بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

شرکت گرین در سالهای اخیر توجه ویژه‌ای به بخش لوازم جانبی حرفه‌ای گیمینگ داشته است. کیت فن RGB Lightning Kit اولین تلاش گرین برای عرضه فن RGB به بازار بود که در زمان خود بسیار موفق عمل کرد. استفاده از 2 فن RGB بسیار با کیفیت، درایور با ریموت کنترل و عملکرد چندگانه آن، از خصوصیات خوب آن کیت RGB بود. تنها ایرادش هم، فقدان قابلیت سینک شدن با اکو سیستم نورپردازی مادربردها بود. شرکت گرین در ادامه فن GF120-RGB را در سال 97 وارد بازار کرد. این فن در رده High End قرار داشت؛ فاقد درایور مستقل برای نورپردازی بود و صرفا قابلیت سینک شدن با سیستم نورپردازی مادربردها را داشت. به دلیل قدرت فوق العاده 2100RPM آن فن، موارد استفاده بسیار وسیعی، بخصوص در واترکولرها و ایرکولرها داشت. شرکت گرین امسال همگام با حرکت جهانی صنعت لوازم جانبی به سمت نورپردازی Addressable RGB، یک محصول جدید را در این زمینه آماده عرضه کرده است. کیت فن GFK120M ARGB هوراکان گرین، یک کیت کامل، شامل 3 فن با نورپردازی ARGB، درایور و ریموت کنترل، همراه با قابلیت سینک شدن با اکو سیستم نورپردازی ARGB مادربرد است. کیت فن هوراکان را شرکت گرین به جهت بررسی در اختیار لابراتوار سخت افزار قرار داده، که از ایشان کمال تشکر را داریم.

آنباکس و مشخصات فنی

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

تم غالب جعبه محصول به رنگ مشکی است و اطلاعاتی نظیر سایز فن، ولتاژ ورودی، خصوصیات ظاهری، تصویر فن ها، امکان جداسازی پروانه به جهت تمییز کاری و سازگاری با اکو سیستم ARGB مادربردها در آن به چشم می‌خورد.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

پس از بازکردن درب جعبه، با سه جعبه فن دیگر برخورد می‌کنیم که آنها هم به صورت کامل دارای بسته بندی نهایی هستند.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

قطعات درون جعبه شامل موارد زیر است:

  • ریموت کنترلر
  • درایور ARGB
  • سه عدد فن 12 سانتیمتری
  • چسب برای اتصال درایور به کیس
  • چهار پیچ برای نصب هر فن در کیس
  • دفترچه راهنمای نصب به زبان فارسی
  • کابل PWM برای اتصال درایور به مادربرد
  • کابل ARGB برای اتصال نورپردازی درایور به مادربرد

کیفیت قطعات بسیار مطلوب و از لحاظ کامل بودن وسایل همراه، رضایت کامل را داریم.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

در پشت جعبه هر فن، اطلاعات فنی فنها ذکر شده است و به نظر می‌رسد با توجه به بسته بندی، فنهای تکی این مجموعه سه تایی هم ممکن است در آینده به نوعی به بازار عرضه شوند.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

پس از بازکردن تمام وسایل، تجهیزات به شرح فوق در تصویر آمده است.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

درایور ARGB از لحاظ ظاهری کاملا مشابه درایور ARGB کیس Z6 است که سال گذشته آن را بررسی کرده‌ایم. به نظر می‌رسد این همان درایور است و احتمالا OEM این فنها با کیس Z6 مشترک باشد. این درایور ARGB از کابل برق SATA تغذیه می‌کند و سنسور ریموت هم با یک سیم مستقل به شکل دائمی به آن متصل است. دکمه تنظیم سرعت فنها، دکمه تغییر الگو‌های رقص نور و سرعت آن، بر روی این درایور حضور دارند.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

درایور ARGB این کیت، قابلیت پذیرایی از مجموع 9 فن را داراست. بنابراین شما می‌توانید با خرید 2 کیت دیگر مجموع 9 فن با مدیریت یک درایور داشته باشید.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

یک برچسب دو طرفه همراه کیت عرضه می‌شود که شما می‌توانید به کمک آن درایور را در محل مناسبی در پشت کیس آن را نصب کنید.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

کابل‌های PWM و ARGB اتصال دهنده به مادربرد، امکان سینک شدن سرعت فن و اکو سیستم نورپردازی مادربرد با فن‌ها را می‌دهد. شما می‌توانید از خروجی نورپردازی و کنترل سرعت رقص نور درایور بهره بگیرید، و یا اینکه آن را با نورپردازی و مدیریت سرعت فن مادربرد هماهنگ کنید. برای اینکار کافی است اتصال PWM را به هدر CPU_OPT متصل کنید و اگر این هدر را ندارید، می توانید با کمک کابل تبدیل Y، آن را به فن پردازنده متصل کنید.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

ریموت کنترل کیت 8 الگوی رقص نور از پیش تعیین شده دارد، و مجموع 7 رنگ ثابت. حتی می‌توان نورپردازی را خاموش کرد. همچنین از روی ریموت می‌توانید سرعت فنها را به حداکثر سرعت و سرعت نصف تنظیم کنید. اگر ارتباط PWM مادربرد را وصل نکنید، به هنگام زدن دکمه FAN AUTO فن‌ها خاموش می‌شوند.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

ساختار فن‌ها بسیار پر پیمان و محکم ساخته شده اند. فریم کاملا محکم و سنگین است و در عین حال، دو حلقه نورانی دور تا دور پروانه را فرا گرفته است. چراغهای LED هم در دایره وسط پروانه و هم در حلقه دور پروانه تعبیه شده‌اند. اگر از کنار به پروانه نگاه کنید، تعداد دو حلقه نورانی در فن مشاهده می‌کنید. سرعت فنها توسط مدیریت PWM مادربرد از 600RPM تا 1500RPM قابل تنظیم است. اما از طرف درایور تنها دو سرعت قابل تنظیم است، یکی 750RPM و دیگری 1500RPM به صورت فیکس. پروانه فنها قابلیت جدا سازی دارد و می‌توان به راحتی آنها را تمییز کرد. از هر فن فقط یک کابل خارج می‌شود که سوکت مخصوص به خود را دارد و شما منحصرا فقط امکان اتصال آن را به درایور دستگاه دارید، و نمی‌توان فن را مستقیما به مادربرد متصل کرد.

از لحاظ فنی، شدت جریان هوای این فنها 65CFM و قدرت فشار هوای آنها برابر 1.75mm/H2O است. در چهار طرف فن، لرزه گیرهای لاستیکی باعث از بین رفتن هرگونه انتقال لرزش فنها به کیس می‌شوند، و ضمن ظاهری زیبا، مانع ایجاد هرگونه نویز اضافی در سیستم می‌گردند. از نظر موتور فن، یاتاقان آنها از نوع Rifle Bearing است که یک سطح بالاتر از Sleeve Bearing محسوب می‌شود. طبق توضیحی که در وبسایت گرین در این ارتباط وجود دارد، در این نوع هسته‌ها، یاتاقان دارای شیارهایی مارپیچ گونه است و همین امر سبب می‌شوند تا پمپاژ مایع روان کننده به بخش‌های بالاتر شفت نیز تضمین شود. در واقع فن‌های با این تکنولوژی، محدودیت‌های فن‌های Sleeve Bearing در نصب در زاویه افقی را ندارند و علیرغم نویز صوتی بسیار پایین، عمری شبیه به فن‌های با یاتاقان از نوع  ball bearing دارند.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

پس از اتصال فن‌ها به کیت، با یک همچین صحنه ای مواجه می‌شوید و باید کل این صحنه را در پشت کیس مدیریت کابل کشی و پنهان سازی کنید. خوشبختانه کابل‌ها همه مشکی، فلت و به اندازه کافی نرم و باریک هستند. اگر درایور ARGB در وسط سینی پشت مادربرد نصب شود، طول کابل همه‌ی فنها در هر جایی که نصب شده باشند (کف، سقف، پشت و فرانت پنل) فاصله‌ی مناسبی خواهند داشت و کابل همه‌ی آنها به درایور می‌رسد.

سیستم تست

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB
سیستم تستلابراتوار مجله سخت افزاراسپانسر
پردازندهINTEL CORE I7 8700K
مادربردMSI MPG Z390 GAMING PRO CARBONدفتر محترم MSI، دفتر نمایندگی ایران
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTERشرکت محترم گیگابایت، دفتر نمایندگی ایران
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gشرکت محترم G.SKILL تایوان
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256Gشرکت محترم آونگ، دفتر نمایندگی ای دیتا
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرGREEN GLACIER 360-EVOشرکت محترم پردیس صنعت سیاره سبز، گرین
پاورGREEN GP1050B-OCDGشرکت محترم پردیس صنعت سیاره سبز، گرین
کیسCOOLER MASTER 5T
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PUشرکت محترم آبا ارتباطات ساوالان، نماینده رسمی ‌‌‌‌اوریکو
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1شرکت محترم کولر مستر، دفتر نمایندگی ایران
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUMشرکت محترم پردیس صنعت سیاره سبز، گرین

بررسی کارایی و نتیجه گیری

به همراه کیت یک برگه راهنما عرضه شده و البته در وبسایت محصول هم برای دانلود قرار داده شده است.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

در این راهنما، توضیحات کاملی برای نحوه اتصال فنها به درایور، اتصال درایور به پاور و مادربرد به شکل تصویری آماده است. هیچ مشکلی حین نصب پیش نیامد و ما به راحتی با اتصال کابل سه پین ARGB به خروجی نورپردازی ARGB مادربرد MSI، به راحتی اکو سیستم نورپردازی مادربرد را با نورپردازی فنها کاملا سینک کردیم. همچنین با اتصال کابل PWM به CPU_OPT برقراری کنترل PWM به نسبت سرعت فن پردازنده میسر شد.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB

در پشت برگه راهنما، توضیحاتی در رابطه با نوع نورپردازی ARGB که ولتاژ ورودی آن 5 ولت است، داده شده، و همچنین نحوه عملکرد ریموت کنترلر توضیح داده شده است. در کل کیفیت قطعات این کیت کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود. عملکرد درایور، سرعت تعویض الگوی‌های پیش فرض نورپردازی و ریموت کنترلر، کاملا همانطور که انتظار می‌رود سریع و سر راست است.

تقریبا هر رنگ ثابتی را می‌توان با این کیت بدست آورد، البته به غیر از نارنجی و صورتی که در کنترلر حضور ندارند. از لحاظ الگوهای رقص نور، تعداد 8 الگوی ثابت عرضه شده است که الحق بسیار زیبا و جذاب هستند. با توجه به اینکه در نوع نورپردازی ARGB، هر LED به شکل تک به تک قابل دستور دهی است، تعداد زیادی از الگوها را می‌توان در نتیجه این شیوه از نورپردازی تعریف کرد. به همین خاطر اصولا ما از یک از درایور ARGB انتظار داریم بیش از 8 مورد الگوی پیش فرض رقص نور داشته باشد؛ اما به هر صورت، همین تعداد 8 الگو هم جذاب و زیبا هستند.

از نظر دوام فن‌ها، همانطور که پیش تر توضیح داده شد، قاب بسیار محکمی دارند، به صورت اتفاقی یکی از فنها از فاصله یک و نیم متری بر زمین سنگی پرت کردیم، اما بدون مشکل و بدون نویز، پس از اتصال به کیت به خوبی مثل اولش کار کرد. از نظر نویز، هنگامی که فن‌ها در حالت سرعت کم 750RPM هستند، هیچ صدا و نویزی تولید نمی‌شود و کاملا بی صدا عمل می‌کنند. اما وقتی با حداکثر قدرت خود 1500RPM به حرکت در می‌آیند، صدای عبور هوا از میان پره‌های فنها شنیده می‌شود.

از نظر ما در لابراتوار، این مهم نیست که یک فن 12 سانتیمتری وقتی از مرز چرخش 1200RPM عبور می‌کند، صدای هوا ایجاد کند؛ آنچه که اهمیت دارد این است که فن در RPMهای پایین خود، هیچ نویزی ایجاد نکند. با همین دیدگاه، فنهای کیت ARGB گرین، کاملا در دورهای پایین بی صدا عمل می‌کنند و بی شک این یکی از بهترین فنهایی است که تا به امروز، چه از نظر قدرت گردش هوا در دور بالا و چه از نظر بی صدا بودن در دور‌های پایین، آن را بررسی کرده‌ایم.

از نظر قیمتی این کیت با برچسب 950 هزار تومانی در بازار عرضه خواهد شد و از این نظر، یکی از خوش قیمت‌ترین کیت‌های سه فنه از نوع ARGB در بازار ایران خواهد بود. در مجموع، دوستانی که سیستم‌های قدیمی دارند که فاقد نورپردازی ARGB است، و یا کاربرانی که سیستم‌های جدید و مدرن دارند، با تهیه این کیت می‌توانند به راحتی کیس و سیستم خود را وارد کلوپ نورپردازی Addressable RGB کنند. ما این کیت را به کلیه دوستانی که به زیبایی کیس خود اهمیت می‌دهند، و همچنین کاربرانی که به دنبال فنهای بی صدا برای ارتقا گردش هوای کیس خود هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

شرکت گرین خوشبختانه با شناخت خوبی که از بازار محصولات جانبی ایران دارد، این محصول با کیفیت را تامین و به بازار عرضه کرده است. کیت فن ARGB هوراکان گرین HURACAN FAN GFK120M-ARGB بدون شک یکی از درخشان‌ترین محصولات گرین خواهد بود. امیدواریم تنوع چنین محصولاتی در این سطح و کلاس افزایش یابد؛ علی الخصوص در زمینه فنهای 14 سانتیمتری، واترکولر‌های قدرتمندتر، و کیس‌های High End نیز، امیدواریم حرکت‌های جدید و نوآورانه‌ای را در آینده از این شرکت خوش نام شاهد باشیم. در پایان، دو نشان پیشنهاد شده توسط سخت افزار، و همچنین نشان منتخب گیمر‌ها را به کیت فن ARGB هواراکان گرین اعطا می‌کنیم.

بررسی کیت فن گرین GREEN HURACAN FAN GFK120M ARGB
مزایا:
  • قیمت مناسب
  • وسایل همراه کامل
  • ضمانت دو ساله گرین
  • مجهز به ریموت کنترل IR
  • وجود درایور مستقل ARGB
  • کیفیت ساخت بسیار مطلوب
  • عملکرد فنها کاملا بی صدا در دورهای پایین
  • کنترل نورپردازی حتی در زمان خاموشی فنها
  • قدرت خوب و تاثیر مناسب فنها در تهویه کیس
  • وجود امکان خاموش کردن فنها با ریموت کنترل
  • قابلیت جداسازی پروانه از بدنه جهت تمییز کردن
  • نورپردازی در دو بخش مجزای پروانه و حلقه دور پروانه
  • موتور فن از نوع  Rifle Bearing با طول عمر بالا (100K ساعت)
  • قابلیت مدیریت سرعت فن از 600RPM تا 1500RPM توسط مادربرد
  • امکانس همسان سازی و کنترل سرعت چرخش فنها با نرم افزار مدیریت فن مادربرد
  • کانکتور فن‌ها و درایور ARGB سازگار با سیستم نورپردازی کیس‌های Z5/Z6/G6/G2/ARIA گرین
  • امکان همسان سازی نورپردازی ARGB با اکو سیستم نورپردازی کلیه مادربردهای مجهز به خروجی ARGB
معایب:
  • تعداد الگوهای رقص نور می‌توانست بیشتر باشد
  • پرتاب باد در سرعت پایین متمرکز نیست و بیشتر به حاشیه است
  • رنگ ثابت نارنجی و صورتی به صورت پیش فرض در کنترلر نیست
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیت فن ARGB هوراکان گرین HURACAN FAN GFK120M-ARGB راهکاری ساده، زیبا، و هیجان انگیز، برای الحاق به کلوپ نورپردازی Addressable RGB است. این کیت کاملا با سیستم نورپردازی ARGB مادربردها سازگار است.
9امتیاز9پرفورمنس8امکانات9.3کیفیت قطعات9.7طراحی9ارزش خرید
امتیاز: 4.6 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

31 دیدگاه

  1. Avatar سدید گفت:

    سلام خسته نباشید.
    یه سوال .من کیس گرین g4 دارم با مادربورد asus b660 .همه اتصالات هم طبق کاتالوگ هاب کیس انجام دادم.ولی فن کیس با مادربورد سینک نمیشه.
    فقط وقتی سیم ستا ی هاب رو قطع میکن با مادربورد سینک میشه که حرکت فن از کار میوفته.
    وقتی هم ساتا رو وصل میکنم فن به حرکت در میاد ولی دیگه از سینک شدن خبری نیست.
    چکارکنم؟؟

  2. Avatar مصطفی گفت:

    سلام من یه کیس گرین خریدم که این کیت فن روش بوده. مشکلی که دارم اینه که توی بایوس و نرم افزار مادر برد کیت رو شناسایی نمیکنه و سرعت فن ها رو نمایش نمیده
    با اینکه سوکت PWM رو وصل کردم البته دوتا سیم به پایه PWM و GND متصل هستند. فکر میکنم باید به جای پایه GND به پایه ،TACH(thachometer) متصل بشه دوستان راهنمایی می فرمایید؟

  3. Avatar امیر گفت:

    سلام اگر فقط به پاور وصل کنیم و کابل های pwm و argb را به مادر برد وصل نکنیم فن اسیب میبینه؟!

  4. Avatar محمد یاسین شاهیان گفت:

    سلام این کیت بدون اتصال به مادر هم میشه سرعت فن و نور پردازی رو کنترل کرد

  5. Avatar امیر گفت:

    سلام وقت بخیر.من در یک بررسی از این فنها دیدم شدت باد ورودی کمتر از ۶۵ هست که روی محصول درج شده و ۴۹.۳ بود.تقریبا ۱۵ واحد کمتر از میزان گفته شده.اختلاف کمی هم نیست ایا ممکنه فقط در یک مورد بوده باشه یا همشون اینقدر هوا جابجا میکنن؟شما تحهیزاتی برای انجام این قبیل تستها ندارید؟

    • Avatar آرمین گفت:

      ما تجهیزاتی برای راستی آزمایی شدت باد فنها نداریم، اما دقت کنید این فن کیس هست و نه فن رادایتور. مسائلی مانند شدت باد، و میزان و فشار هوای جابه جا شونده، مربوط به فنهای مخصوص رادایتور هست و در آنجا اهمیت پیدا می کنه. این فن بدرد نصب بر روی رادایتور نمیخوره. صرفا به عنوان فن کیس پیشنهاد میشه و به عنوان فن کیس، نویز پایین و قابل قبولی در دور های پایین داره. همچنین شدت بادش به عنوان فن کیس کافی و مناسبه.

      • Avatar امیر گفت:

        بله در زمینه اینکه فن رادیاتور نیست فکر کنم خود سازنده هم عنوان کردند و حق با شماست اما بنظرم اگر نتایج ازمایشی که در بررسی انجام گرفته درست باشه بهتر بود خود شرکت هم عدد دقیق رو بالای محصول ثبت می کرد یا حداقل در مورد این عدد بدست امده توضیحی میداد تا خریدار با اطلاع کافی میتونست تهیه کنه.من خودم برای کیس می خوام تهیه کنم و برای خروج هوای گرم کیس ازش استفاده کنم امیدوارم کارکرد خوبی داشته باشه.تشکر میکنم از پاسخگوییتون

        • Avatar آرمین گفت:

          امیر جان، من پس از بررسی همین فنها رو برای تهویه کیس خودم گرفتم و راضی ام دادا.

          • Avatar امیر گفت:

            سلام.اقا آرمین شما نظرتون راجب فشار هوای منفی یا مثبت چیه و کدوم رو بهتر میدونید؟بنظرتون بهتره هوای ورودی کیس بیشتر باشه یا هوای گرم خروجی بیشتر باشه؟نظرات متفاوتی شنیدم و جمع بندی خیلی سخت شده.

          • Avatar آرمین گفت:

            سلام،

            مشخصات کامپیوترتون چیه؟

          • Avatar امیر گفت:

            کیس استیاک گرین
            گرافیک 3060 گیگا پردازنده 9400f مادربرد ایسوس b360 tuf pro gaming رم gskill ripjaws 16 gig 0 ( گرافیک رو تازه خریدم برای هم پردازنده م نسبتا ضعیفتره براش)
            دوتا فن گرین gf120-rgb جلوی کیس دارم و کیت فن هوراکان رو هم خریدم و نمیدونم برای خروجی بزارمشون یا ورودی هوا.هوراکان از فنای خودم ضعیفتر هستند البته از فنای خود استیاک یکم قویترن.بهم گفتن برای ورودی بزار و خروجی رو فنای خودت بزار که فشار منفی بیشتر باشه و سریعتر خارج شه هوای گرم یکم تحقیق کردم دیدم به نتیجه کلی نمیرسم که کدوم بهتره.

          • Avatar آرمین گفت:

            امیر جان، اینطوری ظرف یک ماه کیس تو میشه جارو برقی گرد و خاک. کلا دو تا فن GF120-RGB رو در بیار بزار کنار.

            کیت فن گرین رو نصب کن، یک فن در عقب، و دو فن در جلو، میتونی کلا روی سرعه کم تنظیم کنی همه اش کار کنه. دو تا فن GF120-RGB رو هم روی سقف بزن ولی روشن نکن، صرفا از RGB فنها استفاده کن. این یه حالت.

            یه حالت دوم اینکه یه فن GF120-RGB بزار پشت کیس و وصلش کن به مادربرد که سرعتش رو تنظیم کنه، و دو تا فن از کیت گرین رو بزار جلو، با سرعت کم یا تنظیم مادربرد. حتی میتونی فنها رو در برخی اوقات خاموش هم کنی، نیاز خاصی بهشون نیست همین فن پشت کیس کافیه برای تهویه.

            این دو حالت رو ببین کدومش راحت تری.

          • Avatar امیر گفت:

            البته از نظر زیبایی اگر بگم هوراکان جلو و پشت دوتای دیگه بالاباشه بهتره بیشتر اوقات که گیم میزنم فنهای ورودی رو تنظیم کردم باافزایش دما تا ۱۶۰۰ هم میچرخن وخروجی رو وقتی رو تند میزارم دمای گرافیک تا۲درجه حداقل میاد پایین.اگر فنا رو خاموش کنم اونوقت دما خیلی بالا نمیره؟چون رو دور کند افزایش دما رو دیدم.مشکل اصلی غیراز تجمع گرد و غبار چیز دیگه ای هم ممکنه باشه؟مثلا ازکارافتادن فن و … اگر با دورهای بالا بچرخن؟چون خنک بودن برام خیلی مهمتره.

          • Avatar آرمین گفت:

            1600 دور در دقیقه وحشتناکه برای فن کیس. فن کیس تهش باید 1200 دور بچرخه.

            کارت گرافیک RTX 3060 در داغ ترین لحظاتش به 70 درجه میرسه، یعنی دمای کارت شما 72 بوده با فن میشده 70؟ یا نه، وسواس فکری دارین مثلا کارت 65 بوده شده 63؟

            وسواس فکری رو کنار بزارید وگرنه سر ماه کیس شما از کیسه جاروبرقی هم بیشتر خاک میگیره.

            خنک بودن یعنی دما در رنج طبیعی باشه، نه اینکه قطعه تو یخچال باشه.

          • Avatar امیر گفت:

            راستش دمای پردازنده خوبه بین ۶۰ و ۵۰ هست تو گیم من بیشتر بخاطر گرافیک میگم خنک باشه اگرم دور فن رو زیاد گذاشتم فقط بخاطر گرافیک هست که میترسم خیلی داغ بشه.بیشترین دمای گرافیک ۷۴ بود که فکر کنم چون اتاق هم دماش بالا بود به این دما رسیده بود اما دیگه بالای ۷۰ نرسیده و معمولا بین ۶۵تا ۷۰ هست نگران شدم دمای گرافیکم بالا باشه و به این خاطر دور فن ها رو تغییر دادم.چون قبلا ۲۰۶۰ داشتم خنکتر بود فکر کردم اینم باید خنک باشه در اون حد و بیشتر نگرانیم به این خاطر بود.البته دما رو موقع گیم که حداقل یک ساعت طول میکشه نزدیک ۷۰ میرسه و فنهای گرافیک ۲۱۰۰ دور هم میچرخن یعنی ۸۰ درصد دورشون میشه.پس اگر دور استاندارد رو ۱۲۰۰ میفرمایید منم رو همون حالت بزارم.رنج طبیعی دمای قطعات مثل گرافیک و پردازنده و … رو میشه بفرمایید؟کاش میشد یه مطلبی هم در مورد دما و تهویه هوای کیس تهیه می کردید تا خیلی ها مثل خودم جواب سوالاتشون رو بدست بیارند.خیلی هم ممنونم که با حوصله پاسخ میدید و وقت میزارید.تشکر🌷

          • Avatar آرمین گفت:

            دمای 74 زیاده برای 3060، اگر یه بار بوده که هیچ، والی اگر تکرار میشه دور فنهای کیس رو موقع بازی افزایش بدین.

            اگر بین 65 تا 70 باشه نرماله نیازی به کار خاصی نیست.

            حدافل رور فن کیس 750RPM و حداکثر 1200RPM هست. بیش از این نیازی نیست مگر بخواین چیزی رو داخل کیس کباب کنید.

            در مورد مطلب راجب دمای کیس و اینها، راستش به اندازه تنوع قطعات میشه راهکار ارائه داد ولی تلاشمو میکنم ببینم انشاالله در آینده بشه راجبش مطلب میگذارم.

          • Avatar امیر گفت:

            سلام مجدد اقا ارمین ببخشید یه سوالی داشتم.من از این فنا خریدم اما هرکاری میکنم نمیتونم سرعت چرخش فنا رو با مادربرد سینک کنم.یعنی کابل pwm هاب رو هم به cha fan هم aio fan زدم در هر دو نتونستم کنترل کنم.از برنامه ai suite asus استفاده می کنم.میشه بفرمایید شما چطور با چه برنامه ای چرخش رو کنترل می کنید؟البته دکمه fan auto pwm رو میزنم از کنترلر تا روی مادربرد بیاد اما اتفاقی نمی افته نمیدونم مشکل از کجاست.(بازم پوزش که کامنتهای این قسمت زیاد شد)

          • Avatar آرمین گفت:

            سلام شما، وقتی Fan Auto PWM رو میزنید فنها از چرخش باز می ایستند و متوقف میشن. در چنین حالتی کابل PWN منشعب از کنترلر رو مطابق عکس به سرشاخه Channel FAN مادربرد متصل کنید، سپس از داخل برنامه Asus Suite، بخش FAN Xpert دکمه FAN Tuning رو بزنید.

      • Avatar علی گفت:

        برای راستی آزمایی ….

  6. Avatar سهند گفت:

    سلام، ممنون از بررسی عالی.
    سوالم این بودش که، آیا فنهای ARGB شرکت دیگه هم به این هاب ۹ تایی گرین وصل میشن و عمل میکنن؟
    بنده یک کیس اسکپتر T1 دارم که خودش ۴ تا فن ARGB داره و یک واتر کولر ۳۶۰ دیپ کول کاستل دارم که اون هم ۳ تا فن ARGB داره.(کیس هاب فن داره، ولی ۶ تایی هست، بنده میخوام همه فنهارو همزمان بتونن کنترل کنم)
    آیا میشه این ۷ تا فن رو به همراه ۲ تا فن گرین به اون هاب وصل کنم و کنترل کانل روی اونها داشته باشم؟

  7. Avatar حسین عالینژاد گفت:

    شاید سوال درستی نباشه چون هرکدوم کلاس متفاوتی دارن ولی
    گرین glacier 240mm argbبهتره یا MASTERAIR MA620M؟؟

  8. Avatar مجید گفت:

    چرا براشون ساختن یه نرم افزار برای مدیریت RGB اینقدر سخته ؟

    • Avatar آرمین گفت:

      آقا مجید عزیز، نیازی نیست چون با نرم افزار مدیریت RGB مادربرد Sync میشه. ضمن اینکه کلا شرکت هایی که نرم افزار مجزا ساختن به نظرم اشتباه کردند. اونها هم بهتر بود صرفا راهی برای Sync شدن با مادربرد پیدا می کردند. نه اینکه نرم افزار مجزا بسازند و باعث برهم خوردن سازگاری نرم افزاری بشن.

  9. Avatar ستار گفت:

    سلام ببخشید میشه بگید اسم خواننده چیه؟

  10. Avatar علی گفت:

    سلام خسته نباشید ای کاش در آخر این مطلب یه توضیحی هم در مورد آهنگ و خوانندش میدادین
    چون ما که پولمون به این سوسول بازیا نمیرسه حداقل بریم آهنگو دانلود کنیم صفا کنیم
    بازم خیلی ممنون از زحماتتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.