راهنمای خرید پاور کلاس 1200 وات در ایران

راهنمای خرید پاور کلاس 1200 وات در ایران

سالهاست که با پیشرفت و توسعه سخت افزار کامپیوتر، نیاز واقعی به پاور های قدرتمند وات بالا از بین رفته است. به استثنای بخش بسیار کوچک رندرینگ با چند کارت گرافیک که به پاور های 1.2Kw به بالا نیازمند است، مابقی سیستم ها حتی در صورت تجهیز به دو کارت گرافیک نیز می توانند تنها با یک پاور 850 وات به طور کاملا مناسب تغذیه شوند. اما علیرغم این واقعیت، هنوز تقاضای زیادی برای پاور های 1.2Kw در ایران و جهان وجود دارد که بخشی از این تقاضا به دلیل پرستیژ و برتری عددی 1200 وات نسبت به دیگر پاور های وات پایین است و بخش دیگر آن به دلیل تعداد کابل های بیشتر این پاور ها نسبت به پاورهای وات پایین تر است. در این میان، در حالی که غیبت چند ساله ی برند مطرح Corsair در بازار پاور ایران بشدت حس می شود، بر آن شدیم تا با گردشی در فروشگاه های آنلاین، به سراغ پاور های 1200 وات موجود برویم تا با مقایسه ای مختصر، و بیان شرح حال، برترین آنها را به شما دوستان معرفی کنیم. بدیهی است، به دلیل فقدان تجهیزات مناسب تست پاور امکان بررسی کامل تک تک آنها وجود ندارد اما سعی می کنیم، در مقام مقایسه از سایت های معتبر خارجی که این پاور ها را بررسی کردند، کمک بگیریم. با ما همراه باشید.

اهمیت پاور

شاید مظلوم ترین قطعه کامپیوتر پاور است. هرگز آنطور که باید و شاید به آن بها داده نشده، و به هنگام بستن سیستم اغلب هرچقدر ته بودجه باقی بماند خرج پاور می شود. پاور خوب برای کامپیوتر مثل لاستیک چرخ خوب برای ماشین است، شما به هنگام رانندگی لاستیک چرخ را نمی بینید، وجود آن را حس نمی کنید، اما در بزنگاه‌ها به هنگام گردش و ترمز، باعث حفظ تعادل و عدم آسیب به قطعات اصلی شما می شود. لاستیک خراب، نه تنها هدایت عادی ماشین را به چالش می کشد، بلکه خطر ترکیدگی آن، ریسک چپ شدن را به همراه دارد. پاور کامپیوتر هم به همین صورت، در هنگام عملکرد نرمال سیستم متوجه اهمیت آن نمی شوید، اما عملکرد آن برای حفظ ثبات و سلامت مادربرد، و درایو های ذخیره سازی اهمیت فراوانی دارد. پاور خراب، ریسک از بین رفتن کل سیستم را به همراه دارد.

مدت گارانتی

یکی از شاخص ها برای تشخیص پاور خوب مدت زمان گارانتی آن توسط تولید کننده است. پاور های خوب مدت زمان گارانتی طولانی تری دارند، و این مدت زمان نشان دهنده اعتماد تولید کننده به کیفیت جنس تولید شده است. اما داستان مدت زمان گارانتی در ایران متفاوت است. در اغلب مواقع، مدت زمان گارانتی یک محصول در ایران کمتر از مدت زمان گارانتی آن در دنیاست. این موضوع 2 دلیل عمده دارد. یکی برای حفظ time-bar برگشت پاور های خراب به مبدا، و دیگری بیشتر بر می گردد به اینکه آیا تامین کننده پاور نماینده اصلی برند مربوطه در ایران باشد و یا صرفا وارد کننده ی آن. به صورت کلی، یک پاور قابل اتکا، حداقل باید 3 سال ضمانت داشته باشد. ضمانت کمتر از سه سال، برای یک پاور، اصلا جالب نیست و ما اکیدا توصیه می کنیم روی هیچ پاوری با مدت زمان گارانتی کمتر از سه سال سرمایه گذاری نکنید.

ارزش خرید

قیمت پاور مانند دیگر قطعات وارداتی در ایران بی حساب و کتاب است. خاطرتان باشد، پاور یک روز به خاطر ماینینگ گران شد و پس از آن گرانی، دیگر هرگز روی ارزانی را به خود ندید. پس از افول دوران ماینینگ، تا قیمت پاور خواست به سمت تعادل پیش برود، برجام از بین رفت و به دنبال آن کاهش مداوم ارزش پول ملی ایران رقم خورد و در نتیجه، قیمت پاور به وضعی افتاده است که امروز مشاهده می فرمایید. لازم به ذکر است کلیه پاور های 1200 واتی موجود در ایران تماما وارداتی است و نرخ ارز تاثیر مستقیم بر روی قیمت نهایی آن دارد. ارزش خرید اما، آنجا مشخص می شود که قیمت نهایی پاور در ایران با ضریب قیمت جهانی آن در نرخ روز دلار برابر و یا حتی کمتر باشد. در این میان اگر نرخ موثر برابری ارز در قیمت نهایی پاور، کمتر از نرخ روز ارز باشد، آن پاور از نظر قیمتی ارزشمندتر است. (در جدولهای این مقاله آخرین قیمت ها از فروشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی دریافت شده است.)

OEM

OEM های پاور

ساخت پاور کار هر شرکتی نیست؛ تنها تعداد انگشت شمار کارخانه در دنیا توانایی تولید پاور را دارند. از اینرو برند های معروف کامپیوتر، پاور مورد نظر خود را بر اساس پلتفرم های از قبل موجود کارخانه ها، به یکی از آنها سفارش می دهند، و آن تولید کنندگان بر اساس سفارش برند ها، پاور را به نام آنها تولید می کنند. یک OEM همه نوع پلتفرم، از Entry Level تا High End را می تواند تولید کند، مشروط بر اینکه برند سفارش دهنده چه مدلی را بخواهد و چه تغییراتی را در آن بدهد. 7 مدل پاوری که امروز آنها را بررسی خواهیم کرد توسط 5 شرکت Seasonic، High Power، CWT، Enhance، و Andyson ساخته شده اند.

راندمان 80Plus

وبسایت Plug Load Solutions تنها مرجع معتبر صدور استاندارد راندمان مصرف 80Plus برای پاور های کامپیوتر است. همانطور که از اسم این استاندارد بر می آید برای این گواهی ها یک پاور باید حداقل 80 درصد به بالا بهینه کار کند.

80Plus Standards

این استاندارد ها به ترتیب بهترین عبارتند از تیتانیوم، پلاتینیوم، طلایی، نقره ای، برنزی، و سفید که صرفا 80Plus Ready است. وجود این استاندارد صرفا نمایانگر میزان مصرف پاور برای تولید توان مورد نیاز کامپیوتر است. برای مثال، پاور های پلاتینیومی گواهی شده توسط این موسسه، دارای راندمان بالای 90 درصد در ولتاژ 230 ولت هستند، این پاور ها در لود 50% از ظرفیت اسمی خود، می بایستی تا 94% راندمان بهینه داشته باشند. مثلا یک پاور 1200 وات پلاتینیومی، زمانی که 600 وات توان تولید می کند، تنها حدود 638 وات برق مصرف می کند. فرمول آن بدین شکل است که توان مصرفی تقسیم بر درصد بازدهی به شکل صدم، (مثلا 94% بازدهی را 0.94 در نظر بگیرید). از این استاندارد بیشتر استفاده تبلیغاتی می شود، و در ایران می توان گفت با توجه به قیمت بسیار پایین برق و مصرف کم کامپیوتر، رنگ استاندارد 80Plus کوچکترین اهمیتی ندارد. اما به هر صورت، به غیر از یک مورد، مابقی پاور های مورد بررسی امروز از استاندارد پلاتینیومی بهره می برند.

اطلاعات پاور ها

از فروشگاه های معروف آنلاین قطعات کامپیوتر، تعداد 7 عدد پاور 1200 وات به شرح جدول فوق رویت شد. بنابراین مقایسه امروز ما صرفا به این 7 مدل موجود محدود است تا این راهنمایی کارایی لازم را برای کاربران ایران داشته باشد. با ذکر این نکته که کلیه این پاور ها عملکرد فنلس دارند و ترتیب نمایش داده شده آنها در کلیه جداول این مقاله بر اساس مدت زمان گارانتی است، به سراغ بحث در مورد تک تک آنها می رویم.

GREEN GP1200B OCDG

پاور GREEN GP1200B OCDG

این مدل یکی از جدید ترین پاورهای خانواده اورکلاکینگ گرین است که با 130 ماه گارانتی، بیشترین مدت زمان ضمانت را در میان مدلهای موجود دارد. کنترل رگلاسیون ریل های مختلف در این پاور به صورت دیجیتالی توسط پردازشگر داخلی انجام می شود. شرکت گرین مدعی است نوسان ولتاژ آن کمتر از 1% است. کابل های این پاور فول-رنج فول-ماژولار کمی ضخیم تر از استاندارد ATX است تا مقاومت جریان به حداقل ممکن برسد. استفاده از خازن های با کیفیت MXK شرکت Rubycon ژاپن در این پاور و همچنین کانکتورهای HCS+ با روکش طلا از دیگر ویژگی های آن به شمار می رود. این پاور بر اساس سفارش شرکت گرین توسط شرکت High Power ساخته شده است. از آنجایی که این پاور منحصرا برای ایران ساخته شده است، قیمتی از آن در بازار های جهانی وجود ندارد، ولیکن با توجه به دیجیتالی بودن کنترلر آن می توان حداقل حدود قیمتی 250 دلار را برای آن متصور بود. از نظر قیمت داخلی، این پاور 2.8 میلیونی در زمره خوش قیمت ترین پاور های 1200 وات بازار ایران به شمار می رود. به دلیل تحریم های آمریکا علیه شرکت های ایرانی تاکنون امکان تست بررسی آن توسط رسانه های خارجی وجود نداشته است اما خوشبختانه پاور سیستم تست مجموعه سخت افزار از همین خانواده دیجیتالی است که فوق العاده از لحاظ ثبات پرفورمنس و کارایی رضایت کامل را از آن داریم. صدای فن این پاور پلاتینیومی در هنگام کار سیستم شنیده نمی شود و از هر جهت به عنوان یک پاور پر قدرت با دوام حرفه ای می توان بر روی آن حساب کرد.

Cooler Master V1200

پاور COOLER MASTER V1200

این پاور با قدمت، مدل 2014 است که همچنان با صلابت در حال تولید و عرضه جهانی است. پاور V1200 کولرمستر یکی از بهترین و پر فروش ترین پاور های تاریخ کولر مستر تا به امروز بوده است. پاور V1200 فول-ماژولار و فول-رنج است که به عنوان یک پیشنهاد همیشگی سالهای سال در لیست TOP 10 اغلب وبسایت های خارجی می شد نام آن را دید. این پاور در ایران با ضمانت 5 ساله آواژنگ عرضه می شود و تقریبا هیچ سایتی در خارج از ایران باقی نمانده است که آن را بررسی نکرده باشد. این پاور ساخت سیزونیک و بر اساس پلتفرم SS-1200XP3 آن شرکت بنا شده است. شرکت کولرمستر مدعی است نوسان ولتاژ آن کمتر از 1% است. این پاور برنده جوایز فراوانی شده است، که از جمله آن به نشان منتخب سردبیر از سایت Techpowerup، نشان Must Have از سایت Kitguru، و همچنین نشان Extreme Performance از سایت معروف eteknix را می توان اشاره کرد. از نظر قیمت داخلی باید اعتراف کرد که در حال حاضر با توجه به قیمت جهانی آن، این پاور بسیار خوش قیمت به فروش می رسد و نسبت به دیگر گزینه ها به عنوان یک راهکار میانه می تواند بهترین انتخاب باشد. این پاور یک سویچ عملکرد هیبریدی برای فن دارد که به صورت براکت PCIe در پشت کیس نصب می شود.

ASUS ROG THOR 1200W

پاور ASUS ROG THOR 1200W

یکی از گران قیمت ترین و جدید ترین پاور های موجود در حال حاضر، پاور Asus ROG Thor 1200W است که قیمت جهانی آن نیز بسیار گران است. این پاور یکی از جذاب ترین محصولات ایسوس است که بر پایه مدل معروف Seasonic Prime ساخته شده و طراحی سینک های خنک کننده آن به صورت اختصاصی توسط ایسوس انجام پذیرفته است. پاور هایی که بر اساس مدل Prime توسط کمپانی سیزونیک ساخته شده اند همگی در بازار موفقیت های زیادی کسب کرده اند. پاور سفارش ایسوس موفق به کسب جوایز فراوانی در میان رسانه ها شد که از آن جمله می توان به نشان Must Have از سایت Kitguru و نشان Best Hardware از سایت Guru3D اشاره کرد. این پاور همچنین از سایت سخت افزار مگ نیز نشان نوآوری را دریافت کرده است. کابل های تمام ماژولار، استفاده از کابل های تک به تک اسلیو شده، نورپردازی زیبای Aura Sync و استفاده از نمایشگر نشان دهنده میزان مصرف در لحظه سیستم، از مهمترین خصوصیات این پاور است. این پاور فول ماژولار فول رنج تنها مدل موجود در بازار است که موفق به دریافت استاندارد LAMBDA-A+ از Cybenetics شده است، بدین معنا که حداکثر نویز تولید شده از عملکرد فن آن در همه ی شرایط کمتر از 20dBA است. از لحاظ قیمت بازار ایران این مدل تقریبا به نرخ دلار روز محاسبه شده است و برای تهیه آن نیاز به بودجه بدون محدودیت دارید. از لحاظ گارانتی، این پاور در دنیا برچسب 10 سال گارانتی دارد اما نمایشگر آن تنها گارانتی 3 ساله دارد. در ایران این مدل کلا در مجموع فقط گارانتی 3 ساله دارد که می توانست بیشتر باشد.

ENERMAX PLATINUM D.F. 1200W

پاور ENERMAX PLATIMAX D.F. 1200W

شرکت تایوانی انرمکس که خود نیز در زمان های قدیم دستی بر آتش داشت و OEM پاور های خود بود، اکنون سفارش های خود را بیشتر به کمپانی بزرگ CWT می دهد. پاور PLATIMAX D.F. 1200W از جمله محصولات 2018 و خوش ساخت انرمکس به شمار می رود که از برخی جهات خاص است. این پاور از فن آوری اختصاصی انرمکس برای پاک سازی گرد و خاک درون محفظه پاور استفاده می کند، بدین صورت که با فشردن یک دکمه گردش معکوس دوران فن آغاز می شود تا با گرد زدایی دوام پاور را بهبود بخشد. این پاور بر عکس مدلهای دیگر برند ها تنها 16 سانتیمتر طول دارد، بنابراین حتی در کیس های کوچک مخصوص مادربرد های Mini-ITX هم می تواند به راحتی نصب شود. از نظر قیمت در ایران رنج خوبی دارد و به عنوان یک پاور خوش قیمت 1200 وات پلاتینیومی می توان از آن نامبرد. این پاور از کابل های تک به تک اسلیو شده بهره می برد که نمایی بسیار زیبا به اسمبل شما می دهد. از جمله جوایز مهمی که به این پاور داده شده است، می توان به نشان Recommended وبسایت Outervision اشاره کرد. این محصول تحت پوشش گارانتی سه ساله شرکت عقیق رایانه در ایران عرضه می شود.

SILVERSTONE STRIDER ST1200-PT

پاور SILVERSTONE STRIDER ST1200-PT

پاور استرایدر سیلور استون ساخت شرکت اینهنس است که از موفق ترین OEM ها در زمینه تولید پاور به شمار می رود. این پاور فول رنج فول ماژولار، از جمله محصولات خوب سیلور استون است که به یک فیلتر ضد گرد و غبار برای ورودی فن مجهز می باشد. پاور استرایدر از نظر قیمتی به نسبت کمی گران است اما در کل پاور قابل اتکایی است. ضمانت سه ساله شرکت تابا پوشش قابل قبولی را برای گارانتی این محصول ارائه می کند. از افتخارات آن می توان به امتیاز 8.3 از 10 نام برد که توسط سایت Jonnyguru به این محصول اعطا شده است.

GAMDIAS CYCLOPS X1-1200P

پاور GAMDIAS CYCLOPS X1-1200P

پاور سایکلوپس گیم دیاز، ساخت شرکت اندیسون است. اندیسون به نوعی یک OEM نچندان رده بالا اما کمابیش قابل اتکا به شمار می رود. این پاور 170 دلاری در ایران به قیمت 2.5 میلیون تومان با گارانتی 3 ساله سایبر به فروش می رسد. از جمله ویژگی های خاص آن فن زیبای RGB است که بر اساس یکسری افکت از پیش تعیین شده نورپردازی می کند. از افتخارات این پاور فول ماژولار می توان به نشان Recommended از وبسایت Outervision اشاره کرد.

RAIDMAX COBRA RX1200AE-B

پاور RAIDMAX COBRA RX1200AE-B

پاور ریدمکس کبرا، از مابقی پاور های موجود در ایران ضعیف تر است. این پاور ساخت شرکت اندیسون، تنها 100 دلار در خارج از ایران قیمت دارد، اما در داخل، قیمت عجیب و قریب 2.8 میلیونی در یکی از وبسایت های بزرگ فروش آنلاین مواجه شدیم که اصلا ارزش خرید ندارد. ویژگی و افتخار خاصی هم ندارد، رسانه معتبری هم آن را بررسی نکرده است. این پاور تنها با ضمانت 2 ساله در ایران عرضه شده است که خود نشان از عدم اطمینان تامین کننده به عملکرد صحیح طولانی مدت آن می باشد. بر عکس دیگر مدلها، این پاور نیمه ماژولار است و راندمان مصرف آن طلایی است.

مقایسه قدرت

جدول مقایسه میزان جریان در هر ریل

هر بخش از یک کامپیوتر نیاز به قدرت و ولتاژهای متفاوتی دارد. به همین جهت يك پاور چند خروجی مختلف دارد تا بتواند همه ی بخش ها را به صورت مناسب تغذیه کند. هر کدام از این خروجی ها را به اصطلاح ریل می گویند. برای مثال ریل 12+ ولت وظیفه تغذیه کارت گرافیک، پردازنده، فنها، و موتور هارد دیسک را بر عهده دارد. ریل 5+ ولت وظیفه تغذیه SSD ها، مدار هارد دیسک، برق مورد نیاز USB ها را بر عهده دارد. ریل 3.3+ ولت وظیفه تغذیه چیپست مادربرد، رمها، کارت های توسعه PCI را بر عهده دارد. ریل 5Vsb ولت تغذیه بخش هایی از سیستم مانند پورت ها به هنگام خاموشی پاور را بر عهده دارد. این ریل آخر همیشه روشن باقی می ماند و وظیفه استارت سیستم را نیز برعهده دارد. ریل 12- ولت نیز وظیفه ی تغذیه بخش های بسیار نادر مانند LAN را بر عهده دارد. هر کدام از این ریل ها به طور مجزا عمل می کنند. از ضرب مقدار ولتاژ هر ریل در میزان تولید جریان (آمپر) می توان به قدرت خروجی آن ریل به وات پی برد. مثلا اگر پاوری میتواند 50 آمپر جریان را در ریل 12 ولت ارائه کند، قدرت آن پاور در ریل 12 برابر 600 وات است. برخی پاور ها فقط یک ریل 12 ولت دارند، و برخی دیگر چند ریل 12 ولت دارند که هر کدام توانایی ارائه میزان مشخصی از جریان را دارد. در مورد ريل هاى 3.3+ و 5+ ولت دقت كنيد هرگز ميزان جريان نبايد در هر يك از اين ريل ها كمتر از 18 آمپر باشد و هميشه پاورى انتخاب كنيد كه بتواند حداقل 18 آمپر و يا بيشتر را بر روى اين ريل ها به صورت مجزا تامين كند.

خوشبختانه در میان پاور های مورد بررسی، تقریبا همگی توانایی های خوبی را در ریل های مختلف دارند. البته مدل ریدمکس از بقیه ضعیفتر است. کلیه پاور های لیست از تک ریل 12 ولت بهره می برند به غیر از پاور انرمکس که از 4 ریل برای تامین نیروی شاخه 12 ولت استفاده می کند.

استاندارد ATX

اصطلاح ATX مخفف Advanced Technology eXtended می باشد که در سال 1995 توسط اینتل طراحی شده است. این استاندارد تمامی ویژگی های طراحی عمومی ائم از سایز، ورودی و خروجی، اجزای اصلی تشکیل دهنده و میزان و ابعاد استاندارد پذیرفته شده هر قطعه ای را در کامپیوتر دسکتاپ به صورت عمومی تعریف می کند. سه قطعه ی سیستم شامل کیس، مادربرد، و پاور به پیروی از استانداردATX طراحی، ساخته و به کار گرفته می شوند. در حال حاضر آخرین نسخه از استاندارد ATX برای پاور ورژن ATX12V v2.4 است که آخرین تغییرات طبق پیشنهاد اینتل برای سازگاری با مدرنترین مادربرد ها در آن به کار گرفته شده است. در حال حاضر پاور ها طبق طراحی نسخه های v2.31 و v2.32 نیز کاملا سازگار با سیستم های مدرن شناخته می شوند و می توان از آنها برای سیستم های جدید نیز استفاده کرد.

در لیست فوق اغلب پاور ها از آخرین نسخه 2.4 بهره می برند، به غیر از پاور کولرمستر و ریدمکس که نسخه 2.31 دارند اما هر دو هنوز سازگاری کامل با کلیه سیستم های مدرن را دارند.

در کل به یاد داشته باشید، v2.31 مرز استاندارد ATX است و پاوری با استاندارد قدیمی تر v2.31 برای سیستم های جدید خریداری نکنید.

عملکرد دما

به طور خلاصه، پاوری در دسته سنگین وزن ها و کلاس High End قرار می گیرد که Rating دمای آن 50 درجه باشد و عملکرد و دوام قطعات آن در چنین دمایی اثبات شده باشد. در لیست پاور های موجود 1200 وات در ایران، تنها مدلهای گرین، ایسوس، انرمکس، و کولرمستر عملکرد 50 درجه دارند، و در کلاس رده بالا طبقه بندی می شوند.

سه مدل پاور سیلور استون، گیم دیاز و ریدمکس موجود در لیست، عملکرد دمایی 40 درجه دارند که اگرچه برای استفاده خانگی همچنان مناسب است، اما از آنجایی که در کشور گرمسیر ایران زندگی می کنیم، دما در برخی نقاط کشور بسیار بالا می رود، از این نظر استاندارد عملیاتی دمایی پاور می تواند در نقاط گرمسیر اهمیت دوچندان داشته باشد.

پروتکشن های پاور

جدول پروتکشن های پاور

سیستم های محافظتی پاور، قطعات متصل به آن را در برابر خطرات و نوسانات احتمالی محافظت می کند. مهمترین این محافظ ها SCP، OVP، و OCP است که به ترتیب محافظت در برابر اتصالی، افزایش ولتاژ و افزایش جریان است. مابقی محافظت ها را نیز به صورت تکمیلی در این پاور ها قرار داده شده اند. تنها پاوری که از تعداد سیستم های محافظتی کمتری نسبت به بقیه برخوردار است، مدل ریدمکس کبری است.

تنوع کابل ها

جدول مقایسه کابل ها

از جمله مهمترین نکات برای انتخاب پاور، توجه به تنوع و تعداد کابل هاست. بسیاری از کاربران نیاز به تعداد زیادی سوکت برق SATA دارند. برخی دیگر نیز دارای سیستم های هستند که مجهز به چند کارت گرافیک است، و این دوستان به تعداد زیادی کابل برق گرافیک نیازمند هستند.

در زمینه تعداد کابل های برق کارت گرافیک، پاور کولر مستر پیشتاز است. در زمینه تعداد کابل های برق ساتا، پاور های سیلور استون و ایسوس نسبت به بقیه تعداد بیشتری کابل دارند که در جدول مشاهده می کنید. پاور ریدمکس کمترین تعداد کابل های خروجی را دارد و به دنبال آن، پاور انرمکس نیز از نظر تعداد کابل، کمترین میزان را دارد اما وضعیت آن به مراتب بهتر از ریدمکس است.

بهترین ها

بهترین پاور های 1200 وات

در غیاب دیگر رقبا مانند کورسیر، EVGA و یا حتی ترمالتیک و انتک، انتخابها در ایران برای خرید پاور 1.2Kw بسیار محدود است. اما با همه ی این محدودیت ها، هنوز بازار ایران خوشکلی های خودش را دارد. پس از خواندن بررسی های طولانی از میان 7 مدل موجود، این سه پاور را می توان گل سر سبد پاور های 1200 وات ایران در نظر گرفت.

بی شک پاور ASUS ROG THOR 1200W به غیر از عملکرد بی صدا و زیبایی ظاهری، از استاندارد های بالایی برخوردار است که می تواند در هر کانفیگی خوش بدرخشد. تنها انتقاد ما به این پاور مدت زمان کم سه ساله گارانتی آن و قیمت تقریبا 2 برابری نسبت به دیگر مدلهاست؛ بالاخره باید واقعیت را گفت که هر کاربری توانایی پرداخت 6 میلیون تومان هزینه برای پاور را ندارد، بنابراین اگر بودجه ملاک باشد که هست، Cooler Master V1200 و GREEN GP1200B OCDG منطق خرید بیشتری نسبت به مدل ایسوس پیدا می کنند.

در مورد Cooler Master V1200 باید اعتراف کرد از میان مدلهای موجود در ایران، بیشترین تعداد بررسی ها در سطح دنیا مربوط به این پاور است که نشان دهنده برتری این پاور و اعتماد تولید کننده به محصول خود می باشد و خوشبختانه این پاور در تمام بررسی ها موفق ظاهر شده است. این محصول فوق العاده کولر مستر آنقدر خوش درخشیده که سالهاست هنوز در حال تولید باقی مانده، و همچنان ما نیز خرید آن را به کلیه کاربران حرفه ای توصیه می کنیم. این پاور با مدت زمان گارانتی 5 ساله قابل اتکا است و قیمت بسیار خوب و منطقی 3.4 میلیون تومانی آن، در میان موج گرانی های اخیر، یک موهبت الهی است که امیدوارم به این زودی ها از دست نرود.

و اما پاور خوش ساخت و دیجیتالی GREEN GP1200B OCDG، اگرچه به دلیل تحریم ها امکان بررسی های خارجی برای آن تا به امروز وجود نداشته است، اما اگر موفقیت فوق العاده پاور های نسل قبل OCPT را در ذهن داشته باشید، حالا یک پروسسور دیجیتالی برای کنترل خروجی ریل ها به آن اضافه شده است تا سرعت عمل تنظیم بار در ریل های مختلف بالا برود. همچنین ترکیب کامپوننت های بسیار حرفه ای تر مانند خازن های MXK، کلاس پاور های OCDG را بالاتر برده است. این پاور با مدت زمان گارانتی 130 ماهه، طولانی ترین مدت زمان گارانتی را در میان برند های موجود ارائه می دهد و قیمت 2.8 میلیونی، آن را به گزینه مناسب برای کاربران حرفه ای با بودجه محدود تبدیل می کند. بنابراین تهیه آن را هم توصیه می کنیم.

در مجموع، این سه پاور، در سه رنج قیمتی متفاوت، عملکردی بسیار عالی دارند، بنابراین در اولویت اول پیشنهاد ما به تمام کاربرانی است که می توانند بر اساس بودجه، سلیقه و علاقه ی خود یکی از آنها را انتخاب کنند.

یک سطح پایینتر، در مورد پاور ENERMAX PLATIMAX D.F. 1200W باید اذعان داشت که این پاور یک محصول خوب و مورد اطمینان است، اما به دلیل کابل های PCIe کمتر، و همچنین ابعاد بسیار مناسب آن برای کیس های کوچک، به عنوان پیشنهاد بهترین گزینه مطمئن برای دوستانی است که کیس های کوچک دارند و امکان پذیرایی از پاور های بزرگتر از 16 سانتیمتر را ندارند.

اگر یک پله دیگر پایین تر را نگاه کنیم، پاور SILVERSTONE STRIDER ST1200-PT محصول جالب توجهی است. این پاور با تعداد کانکتور های فراوان ساتا برای دوستانی که تعداد زیادی درایو ذخیره سازی دارند، می تواند گزینه خوبی باشد.

 پاور GAMDIAS CYCLOPS X1-1200P، محصول بدی نیست، ظاهر جذابی دارد اما نمی توان برای سیستم های حرفه ای روی آن زیاد حساب کرد. این پاور اگر کمی قیمت مناسبتری می داشت، مثلا 2.2 میلیون، میتوانست نام اقتصادی ترین گزینه را در میان مدلهای موجود از آن خود کند، اما به هر شکل، ظاهر جالب آن شاید برای بعضی کاربران دوست داشتنی باشد، اما از نظر فنی، حرف خاصی به نفع آن نمی توان بیان کرد.

 و در آخر، پاور RAIDMAX COBRA RX1200AE-B را کلا فراموش کنید بهتر است، این پاور 2.8 میلیونی شاید 1.5 میلیون تومان هم به سختی ارزش خرید داشته باشد. فقدان برخی پروتکشن ها و ضعف های فنی آن باعث می شود در میان گزینه های قابل پیشنهاد ما قرار نگیرد.

امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...

24 دیدگاه

  1. Avatar C گفت:

    کورس ایر رو CWT میسازه؟

  2. Avatar Artin-LX گفت:

    خسته نباشید،در مورد برند انتک-Antec نظرتون چیه آقای ابیشی؟ کیفیتشون در حد انرمکس و کولر مستر هست یا نه؟ اصلاٌ قابل اظمینان هستند؟
    ممنونم

  3. Avatar امیر گفت:

    سلام اقای ابیشی خسته نباشید.من یه پاور گرین 1050 ocdg دارم خواستم بدونم همه ی ویژگیهای گرین 1200 رو هم دارا هست؟از لحاظ استاندارد و عملکرد و … مدنظرمه.و در کل نظر شما در مورد این سری 1050ocdg چی هست که کیفیت لازم رو دارند و خودتون تست کردید؟ممنون

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست خوبم، ما برای سیستم تست لابراتوار از پاور 1050OCDG استفاده می کنیم و تا کنون از عملکرد آن نهایت رضایت را داریم. در مقام قیاس با 1200OCDG باید گفت به غیر از قدرت بیشتر مدل 1200 وات از خازن های ظرفیت بالاتر و با کیفیت بهتری استفاده می کند اما برای ارتقا از 1050 به 1200 وات توجیه کافی وجود ندارد. بنابراین توصیه می کنیم اگر برای سیستم خود به توان بیشتری نیازی ندارید، لازم به ارتقا از 1050 به 1200 نیست. اما اگر نیاز به قدرت بیشتری دارید، ارتقا به 1200 وات توجیه دارد.

  4. Avatar عرفان گفت:

    قیمت ها خیلی خرابن یه پاور حالا ۲۰۰ تومنی شده ۲ میلیون بهتره بیشتر در مورد مسایل قیمت ها صحبت کنیم تا خود پاور کامپیوتر با یه پاور کار نمیکنه که

  5. Avatar میثم گفت:

    من یه 1200 گرین دارم پلاتینیوم البته سری اولش الان تقریبا 5 ساله دارم اخ نگفته سیستمم هم تقریبا هر روز صبح تا شب روشنه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      میثم جان، خوشحالم راضی هستی ولی کلا بعد از 5 سال به فکر ارتقا یا تعویضش باش. بخصوص کیفیت
      سری اول خیلی جذاب نبود.

  6. Avatar محمد اسماعیل پور گفت:

    ممنون از شما ارمین عزیز

  7. Avatar محمد گفت:

    ممنون اقای ابیشی مثل همیشه عالی بود

  8. Avatar پیمان گفت:

    ممنون اقای ابیشی مثل همیشه عالی
    پاور های گرین ارزش خرید بالایی دارن به دلیل گارانتی و قیمت مطلوب و همایت از تولید داخل (مونتاژ).
    در کل اگر من قصد خرید سیستمی که همچین پاوری نیاز داشته باشه رو داشتم حتما در کیسه رو شل میکردم و بهترین رو انتخاب میکردم (کولرمستر).

  9. Avatar متین گفت:

    ارمین جان خسته نباشید دلمون تنگ شده بود واسط
    ولی برترین برند پاور قطعا corsair هستش
    فرقش اینه که این امریکا میسازه بقیه مثل
    Cooler master و thermaltake و … ساخت تایوان هستن ولی به هرحال کولر مستر جوابش رو خوب پس داده و بهترین پاور موجود در حال حاضره و من خودم در اینده قصد خریدش رو دارم مدل 400w
    قیمتا مثل جوک میمونن تو ایران
    چون هیج وقت نمیشه فهمید چرا باید تو کشوری زندگی کنیم که یه پاوری که برای دیگران در خارج ۲۰ هزارتومن یا ۲۰ دلاره
    تو ایران اون پاور برای ما ۱۷ برابر قیمت اصلیشه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم متین جان، البته درسته کورسیر یک برند آمریکاییه، اما پاور هاش رو مثل کولر مستر و بقیه به همین OEM هایی که نام بردم سفارش میده می سازن، بنابراین شما اینطوری در نظر بگیر، کلیه پاور ها ساخت OEM های تایوانه، شامل پاور های کورسیر. فقط این وسط بحث سفارش تغییرات مطرحه، مثلا برند ترمالتیک وقتی سفارش میده به فرض کن سیزونیک، تغییراتی که میده، با تغییرات کورسیر میتونه متفاوت باشه و اصلا نتیجه ی کار فرق داشته باشه. پس پاور ها، حتی اگر یک OEM مشترک ساخته باشه، میتونه به کلی خوب یا بد یا متوسط باشه. از این نظر، کورسیر یکی از موفق ترین برند های پاور محسوب میشه. البته نه همه ی پاور هاش، ولی مدلهای زیادیش خوب هستند.
      در مورد قیمت هم باهات کاملا موافقم.

  10. Avatar XEniX گفت:

    آقا آرمین بخش اول مقاله‌ ۲بار تکرار شده اصلاحش کن.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنون دوست عزیز اصلاح شد.

    • Avatar علی گفت:

      سلام حاج xenix.
      همیشه با این طراحی های جذاب لوگو ، ما رو غافلگیر میکنید.
      بازم مثل همیشه ، عالی بود.
      مخصوصا که ایندفعه ، پرچم کشور خودمون هست.
      ایران ، پرچمش همیشه بالا باشه.
      یاعلی(ع)

  11. Avatar pejman گفت:

    SEASONIC و کورسیر کجان پس اخ اخ…دوران بد سخت افزار…
    ارمین جان خسته نباشی

  12. Avatar خشایار گفت:

    یعنی گرین 1200 وات، Digital Power Supply محسوب میشه؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.