بررسی پاور ای دیتا مدل ADATA XPG CORE REACTOR 850W

بهار سال 1398، شرکت ای دیتا از عرضه اولین سری از پاورهای گیمینگ خود، تحت نام خانواده Core Reactor خبر داد. اما ساخت و عرضه یک پاور خوب و مناسب در کلاس High End بازار، به این راحتی نیست و ای دیتا نیز این موضوع را به خوبی درک کرده است. ماه‌ها طول کشید تا ای دیتا بتواند به اندازه کافی با بهبود عملکرد، و Tuning ریل‌ها، کیفیت و توانمندی این پاور را به سطحی برساند تا در دسته اول Tier A برترین پاور‌های رده بالا در دنیا، به رقابت با غولهایی مانند کورسیر، ایسوس و کولر مستر بپردازد.

ای دیتا با درک بازار، برای تولید پاور خود، به سراغ CWT، یکی از بزرگترین و معروف ترین OEM‌های پاور رفته است. شرکت CWT نیز، بر اساس سفارش Adata، پلتفرم Core Reactor را به صورت اختصاصی برای ای دیتا تولید می‌کند. امروز برای بررسی، به سراغ منبع تغذیه ای دیتا مدل  XPG CORE REACTOR 850W می‌رویم که قدرتمند ترین پاور از خانواده Core Reactor است و خبر خوب اینکه این مدل هم اکنون در ایران نیز موجود شده است.

ضمن تشکر از شرکت محترم آونگ، نماینده انحصاری محصولات برند ای دیتا در ایران، بابت ارسال این پاور برای بررسی، بدون فوت وقت، به سراغ مشخصات آن می‌رویم.

معرفی محصول:

پاور‌های ای دیتا در حال حاضر تحت سه خانواده عرضه می‌شوند.

  • پاور‌های اقتصادی XPG Pylon
  • پاور‌های میان رده XPG Core Reactor
  • پاور‌های رده بالای XPG Cybercore

از خصوصیات مهم پاور‌های طلایی XPG Core Reactor ای دیتا می‌توان به خروجی با ثبات، ابعاد فوق العاده جمع و جور، استفاده از مبدل DC-DC برای گرفتن تمام خروجی‌ها از تک شاخه ریل 12 ولت، تمام ماژولار بودن، و استفاده از خازن‌های 105 درجه تمام ژاپنی نام برد.

پاور موضوع بررسی ما مدل 850 واتی است. این پاور مجهز به دو کابل 8 پین برق پردازنده است بنابراین با کلیه سیستم‌های روز کاملا سازگاری دارد. از نظر استاندارد ATX نیز، این پاور مبتنی بر نسخه 2.52 این استاندارد ساخته شده است.

با توجه به حرکت جهانی صنعت کامپیوتر به سمت مصرف بیشتر برق، بخصوص در پردازنده‌ها و کارتهای گرافیک آینده، استفاده از پاور‌های واتیج بالا مانند این مدل گسترده تر خواهد شد.

مشخصات فنی:

منبع تغذیه کامپیوتر XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا از نظر فنی مجهز به تمامی‌استانداردهای اجباری و اختیاری پاور است. این پاور به تمام پروتکشن‌‌های محافظتی شامل OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP/SIP مجهز است. سیستم محافظتی دیگری هم برای این پاور تحت عنوان NLO نام برده شده که ضامن عملکرد صحیح پاور، در لود صفر است. در مورد پروتکشن‌ها در این ویدیو توضیحات کامل ارائه شده است.

از نظر استاندارد مصرف بهینه انرژی، این پاور بر اساس سیستم موسسه 80Plus استاندارد طلایی دارد و بر اساس استاندارد لابراتوار‌های Cybenetics یک پاور پلاتینیومی‌است. این مدل به عنوان یک پاور فول رنج، در ولتاژ 220 ولت میزان مصرف بهینه آن بعضا به 92 درصد نیز می‌رسد. این هم به دلیل آن است که پاور‌های فول رنج که ولتاژ 115 ولت را پشتیبانی می‌کنند، در کشور‌هایی که سیستم برق استاندارد آنها 230 ولت است، میزان بهره وری و مصرف بهینه آنها کمی‌‌بالاتر و بهتر از سطح دریافت گواهی مصرف بهینه است. از این نظر، برای ما که در ایران هستیم، استفاده از پاور‌های فول رنج با برق 220 ولت شهری، یک ارزش افزوده در کاهش میزان مصرف انرژی به حساب می‌آید.

نکته دیگر قابل توجه در مورد پاور XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا ابعاد بسیار جمع و جور آن است. در حالی که طول اغلب پاور‌های متداول در بازار به 15 و 16 سانتیمتر می‌رسد، و مدلهای واتیج بالا، طولی معادل 18 سانتیمتر دارند، اما پاور XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا کاملا منطبق بر طول استاندارد ATX PS/2 اینتل برابر 14 سانتیمتر ساخته شده است.

خوبی پاور با ابعاد جمع و جور در این است که سازگاری 100% با کلیه کیس‌های موجود در بازار دارد. حتی با طول 14 سانتیمتر شما می‌توانید از این پاور در بسیاری از کیس‌های MINI-ITX از آن استفاده کنید. اما خیلی از کاربران پاور‌های با ابعاد بزرگتر را بیشتر می‌پسندند، چرا که ابهت سیستم آنها را بیشتر نشان می‌دهد. بنابراین اگر از آن دست کاربرانی باشید که تجهیزات مینی مالیستی را بیشتر دوست دارد، ابعاد کوچک این پاور قطعا شما را به وجد خواهد آورد.

کابل‌های پاور XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا کاملا ماژولار هستند و این موضوع به کاربر برای اسمبل راحت تر کمک فراوانی می‌کند. همچنین ای دیتا از کابل‌های تمام مشکی فلت استفاده کرده است تا ضمن مدیریت کابل کشی راحت تر، نمای ساخت نهایی سیستم ظاهری آراسته داشته باشد. تعداد و تنوع کابل‌ها در تصویر فوق نمایان است.

تعداد 4 کابل برق PCIe کارت گرافیک که در سر سه تای آنها 2 سوکت 8 پین، و برای یکی تنها 1 سوکت 8 پین است، به همراه این پاور عرضه شده است. البته در صورت بهره گیری از 2 کابل برق پردازنده، تنها می‌توان از 3 کابل برق PCIe گرافیک استفاده کرد که در چنین شرایطی در مجموع 6 سوکت 8 پین برق گرافیک را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در صورت استفاده از حالت SLI و یا Crossfire با دو کارت، عمل 2 تای این کابل‌ها (یک جفت 8 پین برای هر کارت) قابل استفاده است.

در کل این پاور برای استفاده با کارت گرافیک‌ها تا حداکثر RTX 3080Ti مناسب است. از بابت برق ساتا این پاور به سه کابل که در سر هر کدام 4 سوکت ساتا قرار دارد و همچنین برای مولکس یک کابل که 4 سوکت مولکس در سر آن قرار دارد، مجهز است.

این پاور همچنین از استاندارد اروپایی ERP 2013 نیز پشتیبانی می‌کند تا در زمان خاموشی سیستم، میزان مصرف آن کمتر از 0.5 وات در ساعت باشد.

آنباکس ویدیویی:

خصوصیات سخت افزاری:

تم جعبه منبع تغذیه کامپیوتر XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا به رنگ مشکی و قرمز، تم اصلی تجهیزات گیمینگ XPG ای دیتا است. گواهی 80 پلاس طلایی و ضمانت بین المللی 10 ساله از جمله خصوصیاتی است که بر روی جعبه ذکر شده است.

در پشت جعبه پاور اطلاعاتی نظیر تعداد و تنوع کابل‌ها، توانایی ریل‌های مختلف خروجی و همچنین تنظیمات چرخش فن بر اساس لود را می‌توان مشاهده کرد.

ای دیتا اطلاعات اصلی پاور را در حاشیه کناری آن آورده است. ابعاد فشرده، پشتیبانی از کلیه پلتفرم‌های اینتل و AMD، استفاده از یک ریل 12 ولت قدرتمند و خازن‌های تمام ژاپنی از جمله خصوصیاتی است که در این بخش به آنها اشاره شده است.

محتویات داخل جعبه شامل:

  • پاور
  • دفترچه راهنما
  • یک برگه استیکر
  • مجموعه کابل‌ها
  • یک کابل برق دو شاخه

منبع تغذیه کامپیوتر ای دیتا تمام مشکی است. در بخش کناری پاور، آرم XPG، به همراه نام Core Reactor بر روی یک لیبل درج شده است. از نظر طراحی ظاهری منبع تغذیه کامپیوتر XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا ساده است و با توجه به ابعاد مینی مالیستی آن، چندان ابهت زیادی ندارد. این پاور دو طرفه است و شما می‌توانید آن را به شکلی که فن در سمت بالا قرار دارد نیز نصب کنید.

طراحی بخش فوقانی شامل یک گارد برای فن می‌شود که در وسط آن بج برند XPG قرار دارد.

مشخصات ریل‌ها و آمپراژ قابل تامین برای آنها در پشت پاور قرار دارد. این پاور در تک ریل 12 ولت خود حداکثر 70.8 آمپر می‌تواند ارائه کند که در مجموع 850 وات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حداکثر کارت گرافیکی که ما توصیه می‌کنیم برای این پاور کنید، RX 6900XT و RTX 3080Ti است. این پاور در ریل‌های 3.3 ولت و 5 ولت نیز مجموعا 120 وات را در اختیار سیستم قرار می‌دهد که کاملا رضایت بخش است. خیلی از پاور‌های 850 واتی بازار، تنها قادر به تامین 20 وات بر روی ریل‌های ثانویه 5 و 3.3 ولت پاور هستند، که از این نظر، پاور XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا با تامین 22 آمپر برای هر کدام از این ریل‌ها، توانایی مناسبی را به کاربر می‌دهد.

کیفیت کابل‌ها در مجموع خوب ارزیابی می‌شود. فاصله بین سوکت‌ها مناسب و رنگ آمیزی آنها همه یک دست است. تعداد و کیفیت سوکت‌ها نیز کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود.

کیفیت و چینش سوکت و تعداد آنها در این تصویر نمایان است.

در نمای پشتی پاور کلید روش و خاموش و سوکت ورودی برق قرار دارد. این پاور فاقد عملکرد فنلس است بنابراین سوییچ دیگری در این بخش مشاهده نمی‌شود.

تولید منبع تغذیه کامپیوتر XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا توسط شرکت CWT انجام می‌شود. بنابراین از هر لحاظ با یک پاور با کیفیت و مطمئن روبه رو هستیم که از نظر فنی کامل است.

به دلیل ابعاد کامپکت و مینی مال، کامپوننت‌ها در نزدیکی هم قرار دارند. شاید مهمترین دلیلی که ای دیتا از حالت فن لس استفاده نکرده است همین باشد که ابعاد کوچکتر نیاز به Active Cooling را بیشتر کرده است.

استفاده از توپولوژی full bridge LLC و مبدل DC-DC که خروجی ریل‌های 3.3 و 5 ولت را نیز از شاخه اصلی 12 ولت می‌گیرد و امکان نظارت دقیق بر ولتاژ هر شاخه را میسر می‌سازد.

ای دیتا برای این پاور از خازن‌های تمام ژاپنی 105 درجه استفاده کرده و خازن اصلی 450V – 680uF برند Chemi Con است.

فن مورد اسفاده ای دیتا 12 سانتیمتری از نوع FDB با پارت نامبر HA1225H12B-Z است. حداکثر دور این فن به 2400RPM می‌رسد.

از نظر صدا هیچ نگرانی نداشته باشید. تا 50 درصد توان اسمی، شدت گردش این فن حدود 700RPM است و در این سرعت هیچ صدایی تولید نمیکند. در دور‌های بالاتر نیز، نویز این پاور کاملا مناسب ارزیابی می‌شود.

سیستم تست:

1401سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE RTX 3080
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگGREEN GLACIER GLC360-ARGB
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورADATA XPG CORE REACTOR 850W
کیسGREEN OC STATION
هاب USBORICO MH4PU
قاب اس اس دیORICO M2PJM-C3
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED

بررسی:

تست پاور نیاز به تجهیزات دقیق آزمایشگاهی دارد، اما ما در حد توان با استفاده از خوانش‌های نرم افزاری، به بررسی این پاور می‌پردازیم. خوشبختانه برای تست ما گرافیک RTX 3080 را در اختیار داشتیم و برای تست نوسان ریل‌ها و ولتاژ پاور، از نرم افزار OCCT استفاده کردیم. البته ریل 3.3 ولت در نرم افزار OCCT نمایان نبود و برای پاییش آن از Aida64 کمک  گرفتیم.

تصویر فوق در حالت بی کاری، نوسان خاصی را در ریل‌ها نشان نمی‌دهد. ولتاژ نمایش داده شده در ریل 12 ولت، برابر 12.240 ولت، ولتاژ ریل 5 ولت برابر 5.1 ولت، و ولتاژ ریل 3.3 ولت نیز برابر 3.3 ولت است.

حال تست پاور OCCT را استارت می‌کنیم تا سیستم کاملا تحت فشار قرار گیرد؛ پس از حدود یک دقیقه، به ثبت ولتاژ‌ها می‌پردازیم. ولتاژ ریل 12، به 12.168 ولت کاهش پیدا کرد، ولتاژ ریل 5 و 3.3 تغییر خاصی نکردند.

یک پاور استاندارد نباید تحت فشار، بیش از 3 تا 5% اختلاف ولتاژ را در ریل‌های اصلی خود داشته باشد و خوشبختانه افت ولتاژ ریل‌های منبع تغذیه کامپیوتر XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا تحت شرایط لود اصلا محسوس نبود، بنابراین نمره خوبی را از این تست دریافت می‌کند. از بابت نوسان هم مورد خاصی مشاهده نگردید و ثبات ریلی خوبی را از این پاور شاهد بودیم.

نتیجه گیری:

ای دیتا ظرف سالهای گذشته پاور XPG CORE REACTOR 850W به رسانه‌های مختلف برای بررسی ارسال کرده است و بدون استثنا کلیه بررسی‌های آن موفق و با کسب نمرات عالی بوده است.

این یک روال مرسوم است که برند‌های سخت افزاری برای تولید پاور، به شرکت‌های تولید کننده اصلی OEM مراجعه میکنند و سفارش محصول مورد نظر خود را به آنها می‌دهند. خیلی از OEM‌ها پلتفرم‌های آماده برای پیشنهاد دارند، اما ای دیتا، از CWT یک پلتفرم اختصاصی درخواست کرده است، و آن را بقدری خوب بهینه و Tune Up کرده، که نتیجه کار، یک پاور مطمئن و قدرتمند به نام XPG CORE REACTOR 850W شده است.

 این پاور حالت فنلس ندارد، البته به نظر نگارند ابعاد کامپکت این پاور باعث شده، که ای دیتا از خیر حالت فنلس بگذرد، که تصمیم فنی کاملا درستی است. اما در عوض منحنی گردش فن نسبت به واتیج را طوری تنظیم کرده است که فن پاور تا 50 درصد لود، حدود 650 تا 700 دور گردش کند و در این میزان از کارکرد، هیچ صدایی از  فن شنیده نمی‌شود.

در لود‌های بالای 50 درصد هم مطمئن باشید صدای فن گرافیک بیشتر از صدای فن پاور است. از نظر میزان مصرف، این پاور گواهی پلاتینومی‌از Cybenetics دارد، که مرجعی بسیار مطمئن تر از موسسه ClearResult است که گواهی‌های 80Plus را صادر می‌کند. اما به هر جهت ای دیتا این پاور را با گواهی مصرف بهینه طلایی 80Plus تبلیغ کرده است.

ابعاد کوچک این پاور امکان استفاده از آن را در کلیه کیس‌های ATX و حتی برخی کیس‌های Mini نیز فراهم کرده است. قدرت بالا، نوسان پایین، استفاده از این پاور را در انواع سیستم‌های رده متوسط تا حرفه ای، به عنوان یک گزینه مناسب میسر کرده است.

این پاور در ایران به قیمت 4.5 میلیون تومان و با ضمانت 5 ساله شرکت آونگ به فروش می‌رسد. دوست داشتیم این پاور حداقل ضمانت 10 ساله بین المللی را در ایران داشته باشد، اما منصفانه نگاه کنیم، در حالی که نمایندگان برند‌های معروفی مانند انتک، ایسوس و کورسیر پاور‌های خود را فقط 18 ماه گارانتی می‌کنند، ضمانت 5 ساله آونگ برای این پاور غنیمت است.

مزایا:
  • طراحی ظاهری مینیمال
  • مجهز به تک ریل 12 ولت
  • وسایل همراه کامل است
  • مجهز به کابل‌های تمام مشکی
  • مجهز به استاندارد ATX 2.52V
  • مجهز به دو کابل برق 8 پین پردازنده
  • دارای استاندارد مصرف بهینه 80 پلاس طلایی
  • دارای استاندارد مصرف بهینه Cybenetics پلاتینیومی
  • استفاده از خازن‌های 105C شرکت ژاپنی Chemi Con
  • مجهز به ‌پروتکشن‌های OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP/SIP/NLO
معایب:
  • حالت فنلس ندارد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • منبع تغذیه کامپیوتر XPG CORE REACTOR 850W ای دیتا یکی از مطمئن ترین پاور‌های با کیفیت موجود در بازار است که می‌توان با خیال راحت از آن برای سیستم‌های حرفه ای استفاده کرد.
8.8امتیاز9.4پرفورمنس8.8امکانات7.9کولینگ و فن9نوع کابل ها7.9طراحی ظاهری9مصرف بهینه10پروتکشن‌ها8.9کیفیت ساخت8.5ارزش خرید

در پایان این پاور را برای استفاده در تمامی‌سیستم‌های مخصوص گیم و رندر پیشنهاد می‌کنیم. نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار نیز به این پاور اهدا می‌گردد.

امتیاز: 4.4 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

6 دیدگاه

  1. Avatar رضا عقلمند گفت:

    بررسی کاملی بود آرمین جان
    من اگه در آینده بخوام پاور بگیرم مدل بدون فنلس میخرم
    فنلس بودن پاور اوایل خرید شاید جذاب بنظر برسه ولی بعد از دوسال تا بخواد فن بچرخه و دورش بالا بره بوی داغی قطعاتش فضای اتاق رو پر میکنه

  2. Avatar metti گفت:

    اقای ابیشی برای من همیشه سوال بوده که رابطه این برند ها و oem ها چطوریه. مثلا وقتی یه oem بزرگ در تولید پاور تخصص داره، چرا خودش تمایلی به عرضه ی مستقیم با برند خودش نداره؟ (فکر کنم یکی دو تا این کار رو میکنن ولی مطمئن نیستم) البته برداشتم اینه که این برند ها مثل ایسوس و گیگابایت و غیره و ذلک بیشتر روی مارکتینگ و …. کار میکنن ولی بحث تخصصی تولید مربوط به oem ها میشه و یا مثلا ایسوس نمیره یه کارخونه بزنه فقط برای پاور و میده شرکت دیگه ای تولید کنه ولی در کل از لحاظ بیزینسی دوست دارم بیشتر بدونم.
    یا مثلا در بحث واترکولینگ که اکثرا از محصولات asetek استفاده میکنن

  3. Avatar psy گفت:

    CWT / Channel Well Tech
    قطعا بهترین سازنده پاور نیست، بعضی مدل های Thermal Take یا رده پایین و ارزون کورس ایر رو هم همین CWT میسازه که اخیرا یه شرکتی شاخ غول رو شکست و همون رده پایینا رو وارد کرده! حالا اینکه چجوری CWT یکی از بزرگترین و معروف ترین OEM‌ها شده رو نمیدونم دیگه 🙂

  4. Avatar محمد گفت:

    کلا از چندین سال پیش که زیاد خبری نبود ازش من همیشه میگفتم ای دیتا برندیه که پتانسیل خیلی بالایی برای ساخت قطعات با کیفیت داره ، الانم میگم بنظر راحت تا ده سال دیگه بتونه به رقابت با بزرگانی مثل کورسیر بپردازه ، و شاید حتی پیشه هم بگیره با شناخت درست بازارهای جهانی.

    • Avatar psy گفت:

      adata vs corsair?
      بعد از اینهمه سال هنوز به پای همتایان هموطنش نرسیده کورس ایر باشه طلبش :دی
      ضمنا یه اصل تقریبی کلی هست که ٭معمولا٭ محصولات رده بالای هیچ برندی تو بازار ایران وارد نمیشه – وارد کننده ها دنبال برندها و مدل هایی هستن که حاشیه سود بالا داشته باشن – نتیجتا عموما ما پرنده های قفسی یکم از دنیا بیخبریم

  5. Avatar farhad گفت:

    بررسی خیلی خوبی بود اقای ابیشی خسته نباشید عرض میکنم حقیقتا اولی که بررسی رو خوندم فکر نمیکردم پاور خوبی باشه ولی با این تفاسیر ای دیتا خیلی خوب نشون داد خودشو.
    نظر شما در رابطه با پاورهای ایسوس چی هستش جناب ابیشی من خودم به شخصه خیلی طرفدار سری THOR هستم.
    بعد میخواستم بدونم مثلا یک پاور 850 واتی از پس کارت گرافیک RTX 3080TI و پردازنده CORE I7 12700K برمیاد؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.