بررسی منبع تغذیه کامپیوتر انتک مدل Antec HCG750 Gold

شرکت انتک یک شرکت تایوانی 35 ساله است که محصولات جذاب و حرفه ای را در حوزه لوازم جانبی کامپیوتر و همچنین منبع تغذیه عرضه می‌کند. این شرکت در ایران بخصوص در زمینه پاور معروفیت خاصی دارد و در سالهای نه چندان دور، بسیاری از اورکلاکر‌ها از پاور‌های انتک برای سیستم‌های خود بهره می‌بردند. اولین محصولی که به شخصه از برند انتک برای سیستم خود تهیه کردم واترکولر 120 میلیمتری این شرکت بود که الحق قدرت خنک کنندگی بسیار مطلوبی داشت. اما امروز برای بررسی به سراغ پاور انتک می‌رویم. یک پاور خوب و خوش ساخت از سری High Current Gamer Gold که به صورت مخفف تحت نام HCG عرضه می‌شود؛ این پاور انتک مدل Antec HCG750 Gold است که فروشگاه آنلاین فارس بازار در اختیار ما قرار داد. فروشگاه فارس بازار چند سالی است که در زمینه فروش موبایل و قطعات حرفه ای کامپیوتر، بسیار موفق عمل کرده است. قیمت بسیار مناسب در کنار خدمات خوب، باعث شده تا این فروشگاه جایگاه خوبی در میان کاربران پیدا کند. با این مقدمه، بریم به سراغ بررسی پاور انتک مدل Antec HCG750 Gold.

معرفی محصول:

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

دسته بندی پاور‌های انتک بسیار گسترده است. در بالاترین رده ما سری Signature رو داریم که شامل پاور‌های +1K پلاتینیومی‌و تیتانیومی‌است. یه پله پایینتر پاور‌های HCG Extreme رو داریم که همچنان جزو محصولات High End آنتک به حساب می‌آیند. سپس پاور‌های طلایی HCG رو داریم که در صدر کلاس میان رده سبد محصولات انتک طبقه بندی می‌شوند.

از خصوصیات مهم پاور‌های طلایی HCG آنتک می‌توان به خروجی با ثبات، ابعاد بسیار جمع و جور، استفاده از مبدل DC-DC برای گرفتن تمام خروجی‌ها از تک شاخه ریل 12 ولت، تمام ماژولار بودن، و استفاده از خازن‌های 105 درجه ژاپنی نام برد.

پاور موضوع بررسی ما مدل 750 واتی HCG است. این پاور البته نسل دوم این مدل است و نوشته V2 در کنار شماره سریال این پاور نمایان است. انتک در نسخه V2 یک کابل 8 پین برق پردازنده را به مجموعه اضافه کرده است تا به هنگام استفاده با مادربرد‌های رده بالا، کاربر بتواند در صورت نیاز به دو کابل برق پردازنده، آنها را در اختیار داشته باشد. این پاور که در رنج قیمتی بسیار خوب 4 میلیون تومان عرضه می‌شود، از بسیاری جهات، برتری‌های خاص خود را نسبت به رقبا در بازار ایران دارد. از جمله مهمترین ویژگی این پاور سازنده اصلی یا همان OEM آن است که شرکت Seasonic یکی از برترین تولید کنندگان پاور‌های معروف جهان است. با توجه به حرکت جهانی صنعت کامپیوتر به سمت مصرف بیشتر برق، بخصوص در پردازنده‌ها و کارتهای گرافیک آینده، استفاده از پاور‌های واتیج بالا کم کم به صورت نرم درخواهد آمد. بنابراین می‌بایستی با آینده نگری از پاور‌های واتیج بالا استفاده کرد.

مشخصات فنی:

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک از نظر فنی پاوری کاملا استاندارد است. این پاور به تمام موئلفه‌های محافظتی شامل OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP مجهز است. سیستم محافظتی دیگری هم برای این پاور تحت عنوان NLO نام برده شده که تضمین عملکرد صحیح بدون لود پاور است.

از نظر استاندارد مصرف بهینه انرژی، این پاور طلایی است و در ولتاژ 220 ولت میزان مصرف بهینه آن بعضا به 90 درصد نیز می‌رسد. این هم به دلیل آن است که پاور‌های فول رنج که ولتاژ 115 ولت را پشتیبانی می‌کنند، در کشور‌هایی که سیستم برق استاندارد آنها 230 ولت است، میزان بهره وری و مصرف بهینه آنها کمی‌‌بالاتر و بهتر از سطح دریافت گواهی مصرف بهینه است. از این نظر، برای ما که در ایران هستیم، استفاده از پاور‌های فول رنج با برق 220 ولت شهری، یک ارزش افزوده در کاهش میزان مصرف انرژی به حساب می‌آید.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

کابل‌های منبع تغذیه کامپیوتر انتک HCG750 Gold تمام ماژولار هستند و این موضوع به کاربر برای اسمبل راحت تر کمک فراوانی می‌کند. همچنین انتک از کابل‌های تمام مشکی فلت استفاده کرده است تا ضمن مدیریت کابل کشی راحت تر، نمای ساخت نهایی سیستم ظاهری آراسته داشته باشد.

تعداد 2 کابل برق 8 پین پردازنده در نسخه V2 این پاور عرضه می‌شود. تعداد 4 کابل برق PCIe کارت گرافیک که در سر هر کدام 2 سوکت 8 پین است به همراه این پاور عرضه شده است. البته در صورت بهره گیری از 2 کابل برق پردازنده، تنها می‌توان از 3 کابل برق PCIe گرافیک استفاده کرد که در چنین شرایطی در مجموع 6 سوکت 8 پین برق گرافیک را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در صورت استفاده از حالت SLI و یا Crossfire با دو کارت، عمل 2 تای این کابل‌ها (یک جفت 8 پین برای هر کارت) قابل استفاده است.

در کل این پاور برای استفاده با کارت گرافیک‌ها تا حداکثر RTX 3070Ti مناسب است، و البته در صورتی که RTX 3080 هم تنها 2 کابل برق هشت پین داشته باشد، می‌توان تحت شرایطی از این پاور 750 واتی برای آن هم استفاده کرد.

از بابت برق ساتا این پاور به دو کابل که در سر هر کدام 4 سوکت ساتا قرار دارد و همچنین برای مولکس یک کابل که 3 سوکت مولکس در سر آن قرار دارد، مجهز است.

از نظر کابل برق همراه این پاور یک سه شاخه اروپایی عرضه می‌شود که با سیستم پریز‌های متداول دو شاخه برق ایران ناسازگار است. از این رو به همراه این پاور حتما باید یک مبدل سه شاخه با کیفیت تهیه شود و شاید مهمترین انتقاد ما به این دستگاه، همین بخش باشد.

این پاور همچنین از استاندارد اروپایی ERP 2013 نیز پشتیبانی می‌کند تا در زمان خاموشی سیستم، میزان مصرف آن کمتر از 0.5 وات در ساعت باشد.

آنباکس و خصوصیات سخت افزاری:

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

تم جعبه منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک به رنگ طلایی و طوسی است. گواهی 80 پلاس طلایی، عملکرد فنلس، استفاده از خازن‌های ژاپنی، ضمانت بین المللی 10 ساله از جمله خصوصیاتی است که بر روی جعبه ذکر شده است.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

محتویات داخل جعبه شامل:

  • پاور
  • دفترچه راهنما
  • مجموعه کابل‌ها
  • یک کابل برق سه شاخه
  • سه عدد بست چسبی بسیار با کیفیت
منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

منبع تغذیه کامپیوتر انتک HCG750 Gold طراحی تمام مشکی دارد. در بخش کناری پاور، آرم آنتک، به همراه واتیج 750 واتی، و نام HCG به رنگ طلایی نوشته شده است. از نظر طراحی ظاهری منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک ساده و چندان ابهت زیادی ندارد. البته ابعاد کوچک و مینیمالیستی آن نیز به سادگی آن کمک می‌کند. این پاور دو طرفه است و شما می‌توانید آن را به شکلی که فن در سمت بالا قرار دارد نیز نصب کنید.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

طراحی بخش فوقانی به شکل لانه زنبوری است و در وسط آن بج برند Antec قرار دارد.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

مشخصات ریل‌ها و آمپراژ قابل تامین برای آنها در پشت پاور قرار دارد.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

این پاور در تک ریل 12 ولت خود حداکثر 62 آمپر می‌تواند ارائه کند که در مجموع 744 وات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حداکثر کارت گرافیکی که ما توصیه می‌کنیم برای این پاور کنید، کارتهای RTX 3070Ti، و RTX 3080 غیر نسخه اورکلاک است. این پاور در ریل‌های 3.3 ولت و 5 ولت نیز مجموعا 100 وات را در اختیار سیستم قرار می‌دهد که انتظار بیشتری داشتیم. البته قرار نیست تعداد زیادی دستگاه را به خروجی ساتا و یا مولکس نصب کنیم.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

کیفیت کابل‌ها در مجموع خوب ارزیابی می‌شود. فاصله بین سوکت‌ها مناسب و رنگ آمیزی آنها همه یک دست است.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

تعداد و کیفیت سوکت‌ها نیز کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

خوبی پاور‌های 15 سانتیمتری این است که در کیس‌های کوچک به راحتی جای میگیرند و مزاحمتی برای مدیریت کابل کشی ندارند. اما برای نمایش دادن آنها از پنل، به دلیل جثه کوچک خود آنچنان که باید و شاید ابهت پاور را نشان نمی‌دهند. کیفیت چینش سوکت و تعداد آنها در این تصویر نمایان است.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

در نمای پشتی پاور کلید روش و خاموش، سوکت ورودی برق، و همچنین سوییچ فشاری روشن شدن حالت فنلس در آنجا قرار دارد.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

طراحی فنی منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک برگرفته از خانواده Focus Plus سیزونیک است، بنابراین با یک پاور مطمئن روبه رو هستیم که از نظر فنی از جمله بهترین‌ها است. استفاده از توپولوژی full bridge LLC و مبدل DC-DC که خروجی ریل‌های 3.3 و 5 ولت را نیز از شاخه اصلی 12 ولت می‌گیرد و امکان نظارت دقیق بر ولتاژ هر شاخه را میسر می‌سازد. انتک برای این پاور از خازن‌های تمام ژاپنی 105 درجه استفاده کرده و خازن اصلی 400V – 560uF برند Chemi Con است.

فن مورد اسفاده انتک 12 سانتیمتری از نوع FDB با پارت نامبر HA1225H12F-Z است. حداکثر دور این فن به 2200RPM می‌رسد و حداکثر نویز آن معادل 34dBi است.

سیستم تست:

 سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I9 9900K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256G
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرGREEN GLACIER 360-EVO
پاورANTEC HCG750 Gold
کیسGREEN OC STATION
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PU
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUM

بررسی:

تست پاور نیاز به تجهیزات دقیق آزمایشگاهی دارد، اما ما در حد توان با استفاده از خوانش‌های نرم افزاری، به بررسی این پاور می‌پردازیم. خوشبختانه برای تست ما گرافیک RTX 3080 را در اختیار داشتیم و برای تست نوسان ریل‌ها و ولتاژ پاور، از نرم افزار OCCT استفاده کردیم.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

تصویر فوق در حالت بی کاری، نوسان خاصی را در ریل‌ها نشان نمی‌دهد. ولتاژ نمایش داده شده در ریل 12 ولت، برابر 12.192 ولت، ولتاژ ریل 5 ولت برابر 5 ولت، و ولتاژ ریل 3.3 ولت نیز برابر 3.3 ولت است.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک

حال تست پاور OCCT را استارت می‌کنیم تا سیستم کاملا تحت فشار قرار گیرد؛ پس از حدود یک دقیقه، به ثبت ولتاژ‌ها می‌پردازیم. ولتاژ ریل 12، به 12.09 ولت کاهش پیدا کرد، ولتاژ ریل 5 به 4.96، و تغییر خاصی را در ولتاژ ریل 3.3 شاهد نبودیم.

یک پاور استاندارد نباید تحت فشار، بیش از 3% اختلاف ولتاژ را در ریل‌های اصلی خود داشته باشد و خوشبختانه افت ولتاژ ریل‌های پاور منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک تحت شرایط لود اصلا محسوس نبود، بنابراین نمره قبولی را از این تست دریافت می‌کند. از بابت نوسان هم مورد خاصی مشاهده نگردید و ثبات ریلی خوبی را از این پاور شاهد بودیم.

نتیجه گیری:

سری HCG انتک بسیار خوب از آب در آمد و پاور HCG750 Gold نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر برای سیستم نازنین خود به دنبال یک پاور مطمئن در رده قیمتی 4 میلیون تومان هستید، شاید گزینه ای بهتر از Antec HCG750 Gold در بازار ایران نباشد و برای خرید راحت آن می‌توانید به فروشگاه آنلاین فارس بازار مراجعه کنید.

قدرت بالا، نوسان پایین، و ابعاد کوچک استفاده از این پاور را در انواع سیستم‌های رده متوسط و حرفه ای به عنوان یک گزینه مناسب میسر کرده است. از نظر نویز، این پاور حالت فنلس دارد، و به دلیل استفاده از یک فن با کیفیت، حتی در لود‌های بالا نیز نویزی از سمت فن ایجاد نشد و کاملا عملکرد سایلنتی داشت.

تنها نکته منفی این پاور، یکی سه شاخه برق آن است که حتما نیاز به یک مبدل خوب برای تبدیل به دوشاخه استاندارد ایران دارد. و انتقاد دوم ما از نظر مدت زمان ضمانت کوتاه در ایران است، که علی رغم ضمانت رسمی ‌10 ساله انتک در دنیا، ‌این پاور فقط با 2 سال ضمانت در بازار ما عرضه می‌شود.

خوشبختانه نسخه V2 این پاور در دسترس قرار دارد که نسخه اصلاح شده است و مجهز به 2 کابل برق 8 پین پردازنده است و این موضوع یکی از نکات حیاتی در انتخاب پاور برای سیستم های مدرن امروزی است.

در پایان این پاور را برای استفاده در تمامی سیستم های مخصوص گیم و رندر پیشنهاد می کنیم. نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار نیز به این پاور اهدا می‌گردد.

منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک
مزایا:
  • طراحی ظاهری مینیمال
  • مجهز به تک ریل 12 ولت
  • وسایل همراه کامل است
  • مجهز به استاندارد ATX 2.4V
  • مجهز به کابل‌های تمام مشکی
  • مجهز به دو کابل برق 8 پین پردازنده
  • وجود عملکرد فنلس در لود‌های پایین
  • دارای استاندارد مصرف بهینه 80 پلاس طلایی
  • مجهز به سوویچ برای خاموش کردن حالت فنلس
  • استفاده از خازن‌های 105C شرکت ژاپنی Chemi Con
  • مجهز به ‌پروتکشن‌های OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP/NLO
معایب:
  • در ایران این پاور تنها 2 سال ضمانت دارد، در حالیکه ضمانت بین المللی آن 10 سال است
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • منبع تغذیه کامپیوتر HCG750 Gold انتک از جمله خوش قیمت ترین پاور‌های با کیفیت موجود در بازار است که می‌توان با خیال راحت برای سیستم‌های نیمه حرفه ای و حرفه ای استفاده کرد.
8.8امتیاز9.1پرفورمنس8.8امکانات8کولینگ و فن8.8نوع کابل ها7.9طراحی ظاهری9مصرف بهینه9پروتکشن‌ها8.9کیفیت ساخت9.5ارزش خرید
امتیاز: 4.3 از 5 (6 رای)
کمی صبر کنید...

4 دیدگاه

  1. Avatar پوریا نصیری گفت:

    نسخه 850 واتی این پاور رو میخواستم تهیه کنم . با توجه به اینکه سوکت مادربردم z690 ud شامل یک 8 پین و یک 4 پین میشه آیا میشه از این پاور استفاده کرد ؟ امکانش هست نصف سوکت های 8 پین یکی از کابلای پاور رو به مادربرد زد که هر دو سوکت پردازنده مادربرد برق رو داشته باشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.