همانطور که میدانید کنسول جدید سونی مجهز به یک حافظه SSD بسیار پرسرعت است که شاید نظیر آن در بازار وجود نداشته باشد. در واقع این مشخصه پلی استیشن 5 یکی از مهمترین ویژگیهای این کنسول محسوب میشود که به عقیده بسیاری صنعت گیم را متحول میکند. به حدی سرعت این حافظه بالا هست که حالا اپیک گیمز اعلام کرده بخشهایی از موتور بازی سازی جدید آنریل انجین 5 بازسازی می شود و در واقع SSD پلی استیشن 5 است که کمپانی را مجبور به این کار میکند.
درایو جامد پلی استیشن 5 با برخورداری از رابط نسل جدید PCIe 4.0 قادر به فشرده سازی اطلاعات با حداکثر سرعت خارق العاده 9 گیگابایت بر ثانیه است. توانایی این SSD تقریبا دو برابر بیشتر از حافظه جامد به کار رفته در Xbox Series X مایکروسافت با حداکثر سرعت 4.8 گیگابایت بر ثانیه میباشد. بعد از فشرده سازی، پردازش اطلاعات در پلی استیشن 5 توسط SSD این کنسول با نرخ 5.5 گیگابایت بر ثانیه صورت میگیرد که باز هم در مقایسه با کنسول جدید مایکروسافت (2.4 گیگابایت بر ثانیه) حدودا دو برابر سریعتر است. اخیرا شاهد نمایشی از دموی موتور بازی سازی آنریل انجین 5 توسط اپیک گیمز بودیم که بر روی پلی استیشن 5 اجرا شده بود.
برای استفاده از تمام توانایی PS5، آنریل انجین 5 بازسازی می شود
در مصاحبهای که Nick Penwarden با VG247 داشته توضیح داده است که چرا از کنسول نسل جدید سونی برای نمایش دموی نسل جدید Unreal Engine استفاده شده است. به گفته وی، پلی استیشن 5 در هر دو بخش پردازش و گرافیک جهش عظیمی داشته است اما این معماری ذخیره ساز کنسول است که بسیار ویژه محسوب میشود. در ادامه گفته است که این SSD به قدری است که برای بهرهمندی کامل از توانایی آن، لازم است بخشهایی از آنریل انجین 5 بازسازی شود. توانایی این حافظه در پردازش اطلاعات با سرعت بسیار بالا امکان ساخت محیطهایی با جزئیات بسیار بیشتری را در اختیار توسعهدهندگان قرار می دهد. وی اضافه کرده است که این SSD آنقدر تاثیرگذار است که ما باید ساب سیستمهای هسته I/O در Unreal Engine برای پلی استیشن 5 را بازنویسی کنیم.
سرعت کم بارگذاری بازیها همیشه جز نقاط ضعف کنسولها بوده است اما نسل بعدی کنسول با برخورداری از SSDهای پرسرعت NVMe کاملا این مشکل را پشت سر گذاشته و به لطف سرعت بسیار بالای حافظه، دیگر خبری از انیمیشنهای طولانی پیش از اجرای بازی نخواهیم بود. به تازگی خواندیم که خالق مورتال کمبات اعلام کرد SSD پلی استیشن 5 نباید دست کم گرفته شود. با اینکه در اصل به خاطر پلی استیشن 5، آنرجیل انجین 5 بازسازی می شود اما رئیس اپیک گیمز اعلام کرده که تمامی پلتفرمها از ارتقای این موتور بازی سازی قدرتمند بهرهمند خواهند شد.
چه قد کنسول ها خار شدن که تمام قدرت نماییشون رو اس اس دی هست XDDDDDDDDDDDDD اخه اس اس دی ؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گرافیک هم که اصن کاربردی نداره تو سخت افزار دوستان اگاه باشین اس اس دی مهمه xDDDDDDDDDDDD البته خب حقم دارن کنسول ها در برابر سیستم های رده متوسط حرفی برای گفتن ندارن باید رو یه چیزی دیگه مانور بدن کنسول پلیرا هم که همه بی سوادن بیان بخرن
ایول.
یه جای مطالب شما میلنگه!
این همه توسعه دهنده میگن ssd اهمیت زیادی داره ولی شما در نهایت میگین زمان بارگذاری کم میشه. کی به زمان بارگذاری اهمیت میده. اگه در حد معمول باشه خوبه. چه تاثیری در گرافیک بازی می تونه داشته باشه؟! احتمالا این همه هیاهو برای کیفیت بصری بازی هست نه زمان بارگذاری.
زمان بارگذاری چیز کم اهمیتی نیست.
حتی داخل بازی هم ممکنه دیده باشید که تکسچر ها کمی دیر بارگذاری میشن که اصلا وجه جالبی نداره، و این موضوع فقط به کارت گرافیک دستگاه شما مربوط نمیشه، بلکه سرعت بازخوانی از روی هارد شما هم تاثیر گذار هست.
دوست عزیز. اگر در نت هم بگردید میبینید که همه میگن هارد و اس اس دی هیچ تاثیر چشم گیری در بازی ندارند حتی چند هفته پیش بود که لینوس تک تیپس در یوتیوب یک مقایسه گذاشت بین هارد و اس اس دی و ان وی ام ای که تجربه گیم رو ببینن کدوم بهتره و در نهایت همه تنها متوجه اون سیستمی شدن که هارد توش بود و بین اس اس دی و ان وی ام ای نمیتونستن تشخیص بدن کدوم سیستم کدومه. نکتش هم همینه. تنها تاثیر مهم زمان بارگذاری محتوای بازی از حافظه به سی پی یو و کارت گرافیک هست . الان بازی سازها مجبور هستن که همه چیز رو اپتیمایز بکنن تا حجم فایل ها بیاد پایین تا لود سریع تر بشه و تقریبا حجم بازی ها طوری شده که با اس اس دی 550 مگابیت در ثانیه بقدری سریع میان بالا که تفاوتش تا 2400 یا 3500 مگابیت قابل حس نیست …. و در حین بازی هم همینطور…
ولی با این سرعت نجومی جدید قابلیتی در اختیار بازی ساز هست که میتونه صحنه های خیلی پر جزعیات تر و سنگین تری رو در زمان کمتری از هارد لود کنه. یعنی الان ما به دوره ای میریم که دیگه اپتیمایز معنایی نداره چون منابع بازی بقدری سریع بارگذاری میشن که نیازی به کم کردن پالیگانها و حجم فایل نیست. و با این حال فایل ها از الان هم سریع تر بارگذاری میشن. من فکر میکنم بعد از این بازی ها بشدت حجیم تر خواهند شد ..یعنی 100 و 200 گیگ احتمالا یه نرم خواهد بود. در ویدئو انریل همه در مورد دیتیل بود ولی صحبت در مورد حجم اونهمه مدل بود که چند صد گیگ هارد برای اون صحنه بود و چه سرعتی داره اونهمه منابع رو در اختیاز پردازشگر میذاره.
پس دوست عزیز تنها تاثیر مستقیم کم شدن شدید زمان بارگذاری هست ولی منظور لزوما فقط سریع تر بالا اومدن بازی نیست (که البته اونم یکی از نتیجه ها هست) بلکه قابلیت لود حجم بالاتری از منابع بازی در حین بازی که منجر به کیفیت بشدت بالاتر گرافیک و تجربه بازی بهتر برای گیمر خواهد بود.
موفق باشید
ممنون.
همه اینارو میدونم. توسعه دهنده میگه دنیایهای بزرگتر و پر جزئیاتی میشه از این به بعد ساخت. که قبلا به خاطر مدت زمان بارگذاری نمیشد. پس میشه گفت بازی های آینده مثل ویتچر3 میتونه 10 برابر و بسیار بیشتر بزرگتر باشه.
من اون ویدیو رو دیدم و بر اساس اون یک SSD خریدم.