در جدیدترین خبرها مشخص شده که اینتل پشتیبانی سخت افزاری از DirectX 9 را رسماً در پردازنده های گرافیکی مجتمع سری Xe اینتل، سی پی یو های نسل دوازدهم و GPU های گرافیک مجزای سری Arc Alchemist لغو کرده است. اینتل برای جایگزینی قرار است به جای نسخه 9 این API گرافیکی از DirectX 12 با روش emulation یا شبیه سازی شده استفاده کند.
در همین راستا امولاتور بر روی یک لایه منبع باز قابل تبدیل با نام D3D9On12 که توسط مایکروسافت توسعه یافته اجرا خواهد شد و تبدیل به دایرکت اکس 12 را با ارسال دستورات گرافیکی 3D دایرکت اکس 9 به لایه D3D9On12 انجام خواهد داد. هنگامی که لایه D3D9On12 دستورات را از D3D9 API که دایرکت اکس 9 بر روی خود کارت است دریافت میکند، تمام دستورات را برای اجرا به وسیله D3D12 API تبدیل میکند.
اینتل به جای پشتیبانی سخت افزاری از امولاتور نرم افزاری مایکروسافت استفاده خواهد کرد
در واقع اساساً D3D9On12 را میتوان یک درایور واقعی GPU نیز خطاب کرد. مایکروسافت اذعان کرده که این فرآیند شبیه سازی کارآمد ظاهر شده و در نتیجه عملکرد آن اگر خیلی عالی نباشد میتوان آن را مطلوب و قابل قبول خطاب کرد. اینتل با لغو پشتیبانی از DirectX 9 حالا میتواند منابع توسعه درایور را به سمت بهینه سازی DirectX 11 سوق دهد و خود کمپانی نیز تایید کرد که عملکرد GPU های این شرکت بر روی دایرکت اکس 11 نیاز به کار و توسعه دارد.
با عملکرد D3D9On12 و تصمیم Intel برای انجام این کار، جالب خواهد بود اگر مشخص شود که انویدیا و AMD نیز علاقه به دنبال کردن همین مسیر اینتل را داشته باشند. با این حال این کار پیامدهایی نیز دارد و منجر به استفاده بیشتر از CPU سیستم میشود، همچنین ممکن است در بازی های قدیمی نیز مشکل ایجاد کند.
باید اشاره کرد که انویدیا و AMD تجربهی 20 سالهی کار با DirectX 9 را در درایورهای سخت افزار خود دارند و استفاده از لایه امولاتور برای این کار ممکن است منجر به کاهش عملکرد در محصولات این شرکت ها شود.
اینتل دایرکت اکس 9 را بیشتر با استفاده در گرافیک های یکپارچهی خود تجربه کرد که مانند تجربهی بدست آمده شرکت های AMD و Nvidia در پردازنده های گرافیکی مجزا نیست. بنابراین شاید منطقی باشد که اینتل با نزدیک شدن به زمان عرضه محصولات Arc، استفاده از امولاتور یا شبیه ساز را برای DirectX 9 در نظر گرفته است.
دیدگاهتان را بنویسید