فناوری جدید، یعنی Intel XeSS2 که ویژگیهای جدیدی را به دنیای بازیها اضافه میکند، اکنون به طور رسمی معرفی شده است. این فناوری شامل پشتیبانی از تولید فریم و حالتهای تأخیر کم (Low Latency Mood) است که میتواند تجربه بازی را بهبود بخشد. با وجود بیش از 150 بازی که از این فناوری پشتیبانی میکنند، بازیکنان میتوانند از عملکرد بهتر و روانتری در گیمهای مورد علاقه خود بهرهمند شوند.
شرکت اینتل علاوه بر معرفی کارت گرافیکهای Battlemage Arc B580 و B570، از فناوری نسل بعدی XeSS2 خود نیز رونمایی کرده است که هدف آن ارتقای استاندارد XeSS موجود با افزودن دو قابلیت کاملاً جدید از جمله تولید فریم و حالت Low Latency خواهد بود. این قابلیتها به بازیکنان کمک میکند تا تجربهای بهتر و بدون وقفهای را در حین بازی داشته باشند.
فناوری Intel XeSS پیشرفت چشمگیری را به همراه دارد
این کمپانی با کمک قابلیت Intel XeSS، پیشرفت چشمگیری را به نمایش گذاشته و آخرین نسخه آن 1.3.1 SDK است. جدیدترین آپدیت در مجموعه XeSS اکنون APIهای DirectX 11 و Vulkan را ارائه میدهند که پشتیبانی XeSS را در مجموعهای از بازیها و عناوین قدیمیتر گسترش خواهد داد. قابلیت XeSS نقاط قوت خود را نشان داده و در حالی که از سختافزارهای DP4a و XMX اختصاصی کمپانی اینتل بهره میبرد، در زمینه کیفیت بصری با فناوری DLSS شرکت انویدیا همتراز است. با آپدیت موتورهای XMX در گرافیکهای Battlemage، پشتیبانی از Super Resolution XeSS عملکرد سریعتر و وضوح بصری بهبود یافتهای را ارائه خواهد داد.
اگر در رابطه با قابلیت XeSS2 کنجکاو هستید، باید بدانید که این فناوری جدید یک ویژگی مورد انتظار را به همراه دارد که همان Frame Generation است. به نظر میرسد که شرکت اینتل به جای روش «extrapolation» که در گزارشهای قبلی به آن اشاره شده بود، از روش استاندارد «interpolation» استفاده کرده است. پیش از این، روش extrapolation توسط کمپانیهای انویدیا (NVIDIA) و AMD نیز به کار گرفته شده که به هوش مصنوعی اجازه میدهد روی فریم بعدی که قرار است تولید شود کار کند.
با فناوری تولید فریم XeSS2، کارتهای گرافیکی مانند Intel Arc B580 میتوانند تا 3.9 برابر عملکرد بیشتری را در حالت Ultra Performance در سناریوهای بازی 1440p Ultra ارائه دهند. این عملکرد بر اساس پیشتنظیماتی که استفاده میشود مقیاس خواهد شد. با این وجود حتی در پیشتنظیمات کیفیت، گیمرها میتوانند حداکثر 2.8 برابر افزایش نرخ تولید فریم را نسبت به FPS اصلی ببینند. با این نرخ تولید فریم که اکنون با قابلیت XeSS2 امکان پذیر شده است، کارت گرافیکها و iGPUهای شرکت اینتل میتوانند از افزایش FPS در طیف گستردهای از بازیها بهره ببرند.
اینتل در حال اضافه کردن حالت Low Latency در سطح درایور است
باید گفت که ویژگی دیگر، یعنی XeLL مخفف عبارت Xe Low Latency mode است. این ویژگی اجازه میدهد تا تاخیر بسیار کم باشد، به خصوص در هنگام اجرای تولید فریم. این قابلیت شبیه به فناوریهای Reflex شرکت انویدیا و AMD Anti-Lag 2 است. علاوه بر آن، کمپانی اینتل در حال اضافه کردن حالت Low Latency در سطح درایور است که میتواند در بازیها فعال شود، شبیه به Radeon Boost. اینتل ادعا میکند که با کمک قابلیت XeLL حداکثر 45 درصد بهبود در عملکرد کلی سیستم و پاسخگویی بازیها را در وضوح 1440p Ultra، ارائه میدهد.
بازیهایی که از قابلیت XeSS2 پشتیبانی خواهند کرد
باید اشاره کرد که شرکت اینتل اعلام کرده است که 10 بازی از فناوری Intel XeSS2 پشتیبانی خواهند کرد که همه آنها در لیست زیر آورده شدهاند:
- Assassin’s Creed: Shadows
- Harry Potter Quidditch: Champions
- Robocop: Rogue City
- Like A Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii
- Dying Light 2: Stay Human
- F1 24
- Ascendant
- Marvel Rivals
- Killing Floor III
- Citadels
رقابت فناوری XeSS2 با قابلیتهای مشابه AMD و انویدیا
با قابلیت XeSS2، اینتل اکنون میتواند با فناوری DLSS3 شرکت انویدیا و FSR3 کمپانی AMD رقابت کند. انتظار میرود که هر دو رقیب فناوریهای مربوطه خود را در نسل آینده آپدیت کنند. با این وجود بسیار خوب است که میبینیم کمپانی اینتل در نهایت موفق شده است با رقبای خود در یک سطح قرار بگیرد. علاوه بر آن، این شرکت تعدادی کارت گرافیک عالی در مجموعه Battlemage Series B خود دارد که میتوانند از این ویژگیها استفاده کنند.
دیدگاهتان را بنویسید