یکی از مواردی که می تواند دور نمای دقیق و قابل توجهی را از آینده ی دنیای بازی های کامپیوتری و صنعت بازی سازی در اختیار علاقمندان این صنعت بسیار پویا قرار دهد ، یک کاسه کردن انتظارات ، امیدواری ها و نظرات کارشناسانه ی مهم ترین فعالان حاضر در این عرصه یعنی بازی سازان و توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری در سر تا سر جهان است. مواردی که می تواند در قالب داده های آماری منظم کمک فراوانی به در دست بودن یک چشم انداز معین از آینده ی صنعت بازی سازی نماید و قادر به بخشیدن جهت تازه ای به بسیاری از فعالیت های موجود در این صنعت باشد. در همین راستا فعالان حاضر در صنعت بازی سازی هر ساله اقدام به انتشار آمار و ارقام جدیدی می کنند که محتوای آن مربوط به نظر خواهی در مورد فعالیت های مربوط به صنعت بازی سازی از بسیاری فعالان حاضر در حوزه ی ساخت بازی های کامپیوتری می شود. کسانی که قصد شرکت رسمی در همایش سالانه ی توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری را دارند. امسال نیز همانند سال های گذشته و بنا به روال این چند سال اخیر شاهد منتشر شدن آمار و ارقام مذکور هستیم و به این ترتیب بسیاری از علاقمندان به دنیای بازی های کامپیوتری قادر به آگاهی یافتن از این موضوع خواهند بود که فعالان اصلی حاضر در صنعت بازی سازی به طور دقیق چه آینده ای را برای دنیای بازی های کامپیوتری پیش بینی می کنند و مهم تر از آن این که فعالیت های آتی شان در این زمینه، صنعت بازی سازی را به کدامین سمت و سو پیش می برد.
گفتنی است که در سال جاری چیزی نزدیک به 2175 نفر در این نظر خواهی شرکت کرده اند که همگی آن ها از فعالان حاضر در عرصه ی بازی سازی محسوب می شوند. این در حالی است که تعداد شرکت کنندگان در نظر سنجی مشابه سال قبل چیزی در حدود 2081 نفر بود که این امر جهشی قابل قبول را در این زمینه نمایان می سازد. نکته ی جالبی که می توان در مورد این نظر خواهی به آن اشاره کرد این است که بسیاری از فعالان حاضر در حوزه ی بازی سازی ، آینده ی بسیار روشنی را برای دو بخش نو ظهور دنیای بازی های کامپیوتری یعنی ورزش های الکترونیک و تکنولوژی واقعیت مجازی متصور هستند که البته نمود این امر در بخش ورزش های الکترونیک بسیار محسوس تر است. به این ترتیب که از میان افراد یاد شده چیزی حدود 90 در صد معتقدند که ورزش های الکترونیک در ادامه ی راه می تواند با قدرت هر چه تمام تر به کار خود ادامه دهد و به یکی از بخش های مهم دنیای بازی های کامپیوتری تبدیل شود. این در حالی است که سال گذشته تنها 75 در صد فعالان حاضر در صنعت بازی سازی چنین اعتقادی داشتند و نسبت به آینده ی ورزش های الکترونیک در دنیای بازی های کامپیوتری خوش بین بودند. در کنار بخش ورزش های الکترونیک، فعالان حاضر در عرصه ی بازی سازی به بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی نیز نظر مثبت تری نسبت به سال قبل دارند. به این ترتیب که 75 در صد از آن ها معتقدند که فرآیند تولید بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی و همچنین آثار ساخته شده بر اساس تکنولوژی واقعیت افزوده می تواند به تجارتی ماندگار در دنیای بازی های کامپیوتری تبدیل شود. با این حال چیزی نزدیک به 27 در صد از شرکت کنندگان در این نظر خواهی معتقدند که ویژگی های مهم مربوط به تکنولوژی واقعیت مجازی در نسل حاضر به بار نخواهد نشست و پتانسیل های اصلی آن در قامت کنسول های موجود در این نسل متجلی نخواهد شد.
در واقع نظر خواهی مذکور نکته ی بسیار جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. این که اکثریت قریب به اتفاق بازی سازان به موفقیت دراز مدت تکنولوژی واقعیت مجازی رای می دهند و هیچ کدام از آن ها معتقد به فراگیر شدن کوتاه مدت بازی های مبتنی بر این تکنولوژی نو پا در میان گیمر ها نیستند. به عبارت بهتر تنها یک در صد از بازی سازان شرکت کننده در این نظر خواهی معتقدند که بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی می توانند تا سال 2018 میلادی به جریان اصلی صنعت بازی سازی تبدیل شوند. این در حالی است که چیزی حدود 44 در صد از این بازی سازان اعتقاد دارند که این امر تا پیش از سال 2026 میلادی رقم نخواهد خورد و تنها در آن زمان است که بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی می توانند به جریان اصلی حاضر در صنعت بازی سازی تبدیل شوند و بخش مهم بازی های ساخته شده به شکل سالانه را به خود اختصاص دهند. در این میان چیزی نزدیک به 55 در صد از این بازی سازان هم معتقدند که فرآیند مذکور تا پیش از سال 2030 میلادی رخ نخواهد داد. در واقع بسیاری از بازی سازان شرکت کننده در این نظر خواهی خود هم اکنون مشغول تولید عناوینی هستند که قرار است به زودی بر روی پلتفرم های مربوط به تکنولوژی واقعیت مجازی به بازار عرضه شود. به عبارت دقیق تر از میان بازی سازانی که در این نظر خواهی شرکت کرده اند رقمی معادل 16 در صد از آن ها هم اکنون مشغول ساخت عناوینی انحصاری برای پلتفرم واقعیت مجازی هستند. این در حالی است که سال گذشته این آمار تنها شامل 7 در صد از بازی سازان فعال در دنیای بازی های کامپیوتری می شد. سوای این امر چیزی نزدیک به 15 در صد از بازی سازان هم هستند که عناوین در دست ساخت آن ها علاوه بر نسخه ی معمولی خود، از نسخه های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی هم بهره می برد و این در حالی است که در سال گذشته آمار مربوط به بازی های چند پلتفرمی مشابه تنها رقم 6 در صد را شامل می شد.
سوای پیشرفت تولید آثار مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی نسبت به سال قبل، تمایل به ساخت بازی های مختلف برای کنسول های خانگی نیز در میان بازی سازان حاضر در صنعت بازی سازی رو به افزایش است. در همین راستا چیزی نزدیک به 27 در صد از بازی سازان فعال در صنعت بازی سازی هم اکنون مشغول تولید آثاری جدید برای کنسول خانگی PS4 هستند که این رقم رشدی 1 در صدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد. در آن سوی قضیه این آمار برای کنسول Xbox One رقمی معادل 23 در صد از بازی سازان را تشکیل می دهد که باز هم با رشدی یک در صدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. اما بر خلاف تمایل رو به افزایش بازی سازان مختلف به منظور ساخت بازی های جدید برای دو کنسول خانگی سونی و مایکرو سافت ، میزان تمایل این دسته از بازی سازان برای ساخت آثار جدید مربوط به کنسول خانگی نینتندو یعنی کنسول خانگی WiiU دقیقاً معکوس بوده و با نزول یک در صدی نسبت به سال قبل همراه شده است. به این ترتیب که در سال جاری تنها 5 در صد از بازی سازان شرکت کننده در این نظر خواهی اعلام کرده اند که مشغول ساخت اثری تازه برای کنسول خانگی WiiU هستند. این در حالی است که سال گذشته آمار مذکور رقمی معادل 6 در صد از بازی سازان را شامل می شد. در واقع این نزول حتی برای کنسول دستی نینتندو یعنی 3DS نیز قابل مشاهده است و در این میان تعداد بازی سازانی که هم اکنون در حال ساخت عناوین جدید برای کنسول دستی 3DS هستند در سال جاری تنها 2 در صد از بازی سازان حاضر در این نظر خواهی را شامل می شود. این در حالی است که آمار مشابه در سال قبل رقم 3 در صد را برای کنسول دستی نینتندو نشان می داد. البته نزول تمایل بازی سازان برای ساخت بازی های جدید یک پلتفرم خاص، علاوه بر پلتفرم های اختصاصی نینتندو پلتفرم PC را نیز شامل شده است. به این معنی که در سال گذشته چیزی نزدیک به 56 در صد از بازی سازان حاضر در این نظر خواهی در حال ساخت آثاری برای پلتفرم PC بودند. و این رقم در سال جاری به 52 در صد رسیده است. با این حال می توان ادعا کرد که هنوز هم در صد قابل قبولی از بازی سازان مختلف حاضر در صنعت بازی سازی در حال ساخت عناوین جدید برای پلتفرم PC به سر می برند. البته این امر در مورد بازی های مربوط به پلتفرم های موبایل نیز صادق است و در کنار پلتفرم PC تعداد بازی سازانی که مشغول به ساخت عناوین جدیدی برای پلتفرم های موبایل هستند نیز در نوع خود قابل توجه به نظر می رسد. در واقع رقمی معادل 44 در صد از بازی سازان شرکت کننده در این نظر خواهی هم اکنون مشغول تولید عناوین جدیدی برای پلتفرم های موبایل هستند که این رقم در سال گذشته به 40 در صد از بازی سازان مذکور می رسید. به هر حال آمار ارائه شده نشان از رشد سریع بخش نوین و بسیار سود آور ورزش های الکترونیک در دنیای بازی های کامپیوتری دارد و در عین حال به ما نشان می دهد که فعالان حاضر در عرصه ی بازی سازی ، موفقیت نسبتاً دراز مدتی را برای تکنولوژی نو پای واقعیت مجازی در دنیای بازی های کامپیوتری متصور هستند. ضمن این که آینده ی بازی های موبایل نیز حداقل در افق پیش رو روشن به نظر می رسد و در مقابل کنسول های دستی به پایان عمر خود نزدیک می شوند (شخصاً معتقدم که پس از اتمام دوران دو کنسول دستی 3DS و PS Vita به هیچ وجه کنسول دستی دیگری با سبک و سیاق کلاسیک تولید نخواهد شد). به هر حال تکنولوژی واقعیت مجازی در صورت به بار نشستن تمام پتانسیل هایش قطعاً قادر به گشودن فصلی نو در دنیای بازی های کامپیوتری خواهد بود و در این موضوع هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.
گذشت زمان و کاهش قیمت باعث همه گیر شدنش میشه،پی حالا حالا ها باید صبر کرد
کاملا درسته چون واقعا گرونه.
مانع اصلی هزینه این تجهیزات