دوستان و همراهان عزیز سخت افزار،به همین زودی روزهای تعطیلات عید نوروز سپری گشت.اما در آخرین روز از این تعطیلات،یک سنت قدیمی و باستانی در انتظار ما است.شما تا چه حد با مراسم “سیزده به در” آشنا هستید؟آیا می دانید که در این روز چه آئین هایی به جا آورده می شود؟با ما همراه باشد.
سیزدهبهدر سیزدهمین روزِ فروردینماه و از جشنهای نوروزی است. برخی بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت بهدر کنند. اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد. بعد از سیزدهبهدر، جشنهای نوروزی پایان میپذیرد. بهطورکلی در میان جشنهای ایرانی جشن «سیزدهبهدر» کمی مبهم است، زیرا مبنا و اساس دیگر جشنها را ندارد. در کتابهای تاریخی اشارهٔ مستقیمی به وجود چنین مراسمی نشدهاست، اما در منابع کهن اشارههایی به «روز سیزدهم فروردین» هست. گفته میشود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشنگرفتن و شادیکردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخندهایست به باغ و صحرا میرفتند و شادی میکردند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان میرسانیدند.
در گاهشماری ایرانی، هر روز ماه، نام ویژهای دارد. بهعنوان مثال، روز نخست هر ماه، اورمزد روز و روز سیزدهم هر ماه تیر روز نامیده میشود و متعلق به ایزد تیر است. تیر در زبان اوستایی «تیشتَریَه» خوانده میشود، و هم نام تیشتر، ایزد باران میباشد. با توجه به اطلاق گرفتن نام ایزد باران، میتوان گفت که تیر در نزد ایرانیان باستان نمادی از رحمت الهی بودهاست.تیر در کیش مزدیسنی مقام بلند و داستان شیرین و دلکشی دارد و جشن بزرگ تیر روز از تیرماه نیز که جشن تیرگان است به نام او است.
نگاهی به ریشه اصلی سیزده به در
روز طبیعت (سیزدهبهدر) سنت ایرانیان باستان به مناسبت پیروزی ایزد باران بر دیو خشکسالی اَپوش میباشد. و از قبل از اشو زرتشت (۱۸۰۰ قبل از میلاد) مرسوم بوده، چنانکه در کتاب “از نوروز تا نوروز” پژوهش و نگارش آقای کوروش نیکنام (نمایندهٔ مجلس زرتشتیان) ص ۴۱ و ۴۲ آمده. «سیزدهم روز از ماه فروردین، تیر یا تِشتَر نام دارد. ایزد تیر یا تشترکه در اوستا، یَشتی هم به نام آن وجود دارد ایزد باران است و در باور پیشینیان پیش از آشو زرتشت برای این که ایزد باران در سال جدید پیروز شود و دیو خشکسالی نابود گردد باید مردمان در نیایش روز تیر ایزد از این ایزد یاد کنند و از او در خواست باریدن باران نمایند. در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروزی سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها میفتند و به شادی و پایکوبی میپرداختند و آرزوی بارش باران را از خداوند مینمودند. اکنون هم رزتشتیان از بامداد روز تِشتَر ایزد و فروردین ماه، سفره نوروزی را بر میچینند، خوردنیها و مقداری آجیل و شیرینیهای باقیمانده در سفره نوروز را با خود به طبیعت میبرند، و شِشه سبزههای موجود در سفره را با خود برمیدارند و به دشت و صحرا و کنار چشمهها یا آبهای روان میروند. سبزهٔ خود را در کنار جویبارها به آب روان میسپارند و آرزو میکنند که سالی پربرکت و خرم داشته باشند. تا پسین آن روز را بیرون از خانه هستند و در طبیعت و میان سبزه و صحرا به شادمانی میپردازند. (توضیح: در اسطورههای ایرانی، ایزد باران همواره بهصورت اسبی با دیو خشکسالی که دیواپوش نام دارد در جنگ و مبارزه است و اگر تیر ایزد پیروز شود، باران میبارد و چشمهها میجوشند و رودها روان میگردند و سرسبزی را به ارمغان میآورند.) برگرفته از: کتاب از نوروز تا نوروز.
دیدگاههایی پیرامون نحس بودن سیزده
تا کنون هیچ تاریخنگار و پژوهشگری دلیلی برای نحس بودن سیزده نوروز نیاوردهاست، بلکه وارون بر آن، بیشتر آنها روز سیزده نوروز را بسیار نیکو و فرخنده (سعد) دانستهاند. برای نمونه در آثارالباقیهٔ ابوریحان بیرونی، جدولی برای سعد و نحس بودن روزها وجود دارد که در آن برای سیزدهم نوروز که تیر روز نام دارد، واژهٔ سعد بهمعنی نیک و فرخنده آمدهاست.پس از اسلام چون سیزدهم همه ماههای قمری را نحس میدانند، به نادرست سیزدهم نوروز نیز نحس پنداشته شدهاست.برخی از پژوهشگران بر این باورند که باور به نحس بودن عدد سیزده پیامدی است که از پیوند و همسایگی با جهان مسیحیت به زرتشتیان و پس از آنان به مسلمانان راه یافتهاست. بنیاد این باور این گونه است که یهودای اسخر یوطی یکی از دوازده حواری مسیح نقشه کشید تا وی را به مخالفانش تسلیم کند و قرار بر این گذاشت که هنگامی که وارد محفل مسیح شود، او را ببوسد تا دشمنان او از این راه او را شناسایی کنند و بدینسان مسیح دستگیر شد. از آنجا که یهودای اسخر یوطی سیزدهمین فردی بود که به جرگه مسیح و یازده شاگرد دیگرش درآمدهبود و با پیوستن نفر سیزدهم بود که مسیح گرفتار و محاکمه و مصلوب شد، عیسویان عدد سیزده را شوم و بدشگون میدانند.
تعطیلی
سیزده نوروز در ایران تعطیل رسمی است.بخشنامهٔ ۱۳۴۷ خورشیدی در بخشنامه ۱۰۱۶ مورخ اول آبان ۱۳۴۷ به کلیه وزارتخانهها و موسسات و بنگاهها و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و بر طبق تصمیم جلسه مورخ ۱۶ اسفند ۱۳۴۶ هیئت وزیران، در فهرست تعطیلات رسمی در ایران؛ روز سیزده نوروز تعطیل رسمی اعلام شده بود.
واژه
مشهور است که واژهٔ سیزدهبهدر بهمعنای «در کردن نحسیِ سیزده» است. اما وقتی به معانی واژهها نگاه کنیم برداشت دیگری از این واژه میتوان داشت. «در» بهجای «دره و دشت» میتواند جایگزین شود. بهعنوان مثال، علامه دهخدا، واژهٔ «در و دشت» را مخفف «دره و دشت» میداند.
چو هر دو سپاه اندرآمد ز جای تو گفتی که دارد در و دشت پای
یکی از معانی واژهٔ «به»، «طرف و سوی» است. مانند اینکه میگوییم «به فروشگاه». پس با نگاهی کلی میتوان گفت واژهٔ «سیزدهبهدر» بهمعنای «سیزدهم بهسوی در و دشت شدن» میباشد که همان معنی بیرونرفتن و در دامان طبیعت سرکردن را میدهد.
پیشینه
در کتابهای تاریخی پیش از قاجار اشارهٔ مستقیم و دقیقی به وجود چنین مراسمی نشدهاست اما مهرداد بهار در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» خود اشارهای کوتاه به جشن و پایکوبی مردم در اماکن عمومی و حتی بیروپوش و روبنده در خیابان آمدن زنان در دوران صفوی میکند که این موضوع نزدیک به آیینهای سیزده به در میباشد. عبدالله مستوفی در کتاب شرح زندگانی من چگونگی انجام این مراسم در دورهٔ قاجار را با جزئیات شرح دادهاست.ادوارد یاکوب پولاک هم درباره مراسم سیزدهبهدر چنین مینویسد: سرانجام روز سیزدهم، یعنی آخرین روز عید فرامیرسد. مطابق با یک رسم کهن، گویا تمام خانهها در چنین روزی معروض خطر ویرانی هستند. به همین دلیل همه از دروازهٔ شهر خارج میشوند و به باغها روی میآورند.
آئین ها
این رویداد دارای آیینهای ویژهای است که در درازای تاریخ پدید آمده و اندک اندک چهره سنت به خود گرفتهاست. از آن جمله میتوان آیینهای زیر را برشمرد. گره زدن سبزه،سبزه به رود سپردن،خوردن کاهو و سکنجبین،پختن خوراکهای گوناگون به ویژه آش رشته،پرتات ۱۳ عدد سنگ (ویژهٔ مناطق کردنشین) و همچنین بیرون بردن برخی از خوراک های محلی.
یکی از آیینهای این روز سبزه گره زدن است که بیشتر جوانان در این روز این کار را انجام میدهند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که هیمشه سبز و شاداب باقی بمانیم. افسانهٔ آفرینش در ایران و مسألهٔ نخستین بشر و نخستین شاه و دانستن روایاتی دربارهٔ کیومرث حائز اهمیت زیادی است.در اوستا چندین بار از کیومرث سخن به میان آمده و او را اولین پادشاه و نیز نخستین بشر نامیدهاست.گفتههای حمزه اصفهانی در کتاب سنی ملوک الارض و الانبیا صفحات ۲۹ -۲۳ و گفتههای آثارالباقیه بر پایهٔ همان آگاهی است که در منابع پهلوی وجود دارد. مشیه و مشیانه که دختر و پسر دوقلوی کیومرث بودند، روز سیزدهم فروردین برای اولین بار در جهان با هم ازدواج نمودند. در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته شده نبود آن دو به وسیلهٔ گره زدن دو شاخهٔ مورد، پایهٔ ازدواج خود را بنا نهادند و چون ایرانیان باستان از این راز بخوبی آگاهی داشتند، آن مراسم را – بویژه دختران و پسران دم بخت – انجام میدادند و امروز هم دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی نیت میکنند و علف گره میزنند.[۲۲] در مناطق کردنشین، در پایان روز سیزدهبهدر ۱۳ عدد سنگ را به پشت سر پرتاب میکنند؛ بدین معنا که آرزو میکنند بلایا و نواحس از شخص دور شود و بهازای هر سنگ یک آرزوی نیک میکنند.
در نهایت امیدواریم در این روز زیبا و باستانی با حفظ طبیعت و منابع آن،از در کنار هم بودن لذت برده و سال جدید را با شادی و موفقیت آغاز نمائید.
داستان 13 به در موضوعیه که تو فرهنگ ما جا افتاده و اصالت نداره نحسی ما صفر رو به چشم دیدم ولی نحسی روز 13 رو ندیدم
عدد 13 واقعا نحسه:D
مقاله جالبی بود:-bd:-bd:-bd
عالی چیزی که منم بدست آوردم همین بوده عید پوریم = سیزده فروردین =قتل هزاران ایرانی بخاطر عدم موافقت با یهودیت
دوستان سرچ و تحقیق کنید دوستمون هم لینک گذاشتن سر بزنید
13 بدرتون مبارک دوستان سخت افزاری
:emoji7
آفرین شما تونستید مردم رو از بابت نحس بودن ۱۳ نجات بدید
۷۰ هزار ایرانی تو خونشون به دستور استر زن(یهودی) خشایار شاه این کار رو کرد. که بامست کردن خشایار شاه این دستور رو ازش گرفت.
درضمن اگر خوب چشماتون رو باز کنید میبینید که کجا با ایران مذاکره میکنن.
شما بابت این خبرایی که به مردم میدید به خدا باید جواب پس بدید……
اصل مراسم 13بدر برا این بوده که در دوران باستان لشگر رومیها در پی یک دسیسه که یکی از پادشاهان روم داشته , در روز 13 فروردین که مراسم نوروز ایرانیان بوده در حمله غافلگیر کننده ای به مردم ایران که در خانه هایشان بودند یورش بردند و قتل عام بزرگی براه انداختند. و از سالهای بعد مردم ایران از ترس انکه در روز 13 کسی قتل عامشان نکند به بیرون خانه هایشان میرفتند.از همان زمان 13 در افکار مردمان ایران روز نحسی بوده و مردم به طبیعت پناه میبردند.
به امید خدا به همه خوش بگذره
خیلی از چیزهای متاسفانه خرافه هستش اما روز 13 به یک نقل به جریان نسل کشی مردخای و استر که قبر نحسشون توی همدانه بر میگرده که دستور کشتن 13 هزار نفر که برای یهودی ها خطرناک بودن و هم فکری با این قوم نفرین شده نداشتن هستش – که حتی توی کتاب های یهودی ها از این روز و این کشتار به اسم روز پاک و عید پوریم نام میبرن و در سرتاسر جهان کارنوال راه میندازن
[img]http://www.antifreemason.loxblog.com/upload/a/antifreemason/image/%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%AA/rdejz66s1i96857n17l.jpg[/img]
[img]http://pouyanaghd.ir/wp-content/uploads/2016/01/Esther_Denouncing_Haman.jpg[/img]
سندشو هم براتون میزارن و خواهشن خشمتون از این قوم بنی اسرائیل کم نکنید خدا لعنت کنه این قوم کثیف که حالا هم پشت تمام خرابکاری های دنیا هستن
لینک ([url]”https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%85″[/url])
سلام
13 همه دوستان سخت افزاریی عزیز، مبارک باشه.
ان شاء الله که از همین اول سال (که با ولادت بی بی بیحرم) تقدس پیدا کرده؛ زیباترین سال و پر خیرترین سال رو از خدای مننان خواستارم
مزه ی عید به 13 بدرشه:emoji5:D
برای کن که بیشتر سال ها با اینکه بیرون رفتم نحس بوده/-) اصلا از 13 بدر خوشم نمیاد ولی 13بدر دوستان سخت افزار مبارک=smile