دیروز، نخستین نشست کارگروه مشترک صنایع خلاق بازیهای رایانهای برگزار شد و دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی از احصای 150 مسئله کلیدی در زیستبوم بازیهای رایانهای در این جلسه خبر داد. در ادامه خبر همراه ما باشید.
به گزارش خبرگزاری مهر، «مسعود حسنلو»، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم در این جلسه گفت بنیاد ملی بازیهای رایانهای کانون اصلی موضوعات مبنی بر اقتصاد خلاق و دانش بنیانی است و ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و معاونت علمی در راستای ایفای نقش توسعهای در کنار بازیگران اصلی این حوزه به بنیاد ملی بازیهای رایانهای کمک میکند.
«حسنلو» در ادامه جلسه به مسائل مهم در حوزه بازیهای کامپیوتری اشاره کرد و افزود با توجه به پیشینه خود در زیستبوم بازیها، تاکنون حدود 100 الی 150 مسئله کلیدی استخراج شده که کارگروه بر اساس اولویتها و پروژههای پیشرانی، در صدد کمکرسانی به توسعه زیستبوم بازیهای کامپیوتری در ایران قدم برخواهد گذاشت.
«محمد امین حاجی هاشمی»، رئیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این جلسه گفت مسائل کلیدی استخراجی در شورای عالی فضای مجازی و سایر دستگاههای مرتبط نیز به صورت اولیه احصاء شده است. اولویت نهاد این است که برای حل همان مسائل سطح بندی شده، اقدام به توسعه بازیها کند. «حاجی هاشمی» در ادامه اضافه کرد راهبرد نهاد این است که در بازه زمانی کوتاه، بر اساس حرکتهای مقطعی اما پیشران، با عملیاتی ترین و اجرایی ترین مواجهه برای حل مسائل این صنعت با رویکرد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و اقتصاد خلاق اقدام کند.
ذکر مشکلات عمده بازیسازان ایرانی در اولین نشست کارگروه مشترک بازیهای رایانهای
در جریان جلسه نخست نیز «مهدی جعفری جوزانی»، فعال حوزه بازی و انیمیشن به مشکلات بازیسازان در ایران پرداخت. او گفت اکثر بازیسازان به معضلاتی اعم از درآمد نسبتاً پایین، عدم بازاریابی مناسب، نبود بسترهای لازم برای معرفی پروژهها به جامعه دست و پنجه نرم میکنند. برخی دیگر از شرکتکنندگان این کارگروه مسائلی چون بیتوجهی به فرصتها و ظرفیت بالای این حوزه، قدرت بازیهای کامپیوتری در افزایش تولید ناخالص ملی، افزایش ظرفیت اشتغالزایی در صنعت مذکور، دریافت کمک از کشورهای همسایه برای توسعه صنعت و بالابردن سهم این حوزه از اقتصاد خلاق در توسعه اقتصادی کشور را مورد بحث قرار دادند.
گفتنی است در ادامه، اعضای حاضر در کارگروه، برخی موانع از جنس سیاستی، تنظیمگری، تسهیلگری و حتی موانع در لایه مسئولان حاکمیتی را برشمردند. ضرورت ایجاد و تقویت فهم سیاستی، مدیریتی و اقتصادی در لایه حکمرانی نسبت به ظرفیتها، توانمندیها، شکافها و موانع توسعه فعالیت، موانع زیرساختی نظیر فیلترینگ و سایر موارد فعالان، بازیسازان، جامعه مخاطب و بازیگران این زیست بوم مورد توجه قرار گرفت.
شایان ذکر است کارگروه گیم و بازیهای رایانه ایذیل سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاستجمهوری و با محوریت بنیاد ملی بازیهای رایانهای، تشکیل و روی مباحثی چون احصاء نظام مسائل، راهحلهای قابل ارائه، تعریف پروژههای پیشران این عرصه تمرکز خواهد داشت.
دیدگاهتان را بنویسید