شرکت اینتل چند هفته پیش تأیید کرد که پردازندههای نسل چهاردهمی Meteor Lake این شرکت قرار است در داخل بستر خود، واحدهای VPU یا Versatile Processing Unit داشته باشند که برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده میشود. حالا نیز اخباری رسیده که طبق آنها، گرافیک داخلی Xe-LPG پردازندههای Meteor Lake اینتل دارای شتاب دهندههای Ray Tracing خواهند بود، البته از واحدهای XMX در آنها خبری نیست.
Ray Tracing برای گرافیک داخلی Meteor Lake
پردازندههای نسل چهاردهمی Meteor Lake شرکت اینتل گرافیک داخلی Xe-LPG دارند که از معماری گرافیکی Xe-HPG مشتق شده است. این معماری تغییراتی نسبت به Xe-HPG دارد که از آنها میتوان به حذف واحدهای XMG و پشتیبانی ضعیفتر و محدود از عملیاتهای DPAS (Dot Product Accumulate Systolic). در واقع پردازشگرهای گرافیکی این سری با پردازشگرهای سری DG2 Alchemist که از تمام قابلیتها و پتاسیلهای معماری Xe-HPG پشتیبانی و استفاده میکنند تفاوتهای زیادی دارند.
اینطور که در پچهای جدیدی که به کامپایلر گرافیکی اینتل معرفی شدهاند آمده، گرافیک داخلی پردازندههای Meteor Lake ممکن است از شتاب دهندههای Ray Tracing پشتیبانی کند. امکان پشتیبانی گرافیک داخلی Xe-LPG از فناوری رهگیری پرتو یا همان RT تنها در حالتی ممکن است که این معماری گرافیکی، نسخهای از معماری DG2 و پردازشگرهای Alchemist باشد؛ که احتمالاً همین طور هم هست. به هر حال در صورتی که این اخبار درست باشند، شاهد پشتیبانی گرافیک داخلی Xe-LPG و پردازندههای نسل چهاردهمی اینتل از شتاب دهی سخت افزاری Ray Tracing خواهیم بود.
البته باید مد نظر داشته باشیم که گرافیک داخلی Xe-LPG، اولین گرافیک مجتمعی نیست که قرار است از Ray Tracing پشتیبانی کند. شرکت AMD ماهها پیش APUهای مخصوص لپ تاپ Ryzen 6000 را با گرافیک داخلی RDNA2 عرضه کرد که در داخل آنها، واحدهای شتاب دهی Ray Tracing تعبیه شده بود.
هنوز مشخص نیست که در داخل گرافیکهای داخلی Xe-LPG چه تعداد واحد EU قرار داده میشود. البته رندرهای خود شرکت اینتل خبر از 192 واحد EU در این پردازشگرها میدهند که احتمال تغییر آن زیاد است.
دیدگاهتان را بنویسید