اطلاعاتی از منبعی به دست آمده که البته همچنان باید آن را به عنوان یک شایعه در نظر گرفت اما شنیدن آن خالی از لطف نیست. این منبع ادعا کرده که انویدیا قرار است گرافیکهای Ampere خود را در طی GTC 2020 ماه مارس معرفی کند. در حالی که این منبع اشارهای به فناوری 7 نانومتری نداشته اما تمام مدارک گواه این موضوعست که Ampere با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید میشود.
بدون شک اولین بار نیست که ما از کارت گرافیکهای Ampere میشنویم یا حتی درباره تاریخ عرضه در نیمه دوم 2020 اما این اولین باریست که درباره GTC 2020 به عنوان موضوع افشاگری خبردار میشویم. GTC اصلیترین نمایشگاه تکنولوژی گیمینگ برای انویدیاست و کاملا منطقی خواهد بود که آنها تصمیم بگیرند لاین آپ Ampere را در طی کنفرانس خود معرفی کنند. در حالی که ما هیچ چیز از TSMC نشیندهایم (در واقع گزارش اخیر حتی اشارهای به انویدیا به عنوان یکی از مشتریان 7 نانومتری نداشته)، استفاده از فناوری 7nm EUV سامسونگ بدون هیچ سوالی کاملا قابل تصور است و حتی میتوان آن را کاملا مناسب کارت گرافیکهای Ampere دانست.
به عنوان یک راه کار جایگزین (صرفا برای این که تمام مسائل را در نظر بگیریم)، انویدیا میتواند معماری بهبود یافته خود را در همان لیتوگرافی قبلی عرضه کند. بدون شک آنها در انجام چنین کاری بسیار تبهر دارند اما باید ببینیم موضوعاتی مانند Ray Tracing و مشکلات آن چه راهی را پیش روی تیم سبز قرار میدهد. اگر فرض کنیم که آنها واحدهای RT را از چیپ حذف کنند فضای بسیار زیادی برای بهبود کارایی (اضافه کردن هستههای CUDA) در اختیارشان قرار میگیرد (روی لیتوگرافی یکسان) اما اگر واحدهای RT به قوت خود باقی باشند، فضای چندانی وجود نخواهد داشت.
انویدیا معمولا در مخفی نگه داشتن زمان معرفی گرافیکهای خود سابقه خوبی دارد (البته به استثناء Turing) و بدون در نظر گرفتن فناوری ساختی که در Ampere استفاده میشود، ما مطمئن هستیم که نسل بعدی کارت گرافیکهای تیم سبز بدون شک یک قدم بزرگ نسبت به سریهای قبلی خواهند بود.
با این حال به نظر میرسد انویدیا تصمیم داشته باشد که به سراغ فناوری 7 نانومتر در سال 2020 برود. با توجه به اطلاعاتی که قبلا شنیدهایم، احتمالا این لیتوگرافی مدل 7 نانومتر EUV شرکت سامسونگ باشد که نسبت به نسلهای قبل (حتی فناوری 7 نانومتری غیر EUV شرکت TSMC) نیز افزایش کارایی عظیمی را وعده میدهد. مشخصا انویدیا آرام اما پیوسته در حال تلاش است تا بتواند رکوردهای بجای گذاشته (از نظر مالی) خود کمپانی را پشت سر گذارد.
گرافیکهای Ampere تا 50 درصد سریعتر
با توجه به اطلاعات مطرح شده از سوی Taipei Times گرافیکهای Nvidia Ampere عملکرد به واقع قدرتمندی را در هر دو بخش کارایی و مصرف انرژی به همراه دارند. انتظار میرود کارایی کلی بالغ بر 50 درصد نسبت به مدلهای Turing فعلی افزایش یافته و در عین حال شاهد بهره وری انرژی دو برابر بهتری باشیم. به وضوح اشاره شده که Ampere مصرف انرژی را نسبت به گرافیکهای Turing به نصف خواهد رساند. این یعنی یک گرافیک با توان حرارتی کمتر از RTX 2060 (بین 125 تا 150 وات) میتواند کارایی بهتری از RTX 2080 Ti داشته باشد که واقعا خارق العاده است. چنین عملکردی میتواند رویای گیمینگ واقعی 4K 60FPS به همراه Ray Tracing را به سادگی برای معماری Ampere ممکن کند.
گرافیکهای Ampere نه تنها کارایی کلی را افزایش میدهند بلکه از نظر عملکرد Ray Tracing نیز بسیار بهتر از Turing خواهند بود. از آنجایی که تورینگ اولین نسل با تعبیه هستههای RT از کارت گرافیکهای انویدیا بود، Ampere بهینگیهای بیشتری را دریافت خواهد کرد و البته که احتمالا تعداد هستههای RT و Tensor در آنها افزایش مییابد.
ما میدانیم حتی با این که انویدیا با فناوری 12nm FinFET گرافیکهای Turing را تولید میکند آنها بهره وری انرژی فوق العادهای را ارائه میدهند که نتیجه ریز معماری پیشرفته و چندین بهینه سازی در سطح سخت افزار است که از زمان معماریهای Kepler، Maxwell و Pascal صورت پذیرفته. گرافیکهای نسل بعدی Ampere نه تنها با معماری پیشرفتهتری ساخته میشوند بلکه فناوری 7 نانومتری آنها در کنار لاین آپ AMD Navi قرار میدهد. بنابراین بهره وری انرژی دو برابری چندان به مانند یک رویا نیست و کاملا امکان پذیر است.
همچنین ادعا شده که تمام تولید کنندگان بزرگ در تجارت گیمینگ خود افزایش درآمد عظیمی خواهند داشت. MSI بیش از 60 درصد افزایش را تجربه خواهد کرد زیرا بخش اعظم درآمد آنها از بازار گیمینگ است. ایسوس و گیگابایت نیز گفته میشود رشیدی 30 درصدی با گرافیکهای Ampere در دسکتاپ و نوت بوک خواهند داشت.
ما همین حالا نیز اولین محصول با معماری 7 نانومتری Ampere یعنی سیستم روی چیپ Orin را شاهد بودهایم. بدون شک Ampere محصولی خواهد بود که همه ما باید درباره آن هیجان زده باشیم اما تا نیمه دوم سال 2020 هنوز راه زیادی باقی مانده.
Nvidia Ampere با فناوری سامسونگ
نشریه معتبر تایوانی Digitimes تایید کرده که گرافیکهای انویدیا Ampere در سال 2020 با فناوری ساخت 7nm EUV سامسونگ منتشر میشوند. این خبر بسیار جالبیست زیرا نه تنها درباره نقشه راه انویدیا برایمان میگوید، بلکه جزئیات مرتبط با لیتوگرافی را نیز برایمان نمایان میکند.
ما قبلا درباره گرافیکهای Nvidia Ampere که گواهی کمیسیون اقتصادی اوراسیا را دریافت کرده بودند، اما از آن زمان نکته دیگری درباره آنها منتشر نشده بود. حالا اما ما میدانیم که در چه زمانی از 2020 منتشر خواهند شد. به احتمال بسیار زیاد انویدیا با فلسفه RTX خود مسیر را ادامه میدهد و Ampere این قابلیت را به سطح جدیدی خواهد برد. در حال حاضر گرافیک تورینگ قادر است Ray Tracing را در وضوح 1080p و 30FPS برای بارهای سبک تا معمولی انجام دهد. گرافیکهای Ampere احتمالا باید فراتر از این امر را فراهم کنند.
این حقیقت که آنها براساس فناوری ساخت 7 نانومتری EUV شرکت سامسونگ هستند یعنی ما شاهد افزایش کارایی به همراه مزایای بهبود مصرف انرژی خواهیم بود. باور کنید یا نه، ظاهرا تولید فناوری 7nm EUV آسانتر از مدل استاندارد UV است. EUV در واقع یک نوع جدید و بهبود یافته از لیتوگرافی و پرداخت نور است. چنین چیزی البته نیازمند ابزار جدید خواهد بود اما مسائل اقتصادی در میان ارزشش را خواهند داشت. در حالت پایین شما به افزایش 50 درصدی نگاه میکنید که در مصرف یکسان بدست خواهد آمد.
انویدیا یکی از بزرگترین مشتریان TSMC بوده و آنها شریک وفادار یکدیگر از زمان تکنولوژی مدرن گیمینگ بودهاند. اگر آنها برنامه دارند که به سمت تکنولوژی 7 نانومتری سامسونگ پس پیامدهایی را نه تنها برای این شرکت بلکه برای TSMC نیز در پی دارد. دو احتمال در اینجا وجود دارد، سامسونگ پیشنهاد مالی بهتری را ارائه کرده یا انویدیا باور دارد که تکنولوژی 7 نانومتری سامسونگ بهتر است. البته ما میتوانیم حدس بزنیم که یکی از دلایل این اتفاق فناوری EUV سامسونگ خواهد بود.
همین موضوع بر این امر دلالت دارد که آنها باور دارند تکنولوژی EUV سامسونگ این شرکت را در وضعیت بهتری قرار میدهد تا به اهداف مورد نظر خود برسند تا تکنولوژی TSMC. یکی دیگر از دلایل احتمالی این موضوع خواهد بود که TSMC نمیتواند حجم عظیمی از محصول را برای آنها آماده کند و انویدیا را در مقایسه با شرکتی مانند اپل در اولویت خود قرار نمیدهد. در همین زمان AMD بخش زیادی از حجم تولید TSMC را به خود اختصاص داده و اوضاع برای امثال انویدیا کمی آشفته به نظر میرسد. از طرف دیگر کارخانههای سامسونگ حجم تولید کافی را در اختیار دارند و با در نظر گرفتن عظمت Samsung Electronics، آنها به سادگی میتوانند مشکلات را با پول حل کنند.
با در نظر گرفتن همه موضوعات به شکل منطقی سامسونگ شریک یک کمپانی جاه طلب مانند انویدیا خواهد بود. اینتل که در تولیدات خود مشکلات زیادی دارد و TSMC در امور خود گرفتار بوده، سامسونگ تنها کمپانی با تکنولوژی مورد نیاز انویدیا است. GlobalFoundries هم در اوایل سال از مسابقه فناوری ساخت 7 نانومتری کنار کشید و نمیتواند یکی از گزینههای تیم سبز باشد.
Nvidia Ampere با فناوری TSMC و سامسونگ
مدیر عامل انویدیا ادعا کرده که کمپانی آنها رابطه بسیار نزدیکی با TSMC داشته و تولید کننده تایوانی در گذشته گرافیکهای 16 نانومتری (پاسکال) و 12 نانومتری (ولتا / تورینگ) را برای آنها تولید کرده. انویدیا همچنان اعلام کرده که معماری تورینگ آنها که بر پایه نود 12 نانومتری تولید شده، بهره وری و کارایی بهتری از محصولات 7 نانومتری رقیب دارند. مدیر عامل انویدیا خاطر نشان کرد که بدون TSMC و تکنولوژیهای پیشرفته آنها، انویدیا قادر نبود به چنین موفقیتهایی دست یابد، به همین علت همکاری TSMC و Nvidia برای هر دو طرف بسیار مهم است.
این خبر، ادعاهای مطرح شده قبلی را رد میکند. قبلا گزارش شده بود که انویدیا از نود 7nm EUV سامسونگ برای توسعه گرافیکهای نسل بعدی خود استفاده میکند، البته نه تمام گرافیکها. Jensen اعلام کرده که سامسونگ همچنان سفارشهایی از تیم سبز دریافت خواهد کرد اما تذکر داده که مقدار کمتری از میزان اعلام شده به TSMC خواهد بود. قبلا هم مشاهده کردهایم که انویدیا گرافیکهای موبایل و دسکتاپ پایین رده را با نودهای سامسونگ تولید کند.
پردازنده گرافیکی GP107 در نسل پاسکال توسط سامسونگ تولید شده بود در حالی که باقی لاین آپ توسط TSMC ساخته میشد. لاین آپ تورینگ اما به شکل کامل بر پایه فناوری 12 نانومتری FinFET شرکت TSMC توسعه یافت اما با توجه به این که مدیر عامل انویدیا اعلام کرده سامسونگ بخشی از سفارشات را تولید خواهد کرد میتوانید تصور کنیم به محصولات پایین رده یا چیپهای سفارشی هوش مصنوعی مانند Orion SOC ربط داشته باشد که آنها نیز گرافیک نسل بعدی 7 نانومتری را در اختیار دارند.
ما همیشه مشغول ساخت معماریهای کلی خود هستیم که در بازارهای مختلفی فعالیت کنند، چه گیمینگ و چه جلوههای بصری حرفهای و یا دیتا سنترها. بنابراین نیازی به نگرانی نیست، ما مشغول کار روی تکنولوژی خود هستیم. نوآوریها و تکنولوژی ساخت ما طی سالهای اخیر بی رقیب بوده. ما همیشه چیزی برای شما در آینده خواهیم داشت اما دوست داریم همه را شگفت زده کنیم، هم با نقشه راه کلی خود و هم زمانی که چیزهای (محصولاتی) را ارائه میدهیم.
سرانجام از Jensen بابت بازه زمانی عرضه گرافیکهای نسل بعدی 7 نانومتری سوال شد که او نیز به سادگی پاسخ داد در حال حاضر زمان مناسبی برای آنها نیست تا درباره تاریخ خاصی صحبت کنند. ما طبق یک مصاحبه از یکی دیگر مدیران انویدیا Colette Kress میدانیم که آنها میخواهند همه را با معرفی گرافیکهای 7 نانومتری خود شگفت زده کنند اما آنها منتظر زمان مناسب هستند.
دیدگاهتان را بنویسید