیکها در اجرای بازی های کامپیوتری میکنند. انویدیا به عنوان پیشتاز بازار کارت گرافیکهای گیمینگ توسعه دهنده مواردی از این فناوریهای جذاب است. DLSS از مهمترین آنها به شمار میرود که راهکاری بسیار عالی و اثرگذار در اجرای بهتر عناوین روز است در حالی که تاثیر کمی بر روی کیفیت تصویر بازی میگذارد. هر چند در مورد عناوین قدیمی روش کار این فناوری کمی متفاوتتر بوده و کیفیت تصویر افزایش مییابد در حالی که کمی تاثیر منفی بر روی عملکرد بازیها را شاهد هستیم. طبق آخرین اخبار، عنوان The Elder Scrolls Online در آینده نزدیک از دو تکنولوژی مهم انویدیا پشتیبانی خواهد کرد.
تکنیک های DLAA و DLSS برای عنوان The Elder Scrolls Online
طبق یک برنامه پخش زنده، توسعه دهندگان بازی The Elder Scrolls Online اعلام کردند که این بازی در پائیز امسال پشتیبانی از فناوری DLSS را دریافت خواهد کرد. اتفاقی خوشآیند خصوصا برای گیمرهایی که این بازی را بر روی سخت افزارهای نسبتا قدیمیتر اجرا میکنند، هر چند موضوع هیجان انگیزی برای کاربران گرافیکهای نسل جدید وجود ندارد چرا که تقریبا تمامی کارتهای سری RTX 30 انویدیا قادرند این عنوان را در حداکثر تنظیمات با کیفیت 4K به راحتی اجرا کنند.
برای اینکه کاربران سیستمهای بروز نیز چیزی از این بروزرسانی دریافت کنند، توسعه دهندگان الدر اسکرولز آنلاین تصمیم گرفته اند از فریم رزولوشنهای ذاتی به عنوان یک ورودی برای DLSS استفاده کنند که در اینجا مرحله افزایش رزولوشن تصویر نادیده گرفته میشود اما با استفاده از فناوری یادگیری عمیق تصاویر طبیعیتری به نمایش گذاشته میشود. فناوری که انویدیا آن را DLAA نامیده است. فناوری DLAA همان کاری که تکنیکهای قدیمی آنتی الایزینگ انجام میدادند را به اجرا میگذارد اما ترکیب آن با DLSS تاثیرگذاری قابل توجهی بر کیفیت بازیها دارد.
هر چند اگر با دیگر روشهای آنتی الایزینگ مقایسه شود، DLAA تاثیر منفی کمی بر روی عملکرد بازیها میگذارد و احتمالا این فناوری مانند DLSS محدود به گرافیکهای سری RTX انویدیا باشد. اگر چه شاید DLAA بهترین روش برای آنتی الایزینگ محسوب نشود اما قطعا جدیدترین روش برای این کار محسوب میشود و خوشبختانه انویدیا در حال ارائه این فناوری به توسعه دهندگان بیشتری است.
دیدگاهتان را بنویسید